Hüquq sisteminin fundamental təməli
Bəşəri ideallara sadiqlik nümayiş etdirən hər bir dövlət hazırkı qloballaşma dövründə insan hüquq və azadlıqlarının təminatı sisteminin təkmilləşdirilməsini ictimai münasibətlərin inkişafından doğan sosial zərurət kimi dəyərləndirir, bu sahədə sistemli tədbirlər həyata keçirir. Demokratikləşmə prosesinin sonu olmadığından, hansısa dövlətin bu qəbildən olan tədbirlər sistemi ilə kifayətlənməsi, liberallaşmaya xidmət edən islahatlara ara verməsi qətiyyən mümkün deyildir. Azərbaycan Respublikası da demokratik inkişaf və vətəndaş cəmiyyəti quruculuğu yolunda olan dövlət kimi ictimai münasibətləri tənzimləyən hər bir qanunun, normativ-hüquqi aktın dövrlə səsləşməsini, xalqın mənafeyinə cavab verməsini son dərəcə vacib sayır.
Tarixi təcrübə göstərir ki, siyasi hakimiyyət yalnız xalqın mənafeyinə cavab verən, onun hüquq və azadlıqlarının daha etibarlı təminatına şərait yaradan islahatlarla ictimai etimad qazana bilir. Bu məqsədə hesablanan, xalqın iradəsinə cavab verən islahatlar dövlətin hüquq sistemini möhkəmləndirməklə yanaşı, onun beynəlxalq arenada da nüfuzunu yüksəldir. Azərbaycanda Konstitusiyanın qəbulu və zamanın diktəsinə adekvat olaraq müasirləşdirilməsi mərhələləri də bu baxımdan xalqımızın demokratik-hüquqi, ədalətli dövlətdə yaşamaq, qanuni mənafeyini gerçəkləşdirmək istəyinin parlaq təcəssümüdür. Bu prosesin tarixi-politoloji və hüquqi aspektdən təhlili Azərbaycanın mütərəqqi Qərb dəyərlərinə sadiq olan və demokratik inkişaf yolunda həlledici uğurlara imza atan dövlət olduğunu bir daha təsdiqləyir.
Konstitusiya dedikdə, dövlətin
konstitusion quruluşunun əsaslarını, insan və vətəndaşın
hüquqi statusunu, vətəndaş cəmiyyətinin əsas
əlamətlərini, milli dövlət quruculuğunu,
qanunverici, icra və məhkəmə hakimiyyəti orqanlarının
sistemini, onların təşkili və fəaliyyət prinsiplərini,
yerli özünüidarəçiliyin əsaslarını təsbit
edən fundamental hüquqi akt başa düşülür.
Tarixən məhkəmə-hüquq sistemində köklü
dəyişikliklərin həyata keçirildiyi, vətəndaş
cəmiyyəti quruculuğu yönümündə inamlı
addımların atıldığı dövlətlərdə
insan hüquq və azadlıqlarına maksimum təminat yaradan
yeni konstitusiyanın qəbulu qaçılmaz olur. Cəmiyyətdə
siyasi sabitliyin, ictimai sülhün, ümumi
razılığın, bəzi hallarda hətta milli
barışığın təminatçısı kimi
çıxış edən konstitusiya, eyni zamanda, dövlətin
gələcək inkişaf prioritetlərini, şəxsiyyət,
cəmiyyət və dövlət arasındakı münasibətlərin
sivil çərçivələrini müəyyənləşdirir.
Dövlət quruluşunun təməl prinsiplərini müəyyənləşdirən
konstitusiya həm də cəmiyyət həyatının
başlıca sahələrinə dövlətin müdaxiləsinin
meyarlarını, yol verilən həddini dəqiqləşdirir,
bu sahədəki siyasətin ümumi istiqamətlərini təsbit
edir. Bütün bu və digər xüsusiyyətləri ilə
konstitusiyalar hər bir xalqın və dövlətin həyatında
xüsusi rola malikdir.
