90 illik şərəfli yol
Müasir qloballaşma
dövründə hər bir dövlətin, xalqın gələcək
taleyi onun malik olduğu elmi-intellektual və mənəvi
potensialdan asılıdır. Cəmiyyət həyatı
üçün strateji əhəmiyyətli bu sahələrdə
qazanılan nailiyyətlər dövlətlərin ümumi
inkişaf səviyyəsindən və potensialından xəbər
verən, sosial-iqtisadi, mədəni-intellektual yüksəlişi
təmin edən vacib meyarlardan birinə çevrilmişdir.
Milli intibahın təmin edilməsində
başlıca vasitə olan elm və təhsil həm də cəmiyyət
qarşısında dayanan bir çox əsaslı problemlərin
həllində vacib açar rolunu oynayır. İqtisadi
inkişaf strategiyasını insan kapitalının
formalaşdırılması məramı üzərində
quraraq elmin, təhsilin tərəqqisini dövlət
quruculuğu prosesinin mühüm təminatı sayan, hər
zaman mütərəqqi ənənələrə istinad edən
dövlətlər yüksək irəliləyişə nail
olur, dünya arenasında özlərinə layiq yer tuturlar.
Müstəqil Azərbaycan da XXI əsrin qlobal inteqrasiya
mexanizminə qoşulmuş sivil, demokratik dövlət kimi
öz inkişafını elm və təhsildən kənarda
görmür, bu sahələrə daim xüsusi diqqət
yetirir.
Elmin, təhsilin
milli inkişafdakı müstəsna rolunu daim yüksək dəyərləndirərək
"Təhsil millətin gələcəyidir" deyən
müstəqil Azərbaycan dövlətinin qurucusu,
ümummilli lider Heydər Əliyev hələ respublikaya
birinci rəhbərliyi dövründə bu sahələrin
davamlı yüksəlişinə
xidmət edən kompleks tədbirlər həyata
keçirmişdir. Ulu öndərin ötən
əsrin 70-80-ci illərində respublikamızın elm və təhsil
sistemində yaratdığı möhkəm bünövrənin,
dəyərli kadr potensialının, yüksək diqqət və
qayğının adekvat əks-sədası
çağdaş tariximizdə bu sahənin ən möhtəşəm
izlərinə çevrilmişdir. Böyük
strateq məhz bu illərdə təhsil sisteminin tənəzzüldən
çıxarılması və ölkənin gələcək
inkişafının elmi təməl üzərində
qurulması, respublikanın intellektual resurslarının
güclənməsi üçün səylə
çalışmışdır. Həmin
dövrdə respublikada məktəb tikintisi prosesinin sürətlənməsi,
maarif işinin yüksək səviyyədə təşkili,
ixtisaslı kadrlar hazırlayan yeni ali məktəblərin
açılması, fundamental və humanitar elmlərin inkişafı,
əldə olunan kəşflərin, ixtiraların
iqtisadiyyatın bütün sahələrində tətbiqi
ulu öndərin təhsil siyasətinin əsasını təşkil
etmişdir.
Taleyin hökmü,
xalqın təkidli istəyi ilə 1993-cü ilin iyununda xalqa
rəhbərlik kimi çətin və şərəfli
missiyanı yenidən üzərinə götürən
ümummilli lider Heydər Əliyev hələ 70-80-ci illərdə
respublikada formalaşmış zəngin elmi-intellektual
potensiala istinad edərək özünün təkmil təhsil
konsepsiyasını
irəli sürmüş, milli tərəqqi baxımından
strateji əhəmiyyət daşıyan bu sahənin problemlərini
xüsusi diqqət mərkəzində saxlamışdır.
Ulu öndər milli təhsilin inkişafını və onun
qabaqcıl dünya dövlətlərinin təhsil sisteminə
inteqrasiyasını ciddi vəzifə kimi müəyyənləşdirmiş,
bu sahədə aparılacaq islahatların prioritet istiqamətlərini
açıqlamışdır. Böyük
strateqin irəli sürdüyü təhsil
konsepsiyasının əsas qayəsini müstəqilliyin daha
da möhkəmləndirilməsi, demokratik və hüquqi cəmiyyət
quruculuğu prosesinin sürətlə həyata keçirilməsi,
dövlətin iqtisadi potensialının gücləndirilməsi,
ən əsası, cəmiyyət
üçün ləyaqətli şəxsiyyətin
formalaşdırılması kimi ümdə prinsiplər təşkil
etmişdir. Ümummilli lider keyfiyyətcə yeni mərhələdə
də Azərbaycanın davamlı inkişafının yeganə
yolunu məhz xalqın yüksək təhsil almasında,
maariflənməsində görmüş, respublikada fundamental
və humanitar elmlərin inkişafı naminə
bütün zəruri tədbirləri həyata
keçirmişdir. Təhsil sahəsində islahat
proqramının hazırlanması və mərhələlərlə
həyata keçirilməsi nəticəsində Azərbaycan
təhsili böhrandan qurtularaq davamlı tərəqqi yoluna qədəm
qoymuşdur.
