Modernləşmə və demokratikləşmə iqtisadi tərəqqinin vəhdətinə əsaslanır
Mahiyyətinə və xarakterinə
görə dünyada demokratiyanın
"üçüncü dalğası"nın
başlanğıc mərhələsi kimi səciyyələndirilə
biləcək ötən əsrin 90-cı illərində
demokratik və hüquqi dövlətin qurulması ətrafında
müzakirələr dünyanın bütün ölkələrini
əhatə edərək "soyuq müharibə"nin sona
çatması ilə başlanan dövrün əsas siyasi
diskussiyasına çevrilmişdir. Həmin dövrdə
baş verən mürəkkəb proseslərin məntiqi nəticəsi
və xalqın mübarizə əzmi ilə dövlət
müstəqilliyinə qovuşmaq imkanı əldə
etmiş Azərbaycanın demokratiya yolunu prioritet seçməsi
də məhz bu real zəminə əsaslanmaqla, onun tarixən
bağlı olduğu mütərəqqi dəyərlərdən
irəli gəlmişdir. Demokratik norma və dəyərlər
xalqın mental xüsusiyyətləri, milli adət-ənənələri
ilə ümumən uzlaşmış, barışmaz ziddiyyət
təşkil etməmişdir. Dünyada baş verən siyasi
proseslərin tərkib hissəsi kimi sosializm sisteminin süqutu
insan və vətəndaş hüquq və
azadlıqlarının inkişafı sahəsində ciddi
dönüş yaratmaqla bərabər, Azərbaycanda
demokratik-hüquqi dövlət ideyasının
reallaşmasına zəmin yaradılması, ölkədə
milli-mənəvi dəyərlərə qayıdış, mənəvi
intibahın başlanması xalqın gələcək taleyi
ilə bağlı bir sıra aktual problemlərin həlli zərurətini
ön plana çıxarmışdır.
Dövlət müstəqilliyinin
əldə edilməsi Azərbaycanın qarşısında
diktaturadan demokratiyaya, planlı iqtisadiyyatdan sərbəst bazar
iqtisadiyyatına, iki əsrlik işğalçılıq
tarixi olan imperiyanın bir hissəsindən milli dövlətə
çevrilmək, dünya miqyasında özünü təsdiq
etmək vəzifəsini qoymuşdur. Bu mürəkkəb
proses keçid dövrünün erkən mərhələsində
cəmiyyətin ictimai-siyasi, iqtisadi və mənəvi həyatında
ciddi kataklizmlərlə müşayiət olunmuş, bir tərəfdən
yeni ictimai-iqtisadi formasiyanın doğurduğu yeniliklərin
ictimai şüurda "həzm olunmaması", digər tərəfdənsə
cəmiyyətin mənafeyini təmin edən legitim siyasi
hakimiyyətin yoxluğu dövlət idarəetmə sistemini
iflic vəziyyətinə salmışdır. 1990-1992-ci illərdə
hakimiyyəti zəbt etmiş diletant qüvvələrin
yarıtmaz fəaliyyəti nəticəsində dövlətin
iqtisadi-siyasi dayaqlarının laxlaması, cəmiyyət həyatının
bütün sahələrində tənəzzül və
böhran meyillərinin güclənməsi, ölkənin vətəndaş
qarşıdurması həddinə çatması, bölgələrdə
dövlətçilik üçün potensial təhdidə
çevrilən separatçı meyillərin baş
qaldırması cəmiyyətin həlledici qismində
haqlı olaraq belə bir qəti rəy formalaşdırmışdır
ki, yaranmış acınacaqlı vəziyyətdən
çıxış yolu hakimiyyətə müstəqil Azərbaycan
dövləti quruculuğunun mürəkkəb məsələlərini
həll etməyi bacaran yeni qüvvələr gəlməlidir.
1993-cü ilin iyununda
xalqın təkidli tələbi ilə hakimiyyətə gəlmiş
ulu öndər Heydər Əliyevin qarşısında
ölkəni siyasi və iqtisadi tənəzzüldən, hərc-mərclikdən,
müstəqilliyin itirilməsi təhlükəsindən
çıxarmaq, sabit və tarazlı milli inkişaf
strategiyasının konseptual istiqamətlərini müəyyənləşdirmək
kimi taleyüklü vəzifələr dayanırdı. Ulu
öndər müdrik siyasi addımları ilə ilk gündən
sübuta yetirdi ki, demokratiya heç də
özbaşınalıq və hərc-mərclik deyil,
qanunların aliliyinə söykənən idarəetmə
forması və siyasi mədəniyyətdir. Müəyyən
qanunauyğunluqlardan kənara çıxdıqda demokratiya insanların,
dövlətin inkişafına deyil, yüksək
idealların, prinsiplərin buxovlanmasına, məhvinə gətirib
çıxarır. Heydər Əliyevin böyük
müdrikliklə yaratdığı milli dövlətçilik
modeli spesifikliyi və unikallığı ilə fərqlənməklə,
xalqın gələcək yaşam fəlsəfəsini, milli
inkişaf prioritetlərini müəyyənləşdirmiş,
demokratik dəyərləri özündə maksimum dərəcədə
ehtiva etmişdir. Azərbaycanın prioritet inkişaf yoluna
çevrilmiş milli iqtisadi modeli özünəməxsus
uzaqgörənliklə müəyyənləşdirən
ümummilli lider bu spesifik modelin yalnız demokratik tərəqqiyə
əsaslanan möhkəm ictimai-siyasi sabitlik şəraitində
davamlı nəticələr verə biləcəyini diqqətə
çəkmişdir. Böyük strateq mərkəzi
planlaşdırma və bölgü prinsiplərinin hakim
olduğu ictimai-iqtisadi formasiyadan azad bazar iqtisadiyyatına
optimal keçid modelini müdrikliklə irəli
sürmüş və onun mərhələlərlə həyata
keçirilməsinə çalışmışdır.