Azərbaycanda tarixən ictimai
münasibətləri tənzimləyən müəyyən
qayda-qanunlar olsa da, istər ilk dünyəvi, demokratik dövlətin
yaranmasının, istərsə də cəmiyyətin
hüquq sisteminin fundamental əsası kimi
çıxış edən ilk konstitusiyanın qəbulu
yalnız ötən əsrə təsadüf edir. 1918-ci ildə
Yaxın Şərqdə və ümumən müsəlman
dünyasında ilk dünyəvi, demokratik, unitar dövlət
kimi yaranan Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin 23 aylıq fəaliyyəti
xalqın hüquqi düşüncə sisteminin
inkişafında şanlı epoxa kimi xatırlanır. Milli
Şuranın 1918-ci il mayın 28-də bütün dünyaya
elan etdikləri İstiqlal Bəyannaməsində göstərilir
ki, Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti bütün xalqlarla
mehriban dostluq əlaqələri yaratmaqla, millət, din, sinif və
cins fərqinə varmadan hüdudu daxilində yaşayan
bütün vətəndaşların siyasi və vətəndaş
hüquqlarını təmin edir. İstiqlaliyyət Bəyannaməsi
konstitusion mahiyyət daşımasa da, ilk dəfə olaraq məhz
bu sənəddə Azərbaycanın demokratik və hüquqi
yolla inkişaf etmək məramı dünya ictimaiyyətinə
bəyan olunmuşdur.
Respublikamızda konstitusiya
yaradıcılığının əsası isə
bolşevik işğalı nəticəsində Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyətinin süqutundan xeyli sonra - sovet hakimiyyəti
illərində qoyulmuşdur. Ümumiyyətlə,
imperiyanın tərkibində olduğu 70 il müddətində
respublikamızda dörd dəfə Konstitusiya qəbul
edilmişdir. Keçmiş Azərbaycan SSR-in 1921, 1925, 1937 və
1978-ci il konstitusiyaları oxşar ideya və prinsiplərin
varisliyini qoruyub saxlamaqla, daha çox ideoloji xarakter
daşımış, cəmiyyətə hakim kəsilmiş
siyasi rejimi, hüquq qaydalarını və dövlət idarəetmə
sistemini müəyyən etmişdir. Bu konstitusiyalarda insan
hüquq və azadlıqları ilə bağlı əksini
tapmış bəzi normalar isə şərti səciyyə
daşımış, onların praktik surətdə gerçəkləşdirilməsi
mümkün olmamışdır. Ümummilli lider Heydər Əliyevin
birinci hakimiyyəti dövründə - 1978-ci ildə qəbul
olunmuş Azərbaycan SSR Konstitusiyası isə bəzi
mütərəqqi cəhətləri, liberal xüsusiyyətləri
ilə nisbətən fərqlənmişdir. Milli ideallara qəlbən
bağlı olan ümummilli liderin israrlı tələbləri,
təkidi ilə ittifaq rəhbərliyi həmin Konstitusiyada Azərbaycan
dilinin ana dili kimi təsbit olunmasına razılıq
vermişdir.
Tarixi şansdan və ulu öndər
Heydər Əliyevin hələ respublikaya birinci rəhbərliyi
dövründə formalaşmış güclü iqtisadi potensialdan
yararlanaraq ötən əsrin 90-cı illərində müstəqilliyinə
qovuşmuş respublikamızın konstitusion müstəvidə
ilk addımı 1991-ci il oktyabrın 18-də "Azərbaycan
Respublikasının Dövlət Müstəqilliyi haqqında
Konstitusiya Aktı"nın qəbulu olmuşdur. Həmin Konstitusiya
Aktı respublikamızı rəsmi olaraq Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyətinin varisi və müstəqil respublika elan
etmişdir. Aktda eyni zamanda, Azərbaycan xalqının idarəetmə
formasını seçmək, başqa xalqlarla münasibətlərini
müəyyənləşdirmək, siyasi, iqtisadi və mədəni
həyatını öz tarixi və milli ənənələrinə,
ümumbəşəri dəyərlərə uyğun
inkişaf etdirmək hüququ təsbit olunmuşdur. "Azərbaycan
Respublikasının Dövlət Müstəqilliyi haqqında
Konstitusiya Aktı"nın 12-ci maddəsində Azərbaycan
xalqının müstəqil, dünyəvi, demokratik,
hüquqi və unitar dövlət yaratma yolunu tutması fikri əksini
tapmışdır. Bu ali sənəddə hakimiyyətin və
bütün təbii sərvətlərin xalqa mənsubluğu,
mülkiyyətin bütün formalarının bərabərliyi,
vətəndaşların seçki hüququnun,
çoxpartiyalı sistemin təminatı, habelə insan və
vətəndaş hüquq və azadlıqlarının
ümumi prinsipləri də rəsmən elan edilmişdir.
