Gəncləşən "Leyli və Məcnun"
Üzeyir bəy
Şərq aləmində ilk "Leyli və Məcnun"
operasını yazmaq arzusuna Şuşada həvəskar artistlərin
ifasında "Məcnun Leylinin məzarı üstündə"
musiqili faciəni görəndən və dinləyəndən
sonra düşmüşdü. Onda onun cəmi 13 yaşı vardı.
Operaya oxşar nəsə yazmaq istəyirdi. Şərq aləmində
ilk muğam operasını ərsəyə gətirəndə
cəmi 22 yaşı vardı.
1908-ci ilin 12
yanvarında xeyirxah milyonçu Zeynalabdin Tağıyevin
teatrında tamaşaya qoyulan ilk muğam operası
böyük müvəffəqiyyət qazandı. Bunun əsas
səbəbi Azərbaycan xalqının öz teatr səhnəsində
milli operanın işıq üzü görməsini səbirsizliklə
gözləməsi idi. Bu operada əsl xalq musiqisi ilə məşhur klassik
süjet uğurla birləşdirilmişdi. "Leyli
və Məcnun" Azərbaycanın ilk muğam operası
kimi incəsənət tariximizin salnaməsinə həmişəyaşarlıq
mücəssəməsi kimi düşmüşdür.
Üzeyir bəy sonralar "Leyli və Məcnun"un klassik
Avropa operaları tələblərinə cavab verə bilən
variantını hazırlamaq istəyirdi. O,
"Çahargah" muğamı üstündə "Məcnunun
atasının ariyası"nı yazıb
qurtarmışdı. Radio dinləyicilərinin bir çoxu
pianoçu Vladimir Kozlovun müşayiətilə müğənni
Bülbülün ifasında bu ariyanı dəfələrlə
dinləmiş və zövq almışlar. Əgər
ömür vəfa etsəydi, dahi bəstəkarın
"Leyli və Məcnun" operası Azərbaycan
muğamları üstündə yazılmış partituraya
malik klassik əsər kimi dünyanın opera səhnələrində
uğurla səslənəcəkdi. Amma təəssüflənməyə
də dəyməz. Çünki dahi bəstəkar əsərlərini
ilk növbədə doğma xalqının mənəvi-estetik
tələblərinə xidmət etmək üçün
yazmışdı. 100 ildən artıqdır ki, mədəniyyət
tariximizdə böyük hadisə sayılan "Leyli və
Məcnun" operası repertuardan düşmür.
Bütün tamaşalar anşlaqla oynanılır.
Çünki mayası muğam üzərində
qoyulmuşdur.
Azərbaycanda sovet
rejimi zor gücünə hakimiyyətə gələndən
sonra muğamlarımıza etinasızlıq göstərilməyə
başlanmışdı. Sənət aləminin şedevri
sayılan muğamlarımızın keçmişin primitiv
musiqi nümunələri olduğunu və xalqın
zövqünü korlamaq məqsədi daşıdığını deyənlər
də tapılmışdı. Əzəli musiqi alətimiz
olan tara düşmən münasibət hökm sürməyə
başlamışdı. Deyirdilər ki, Avropa gitarası olan
yerdə Azərbaycan tarına ehtiyac yoxdur.
Sovet qurumunun apardığı
"dəmir pərdə" siyasəti zəngin musiqimizin
dünya arenasında səslənməsinə qadağa
qoymuşdu. Qərbin bədii bazarında ərəb, türk
və İran ənənəvi musiqisi təbliğ olunurdu.
