Bələdiyyə seçkilərinin qanunvericilik əsasları
Ulu öndər Heydər
Əliyevin 1993-cü ildə hakimiyyətə
qayıdışından sonra ölkəmizdə bütün
sahələrdə olduğu kimi, hüquqi sahədə də
islahatlar aparılmış, demokratik təsisatlar həyata
keçirilmiş, o cümlədən yerli özünüidarəçilik
orqanları olan bələdiyyələr yaradılmışdır. Bələdiyyələrə
Azərbaycan Respublikasının Seçki Məcəlləsinə
əsasən sərbəst, şəxsi və gizli səsvermə
yolu ilə seçilən yerli nümayəndələr
kollegial orqanlardır. Onlar müəyyən ərazi vahidinin
hüdudları daxilində yerli özünüidarəni həyata
keçirirlər.
Azərbaycanda yerli
özünüidarəni həyata keçirən bələdiyyələrin
üzvləri nisbi çoxluq sistemi əsasında
çoxmandatlı seçki dairələri üzrə
seçilirlər. Bələdiyyələrə seçilənlərin
sayı bələdiyyənin yerləşdiyi inzibati ərazilərdə
əhalinin sayına nisbətdə müəyyən edilir.
Onların səlahiyyət müddəti 5 ildir. Həmin
müddətin hesablanması səsvermənin keçirildiyi
gündən başlanır və yeni seçilən bələdiyyənin
birinci iclas günü başa çatır. Göstərilən
üzvlərin səlahiyyətləri yalnız bələdiyyənin
səlahiyyət müddətində qüvvədədir. Bələdiyyə
seçkilərinin keçirilməsinə 6 aydan az müddət
qalarsa, yeni yaradılmış, birləşmiş, yaxud
ayrılmış bələdiyyələrə seçkilər
ölkə üzrə bələdiyyələrə ümumi
seçkilər zamanı keçirilir.
Seçkilər günü 21
yaşı (seçki günü də daxil olmaqla) tamam olan və
yaşı 21-dən yuxarı olan və müvafiq seçki
dairəsində daim yaşayan Azərbaycan vətəndaşları
bələdiyyələrə üzv seçilə bilərlər.
Bələdiyyə seçkiləri Azərbaycan
Respublikası Mərkəzi Seçki Komissiyası tərəfindən
SM-in 211.1-211.2-ci maddələrinə uyğun olaraq təyin
edilir və seçkilərin təyin edilməsi barədə
qərar qəbul edildiyi gündən ən geci 2 gün ərzində
kütləvi informasiya vasitələrində rəsmi dərc
edilir.
Bələdiyyə
üzvlüyünə namizədlər seçki dairələri
üzrə siyasi partiyalar, siyasi partiyaların blokları,
öz təşəbbüsləri, ya da müvafiq seçki
dairəsinin ərazisində 18 yaşına
çatmış aktiv seçki hüququ olan Azərbaycan vətəndaşları
tərəfindən SM-in 53-cü və 54-cü maddələrinə uyğun olaraq
irəli sürülə bilərlər. Namizədliyinin
müvafiq seçki dairəsi üzrə irəli
sürülməsini təsdiq edən qərar qəbul edildiyi
gündən başlayaraq dairə seçki komissiyası tərəfindən
namizədə və ya onun səlahiyyətli nümayəndəsinə,
yaxud da siyasi partiyanın, siyasi partiyalar blokunun səlahiyyətli
nümayəndələrinə imza vərəqələri
verilir.
Vətəndaş yalnız bir bələdiyyəyə
namizəd irəli sürülməsinə razılıq verə,
yalnız bir bələdiyyə üzvlüyünə namizəd
kimi irəli sürülə və qeydiyyata alına bilər.
Bələdiyyə üzvlüyünə namizədlərin
qeydiyyatı dairə seçki komissiyalarında
aparılır. Dairə seçki komissiyalarının
yaradılması başa çatmadığı hallarda, namizədlərin
irəli sürülməsi haqqında bildiriş, namizədlərin
razılıq ərizələri və digər sənədlər
MSK-ya təqdim edilir.
