Ədəbiyyatın solmayan çiçəkləri
Parlaq yaradıcılığı ilə XX əsr Azərbaycan ədəbi prosesinin ön sıralarında şərəflə addımlayan xalq yazıçısı İlyas Əfəndiyev həm də görkəmli dramaturq kimi fəaliyyət göstərərək teatr sənətinin inkişafında özünəməxsus xidmətin, cəfakeşliyin sahibi idi. Böyük yazıçının yaradıcılığını ümummilli lider Heydər Əliyev yüksək dəyərləndirirdi. Həmişə Milli Dram Teatrında səhnə təcəssümü tapan əsərlərinin premyeralarında iştirak edər, öz fikirlərini bildirərdi. Belə tarixi görüşlərin birində ulu öndər demişdir: "İlyas Əfəndiyevin bütün yaradıcılığını, onun yazdığı əsərləri böyük minnətdarlıq hissi ilə xatırlayıram. Hesab edirəm ki, o, xalqımız qarşısında öz borcunu, daha doğrusu, öz missiyasını şərəflə yerinə yetirmişdir. Xalqımıza, mədəniyyətimizə, ədəbiyyatımıza çox böyük irs, böyük sərvətlər qoyub getmişdir. Güman edirəm ki, bunu xalqımız heç vaxt unutmayacaqdırE İlyas Əfəndiyevin əsərləri də, özü də həmişə xalqın qəlbində yaşayacaqdır".
Biz nəsil oxucuların fikir və
duyğularında, həyata və insanlara münasibətində
bir yazıçı kimi İlyas Əfəndiyevin
özünəməxsus rolu olub. Kitabın çox oxunduğu, daha dəqiq
desək, dəbdə olduğu vaxtlarda İlyas Əfəndiyevlə
bərabər, bir çox yazıçı var idi. Amma bu, bir
həqiqətdir ki, biz Mirzə İbrahimovun, İlyas Əfəndiyevin
romanlarını oxumağı daha çox sevirdik. Hələ sovet imperiyası illərində
müasirləri ilə müqayisədə İlyas Əfəndiyevin
nəsrində ənənəvi mövzular - deyək ki,
inqilabçılıq, təpədən-dırnağa
üsyankar, hər şeyə asi, təkəbbürlü,
ötənlərə arxa çevirən, dinsiz-imansız,
yalançı müsbət qəhrəmanlar gözə
dəymirdilər. İlyas Əfəndiyev nəsrimizə insan
qəlbinin ən zərif nöqtələrinə təsir edəcək
nəfəs gətirmişdir. Məhəbbət,
dostluq, fədakarlıq, sevgi və nəhayət,
ağayanalıq, böyüklük, müdriklik. İnana
bilmirəm ki, o illərdə "Söyüdlü
arx"ı, "Körpüsalanlar"ı, "Dağlar
arxasında üç dost"u, "Sarıköynəklə
Valehin nağılı"nı, "Geriyə baxma
qoca"nı, "Üçatılan" kimi romanları
oxuyaraq içindən keçirən oxucu həyatda o əsərlərdən
gələn ideyaları, gerçəklikləri
axtarmamış olsun. İlyas Əfəndiyev qəhrəmanlarının
qəribə təsiretmə xüsusiyyətləri var. Yəqin
ki, bu fikirlə çoxu razılaşar. Biz ətrafımızda
olan insanlara müəllifin arzularından doğan bir istəklə
baxırdıq. Bizi insanın insanlığı
düşündürürdü. İlyas Əfəndiyev
yaradıcılığının bu tərbiyəvi
xüsusiyyəti böyük bir məktəb idi. Bu səbəbdən
də çoxları yazıçının qəhrəmanına
oxşamağı özünə həyat idealı
seçirdi. Bu, gözəl bir nümunə idi. Təəssüf
ki, belə nümunələrə maraq indi çox azalıb.
Bunun bir neçə səbəbi var: bir tərəfdən gənclərin
bədii mütaliəyə meyli yoxdur, digər tərəfdən
də belə yazıçıların təbliğatı zəif
qurulur. Halbuki telekanallarda elə şit, zəif əsərlərə
çəkilmiş filmlər, süjetlər nümayiş
etdirilir ki, bunun da insan əxlaqına, tərbiyəsinə,
xüsusilə də gənclərin düzgün
formalaşmasına mənfi təsirdən başqa heç
bir əhəmiyyəti yoxdur.
