2. "Əsrin müqaviləsi" Azərbaycanın hərtərəfli
inkişafının əsasını qoydu
"Bizim bugünkü inkişafımız, bugünkü nailiyyətlərimiz, Azərbaycanın həqiqətən müstəqil ölkə kimi dünya birliyinə qədəm qoyması böyük dərəcədə "Əsrin müqaviləsi"nin imzalanması ilə bağlıdır. Bu, çox cəsarətli və müdrik addım idi. Ulu öndər Heydər Əliyev tərəfindən atılan bu addım Azərbaycan xalqının rifah halının yaxşılaşmasına, Azərbaycanın hərtərəfli inkişafına xidmət edir".
İlham ƏLİYEV
1990-cı illərin əvvəllərində
yenidən dövlət müstəqilliyini əldə edən
Azərbaycanın qarşısında duran əsas məsələlərdən
biri də özünün iqtisadi inkişaf doktrinasını
yaratmaqdan ibarət idi. Bu, həm də qazanılmış
müstəqilliyin davamlı olması və daha da möhkəmləndirilməsi
baxımından zəruri şərt kimi
çıxış edirdi. Həmin dövrdə isə
SSRİ-dən Azərbaycana dağılmış sənaye, məhv
olmuş təsərrüfat miras qalmışdı.
Sabiq SSRİ ölkələri
arasında iqtisadi əlaqələrin qırılması bu
sahədə vəziyyəti daha da
ağırlaşdırırdı. Müstəqillyin ilk illərində
hakimiyyət başında olan qüvvələrin səriştəsizliyi
və şəxsi mənafenin ön plana keçməsi
iqtisadi sferada da çöküşü sürətləndirirdi.
Məhz belə bir vəziyyətdə xalq ölkəni
parçalanmaqdan, dağılmaqdan,
özbaşınalıqdan xilas edəcək
xilaskarını, qəhrəmanını gözləyirdi. Və
bu şəraitdə ümummilli lider Heydər Əliyev yenidən
hakimiyyətə qayıtdı.
İqtisadi yüksəlişin dayaq nöqtəsi
Digər sahələrlə
yanaşı, qarşıda duran və həlli kifayət qədər
vacib olan məsələlərdən biri də
dağılmış iqtisadiyyatı yenidən dirçəltmək
və onu inkişaf relsinə salmaq idi. Belə bir vəziyyətdə
isə Azərbaycan iqtisadiyyatının gələcək
inkişafına gətirib çıxara biləcək və
burada əsas təkanverici mexanizm rolunu oynayacaq yeganə sahə
neft təsərrüfatı və neft ehtiyatları idi.
SSRİ dövründə iri layihələrə rəhbərlik
edən və təsərrüfat işçisi kimi də
kifayət qədər böyük təcrübəyə
malik olan Heydər Əliyev iqtisadi problemlərin həllinin
ilkin olaraq neft sənayesindən başlanmalı olduğunu
aydın görərək konkret qərarlar qəbul etdi. Belə
konkret və vacib qərarlardan biri də xarici şirkətlərlə
imzalanacaq neft müqavilələrində Azərbaycanın mənafelərinin
əsas götürülməsi ilə bağlı idi.
Çünki ümummilli lider hakimiyyətə gəlməzdən
əvvəl iqtidarda olan AXC-Müsavat cütlüyü tərəfindən
hazırlanan və xarici şirkətlərlə imzalanması
nəzərdə tutulan layihə nə dövlətin, nə
də xalqın maraqlarnı nəzərə alırdı.
