Etimada əsaslanan tərəfdaşlıq
Azərbaycanda son illər
milli mənafelərə əsaslanmaqla həyata keçirilən
xarici siyasət kursunun prioritet istiqaməti güclü və
müstəqil dövlət modelinin praktik surətdə
reallaşdırılmasına yönəlmiş,
respublikamız beynəlxalq normalara istinad edərək sivil
dünyanın hüquqi-siyasi mühitini müəyyənləşdirən
aparıcı dövlətlər və beynəlxalq təşkilatlarla
münasibətlərini yüksək dinamizmlə inkişaf
etdirmək xəttinə üstünlük vermişdir. İqtisadi, siyasi və hərbi
potensialı ilə beynəlxalq münasibətlər sistemində
xüsusi yeri olan Rusiya Federasiyası ilə
qarşılıqlı faydalı əməkdaşlığı
genişləndirmək, keçmiş sovetlər birliyi
dövründən mövcud olan çoxşaxəli əlaqələri
müasir geosiyasi gerçəkliklərə nəzərən
inkişaf etdirmək rəsmi Bakının xarici siyasətində
daim vacib məsələlərdən biri kimi nəzərdən
keçirilir. Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyevin ötən
ay gerçəkləşən işgüzar səfəri
ikitərəfli iqtisadi-ticari əlaqələrə əlavə
impulslar vermək, genişmiqyaslı əməkdaşlıq
üçün mövcud potensialdan hərtərəfli
yararlanmaq, habelə enerji sahəsində bir sıra yeni layihələri
reallaşdırmaq nöqteyi-nəzərindən mühüm əhəmiyyət
daşıyır.
Diplomatik münasibətlərin möhkəm təməli
2000-ci ildə Rusiya
Federasiyasının rəhbərliyinə praqmatik və
rasional təfəkkürlü bir liderin - Vladimir Putinin gəlişindən
sonra rəsmi Moskvanın xarici siyasət strategiyasında
praqmatik düşüncə tərzinin önə
çıxması digər ölkələrlə olduğu
kimi, Rusiyanın Azərbaycanla münasibətlərindəki əvvəlki
mənfi meyillərin də keyfiyyətcə yeni siyasi dəyərlərlə
əvəzlənməsinə rəvac verdi. Rusiyanın gənc
və enerjili rəhbərinin irəli sürdüyü realist
konsepsiya, habelə dövlətlərarası münasibətlərə
konstruktiv yanaşma tərzi çoxəsrlik tarixi-siyasi,
iqtisadi bağlılığı olan iki qonşu ölkə
arasında əlaqələrin möhkəm təməl
üzərində qurulmasını təmin etdi.
Bu gün Azərbaycanın Cənubi
Qafqazda Rusiya ilə qarşılıqlı etimada, sivil əməkdaşlığa
əsaslanan bərabərhüquqlu münasibətlər
sistemi yaradan yeganə dövlət olması rəsmi
Bakının milli maraqlara əsaslanan qətiyyətli siyasət
yeritməsi ilə şərtlənir. Məhz bu prinsipial siyasətin
nəticəsi olaraq Rusiyanın hakim dairələri Azərbaycanla
təhdid dilində danışmağın, eləcə də
enerji məsələlərini geosiyasi "təzyiq aləti"nə
çevirməyin mənasızlığını anlayaraq
münasibətlərin konstruktiv dialoq və əməkdaşlıq
müstəvisində təşəkkül tapmasına
üstünlük vermişlər.
Şübhəsiz, böyük
siyasətdə şəxsiyyət amilinin, şəxsi
münasibətlərin rolu danılmazdır. Bu mənada cənab
Vladimir Putinlə ulu öndər Heydər Əliyev arasında
mövcud olmuş şəxsi dostluq münasibətləri, eləcə
də qarşılıqlı inam və etimad dövlətlərarası
münasibətlərin sivil və isti məcrada yüksəlişini
təmin etmişdir. 2001-ci ilin əvvəlində Rusiyanın
sabiq prezidenti Vladimir Putinin Azərbaycana ilk rəsmi səfəri
iki dövlət arasında uzun illərdən bəri gərginlik
mənbəyi kimi mövcud olan bir sıra problemlərin həllinə
şərait yaratmışdı. 2001-ci ilin 9 yanvarında
Vladimir Putin və ulu öndər Heydər Əliyev tərəfindən
imzalanmış Bakı Bəyannaməsində göstərilirdi
ki, "Rusiya Federasiyası və Azərbaycan Respublikası
onların dövlət suverenliyi və müstəqilliyinə
qarşılıqlı hörmət etmək, bərabərhüquqlu
və bir-birinin daxili işlərinə qarışmamaq, zor
işlətməmək, təhlükə qüvvəsindən
istifadə etməmək, ərazi bütövlüyü, sərhədlərin
toxunulmazlığı, mübahisələrin sülh yolu ilə
həll olunması... həmçinin beynəlxalq hüququn qəbul
edilmiş normaların prinsipləri əsasında ikitərəfli
əlaqənin yeni, strateji əməkdaşlığın
daha yüksək mərhələsinə
qaldırılması məqsədini güdürlər".