Unudulmaz yazıçı Mirzə
İbrahimov yazırdı: "Azərbaycan ədəbiyyatı
mənim nəzərimdə böyük və rəngarəng
gülüstandırsa, İlyas Əfəndiyevin
yaradıcılığı bu gülüstanda öz gözəlliyi,
ətri və təravəti ilə dərhal diqqəti cəlb
edən cazibədar toplu və dolğun bir çiçəklikdir".
Bu qiymətli fikirlərdən bəhrələnərək cəsarətlə
demək olar ki, ədəbiyyat gülüstanımızın
solmayan çiçəklərdən müəyyən
qisminin də bağbanı məhz İlyas Əfəndiyevdir.
Bu, bir həqiqətdir ki, sağlığında unudulan,
ölən əsərlərin müəllifi olanlar həmişə
var. Amma əbədi ayrılığın uzun məsafəsi
İlyas Əfəndiyevi öz oxucularından, onu sevənlərdən
uzaqlaşdıra bilməyib. Əksinə, İlyas Əfəndiyev
həmişə bizimlədir. Xalq yazıçımız elə
mövzular seçib, elə əsərlərə imza
atıb ki, onun unudulması mümkünsüzdür.
Onu hamı sevirdi. Qələm
dostları da, musiqiçilər də, sadə insanlar da. Bəzi
fikirləri araşdırarkən maraqlı düşüncə
və münasibətlərin şahidi oluruq. Tənqidçi
elə düşünüb ki, İlyas Əfəndiyev
heç kimə bənzəməyən
yazıçıdır. Şairə elə gəlib ki,
İlyas müəllim sadəcə misraları yan-yana düzərək
onu qəsdən nəsrə çevirib. Səid Rüstəmova
görə, İlyas Əfəndiyev "bəstəkar qəlbli
sənətkar" idi. Rəssamlar isə xalq
yazıçısını sözlə nəhəng tablolar
yaradan ustad hesab edirdilər. Xalq yazıçısı
Süleyman Rəhimov yazırdı: "İlyas Əfəndiyevin
yaradıcılığı istedadlı nasirlə mahir
dramaturqu birləşdirib". Bunun da nəticəsində
meydana nəhəng əsərlər çıxıb. Sənətşünaslar
isə Akademik Milli Dram Teatrının ötən əsrdəki
son 50 ilini İlyas Əfəndiyevsiz təsəvvür edə
bilmirlər.
Öz sələflərinin ənənəsini
zənginləşdirən İlyas Əfəndiyev Azərbaycan
teatrının repertuar ağırlığını
çiyinlərinə götürərək onu yarım əsrə
yaxın bir zaman kəsiyində ləyaqətlə başa
vurdu. Azərbaycan teatrına gətirdiyi uğurları
araşdırarkən bir neçə önəmli faktın
şahidi olursan. Birinci növbədə, İlyas Əfəndiyev
öz məktəbini yarada bilmişdi. Azərbaycanın bir
qrup aktyor nəslinin yetişməsində, kamilləşməsində
ədibin dramaturgiyasının özünəməxsus xidməti
olub. O, Azərbaycan səhnəsinə yeni poetik
düşüncə, nəfəs və həyat gətirdi.
Aktyorlar texniki cizgilərdən xilas edildilər. Ötən əsrdə
Akademik Milli Dram Teatrının səhnəsində İlyas Əfəndiyevin
20-dən artıq əsəri tamaşaya qoyulub. Bu tamaşalar
ayrı-ayrı insanların, fərdlərin, tamaşaçılıarın
əxlaqına, mənəviyyatına deyil, böyük bir nəslin
dünyagörüşünə müsbət təsir edib. Hətta
çoxu etiraf edir ki, onun həyat yolunun müəyyənləşməsində,
daxilən dəyişməsində, bəlkə də
mübarizə apara bilməsində, ləyaqətlə
yaşamasında ədibin böyük xidməti olub.
Sovet dövründə
səhnə həyatı almış "Billur sarayda" əsəri
yəqin ki, çoxlarının xatirəsindən silinməyib.