"Əsrin müqaviləsi"nin imzalanmasının 5-ci
ildönümü münasibətilə bağlı
çıxışında cənab İlham Əliyev həmin
layihəyə belə qiymət vermişdi: "1993-cü ilin
yazında Azərbaycanın əvvəlki rəhbərliyi tərəfindən
elə bir müqavilə variantı hazırlanmışdı
ki, əgər o imzalansaydı, ölkə iqtisadiyyatına
böyük zərər gətirmiş olardı. Xalq Cəbhəsi
rejimi öz acınacaqlı vəziyyətini heç olmasa bir
qədər yaxşılaşdırmaq üçün
müqaviləni hər cür şərtlərlə, ən
yararsız, hətta milli mənafeyə zidd olan şərtlərlə
imzalamağa hazır idi. Onlar anlamırdılar, heç
anlamaq belə istəmirdilər ki, müqavilənin şərtləri
Azərbaycanın iqtisadi inikşafı üçün nə
deməkdir".
Belə durumda ümummilli liderin səyi
nəticəsində ölkə daxilində möhkəm təməllərə
əsaslanan siyasi sabitliyin bərqərar olması,
qanunçuluğun gücləndirilməsi, xarici sərmayələrə
dövlət təminatının verilməsi, Azərbaycanın
yeni neft strategiyasının işlənib hazırlanması və
həyata keçirilməsi üçün də möhkəm
zəmin yarandı. Xarici neft-qaz şirkətlərinin Azərbaycana
baxışı dəyişməyə başladı ki, bu da
onların ölkəmizdə profilləri üzrə sahələrə
investisiya yatırımlarını əhəmiyyətli dərəcədə
stimullaşdırır və "Əsrin müqaviləsi"nə
gedən yeni bir yol açılırdı.
Əlbəttə, "Əsrin
müqaviləsi"ndən danışarkən Heydər Əliyevin
1994-cü il fevralın 4-də "Azərbaycanda dəniz neft
və qaz yataqlarının işlənməsinin sürətlənməsi
haqqında" verdiyi sərəncam xüsusi qeyd
olunmalıdır. Çünki məhz həmin sənəd
dünyanın aparıcı neft-qaz şirkətləri ilə
həyata keçirilən danışıqların əsasını
təşkil edirdi. Bu danışıqlar isə həmin
dövr üçün xarakterik olan daxili və geosiyasi
faktorlar üzündən elə də asan getmirdi. Hətta
"Əsrin müqaviləsi"nin imzalanması
üçün rəsmi Bakının o zaman bəzi Qərb
dövlətləri ilə apardığı
danışıqların uğurla nəticələnəcəyinə
şübhə ilə yanaşanlar da az deyildi. Cəbhə
bölgəsində atəşkəs rejiminin kövrək
olduğu, dövlət idarəetmə mexanizmlərinin hələ
tam oturuşmadığı, bəzi qonşu dövlətlərlə
münasibətlərdə ciddi psixoloji-siyasi gərginliyin
hökm sürdüyü, Xəzərin hüquqi statusu ilə
bağlı mübahisələrin kəskinləşdiyi bir
vaxtda "Əsrin müqaviləsi"nin imzalanması bir
çoxlarına inandırıcı görünmürdü.
Qərb şirkətlərinin Xəzərlə bağlı
hansısa layihənin gerçəkləşməsində
iştirakı təkcə iqtisadi deyil, həm də strateji-siyasi
məsələ kimi nəzərdən keçirilirdi. Azərbaycana
kənar təzyiqlərin getdikcə artması fonunda bu
danışıqları davam etdirmək ölkə
iqtidarından ciddi siyasi iradə, əzmkarlıq tələb
edirdi. Lakin prinsipial xarakterə malik ümummilli lider Heydər Əliyev
kənar maneələri mətinliklə dəf etdi və Qərbin
aparıcı şirkətlərini bu müqavilənin
perspektivinə inandıra bildi.
Məhz ulu öndər Heydər Əliyevin
bu əzmkarlığı və ciddi səyləri nəticəsində
artıq xarici şirkətlərin "Əsrin müqaviləsi"nə
maraqları artan xətt üzrə inkişaf etməkdə
idi. Azərbaycan üçün isə bu müqavilənin
imzalanması ilk növbədə iqtisadi inkişafın əsasını
qoymaq, iqtisadi müstəqilliyi bərpa etmək
baxımından böyük əhəmiyyət kəsb edirdi.
