Səssiz yaşam...
O, adi bir fəhlənin
oğlu idi, deməli
Onun hekayəti də
çox uzun olmayacaq.
S.Yesenin
Ötən il Vaqif
Bayatlı Odərin yeni kitabı - “Yupyumru bir eşq
ilə” nəşr olundu. Nədənsə,
kitab haqqında az
yazıldı, sanki V.B.Odərin yox, sıradanbir şairin
kitabı nəşr olunub. “Yupyumru bir eşq
ilə” kitabının “hekayəti” çox
uzun olmadı. Təəssüf... Ədəbiyyat
tarixi, bəlkə də tarixin
yeganə xüsusiləşmiş hissəsidir ki, yalanı yaxına buraxmır, sonda xeyir şəri
üstələyir. Bu gün
V. B.Odər, Ramiz Rövşən, Salam Sarvan, Adil
Mirseyid ola bilər ki, ədəbi mühitdə, mətbuatda az görünsünlər. Amma
bu, o demək deyil ki, onlar
unudulub. Sadəcə, ədəbiyyatda da artıq reklam məsələsinə
qol qoyulduğundan kimlərsə
kimlərin təbliği ilə məşğuldurlar. V.B.Odər,
R.Rövşən, S.Sarvan, A. Mirseyid bizdən də sonra
oxucular tərəfindən sevgiylə oxunacaq. Poeziyanın vizual effekt yaradanlarısa unudulacaq.
Əli Kərimin bioqrafiyası ilə tanış olanda bir il
ərzində beş-altı dəfə mətbuatda çap olunduğunu gördüm. Və başa
düşdüm ki, o, özünə qarşı nə qədər
“qəddar” olub. Özünü
gözə soxmağa, çap
olunmağa can
atmayıb. Bu gün
Əli Kərim minlərlə oxucunun
ürəyində yaşayır. Bir
sözlə, ədəbiyyat qışqırığı yox, pıçıltını sevir. Dostoyevskinin, Tolstoyun əsərlərini bir
vaxtlar “ara ədəbiyyatı”
sayanlar olub. Sonrakı
həqiqətlərsə məlumdur.
V.B.Odərin axırıncı kitabı son
illərin ən maraqlı nəşrlərindəndir.
Kitabı oxuya-oxuya bir
daha şairin
böyüklüyünə heyrət elədim. Vaqif tənhalığın şairidir.
Ədəbiyyatımızda iki şair var ki,
onların əsərlərini oxuyarkən hiss
edirsən ki, onların otağında heç kəs yoxdur. Vaqif Səmədoğlu və V.B.Odər. Ancaq bu
oxşarlığın fərqləri çoxdur.
Vaqif Səmədoğlunun şeirlərini
oxuyarkən pessimist ruh
oxucunu üstələyir, o
tənhalığın gözə görünməyən tərəflərindən
yazır, V.B.Odərsə həmin tənhalığı nikbin əhvali-ruhiyyədə ifadə edir. V.Səmədoğlunun “Vaxtsız ölsəm”
şeirinə diqqət edək:
Vaxtsız ölsəm,
Çox
yaşadı deyin.
Vaxtsız öldü,
deyin qoca ölsəm.
Ölümü
anladan şeirdə V.B.Odər yazır:
Ölüm olanda nə olar.
Bir az gülərüzlü gəlsin.
Kefimizi aça bilsin,
O an ölmək istəməsə
”Qaç” deyəndə
qaça bilsin.
V.B.Odər şeirlərindəki gözlənilməzlik, sözün
məxsusi poetikası
və obrazlılığın
ifadə spektri olduqca maraqlıdır.
Sən də zalım
çıxdın, balaca
balam dəniz.
Neylədin ulduzum duyuq düşdü?
Balığını neynirdim
Ulduzuna tor atdım.
Toruma balıq düşdü.
Şeirdəki xitab ümumiləşdirmələrdən
uzaqdır. Məsələn, xitab “sən də zalım çıxdın, dəniz”
kimi də verilə bilərdi və şeirdə qafiyə, ritm sistemi pozulmazdı. V.B. Odərsə belə
orijinal ifadələri
sadəcə, ilhamın
gücü ilə etmir. O, mümkün
qədər şeirin
ritm simmetriyasını
qorumağa, dilin imkanlarından əla istifadə etməyə çalışır. Yuxarıda göstərilən
şeirdə ritmin yüksəlməsi və
enməsi nəzərə
çarpır, yaxud sətirlərarası hecalarda
kəskin fərq hiss olunur. Belə demək mümkünsə,
V.B.Odərin şeirləri
Ahəng qanununa tabedir, sözlər bir-birini izləyir. Ahəng qanunu isə dilimizin özünəməxsus
milli bir dil atributudur. Məhz bu ahəngdarlıq, dil faktorlarından istifadə etməyin özəlliyi Odərin yaradıcılığında mükəmməl şəkildə
özünü göstərir.
Səni sevən tale kimi
Səni candan ata bilməz.
Səni sevən vətən bilməz,
Ana bilməz, ata bilməz
Bu bənddə
cəmi doqquz söz işlənib.
Amma on dörd, yaxud on beş
söz də işlənə bilərdi.
Dörd dəfə «bilməz», üç dəfə «səni», iki dəfə «ata», bir dəfə
«ana, tale, kimi» sözləri işlənib.
Sözdən az istifadə etməklə bu cür musiqili, oxunaqlı şeir yazmaq az kərpicdən
böyük ev bina etmək qədər çətindir.
Müasir Azərbaycan şeirində
dialoqlardan, adətən,
uşaq şeirlərində
daha çox istifadə olunur. Son illərdə sevgililərin,
yaxud insanın digər insanlarla münasibətinin dialoquna
şeirlərdə rast
gəlməmişəm. Şeirlərin əksəriyyəti
daha çox ”monopyes “ təsiri
bağışlayır. Vaqif Bayatlının
şeirlərində dialoqlar
olduqca maraqlı və orijinal alınır.
- Hardasan, Tanrım, deyirəm,
İnsanoğlu cavab verir.
- Bu sənmisən,
insanoğlu,
- Mənəm,
deyir Tanrı
V.B. Odər
haqqında çox yazmaq olar. Onun şeirləri Azərbaycan
poeziyasında mərhələ
sayıla bilər.
Sonda Pasternakın “Məşhur
olmaq ayıbdı” ifadəsini xatırladım.
Vaqif Bayatlı bu gün az-az görünsə də, ancaq o, bizlərin ürəyində, gözümüzün
önündədir.
Fərid
Hüseyn
Mədəniyyət. - 2009.- 15 may.- S. 13.