İlyas Əfəndiyev yeganə yazıçı idi ki,
sovet quruluşunun sərt qanunlarının tüğyan etdiyi
zamanda onun daxili ziddiyyətlərini, bəzi məmurların meşşanlığını,
mənəviyyatla mənəviyyatsızlığın
üz-üzə dayandığını açıb
göstərirdi. Ömrü boyu ürəyinin diktəsi ilə
yazıb-yaradan, həyat gerçəkliklərini,
reallıqlarını ədəbiyyata gətirib ona bədii
don geydirən İlyas Əfəndiyev həmişə insan
taleyini düşünərək oxucunun qəlbindən xəbər
verən mövzulara toxunmuş, dövrün
ağrı-acılarını, yaşantılarını,
problem və qayğılarını təfəkkürünün
işığı, qələminin gücü ilə
canlandırmağa çalışmışdır. Səhnə
həyatı almış əsərləri bir tərəfdən
əgər aktyorların yetişməsinə xidmət edirdisə,
digər tərəfdən də rejissorların, bəstəkarların
kamilləşməsində öz qüdrətini göstərirdi.
Müəllifin bütün əsərlərində
saflığa, mənəvi təmizliyə bir
çağırış var idi. Bu
çağırışın köklərində isə həyatın
ağır sınağından qalib çıxmış
İlyas Əfəndiyev müdrikliyi diqqət çəkirdi.
Unudulmaz nasirin dram əsərləri
teatr sənətimizin incilərindən sayılır. "Unuda bilmirəm", "Sən həmişə
mənimləsən", "Məhv olmuş gündəliklər",
"Mahnı dağlarda qaldı", "Xurşud Banu Natəvan",
"Şeyx Məhəmməd Xiyabani", "Bizim qəribə
taleyimiz", "Billur sarayda" və başqa
dramlarının hər birində həyatın öz rəngləri
duyulur. "Hökmdar və qızı" pyesini səhnədə
görmək İlyas Əfəndiyevə nəsib olmasa da,
onun ideya və arzularının bir daha
yaşadığını sübuta yetirdi. Teatrla
yanaşı, kinofilmlərə, teletamaşalara
köçürülmüş əsərlərində də
İlyas Əfəndiyev həyata sadiqliyini, ideya və
arzularını çox ustalıqla tamaşaçıya
çatdıra bilmişdir.
1996-cı ildə İlyas Əfəndiyev
dünyasını dəyişdi. Onun fəth etdiyi zirvəyə
kimsə ucala bilmədi. Ölkə başçısı
İlham Əliyevin 24 may 2004-cü ildə
imzaladığı sərəncama əsasən, İlyas Əfəndiyevin
anadan olmasının 90 illik yubileyi dövlət səviyyəsində
qeyd edildi. Bu münasibətlə respublikada fəaliyyət
göstərən dövlət teatrlarının əksəriyyəti
demək olar ki, yenidən görkəmli yazıçının
əsərlərinə müraciət etdi. Bunun da nəticəsində
birdən-birə teatrlarda bir dirçəliş yarandı.
Tamaşaçılar "nəhayət ki..." söylədilər.
Teatr mühitinə yenidən cazibədarlıq
gətirən İlyas Əfəndiyevin dramaturgiyasında
aktyor və aktrisa öz istedadının, daxili
potensialının nəyə qadir olduğunu nümayiş
etdirmək imkanı qazandı. İlyas Əfəndiyevin pyeslərində
sənətkara kömək edən məqam çoxdur.
Rejissor Mərahim Fərzəlibəyova məxsus fikirdir:
"Mən İlyas Əfəndiyevi hər şeydən əvvəl,
ona görə sevirdim ki, o, yazdığı tarixi mövzulu əsərlərə
çox həssaslıqla yanaşırdı... Onun
pyeslərinin mərkəzindən qırmızı bir xətt
kimi keçən vətəndaşlıq mövqeyini yüksək
qiymətləndirirəm". Əsərlərində
çoxlu təzadlar olduğuna görə onun
dramlarının səhnə həlli güclü
alınırdı. Bu gün də rejissorlar təəssüf
hissi keçirirlər ki, İlyas Əfəndiyevin vəfatından
sonra teatrda sanki bir boşluq əmələ gəlib. Bəlkə
də buna görədir ki, vaxtilə ədiblə eyni əsər
üzərində çalışmış rejissorlar bir
fikri təkrarlamaqdan çəkinmirlər: "Biz İlyas Əfəndiyevin
şinelindən çıxmış dramaturqları gözləyirik".