Digər tərəfdən, müqavilənin
reallaşdırılması ilə Azərbaycan ölkəyə
xarici investisiya axınını təmin etmiş, Xəzəri
isə birinci olaraq beynəlxalq əməkdaşlıq mərkəzinə
çevirmiş olacaqdı. Lakin sözügedən müqavilənin
Azərbaycana qazandıracağı dividendlər təkcə
qeyd olunanlarla yekunlaşmırdı. "Əsrin müqaviləsi"
Azərbaycana həm də yeni texnologiyaların gəlməsi
demək idi və bu, olduqca vacib xarakter
daşıyırdı. Çünki 1993-cü ildə neft təsərrüfatı
tamamilə dağılmış, avadanlıqlar köhnəlmiş,
platformalar və estakadaların bir çoxunu dəniz yuyub
aparmış, qalanların əksəriyyəti
paslanmışdı. Hər şeyi yeniləmək lazım
idi, o vaxtlar isə Azərbaycanın buna maddi imkanı
çatmırdı. Digər tərəfdən, o da
danılmaz reallıq idi ki, həmin dövrdə Azərbaycan
xarici neft şirkətlərinin istifadə etdiyi texnologiyalara
malik deyildi. Bununla yanaşı, Azərbaycan onu da nəzərə
alırdı ki, yeni neft quyularının qazılması
zamanı Xəzərin ətraf mühiti qorunmalı, dənizdə
hər hansı ciddi ekoloji problemlərin yaranmasına yol verilməməlidir.
Bütün bunlar üçün həmin dövrdə Azərbaycana
xarici şirkətlərin əlində olan kapital və
texnologiyalar lazım idi. Həmin kapital və texnologiyaları
isə Azərbaycana "Əsrin müqaviləsi" gətirəcəkdi.
Qeyd edilənləri əvvəlcədən
görən ulu öndər Heydər Əliyev "Əsrin
müqaviləsi"nin imzalanmasının nə dərəcədə
müstəsna əhəmiyyət kəsb etdiyini yaxşı
bilirdi. Həmçinin xarici neft nəhəngləri ilə
müqavilələrə belə ciddi ehtiyac duyulduğu vaxtda
Heydər Əliyev neftlə bağlı transmilli müqavilələrin
imzalanması zamanı Azərbaycan xalqının
maraqlarının yüksək tutulmasının əsas şərt
olduğunu da hələ ilk dövrlərdə ölkəmizə
sərmayə yatırmaqda tərəddüd edən şirkətlərə
açıq şəkildə bəyan edirdi. Ulu öndər
1993-cü il iyun ayının 18-də ABŞ-ın aparcı mətbu
orqanlarından biri olan "Çikaqo Tribun" qəzetinə
verdiyi müsahibədə bununla bağlı bildirirdi:
"Başa düşürəm ki, Azərbaycana cəlb
olunmuş neft şirkətlərinin öz maraqları var. Bu,
tamamilə təbii məsələdir. Ancaq eyni zamanda, biz də
ölkəmizin maraqlarını neft şirkətlərinin mənafelərindən
yüksək tutmalıyıq".
ARDNŞ-ə həlledici təyinat
Bu dövrdə xarici neft şirkətlərinin
Azərbaycana gəlişini təmin etmək üçün
həllini gözləyən daha bir vacib məsələ beynəlxalq
səviyyədə danışıqlar aparmaq
bacarığında olan, neft sahəsində ölkəmizlə
əməkdaşlığın perspektivinə xarici şirkətləri
inandıra bilən, eyni zamanda ölkənin mənafelərini
daim ön planda tutmağı bacaran professional şəxslərin
bu işə cəlb edilməsi sayılırdı. Yenə də
bu məsələnin həlli istiqamətində ümummilli
lider müdrik və həlledici qərarlar qəbul etdi. Həmin
mühüm qərarlardan biri də cənab İlham Əliyevin
Azərbaycan Dövlət Neft Şirkətinin vitse-prezidenti təyin
olunması idi.