2002-ci ilin yanvarında ulu öndər
Heydər Əliyevin Rusiyaya reallaşan rəsmi səfəri
isə iki qonşu dövlət arasında mübahisə və
gərginlik predmeti kimi nəzərdən keçirilən bir
sıra məsələlərin həllinə imkan yaradaraq
münasibətlərdə tamamilə yeni mərhələnin
təməlini qoymuşdur. Səfərin gedişində ən
müxtəlif sahələrdə işbirliyi təşəbbüsləri
nəzərdən keçirilmiş, "Azərbaycan
Respublikası ilə Rusiya Federasiyası arasında Xəzər
dənizində əməkdaşlıq prinsipləri
haqqında birgə bəyannamə"
imzalanmışdır. Məhz həmin razılaşmanın
nəticəsi olaraq hazırda Azərbaycan, Rusiya və
Qazaxıstan Xəzərin statusu məsələsində eyni
mövqedən çıxış edirlər.
Azərbaycanın əsas iqtisadi partnyoru
Dövlətçilikdə siyasi
varislik ənənəsi ilk növbədə milli maraqlara əsaslanan
xarici siyasət prioritetlərinin davam etdirilməsini nəzərdə
tutur. Bu baxımdan ulu öndər Heydər Əliyevin
balanslaşdırılmış xarici siyasət təlimini
uğurla davam etdirən Prezident İlham Əliyev qonşu
dövlətlərlə, o cümlədən dünya siyasətində
xüsusi yeri və çəkisi olan Rusiya ilə ikitərəfli
əlaqələrin genişləndirilməsinə ilk gündən
vacib amil kimi diqqət yetirir. Cənab İlham Əliyev Qərbə
inteqrasiyanı əsla Rusiya ilə münasibətlərə
xələl gətirəcək amil kimi qəbul etmir və bu
yanaşmanı kökündən yanlış sayır.
Rusiya və Azərbaycan
arasında hərtərəfli əməkdaşlığı
zəruri edən başlıca amillərdən biri də məhz
bu ölkələrin tarixən formalaşmış iqtisadi əlaqələridir.
Sovetlər Birliyinin süqutundan sonra bu əlaqələr
qırılmış, nəticədə hər iki ölkənin
iqtisadiyyatına ciddi ziyan dəymişdi. Keçmiş
münasibətləri bərpa etmək,
qarşılıqlı təcrübə mübadiləsini
genişləndirmək yeni dövrün zəruri tələbi
kimi meydana çıxsa da, siyasi münasibətlərdəki
soyuqluq buna müəyyən problemlər yaradırdı. Son
illərdə isə Rusiya-Azərbaycan münasibətləri
tamamilə yeni müstəviyə qədəm qoymuş,
iqtisadi-siyasi, humanitar və enerji təhlükəsizliyi sahələrində
əməkdaşlıq üçün real imkanlar
açılmışdır. Azərbaycanla Rusiya arasında
100-dən çox müqavilə imzalanmışdır və
bunların 70-i dövlətlərarası və hökumətlərarası
sənədlərdir.
Keçmiş SSRİ-nin
süqutundan sonra Rusiya ilə Azərbaycan arasında
münasibətlər heç zaman indiki kimi yüksək səviyyədə
olmamışdır. Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyevin
2004-cü ildə ilk səfər etdiyi ölkələrdən
birinin Fransadan sonra məhz Rusiya Federasiyası olması da bir
sıra obyektiv reallıqlarla şərtlənmişdir. Cənab
İlham Əliyevin son beş ildə Rusiyaya dəfələrlə
səfər etməsi təsdiqləyir ki, rəsmi Kremlin Azərbaycanla
bərabərhüquqlu və qarşılıqlı
faydalı əməkdaşlığa olan marağı kifayət
qədər səmimidir. Son 10 ildə ikitərəfli
iqtisadi-ticari əlaqələrin daha da gücləndirilməsini,
qarşılıqlı informasiya mübadiləsini, hərbi-texniki
və təhlükəsizlik sahəsində əməkdaşlığın
dərinləşdirilməsini nəzərdə tutan
mühüm sazişlər imzalanmışdır. Rusiya-Azərbaycan
hökumətlərarası komissiyasının intensiv fəaliyyətinin
nəticəsi olaraq ölkələrimiz arasında iqtisadi
münasibətlər yüksək dinamizmlə inkişaf edir,
müxtəlif iqtisadi layihələr həyata keçirilir.