Ümummilli lider
müdrikliklə bildirmişdir ki, Azərbaycan
könüllü olaraq qoşulduğu demokratiya yolunun iqtisadi
bazisə əsaslanan təkamül modelini özünün
alternativsiz inkişaf yolu hesab edir. Keçid dövrünü
yaşayan respublikamızda demokratik proseslərin iqtisadi
islahatlara adekvat şəkildə tətbiqi bu modelin diktə
etdiyi başlıca şərtlərdən biri olmuşdur.
Böyük strateq Heydər Əliyev milli gəliri yüksəltmədən,
ümumi daxili məhsulun artımına, vətəndaşların
yaşayış tərzində əsaslı dəyişikliklərə
nail olmadan, təşəbbüskarlığa və maddiləşən
işgüzar fəallığa təkan verən əlverişli
biznes mühiti yaratmadan, milli sahibkarlığın
inkişafını təmin etmədən vətəndaş
cəmiyyəti və hüquqi dövlət ideyasının
mümkünsüzlüyünü bildirmişdir.
Azərbaycanda demokratikləşmə
və modernləşmənin ilkin mərhələsi
üçün xarakterik xüsusiyyətlərdən biri də
dünya təsərrüfat sisteminə və ümumilikdə
Avratlantik məkana sürətli inteqrasiyanın təmin edilməsi
olmuşdur. 1994-cü ildə "Əsrin müqaviləsi"nin
imzalanması ilə Qərb şirkətlərinin Xəzər
hövzəsinə külli miqdarda investisiya yatırması Azərbaycana
ən müasir innovasiya və informasiya texnologiyalarını
gətirməklə yanaşı, demokratik proseslərin,
hüquqi-siyasi islahatların sürətlənməsinə, vətəndaş
cəmiyyətinin formalaşmasına, habelə Avropanın
nüfuzlu beynəlxalq təşkilatları ilə əməkdaşlıq
xəttinin güclənməsinə ciddi təkan vermişdir.
Avropa Şurası, ATƏT, Avropa Birliyi kimi mühüm
demokratik təşkilatlarla əməkdaşlıq təkcə
siyasi-hüquqi deyil, ictimai həyatın digər sahələrində
də kardinal dəyişikliklərə yol açmış,
respublikamıza xarici sərmayə qoyuluşlarının həcmi
artmış, iqtisadi modernləşmə və siyasi
liberallaşma üçün əlverişli zəmin
formalaşmışdır.
Bir çox Qərb dövlətlərinin onilliklər boyu
adlamış inkişaf yolunu qısa zamanda keçən
müstəqil Azərbaycanın iqtisadi yüksəliş və
demokratikləşmə sahəsində həlledici nailiyyətlərə
imza atmasını şərtləndirən amillər son illər
təbii olaraq siyasi və elmi-fəlsəfi çevrələrdə
geniş diskussiya mövzusu olmuşdur. Sosial-iqtisadi
inkişafın keyfiyyətcə yeni mərhələsi adekvat
olaraq bütün sahələrdə modernləşməyə
əsaslı təkan verdiyindən, təbii ki,
ayrı-ayrı filosoflar, elmi-siyasi tədqiqatçılar
respublikanın milli inkişaf strategiyasının mahiyyətini
elmi prinsiplər əsasında açmağa, obyektiv təhlillər
çıxarmağa davamlı cəhdlər edirlər. Fəqət
etiraf olunmalıdır ki, bu tədqiqatların heç biri
elmi-nəzəri səviyyəsinə, praktik məzmun
yükünə, əhəmiyyətinə,
aktuallığına və sanbalına görə Prezidentin
İcra Aparatının rəhbəri, akademik Ramiz Mehdiyevin son
illərdə qloballaşma və modernləşmə xəttindən
bəhs edən, dərin elmi fəlsəfi-siyasi məzmun
yükünə malik olan sanballı əsərləri ilə
müqayisəyə gəlmir.