Buna baxmayaraq, Azərbaycan cəmiyyətində muğama olan
sevgi azalmaq əvəzinə daha da artırdı. Qəlblərə
nüfuz edən muğamı heç sevməmək
olardımı? Nəhayət ki, muğam yolunda
da xoşbəxtlik çırağı yanmağa
başladı. Ötən əsrin 70-ci illərindən
başlayaraq YUNESKO-nun himayəsi ilə keçirilən beynəlxalq
ənənəvi musiqi simpoziumları və festivallarından
sonra muğam incəsənətinə münasibət
yaxşılığa doğru dəyişdi. Muğam
yüksək professional incəsənət nümunəsi kimi
dəyərləndirildi. Azərbaycanın
birinci xanımı Mehriban Əliyevanın Heydər Əliyev
Fondunun prezidenti kimi fəaliyyətə
başladığı vaxtdan incəsənətimizin bir
çox sahələrinin, xüsusilə də şifahi xalq
incəsənətinin incisi sayılan
muğamlarımızın Azərbaycanın sərhədlərini
aşaraq dünya miqyasında sevilməsinə
yönəldilmiş təşəbbüsləri uğurla nəticələndi,
Azərbaycan muğamı YUNESKO-nun qeyri-maddi irs dünyası
siyahısına salındı. Ölkə daxilində gənclərimizin
muğam biliciləri səviyyəsinə yüksəlməsi
üçün musiqi məktəblərində xüsusi
muğam şöbələri yaradıldı. Mehriban
xanım Əliyeva YUNESKO-nun xoşməramlı səfiri
seçiləndən sonra Paris və Bakıda "YUNESKO-Azərbaycan
gələcəyə salınmış
körpüdür" mövzusunda konfranslar keçirilməsinə
yardımçı oldu. Bu, Azərbaycanın
dünya birliyinə inteqrasiyasında öz rolunu oynadı.
Mehriban xanımın təşəbbüsü ilə nəfis
şəkildə tərtib edilmiş "Qarabağ xanəndələri"
toplusu işıq üzü gördü. Bakıda Beynəlxalq
Muğam Mərkəzinin tikilib istifadəyə verilməsi
respublikamızın gündən-günə çiçəklənən
mədəni həyatında hadisəyə çevrildi. YUNESKO-nun və İSESKO-nun xoşməramlı səfiri,
Milli Məclisin deputatı Mehriban xanım Əliyeva
"Muğam 2007" televiziya müsabiqəsinin keçirilməsini
təşkil etdi. Əsas məqsəd qədim Azərbaycan
muğamının geniş təbliğ olunması, zəngin
muğam məktəbi üçün yeni istedadların tapılıb
meydana çıxarılması, eyni zamanda, gənc
ifaçıların öz potensiallarını tam
reallaşdıra bilmələri üçün şərait
yaradılması idi. Müsabiqənin böyük uğurla
keçməsi bir daha muğamın həşəmətini
sübuta yetirdi. Muğamın Azərbaycanda ən sevimli, ən
dəyərli musiqi janrı olmasını təsdiq etdi.
Mehriban xanım Əliyeva muğamı, muğam incəsənətini
Azərbaycanın zəngin mədəniyyətinin və
tarixinin ən parlaq incilərindən biri kimi dəyərləndirdi.
Torpağa bağlılıq, vətənsevərlik,
milli dəyər hissi, qonaqpərvərlik, xeyirxahlıq, mərhəmət,
emosional zənginlik kimi hisslər muğam fəlsəfəmizin
əsasını təşkil edir. Muğam
gözəllik və məhəbbət rəmzidir. Əsrlərdən
bəri formalaşan muğam incəsənəti ikinci
yüzilliyin əvvəllərində yalnız xalq şənliklərində,
toylarda, bayramlarda deyil, həm də konsert salonlarında səslənməyə
başlamışdı. O dövrdə Azərbaycanın dahi
bəstəkarı Üzeyir bəy Hacıbəyli ənənəvi
muğamla müasir milli musiqimiz arasında körpü
yaratmışdı. Onun ərsəyə gətirdiyi
"Leyli və Məcnun" operasının 100 illiyi YUNESKO
çərçivəsində təntənəli şəkildə
qeyd olunmuşdur. Beləliklə də zəngin muğam xəzinəsi
Azərbaycan bəstəkarlarının ilham mənbəyinə
çevrilmişdir. Muğam Azərbaycanın musiqi incəsənətinin
bütün janrlarına öz müsbət təsirini
göstərmişdir. Azərbaycanda keçirilmiş
muğam müsabiqələrində onlarca istedadlı gənc
xanəndə aşkara çıxarılmışdır.
Məlum olduğu kimi, "Leyli və
Məcnun" operası yarandığı gündən bəri
100 ildən artıq bir dövrdə Milli Opera və Balet
Teatrının repertuarında öz layiqli yerini tutmuşdur.
