Keçid dövrünün
ideal axtarışı
Ümumittifaq Dövlət Kinematoqrafiya İnstitutunun operatorluq
fakültəsini, A.V.Qalperinin kursunu bitirərək sənətində özünü təsdiqləmiş Ələkbər
Muradovun quruluş verdiyi, "Güllələnmə təxirə
salınır" (2002) filminin
istehsalı maliyyə çətinliyi ucbatından uzansa da, dəyərli bir ekran əsəri ərsəyə
gəlməsi şaquli idarəçilikdən
uzaq iqtisadi modelin tətbiqinin həyatadavamlılığı
təsdiqləndi.
Dustaqların həbsxana dəhlizindəki tabutu çiyinlərinə qaldırması:
"Bəxtəvərsən, bəxtəvər
başına, doğma kəndinə gedirsən.
Xoşbəxtsən qədeş, inşallah
sən yatan torpaqda mən
də yatım" - deyə mərhuma həsəd aparan, dustaqlardan birinin: "Getdi
başımızın ucalığı. Xan
bizləri tək qoyub getdi.
Əlvida, qədeş!" cümlələri romantizmin hissiyyat gerçəkliyində
cəsədin kimə məxsusluğunu da
vurğulayır. Əmircan məscidinin fonunda
tabutun əllinci illərin
sonlarının "Moskviç",
"Pobeda"
avtomaşınlarının arasından keçirilməsi, 20
iyun 1961-ci il tarixinin
titrdə yazılması baş verən
hadisələrin dövrünü dəqiqləşdirir.
İki nəfərin dialoqu
mərhumun kimliyini bir
daha vurğuladıqdan sonra
beş-altı halva bükümü
götürdüklərini öz
aralarında açıqlayan milislər rəğbəti
cinayətkar aləmin xeyrinə yönəldir.
Şıdırğı alver gedən meydanda satıcı Xanbacının (Nəsibə
Zeynalova) arıq kişiyə, "Şərikli
çörək" filmində oldugu kimi, iri pencəyi
sırıması yeni bədii həllini tapmaqla mühitin portretini yaradır. Belə ki,
bu dəfə "çuşka"
adlandırılan alıcının-zərərçəkənin
sadəlöhvlüyü yox, kənardan təzyiq
göstərən qoçuya arxalanan satıcı Xanbacının kəm-fürsətliyi
nahaqdan önə çəkilir.
Alverçinin satdığı bişmiş toyuğu alıb ac uşağa verməklə xeyirxah
statusu qazandırılan, milisin
belə təzim etdiyi, tanışları
ilə şəkil çəkdirən Xanın artıq kəmfürsətliyi
təsdiqlənən alverçi
Xanbacının guya onu
aldadan zərgərlə bağlı
fitvasına uyması ona
tamaşaçı rəğbəti yarada
bilmir. Xanımı Sonya Abramova ilə səhər
yeməyində neçə gündür
bir milis zabitinin ona təzyiq
göstərdiyini söyləyən zərgər Lev Davidoviç Fiş istər-istəməz günahsız qurbana çevrilir.
Ərinin indicə həbs olunduğunu
bildirdikdə varidatını çantasına
yığıb küçəyə çıxan
Sonyanın milis formasındakı Xan və əlaltıları tərəfindən
"həbsi" hələ ki, yalnız
zərərçəkənlərin yəhudi olması
faktı ilə yadda qalır. Sonya Abranovnaya "Lyova, əmanəti
qaytarmaq lazımdır" cümləsini
yazdıran Xanın dükanda həbs edərək
mənzilinə gətirdiyi zərgərdən 1937-ci ildə həbs
olunan qonşusundan daş-qaşla birgə aldığı oğurluq çin
dolçasını tələb etməsi də, zərərdidənin
mənfi imicini tam
yarada bilmir.
Çantası, pulu əlindən
alınaraq evinə qayıdan Sonyanın şikayət etmək
təklifinə ərinin "Oğrular
malımızı aparıb, milis isə dərimizi
soyar" cavabı kimin
daha amansız olmasını sözlə
də olsa vurğulayır.
"Yetim" ləqəbli
dəstə üzvünün katibəsinə
şokolad bağışlamaqla qəbuluna
gəldiyi çörək zavodunun
müdirinə bağlamada bahalı əşya
gətirməsi, Ə. Haqverdiyevin "Bomba" hekayəsinin "Papaq"
filmində ekran həllini tapmış Kərbəlayi
Zal personajını xatırladan qoca milisionerin rəsmi qaydada salamladığı Xana
hesabat verməsi, küçədə
əlindəki bankadan
sıyıq yeyən dəstə üzvünün
Yelizaveta Petrovna
adlı qadının parlaq keçmişini yada salaraq təəssüflənməsi, unun kilosunu iki
yüz manata satana xəbərdarlıq edilməsi lüzumsuz və pərakəndə süjet xəttini uzadır.