Akademik Ramiz Mehdiyev
"Modernləşmə xətti yenə də gündəlikdədir"
əsərində ("Azərbaycan" qəzeti, 18-19 iyun
2008-ci il) ölkənin bugünkü və gələcək
inkişaf prioritetləri, insan amilinə əsaslanan iqtisadi və
siyasi islahatların pozitiv nəticələri, milli demokratiya
modelinin spesifikliyi, ümumilikdə ölkənin yeni dövr
üçün səciyyəvi olan milli inkişaf
strategiyası ilə bağlı son dərəcə dərin
məzmunlu və aktual fikirlərini açıqlamaqla elmi-fəlsəfi
və siyasi mühitdə yeni diskussiyalara, polemikalara təkan
vermişdir. Görkəmli filosof və dövlət xadimi
Ramiz Mehdiyev müəllifi olduğu əsərdə son illərdə
Azərbaycanın ictimai-siyasi həyatında baş verən
prosesləri tədqiq etməklə yanaşı, sosial-iqtisadi
inkişafın keyfiyyətcə yeni mərhələsində
demokratik proseslərin inkişaf trayektoriyasına nəzər
salır, modernləşməni labüd proses kimi səciyyələndirir,
ən əsası, bu mərhələ üçün zəruri
məsələləri əsaslandırılmış şəkildə
önə çəkir.
İqtisadi inkişaf siyasiislahatları
stimullaşdırır
Prezidentin İcra
Aparatının rəhbəri, akademik Ramiz Mehdiyevin "Modernləşmə
xətti yenə də gündəlikdədir" əsərini
onun hələ bir neçə ay əvvəl işıq
üzü görmüş və elmi-siyasi, fəlsəfi
mühitdə böyük rezonans doğurmuş "Gələcəyin
strategiyasını müəyyənləşdirərkən:
modernləşmə xətti" əsərinin davamı kimi
də dəyərləndirmək olar. Müəllif yeni əsərində
sosial-iqtisadi inkişafın hazırkı mərhələsində
ölkənin hansı istiqamətdə və nə kimi məqsədlər
naminə getməli olduğunu elmi dəlillər, təkzibolunmaz
mühakimə və müqayisələrlə diqqətə
çəkmiş, modernləşmə prosesinin əsas
inkişaf vektorlarını müəyyənləşdirməyə
çalışmışdır.
Filosof indiyəqədərki
əsərlərində irəli sürdüyü bir
konseptual tezisi daha da inkişaf etdirərək yazır ki, son
15 ildə Azərbaycanda həyata keçirilən milli
demokratik keçidin mahiyyətini məhz iqtisadi firavanlıq
müəyyənləşdirir. 2003-cü ildən ölkəyə
inamla rəhbərlik edən cənab İlham Əliyev ulu
öndər Heydər Əliyevin müəyyənləşdirdiyi
səmərəli inkişaf strategiyasını uğurla davam
etdirməklə yanaşı, yeni dövrün tələblərinə
uyğun zənginləşdirmiş, sosial-iqtisadi islahatlarla demokratikləşmə
proseslərinin paralel şəkildə aparılmasına,
birinin digərini tamamlamasına
çalışmışdır. Cənab İlham Əliyevin
prezidentliyinin birinci dövründə məhz bu postulat əsas
götürülmüş və iqtisadiyyat həyata
keçirilən islahatların əsas ağırlıq mərkəzini,
nüvəsini təşkil etmişdir. Şübhəsiz, hər
bir dövlətdə demokratikləşmə prosesinin həyata
keçirilməsi üçün ilk növbədə
insanın azadlığını təmin edən iqtisadi
mühit olmalıdır. Demokratik cəmiyyətin əsas təməl
prinsiplərindən biri də fərdiyyətçiliyə əsaslanan
iqtisadi münasibətlər sisteminin təşəkkülü,
xüsusi mülkiyyət formasının genişlənməsi,
orta sahibkarlar sinfinin mövqelərinin möhkəmlənməsidir.
Eyni zamanda, bu mühüm iqtisadi faktorların inkişafı
üçün ümumi daxili məhsulun müəyyən
bir səviyyəyə yüksəlməsi vacib məsələlərdən
biri hesab olunur.
Akademik Ramiz Mehdiyev
bütün bunları elmi təhlil süzgəcindən
keçirərək yazır ki, Azərbaycan Prezidenti İlham
Əliyevin iqtisadi məsələlərə xüsusi yer verməsi
əsaslı yanaşma olaraq dövlət müstəqilliyinin
iqtisadi bazisini möhkəmlətmək, cəmiyyətin
davamlı inkişafı üçün zəmin
hazırlamaq məqsədindən irəli gəlmişdir.
"Hazırda həyata keçirilən siyasi və iqtisadi
islahatlar bir qədər başqa çalar alır. Bu, ölkənin
inkişafında artıq yeni mərhələ olacaqdır.
Deməli, iqtisadi islahatların ünvanı da yeni məna kəsb
edir və onların məqsədi postsənaye cəmiyyətinin
səciyyəvi cəhətlərini tam şəkildə mənimsəməkdən
ibarətdir. Bununla bərabər, siyasi və iqtisadi islahatlar
paralel şəkildə həyata keçiriləcək,
çünki növbəti illər üçün əsas
vəzifə Azərbaycan cəmiyyətinin demokratik
konsolidasiyasıdır" deyən akademik Ramiz Mehdiyev
ABŞ-ın tanınmış ictimai-siyasi xadimi F.D.Ruzveltin
"ehtiyac və azadlığın bir araya
sığmaması" fikrinə iqtibas edir. Müəllif
halqı olaraq vurğulayır ki, iqtisadiyyatla siyasətin səmərəli
qarşılıqlı əlaqəsi son illər Azərbaycanın
postsovet məkanında mühüm və ən intensiv
inkişaf edən ölkəyə çevrilməsinə
imkan yaratmışdır.
