Neft gəlirlərinin idarə olunmasının şəffaf
və səmərəli mexanizmi
Azərbaycanın son illərdə
əldə etdiyi böyük iqtisadi uğurların
mühüm səbəblərindən biri də neft gəlirlərinin
düzgün və səmərəli idarə olunması, bu
sahədə maksimum şəffaflığın təminatına
yönəlmiş çevik və işlək mexanizmlərin
tətbiqidir. Ölkə iqtidarı ilk gündən neftdən
əldə olunan gəlirlərin iqtisadiyyatın digər vacib
sahələrinə yönəldilməsini, qeyri-neft sektorunda
yeni istehsal müəssisələrinin yaradılması yolu ilə
yeni iş yerlərinin açılmasını, bir sözlə,
əhalinin sosial müdafiə tədbirlərinin gücləndirilməsini
özünün iqtisadi siyasətində daim prioritet tutur.
"Əsrin müqaviləsi"nin 15 illiyi ilə əlaqədar
keçirilən təntənəli mərasimdə dərin məzmunlu
nitq söyləyən dövlət başçısı
İlham Əliyev bu məqama xüsusi toxunmuş,
respublikamızın hasilat sənayesində şəffaflıq
təşəbbüslərində fəal şəkildə
iştirak edən dövlətlər sırasında
olduğunu xüsusi vurğulamışdır.
Müasir dövrdə neft istehsal
edən dövlətlərin heç də hamısı neft
pullarının ədalətli bölüşdürülməsi,
şəffaflığın təmin edilməsi, qazanılan gəlirlərdən
hər bir vətəndaşın rifahı üçün
istifadə olunması kimi məsələlərdə fəallıq
göstərmir. Bu mənada, hasilat sənayelərində
şəffaflıq təşəbbüslərinə
münasibət bu gün həm də ayrı-ayrı dövlətlərin
beynəlxalq imicini formalaşdırır. Təsadüfi
deyildir ki, Azərbaycanın əvəzsiz milli sərvəti
olan neftdən qazanılan gəlirlərin düzgün idarə
edilməsi, hasilatda şəffaflıq prinsipinin qorunması hələ
90-cı illərin ortalarından ümummilli lider Heydər Əliyevin
daim xüsusi diqqət yetirdiyi məsələlərdən
olmuşdur. Ulu öndər dəfələrlə bəyan
etmişdir ki, neft təkcə indiki deyil, həm də gələcək
nəsillərə məxsusdur. Bu zəngin təbii sərvətdən
son dərəcə səmərəli şəkildə, qənaətlə,
hər bir ölkə vətəndaşının mənafeyi
naminə istifadə olunmalı, israfçılığa yol
verilməməlidir.
Ümummilli liderin uğurla
gerçəkləşdirdiyi yeni neft strategiyası milli
iqtisadiyyatın dirçəldilməsi üçün zəruri
maliyyə əsaslarının formalaşdırılması,
kənd təsərrüfatının və emal sənayesinin,
o cümlədən qeyri-neft sektorunun, informasiya və
kommunikasiya texnologiyalarının inkişafı
baxımından həlledici əhəmiyyət kəsb
etmişdir. Böyük strateq Heydər Əliyevin "Azərbaycan
Respublikası Dövlət Neft Fondunun yaradılması
haqqında" 29 dekabr 1999-cu il tarixli fərmanı da məhz
bu ali məqsədlərin həyata keçirilməsinə
xidmət etmişdir. Fond neft sazişlərinin həyata
keçirilməsi ilə bağlı əldə edilən gəlirlərin
toplanması və səmərəli idarə edilməsi
mexanizmidir. Belə bir qurumun yaradılması dövlətin
neft-qaz ehtiyatlarının işlənməsindən əldə
edilən gəlirlərin istifadəsində
israfçılığa, əyintilərə səbəb
ola biləcək halların qarşısının
alınması, eləcə də şəffaflığın
tam təmin edilməsi istəyi ilə əlaqədardır.
Fondun fəaliyyətinin başlıca məramı neft və
qaz hasilatından əldə olunan maliyyə vəsaitlərinin
indiki və gələcək nəsillərin mənafeyi naminə
səmərəli idarəsinin təşkilidir.
Fondun fəaliyyətinin prioritet
istiqamətləri ölkə iqtisadiyyatının
inkişafına təkan vermək, daha dəqiqi, strateji əhəmiyyət
kəsb edən enerji layihələrini, eləcə də
mühüm sosial layihələri maliyyələşdirmək,
neftdən qazanılan vəsaitləri indiki və gələcək
nəsillər üçün qoruyub saxlamaq, artırmaq,
hasilatda şəffaflıq prinsipini təmin etməkdən
ibarətdir. Dövlət Neft Fondu həm də ölkənin
neftdən qazandığı külli miqdarda gəlirin daxili
iqtisadi mühitdə yarada biləcəyi neqativ proseslərin -
manatın bahalaşmasının, inflyasiyanın
qarşısını almağa, milli sənaye
potensialının formalaşdırılması məqsədinə
yönəlmişdir. Söhbət xarici valyutanın kütləvi
surətdə ölkə iqtisadiyyatına daxil olması nəticəsində
manatın bahalaşması təhlükəsindən gedir.