Müvafiq
seçki ərazisi üzrə bələdiyyə
üzvlüyünə namizəd kimi qeydə alınmaq
üçün namizədliyi irəli sürülmüş
hər bir vətəndaşın namizədliyinin irəli
sürülmüş ərazidə əhalinin sayı
99.999-dan çox olduqda - 150 imza, 49.999 nəfərdən
artıq olduqda - 100 imza, 19.999 nəfərdən çox olduqda - 75
imza, 9.999 nəfərdən çox olduqda - 50 imza, 4.999 nəfərdən
çox olduqda - 30 imza, 4.999 nəfərdən az olduqda 15
seçici imzası toplanmalıdır.
SM-in 53.1-ci maddəsinə
əsasən namizəd öz təşəbbüsü ilə
və ya aktiv seçki hüququ olan seçicilər tərəfindən
o şərtlə ki, irəli sürülə bilər, ərazisində
namizədin dəstəklənməsi üçün zəruri
olan imzaların yığıldığı və onun qeydə
alınmasının
nəzərdə tutulduğu müvafiq seçki
komissiyasına bu barədə bildiriş göndərilsin.
SM-in tələbinə uyğun olaraq namizəd və ya namizəd
irəli sürən seçicilərin təşəbbüs
qrupu öz təşəbbüsü barədə müvafiq
seçki komissiyasına bildiriş verir.
SM-in 53.6-cı maddəsinin
tələbinə görə müvafiq seçki
komissiyası təqdim edilmiş sənədlərə 5
gün müddətində baxır və namizədə, onun
səlahiyyətli nümayəndəsinə namizədliyin
müvafiq seçki dairəsi üzrə irəli
sürülməsini təsdiq edən qərar təqdim edir.
Bələdiyyə
üzvlüyünə namizədlər siyasi partiyalar və ya
siyasi partiyaların blokları tərəfindən irəli
sürüldükdə, qərar siyasi partiyanın nizamnaməsinə
uyğun olaraq qəbul edilir. SM-in 54.4-cü maddəsinə əsasən,
siyasi partiya, siyasi partiyaların bloku bloka daxil olan
partiyaların üzvü olmayan şəxsləri də namizəd
kimi irəli sürə bilər.
Siyasi partiyaların bloku tərəfindən
irəli sürülən namizəd bloka daxil olan hər bir
siyasi partiya tərəfindən təsdiq edilir. Siyasi
partiyaların blokları tərəfindən namizədin irəli
sürülməsi haqqında qərar bloka daxil olan siyasi
partiyaların nümayəndələrinin iclasında qəbul
edilir. Siyasi partiyaların səlahiyyətli
nümayəndələri partiyaların qurultayında müəyyənləşdirilir
və bu barədə tərtib edilmiş protokolda, iclasda
iştirak etmək üçün qeydə alınmış
iştirakçıların sayı, siyasi partiyalar blokunun
yaradılması haqqında sazişlə nəzərdə
tutulan qərarın qəbul edilməsi üçün
lazım olan iştirakçıların sayı namizədin
irəli sürülməsi barədə qərar və bu qərar
üzrə səsvermənin nəticələri, həmçinin
qərarın qəbul edilməsi tarixi göstərilir.
Siyasi partiyanın səlahiyyətli
nümayəndəsi namizədlərin özləri ilə
birlikdə müvafiq seçki komissiyasına
aşağıdakı zəruri sənədləri təqdim
etməlidirlər; siyasi partiyanın qeydə
alınması barədə şəhadətnamənin notariat
qaydasında təsdiqlənmiş surətini, siyasi
partiyanın qüvvədə olan nizamnaməsinin notariat
qaydasında təsdiq edilmiş surətini, namizədin irəli
sürülməsi barədə siyasi partiyanın
qurultayının (konfransının, rəhbər orqanının
iclasının) qərarını və ya müvafiq
iclasının protokolunu, siyasi partiyanın səlahiyyətli
nümayəndəsinin Azərbaycan Respublikasının
Mülki Məcəlləsinin nəzərdə tutulmuş
qaydada rəsmiləşdirilmiş vəkalətnaməsini.