İnkişaf etmiş
dövlətlərin təcrübəsi təsdiqləyir ki,
iqtisadi sistemin sabitliyi labüd surətdə ictimai
şüurun daha geniş şəkildə demokratikləşməsinə
doğru aparır. Müasir Azərbaycan cəmiyyəti
demokratikləşməni milli inkişafın ən
mühüm sosial amili kimi səciyyələndirir. Təmsilçi
demokratiyanın əsasını iqtisadi demokratiya və azad
bazar təşkil edir. Prezidentin İcra Aparatının rəhbəri,
akademik Ramiz Mehdiyev də buna nəzərən yazır ki,
açıq və demokratik cəmiyyət quruculuğu milli
inkişafın prioritet xətti kimi müəyyənləşdirilmişdir
və bu, ölkənin strateji seçimi, dövlət siyasətinin
mühüm vektorudur. Filosofun bu fikri də tam həqiqətdir
ki, "demokratiyanı möhkəmləndirməyin ən
yaxşı üsulu azad bazarların genişlənməsinin
təşviq edilməsidir". Bəhsləşməyə və
alternativliyə əsaslanan ictimai inkişafı şərtləndirən
fəaliyyət qabiliyyətli demokratik rejimi, açıq vətəndaş
cəmiyyətini və ənənələri
formalaşdırmağa yalnız azad bazar imkan verə bilər.
Akademik Ramiz Mehdiyevin dərin
elmi-fəlsəfi yanaşmalarından hasil olan qənaətlərdən
biri də budur ki, sürətli demokratik yeniliklər Azərbaycan
cəmiyyətində yalnız təkamül yolu ilə, mərhələli
şəkildə intişar tapa bilər. Başqa sözlə,
demokratikləşmə intensiv iqtisadi inkişafın
mühüm tərkib hissəsidir. Görkəmli filosofun bu
yanaşması yeni dəyərlərin və demokratik
transformasiyaya xas olan davranış normalarının mərhələlər
üzrə, təkamül yolu ilə tədricən ictimai,
kütləvi şüura ötürülməsini
özündə ehtiva edir. Həqiqətən də uzun illər
boyu dəyişməz siyasi imperativlərə əsaslanan cəmiyyətdə
sosial mühitin hər hansı şəkildə dəyişməsi
yalnız yeni oriyentirlərin ictimai qavrayışı və nəsillərin
dəyişməsi amilləri nəzərə alınmaqla həyata
keçirilə bilər. "Azərbaycanda demokratikləşmə
uzun bir prosesdir və bir neçə tarixi konteksti əhatə
edir. Nəzərə almaq lazımdır ki, əvvələn,
bu proses sovet sistemindən "üçüncü demokratik
dalğa"nın genişlənməsi şəraitində
müstəqil birgəyaşayış sisteminə
keçid, ikincisi, demokratikləşmənin
başlanğıcı üçün bazis əsaslar
yaradılması, üçüncüsü, demokratikləşmə
üçün zəruri şəraitin yaradılması və
nəhayət, dördüncüsü, dövlətin iqtisadi
inkişafı ilə qarşılıqlı əlaqəli
şəkildə ictimai şüurun mərhələlər
üzrə transformasiyası deməkdir. Son 15 ildə
bütün bu kompleks mərhələlər üzrə
bir-birini əvəz etməklə həyata keçirilir. Milli
inkişafın yalnız bu cür
ardıcıllığı Azərbaycan cəmiyyətinin
demokratikləşməsinə uğur qazandıra bilər",
- deyə əsərdə vurğulanır.
Demokratiya çağırışları və
"ikili standartlar"
Müəllifin
reallıqdan doğan digər mülahizəsi ondan ibarətdir
ki, kənardan süni şəkildə ixrac edilən
demokratiya modelləri transformasiyalı cəmiyyətlərdə
şəraitə uyğunlaşmağa heç də həmişə
hazır olmur. Müasir dünyada demokratikləşmə
prosesinin müəyyən universal tələbləri və
meyarları olsa da, hər bir ölkənin özünəməxsus
milli mentaliteti, tarixi, sosial-iqtisadi, siyasi və mədəni
inkişaf xüsusiyyətləri, qeyri-bərabər başlanğıc
imkanları nəzərə alınmalıdır. Bu gün
Avropa dövlətlərində eyni demokratiya modelinin
mövcudluğundan danışmaq mümkün deyildir. Bu
baxımdan bizə eyni vaxtda həm demokratiyaya, həm də
bazar iqtisadiyyatına keçidi zorla qəbul etdirmək səyləri
iqtisadi və siyasi dəyişikliklər arasında əsrlər
boyu yaranmış qarşılıqlı əlaqələr
modelini dəyişmək cəhdi, tarixi presedentləri olmayan
eksperiment deməkdir. Bu baxımdan Azərbaycanda mövcud
demokratik modellə bağlı səslənən tənqidi
fikirlərin də obyektiv əsaslarının olmaması
filosof tərəfindən təəssüflə
vurğulanır: "Biz gizlətmirik ki, bəzən Azərbaycanda
demokratiyanı tənqid edirlər, lakin onun
çatışmazlıqlarının nədən ibarət
olmasını əməlli-başlı izah etmirlər. Siyasi
və sosial-iqtisadi sahədəki, o cümlədən vətəndaşların
rifahının təmin edilməsi sahəsində ümdə
problemlərin həllindəki uğurları, habelə
iqtisadiyyatın liberallaşmasını nəzərə
almadan tənqid edirlər. Bununla bərabər, unudurlar ki,
bizim demokratiya, obrazlı şəkildə desək, yeniyetməlik
mərhələsindədir, halbuki Qərb demokratiyası
artıq postindustrial cəmiyyət şəraitində
yaşayır, siyasi texnologiyalar dövrünə qədəm
qoymuşdur. Azərbaycan hələ postmodernə keçid
dövrünü genişləndirməli və dərinləşdirməli,
sonra onu başa çatdırmalıdır".