İdxal-ixrac əməliyyatlarının səviyyəsinə
görə MDB məkanında Rusiya Azərbaycanın əsas
tərəfdaşı olaraq qalır. Qlobal böhranla
müşayiət olunan 2008-ci ildə iki qonşu dövlət
arasında əmtəə dövriyyəsinin 40 faiz artaraq 3
milyard dollara yaxınlaşması qarşılıqlı
faydalı əməkdaşlıq üçün mövcud
olan zəngin potensialdan xəbər verir. Azərbaycan Rusiyadan əsasən
buğda, qənd, şəkər çuğunduru, siqaret,
sement qlingeri, meşə materialları, metal boru, ehtiyat hissələri,
avtomobil idxal edir. Respublikamızdan Rusiyaya kartof, tomat, qoz, meyvə,
çay, yağ, bitki yağı, piy, şirə, pambıq
lifi, neft və neft-kimya məhsulları ixrac olunur.
Hazırda Azərbaycanda təxminən
350 Rusiya şirkəti fəaliyyət göstərir və
onların 82-si 100 faiz Rusiya kapitalına məxsusdur. Rusiya
şirkətləri Azərbaycanın neft-qaz layihələrində
iştirak edirlər, bir neçə beynəlxalq konsorsiumda
paya malikdirlər. Rusiya Federasiyasının ayrı-ayrı
vilayətləri, quberniyaları, muxtar respublikaları da
ölkəmizlə iqtisadi əlaqələri gücləndirməkdə
maraqlı görünürlər. Son bir neçə ildə
Rusiya regionları ilə Azərbaycan arasında 40-a yaxın
bu cür əməkdaşlıq sazişi
imzalanmışdır.
Rusiya Federasiyasının sabiq
Prezidenti Vladimir Putinin 2006-cı ildə Azərbaycana gerçəkləşən
rəsmi səfərinin yekunları isə göstərdi ki,
iki qonşu dövlətin mövqeyi bir çox regional və
beynəlxalq məsələlərdə üst-üstə
düşür. Rəsmi Moskvanın Güney Qafqazın ən
aparıcı ölkəsi sayılan Azərbaycana münasibətində
etimad və inam getdikcə möhkəmlənir. Vladimir Putinin
Bakıya səfəri, eyni zamanda, ikitərəfli münasibətlərin
genişlənməsində mövcud potensialdan daha səmərəli
istifadənin zəruriliyini ön plana
çıxarmışdır.
Rusiya Federasiyasında hakimiyyət
olimpinə cənab Vladimir Putindən sonra onun gənc və
enerjili siyasi varisi, rasional düşüncəli Dmitri
Medvedevin yüksəlməsi ölkələrimiz arasında
münasibətlərin qarşılıqlı maraqlar müstəvisində
inkişafında keyfiyyətcə yeni mərhələnin əsasını
qoymuşdur. Rusiya Federasiyasının yeni prezidentinin 2008-ci
ilin yayında Bakıya gerçəkləşmiş rəsmi
səfərinin yekunları deməyə əsas verir ki, iki
qonşu dövlət arasında tarixi təmələ
söykənən əməkdaşlıq münasibətlərinin
hərtərəfli inkişafı üçün yaxşı
imkanlar mövcuddur. Rusiyanın dövlət
başçısının ilk səfərlərindən
birini məhz Azərbaycana etməsi bu ölkənin yeni rəhbərliyinin
respublikamızın Cənubi Qafqazdakı strateji yerini və
rolunu düzgün qiymətləndirməsindən xəbər
verir.