İqtisadi təcrübə göstərir ki, manatın
bahalaşması bilavasitə daxili istehsal prosesinə mane olan,
yerli sənaye potensialının möhkəmlənməsinin
qarşısını alan mənfi tendensiyadır. Belə olan
təqdirdə istehsalla məşğul olmaq yerli iş
adamlarına, sahibkarlara heç də cəlbedici olmur, xarici
istehsalçılar isə bundan istifadə edərək
öz mallarını həmin ölkəyə ixrac etməklə
külli miqdarda gəlir əldə edirlər. Bu baxımdan
daxili bazarın qorunması üçün gömrük siyasəti
ilə yanaşı, makroiqtisadi siyasətin aparılmasına
da ciddi ehtiyac duyulmuşdur. Dövlət Neft Fondunun
yaradılması xarici valyutanın milli iqtisadiyyata mənfi təsirlərinin
qarşısını almaq niyyətindən irəli gəlmişdir.
Ümummilli lider Heydər Əliyevin
fərmanları ilə Dövlət Neft Fondundan ilk maliyyə
vəsaiti Azərbaycanın ən ağrılı probleminin həlli
- qaçqın və məcburi köçkünlərin mənzil-məişət
vəziyyətinin yaxşılaşdırılması,
çadır düşərgələrinin ləğvi məqsədilə
ayrılmışdır. Qaçqın və məcburi
köçkünlərin sosial müdafiəsini gücləndirmək
məqsədilə ümummilli lider Heydər Əliyev təkcə
2001-ci ildə üç mühüm sənəd - "Məcburi
köçkünlərin ərzaq təminatı
haqqında" 15 avqust tarixli sərəncam, "Erməni
millətçilərinin apardığı etnik təmizləmə
nəticəsində Ermənistan ərazisindəki öz
tarixi torpaqlarından didərgin salınmış azərbaycanlıların
məskunlaşması problemlərinin həlli haqqında"
22 avqust tarixli fərman və "Azərbaycan
torpaqlarının erməni silahlı qüvvələri tərəfindən
işğalı nəticəsində Ağdam və Füzuli
rayonlarından didərgin düşmüş və
çadır düşərgələrində yerləşdirilmiş
məcburi köçkünlərin bir qisminin həmin
rayonların ərazisində məskunlaşdırılması
ilə bağlı bəzi tədbirlər haqqında" 7
sentyabr tarixli fərman imzalamışdır.
Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyev
bu siyasəti son illərdə inamla davam etdirərək neft
sahəsində gəlirlərin idarə olunması, onlardan səmərəli
istifadə, habelə şəffaflığın gözlənilməsi
məsələlərinə daim ciddiliklə
yanaşmışdır. Respublikamızın Böyük
Britaniyanın sabiq Baş naziri Toni Bleyerin mədən
hasilatı sənayelərində şəffaflıq təşəbbüsünə
qoşulması bunu bir daha təsdiqləyir. Hələ 2002-ci
il Cənubi Afrikanın Yohannesburq şəhərində
keçirilən ümumdünya sammitində Böyük
Britaniyanın Baş naziri Toni Bleyer mədən hasilatı sənayelərində
şəffaflıq təşəbbüsünü elan
etmiş və zəngin təbii sərvətlərə malik
dövlətləri bu təşəbbüsə
qoşulmağa çağırmışdır. 2003-cü
ilin iyun ayında bu məsələ ilə əlaqədar
London şəhərində təşkil olunmuş beynəlxalq
konfransda o zaman ARDNŞ-in birinci vitse-prezidenti vəzifəsində
çalışan cənab İlham Əliyevin rəhbərliyi
altında nümayəndə heyəti iştirak etmişdir.
Beynəlxalq konfransın gedişində cənab İlham Əliyev
hökumət adından Azərbaycanın Böyük Britaniya
Baş nazirinin həmin təşəbbüsünə
qoşulduğunu bəyan etmişdir. Konfransdan sonra
Böyük Britaniya hökumətinin nümayəndələri
ilə görüş zamanı cənab İlham Əliyev
bildirmişdir ki, Azərbaycan bu sahədə pilot ölkə
funksiyasını üzərinə götürməyə
hazırdır. Halbuki neft və qazla zəngin bir sıra
dövlətlər Toni Bleyerin bu təşəbbüsünə
indiyədək maraq göstərməmişlər. Uzağa
getməyək, bədnam qonşumuz Ermənistanda xarici
şirkətlərin iştirakı ilə hazırda
qızıl və mis hasil edilsə də, bu təcavüzkar
ölkə şəffaflıq təşəbbüsünə
qoşulmaq niyyətindən tamamilə uzaqdır.