Müəllifin bu fikri
ilə də tam razılaşmaq olar ki, müasir dünyada bəzən
demokratiya müəyyən dövlətlərin öz geosiyasi
maraqlarını həyata keçirmək üçün əldə
dəstavuz etdiyi bəhanəyə çevrilmiş, "ikili
standartlar"a yol açmışdır. Bəzi Qərb
dövlətlərinin lap əvvəldən məqbul olmayan, bu
və digər səbəblərdən başqa dövlətlərdə
gündəliyə çıxarılmayan və ya müzakirə
predmeti olmayan məsələləri zorla Azərbaycana qəbul
etdirməyə çalışması ayrı-seçkiliyin
və ikili standartların nəticəsidir. Respublikamız
sürətlə inkişaf etdiyi, siyasi, hüquqi, eləcə
də insan hüquq və azadlıqlarının təminatı
sahəsində ciddi islahatlar həyata keçirdiyi bir şəraitdə
bəzən Qərbin müəyyən qərəzli dairələrinin
obyektiv gerçəkliyə əsaslanmayan təhdidləri ilə
üzləşir. Əvvəla unudulur ki, demokratiya
başlancığı olan, lakin sonu və son imkanları hələ
heç kim tərəfindən müəyyən edilməyən
uzun bir inkişaf yoludur. 15 illik müstəqillik tarixi olan bir
dövlətdən yüksək Qərb demokratiyasını
gözləməyin özü qeyri-adekvat, yanlış
yanaşmadır.
Prezidentin İcra
Aparatının rəhbəri, akademik Ramiz Mehdiyev haqlı
olaraq bəzi Qərb dövlətlərinin Azərbaycanda və
Ermənistanda demokratiyanın və insan hüquqlarının
səviyyəsini eyniləşdirmək, münaqişədə
olan iki dövlət arasında balans yaradılması cəhdlərini
də tənqid edir. Onun qənaətincə, qlobal səviyyədə
demokratiya anlayışı getdikcə daha çox hallarda
postindustrial dəyərləri və siyasi-iqtisadi oriyentirlər
məkanına yenicə qədəm qoyan bir qrup dövlətə
müəyyən strateji xəttin zorla tətbiqi forması
kimi assosiasiya edilir. "Təsəvvür etməyə
çətinlik çəkirik ki, səsvermənin nəticələrinin
saxtalaşdırılmasına etiraz edənlərin
nümayişinin dağıdılması nəticəsində
28 adamın qətlə yetirildiyi, fövqəladə vəziyyətin
elan olunduğu, kütləvi informasiya vasitələrinin fəaliyyətinin
məhdudlaşdırıldığı, parlament üzvlərinin
həbs edildiyi ölkədə seçkilər necə
demokratik hesab edilə bilər? 2008-ci ilin martında Ermənistanda
prezident seçkiləri zamanı demokratiyanın ən adi
normalarının real şəkildə pozulması göz
qabağındadır. Lakin demokratiya normalarını müəyyən
edənlər bu barədə başqa fikirdədirlər.
Paradoksal da olsa, bu, reallıqdır. Bu cür hərəkətlər
belə bir fikri daha da möhkəmləndirir ki, demokratiyadan
getdikcə daha çox yalnız "yeni demokratiyalar"a
geosiyasi təzyiq vasitəsi kimi, konkret məqsədə nail
olmağın mexanizmi kimi istifadə edirlər", - deyə
müəllif demokratiyadan yeni müstəqillik qazanmış
dövlətlərə təzyiq kimi istifadə cəhdlərini,
eyni zamanda bu dairələrin müxtəlif arqumentlərlə
özlərinə bəraət qazanmaq istəklərini dərin
elmi sübutlarla, müqayisəli tarixi faktlarla tənqid
etmişdir. Filosofun bir fikri də böyük maraq doğurur
ki, qlobal dünya nizamını formalaşdırarkən bəziləri
belə bir adi həqiqəti unudurlar ki, demokratiya, ilk növbədə,
hər xalqın öz inkişafının strategiyası və
yolunu müəyyən etməkdən ibarət suveren
hüququdur. O, xalqın rifahı, onun dolğun həyatı
naminə demokratik təsisatların mövcud olmasını və
fəaliyyət göstərməsini nəzərdə tutur,
onlardan xarici məqsəd və vəzifələr naminə
istifadə etmək niyyətini qarşısına qoymur.