1991-1993-cü illərdə bir tərəfdən
ictimai-siyasi sabitliyin, qanunçuluğun kövrək xarakter
daşıması, xalqla hakimiyyət arasında mənəvi-siyasi
böhranın dərinləşməsi, qanunsuz silahlı dəstələrin
özbaşınalığı, digər tərəfdənsə
iqtisadi tənəzzülün dərinləşməsi bu məqsədlərin
praktik surətdə gerçəkləşməsinə imkan
verməmişdir. Azərbaycanın yeni Konstitusiyasının
hazırlanması üçün hələ 1991-ci il
fevralın 9-da keçmiş Azərbaycan Respublikası Ali
Sovetinin qərarı ilə 74 nəfərdən ibarət
komissiya yaradılsa da, bu istiqamətdə faktiki olaraq uzun
müddət heç bir iş görülməmişdir.
1993-cü ilin iyununda, kifayət qədər
mürəkkəb siyasi şəraitdə xalqın təkidli
çağırışına biganə qalmayaraq
Naxçıvandan Bakıya dönən, vəziyyəti sabitləşdirərək
ölkəyə rəhbərlik missiyasını inamla həyata
keçirməyə başlayan ulu öndər Heydər Əliyev
qısa müddətdə ictimai-siyasi sabitliyin,
qanunçuluğun, hüquq qaydalarının möhkəmləndirilməsinə
nail olmuş, sistemli surətdə hüquqi dövlət
quruculuğu və vətəndaş cəmiyyəti istiqamətində
mühüm addımlar atmışdır. Məhz bu mərhələdən
ardıcıl olaraq gerçəkləşdirilən islahatlar
respublikamızda demokratik cəmiyyətin mühüm atributu
olan, xalqın iradəsinin ifadəsi kimi qanunların aliliyini təmin
edən, hüquqi, dünyəvi dövlət quruculuğunu, ədalətli
iqtisadi və sosial qaydalara uyğun olaraq hamının layiqli həyat
səviyyəsini təmin edən yeni milli Konstitusiyanın qəbuluna
da ciddi tələbat yaranmışdır. Bu
reallığı düzgün qiymətləndirən
ümummilli lider Heydər Əliyev dövlətin təməlinin
möhkəm siyasi-hüquqi əsaslar üzərində
qurulması üçün, ilk növbədə, müstəqil
Azərbaycanın ilk milli Konstitusiyasının hazırlanaraq
qəbulunu vacib saymışdır.
1995-ci ildə Konstitusiya
Komissiyasına rəhbərlik edən ulu öndər Heydər
Əliyev Azərbaycanın ilk Konstitusiyasının
hazırlanmasında həm respublikanın tarixi
keçmişindən və milli dəyərlərindən, həm
də ümumbəşəri dəyərlərdən,
dünyanın demokratik dövlətlərinin təcrübəsindən
istifadə edilməsini mühüm vəzifə kimi irəli
sürmüşdür. 1995-ci ilin 12 noyabrında Azərbaycan
xalqı özünün çoxəsrlik dövlətçilik
ənənələrini davam etdirərək bütün cəmiyyətin
və hər kəsin firavanlığının təmin edilməsini,
ədalətin, azadlığın və təhlükəsizliyin
bərqərar edilməsini istəyərək,
keçmiş, indiki və gələcək nəsillər
qarşısında öz məsuliyyətini anlayaraq
ümumxalq səsverməsi yolu ilə ilk milli
Konstitusiyasını qəbul etmişdir. Konstitusiyanın qəbulu
cəmiyyət və dövlət həyatında demokratik dəyişikliklərə
böyük yol açmış, insan hüquq və
azadlıqlarının həyata keçirilməsi
üçün əlverişli şərait yaratmaqla, ictimai
həyatın bütün sahələrinin inkişafına təkan
vermiş, xalqın tarixi ənənələrinə, milli və
mədəni dəyərlərinə uyğun olan, eyni zamanda,
ölkədə müasir dünyəvi və vətəndaş
cəmiyyəti quruculuğu tələblərinə cavab verən
dövlətçiliyin formalaşması, siyasi və
hüquq sistemlərində sabit özülün
yaradılması işində mühüm addım
olmuşdur.
Azərbaycan Respublikasının
Konstitusiya layihəsini hazırlamış komissiyanın
1995-ci il noyabrın 24-də keçirilmiş iclasında dərin
məzmunlu nitq söyləyən Heydər Əliyev
demişdir: "Konstitusiya Azərbaycanın müstəqilliyini,
ərazi bütövlüyünü təmin edən
Konstitusiyadır və əminəm ki, bu, daimi olacaqdır.