Elm və təhsil
sahəsində ulu öndər Heydər Əliyevin müəyyənləşdirdiyi
siyasəti son 6 ildə inamla davam etdirən, onu yeni
çalarlarla zənginləşdirən Azərbaycan Prezidenti
cənab İlham Əliyev praqmatik və rasional
düşüncəli siyasətçi kimi xalqın gələcəyinin
məhz elm və təhsillə bağlı olduğunu
çıxışlarında dəfələrlə
vurğulamış, fəal milli maarifçilik xətti yeridərək
dünya təhsil sisteminə inteqrasiyanı vacib
saymışdır. Elmin, təhsilin inkişafına göstərilən
yüksək diqqət eyni zamanda Azərbaycanın dünya
miqyasında tanıdılmasına, layiqli yerinin təmin
olunmasına xidmət edir. Bu məqsədyönlü
siyasətin nəticəsidir ki, hazırda müstəqil Azərbaycan
dövləti öz inkişafını, sadəcə, təbii
sərvətlərin gətirdiyi dividendlərə
bağlamır və mövcud resurslarını güclü
insan kapitalının formalaşdırılması
yönümündə qurur. Respublika
iqtisadiyyatının yüksək inkişaf tempi təhsilin və
elmin dünya standartları səviyyəsinə qalxması
üçün yeni dövrün tələblərinə
cavab verən çevik islahatlar aparmağa imkan
yaratmışdır. "İqtisadi inkişaf sürətinə
görə Azərbaycan qabaqcıl ölkələr
sırasındadır. Biz bu maddi dəyərləri,
iqtisadi potensialımızı insan kapitalına çevirməliyik.
Çünki insanın savadı, biliyi onun gələcək
həyatını müəyyən edir, ölkənin hərtərəfli
inkişafına xidmət edir və beləliklə, ölkənin
intellektual potensialı da möhkəmlənir. Bu gün vaxt gəlibdir ki, biz məhz bu sahəyə
sərmayələr qoyaq" deyən cənab İlham Əliyev
hazırkı "sürət əsri"ndə davamlı və
sabit inkişafın yeganə yolunu haqlı olaraq
çağdaş dövrün tələbləri ilə
uzlaşan fundamental təhsil strategiyası həyata keçirməkdə,
müasir biliklərin, "nou-xau" texnologiyalarının dərindən
mənimsənilməsində görür.
Dövlət
başçısının bu sahəyə xüsusi diqqətlə
yanaşması son illərdə müstəqil
respublikamızın sürətli iqtisadi inkişaf yolunda
olması, ildən-ilə daha geniş maliyyə imkanları
qazanması ilə şərtlənir. Belə mühüm mərhələdə
mövcud uğurların qorunub saxlanılması
üçün idarəçilikdə yüksək
elmi-intellektual səviyyənin təmin edilməsi son dərəcə
vacibdir. Bu zərurətdən çıxış edən cənab
İlham Əliyev prezidentlik fəaliyyətinin ilk günlərindən
elm-təhsil sahəsində böyük yüksəlişin təmin
olunmasını ən başlıca prioritetlərdən biri
kimi götürmüşdür. Son 6 ildə
elm və təhsilin inkişafına xidmət edən 30-dək
fərman, sərəncam və dövlət proqramının
imzalanması ölkə rəhbərinin bu sahəyə necə
böyük həssaslıqla, diqqətlə
yanaşdığını əyani surətdə təsdiqləyir.
Həyata keçirilən bu və digər tədbirlər
fonunda əminliklə demək olar ki, Azərbaycan
"inkişaf qatarı"nda öz layiqli yerini tutaraq intellektual
gələcəyə doğru inamla irəliləyir.
Yeni dövrün tələbi
kimi imzalanmış həmin fərman və sərəncamlarda
ümumən üç əsas məqsəd önə
çəkilir və bunlardan birincisi təhsilin, elmin problemlərinin
həlli, habelə ölkədə güclü insan
kapitalının formalaşdırılmasıdır. Regional inkişaf prosesi çərçivəsində
yeni məktəblərin tikintisi və onların kompüterləşdirilməsi,
ali təhsil sisteminə qayğının gücləndirilməsi,
müəllimlərin sosial müdafiəsi tədbirlərinin
genişləndirilməsi, elm sahəsində həllini
gözləyən problemlərin aradan qaldırılması,
Avropa təhsil məkanına inteqrasiyanın təmini, "Təhsil
haqqında" yeni mükəmməl qanunun qəbulu bu tədbirlərin
əsas tərkib hissəsidir. Dövlət
başçısı İlham Əliyevin 30 may 2005-ci il
tarixli "Azərbaycan Respublikasının Prezidenti yanında
təhsil üzrə xüsusi komissiyanın yaradılması
haqqında", 4 sentyabr 2007-ci il tarixli "Ən
yaxşı ümumtəhsil məktəbi və ən
yaxşı müəllim mükafatlarının təsis
edilməsi haqqında", 10 aprel 2008-ci il
tarixli "Azərbaycan elmində islahatların
aparılması ilə bağlı Dövlət
Komissiyasının yaradılması haqqında", 4 may
2009-cu il tarixli "Azərbaycan Respublikasında 2009-2015-ci illərdə
elmin inkişafı üzrə Milli Strategiyanın həyata
keçirilməsi ilə bağlı Dövlət
Proqramı"nın təsdiq edilməsi haqqında",
22 may 2009-cu il tarixli "2009-2013-cü illərdə Azərbaycan
Respublikasının ali təhsil sistemində islahatlar üzrə
Dövlət Proqramı"nın təsdiq edilməsi
haqqında", 21 oktyabr 2009-cu il tarixli "Azərbaycan
Respublikası Prezidenti yanında Elmin İnkişafı
Fondunun yaradılması haqqında" sərəncamları
da bu sahədə qarşıda duran konseptual vəzifələrin
həllinə yönəlmişdir.