İntellektual gənclikdövlətin gələcəyidir
Prezidentin İcra
Aparatının rəhbəri, akademik Ramiz Mehdiyevin "Modernləşmə
xətti yenə də gündəlikdədir" əsərinin
ideya qayəsini təşkil edən elmi qənaətlərdən
biri də müasir gəncliyin dövlətin
sütunlarının möhkəmləndirilməsində və
modernləşmə xəttinin uğurla həyata
keçirilməsində müstəsna rolu ilə
bağlıdır. Şübhəsiz, gənclər hər
bir xalqın gələcəyini və inkişaf yolunu müəyyənləşdirən,
cəmiyyətin ictimai-siyasi həyatında yaxından
iştirak edən aparıcı təbəqədir.
Dünyanın bütün sivil cəmiyyətlərində gənc
nəslin mənəvi-ideoloji tərbiyəsi, onların
sağlamlığının qorunması baxımından bu
strateji sahələrə xüsusi qayğı ilə
yanaşılır. Praqmatik siyasətçi kimi bu
reallığı düzgün qiymətləndirən Azərbaycan
Prezidenti İlham Əliyev hər zaman gənclərə malik
olduqları qabiliyyət və intellektual imkanlar müqabilində
geniş meydan verilməsinin tərəfdarı kimi
çıxış etmiş, bu təbəqəyə daim
böyük diqqət və qayğı ilə
yanaşmışdır. Nəticədə xalqın gələcəyini
müəyyən edən və cəmiyyətdə əhəmiyyətli
çoxluğa malik təbəqə kimi gənclərin
ehtiyaclarının dolğun ödənməsi məsələsi
dövlət siyasətinin prioritet istiqamətlərindən
birinə çevrilmişdir.
Azərbaycanda əsası
ulu öndər Heydər Əliyev tərəfindən
qoyulmuş gənclər siyasətinə tarixi aspektdən nəzər
salan akademik Ramiz Mehdiyev xüsusi vurğulayır ki, Azərbaycanda
gənclərin fəaliyyəti üçün zəruri
mühitin formalaşdırılması, gənclərin
inkişafının, strukturlaşdırılmasının təmin
edilməsi, asudə vaxtının və zəruri
yaradıcılıq şəraitinin təşkili dövlət
siyasətinin prioritet istiqamətlərindən birinə
çevrilmişdir. Prezident İlham Əliyev yeni idarəçilər
üçün zəruri bazis yaratmaq, ölkəni müasir
dünya nizamı kateqoriyaları ilə düşünməyə
qadir olan, dövlətin mənafelərini qorumağı
bacaran kadrlarla təmin etmək vəzifəsini qarşıya qoymuşdur:
"Sadə dildə desək, əgər biz hamımız
eyni bir təyyarədə uçmalı olsaq, pilotu onun sosial
və ya maddi statusuna görə deyil, təyyarəni idarə
etmək bacarığına görə seçməliyik. Deməli,
bizə təşəbbüskar, intellektual, kreativ
(yaradıcı) və həqiqi vətənpərvər
insanlar lazımdır. Bu strateji məqsəd üç əsas
amilə söykənir: modernləşmə xəttinin
uğurunu təmin etmək cəhdi, siyasi təsisatları və
ənənələri möhkəmlətmək və intensiv
qərbləşmə və qloballaşma şəraitində
milli mənlik şüurunu qoruyub saxlamaq. Biz yaddan
çıxarmamalıyıq ki, öz kökündən məhrum
olmuş xalq yalnız instinktlər və ehtiraslarla
yaşayır".
Modernləşmə
prosesində müasir düşüncəli, yüksək
intellektual səviyyəli, yeni dünya nizamının
reallıqlarını düzgün dəyərləndirən,
informasiya texnologiyalarını dərindən mənimsəyən
vətənpərvər gəncliyə daha çox ehtiyac
duyulur. Akademik Ramiz Mehdiyev haqlı olaraq yazır ki, sosiumun əsas
elementi olan gənclik demokratikləşmə prosesinin
mühüm tərkib hissəsi olaraq cəmiyyətin şəffaflığının
fəal inteqratoru kimi çıxış edir. Gənclik
ictimai iradənin müsbət sosial dəyişikliklərin
carçısına çevriləndə, demokratik
transformasiyanın mühüm elementi kimi
çıxış edəndə tamam başqa vəziyyət
yaranır. Fəqət, bəzən ayrı-ayrı siyasi
qrupların gənclərin sadəlövhlüyündən və
ya təcrübəsizliyindən sui-istifadə etməyə
çalışması təəssüf hissi doğurur. Gənclərdən
müxtəlif korporativ mənafelərin
reallaşdırılması və ya dağıdıcı məqsədlər
üçün istifadə edilməsi tamamilə yolverilməzdir.