Xalq artisti Amaliya Pənahova səhnəyə gəldiyi ilk
gündən özünü İlyas Əfəndiyev
teatrının şagirdi sayır. "Unuda bilmirəm"dən
başlayan bu yol "Hökmdar və qızı"nda
dayanacaq tapıb. Amaliya Pənahova İlyas Əfəndiyevin bütün
dramlarında ona tapşırılan obrazların öhdəsindən
layiqincə gəlib. Özü də etiraf edir ki, mən
dünənimə boylananda fikirləşirəm: "Unudulmaz
İlyas Əfəndiyevin dramaturgiyası olmasaydı, yəqin
ki, bu gün Amaliya Pənahova kimi aktrisa yox idi".
Teatrşünas
İnqilab Kərimov İlyas Əfəndiyevin teatrda
qazandığı uğurların kökünü belə əsaslandırır
ki, bu yazıçıda səhnə sənətinə
olduqca aydın, ciddi və vicdani münasibət var idi. Öz
sələfləri - Mirzə Fətəli Axundov, Nəcəf
bəy Vəzirov, Əbdürrəhim bəy Haqverdiyev, Cəlil Məmmədquluzadə,
Nəriman Nərimanov, Cəfər Cabbarlı kimi teatra müqəddəs
məkan, məbədgah kimi baxırdı.
İlyas Əfəndiyev
sözün həqiqi mənasında ötən əsr ədəbiyyatımızın
klassikidir. O, bir tərəfdən gözəl romanlar, povestlər,
hekayələr müəllifi kimi sevilirdisə, digər tərəfdən
də tamaşaçılara bir-birindən maraqlı əsərlər
bəxş edirdi. Bunlarla yanaşı, ədibin
yaradıcılığı ilə maraqlandıqca, heyrətlənməyə
bilmirsən. İlyas Əfəndiyev nasirliyi, dramaturqluğu ilə
yanaşı, ədəbi görüşləri ilə
seçilən obyektiv tənqidçi olub. Yazıçının
çapdan çıxmış yeddicildliyinin sonuncusunda onun tənqidi
yazıları, müsahibələri, esseləri toplanıb.
Ötən əsrin 40-ci illərindən başlayaraq
ömrünün sonuna kimi İlyas Əfəndiyev ədəbi
mühitlə bağlı maraqlı yazılar qələmə
alıb. Klassiklərdən tutmuş
müasirlərinə qədər İlyas Əfəndiyev demək
olar ki, çox yazıçı, şair, sənətkar,
aktyor, rejissor barəsində söz deyib. Ədəbi mühitə
münasibətində, ən kəskin tənqidində,
yazıçıların qurultaylarındakı məruzələrində,
müsahibə və esselərində İlyas Əfəndiyev
həmişə səmimi, obyektiv, həyat gerçəkliyinə
sadiqliyi ilə seçilən qələm sahibi kimi öz təmkinini,
müdrikliyini qoruyub.
"Geniş
yaradıcılıq üfüqləri" adlı məqaləsində
ədəbiyyatımızın böyük ənənələrinə
toxunan yazıçı aktual mövzuları, konfliktləri təhlil
edib. O, ədəbiyyatda yeniliklər arzusunda olduğunu bildirərək
yazırdı: "Müasirlik ədəbiyyatımızın
meyarıdır. Biz sələflərimizin qiymətli irsini
öyrənməklə bərabər yeni ənənələr
yaradırıq. Yeni xarakterlər təsvir edirik. Yeni
duyğular tərənnüm edirik. Biz öz
xalqımızın həyat və mübarizəsini qələmə
almaqla gələcək ədəbiyyatın bünövrəsini
qoyuruq". 1959-cu ildə yazılmış bir məqalədəki
bu fikirlər indi də aktualdır. İlyas Əfəndiyevə
görə, mücərrədçilərin, formalistlərin
özlərini "novator" kimi qələmə vermələri
saxtakarlıqdan başqa bir şey deyildir. "Hər
dövrün müsbət qəhrəmanı cəmiyyətin
mütərəqqi ənənələrini davam etdirməklə
bərabər tamamilə yeni bir xarakter kimi meydana
çıxır".