Elm və təhsil
sahəsində həyata keçirilən dövlət siyasətinin
ikinci əsas istiqaməti Avropa təhsil məkanına
inteqrasiyanın təmin edilməsi, Bolonya prosesinə
keçidin təmini, ən başlıcası, azərbaycanlı
gənclərin dövlət hesabına dünyanın
nüfuzlu universitetlərində təhsilinə şəraitin
yaradılmasıdır. Gənclərin xaricdə
təhsil almağa göndərilməsi ilə bağlı hələ
ötən əsrin 70-ci illərində mövcud olmuş
mütərəqqi ənənənin bərpası dövlət
idarəçiliyi üçün müasir təfəkkürlü,
bilikli və yüksək ixtisaslı kadrlar hazırlamaq məqsədi
daşıyır. Dövlət
başçısının 31 yanvar 2008-ci il tarixli "Azərbaycan
Respublikasının ali təhsil müəssisələrinin
Avropa ali təhsil məkanına inteqrasiyası ilə
bağlı bəzi tədbirlər haqqında", habelə
16 aprel 2007-ci il tarixli "2007-2015-ci illərdə Azərbaycan
gənclərinin xarici ölkələrdə təhsili üzrə Dövlət
Proqramı"nın təsdiq edilməsi haqqında", 5
sentyabr 2007-ci il tarixli "2007-2015-ci illərdə Azərbaycan
gənclərinin xarici ölkələrdə təhsili
üzrə Dövlət Proqramı"nın 2007-2008-ci tədris
ilində maliyyələşdirilməsi haqqında" sərəncamları
da məhz bu məqsədə xidmət etmişdir.
Ümumilikdə, proqram əsasında 5 min tələbənin
xaricdə təhsil almağa göndərilməsi Azərbaycan
dövlətinin gələcəyi baxımından son dərəcə
əhəmiyyətlidir.
Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyevin
təkmil elm və təhsil strategiyasında "nou-xau"
texnologiyalarının dərindən mənimsənilməsi
üçüncü mühüm istiqamət kimi diqqəti
çəkir. Müasir dünyanın
inkişaf perspektivlərini düzgün dəyərləndirən
dövlət başçısı İlham Əliyev hələ
2003-cü ilin dekabrında Cenevrədə keçirilən
ümumdünya sammitində bəyan etmişdir ki, Azərbaycanda
neftdən sonra prioritet sahə informasiya və kommunikasiya
texnologiyalarının inkişafı olacaqdır. Dövlət başçısının 2004-cü
il 21 avqust tarixli "Azərbaycan Respublikasında ümumtəhsil
məktəblərinin informasiya və kommunikasiya
texnologiyaları ilə təminatı Proqramı (2005-2007-ci
illlər)"nın təsdiq edilməsi haqqında", habelə
2008-ci il 10 iyun tarixli "2008-2012-ci illərdə Azərbaycan
Respublikasında təhsil sisteminin informasiyalaşdırılması üzrə Dövlət
Proqramı"nın təsdiq edilməsi haqqında" sərəncamları
ölkədə müasir informasiya və kommunikasiya
texnologiyalarının geniş tətbiqi yolu ilə vahid
ümummilli təhsil mühitinin yaradılması, əhalinin
bütün təbəqələri üçün keyfiyyətli
təhsil almaq imkanlarının təmin edilməsi məqsədinə
xidmət etmişdir. Eyni zamanda nəzərə almaq
lazımdır ki, xaricdə yüksək texnologiyalar əsasında
təhsil alan gənclər gələcəkdə yüksək
ixtisaslı kadr kimi respublikamıza qayıtdıqdan sonra burada
normal iş şəraitinə malik olmalıdırlar. Deməli, "nou-xau" tipli texnologiyaların
respublikamızda geniş tətbiqi, bu sahəyə
investisiyaların qoyuluşu həm də xaricdə təhsil
alaraq respublikaya dönəcək 5 minədək gəncin
elmi-intellektual potensialından daha səmərəli və məqsədyönlü
istifadəyə imkan yaradacaqdır.