SM-in 54.1-ci və
54.7-ci maddələrində göstərilən sənədlərlə
birlikdə siyasi partiyanın, siyasi partiyalar blokunun səlahiyyətli
nümayəndəsi namizədin seçiləcəyi halda həmin
vəzifə ilə uzlaşmayan fəaliyyətə xitam verəcəyi
barədə öhdəliyi də göstərilməklə şəxsin namizədliyinin
irəli sürülməsinə razılıq verməsi barədə
ərizəsini də təqdim edir. Namizədlərin
ödənilməmiş və ya üzərindən
götürülməmiş məhkumluğu olduqda, SM-in
müvafiq maddəsinin adı və nömrəsi, xarici
ölkədə cinayət məsuliyyəti yaradan əməl
olmuşsa, xarici ölkənin qanununun adı göstərilməli,
ərizəyə namizədin vətəndaşlığı
və ya xarici ölkə vətəndaşlığına mənsubluğu,
başqa dövlətlər qarşısında öhdəliyinin
olub-olmaması haqqında məlumatlar daxil edilir.
Seçici imzalarını Azərbaycan
Respublikasının 18 yaşına çatmış, aktiv
seçki hüququ olan vətəndaşı toplaya bilər.
Namizədin müdafiəsi üçün seçici
imzaları tədris müəssisələrində,
yaşayış yerlərində, eləcə də qanunla
seçkiqabağı təşviqat aparılmasının
qadağan edilmədiyi yerlərdə toplanıla bilər. Dövlət orqanlarının, bələdiyyə
qurumlarının, mülkiyyət formasından asılı
olmayaraq hüquqi şəxslərin imza toplanmasında
iştirakına yol verilmir. İmza toplanması prosesində
seçiciləri imza atmağa məcbur etmək, imza
atmağa imkan verməmək və ya buna görə onları
hər hansı formada mükafatlandırmaq
qadağandır. Həmin qadağaya əməl olunmaması
müvafiq məhkəmə tərəfindən təsdiqlənərsə,
bu, toplanmış imzaların etibarsız sayılması və
namizədin qeydiyyatından, qeydə alınmış namizədlərin
qeydiyyatından imtina üçün əsas ola bilər.
SM-in 58-ci maddəsinə
uyğun olaraq namizədin qeydə alınması
üçün seçki sənədlərini namizəd və
ya siyasi partiyanın, siyasi partiyalar blokunun səlahiyyətli
nümayəndəsi səsvermə gününə ən
çoxu 65 və ən azı 40 gün qalmış saat
18.00-dək müvafiq seçki komissiyasına təqdim edir.
Müvafiq
seçki komissiyası SM ilə müəyyənləşdirilmiş
sənədlərdə, hər bir namizədin imza vərəqələrində
olan imzaların və digər məlumatların
düzgünlüyünü, namizədlərin irəli
sürülməsi prosedurunun Məcəllənin tələbinə
uyğunluğunu,
müvafiq seçki komissiyasının namizədlərin,
siyasi partiyanın, siyasi partiyalar blokunun təqdim etdikləri tərcümeyi-hala
aid məlumatların və namizəd haqqında digər məlumatların
düzgünlüyünü yoxlayır. İmzaların
yoxlanılması o vaxt dayandırılır ki, düzgün
imzaların sayı namizədin qeydə alınmasına əsas
verir və ya qalan imzaların sayı namizədin qeydə
alınması üçün kifayət olmur. Yoxlamanın nəticələrinə
görə, seçici imzalarının
düzgünlüyü və ya qeyri-düzgünlüyü
təsdiqlənməlidir.