Rusiya Federasiyasının
Prezidenti Dmitri Medvedevin Azərbaycana ilk rəsmi səfərini
ölkələrimiz arasındakı əlaqələrin
inkişafı baxımından yüksək dəyərləndirən
dövlət başçısı İlham Əliyev
demişdir: "Sovet İttifaqı dağılandan sonra Rusiya
ilə Azərbaycan arasında münasibətlər, xüsusən
indiki mərhələdə, 2000-ci illərdən
başlayaraq çox dinamik, konstruktiv şəkildə
inkişaf edir. Bu əlaqələr səmimi, mehriban
qonşuluq və dostluq münasibətlərinə əsaslanır.
Bugünkü səfər buna parlaq sübutdur".
Tarixi kökə söykənən humanitar əlaqələr
Təcrübə göstərir
ki, xalqlar arasında mövcud olan tarixi-mədəni əlaqələr
diplomatik münasibətlərin səmərəli
qurulmasında az əhəmiyyət daşımır və rəsmi
Bakı Rusiya ilə əlaqələrin inkişafında bu
amili hər zaman nəzərə almağa
çalışmışdır. Azərbaycanın sivilizasiyalararası
dialoq təşəbbüskarı kimi çıxış
etməsi, ölkədə milli azlıqların bütün
hüquqlarının yüksək səviyyədə
qorunması, yüksək tolerantlıq mühitinin hökm
sürməsi Rusiya-Azərbaycan münasibətlərinə
müsbət impulslar verir. Azərbaycan bu gün MDB-də
azsaylı respublikalardan biridir ki, burada dövlət büdcəsi
hesabına rus dilinin, rusdilli təhsilin inkişafına diqqətlə
yanaşılır.
Respublikada rus dilinin öyrənilməsi
zərurəti ilk növbədə Azərbaycanın tarixən
Rusiyaya yaxından bağlı dövlət olması ilə
şərtlənir. Xalqımız bir sıra obyektiv tarixi
proseslər fonunda rus dili ilə bağlı olmuş, dünya
mədəniyyətinə məhz bu dilin köməyi ilə
çıxmışdır. XIX-XX əsrlərdə
respublikamızın bir çox nüfuzlu ziyalıları,
yazıçı və dramaturqları Rusiyada yüksək
ali təhsil almışlar. İki əsrdən artıq
müddətdə respublikamızda rus dilinin, mədəniyyətinin
və maarifinin pozitiv təsirləri duyulmuş, mütərəqqi
təhsil ənənələrinin, elmi potensialın
formalaşmasında öz sözünü demişdir. Eyni
zamanda, hazırda Rusiyada güclü Azərbaycan diasporu
mövcuddur - 2 milyondan çox azərbaycanlı bu ölkədə
yaşayır, fəaliyyət göstərir. Qonşu ölkədə
yaşayan azərbaycanlılar ictimai-siyasi, sosial-iqtisadi, mədəni,
elmi sahələrdə çalışır, dövlətçiliyin
möhkəmlənməsinə, ikitərəfli əlaqələrə
öz layiqli töhfələrini verirlər. Onlar
yaşadığı ölkənin dilini, mədəniyyətini,
tarixini bilmək məcburiyyətindədirlər. Bu incə məqam
da Azərbaycanda rus dilinin öz aparıcı mövqelərini
qorumasında mühüm rol oynayır. "Azərbaycanda, demək
olar ki, bütün dövlət ali məktəblərində
rus dilində tədris var. Yəni bu ona görə qorunub
saxlanılmışdır ki, Azərbaycan dilini bilməyən
və ya yaxşı bilməyən insanlar əziyyət
çəkməsinlər. Ona görə də hamı
üçün eyni şərait yaradılmışdır və
bunu qiymətləndirmək lazımdır. Biz bunu qiymətləndiririk,
Rusiya bunu qiymətləndirir, odur ki, bu amil dövlətlərarası
münasibətlərdə çox vacibdir, insanlar ölkələrimiz
arasında baş verən proseslərə çox həssas
yanaşırlar" - deyə dövlət
başçısı İlham Əliyev vurğulayır.
Bir sıra MDB dövlətlərindən
fərqli olaraq respublikamızda rus dilinin
aktuallığını itirmədiyini statistik məlumatlar da
təsdiqləyir. Hazırda respublikamızda sırf rus dilini tədris
edən 20 məktəb mövcuddur və bu məktəblərdə
6000 mindən çoxq şagird təhsil alır. Eyni zamanda,
35 orta ümumtəhsil məktəbinin nəzdində rus dili
bölmələri fəaliyyət göstərir və bu məktəblərdə
100 mindən artıq şagird rus dilində təhsil alır.