Son illər
respublikada elmin, orta və ali təhsilin inkişafı
yönümündə həyata keçirilən
islahatların müsbət nəticələri
bütövlükdə Yaxın Şərqin ilk dünyəvi
universiteti kimi 90 illik yubileyini təntənəli surətdə
qeyd edən Bakı Dövlət Universitetinin də fəaliyyətində
dolğun əksini tapır. Xüsusi
vurğulamaq lazımdır ki, Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyev
ulu öndərin əsasını qoyduğu mütərəqqi
ənənələri keyfiyyətcə yeni mərhələdə
davam etdirərək 2009-cu il 24 aprel tarixdə "Bakı
Dövlət Universitetinin 90 illik yubileyinin keçirilməsi
haqqında" sərəncam imzalamışdır. Bundan bir qədər əvvəl - 2008-ci ilin 15
sentyabrında Bakı Dövlət Universitetinin yeni korpusunun təntənəli
açılış mərasimində iştirak edən
dövlət başçısı bu ali təhsil
ocağı barədə xoş fikir və düşüncələrini
bölüşmüşdür: "Bakı Dövlət
Universiteti Azərbaycanın aparıcı təhsil
ocağıdır. Burada çox güclü professor-müəllim
heyəti vardır və bütün dövrlərdə
universitet Azərbaycanda peşəkar kadrların
hazırlanmasında çox böyük işlər
görmüşdür. Bu gün isə universitet
inkişafının yeni mərhələsini yaşayır. Həm
təhsilin keyfiyyəti artır, həm də universitetin
maddi-texniki bazası möhkəmlənir. Bir sözlə,
bizim - Azərbaycanın yerləşdiyi bu bölgədə
Bakı Dövlət Universitetinin xüsusi çəkisi
vardır".
Dövlət
başçısı İlham Əliyevin qayğısı
sayəsində 2006-cı ildə BDU-nun tikintisi uzun illərdən
bəri yarımçıq qalmış III tədris korpusunda
yenidən əsas inşaat işlərinə
başlanılmış, həmin il dövlət büdcəsindən
600 min manat, 2007-ci ildə 2,5 milyon manat vəsait ayrılmışdır.
2008-ci il mayın 20-də dövlət başçısı
tərəfindən imzalanmış "Bakı Dövlət
Universitetinin yeni tədris korpusunun tikintisi ilə bağlı
bəzi tədbirlər haqqında" sərəncamla
Bakı Dövlət Universitetinin yeni tədris korpusunun
tikintisinə 4,6 milyon manat vəsaitin ayrılması isə
inşaat işlərinin uğurla yekunlaşmasına zəmin
yaratmışdır. Sonuncu sərəncamın nəticəsi
olaraq yeni tədris korpusunun az bir müddətdə istifadəyə
verilməsi mümkün olmuş, universitetin tədris şəraiti,
maddi-texniki bazası əsaslı dərəcədə
gücləndirilmişdir.
Azərbaycan Prezidentinin universitetə
hər zaman milli elm və təhsilin lokomotivi, mütərəqqi
ictimai düşüncənin mərkəzi kimi
yanaşması onun çağdaş tariximizdəki müstəsna
rolu və xidmətləri ilə şərtlənir. Bakı Dövlət Universiteti ötən 90 ildə
hər bir xalqın mənəvi böyüklüyünün
rəmzi, elm, təhsil və mədəniyyətinin möhtəşəm
məbədi, habelə ölkənin iqtisadi, siyasi və mədəni
səviyyəsinin barometri olmuşdur. Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyətinin yadigarı olan BDU XX əsrdə çətin,
eyni zamanda şərəfli inkişaf yolu keçməklə
milli universitet missiyasını şərəflə
daşıyan nüfuzlu ali təhsil ocağıdır.
Azərbaycanın müstəqillik
tarixinin cığırdaşı olan BDU 90 illik mövcudluq
tarixində nəinki respublikada, ümumilikdə Yaxın Şərqdə
mütərəqqi maarifçilik ənənələrinin
formalaşmasında müstəsna rol oynamışdır. Yarandığı gündən bu elm məbədi
xalqın milli-mənəvi dirçəlişi və elmi tərəqqisində
aparıcı qüvvəyə çevrilmiş, Azərbaycanın
qədim dövrlərdən malik olduğu tarixi-elmi ənənələrin
sistem halına salınaraq dünya elmi uğurları ilə
eyni sıraya qədəm qoymasında misilsiz rol
oynamışdır. Universitetin ilk rektoru olmuş görkəmli
alim V.İ.Razumovskinin dediyi kimi: "Azərbaycan öz maarif
ocağını yaratdı. Türk xalqının tarixinə
yeni parlaq səhifə yazıldı. Avropa ilə Asiyanın
qovşağında yeni məşəl yandı... Mən
Bakı Dövlət Universitetinin parlaq gələcəyinə
inanıram".
BDU təhsil və
elm ocağı kimi cəmi 90 il fəaliyyət göstərsə
də, əslində, onun mənəvi-tarixi kökləri daha
qədimlərə gedib çıxır. İlk ali təhsil
ocağımız milli mədəniyyətimizə əsaslanmaqla
öz bünövrəsini hərəsi bir universitet olan, bəşəriyyətə tükənməz mənəvi
qida verən Nizami Gəncəvi, Nəsirəddin Tusi, Məhəmməd
Füzuli kimi dünya şöhrətli dahilərimizin
maarifçi görüşləri üzərində
formalaşdırmışdır. Məhz bu
möhkəm əsasların və mənəvi bazanın
mövcudluğu hesabına yaşı hələ bir əsr
olmayan BDU dünyanın bir neçə yüz il əvvəl
yaradılmış aparıcı universitetləri ilə bir
sırada dayanır, onlarla əməkdaşlıq edir, hərtərəfli
elm və təcrübə mübadiləsi aparır.