Hər bir əsərini
ömrünün bir parçası kimi qiymətləndirib əzizləyən
İlyas Əfəndiyevin dilimiz və əlifba ilə
bağlı maraqlı fikirləri var. O fəxr edirdi ki,
müasirləri ilə birlikdə böyük Nizaminin,
Füzulinin, Mirzə Fətəlinin, Sabirin, Mirzə Cəlilin
yaratdığı mənəvi aləmin varisidir. Latın əlifbasına
keçməyimizlə bağlı bu prosesi ilkin gözləyən
və alqışlayan sənətkarlardan birincisi İlyas Əfəndiyev
olub. "Bizim yeni əlifbaya keçməyimiz stalinizmin
yaratdığı və bizi saldığı dar qəfəsdən
çıxıb dünya mədəniyyətinə
qovuşmaq istəyimizin ifadəsidir. Bu mədəniyyətlə
ayaqlaşmaq üçün bizim istedadımız da var,
potensial gücümüz də". Ana dilini
varlığı qədər sevən və onun şirin təhkiyəsində
möhtəşəm əsərlər yazan İlyas Əfəndiyev
öz doğma dilini unudub özgə dildə
danışanlara həmişə irad edərək birinci
növbədə ana dilini öyrənməyi məsləhət
görürdü. Çünki hər bir xalqın ancaq
özünəməxsus milli ruhu, milli koloriti onun ana dilində
yaşamaqdadır.
Hələ sovet
dövründə təkcə bədii
yaradıcılığındakı cəsarəti ilə
deyil, tənqidi fikirlərindəki kəskinliyi ilə də
diqqət çəkirdi. 1945-ci ildə qələmə
aldığı "Yüksək sənət uğrunda"
məqaləsində haqlı olaraq yazıçıları
qınayırdı ki, bizim nəsrimizdə hələlik iki qəhrəman
vardır - "bunlardan birisi ağıla gələn
nöqsanların hamısından uzaq, necə deyərlər,
"ağıl" sahibi, digəri isə ağıla gələn
nöqsanların hamısına malik cahil və nadandır".
İlyas Əfəndiyevin qəbul etmədiyi bu hal isə sovet
rejiminin ədəbiyyata yönəlmiş ən kəskin
diktəsi idi. Azərbaycan
yazıçısı isə 37-ci ilin ağır
repressiyalarından çıxmış qələm
yoldaşlarını bu nöqsanlara qarşı qorxmadan,
çəkinmədən mübarizəyə səsləyirdi.
Öz fikirlərini də əsaslandırırdı ki, yeni
yaranmış ədəbiyyatımızda qəhrəmanların
zəif çıxmasına səbəb də məhz
bu sağlam olmayan təsirin nəticəsidir.
Azərbaycan ədəbiyyatındakı
sənətkarlıq məsələləri ilə
bağlı İlyas Əfəndiyev müntəzəm olaraq
dövri mətbuatda öz fikirlərini həm müasir həmkarları,
həm də oxucularla bölüşdürüb. O, klassik nəsr
və dram əsərlərindən danışanda duyduğu
dərin həyatilikdən, təbiilikdən valeh olduğunu
bildirib, müasir ədəbiyyatdakı diqqətçəkən
nöqsanları isə ədəbi tənqidimizdəki
durğunluqla bağlayıb. Bəzilərinə
görə, tənqidçilik bədii
yaradıcılıqdan qat-qat asandır. İlyas Əfəndiyev
isə böyük nasir olmağına baxmayaraq, həmişə
bunun əksini düşünərmiş. O, qəti surətdə
bu fikirdə olub ki, ədəbi tənqid ədəbiyyatın
yol göstərənidir. Heç bir vaxt bədii ədəbiyyat
tənqidə sükan ola bilməz.