SM-in 60-cı maddəsinə
uyğun olaraq müvafiq seçki komissiyası imza vərəqələrini
və namizədin qeydə alınması üçün
lazımi digər sənədləri də qəbul etdikdən
sonra 10 gün müddətində namizədin qeydə
alınıb-alınmaması barədə əsaslandırılmış
qərar qəbul
etməlidir. Siyasi partiya, siyasi partiyaların bloku
tərəfindən irəli sürülmüş namizəd
qeydə alınarkən müvafiq seçki komissiyası
qeydiyyat barəsində qərarında namizədin müvafiq
siyasi partiya, siyasi partiyalar bloku tərəfindən irəli
sürüldüyünü göstərir.
SM-in 60.7-ci maddəsinə
uyğun olaraq qeydə alınmış hər bir namizədə
qeydiyyat vəsiqəsi verilir. Müvafiq
seçki komissiyası müəyyən seçki dairəsi
üzrə qeydə alınmış namizədlər barədə
məlumatları qeydiyyatdan sonra 48 saat müddətində
kütləvi informasiya vasitələrinə təqdim edir və
səsvermə gününə ən azı 15 gün
qalmış seçki komissiyalarının otaqlarında, Məcəllənin
98.3 maddəsində nəzərdə tutulan məlumat lövhələrində
yerləşdirir.
Yuxarıda göstərildiyi kimi,
Seçki Məcəlləsinin 216.2-ci maddəsinə
müvafiq olaraq bir şəxsin birdən çox bələdiyyə
üzvlüyünə namizəd kimi qeydə alınmasına
yol verilmir. SM-də nəzərdə tutulan bu qayda pozulduqda bələdiyyə
üzvlüyünə namizədin əvvəlki qeydiyyatı
etibarlı sayılır, qeydiyyat haqqında nisbətən gec
qəbul edilmiş qərar isə müvafiq dairə
seçki komissiyasının qərarı ilə ləğv
edilir.
SM-in tələbinə
uyğun olaraq qeydə alınmış bələdiyyə
üzvlüyünə namizədin fəaliyyəti və
statusu Məcəllənin 69-71-ci maddələri ilə tənzimlənir
və namizədlərin siyahısı səsvermə
gününə 25 gün qalmış müvafiq dairə
seçki komissiyası tərəfindən SM-in 77.3-cü və 77.4-cü
maddələrində qeyd edilən dövri nəşrlərdə
dərc edilir.
Bələdiyyə
üzvlüyünə namizədlər SM-in 221-ci maddəsinə
əsasən bələdiyyə üzvlüyünə namizədlik
statusundan imtina edə bilərlər. Daxil olmuş ərizə
əsasında müvafiq seçki komissiyası ərizə
vermiş namizədin qeydiyyatının ləğvi barədə
1 gün müddətində qərar qəbul edir. Qeydə
alınmış namizəd öz namizədliyini bu Məcəllənin
73.3-cü maddəsində göstərilən məcburedici əsas
olmadan geri götürürsə, müvafiq seçki
komissiyası büdcədən ona verilmiş vəsaiti geri
qaytarmalıdır. Bələdiyyə üzvlüyünə
namizədliyini geri götürmüş şəxsin Məcəllədə
nəzərdə tutulmuş qaydada və müddətdə
istənilən digər bələdiyyə üzrə öz
namizədliyini təkrar irəli sürmək hüququ
vardır.
Məcəllənin 222-ci maddəsinə
əsasən siyasi partiyalar, siyasi partiyaların blokları bələdiyyə
seçkilərində iştirak etməkdən imtina edə
bilərlər. Bu zaman siyasi partiya nizamnaməsinə
uyğun olaraq, siyasi partiyaların bloku isə ona bloka daxil olan
siyasi partiyaların səlahiyyətli nümayəndələrinin
qərarı ilə səsvermə gününə azı 10
gün qalanadək istənilən vaxt müvafiq dairə
seçki komissiyasına yazılı ərizə verərək
seçki dairəsi üzrə irəli sürmüş bələdiyyə
üzvlüyünə namizədi geri çağırmaq
hüququna malikdir.