Uzun müddətdən bəri opera səhnəmiz 50-60 yaş
həddini ötmüş "nənə Leylilərdən"
və "baba Məcnunlardan" xilas ola bilmirdi. Ona görə ki, əlaqədar təşkilatlarda
"gənc leylilər" və "məcnunlar"
hazırlanmırdı. Opera teatrının rəhbərliyi
qocalmış "Leyli" və "Məcnun"larla
işləmək məcburiyyətində qaldığına
görə mətbuat səhifələrində arabir tənqid
atəşinə də tutulurdu. Ona görə
ki, 5-10 babanın, nənənin Məcnun və Leyli
rollarında çıxışları ekzotik təsir
bağışlayırdı. Tamaşaçılar retuz geyib
səhrada veyillənən yaşlı Məcnunun zavallı
görkəmindən və oxumaq üçün
ağzını açan kimi qabarıq görünən
qoyma dişlərindən estetik zövq ala bilmirdilər.
Tənqidi mülahizələrdən
düzgün nəticə çıxaran teatr rəhbərliyi
vəziyyəti normallaşdırmaq üçün muğam
müsabiqəsi qaliblərinin bir çoxunu Akademik Opera və
Balet Teatrının ştatına götürdü və beləliklə
də mövcud vəziyyət əsaslı şəkildə
dəyişdi. Yaşlı "Leyli" və "Məcnun"lar
təqaüdə çıxmalı oldular və opera
truppasının tərkibi xeyli cavanlaşdı.
Bu günlərdə muğam
müsabiqələri qaliblərindən bir neçəsinin
baş rollarda çıxışları hesabına
"Leyli və Məcnun"un yeni quruluşda tamaşaya
qoyulması bizim də marağımızı cəlb
etmişdi. Leyli rolunda Üzeyir Hacıbəyli adına birinci
muğam müsabiqəsinin laureatı Vüsalə
Musayevanın, Məcnun rolunda Üzeyir Hacıbəyli
adına birinci muğam müsabiqəsinin laureatı İlkin Əhmədovun
çıxışı gözlənilirdi. Bu başdan deyək
ki, tamaşa çox uğurlu alındı. Teatr salonunu
dolduran tamaşaçılar Vüsalə Musayevanın və
gənc müğənni İlkin Əhmədovun
oyunlarından razılıqlarını sürəkli
alqışlarla bildirdilər. Birinci pərdədəki mədrəsə
səhnəsində "ahıl şagirdləri" gənc
ifaçılar əvəz etmişdilər. Tamaşada
gənclik ovqatı xüsusilə aydın
görünürdü. Məhəmməd Füzulinin təqdim
etdiyi gözəl və şux görkəmli Leyli - Vüsalə
səsinin məlahəti və geniş diapazonu ilə
heyranlıq yaratdı. İrəlidə deyildiyi kimi, süjet
xəttinin açılmasında, dramatik konfliktlərin, hadisələrin
tragik sonluğunun təsvir olunmasında muğamların əhəmiyyəti
danılmazdır. Məsələn, Leyli ilə Məcnunun
görüşdüyü birinci pərdədə bəstəkar
"Mahur-hindi" və "Segah" muğamlarına
üstünlük vermişdir. Sevgililər istək və
arzularını həmin muğamlardan parçalar vasitəsilə
ifa edirlər. Qeys - İlkin Əhmədov öz
görkəmi ilə yeniyetmə Məcnunu
xatırladırdı. O, "Mahur-hindi"
muğamının üzərinə düşən
parçasını özünəməxsus məharətlə,
çətinlik çəkmədən oxudu. İlkinin
şaqraq zəngulələri qəhrəmanının
aşıb-daşan məhəbbət hisslərinin
açılmasına xeyli kömək edirdi. O, "Əraq"
muğamını da cəsarətlə ifa etdi. Ancaq bu rolda
ilk dəfə çıxış etdiyindən həyəcanlanaraq
muğamın zil sonluğunu götürməkdən yan keçdi.
Amma əbəs yerə. Səsinin diapazonu zil notlara qalib gəlmək
iqtidarında idi. Vüsalə isə "Əraq"ın
üstünü də oxuyandan sonra "Pəncgah"ı da
uğurla başa çatdırdı.
Elçilərə
Leylini verməkdən imtina edən Leylinin qətiyyətli
atası bariton Nizami Bağırov "Şur"
üstündə oxumaqları ilə sərt xarakterini ifadə
edəndən sonra İlkin Əhmədov özünün mənəvi
sarsıntısını "Şahnaz" muğamı ilə
dinləyicilərə təbii şəkildə
çatdıra bildi.