Müəllif 2005-ci ilin parlament seçkiləri ərəfəsindəki
hadisələri xatırladaraq yazır ki, bir sıra postsovet
dövlətləri "rəngli transformasiyalar"
dövrünü yaşadığı vaxtda "Otpor",
"Pora" və "Kmara" kimi təşkilatların təcrübəsi
Azərbaycanda da buna oxşar "məxməri inqilab" etmək
ümidi ilə yaşayanlar üçün ilham mənbəyinə
çevrilmişdi. Lakin Azərbaycanın həqiqi vətənpərvər
və intellektual gəncləri bu dar məqsədli təşkilatlara
qoşulmayaraq yenə də dövlətçiliyin
etibarlı keşikçisinə çevrildilər. Gənclik
ölkə həyatının bütün sahələrində
fundamental dəyişikliklərin, modernləşmənin hərəkətverici
qüvvəsinə, katalizatoruna çevrilməlidir. Milli
dövlətçiliyin gələcəyi gənc nəslin
çox mürəkkəb sosial-iqtisadi transformasiya vəzifələrini
reallaşdırmağa hazır olub-olmamasından
asılıdır. Məhz bu nəsil ölkənin modernləşmə
xəttinin şəksiz uğurunu təmin edəcək siyasi,
iqtisadi və ictimai transformasiyanın zəruri sosial elementi
olacaqdır.
Akademik Ramiz Mehdiyev həmçinin
müasir gəncliyin cəmiyyət üçün lazımi
vətəndaş kimi formalaşmasında elm və təhsilin,
informasiya texnologiyalarının da rolunu xüsusi diqqətə
çəkmiş, eyni zamanda qeyd etmişdir ki, hazırda ən
mühüm vəzifələrdən biri intellektual elita
sıralarında gələcəyi qurmağa
çalışan və yaradıcı fəaliyyət
qabiliyyətinə malik olan insanları aşkar etməkdir.
Akademik Ramiz Mehdiyev əsərində xüsusi
vurğulayır ki, uzaqgörən və bəsirətli siyasətçi
olan İlham Əliyev postindustrial informasiya cəmiyyətinə
keçid məsələlərinin həlli üçün
cəmiyyətin yüksək intellektual-mənəvi
ehtiyatlarını səfərbər etməyi
qarşısına məqsəd qoymuşdur.
Müasir dövrdə hər
bir dövlətin davamlı və sabit inkişafı heç
də təbii sərvətlərin zənginliyinə deyil, məhz
elmi-intellektual bazaya, informasiya-kommunikasiya
texnologiyalarının zənginliyinə əsaslanır. Eyni
zamanda demokratiya, vətəndaş cəmiyyətinə aparan
yol sırf iqtisadi azadlıqdan deyil, həm də mədəni-intellektual
səviyyədən, iqtisadi modernləşməni təmin edən
innovasion yeniliklərin tətbiqindən keçir. "Biz
çox yaxşı başa düşürük ki, təbii
ehtiyatlar dövlətin maddi rifahının mühüm
amilidir. Lakin bu, yeganə və ən birinci şərt
deyildir. Avropanın inkişaf etmiş ölkələrinin
çoxunun təbii sərvətləri yox idi. Hətta əhalinin
böyük əksəriyyətinin ali təhsil diplomunun
olması da ölkənin firavanlığının göstəricisi
deyildir. Əsas məsələ insan resurslarını
intellektual kapitala çevirməklə yeni keyfiyyət dəyişikliklərinə
nail olmaqdan, insanların fəallığını konkret
işlərə yönəltməkdən ibarətdir. Müəyyən
edilmişdir ki, hazırda maddi sərvətlərin gətirdiyi
mənfəət intellektual ixraca bərabərdir. Hindistanda
kompüter proqramçılarının ölkə
üçün təmin etdiyi mənfəət Rusiyanın
neft satışından əldə etdiyi mənfəətə
bərabərdir. Göründüyü kimi, fərq çox
böyükdür, çünki intellektual şüur bərpa
edilir, o, demək olar ki, tükənməzdir, təbii sərvətlər
isə əbədi deyildir. Müasir Azərbaycan gəncliyi bu
həqiqətləri başa düşməklə
formalaşır", - deyə akademik Ramiz Mehdiyev
vurğulayır.