Xalqımız bu Konstitusiyanın müddəalarından
istifadə edərək, Azərbaycanın dövlət
müstəqilliyini əbədi edəcəkdir. Yeni Konstitusiya
Azərbaycanda demokratik, hüquqi dövlətin qurulması,
demokratik vətəndaş cəmiyyətinin yaranması
üçün əsaslar yaratmış, bütün təminatları
vermişdir. Bizim borcumuz bu təminatlardan, Konstitusiyanın bizə
verdiyi qanuni əsaslardan səmərəli istifadə etmək
və ölkəmizdə hüquqi, demokratik dövlət
yaratmaq, vətəndaşların, insanların
hüquqlarının qorunmasını təmin etməkdən
ibarətdir".
Konstitusiyanın preambulasında
Azərbaycan dövlətinin müstəqilliyini,
süverenliyini və ərazi bütövlüyünü
qorumaq, bu ali sənəd çərçivəsində
demokratik quruluşa təminat vermək, vətəndaş cəmiyyətinin
bərqərar edilməsinə nail olmaq, xalqın iradəsini
ifadə edən, insan hüquq və azadlıqlarını təmin
edən hüquqi, dünyəvi dövlət qurmaq və digər
bu kimi ülvi niyyətlər bəyan edilmişdir. Əsas
Qanun Azərbaycan dövlətinin hakimiyyətlərin
bölünməsi prinsipi əsasında təşkil edilən
demokratik, hüquqi, dünyəvi, unitar respublika olduğunu təsbit
edir, başqa sözlə, dövlətin öz təyinatını
tam yerinə yetirməsi üçün bütün zəruri
xüsusiyyətləri əks etdirir. Konstitusion quruluşun
vacib əsası kimi xalq hakimiyyətini (xalqın suverenliyini)
bəyan edən və Azərbaycan xalqını hakimiyyətin
yeganə mənbəyi elan edən Konstitusiya xalqın öz
suveren hüququnu bilavasitə ümumxalq səsverməsi -
referendum və ümumi, bərabər və birbaşa
seçki hüququ əsasında sərbəst, gizli və
şəxsi səsvermə yolu ilə seçilmiş
nümayəndələri vasitəsilə həyata
keçirməsini nəzərdə tutur. Əsas Qanun Azərbaycan
dövlətini hakimiyyətlərin bölünməsi prinsipi
əsasında təşkil edilən demokratik, hüquqi,
dünyəvi, unitar respublika olduğunu təsbit edir, başqa
sözlə, dövlətin öz təyinatını tam yerinə
yetirməsi üçün bütün zəruri xüsusiyyətləri
göstərir.
Konstitusiya ölkədə
sağlam siyasi mühitin formalaşmasına imkan verən, vətəndaşların
cəmiyyətin siyasi həyatında və dövlətin idarə
olunmasında iştirakını nəzərdə tutan siyasi
müxtəliflik və plüralizm kimi mühüm prinsipləri
təsbit edir. Eyni zamanda, konstitusiyalı quruluşun
xüsusiyyətlərindən biri kimi iqtisadi fəaliyyət
azadlığını, mülkiyyət növlərinin
müxtəlifliyini və onların bərabər müdafiəsinə
verilən təminatı əks etdirir.
Azərbaycan Respublikasının
Konstitusiyasında həmçinin BMT-nin 1948-ci il 10 dekabr
tarixli Ümumdünya İnsan Hüquqları Bəyannaməsində
və digər beynəlxalq müqavilələrdə nəzərdə
tutulmuş insan hüquq və azadlıqları tam, əhatəli
şəkildə təsbit olunmuşdur. Belə normalar bu və
ya digər şəkildə, lakin tamamilə fərqli
doktrinada ölkədə qüvvədə olmuş sovet
konstitusiyalarında da əksini tapmışdı. Həmin
dövrdə bu konstitusion hüquqları vətəndaşlara
dövlət verirdisə, müstəqil Azərbaycan
Respublikası Konstitusiyasının əsas və prinsipial fərqi
odur ki, insan hüquq və azadlıqlarının
üstünlüyünü birmənalı bəyan etməsidir.
