Təqlidçilikdən qurtarmaq lazımdır
Vaxt var idi ki, televiziya
yaranmamışdı, amma radio efirdə idi. Azərbaycan radio
verilişləri kanalı ilə yayımlanan sehrli elm, mədəniyyət,
incəsənət aləmi! O, uşaqdan tutmuş
böyüklərədək hamını öz
ağuşuna alır, insanları həm məlumatlandırır,
həm də maarifləndirirdi. Radio öz dinləyicilərini
dünyanın məşhur yazıçılarının və
bəstəkarlarının əsərləri ilə
tanış etmək üçün müxtəlif zəngin
proqramları ilə evlərə "qonaq" gəlirdi.
Radio ilə yayımlanan tamaşalar əhalinin böyük marağına
səbəb olurdu. Ona görə ki, radio gözə
görünməyən bir sənət nümayişçisi
idi.
Radio tamaşaları Azərbaycanın
görkəmli sənət xadimlərinin ifasında əzəmətli
bir hadisə kimi yaddaşlarda qalırdı. Həmin vaxtlar
radionun lent yaddaşına köçürülmüş
tamaşalar sadə adamları da elmə, mədəniyyətə,
ədəbiyyata səsləyirdi. Məktəblərdə də
radio verilişlərinin təsiri altında dram
tamaşaları hazırlanır, şagirdlər
aldıqları rollarda özlərini Cəfər
Cabbarlının, Səməd Vurğunun, Süleyman Rüstəmin
şah əsərlərinin qəhrəmanlarına oxşatmaq
üçün böyük həvəslə
çalışırdılar. Cəfər Cabbarlının
"Almas", "1905-ci ildə", "Od gəlini",
"Sevil", Səməd Vurğunun "Vaqif",
Süleyman Rüstəmin "Qaçaq Nəbi" pyesləri,
Üzeyir Hacıbəylinin "Məşədi İbad"
operettası dediklərimizə misal ola bilər. Müqtədir
aktyor Əli Zeynalovun, unudulmaz diktorlar Aydın
Qaradağlının, Sabutay Quliyevin, gözəl səs
tembrli Fatma Cabbarovanın, aydın diksiyalı Soltan Nəcəfovun
radiotamaşalarında aparıcı kimi
çıxışları indi də qulaqlarda səslənir.
Unudulmaz dram aktyoru Ələsgər Ələkbərovun Səməd
Vurğunun "Vaqif"ində Vaqif, aktyor-alim Mehdi Məmmədovun
Lev Tolstoyun "Canlı meyit" tamaşasında Protasov, bənzərsiz
Mirzağa Əliyevin Cəfər Cabbarlının
"Almas" pyesində Mirzə Səməndər, Üzeyir
bəyin "Məşədi İbad"ında Məşədi
İbad obrazları əsl sənət şedevrləri idi.
Mirzağa Əliyevin "Məşədi İbad"da
tarın müşayiəti ilə oxuduğu "Rast",
simfonik orkestrin müşayiəti ilə ifa etdiyi ariyalar
artistin böyüklüyündən xəbər verirdi. Bir
sözlə, Azərbaycan radiosu bir tərbiyə məktəbi
idi.
Bir müddətdən sonra
zamanın hökmü ilə televiziya verilişləri
tamaşaçı və dinləyicilərin böyük rəğbətini
qazandı. "Sehrli qutu" müəyyən vaxtdan sonra mənzillərin
sakinlərinin sevimli əşyasına çevrildi. Azərbaycan
Dövlət Radio və Televiziya Verilişləri Şirkətinin
yeganə kanalı ilə yayımlanan verilişlər
tamaşaçıların rəğbətini qazandı.
İfaçıların səslərini eşitməklə bərabər,
özlərini də görmək imkanı möcüzəli
televerilişlər dövrünün başlanğıcı
oldu. Yalnız bir teleproqramın yayımlanmasına baxmayaraq,
verilişlər Az.TV-nin səriştəli
aparıcılarının, professional rejissorlarının səyləri
sayəsində tamaşaçılara rəngarəng formada təqdim
olunurdu. Az.TV-nin kiçik otaqlarda fəaliyyət göstərməsinə
baxmayaraq, tamaşaçılar filarmoniyanın və şəhərdəki
digər teatrların səhnələrindən təşkil
olunan verilişlərə həvəslə baxırdılar.