Rus dilini tədris edən əsas elmi mərkəzlər
sırasında Bakı Dövlət Universiteti, Bakı Slavyan
Universiteti xüsusilə fərqlənir. Respublikamızın
dövlət və özəl ali məktəblərində də
rus dili fənni tədris olunur, rus xalqının ədəbiyyatı,
mədəniyyəti yaxından öyrənilir.
İki ölkə arasında hələ
13 iyun 1997-ci il tarixdə imzalanmış "Ticarət-iqtisadiyyat,
elmi-texniki və mədəni sahələrdə əməkdaşlıq
haqqında" sazişə əsasən, azərbaycanlı gənclər
keçmiş SSRİ-nin süqutundan sonra ilk dəfə
Moskva şəhərindəki nüfuzlu universitetlərdə
təhsil almaq imkanı qazanmışlar. Həmin protokola əsasən
Rusiya tərəfi hər il Azərbaycana bu ölkənin ali məktəblərində
təhsil almaq üçün müəyyən olunmuş
sayda yer ayırır. Rusiya Federasiyası son 10 ildə
Türkiyədən sonra Azərbaycan vətəndaşlarının
istər dövlət, istərsə də qeyri-dövlət xətti
ilə ən çox təhsil aldığı ölkədir.
Azərbaycanlı tələbələr Moskvanın ən
nüfuzlu ali təhsil ocaqlarında - M.V.Lomonosov adına
MDU-da, Moskva Maliyyə Akademiyasında, Rusiya Dövlət Tibb
Universitetində, D.Mendeleyev adına Rusiya Kimya-Texnologiya
Universitetində, İ.M.Qubkin adına Dövlət Neft və
Qaz Akademiyasında, Moskva Dövlət Cihazqayırma və
İnformatika Akademiyasında, G.V.Plexanov adına Rusiya
İqtisadiyyat Akademiyasında, İ.M.Seçenov adına
Moskva Tibb Akademiyasında və digər universitetlərdə təhsil
alırlar.
Humanitar sahədə əməkdaşlıq
digər mühüm sahələri də əhatə etməklə,
mədəni inteqrasiyaya zəmin yaradır. 2006-cı ildə
müxtəlif siyasi və mədəni tədbirlərin
keçirilməsi ilə əlamətdar olan "Rusiyada Azərbaycan
ili" xalqlarımızı daha da
yaxınlaşdırmış, qarşılıqlı
etimadı gücləndirmişdir. 2007-ci ilin sentyabr ayında
Bakıda keçirilmiş Beynəlxalq rus kitabı festivalı
isə bütövlükdə Azərbaycanda Rusiya elminə və
mədəniyyətinə olan yüksək diqqətin təzahürü
kimi yadda qalmışdır.
Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyevin
15 yanvar 2008-ci il tarixli sərəncamı ilə Bakıda
M.V.Lomonosov adına Moskva Dövlət Universitetinin filialının
açılması və qısa müddətdə fəaliyyətə
başlaması da humanitar sahədə əməkdaşlığın
yüksək səviyyədə qurulduğunun əyani təsdiqidir.
Azərbaycan Rusiyaya qaz ixracına hazırlaşır
Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyevin
Rusiyaya bir müddət əvvəl gerçəkləşən
işgüzar səfəri göstərir ki, iki qonşu
dövlət arasında əməkdaşlığın yeni
üfüqləri açılır. Bir zamanlar Azərbaycana
mavi yanacaq nəql edən Rusiya hazırda Azərbaycan
qazını almaq üçün rəsmi Bakı ilə
intensiv danışıqlar aparır və bu məsələ
cənab İlham Əliyevin qonşu ölkəyə
işgüzar səfəri zamanı əsas müzakirə
mövzularından olmuşdur.
Rusiya Federasiyasının
Prezidenti Dmitri Medvedev cənab İlham Əliyevlə
görüşdə ikitərəfli əlaqələrin
bütün sahələrdə müsbət dinamika ilə
inkişafından razılıqla danışmış, əmtəə
dövriyyəsinin əhəmiyyətli dərəcədə
artdığını razılıqla qeyd etmişdir: "Biz
keçən ili ticarət-iqtisadi baxımından çox
yaxşı göstəricilərlə başa vurmuşuq. Əmtəə
dövriyyəsinin həcmi 40 faiz artmışdır. Əlbəttə,
bu il vəziyyət xeyli mürəkkəb olacaqdır. Bizim vəzifəmiz
əldə edilən uğurları saxlamağa
çalışmaqdır. Xüsusən ona görə ki, biz
bu uğurlara təkcə enerji
daşıyıcılarının mübadiləsi
hesabına nail olmamışıq. Əmtəə dövriyyəsinin
keyfiyyətcə artması xüsusilə əhəmiyyətlidir.