Konstitusiyanın 7-ci maddəsinin
III bəndində göstərilir ki, Azərbaycan
Respublikasında dövlət hakimiyyətlərin
bölünməsi prinsipi əsasında təşkil edilir:
qanunvericilik hakimiyyəti Azərbaycan Respublikasının Milli
Məclisinə, icra hakimiyyəti Azərbaycan
Respublikasının Prezidentinə, məhkəmə hakimiyyəti
isə Azərbaycan Respublikasının məhkəmələrinə
mənsubdur. Bu, Əsas Qanunumuzda tamamilə yeni, beynəlxalq təcrübəyə
uyğun prinsiplərdən biridir. Qarşılıqlı fəaliyyət
göstərən bu hakimiyyətlər öz səlahiyyətləri
çərçivəsində müstəqildirlər. Lakin
hansısa biri səlahiyyətini aşarsa, digərləri onu
durdurmaq səlahiyyətinə malikdir.
Əsas Qanunun 147-ci maddəsinə
görə, Konstitusiya Azərbaycan Respublikasında ən
yüksək və birbaşa hüquqi qüvvəyə malik
qanunvericilik sənədidir. Bu, o deməkdir ki, heç bir akt
konstitusiyaya zidd ola bilməz və konstitusion müddəalar
birbaşa təcrübədə tətbiq edilir. Yəni, hər
hansı qanunun olub-olmamasından asılı olmayaraq, vətəndaş
konstitusion normaların realizə edilməsini tələb edə
bilər.
İnsan hüquq və
azadlıqlarının təmin edilməsinin ayrı-ayrı
dövlətlərin müstəsna daxili işi deyil,
bütün beynəlxalq birliyin ümumi problemi kimi nəzərdən
keçirildiyi müasir dövrdə hər hansı dövlətin
hüquq sistemini hamılıqla qəbul edilmiş beynəlxalq
hüquq normalarından, dövlətlərarası müqavilələrdən
kənar təsəvvür etmək mümkün deyildir.
Ölkə Konstitusiyasının 151-ci maddəsinə əsasən,
Azərbaycan Respublikasının qanunvericilik sisteminə daxil
olan normativ hüquqi aktlar ilə (Azərbaycan
Respublikasının Konstitusiyası və referendumla qəbul
edilən aktlar istisna olmaqla) Azərbaycan Respublikasının tərəfdar
çıxdığı dövlətlərarası
müqavilələr arasında ziddiyyət yaranarsa, beynəlxalq
müqavilələr tətbiq edilir. Bu maddə Azərbaycan
Konstitusiyasının liberallığını və
demokratikliyini bir daha sübuta yetirməklə yanaşı, həm
də son 14 ildə ölkədə milli qanunvericiliyin Avropa
standartlarına uyğunlaşdırılmasına
yaxşı imkanlar açmışdır. Əsas Qanunda əksini
tapmış insan və vətəndaş hüquqları və
azadlıqları Azərbaycan Respublikasının son 14 ildə
tərəfdar çıxdığı beynəlxalq
müqavilələrə uyğun tətbiq edilmişdir. Bu
müddəa respublikamızın dünya birliyinə
inteqrasiyasına geniş imkanlar açmaqla yanaşı, beynəlxalq
hüquq normalarının, xüsusilə də, insan
hüquqlarına dair normaların ölkəmizdə maneəsiz
tətbiqinə əlverişli şərait
yaratmışdır.
Konstitusiyanın qəbulundan sonra
ayrı-ayrı sahələr üzrə qanunlar
yaradılmağa başlamış, Əsas Qanunun müddəalarına
uyğun yenidən işlənmişdir. 1997-ci ildə "Məhkəmələr
və hakimlər haqqında" qanun qəbul edilmiş,
2000-ci ildə Cinayət, Cinayət-Prosessual, Mülki,
Mülki-Prosessual və digər məcəllələr,
qanunlar qəbul olunmuşdur. Məhkəmələrin fəaliyyətində
səmərəliliyi artırmaq üçün Azərbaycan-Avropa
Şurası İşçi Qrupu yaradılmışdır.
İnsan və vətəndaş hüquq və
azadlıqlarının təminatlı müdafiəsi üçün
üçpilləli məhkəmə sisteminin
yaradılması da Konstitusiyamızda əks olunan mühüm
müddəalardan biridir. İnsanlara hüquqi xidmətin
keyfiyyətini yüksəltmək üçün hakim
korpusunun yeni forma və metodlarla formalaşdırılması
da bu sırada xüsusi vurğulana bilər.