Efirə çıxacaq verilişlərə yüksək tələbkarlıqla
yanaşıldığından bayağılığa yolvermə
hallarına, demək olar ki, təsadüf edilmirdi. Hətta
kişi və qadın diktorların libaslarının da
abırlı görünməsinə diqqət yetirilirdi. Efirə
ancaq sayılıb-seçilən sənətkarların
çıxışları verilirdi. Təsadüfi
"ifaçılar"ın çıxışlarına
bütün yollar bağlı idi. Bir sözlə,
başlıca diqqət tamaşaçıların elmi biliklərinin
artırılmasına, bədii zövqlərinin yüksək
dərəcədə formalaşmasına, respublikada gedən
iqtisadi-siyasi hadisələrin dəqiqliklə
çözülməsinə, gənclərdə öz
xalqının yüksək mənəvi dəyərlərinin
qorunub saxlanılmasına və daha da yüksəlməsi istəyinin
artmasına və s. yönəldilirdi. Ulu öndər Heydər
Əliyevin hakimiyyətə gəlişindən sonrakı dövrdə
televerilişlərin keyfiyyətcə
yaxşılaşmasına, demokratik ab-havanın
yayılmasına istiqamətləndirilmiş əməli tədbirlər
həyata keçirilməyə başladı. Bakı zəhmətkeşlərinin,
kənd əməkçilərinin, sənaye
qabaqcıllarının qəhrəmanlıq nümunələri
ilə tanış olmaq, neqativ halları qamçılayan
satirik məqamları müşahidə edib, lazımi nəticə
çıxarmaq imkanları genişlənmişdi. Bir sözlə,
teleməkanın güclənməsi üçün
geniş imkanlar yaradılmışdı.
Bir qədər sonralar meydana gəlmiş
özəl teleşirkətlər fəaliyyətə
başladıqdan sonra, təəssüf ki, kəmiyyət dəyişiklikləri
keyfiyyət dəyişikliklərinə çevrilmədi. Hər
özəl kanal "öz havasını çalmağa"
başladı. Bu, proqram yeniliklərinin yoxa
çıxması ilə nəticələndiyindən
televeriliş oxşarlıqları geniş vüsət
aldı. Tamaşaçı bütün kanallarda məzmunca
oxşar hadisələrin gedişini, el şənlikləri
adlandırılan toy mərasimlərinin "fəal"
ifaçılarının çıxışını izləməkdən
zinhara gəldiyi üçün Moskva kanalları ilə
yayımlanan və bizlərə yad verilişlərə
üz tutdu. Bunu görən "yerli özəllər" də
öz fəaliyyətini Moskva verilişləri məcrasında
qurmağa tələsdilər. Teleproqramlarda Azərbaycanın
görkəmli musiqi xadimlərinin ifalarını izləmək
müşkülə çevrildi. Bülbülün, Rəşid
Behbudovun, Xan Şuşinskinin, Şövkət Ələkbərovanın,
Sara Qədimovanın, Mirzə Babayevin və b. yerini millətimizə
yad musiqi motivləri səsləndirən
ifaçıların - Filipp Kirkorovun, Lyalya Rublyovanın,
İnna Malikovanın, Olqa Varvusun, Aleksandr Rakitinin, Olqa
Sakurovanın və s. klipləri tutmağa başladı. Bizə
elə gəlir ki, əcnəbi ifaçıların
veriliş yükü azərbaycanlı ifaçıların
çıxış yükündən daha çoxdur. Millətimizin
orta və ahıl yaşlı nümayəndələri Xan
Şuşinskinin, Mütəllim Mütəllimovun, Əbülfət
Əliyevin, Yaqub Məmmədovun, Seyid Şuşinskinin və
digər görkəmli muğam ustalarının
çıxışlarının həsrətindədirlər.
Telekanallarda milli musiqi ruhunun tərbiyəsinə diqqət
ayrılmadığından hətta bölgə gəncləri
də mobil telefonlarının radio qulaqcıqları vasitəsilə
hay-küylü pop musiqiləri ilə şəhəri
dolaşırlar.