Böyük ədibin incəsənət,
musiqi, kino sənəti, səhnə ustaları haqqında da
maraqlı fikirləri vardır. "Dövrümüzün tələbi"
(1960) adlı məqaləsində yazırdı: "Bizim incəsənətimizin
gücü bir də orasındadır ki, o öz yeniliyi, yeni
mahiyyəti ilə bərabər, keçmişin yaxşı
ənənələrini davam etdirir..." Təəssüf
ki, bu gün istər ədəbiyyatda, istərsə də mətbuatda
bu ənənələr pozulmaqdadır. Bunun da nəticəsində
meydana zəif kitablar, tamaşalar çıxmaqdadır. Bir
yaxşı cəhət var ki, xalqın gözü həmişə
açıqdır. Vaxtilə İlyas Əfəndiyevə
deyirlər ki, siz ədəbiyyatımızın canlı
klassikisiniz. Böyük ədib bu sözləri gileyli təbəssümlə
qarşılayaraq belə cavab verib: "Özündən
razılıq məğlubiyyətdir. Hər şey zamanın
əlindədir. O, göstərəcək kim ələyin
üstündə qalır, kim keçir. Tələsməyə
nə hacət".
İlyas Əfəndiyevin yeddinci
cilddə toplanmış əsərlərinin içində mənəviyyatla
bağlı bir neçə yazı da diqqət çəkir.
O əsərlərin yazılma tarixi ötən əsrin
ortalarına təsadüf etsə də, qaldırılan məsələlərin
zəruriliyi bu gün də öz aktuallığını
saxlamaqdadır. Məsələn, İlyas Əfəndiyev
yazırdı: "Yüksək mənəviyyat dedikdə
bizim fikrimizə hər şeydən əvvəl yüksək
şüur gəlir. Yüksək şüurla vətəndaşlığın
mənası isə aydın olduğu qədər də dərindir.
Onun birinci meyarı Vətən sevgisidir. Vətəni sevmək,
əlbəttə, onun əzəmətli dağlarına,
yarpağı min rəngə çalan meşələrinə,
laləli, nərgizli çöllərinə, bülbüllər
oxuyan bağlarına heyran olmaqla bitmir... Sadəlövh mədhiyyəçilik
heç bir zaman həqiqi sənət nümunəsi olmamış
və ola da bilməz. Vətən sevgisi vətəndaşın
öz xalqına, doğma torpağına münasibəti
zamanı meydana çıxır. Həqiqi vətəndaş
yalnız gözəlliklərdən zövq alan bir seyrçi
deyil, Vətənin və xalqın rifahı, inkişafı
naminə görülən ümumi işin
ağırlığının müəyyən hissəsini
çiynində daşıyan, özünün yüksək,
vicadani borcunu məhz bunda görən ilhamlı bir fədaidir".
Yurdumuzda hər kəsi
bu cür fədai görmək xoşbəxtlikdir.
Çünki həqiqi vətəndaşın şəxsiyyəti
ilə onun mənsub olduğu xalqın ideyaları arasında
təzad yaranmamalıdır. İlyas Əfəndiyevin arzusu hər
kəsi həqiqi vətəndaş, Vətənini və
xalqını
varlığından artıq sevən və bu yolda hər
şeydən keçməyi bacaran insan görmək idi.
İlyas Əfəndiyev
münasibətlərində də səmimi olardı. Bir
müsahibədə ondan soruşurlar ki, bu günün yazıçısı
hansı keyfiyyətləri özündə cəmləşdirməlidir?
Cavabı belə olub: "Yazıçının
hər şeydən əvvəl istedadı olmalıdır, bu
bir; yüksək savadı olmalıdır, yəni, dünya ədəbiyyatının
ən yaxşı nümunələrinə bələd
olmalıdır, daha dəqiq desək, yazdığından
çox mütaliə etməlidir, bu iki; böyük mədəniyyəti
olmalıdır, bu da üç. Bütün bunlarla bərabər
yazıçı geniş ürək və ülvi
insanlıq xüsusiyyətlərinə malik olmalıdır.
Yalnız bu cür yazıçı insanların vicdanına
təsir eləyə bilər. Yazıçı hər
şeydən əvvəl öz daxilindəki mənfi
emosiyalara qalib gəlməyi bacarmalıdır. Mənə elə
gəlir ki, bu keyfiyyətləri özündə birləşdirə
bilən yazıçı həmişə ədəbiyyata
fayda verə bilər".
Məhz belə keyfiyyətləri
ilə İlyas Əfəndiyev Azərbyacan ədəbiyyatının
inkişafında əsl fədakarlıq göstərib.
Flora Xəlilzadə
Azərbaycan.-2009.-26 may.-S.6.