Bakı Dövlət Universitetinin
xalq qarşısında müstəsna xidmətlərini səciyyələndirən
ən əlamətdar məqamlardan biri də mövcudluq
tarixində onun 5 yubileyinin dövlət səviyyəsində
qeyd edilməsidir. Fərəhləndirici haldır ki, 10 illik
yubileyi istisna olmaqla, bu beş yubileydən dördü - 50, 60,
75, 80 illik yubileylər məhz ulu öndər Heydər Əliyevin
təşəbbüsü və rəhbərliyi altında
keçirilmişdir. Bu, ulu öndərin universitetin milli
inkişaf və tərəqqi prosesindəki roluna necə
böyük dəyər verdiyini bir daha təsdiqləyir.
Universitetin dünya şöhrətli məzunu olmuş
ümummilli liderin 1969-cu il noyabrın 1-də BDU-nun 50 illik
yubileyində söylədiyi fikirlər də müdrik rəhbər
münasibətinin əyani təcəssümü kimi tarixilik
qazanmışdır: "Azərbaycan xalqının parlaq və
orijinal mədəniyyətinin ən yaxşı ənənələri
Azərbaycan Dövlət Universitetində (o dövrdə BDU
belə adlanırdı - A.M.) inkişaf etdirilmişdir. Məşhur
filosof Ə.Bəhmənyarın və mütəfəkkir
şair Nizaminin, riyaziyyatçı astronom Nəsirəddin
Tusinin və dahi lirik şair Nəsiminin, tarixçi
Bakıxanovun və realist yazıçı M.F.Axundovun,
görkəmli satiriklərdən M.Ə.Sabirin, Cəlil Məmmədquluzadənin
və bir çox başqalarının adları bu milli dəyərlərin
çoxəsrlik tarixinin bəzəyidir".
Bakı Dövlət
Universiteti Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyasının və
bir neçə ali təhsil müəssisəsinin (Azərbaycan
Tibb Universiteti, Azərbaycan Dövlət Pedaqoji Universiteti, Azərbaycan
Dövlət İqtisad Universiteti və s.) yaradılmasında
da mühüm xidmətlər göstərmişdir. Bununla yanaşı, universitetdə
Azərbaycanda elmi məktəblərin formalaşmasında,
fundamental elm sahələrinin əsaslı inkişafında əvəzsiz
rolu olan yüzlərlə alim yetişmişdir. Böyük şərəf hissi ilə duyuruq ki,
elmin yüksək zirvələrini fəth etmiş
riyaziyyatçılar - Zahid Xəlilov, Azad Mirzəcanzadə,
Məcid Rəsulov, Əşrəf Hüseynov, İbrahim
İbrahimov, Fərəməz Maqsudov, fizik Həsən
Abdullayev, kimyaçılar - Yusif Məmmədəliyev, Murtuza
Nağıyev, Əli Quliyev, Soltan Mehdiyev,
bioloqlar - Abdulla Qarayev, Səttar Əsədov, Hüseyn Həsənov,
Yusif Əbdürrəhmanov, Dəmir Hacıyev, geoloqlar - Mirəli
Qaşqay, Musa Əliyev, Şəfayət Mehdiyev, Ədhəm
Şıxalıbəyli, Faiq Bağırzadə, Xudu Məmmədov,
coğrafiyaçılar - Həsən Əliyev, Qasım
Gül, Hadı Əliyev, Ənvər Şıxlinski, filoloqlar
- Məmməd Arif Dadaşzadə, Məmmədağa
Şirəliyev, Həmid Araslı, Mir Cəlal Paşayev, Bəxtiyar
Vahabzadə, Məmməd Cəfər Cəfərov, Feyzulla
Qasımzadə, Cəfər Xəndan Hacıyev, Məmmədhüseyn
Təhmasib, Kamal Talıbzadə, jurnalistlər - Nəsir
İmanquliyev, İsrafil Nəzərov, Rəşid
Mahmudov, tarixçilər - İsmayıl Hüseynov, Əlisöhbət
Sumbatzadə, Ziya Bünyadov, Püstəxanım Əzizbəyova,
İqrar Əliyev, Tofiq Köçərli, Zülfəli
İbrahimov, Əlövsət Quliyev, Mahmud İsmayılov,
Qaraş Mədətov, hüquqşünaslar - Vahid Qəhrəmanov,
Məmməd Xələfov, şərqşünaslar - Bəkir
Çobanzadə, Ələsgər Məmmədov,
Rəhim Sultanov, Məmməd Mübariz Əlizadə, Aida
İmanquliyeva, Rüstəm Əliyev, filosoflar - Heydər
Hüseynov, Mehbalı Qasımov, Firudin Köçərli,
iqtisadçı - Həsən Dadaşov və adları
çəkilməyən bir çox digər görkəmli
şəxsiyyətlər məhz Bakı Dövlət Universitetində formalaşmışlar. Ümumilikdə,
Bakı Dövlət Universiteti fəaliyyət göstərdiyi
dövr ərzində yüz əlli minə yaxın mütəxəssis,
o cümlədən dünyanın bir çox dövlətləri
- Orta Asiya və Qazaxıstan, Yaxın və Orta Şərq, Cənub-Şərqi
Asiya, Latın Amerikası, Afrika ölkələri
üçün yüzlərlə yüksək ixtisaslı
kadr hazırlamışdır.