Azərbaycanın birinci
xanımı Mehriban Əliyevanın təşəbbüsü
ilə keçirilən muğam müsabiqələrindən
sonra milli musiqimizin tacı olan muğamlarımızın təbliğinə
diqqət getdikcə artır. Millətimizin bir çox
nümayəndələri, acınacaqlı olsa da,
muğamlardan bir o qədər də baş çıxara
bilmirlər. Azərbaycanın Dövlət Televiziyasının
musiqi departamentinin rəhbəri Nadir Axundovun səyi ilə
muğam konsertləri zamanı titrlərdə muğam guşələrinin
adlarının yazılması tamaşaçıların bu
sehrli xəzinənin içərilərinə baş vura bilmələri
üçün təqdirəlayiq bir təşəbbüsdür.
Özəl telekanalların heç birində bu təşəbbüs
nəzərə alınmır. Sutka ərzində ruh
oxşamayan aramsız təranələr azərbaycanlı
dinləyicilərin musiqi zövqlərinin korlanmasına xidmət
edir.
Özəl telekanallarda
çoxdandır ki, kəmiyyət keyfiyyəti üstələyib.
Peyda olan saysız-hesabsız fonoqram ifaçıları hətta
yeri gələndə muğam parçalarını da
canlı oxuya və çala bilmirlər.
Ağızlarını açıb-yuman
"ifaçılar" tarın pərdəsini tuta bilmədiklərindən
rüsvayçı hallar baş verir: "ifa" zamanı
ağzı yumulu "ifaçının" səsi kəsilmir,
yaxud digər artikulyasiya pozuntuları ortaya çıxır.
İfaçılıq peşəsinə axın son dərəcə
güclənib. Əks-sədalı boş otaqlarda
oxumaqları özlərinə xoş gələn
"müğənnilər" bu və ya digər vasitələrlə
əvvəlcə "el şənlikləri"
adlandırdıqları toylara, bir müddət sonra isə
"yaxınlarının" köməyi ilə telekanallara
"yol" tapırlar. Nəticədə sənət uduzur, əsl
sənətkarların efir məkanına yolları
bağlanır.
"Estrada ulduzları"nın
telekanallar vasitəsilə yayılan "minik avtomobilləri
ilə öyünmək" məqamları
tamaşaçılarda ikrah hissi doğurmaya bilmir. ATV
kanalı ilə yayımlanan "Yağ kimi"
qonaqlıq" verilişlərinin birində estrada müğənnisi
Almaz Ələsgərovanın ekranda sərgiləndirilən
mətbəxi və otaqları özünün təhərsiz
zəngin teatral görünüşünə, avadanlıq dəstinin
rəngarəngliyinə görə Sankt-Peterburqdakı imperator
sülaləsinin iqamətgahlarını
xatırladırdı. (Əslində həmin ev çəkiliş
üçün icarəyə
götürülmüşdü.)
Toy ifaçılarının,
daha neçə-neçə zənginlərin
bağlarında tikdirmiş olduqları sarayları telekanallar
vasitəsilə nümayiş etdirmək
tamaşaçılarda qəzəbə çevrilən təəccübə
səbəb olur. Azərbaycanın zəngin sərvət
sahiblərinin yalnız şəxsi mənafelərinin
çiçəklənməsi yolunda fəaliyyətləri
normal bir hal kimi qəbul olunur. Onların imkansız və xəstə
adamların şəfa tapmalarına yardımçı
olmaları üçün öz şəxsi vəsaitləri
hesabına heç bir məccani poliklinika və xəstəxana
açdırmamalarından telekanallarda söz
açılmır. Özəl teleşirkətlər bu kimi
neqativ halların tənqidinə yerli-dibli diqqət yetirmirlər.
Azərbaycan böyük elmi potensialı olan ölkədir. Ali məktəblərə test imtahanları zamanı çox sayda gəncin böyük bal toplaması milləti sevindirir və həm də düşündürür. Ona görə düşündürür ki, böyük istedadların xarici ölkələrdə təhsil almalarının xərcinin müəyyən bir hissəsini müasir milyonçularımız nə üçün öz üzərlərinə götürmürlər? Telekanallarda neft milyardçısı Vahid Ələkbərovun Türkiyədə beşulduz otellər tikdirən Telman İsmayılovun vətən övladlarının elm və sənət aləmində tərəqqisi yolunda hansı işlər gördüklərindən verilişlər hazırlasalar, məgər pis olar?