Biz müsbət iqtisadi dinamikanı hətta iqtisadi böhran
şəraitində də qoruyub saxlamağa
çalışacağıq".
Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyev isə Rusiya Prezidenti ilə şəxsi dostluq münasibətlərinin ikitərəfli əlaqələrə münbit perspektivlər açdığını qeyd etmiş, son illər iki qonşu dövlət arasında siyasi və iqtisadi əlaqələrin normal məcrada inkişafını razılıqla vurğulamışdır. Dövlət başçısı qlobal maliyyə şəraitində iki ölkə arasında əmtəə dövriyyəsinin 3 milyard dollara yüksəlməsi faktına xüsusi toxunmuş, rəsmi Bakının mövcud əlaqələrin strateji əməkdaşlıq ruhunda inkişafında maraqlı olduğunu bildirmişdir. "Əminəm ki, bütün çətinliklərə baxmayaraq, 2009-cu il bu mənada çox müsbət olacaq, çünki həm əməkdaşlıq sahələri genişlənir, həm də əmtəə dövriyyəsinin strukturu yaxşılaşır. Bu, ölkələrimiz arasında olan möhkəm siyasi münasibətlərin nəticələridir və bütün başqa sahələrə də təsir göstərir. Bakıda həm Moskva Dövlət Universitetinin filialının, həm də Rusiya İnformasiya-Mədəniyyət Mərkəzinin açılması, - bu hadisələr bizim axırıncı görüşümüzdən sonra baş vermişdir, - onu göstərir ki, bizim razılığa gəldiyimiz hər bir məsələ praktikada həyata keçirilir. Əlbəttə, biz bütün sahələrdə əməkdaşlığın daha da genişlənəcəyinə ümid edirik. Rusiya Azərbaycanın dostu, qonşusu, strateji tərəfdaşıdır. Biz əməkdaşlığımızı strateji tərəfdaşlıq ruhunda davam etdirmək niyyətindəyik".
Dövlət
başçısı İlham Əliyevin səfər çərçivəsində
Rusiyanın "Vesti" kanalına və İTAR-TASS
agentliyinə müsahibəsi də ikitərəfli əməkdaşlığın
mövcud durumu və perspektivləri ilə bağlı kifayət
qədər nikbin qənaətə əsas verir. Cənab İlham Əliyev müsahibə
zamanı Rusiya-Azərbaycan münasibətlərinin müxtəlif
spektrlərinə toxunmuş, xüsusilə enerji sahəsində
əməkdaşlığın fundamental prinsiplərini
açıqlayaraq demişdir ki, son illər neft və elektrik
enerjisi sahəsində mövcud olan ənənəvi əməkdaşlığa
mavi yanacaq komponenti də əlavə olunur. Rusiyanın Azərbaycanla
enerji sahəsində əməkdaşlığa xüsusi
maraq göstərməsi isə, ilk növbədə,
respublikamızın mövcud imkanları ilə şərtlənir.
Prezident İlham Əliyevin yeritdiyi məqsədyönlü
strategiya nəticəsində Azərbaycanın son illərdə
dünya enerji satışı bazarında çəkisinin və
rolunun xeyli dərəcədə artması müşahidə
olunur. Respublikamızın Avropanın enerji təhlükəsizliyində
mühüm rol oynadığı hazırda istər fövqəlgüc
dövlətləri, istərsə də aparıcı beynəlxalq
təşkilatlar tərəfindən birmənalı etiraf
olunur. Cənab İlham Əliyevin diplomatik səyləri nəticəsində
Azərbaycan bu gün regionda hansısa ölkədən enerji
asılılığı olmayan, tələbatını
daxili imkanlar hesabına ödəməyə qadir yeganə
respublika kimi çıxış edir. Respublikada uğurla həyata
keçirilən enerji siyasətinin məqsədi Azərbaycanın
dünya bazarına çıxışını
artırmaq, həmin bazarlar üçün alternativ mənbə
yaratmaq, habelə dünya bazarına
çıxışın şaxələndirilməsini təmin
etməkdən ibarətdir və bu da beynəlxalq ictimaiyyətin
maraqlarına tamamilə cavab verir.