Normativ-hüquqi aktlardan,
qanunlardan daha üstün hüquqi qüvvəyə malik olan,
cəmiyyətin hüquq sisteminin əsasını təşkil
edən Konstitusiya xalqın və dövlətin inkişaf
prioritetləri ilə yanaşı, cəmiyyətin zamanla
uzlaşan inkişaf xüsusiyyətlərini, obyektiv sosial tələbata
çevrilən yenilikləri özündə əks etdirməli,
insan və vətəndaş hüquq və
azadlıqlarına daha etibarlı təminat mexanizmləri
formalaşdırmalıdır. Əsas Qanuna zaman-zaman bəzi əlavə
və dəyişikliklərin edilməsi, onun müasir tələblərə
uyğunlaşdırılması demokratik inkişaf yolunda olan
bütün dövlətlər üçün səciyyəvi
haldır. 7 il əvvəl - 2002-ci ildə Azərbaycanda
konstitusion dəyişikliklərə yaranan ehtiyac da məhz
bütün sahələrdə qabarıq nəzərə
çarpan sürətli inkişafdan irəli gəlirdi.
İlk dəfə 2002-ci ildə
keçirilmiş Konstitusiya islahatından ötən 7 ildə
respublikanın ictimai-siyasi həyatında özünü
qabarıq göstərən fundamental dəyişikliklər -
iqtisadi, siyasi, hüquqi islahatların dərinləşməsi,
demokratikləşmə prosesinin sürətlənməsi,
siyasi partiyaların sayının artması, qeyri-hökumət
təşkilatlarının cəmiyyətdəki rolunun
obyektiv dərk olunması və onların dövlət dəstəyi
ilə əhatə olunması, Avratlantik məkana inteqrasiya
prosesinin yüksək dinamizmlə davam etdirilməsi, ən əsası,
sosial ehtiyacları əhəmiyyətli dərəcədə
ödənən ölkə vətəndaşlarının
ictimai şüurunda demokratik proseslərin
qaçılmazlığı fikrinin möhkəmlənməsi
və digər pozitiv yeniliklər Azərbaycan
Konstitusiyasında yenidən bir sıra əlavə və dəyişikliklərin
edilməsini obyektiv tələbata çevirmişdir.
1995-ci ildə Azərbaycanda
dövlətin, xalqın təhlükəsizliyi
baxımından müəyyən daxili və xarici təhdidlər
hiss edilirdisə, respublikamız hazırda milli təhlükəsizliyinə
etibarlı təminat formalaşdırmaqla regionda əsas
söz sahiblərindən birinə çevrilmiş, idarəetmə
təsisatlarını inkişaf etdirərək dövlətçilik
sütunlarını möhkəmləndirmişdir. Yalnız
bir faktı vurğulamaq kifayətdir ki, həmin dövrdə
təxminən 400-500 milyon dollar civarında olan dövlət
büdcəsi hazırda 10 milyard manat təşkil edir.
İnkişafdakı zaman fərqini qabarıq büruzə verən
bu və digər rəqəmlər, habelə ictimai
şüurdakı pozitiv dəyişikliklər Konstitusiya
islahatlarının obyektiv tələbatdan irəli gəldiyini
bir daha önə çıxarır. Hələ 2002-ci ilin 24
avqustunda bu zərurət nəzərə alınaraq
Konstitusiyaya bir sıra əlavə və dəyişikliklər
edilsə də, cəmiyyətin hazırkı sürətli
inkişafı, habelə xalqın ümumi mənafeyi
baxımından bu məsələyə yenidən
qayıdılmasını zərurətə
çevirmişdir.
2009-cu il martın 18-də
Konstitusiyaya əlavə və dəyişikliklərə
münasibəti öyrənən ümumxalq səsverməsi
Azərbaycan xalqının demokratikləşmə və
liberallaşmaya xidmət edən, insan hüquqlarının
qorunmasında əlavə imkanlar açan islahatları dəstəklədiyini
bir daha təsdiqləmişdir. Respublikamızda sosial-iqtisadi
inkişafa paralel şəkildə hüquqi və siyasi
islahatların da genişləndirilməsinə təminat
yaradan bu seçkilər xalqın mövcud hakimiyyətə
olan inamının da bariz təcəssümü kimi diqqəti
çəkmişdir. Azərbaycanda sürətli sosial-iqtisadi
inkişafa zəmin formalaşdıran, ictimai-siyasi sabitliyi təmin
edən, qlobal enerji layihələrinin təminatçısına
çevrilən, eyni zamanda, respublikanın beynəlxalq arenada
nüfuz və mövqeyini möhkəmləndirən ölkə
iqtidarı növbəti dəfə cəmiyyətin həlledici
çoxluğunun ciddi dəstəyini almışdır.