Yemək hazırlanmasının nümayişinə az qala özlərinin əsas proqramı kimi baxan özəl telekanallarda "almanı ətli-canlı doğramaq", "balığı qovurmaq", "fəaliyyətdə olan nöqsan", "süfrənin hazırlanması alınmışdı", "duru yağdan istifadə son vaxtlar icad olunub", "bu dəqiqə xanımları reseptlə yükləyəcəklər", "yeni cücərmiş buğda unu", "müxtəlif ağac növləri yetişdirilir" kimi dil nöqsanlı ifadələrin işlədilməsi adi hal almışdır. Televerilişlərdə "torpaqlarımızın azad olunmasının yerinə yetirilməsi", "səhhətinizə soyuq dəyməyə qoymayın" və s. yöndəmsiz ifadələrin yer alması özəl telekanallarda dil hərc-mərcliyinin hökm sürdüyünü göstərir.
Televerilişlərdə rus dilindən təhriflə gələn sözlər də tez-tez işlədilir. Məsələn, "Straşnıy sud" ifadəsi "Dəhşətli məhkəmə" kimi təqdim olunur. Halbuki bu, "Qiyamət günü kimi" səsləndirilməliydi.
Özəl telekanallar üçün SMS (ingiliscə mənası qısa xəbərlər xidməti deməkdir) gəlir mənbəyinin açarıdır. SMS xatirinə uydurma layihələr də həyata keçirilir. Məsələn, özünü şoumen adlandıran, toylarda həm tamada, yeri gələndə də "müğənni" kimi çıxış edən, əslində isə nəfəs aləti ifaçısı olan Kamran Həsənli ANS kanalı ilə "Toylar kralı" layihəsini həyata keçirəndən sonra fəxarət hissini gizlətməyərək demişdi ki, "Toylar kralı" adı uğrunda yarış iştirakçılarından iki nəfər - Manaf Ağayev və Nəriman Mingəçevirli bir gecədə 1 milyonadək SMS yığmışdı. Bu isə milyon manatdan artıq məbləğ deməkdir. Sual olunur: görəsən, bu pullar kimlərin ciblərini doldurur? Bu qazancdan dövlət büdcəsinə bir şey daxil olurmu? Daha da şirniklənən şoumen artıq "Toylar kraliçası" layihəsini həyata keçirməkdədir.
Bu gün Azərbaycanın efir məkanından restoran qoxusu gəlir. Dövlət telekanalı istisna edilməklə, bütün digər kanallarda müxtəlif adlarla bişir-düşür proqramları yayımlanır. Geniş tamaşaçı kütləsi isə telekanallardan onların maddi-mənəvi, elmi-kütləvi, hüquqi, ədəbi-bədii maraqlarına cavab verən proqramlar gözləyirlər. Milli-maddi dəyərlərimizin, incəsənət, ədəbiyyat tariximizin təkzibolunmaz faktlar əsasında dərindən öyrənilməsinə olan ehtiyac ödənilmir. Ölkədə aparılan abadlıq-quruculuq işlərindən bəhs edən tutarlı (epizodik yox!) verilişlərin azlığı da təəssüf doğurur!
Akademik Ramiz Mehdiyevin "Azərbaycan" qəzetində dərc olunmuş "Azərbaycanın efir məkanı: problemlər və vəzifələr" məqaləsi teleməkanda yaranmış neqativ halların aradan qaldırılması üçün çox mühüm xatırlatmadır Məqalədə teleşirkətlərdə baş verən arzuolunmaz məsələlərin səbəbləri göstərilmiş və telekanallarda yaradıcılıq yeniliklərinə doğru addımlamağın zəruriliyi diqqətə çatdırılmışdır. Biz istərdik ki, teleefir SMS asılılığından tezliklə qurtarsın və Azərbaycan tamaşaçıları öz teleekranlarında sivil dünyada baş verən yenilikləri izləmək imkanı qazansınlar. Telekanalların tezliklə təqlidçilik yolundan əl çəkməsini, Rusiyanın, Türkiyənin və digər ölkələrin televerilişlərini təqlid etmək əvəzinə, orijinal proqramlarını və verilişlərini diletantların yox, intellektualların qüvvəsi ilə hazırlamasını istəyirik.
Arif HÜSEYNOV
Azərbaycan.- 2009.- 1 noyabr.- S. 4.