90 il ərzində
Azərbaycan alimlərinin dünya elminə verdiyi böyük
kəşflər, elmi ixtira və tapıntılar, ən
köklü problemlərin həllinə açar salan orijinal
elmi nəticələr, peşəkar mütəxəssislərin
hazırlanması məhz universitetin mövcudluğu sayəsində
mümkün olmuş,
ötən əsrin sonlarına doğru bütün bunlar
imperiya tərkibində yaşayan Azərbaycanın müstəqilliyə
qovuşmasında, demokratik, sivil dövlət kimi formalaşmasında
həlledici amillərdən biri kimi çıxış
etmişdir.
BDU-nun elmi strukturu olduqca geniş
və əhatəlidir - bu ali təhsil ocağında 16
fakültə, 125 kafedra, 2 elmi-tədqiqat institutu, 4 elmi-tədqiqat
mərkəzi, 20 elmi-tədqiqat laboratoriyası, habelə 3
milyona yaxın fonda malik fundamental kitabxana fəaliyyət
göstərir. Respublika alimlərinin xeyli hissəsinin
cəmləşdiyi Bakı Dövlət Universitetində 300-dək
elmlər doktoru, professor, o cümlədən 8 akademik, 15
AMEA-nın müxbir üzvü, 900-ə yaxın elmlər
namizədi, dosent 18 min tələbənin təlim-tərbiyəsi
ilə məşğul olur. Bunlardan təqribən
100 nəfəri dövlətin ali mükafatlarına layiq
görülmüş, 30 nəfərə qədəri əməkdar
elm xadimi, 4 nəfəri Dövlət mükafatı
laureatı, 10 nəfərdən çoxu Azərbaycan
Respublikası Prezidentinin təqaüdçüsü, 14 nəfəri
Milli Məclisin deputatıdır. Hazırda universitetdə
təbiət və humanitar elm sahələrini əhatə edən
bir sıra aktual mövzuların həllinə yönəlmiş
81 istiqamətdə 230 mövzu üzrə 1160 elmi iş yerinə
yetirilir. BDU-da yerinə yetirilmiş elmi-tədqiqat
işlərindən kifayət qədər mühüm elmi nəticələr
alınır və bu elmi nəticələr hər il
AMEA-nın illik hesabatına daxil edilir. 1998-2008-ci illərdə
Bakı Dövlət Universitetində yerinə yetirilmiş 188
elmi-tədqiqat işinin nəticələri mühüm
əhəmiyyətinə görə AMEA-nın illik
hesabatına daxil edilmişdir və bunlardan 88-i fizika-riyaziyyat
və tətbiqi riyaziyyat elmlərini, 26-sı kimya elmləri,
13-ü biologiya elmləri, 5-i yer elmləri, 56-sı humanitar və
ictimai elmləri əhatə edir. Bu illərdə həmçinin
BDU əməkdaşlarının dövlət
qeydiyyatından və ekspertizadan keçmiş 85 ixtiraya patent
alınmışdır. Təkcə 2009-cu ilin birinci
yarısında universitetin əməkdaşları tərəfindən
5 yeni ixtiraya patent alınmışdır.
Azərbaycan elminin dünya elminə
inteqrasiyası istiqamətində aparılan işlərdən
biri də alimlərin öz elmi araşdırmalarının nəticələrini
xarici dövri elmi mətbuata çıxarılma
yollarını müəyyən etmələridir. Azərbaycanda elmin səviyyəsinin yüksək
olmasına baxmayaraq, 2008-ci ilin əvvəllərinə qədər
respublikada nəşr olunan elmi jurnallardan heç biri
"Thomson Reyters Agensy" kimi nəhəng təşkilatın
reytinq cədvəlində təmsil olunmamışdı.
2008-ci il may ayının 7-də isə beynəlxalq
"Applied and Computational Mathematics" ("Tətbiqi və hesablama riyaziyyatı") jurnalı
bu siyahıya daxil edilmişdir. Respublikada
ilk dəfə elmi jurnala belə indeksin verilməsi bu istiqamətdə
aparılan tədqiqatların elmi səviyyəsinin
dünyanın qabaqcıl elmi mərkəzlərində
aparılan tədqiqatların elmi səviyyəsi ilə
uzlaşmasının məntiqi nəticəsidir.
Professor-müəllim heyətinin,
elmi işçilərin, aspirant və dissertantların, tələbələrin
elmi əməyinin stimullaşdırılması məqsədilə
BDU-nun 90 illik yubileyi ərəfəsində universitetdaxili
"50+50" adlı qrant proqramı təsis edilmişdir.