Rusiyanın "Vesti"
kanalına və İTAR-TASS agentliyinə müsahibəsində
dövlət başçısı İlham Əliyev
respublikamızın son illərdə qaz
idxalçısından qaz ixracatçısına
çevrildiyini xüsusi vurğulamış, boru kəmərlərinin
şaxələndirilməsi siyasətinə
üstünlük verdiyini deyərək Rusiyaya qaz
ixracının Azərbaycan üçün kommersiya prinsipləri
baxımından cəlbedici olduğunu diqqətə
çatdırmışdır. "Rusiya ilə Azərbaycan
arasında qaz sahəsində əməkdaşlıq əvvəllər
başqa formatda həyata keçirilirdi. Təxminən
2006-cı ilə qədər biz Rusiyadan qaz alırdıq.
2007-ci ildən bu əməkdaşlıq
dayandırılmışdır. İndi isə artıq
Rusiyaya Azərbaycan qazının satışından söhbət
gedir. Nisbətən qısa müddət ərzində biz
öz investisiya layihələrimizi, qaz hasilatına sərmayə
qoyuluşunu xeyli dərəcədə həyata keçirməyə,
qaz hasilatını ciddi şəkildə artırmağa və
mahiyyət etibarilə qaz ixracatçısına çevrilməyə
nail olmuşuq. Biz Türkiyə bazarına təqribən 7
milyard kubmetr qaz ixrac edirik, Türkiyə isə bu qazın bir
hissəsini təkrar Yunanıstana ixrac edir. Beləliklə,
bizim qaz fiziki mənada artıq Avropa İttifaqına
çıxmışdır. Digər qaz kəməri vasitəsilə
biz Gürcüstana qaz ixrac edirik. Üçüncü qaz kəməri
vasitəsilə İranla mübadilə əməliyyatları
aparılır. Təəssüf ki, bizim qonşulardan təkcə
Rusiya ilə qaz sahəsində hələlik praktik nəticə
yoxdur. Ona görə də bu boşluğu doldurmaq
üçün, habelə qaz ixracını tam şaxələndirmək
imkanına malik olmaq üçün Rusiya bazarı Azərbaycan
üçün, əlbəttə, çox cəlbedicidir"
- deyən dövlət başçısı Rusiyaya mavi
yanacağın satışı ilə bağlı
"Qazprom" ilə Azərbaycan Dövlət Neft Şirkəti
arasında Memorandumun imzalandığını bildirmiş,
aparılan danışıqların müsbət nəticə
ilə yekunlaşacağına ümidvar olduğunu söyləmişdir.
Azərbaycanın Rusiyaya qaz
satışı hazırkı reallıqda geosiyasi amillərlə
bağlı olmayıb sırf iqtisadi əməkdaşlıq
prinsiplərinə əsaslanır. Rəsmi Bakı enerji
amilindən hansısa ölkəyə qarşı "siyasi
təzyiq aləti" kimi istifadə olunmasının əleyhinə
olduğunu indiyədək bir sıra konkret situasiyalarda qətiyyətlə
bəyan etmiş, özünün zəngin enerji
resurslarından yalnız səmərəli əməkdaşlıq
məqsədi ilə istifadə etmişdir. İstər neftin,
istərsə də təbii qazın satışında məhz
Azərbaycan xalqının və dövlətinin iqtisadi mənafeyi
önə çəkilmişdir. Siyasi və iqtisadi öhdəliklərinə
daim yüksək sadiqlik nümayiş etdirən rəsmi
Bakı mavi yanacağın satışı məsələsinə
də kommersiya prinsipləri prizmasından yanaşmağı
vacib sayır. Rusiyaya mavi yanacağın satışı məsələsinə
gəlincə, burada iqtisadi maraqlarla yanaşı, həm də
ixrac kəmərlərinin şaxələndirilməsi,
alternativ bazarların formalaşdırılması məsələsi
əsas götürülür. Respublikamızın qaz
hasilatının ildən-ilə artması fonunda bu yanaşma
praqmatik düşüncəyə əsaslanır. İki il əvvəl
ildə Rusiyadan 4,5 milyard kubmetr qaz alan Azərbaycan hazırda 8
milyard kubmetr qaz hasil edir. Respublikamızın illik qaz
hasilatı potensialı isə 20 milyard kubmetrdən
çoxdur.
