Həyatda dərdli, səhnədə xoşbəxt
Təzadlarla dolu bir
ömür yaşayıb Rza Əfqanlı. Hələ
uşaqlıq illərindən üzləşdiyi itkilər,
ağır dərdlər ahıl çağlarında belə,
varlığından çəkilmirdi. Gözlərində
duyulan kədərin dərinliyində bu görkəmli sənətkarın
nə çəkdiyi onu yaxından tanıyanlara bəlli idi.
110 yaşı tamamlanan
Rza Əfqanlının mədəniyyət tariximizdəki xidmətlərini
araşdırarkən bir fikrin təsdiqinə varırsan ki, o,
son dərəcə istedadlı, sənətinə
bağlı cəfakeş aktyor olub. İstər mütəxəssislərin
rəyinə görə, istərsə də müasirlərinin
xatirələrində Rza Əfqanlı fərqli aktyor kimi təqdim
edilir. Onun bütün sevinci, nəşəsi
yaratdığı obrazların uğurlu alınmasında əks
olunardı. Səhnəni çox sevirdi. Sanki bütün dərdlərini
yaratdığı obrazlarda unudurdu. Rza Əfqanlı
üçün rolun böyüyü, kiçiyi yox idi. O, həmişə
libasını geyindiyi obrazın canlı və təbii
olmasına, yadda qalmasına, tamaşaçılar tərəfindən
maraqla qarşılanmasına çalışırdı. Həyatdakı
Rza Əfqanlı ilə səhnədəki rolları
arasında böyük fərq var idi. O, hər bir obrazın fərqli
xüsusiyyətini, daxili aləmini, sevinc və nifrətini təbii
yarada bilirdi. Sənətşünas İnqilab Kərimov
söyləyir ki, Rza Əfqanlı bütün problemlərini,
dərdini teatrdan kənarda qoyardı. Bu səbəbdən də
həyatda nə qədər dərdli, qəmli hadisələrlə
üzləşsə də, səhnədə hər bir
obrazın öz geyimində, formasında, dəyərində
olmağı bacarırdı. Sadə, epizodik obrazdan
başlamış baş qəhrəmana kimi bütün
rollarını can-dildən yaradırdı.
O, 1899-cu ilin mayında Cənubi
Azərbaycanın Sərab şəhərində anadan olub. 2
yaşında ikən atası Rüstəmi itirən Rza
yetimliyin çox ağır ovqatı ilə üzləşib.
Onun yaşıdları valideynləri ilə birlikdə
xoşbəxt həyat sürərkən, Rza 9 yaşında
qapılarda işləməyə, qoyun-quzu otarmağa məcbur
olub. Dolanışığının çətinliyi 1912-ci
ilin baharında Rzanın Bakıya gəlməsinə səbəb
olub. O vaxtlar neft şəhəri kimi məşhurlaşan
paytaxta bir parça çörək dalınca üz tutanlar
çox olurdu. Bu səfərlərin də uğurlu və
uğursuzu olurdu. Kimi həqiqətən gün-güzəran
sahibi olur, bir başqası isə yenə də işsizlik
girdabında əziyyət çəkirdi. Bəlkə də
elə bu səbəbə görə, dörd il sonra Rza Əfqanlı
Pyatiqorsk şəhərinə gedib. Burada da həyat onun
üzünə gülməyib. Gah çəkməçi
şagirdi işləyib, gah vağzallarda yük
daşıyaraq bir təhər çörək pulu
qazanıb. Sonra isə rus ordusunda hərbi xidmətə gedib.
Rzanın hələ
uşaqlıqdan xalq oyunlarına böyük marağı
olub. Doğrudur, yaşıdlarına qoşulub "teatr
çıxarmağa" vaxt tapmazdı, amma sinəsinin
altında qaynayan bir həvəs daim fikirlərini xəyalında
yaratdığı bir aləmə çəkərdi. Bəlkə
də elə buna görə, yenidən Bakıya
qayıdıb neft mədənlərində iş axtaran Rza Əfqanlı
ilk növbədə, Sabunçu qəsəbəsindəki
dram dərnəyinə üzv yazılıb. Gənc
oğlandakı aktyorluq istedadını ilk dəfə akademik
teatrın aktyoru Xəlil Hüseynov hiss edib. Dünya həqiqətən
də yaxşı adamlardan xali olmur. Əslində, bu görkəmli
aktyorun Rza Əfqanlının qarşısına
çıxması onun gələcək həyat yolunun
düzgün müəyyənləşməsində əsas
rol oynadı. Beləliklə, Rza Əfqanlı tezliklə Mərkəzi
Dövlət Səyyar Teatrında işləməyə
başladı. Mətn əzbərləmək qabiliyyəti, onu
obrazın xarakterinə uyğun şəkildə söyləməsi,
səhnədəki jestləri artıq rejissorların da diqqətini
çəkirdi. 1923-cü ildə Milli Dram Teatrın
truppasında işə götürülən Rza Əfqanlı,
eyni zamanda təhsil almağı da unutmur. 1926-ci ildə
Bakı Teatr Məktəbini bitirib.