Proqram üzrə elm və təhsildə, eləcə də
ictimai fəaliyyətdə uğurları dəyərləndirmək
məqsədilə professor-müəllim heyətində 50 nəfərə,
25 aspirant və magistranta, habelə 25 tələbəyə fərdi
qrantlar ayrılmışdır. Qrantların 9 ay ərzində
- bu ilin oktyabr ayından 2010-cu ilin iyun ayınadək
müsabiqə əsasında verilməsi qərara
alınmışdır.
1998-2009-cu illərdə BDU-nun
laboratoriyalarının maddi-texniki bazasının daha da
möhkəmləndirilməsi istiqamətində də
addımlar atılmış, MDB məkanında analoqu olmayan
bir sıra müasir cihazlar alınmışdır. Bu baxımdan nüvə maqnit rezonans spektrometri -
"BRUKER 300", "Varian Furier Spectromer 3600 FT-IR",
"Electrometr KEITHLEY System", "Atom-qüvvət
mikroskopu", "AREX II Rentgen difraktometri, "Caru Eslipse"
spektroflüorimetri, sulu məhlullarda metalların təyini
üçün ABŞ-ın "Perkin Elmer"
firmasının istehsalı olan optik spektrometr və s.
cihazları qeyd etmək olar.
Respublikada ilk dəfə olaraq
beş il əvvəl məhz BDU-da yaranan Nano
Araşdırmalar Mərkəzində "nou-xau" tipli
texnologiyaların tətbiqi istiqamətində geniş tədqiqatlar
aparılır. Konkret olaraq, nanokompozisiyanın
neftçıxarma prosesində tətbiqi ilə bağlı tədqiqat
işi artıq neft sənayesində tətbiq olunur. Bu sahəyə
yönəldilən 1 dollar məbləğində sərmayə
5 dollarlıq dividend gətirir.
BDU əməkdaşlarının
dünya elminin nəzəri və praktik yenilikləri ilə hərtərəfli
məlumatlandırılması da qarşıda duran əsas vəzifələrdən
biridir. Alimlərimiz müntəzəm olaraq xarici ölkələrə
ezam olunur, müxtəlif elmi konfrans və simpoziumlarda
iştirak edirlər. Eyni zamanda, universitet tələbələri
dövlət başçısının müvafiq sərəncamı
əsasında, habelə Təhsil Nazirliyinin və beynəlxalq
donor təşkilatlarının köməyi ilə xaricdə
müddətli təhsil almağa göndərilirlər.
Universitetdə elmi-tədqiqat
işlərinin müasir dövrün tələbləri səviyyəsində
aparılmasına, həmçinin aspirantura, doktorantura təhsilinin
inkişafına da xüsusi diqqət yetirilir. Hazırda BDU-da əyani
və qiyabi olmaqla 60 ixtisas üzrə 195 aspirant təhsil
alır. Aspirantura ilə bərabər, BDU-da dissertantura əməkdaşlarının
- istehsalatdan ayrılmamaq şərti ilə sərbəst
şəkildə namizədlik dissertasiyaları
hazırlaması da həyata keçirilir. İndi universitetdə
85 ixtisas üzrə 429 nəfər dissertant elmi
araşdırma aparır. Son illərdə BDU-da əyani
doktoranturaya qəbul keçirilir, onlarla əyani doktorantın
elmi yaradıcılığına şərait
yaradılır. Bakı Dövlət Universitetində
respublikanın digər ali təhsil ocaqları
üçün də elmi kadr hazırlığı həyata
keçirilir. Universitetin aspiranturasında dünyanın ən
müxtəlif ölkələrindən 350-dən artıq
aspirant təhsil alır və konkret elmi iş üzərində
çalışır.
Region ölkələri
və ümumiyyətlə, MDB məkanında lider dövlətlərdən
birinə çevrilən Azərbaycanın ilk ali məktəbi
- Bakı Dövlət Universiteti də öz kadrları ilə
bu məkanda, ümumilikdə Avropada ən aparıcı ali məktəblərdən
birinə çevrilmişdir. Dünyanın bir
çox aparıcı ali təhsil müəssisələri
ilə əməkdaşlıq edən universitet Avrasiya
Universitetlər Assosiasiyası, Qara Dəniz Hövzəsi
Universitetləri Assosiasiyası, habelə Xəzəryanı
Ölkələrin Universitetlərinin Assosiasiyasının fəal
üzvlərindəndir.
2007-ci ildən BDU nəzdində
fəaliyyət göstərən "Gənc istedadlar"
liseyi də qısa müddətdə orta təhsilin
inkişafında sözünü demişdir. Liseyin
başlıca vəzifəsi milli amallara xidmət edəcək
gənc istedadları axtarıb üzə çıxarmaq,
onların inkişafına hərtərəfli şərait
yaratmaq, dərin biliyə, həmçinin yüksək mənəvi
keyfiyyətlərə malik gənclər yetişdirməkdən
ibarətdir. Lisey öz fəaliyyətində
ümumtəhsil məktəblərinin nümunəvi tədris
proqramlarını əsas götürməklə
yanaşı, həmçinin BDU-nun Elmi Şurasının
tövsiyələrini, təhsil və tərbiyə
haqqında müasir pedaqogikanın son nailiyyətlərini də
rəhbər tutur. Qısa müddətdə BDU-nun nəzdində
fəaliyyət göstərən liseyin cəmiyyətdə
böyük nüfuz qazanması həm də burada universitetin
nüfuzlu müəllimlərinin, professorlarının dərs
deməsi ilə şərtlənir. Yalnız bir faktı demək
kifayətdir ki, liseyin builki məzunları 100 faizlik nəticə
ilə ali məktəblərə qəbul olunmuşlar.