Tarixən
formalaşmış ənənələr, mental
baxışlardan qaynaqlanan mənəvi-əxlaqi dəyərlər,
ictimai şüurda özünə möhkəm yer
tapmış dini ayin və mərasimlər hər bir etnosun milliliyinin,
kamillik səviyyəsinin təcəssümü olmaqdan
savayı, həm də bəşər sivilizasiyasına dəyərli
töhfədir. Milli kimliyi ifadə edən bu dəyərlər
eyni zamanda hər bir xalqın mənəvi sərvəti,
toxunulmaz xəzinəsidir. Dünyanın qədim
etnoslarından olan azərbaycanlılar da əsrlər boyu
öz milli mədəniyyətlərini, zəngin ənənə
və dəyərlərini yaşadaraq daim yad təzahürlərdən
hifz etməklə, həm də tarixi etnos kimi
mövcudluqlarını qorumuşlar. Azərbaycanın milli mədəniyyəti,
ənənə və dəyərləri xalqın müqəddəs
etiqadına söykənməklə, özündə
böyük mənəvi-əxlaqi, ülvi və dünyəvi
duyğuları təcəssüm etdirir. Əsrlərin
sınağından çıxmış mədəniyyətini,
mənəvi dəyərlərini, adət-ənənələrini
hifz etməyi bacaran Azərbaycan xalqı eyni zamanda ümumbəşəri
mütərəqqi dəyərlərə tolerant münasibət
bəsləməklə, daim müasirliyə və yeniliyə
can atmışdır. Dini etiqad Azərbaycan sosiumunun milli
identiklik, mentalitet elementi və sabit cəmiyyət, dinc
yanaşı yaşama strukturunun qurulması ideyasına xidmət
edən arxetipidir.
"Modernləşmə
xətti yenə də gündəlikdədir" əsərində
ölkədə milli-mənəvi dəyərlərin
qorunması və tolerant məsələlərinə də dərin
elmi nəzər salınmış, həmçinin dini
fundamentalizm meyillərinin dövlətçilik maraqları
baxımından yolverilməzliyi önə çəkilmişdir.
Akademik Ramiz Mehdiyevin fikrincə, Qərb aləminin demoqrafik
islamlaşmasının nəticəsi kimi, bəzi dini
qüvvələr bunu radikallaşma, siyasi rəqabət və
çirkin mübarizə vasitəsinə çevirməyə
çalışırlar. Azərbaycan müstəqillik əldə
edəndən sonra müəyyən xarici qüvvələr
siyasi islamı Azərbaycanın da ictimai həyatına yeritməyə
cəhdlər göstərmişlər. Lakin ölkə
iqtidarı əsrlərin sınağından
çıxmış yüksək mənəviyyatımızı
bu cür cəhdlərə qarşı qoymağa nail
olmuş, həmin cəhdlərin qarşısı vaxtında
və qətiyyətlə alınmışdır.
"İnsanların etiqadları dindən siyasi amil kimi istifadə
olunmasını qəbul etmir. Hər bir din sülh və həmrəylik,
tolerantlıq və dözümlülük amilidir, buna görə
də dinlərdən kütləvi şüura təzyiq vasitəsi
kimi istifadə edilməsi, bu və ya digər siyasi
sifarişin yerinə yetirilməsinə istiqamətlənmiş
mühit formalaşdırılması dinlərin fəlsəfi
mahiyyətinə ziddir. Din radikal niyyətlərin obyektinə
çevrilməməli, sosial təzyiq amili kimi
çıxış etməməlidir. Azərbaycanda dünya
dinlərinin roluna və cəmiyyətdəki yerinə
yüksək ehtiram bəslənilir, eyni zamanda, tolerantlıq məkanı
olan bu diyarda qeyri-ənənəvi dini cərəyanlara da yer
verilir. Lakin heç bir dindən və ya dini cərəyandan
siyasi, iqtisadi və ya sosiomədəni qaydaların dəyişdirilməsi
amili kimi istifadə edilə bilməz", - deyə əsərdə
vurğulanır.
Son dərəcə səlis,
axıcı, zəngin və orijinal bir üslubda yazılan, dərin
elmi-fəlsəfi məzmunu ilə fərqlənən bu əsər
Prezidentin İcra Aparatının rəhbəri, akademik Ramiz
Mehdiyevin yeni dünya nizamının reallıqlarını
düzgün müəyyənləşdirən, ölkənin
gələcək inkişafı ilə bağlı yetkin
elmi-konseptual baxışlara malik siyasətçi və
dövlət xadimi, filosof olduğunu bir daha təsdiqləyir.
Düşünürük ki, akademikin son əsərində
yüksək vətənpərvərliklə irəli
sürdüyü tezislər Bakı Dövlət Universitetində
gənclərlə işin daha səmərəli təşkili,
onların yeni dövrün gerçəklikləri ruhunda
formalaşması baxımından əhəmiyyətlidir.
Çünki universitet tarixən milli ictimai fikrin əsas
daşıyıcılarından olmuş, fəaliyyətində
daim milli ideyalara əsaslanmışdır.
Bu gün Azərbaycan
Prezidenti İlham Əliyevin həyata keçirdiyi milli
inkişaf strategiyasının uğurları BDU-nun
çoxsaylı tələbə və professor-müəllim
heyətinin həyatında da qabarıq hiss olunur. Hamı
ürəkdən inanır ki, Azərbaycan xalqını
firavan gələcəyə aparan bu siyasətin
davamlılığı qarşıdakı illərdə də
təmin olunacaq, müstəqil ölkəmiz dünyanın
qabaqcıl dövlətləri sırasında layiqli yerini
tutacaqdır.
Abel MƏHƏRRƏMOV,
Bakı Dövlət Universitetinin rektoru, akademik,
Milli Məclisin deputatı
Azərbaycan.-2008.-26 noyabr.-S.4