Həmin dövrdə azərbaycanlıların
sıx yaşadığı şəhərlərdə
geniş teatr şəbəkəsi yaratmaq məqsədilə
Bakıda çalışan müqtədir sənətkarları
tez-tez bölgələrə dəvət edirdilər. 1929-cu
ildə görkəmli rejissor və aktyor İbrahim
İsfahanlının dəvəti ilə Rza Əfqanlı
Tiflis Azərbaycan Dövlət Teatrında işləməyə
gedib. Artıq onun şöhrəti başqa respublikalara da
yayılırdı. 1933-34-cü il teatr mövsümündə
Rza Əfqanlı Türkmənistanın paytaxtı
Aşqabaddakı Azərbaycan Teatrında baş rejissor işləyib.
Bir müddət burada çalışdıqdan sonra yenidən
Bakıya qayıdıb, milli teatrın səhnəsində
çalışan Rza Əfqanlı o dövrdə tamaşaya
qoyulan əsərlərin əksəriyyətində müxtəlif
rollar yaradıb. Həm yerli dramaturqların, həm də
dünya klassiklərinin əsərlərində
yaratdığı obrazlar janr əlvanlığı, estetik zənginliyi
ilə seçilirdi. Arada bir müddət Sumqayıt Dövlət
Dram Teatrında aktyorluq edən Rza Əfqanlının sənət
yolu müxtəlif təzyiqlərdən, maneələrdən,
bəzən də haqsızlıqlardan keçməli olub. Həyatı
kimi səhnə taleyi də hamar deyildi. Amma bütün bunlara
baxmayaraq Rza Əfqanlının Azərbaycan teatrına bəxş
etdiyi obrazlar cazibədarlığı ilə görənlərin
yaddaşında iz salıb. Mütəxəssislərin fikrincə,
hətta eyni tamaşada bir neçə surəti oynayan Rza Əfqanlı
onları elə səpkidə, məharətlə təqdim edə
bilirmiş ki, tamaşaçılar yalnız proqramdakı
adların siyahısına görə onun üç rol
yaratdığından xəbər tuturmuşlar.
Səhnədəki səmərəli
fəaliyyətilə əlaqədar 39 yaşında əməkdar,
44 yaşında isə xalq artisti fəxri adlarına layiq
görülən Rza Əfqanlı 1948-ci ildə Ənvər
Məmmədxanlının "Şərqin səhəri"
tamaşasında yaratdığı Fərhad roluna görə
Stalin mükafatı almışdır. O, 1973-cü ildə
dünyasını dəyişmişdi.
Azərbaycan kino sənətinin
inkişafında da Rza Əfqanlının özünəməxsus
xidməti var. O, həm də görkəmli kino xadimi
sayılırdı. Rza Əfqanlı
"Bakılılar", "Kəndlilər", "Yeni
horizont", "O olmasın, bu olsun", "Aygün",
"26-lar", "Dağlarda döyüş", "Qanun
naminə", "Mən ki gözəl deyildim" və digər
filmlərdə yaratdığı obrazları ilə
tamaşaçı rəğbətini qazanıb. Yaxşı
ki, aktyorun sənət dünyasından yadigar qalan bu filmlər
var. Yoxsa teatrda yaratdığı rolları lentə
alınmayan Rza Əfqanlı haqqında müasir
tamaşaçılar heç bir təsəvvürə malik
olmazdılar. Bu da aktyor taleyidir.
Rza Əfqanlı həm
də ailəsi ilə birlikdə Azərbaycan mədəniyyətinin
inkişafına kömək edirdi. Həyat yoldaşı Bədurə
Əfqanlı uzun illər müxtəlif teatrlarda geyim rəssamı
olub. Onun bədii tərtibat verdiyi tamaşalar
orijinallığı və milliliyi ilə seçilirdi. Övladı
Ofeliya Aslan uzun illərdir ki, həm teatrın, həm də
kino sənətinin inkişafında özünəməxsus
fədakarlıq göstərir. Ofeliya Aslanın Musiqili Komediya
Teatrında yaratdığı obrazlar bir-birindən duzlu və
məzəli olub. Bu gün də unudulmaz Rza Əfqanlının
arzu və düşüncələrini səhnədə təcəssüm
etdirən Ofeliya Aslan görkəmli səhnə ustalarından
biri kimi tamaşaçılar tərəfindən sevilir.
Flora XƏLİLZADƏ
Azərbaycan.- 2009.- 23 may.-
S. 6.