18 mart referendumunun yekun nəticələrinə
nəzərən şübhə etmədən demək olar
ki, ötən 6 ilin nailiyyətlərini gündəlik həyatında
hiss edən, respublikanın əldə etdiyi inanılmaz nəticələrlə
qürur duyan orta statistik azərbaycanlı daha təminatlı
gələcəyə, yüksək maddi-sosial rifaha,
davamlı demokratikləşməyə aparan mövcud siyasi
kursa qətiyyən alternativ görmür. Tamamilə azad,
demokratik və şəffaf şəraitdə keçərək
xalqın siyasi iradəsini ifadə edən ümumxalq
referendumunun nəticələri həm də təsdiqləmişdir
ki, Azərbaycan seçicisi Konstitusiyanın 29 maddəsinə
edilən 41 əlavə və dəyişikliyin həm şəxsən
özünün, həm də respublikanın gələcək
taleyi baxımından əhəmiyyətini düzgün dəyərləndirir.
Konstitusiyaya edilən əlavə və dəyişikliklərin
ümumən zamanın ruhu ilə səsləşdiyi,
mövcud reallıqlardan irəli gəldiyi danılmaz həqiqət
olaraq obyektivlik hissini itirməyən hər bir vətəndaş
tərəfindən etiraf olunur.
Konstitusiya hüququ ilə
bağlı tarixən formalaşmış nəzəriyyələrdə
hüquqi və faktiki konstitusiya anlayışları fərqli
yanaşmalar kimi təsbit edilir. Hüquqi konstitusiya dedikdə,
insanların hüquq və azadlıqlarına təminat verilməsi,
dövlətin ali hakimiyyət orqanlarının fəaliyyətini
tənzimləyən əsas prinsiplərin müəyyənləşdirilməsi,
hüquqi sistemin əsaslarının yaradılması,
dövlət, cəmiyyət və insan arasında münasibətlərin
tənzimlənməsi başa düşülür. Tənzimləməyə
məruz qalan ictimai münasibətlər, daha dəqiqi, real
mövcud olan münasibətlər isə faktiki konstitusiya ifadəsi
ilə xarakterizə edilir. Hüquqi və faktiki konstitusiya
arasında fərqin aşkar duyulması isə hüquqi
islahatların cəmiyyətin inkişaf tempindən geridə
qalması, müasir tələblərə tam cavab verməməsi
anlamına gəlir. 18 mart referendumunun başlıca məqsədi
də məhz Azərbaycanda hüquqi və faktiki
konstitusiyaları bir-birinə yaxınlaşdırmaqdan, onlar
arasındakı sivil balansı təmin etməkdən ibarət
olmuşdur.
18 mart referendumunun nəticəsi
olaraq Azərbaycan Respublikası Konstitusiyasına edilən əlavə
və dəyişikliklər mahiyyətcə dövlətin
hüquqi əsaslarının möhkəmləndirilməsinə,
vətəndaşların hüquq və azadlıqlarının
hüquqi təminatı məsələlərinin dəqiqləşdirilməsinə,
habelə onların hüquqi çərçivəsinin, əhatə
dairəsinin, hüdudlarının müəyyənləşdirilməsinə,
ali hakimiyyət orqanlarının səlahiyyətlərinin
konkretləşdirilərək məsuliyyətlərinin
artırılmasına, yerli özünüidarə
qurumlarının məsuliyyəti prinsiplərinin təsbit
olunmasına yönəlmişdir. Referendumun nəticəsi
olaraq Konstitusiyada əksini tapmış əlavə və dəyişikliklərə
vətəndaşların həyat səviyyəsinin
yaxşılaşdırılması və ətraf mühitin
qorunmasından tutmuş, mülkiyyətin geri alınması
prinsiplərinin dəqiqləşdirilməsinə, şəxsi
həyatın qorunmasına, dini etiqadların və əqidələrin
sərbəst ifadə edilməsinə (nümayiş etdirilməsinə),
cinayət törədilməsində təqsirləndirilən
şəxslərin hüquqlarının qorunmasına,
insanların fərdi və qrup şəklində
hüquqlarının təminatına, məhkəmə
hakimiyyəti üzərində ictimai nəzarətin gücləndirilməsinə,
icra və qanunverici orqanlarının fəaliyyətinin daha səmərəli
həyata keçirilməsinədək geniş spektrli əhəmiyyətli
məsələlər daxildir.