Şübhəsiz, şəffaflıq
təşəbbüsü hesabatlılığın və
düzgün idarəetmənin, iqtisadi və siyasi müstəqilliyin
təmin olunmasında yardımçı amildir. Bu da, öz
növbəsində, neft, mədən və qaz sektorları ilə
bağlı mümkün münaqişələrin
qarşısının alınmasını təmin edir.
Şəffaf olmayan idarəetmənin yarada biləcəyi
siyasi qeyri-sabitlik sərmayə yatırımlarına təhlükədir.
Mədən sənayesində yatırılan sərmayələr
uzunmüddətli sabitlikdən asılı olduğu
üçün onların gətirəcəyi qazanc
baxımından qeyri-sabitliyin aradan qaldırılması
mühüm amil hesab edilməlidir. Bu baxımdan, şəffaflıq
təşəbbüsünün tətbiqi ictimaiyyət
qarşısında yüksək şəffaflıq
standartlarının təmin olunmasının nümayişi
baxımından Azərbaycan hökuməti üçün
vacib addımdır.
Dövlət
başçısı İlham Əliyev hesab edir ki, Dövlət
Neft Fondu fəaliyyətində bugünkü və gələcək
nəsillərin mənafelərini əsas tutmalıdır.
Ötən müddətdə fonda daxil olan vəsaitlər ilbəil
artmış, habelə bu vəsaitlərin müəyyən
qisminin büdcə xərcləri çərçivəsində
ünvanlı istifadəsi təmin edilmişdir. Cənab
İlham Əliyevin "Azərbaycan Respublikasında
sosial-iqtisadi inkişafın sürətləndirilməsi tədbirləri
haqqında" 24 noyabr 2003-cü il tarixli fərmanı bu
istiqamətdə atılmış ilk ciddi addım
olmuşdur. Neft-qaz sənayesində gəlirlərin idarə
olunması üzrə uzunmüddətli strategiyanın işlənib
hazırlanması, Dövlət Neft Fonduna toplanan vəsaitin
şəffaflığının qorunması məqsədilə
onun büdcə xərcləri çərçivəsində
ünvanlı istifadəsinin təmin olunması, habelə
dövlət qurumları üçün ayrılmış
maliyyə vəsaitindən təyinatı üzrə səmərəli
istifadə edilməsi, dövlət satınalmalarına nəzarətin
gücləndirilməsi məsələləri sənəddə
mühüm vəzifələr kimi qarşıya
qoyulmuşdur.
Neft Fondunda toplanmış gəlirlərdən
səmərəli istifadə olunmasına dövlət tərəfindən
göstərilən həssas münasibətin təzahürü
kimi, Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyevin 27 sentyabr
2004-cü il tarixli fərmanı ilə təsdiq edilmiş
"Neft və qaz gəlirlərinin istifadə olunması
üzrə uzunmüddətli strategiya"nın əhəmiyyətini
xüsusi vurğulamaq lazımdır. Bu strategiyada vəsaitlərin
qeyri-neft sektorunda, regionların, kiçik və orta
sahibkarlığın, habelə infrastruktur sahələrinin
genişmiqyaslı inkişafında, yoxsulluğun
azaldılması üzrə tədbirlərin həyata
keçirilməsində, "insan kapitalı"nın
formalaşmasında, ölkənin müdafiə qabiliyyətinin
gücləndirilməsində və digər bu kimi istiqamətlərdə
istifadə olunması nəzərdə tutulmuşdur.
Mədən hasilatında şəffaflıq
təşəbbüsünün tətbiqində lider ölkəyə
çevrilən Azərbaycan hələ 2006-cı ilin
dekabrında şəffaflıq təşəbbüsünü
dəstəkləyən qətnamə layihəsinin BMT-nin
Katibliyinə təqdim olunması təklifi ilə
çıxış etmişdir. 2008-ci il fevralın 13-də
isə belə bir layihə Azərbaycan hökuməti tərəfindən
BMT-nin Katibliyinə təqdim olunmuşdur. Bu müddət ərzində
qətnamə layihəsinin BMT Baş Assambleyasında qəbul
edilməsi üçün mühüm işlər
görülmüş, bir sıra dövlətlərin
nümayəndələri ilə çoxsaylı
görüşlər keçirilmişdir. Görülən
tədbirlərin nəticəsi olaraq Azərbaycan hökuməti
tərəfindən təqdim edilmiş qətnamə layihəsi
2008-ci il sentyabrın 11-də BMT-nin Baş Assambleyasında
yekdilliklə qəbul edilmişdir.
