Mədəniyyət məkanı
Qafqazda ilk teatr 1845-ci ildə
Tiflis şəhərində tamaşaya qoyulub. O vaxtlar
Şuşa ilə Tiflis şəhərləri arasında
çox güclü ticarət və mədəni əlaqələr
var idi. Şuşada isə ilk tamaşa 1848-ci ildə səhnələşdirilmişdi.
Azərbaycan dramaturgiyasının
banisi Mirzə Fətəli Axundovun Azərbaycan dilində
yazdığı ilk pyeslər bundan sonra mütəmadi olaraq
Tiflisdə, Bakıda və Şuşada tamaşaya
qoyulmağa başladı. 1870-ci ildə ilk dəfə olaraq
Şuşada Azərbaycan teatr sənətinin
yaradıcısı Mirzə Muxtar tərəfindən ana
dilində tamaşa göstərildi. O dövrdə gənc
müəllimlərdən Firidun bəy Köçərli, Bədəl
bəy Bədəlbəyli, Əbdürrəhim bəy
Haqverdiyev, Həsən bəy Vəzirov və məşhur xanəndə
Cabbar Qaryağdıoğlu bu tamaşada iştirak etmişdilər.
Dahi Azərbaycan şairi Məhəmməd Füzulinin
"Leyli və Məcnun" poeması əsasında Məcnunun
Leylinin qəbri üstündəki səhnəsini musiqili
tamaşa kimi 1897-ci ildə Şuşada Cabbar
Qaryağdıoğlunun iştirakı ilə Əbdürrəhim
bəy Haqverdiyev tamaşaya qoymuşdu.
Şuşanı məşhurlaşdıran
qədim memarlıq və incəsənət abidələrinin
sayı çoxdur. Burada təkcə rəsmən qeydə
alınmış 170 memarlıq abidəsi və 160 incəsənət
abidəsi, şairə Xurşudbanu Natəvanın, artilleriya
generalı, Port-Artur qalasının qəhrəmancasına
müdafiəsinin iştirakçısı olmuş Səməd
bəy Mehmandarovun, dahi bəstəkar Üzeyir Hacıbəyovun,
görkəmli müğənni Bülbülün, şair və
rəssam Mir Möhsün Nəvvabın ev-muzeyləri,
İbrahim xanın və onun qızı Qara
Böyükxanımın qəsrləri, "Gəncə
darvazaları", qala divarı və sairə var idi.
Şuşanı həm
də "Şərqin konservatoriyası"
adlandırırdılar. Çünki bu şəhər Azərbaycanın
bir sıra görkəmli müğənnilərinin,
musiqiçilərinin, böyük bəstəkarların və
dirijorların yurdudur. Cabbar Qaryağdıoğlu, Qurban Pirimov,
Bülbül, Seyid Şuşinski, Xan Şuşinski, Rəşid
Behbudov, Üzeyir Hacıbəyov, Niyazi, Fikrət Əmirov,
Süleyman Ələsgərov əslən
şuşalıdır.
Azərbaycanın ilk təcrübəli
pedaqoqu olan görkəmli maarifçi, "Vətən
dili"nin (II hissə) həmmüəllifi Səfərəli
bəy Vəlibəyov, böyük ədəbiyyatşünas
və pedaqoq Firidun bəy Köçərli,
tanınmış yazıçılar Süleyman Sani Axundov, Əbdürrəhim
bəy Haqverdiyev, Nəcəf bəy Vəzirov, şairə
Xurşudbanu Natəvan, şair Qasım bəy Zakir, rəssam
Toğrul Nərimanbəyov, heykəltəraş Cəlal
Qaryağdı və başqaları bu şəhərdə
doğulmuşdu.