Bələdiyyə
üzvlüyünə namizədlər irəli
sürmüş siyasi partiya, siyasi partiyaların bloku səsvermə
gününə azı 10 gün qalmış müvafiq dairə
seçki komissiyasına yazılı ərizə verməklə
namizədləri irəli sürmüş orqanın qərarı
ilə seçkilərdə iştirak etməkdən imtina edə bilər. Bu
halda siyasi partiya, siyasi partiyaların bloku bələdiyyə
üzvlüyünə namizədləri geri
çağıra bilər.
Azərbaycan
Konstitusiyasının 47-ci maddəsinə və SM-in 224-cü
maddəsinə müvafiq olaraq siyasi partiyaların, siyasi
partiyalar bloklarının bələdiyyə
üzvlüyünə namizədləri
seçkiqabağı təşviqat aparmaq hüququna malikdirlər.
Namizədlər, bələdiyyə seçkilərində
iştirak etmək üçün namizədi qeydə
alınmış siyasi partiyalar, siyasi partiyaların
blokları səsvermə gününə 28 gün
qalmış təşviqata başlayır, səsvermənin
başlamasına 24 saat qalmış isə təşviqatı
dayandırır. Səsvermə günü və ondan əvvəlki
gün hər hansı seçkiqabağı təşviqat
aparmaq qadağandır.
Bələdiyyə seçkiləri
zamanı səsvermə otaqları SM-in 98-ci maddəsinin tələblərinə
uyğun təşkil edilir. Müvafiq icra
hakimiyyəti orqanı və ya bələdiyyə qurumu
seçki komissiyalarına əvəzsiz olaraq səsvermə
otağı ayırır və otaqda səsvermə
üçün seçki qutuları, səsvermə kabinəsi,
stol, yazı ləvazimatı və gizli səsvermə
üçün lazım olan digər zəruri əşyalar
qoyulur.
Bələdiyyə
seçkilərinin keçirilməsi üçün Məcəllənin
99-cu maddəsində nəzərdə tutulmuş qaydada
seçki bülletenində bələdiyyə
üzvlüyünə qeydə alınmış namizədlərin
soyadı, adı, atasının adı, təxəllüsü,
doğum tarixi, yaşayış yeri, əsas iş və ya
xidmət yeri,
habelə kim tərəfindən irəli
sürüldüyü və namizədin
razılığı olarsa, mənsub olduğu siyasi
partiyanın qısa adı göstərilməlidir.
Bələdiyyə seçkilərində
səsvermə SM-in 104-cü və 105-ci maddələrinə
uyğun olaraq keçirilir. Məcəllənin
236-cı maddəsinə görə, seçici seçki
bülletenində lehinə səs verəcəyi namizədlərin
soyadından sağdakı kvadratlarda müvafiq bələdiyyə
üzvlərinin sayına bərabər və ya bu saydan az
sayda işarə qoyur, işarə qoyulmuş kvadratların
sayı bələdiyyə üzvlərinin sayından
çoxdursa və ya boş kvadratlarda heç bir işarə
qoyulmamış səs etibarsız sayılır.
Bələdiyyə seçkiləri
zamanı seçki məntəqəsində səslərin
hesablanması SM-in 106-cı maddəsinə uyğun
aparılır. Məntəqə seçki
komissiyasının protokoluna SM-in 100.2-ci maddəsində
göstərilənlərlə yanaşı, bülletenə
daxil edilmiş namizədlərin soyadı, adı,
atasının adı, bunlar eyni olduqda isə namizədlər
haqqında digər məlumatlar, hər bir namizədin lehinə
verilmiş səslərin sayı daxil edilir. Səsvermə başa çatdıqdan sonra
seçki bülletenləri və məntəqə üzrə
seçicilərin siyahısı əlavə edilməklə
dərhal, lakin 24 saatdan gec olmayaraq məntəqə seçki
komissiyası sədrinin və müxtəlif siyasi
partiyaları təmsil edən iki üzvün, habelə
müşahidəçilərin müşayiəti ilə
dairə seçki komissiyasına göndərilir.