Şəffaf fəaliyyətinin nəticəsi
olaraq 2007-ci ildə Azərbaycan Respublikası Dövlət
Neft Fondu "Dövlət xidmətində şəffaflığın,
cavabdehliyin və məsuliyyətin artırılması"
üzrə "BMT-nin Dövlət Qulluğu
Mükafatı"na layiq görülmüşdür.
Dövlət Neft Fondu Şərqi Avropa və MDB ölkələrinin
dövlət təşkilatları arasında "BMT-nin
Dövlət Qulluğu Mükafatı"na layiq görülən
birinci dövlət qurumudur və Azərbaycanı mükafat
uğrunda mübarizədə Qərbi Asiya regionu çərçivəsində
təmsil edir.
2009-cu ilin fevralında isə Qətərin
paytaxtı Doha şəhərində MHŞT üzrə
4-cü beynəlxalq konfrans keçirilmişdir. Konfransda Azərbaycanda
mədən hasilatı ilə məşğul olan şirkətlərin
hökumətə ödənişləri və hökumətin
şirkətlərdən daxilolmaları barədə məlumatların
müntəzəm olaraq auditdən keçərək ictimaiyyətə
açıqlandığı və dərc edildiyi xüsusi
vurğulanmışdır. Azərbaycan MHŞT-ni tətbiq edən
və namizəd statusu almış 26 ölkədən
tamhüquqlu üzv statusunu almış ilk və yeganə
ölkə olmuşdur. Konfransda Azərbaycana prinsip və
meyarlarına tam cavab verən ölkə olmasına və
MHŞT-nin tətbiqi sahəsində əldə etdiyi nailiyyətlərə
görə "2009-cu il MHŞT mükafatı" təqdim
edilmişdir.
Dövlət
başçısı İlham Əliyev "Əsrin
müqaviləsi" ilə bağlı keçirilmiş mərasimdə
demişdir: "1994-cü ildə Azərbaycan kasıb bir
ölkə idi. Bizim valyuta ehtiyatlarımız sıfır dərəcəsində
idi. Bu gün Azərbaycanın valyuta ehtiyatları 18 milyard
dollardan çoxdur. Son beş il ərzində Azərbaycanın
dövlət büdcəsi 10 dəfədən çox
artıbdır. 2003-2008-ci illərdə Azərbaycanda
iqtisadiyyat, ümumi daxili məhsul 2,6 dəfə
artıbdır. Bu, dünyada misli görünməmiş bir nəticədir.
Son beş il ərzində Azərbaycanda 800 minə qədər
yeni iş yeri açılmışdır ki, onların tam əksəriyyəti
qeyri-neft sektorundadır. Yoxsulluq şəraitində
yaşayanların sayı beş il ərzində 49 faizdən
13 faizə düşmüşdür. Bu da onu göstərir
ki, Azərbaycanda neftdən əldə olunan gəlirlər ədalətli
şəkildə bölünür. Azərbaycanda tam şəkildə
şəffaflıq təmin edilibdir. 1999-cu ilin sonunda
yaradılmış Azərbaycan Dövlət Neft Fondu
çox müasir qurumdur, çox şəffaf təşkilatdır.
Təsadüfi deyildir ki, Azərbaycan Dövlət Neft Fondu
BMT-nin şəffaflıq üzrə mükafatı ilə təltif
edilmişdir və Hasilat Sənayelərində Şəffaflıq
Təşəbbüsünün fəal üzvüdür. Azərbaycan
Dövlət Neft Fondunun təcrübəsi bir çox hallarda
başqa yerlərdə də öyrənilir".
Bütün bu nailiyyətlər
Neft Fondunun nə dərəcə şəffaf və səmərəli
fəaliyyət göstərdiyini bir daha təsdiq edir. Eyni
zamanda, neftdən əldə olunan gəlirlərin
düzgün idarə olunması nəticəsində son illər
qeyri-neft sektorunun, sosial-mədəni infrastrukturun
inkişafı mümkün olmuş, vətəndaşların
maddi rifah halının yüksəlməsi istiqamətində
ardıcıl tədbirlər həyata keçirilmişdir. Azərbaycanın
qlobal maliyyə böhranından maksimum dərəcədə
sığortalanması da, əslində, neft gəlirlərinin
idarəolunmasında tətbiq edilmiş mexanizmlərin
effektivliyini bir daha təsdiqləyir.
S.ELMANOĞLU
Azərbaycan.- 2009.- 7 noyabr.- S. 6.