Konstitusiyaya əlavə və dəyişikliklər,
eyni zamanda, Azərbaycanın insan hüquqları sahəsində
qəbul etdiyi qanunlara və normativ-hüquqi aktlara konstitusion
status yaratmaq məqsədindən irəli gəlir.
Respublikamız insan hüquqları ilə bağlı 150-dək
beynəlxalq müqavilənin iştirakçısı
olmaqla, bu sahədə formalaşmış beynəlxalq təsisatlara
dövri hesabatlar təqdim edir. Bu baxımdan İnsan
Hüquqları üzrə Avropa Məhkəməsi ilə əməkdaşlığın
dərinləşdirilməsi, bu məhkəmənin presedent
hüququnun öyrənilməsi də vacib istiqamətlərdən
biridir. Təsadüfi deyildir ki, Azərbaycan Respublikası
Prezidentinin 2006-cı il 19 yanvar tarixli "Azərbaycan
Respublikasında məhkəmə sisteminin müasirləşdirilməsi
və "Azərbaycan Respublikasının bəzi
qanunvericilik aktlarına dəyişikliklər və əlavələr
edilməsi haqqında" Azərbaycan Respublikası Qanununun tətbiq
edilməsi barədə" fərmanının 6-cı bəndində
Azərbaycan Respublikasının Ali Məhkəməsinə,
o cümlədən apellyasiya məhkəməsinə Avropa
presedent hüququnu öyrənmək və təcrübədə
tətbiq etmək tövsiyə edilmişdir. Eyni zamanda, Azərbaycan
Prezidenti İlham Əliyevin 28 dekabr 2006-cı il tarixli "Azərbaycan
Respublikasında insan hüquqlarının müdafiəsi
üzrə Milli Fəaliyyət Planının təsdiq edilməsi
haqqında" sərəncamının mühüm müddəalarından
biri də milli qanunvericiliyin beynəlxalq hüquqi aktlara
uyğun daha da təkmilləşdirilməsidir. Bu istiqamətdə
islahatlara milli qanunvericiliyin əsası olan Konstitusiyadan
başlanılması isə tamamilə məntiqəuyğundur.
Son illər vətəndaşların
yaşayış səviyyəsinin yüksəlməsi,
sosial-iqtisadi problemlərin tədricən həllini tapması
paralel olaraq demokratik və hüquqi islahatlara olan ictimai
marağı daha da gücləndirir. İnsanların hüquq
və azadlıqlarının daha yüksək səviyyədə
təmini ilə bağlı dövlətdən gözləntiləri
artır, hakimiyyət isə öz növbəsində, üzərinə
bir sıra yeni öhdəliklər götürərək
ictimai rəyə həssas münasibətini izhar edir.
Konstitusiyaya yeni dövrün tələbləri ilə
uzlaşan bir sıra əlavə və dəyişikliklər
edilməsi də məhz bu reallıqla şərtlənmiş,
insan və vətəndaş hüquq və
azadlıqlarına daha etibarlı təminat mexanizmləri
formalaşdırmaq niyyətindən irəli gəlmişdir.
"İnsan
və vətəndaş hüquqları barədə"
Fransa Bəyannaməsində göstərilir ki,
"Azadlıq başqasına zərər vurmayan hər bir hərəkəti
etmək imkanından ibarətdir". Ulu öndər Heydər Əliyevin "şah
əsəri" olan Azərbaycan Respublikası
Konstitusiyası da hər bir fərdin - başqalarının mənafeyinə
zərər vurmamaq şərtilə - bütün fundamental
hüquqlarına etibarlı təminat mexanizmləri
yaradır. Əsas Qanuna zaman-zaman edilən əlavə və
dəyişikliklər də məhz ölkə vətəndaşlarının
hüquq və azadlıqlarının daha da genişləndirilməsinə,
qanuni mənafeyinin daha səmərəli təmin olunması məqsədinə
yönəlmişdir. Bu əlavə və dəyişikliklər
Azərbaycan dövlətinin insan və vətəndaş
amilinə böyük həssaslıqla
yanaşdığını və yüksək dəyər
verdiyini bir daha təsdiqləyir.
Zahid CƏFƏROV,
Bakı Dövlət Universitetinin
dosenti,
hüquq elmləri namizədi
Azərbaycan.- 2009.- 12 noyabr.- S. 6.