DSK-da səslərin
hesablanması SM-in 107-ci maddəsinə uyğun həyata
keçirilir. Səsvermə günündən ən geci 2
gün keçənədək dairə seçki
komissiyası çoxmandatlı seçki dairəsi üzrə
seçkilərin yekunlarını müəyyən edir.
Seçicilərin ən çox səsini toplayan namizədlər
bələdiyyə üzvlərinin sayına bərabər
olaraq müvafiq bələdiyyə üzvü
seçilmiş hesab edilirlər. Protokolda bələdiyyəyə
üzv seçilmişlərin soyadı, adı,
atasının adı göstərilməklə DSK
protokolları MSK-ya təhvil verilir.
MSK səsvermə günündən
başlayaraq ən geci 20 gün müddətində dairə
seçki komissiyalarının protokollarını yoxlayır
və SM-in 108-ci maddəsinə müvafiq olaraq seçkilərin
ümumi yekunları haqqında protokol tərtib edir. SM-in
24-cü maddəsinə əsasən MSK seçkilər
günündən başlayaraq ən geci 30 gün müddətində
ölkə üzrə bələdiyyə seçkilərinin
yekunlarını elan edir və komissiyanın bu qərarı qətidir.
SM-in 242-ci maddəsinə
uyğun olaraq MSK tərəfindən müəyyən
edilmiş nümunədə bələdiyyə üzvü
seçilmək haqqında vəsiqə seçkilərin
yekunları elan edildikdən sonra 5 gün müddətində
dairə seçki komissiyası tərəfindən verilir.
Azərbaycan
Prezidentinin 28 dekabr 2006-cı il tarixli "Azərbaycan
Respublikasında insan hüquqlarının müdafiəsi
üzrə Milli Fəaliyyət Planının təsdiq edilməsi
haqqında" sərəncamına uyğun olaraq MSK üzərinə
qoyulmuş vəzifələrin icrası ilə bağlı
bir sıra konkret tədbirlər həyata keçirmişdir. Bu məqsədlə qarşıdakı bələdiyyə
seçkiləri ilə əlaqədar olaraq DSK sədrləri
üçün 7-12 sentyabr 2009-cu ildə də Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti yanında Dövlət İdarəçilik
Akademiyasının bazasında seçki hüququ üzrə
ixtisaslaşdırılmış kurslar təşkil edilmiş,
kurslarda Prezident Administrasiyasının
şöbə müdirlərinin, MSK sədrinin, DİA
rektorunun, Konstitusiya və Ali Məhkəmə sədrlərinin,
Milli Məclisin Regional məsələlər komitəsi sədrinin,
Ədliyyə Nazirliyinin, Baş Prokurorluğun və Daxili
İşlər Nazirliyinin rəhbər işçilərinin,
MSK üzvlərinin və MSK aparatının məsul
işçilərinin tədris proqramı üzrə
seçki hüququna dair mühazirə və seminarları təşkil
edilmişdir. 23-25 sentyabr 2009-cu ildə isə aşağı
seçki komissiyalarının digər rəsmiləri
üçün regional kurslar təşkil olunmuşdur.
MSK-nın 7 oktyabr 2009-cu il tarixli
qərarı ilə Azərbaycan Respublikasında bələdiyyə
seçkiləri 2009-cu il dekabrın 23-nə, çərşənbə
gününə təyin edilmişdir. Ölkədə 1.718 bələdiyyəyə
15.682 bələdiyyə üzvü seçilməlidir. Bələdiyyələrə seçkilərin Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti cənab İlham Əliyevin 11 may
və 25 oktyabr 2005-ci il və 28 dekabr 2006-cı il tarixli sərəncamlarına
və Azərbaycan Respublikasının Seçki Məcəlləsinə
müvafiq olaraq demokratik, azad, ədalətli və şəffaf
keçirilməsi üçün ölkəmizin
seçki orqanları üzərilərinə düşən
vəzifəni layiqincə yerinə yetirəcəklər.
Nizami NADİROV,
MSK-nın üzvü
Azərbaycan.- 2009.- 5 noyabr.- S. 8.