Nəhayət ki, pivə
satdığı ətrafdakı müəmmalı boçkalardan üzə çıxan
Xanbacının zərbə altına qoyduğu
bazarkomun və xüsusən meşin gödəkçəli komsomolun cəzalandırılmasını Xandan rica etməsi vizual həllini tapmasa da, ərzaq məhsullarının qiymətinin
aşağı salınması barədə radiodan rəsmi informasiya fonunda dəstə üzvlərinin birinin Cümşüdün
atası kimi müəllim ola
bilməməsinə müharibənin günahkar
olduğunu bildirməsi qlobal
problemi önə çəkir. Balaban sədaları altında şeir
oxuyan Cümşüd
veriliş estetikası yaratsa
da, təsirlənən Gəncəlinin (C.Novruzov) qiraətçiyə: "Allaha and olsun,
sənə bir şey
olsa, bilmirəm nə edəcəm" kimi sentimental mətnini
yarımçıq qoyan Xanın ayağa qaldırdığı dəstənin
uzun-uzadı kadrda qalması hadisəliliyi
ləngidir.
"Kəndlilər" filmini
seyr edən dəstə üzvlərinin arada boşluq yarandıqda
kinomexanikin üstünə
qışqırmaları audiovizuallığı
artırır və qoca milisioner
Kərbəlayinin məlumatına əsasən qadın son ümidi olan qol saatı oğurlayan balaban Həsənin
Xan tərəfindən cəzalandırılması
şifahi xalq ədəbiyyatında
təkrarlanan süjet xəttini dramaturji modelə qoşur.
Nəhayət ki, doğma ocağına, evinə gələn
Xanın "Bilirəm, bacım da böyüyüb" cümləsi fonunda yeniyetmə qızın qardaşına deyil, anasına sığınması bədii
səviyyəsi yüksək mizan həllini
tapır. Adətən, filmlərimizdə fonda asılan xalça-palaz,
qab-qacaq kimi əşyalar
və ya mətn hesabına həllini tapan milli mənsubiyyətin
mənəviyyata, köklü əxlaqa arxalanan audiovizual həlli göz önündə canlanır.
Növbəti hamam səhnəsində
"Kazbek"in
aclığın və hirsin
qarşısını aldığını deyən
Qurbanın "Xandan sənə salam var" deməsiylə
bıçağı boğazına çəkdiyi
satqının (satqınlığı əyani şəkildə
təsdiqlənməsə də - A.D.) ölümündən
sonra tasdakı suyu
başına tökməklə təmizliyə
çıxması təsvir səviyyəsinin yüksəkliyi,
Rembrantsayağı işıqla yadda
qalır. Belə ki, hər iki yanı qaranlıq kadrdakı açıq
qapıdan görünən hamamın ustalıqla
işıqlandırılmış sarı fonunda
qırmızı fitəli Qurbanın yaş
döşəmədəki kölgəsinin kameraya
qədər uzanması tablonu
xatırladır. Mövzu xatirədə
ilk dəfə on bir yaşında tutulan Xana əlindəki oğurluq
malı verib qaçan
Hacıbalanın ötəri fiquru
canlanır. Atasının ölümünü
səkkiz il yatdığı həbsxanada
eşidərkən ağlamadığını, gözlərindən
bir damcı da yaş gəlmədiyini, günəşi bir daha görməməkdən
qorxduğunu məşuqəsinə
söyləyən Xan
sentimentallığı önə çəksə də,
anası, bacısı üçün pul qoyub getməsi səfərin
uzun çəkəcəyinə işarə
vurur. Qarmonda
çalınan "Çahargah"
muğamının sədaları altında Gəncədəki
yeməkxanada yenidən üzləşdiyi milis
rəisinə "Bilirəm, yaxşı işlədiniz,
ölkəyə taxta-şalban
lazımdır. Birinci beşillik,
ikinci beşillik... Bəs
buradakı acların qarnını kim doyduracaq" deməsi Xana
yenidən ictimai status
versə də, özünün burada deyil, sabah
Bakı qatarının on ikinci
vaqonunda təslim olacağını
bildirməsi dramaturji əhəmiyyət
daşımır. Vaqonda rəisə:
"Qandalları maşında vurarsan"
deməsi: "Çalış mən çıxana qədər
ölmə!" tapşırığını verməsi də
lüzumsuz görünür.
Rəisin göstərişi, iki
milisin müşayiəti ilə həbsxanaya
girən Xanın geriyə baxması ilə təqdim olunan mövzu xatirədəki
uşağın- heykəltəraş olmaq
istəyən Rəşidin arzusuna
çatması taleyi kəm gətirmiş
vətən oğlunun arzularını
çiçəkləndirir.
Aydın Dadaşov,
Professor
Mədəniyyət. - 2009.- 27 may.- S. 11.