Prezident İlham Əliyev
müsahibə zamanı, həmçinin bildirmişdir ki, təsdiqlənmiş
minimum ehtiyatları 2 trilyon kubmetr, perspektiv ehtiyatları isə
5 trilyon kubmetr olan Azərbaycanın tranzit məsələləri
üzündən malik olduğu qazı hasil etmək
imkanları məhduddur. Qazın Rusiyaya
satışının digər texniki-iqtisadi
üstünlüyü isə iki qonşu dövlət
arasında qaz boru kəmərinin mövcudluğudur: "Buna
görə də mən hesab edirəm ki, əsas məsələ
Rusiya ilə Azərbaycan arasında həm qazın tranziti, həm
də onun alqı-satqısı barədə
razılığa gəlmək və irəliyə doğru hərəkət
etməkdir. Bizim münasibətlərimizdə
üstünlüklərdən biri ondan ibarətdir ki,
artıq nəqliyyat infrastrukturu, yəni ciddi əlavə sərmayə
qoyuluşu həyata keçirilmədən indi ildə ən
azı 5 milyard kubmetr qaz nəql edə biləcək kəmər
mövcuddur. Bizim aramızda tranzitlə bağlı məsələlər
yoxdur, çünki biz qonşuyuq və bununla da müəyyən
dərəcədə mürəkkəblik doğuran məsələ
aradan qalxır... İndi yalnız qarşılıqlı surətdə
faydalı kommersiya şərtlərini razılaşdırmaq,
hansısa məqamların, yaxud bazar konyunkturunun əməkdaşlığımızın
sonrakı gedişinə mane olmaması üçün
uzunmüddətli əməkdaşlığa zəmanət məsələlərini
razılaşdırmaq lazımdır. Saziş elə
olmalıdır ki, tərəflərin hər hansı biri
sonradan ona düzəlişlər etməsin. Onda irəliyə
doğru hərəkət etmək olar".
Etibarlı enerji təhlükəsizliyinin
təminatı məsələsi
düşünülmüş strategiya əsasında
genişmiqyaslı tədbirlərin həyata keçirilməsini
nəzərdə tutur. Bunun üçün, ilk növbədə,
qabaqcıl texnologiya əsasında geniş və alternativ
enerji daşıyıcıları şəbəkəsi
yaradılmalı, zəruri infrastruktur
formalaşdırılmalıdır. Boru kəmərlərinin
geosiyasi nöqteyi-nəzərdən təhlükəsiz
marşrutlarla çəkilişi təmin olunmalı, habelə
alternativ enerji mənbələrinin işə salınması
istiqamətində ciddi addımlar atılmalıdır. Təsadüfi
deyildir ki, dövlət başçısı Rusiyanın
"Vesti" kanalına və İTAR-TASS agentliyinə müsahibəsində
Azərbaycanın Rusiyaya qaz satışı ilə
yanaşı, "Nabukko" layihəsinin reallaşmasında
da maraqlı olduğunu gizlətməmişdir: "Nabukko
layihəsi üzrə konsorsiumun üzvü olan dövlətlər
bu gün Azərbaycana potensial təchizatçı kimi
yanaşır. Nabukko layihəsinin başqa layihələrdən
fərqi isə ondadır ki, bu boru kəmərinin
inşası ilə hasilatçılar deyil,
istehlakçılar məşğul olur. Bu baxımdan
istehlakçıların maliyyə məsələlərində
razılığa gəlməsi son dərəcə vacibdir.
Azərbaycan Nabukko layihəsinin təşəbbüsçüsü
və iştirakçısı olmasa da, tranzit və təchizatçı
ölkə qismində layihənin gerçəkləşməsinə
dəstək verə bilər".
Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyevin
Rusiya Federasiyasına işgüzar səfərinin yekunları
deməyə əsas verir ki, güclü istehsal və hərbi-sənaye
kompleksinə, tranzit əhəmiyyətinə görə fərqli
imkanlara malik dövlətlərdən sayılan Rusiya
respublikamıza bərabərhüquqlu tərəfdaş kimi
yanaşır, ikitərəfli münasibətlərdə inam
və etimad çalarları daha da möhkəmlənir. Tarixən
bir-birinə bağlı olmuş iki qonşu dövlət arasında
münasibətlərin keyfiyyətcə yeni mərhələdə
dinamizmlə davam etdirilməsi, xüsusən də enerji sahəsində
əlaqələrin möhkəmləndirilməsi müştərək
iqtisadi maraqların diktə etdiyi geosiyasi zərurətdir.
Xalid Niyazov
Azərbaycan.-2009.-24
may.-S.2.