Leylinin
atasının qızını digər qəbilə
başçısı ibn Salama (geniş səs imkanlı Nəzər
Bəylərova) verməsindən xəbər tutan Qeys -
İlkin Əhmədov mənəvi çıxış
yolunu onun dərdinə şərik çıxmayan insanlardan
uzaq bir yerə - səhraya çəkilməkdə
görür. İlkin Əhmədov özünün "acınacaqlı
halətini" "Bayatı-Şiraz" muğamı vasitəsilə
izhar etməyə çalışır və buna musiqinin
ecazkar qüvvəsi ilə nail olmaqla təsəlli tapır.
Vüsalə Musayeva sevmədiyi
ibn Salama ərə getməyi ölümə bərabər
hal kimi dəyərləndirərək qəlbinin fəryadını
"Qatar" muğamının uğurlu ifası ilə
bildirir. Vüsalə "Qatar"ın çevik və oynaq
səs tələb edən parçasını şaqraq zəngulələrinin
harayı ilə bildirməkdə vokal çətinliyi çəkmir.
Leylinin sevgi mərəzinə
tutulduğunu bilən ana - respublikanın əməkdar artisti
Sahibə Abbasova qızını "Simayi-Şəms"
muğamının nidaları ilə tənbeh edir. Qaltanlı
səs sahibi Sahibə Abbasova ilə büllur təmizlikli səsə
malik Vüsalə Musayeva arasındakı deyişmədə hər
iki ifaçı öz səsinin geniş imkanlarını
büruzə verməyə çalışır. Yeri gəlmişkən
deyək ki, hər iki ifaçı "Simayi-Şəms"
muğamı üstündə oxumalarında qalib
çıxır ki, bu da xiridar dinləyicilərə
çox xoş təsir bağışlayır.
Bir mətləbə də
toxunmaq yerinə düşər. Həm İlkin Əhmədov,
həm də Vüsalə Musayeva rollarının öhdəsindən
müğənnilikdən savayı, aktyorluq məharəti ilə
də bacarıqla gəlirlər. Leylinin yatağa düşən
xəstəliyi anlarında tamaşaçı mənəvi əzablardan
qovrulan pak qızı görür, ona elə gəlir ki, mərəzin
sıxdığı incəlik mücəssəməsi Leyli,
doğrudan da, əsl Leylidir, müğənni deyildir.
Tenor Elnur Zeynalov Məcnunun
atasının partiyasını müvafiq pərdələrdə
özünəməxsus oxu tərzi və artistlik məharəti
ilə canlandıra bildi. O, Məcnunun atasının
iztirablarını "Çahargah" muğamı
üstündə səsləndirdi. Gənc
solistlərdən Elşad Aydınoğlunun Zeyd partiyasında
oyunu rəğbətlə qarşılandı.
Respublikanın əməkdar artisti Sabir Əliyev xəmiri mərhəmətsizlik
mayası ilə yoğrulmuş şeyxin daxili aləminin
nöqsanlarını səs palitrasının qüdrəti
ilə açıb göstərə bildi.
Respublikanın əməkdar
artisti Elxan Mansurov mərhum atası Bəhram Mansurovdan mənimsədiyi
xarakterik çalğı priyomları ilə solistləri
yaxşı müşayiət etdi. Respublikanın xalq artisti
Şahlar Quliyevin çıxışı, həmişəki
kimi, yenə uğurlu alındı.
Əməkdar incəsənət
xadimi Hafiz Quliyevin tamaşaya verdiyi quruluş mizanların dəqiqliyi
ilə diqqəti cəlb edir. Gənc solistlərin
oyunlarının təbii alınması üçün Hafiz
müəllimin xeyli zəhmət çəkdiyi aydın
görünür.
Tamaşanın dirijoru, əməkdar
incəsənət xadimi Sevil Hacıyevanın əsərin dəqiq
səslənməsi üçün məharəti də təqdirəlayiqdir.
"Leyli və Məcnun"
tamaşasına gənc solistlərin gətirdikləri gənclik
təravəti göstərdi ki, əsrlərin yadigarı kimi
dövrümüzədək gəlib çatmış dahi
Füzulinin bu məhəbbət əfsanəsinə
böyük Üzeyir bəyin verdiyi musiqi töhfəsi qədirbilən tamaşaçıların dərin
mənəvi anlar yaşamasına həmişə
yardımçı olacaqdır.
Arif Hüseynov
Azərbaycan.-2009.-17 may.-S.7.