BDU-nun 90 illik yubileyi respublika əhəmiyyətli
hadisə olmaqla yanaşı, elmi-intellektual səviyyəli
müzakirə və diskussiyalarla səciyyəvidir. Yubiley mərasiminə
həsr olunmuş elmi konfranslar və digər tədbirlər
də elmi sanbalı və əhəmiyyəti ilə
seçilir. Xatırladaq ki, 2009-cu il oktyabrın
23-24-də BDU-nun "Gənc istedadlar" liseyində
"Müasir şəraitdə orta ümumtəhsil məktəblərində
tədrisin keyfiyyətini yüksəltmək yolları"
mövzusunda I respublika elmi-metodiki konfrans keçirilmiş,
nüfuzlu alimlərin, müəllimlərin iştirakı ilə
orta təhsil sferasındakı problemlər, qarşıda
duran vəzifələr geniş müzakirə
olunmuşdur. Oktyabrın 30-da universitetin 90 illik yubileyi
münasibətilə keçirilən iki günlük beynəlxalq
elmi konfransın proqramı da son dərəcə zəngin, əhatəli
və məhsuldar idi. Konfransın işində 1266 nəfər,
o cümlədən 100-ə yaxın xarici nümayəndə
iştirak edirdi. 16 bölmə və 38 yarımbölmə
üzrə 764 məruzə dinlənildi. Plenar
iclasda "Bakı Dövlət Universiteti və Azərbaycanda
təbiət və dəqiq elmlərin inkişaf perspektivləri",
"Bakı Dövlət Universiteti və Azərbaycanda milli
ideologiyanın formalaşmasında humanitar elmlərin rolu"
mövzusunda məruzələr böyük maraq doğurdu.
Konfransda BDU-nun və respublikanın görkəmli
alimləri ilə yanaşı, ayrı-ayrı xarici ölkələrin
nüfuzlu elm adamlarının da müxtəlif məsələlərlə
bağlı məruzələri rəğbətlə
qarşılandı. Yubiley mərasiminə Rusiya, Ukrayna,
İran, Türkiyə, Almaniya, Gürcüstan və başqa
ölkələrdən nümayəndələr gəlmişdilər.
Onlardan 15-i bilavasitə dünyanın nüfuzlu universitetlərinin
rektorları idi.
Universitetdə müəllim və
tələbələrin tədris məsələləri ilə
yanaşı, onların sosial və məişət problemlərinin
həllinə də diqqət göstərilir. BDU-nun
bütün tədris korpuslarında yeməkxana kompleksi
yaradılmış, Altıağacdakı istirahət mərkəzində
əsaslı yenidənqurma işləri aparılmış,
universitet əməkdaşları üçün 3
yaşayış kompleksi tikilmişdir. Sevindirici haldır ki,
ölkə rəhbərinin xüsusi qayğısı ilə
şanlı yubiley ərəfəsində universitetin 300-dək
müəllimi yeni mənzillə təmin edilmişdir. Bu
yaşayış komplekslərinin universitetə yaxın ərazidə
yerləşməsi də BDU-nun əməkdaşlarının
sosial müdafiəsinin, yaşayış səviyyəsinin
yaxşılaşdırılmasına xidmət edir.
Universitetin
keçdiyi çətin və şərəfli yolun təhlili
göstərir ki, Afina Universiteti yunanların, Sorbona
fransızların, Kembric ingilislərin, Harvard Universiteti
ameikalıların milli şüurunun, elminin, maarifinin yüksəlməsində
hansı rolu oynamışdırsa, Bakı Dövlət
Universiteti də Azərbaycan xalqının taleyində bu
şərəfli missiyanı yerinə yetirmişdir. Ali məktəb
sisteminin yaradılmasında baza rolunu oynamış Bakı
Dövlət Universiteti bu gün də ölkə ali məktəblərinin
flaqmanı kimi dövlət başçısı İlham Əliyevin
elm xadimləri qarşısında müəyyənləşdirdiyi
strateji vəzifələrin gerçəkləşdirilməsində
öz sözünü deyir. İnanırıq ki,
ölkə rəhbərinin BDU-ya qayğısı nəticəsində
universitet daha da inkişaf edəcək, cəmiyyət
üçün layiqli kadrların hazırlanması prosesinə
bundan sonra da öz töhfəsini verəcəkdir.
Abel MƏHƏRRƏMOV,
Bakı Dövlət Universitetinin
rektoru,
akademik, Milli Məclisin deputatı
Azərbaycan.- 2009.- 1 noyabr.- S. 5.