Erməni xisləti hər
vaxt özünü büruzə vermişdir. Bir qədər əvvələ,
tarixi keçmişə nəzər salsaq görərik ki, Azərbaycanın
gözəl guşəsi olan Şuşa zaman-zaman erməni qəddarlığına
tuş gəlib. 1905-ci il iyun ayının 13-də
Qarabağda, Gəncə quberniyasının Qaryagin qəzasında
erməni-müsəlman toqquşmaları başladı. 1905-1906-cı
illərdə Cənubi Qafqazda yerli türk-müsəlman əhaliyə
qarşı ermənilərin ən güclü təcavüzü
Şuşa şəhərində olmuşdur. Ermənilər
öz qarşılarına qoyduqları məqsədə
çatmaq üçün durmadan səngərlər tikir,
silahlanır, vilayətlərdən, şəhər və kəndlərdən
Şuşaya canlı qüvvə gətirirdilər.
1905-ci il avqust
ayının 16-21-də Şuşada erməni
silahlılarının təcavüzü nəticəsində
türk-müsəlman əhalisi müdafiə olunmaq
üçün silaha sarılmışdı. Avqust
ayının 16-da erməni daşnak silahlıları
üç istiqamətdə Şuşanın türk-müsəlman
əhalisi üzərinə hücuma keçdilər. Ermənilərin
1-ci dəstəsi Yuxarı Xəlfəli qapısına, 2-ci dəstəsi
Meydana, 3-cü dəstəsi Köçərli məhəlləsinə
hücum etdi. Qalan ermənilər isə əvvəldən
qazılmış səngərlərə girdilər. Ermənilər
Köçərli məhəlləsində beş nəfəri,
doxsan yaşlı Abbas bəyi, onun oğlu və
qardaşı oğlunu, Nuşirəvan adlı bir gənci gəlini
ilə birlikdə öldürüb evlərinə od vurdular, həmin
məhəllədə on beşə qədər müsəlman
evini qarət edib yandırdılar.
Xəlfəli
qapısında ermənilər on evə hücum edərək
yandırdılar. Ev sakinlərindən üç nəfər
öldürüldü, qalanları qaçıb
canlarını qurtardılar. Erməni silahlılarına
qoşulan erməni tacirləri öz dükanlarını
bağlayır, əllərinə silah alaraq türk-müsəlmanların
dükanlarını gülləbaran edirdilər. Döyüş
başlayanda ermənilər məhkəmə və Duma
divanxanasını yandırdılar. Avqust ayının 17-də
"Difai" partiyasının rəhbərliyi altında
yaxşı təşkil olunmuş müdafiə və
hücumdan sonra ermənilər xeyli itki verərək geri
çəkilməyə məcbur oldular.
Şuşa müsəlmanlarına
köməyə gələn şəhərətrafı
türk-müsəlman kəndlərinin silahlı dəstələri
yüzlərlə erməni silahlısını məhv etdi. Şuşada
döyüş üstünlüyünü saxlayan
türk-müsəlman silahlı dəstələri avqustun
21-nə kimi erməni daşnak silahlı dəstələrini
şəhərdən qovub çıxarmağa nail oldular. 1905-ci
il avqust hadisələrində Şuşa şəhərində
yüzədək türk-müsəlman erməni
silahlıları tərəfindən
öldürülmüş və iyirmiyə qədər
müsəlman evi yandırılmışdı. 1905-ci il
sentyabr ayının 10-dək Şuşada atəş səsləri
kəsilmədi. Qafqaz canişini Vorontsov-Daşkovun
Şuşa şəhərinə gəlməsi ilə atəş
dayandırıldı. Sentyabrın 14-də sülh elan olundu.
Xarici himayədarlarının
köməyi ilə ermənilərin 1992-ci ildə törətdikləri
vəhşilikləri nəzərə alsaq (Şuşanın
işğalı zamanı 200 nəfər şəhid
olmuş, 150 nəfər əlil olmuş, 552 körpə yetim
qalmış, 1000-ə yaxın insan qaçqın
düşmüş, 200 tarixi abidə, 2 sanatoriya, görkəmli
sənət adamlarının muzeyləri, 70 yerlik turist
bazası, 1200 yerlik internat və s.
dağıdılmışdır), tarixin təkrarlandığını
düşünmək olar. Və inam da var ki, bir zamanlar
olduğu kimi, yenə də üstünlük bizim olacaq,
işğalçılar tarixi torpaqlarımızdan
çıxarılacaq.
Zəkurə Quliyeva
Azərbaycan.-2009.-20 may.-S.7.