Hadisələrin sonrakı
gedişi isə bu təyinatın nə dərəcədə
doğru və vaxtında atılmış addım
olduğunu göstərdi. Məhz cənab İlham Əliyev
danışıqlar prosesində fəal iştirak etməklə
yanaşı, yeni neft strategiyasının
hazırlanmasının, uğurla həyata keçirilməsinin
ən aparıcı iştirakçılarından oldu və
beləliklə də, xarici şirkətlərlə uzun
sürən danışıqların müvəffəqiyyətlə
yekunlaşmasında misilsiz xidmətlər göstərdi. O da
xüsusi olaraq qeyd edilməlidir ki, bəzi transmilli neft
şirkətləri Azərbaycanın düşdüyü
çətin durumdan istifadə edərək neft müqavilələrini
özlərinin xeyrinə olan qaydada imzalamağa
çalışır, ölkə üçün qəbuledilməz
şərtlər irəli sürürdülər. Cənab
İlham Əliyevin üzərinə bütün bu çətinliklərin
öhdəsindən gəlmək, neft müqavilələrində
Azərbaycanın milli mənafelərinin maksimum səviyyədə
qorunmasına nail olmaq kimi tarixi missiya
düşmüşdü.
Təyinatından az sonra neft
müqaviləsi layihəsinin hazırlanması
üçün cənab İlham Əliyev Türkiyəyə,
daha sonra isə yeni danışıqlara başlamaq
üçün ABŞ-ın Hyuston şəhərinə
yollandı. Elə bu səfərlərdə cənab İlham
Əliyev öz diplomatik bacarığını yüksək
səviyyədə nümayiş etdirdi, özünə,
ümumilikdə, Azərbaycana qarşı böyük inam və
etimad formalaşdırmağa nail oldu. Həmçinin
danışıqlar prosesinin bir o qədər də asan
olmadığı üzə çıxdı. Aparılan
danışıqların nə dərəcədə çətin
olduğunu həmin vaxt ARDNŞ-in vitse-prezidenti təyin olunan
cənab İlham Əliyev belə xatırlayır: "Təyinatımdan
bir gün sonra bizim nümayəndə heyəti
danışıqlar üçün İstanbula yollandı.
İstanbulda biz iki dəfə olduq, birinci dəfə iyirmi
gün, ikinci dəfə bir aya yaxın. Danışıqlar
aparıldıqdan sonra belə hesab edirdik ki, bütün məsələlər
artıq həll olunub. 1994-cü ilin iyulunda
danışıqların sonuncu mərhələsi
üçün Hyustonda olarkən fikirləşirdik ki, burada
bir həftə olacağıq, müqavilədə hər
hansı üslub xətalarını, kiçik mübahisəli
məsələləri yoluna qoyaraq Bakıya
qayıdacağıq. Lakin gözləntilərimizin əksinə
olaraq danışıqlar zamanı çoxsaylı mübahisəli
məsələlər meydana çıxdı və biz
Hyustonda 45 gün keçirməli olduq".
Bu dövrdə çoxsaylı
mübahisəli məsələlərin meydana
çıxmasının səbəblərindən biri də
bəzi kənar qüvvələrin hadisələrin
gedişinə müdaxiləsi nəticəsində Xəzərin
hüquqi statusunun öz həllini tapmadığı dövrə
qədər Azərbaycanın xarici şirkətlərlə
heç bir müqavilə imzalamasının
mümkünsüzlüyünə dair məsələnin
gündəmə gətirilməsi idi. Bu isə Hyustonda "Əsrin
müqaviləsi"nin imzalanmasına dair aparılan yekun
danışıqların yarımçıq kəsilməsi
ilə müşayiət olundu. Azərbaycanla neft müqaviləsi
imzalamağa hazırlaşan xarici şirkətlər birmənalı
şəkildə bəyan etdilər ki, Xəzərin
hüquqi statusu öz həllini tapmayanadək onlar
danışıqlarda iştirak etməyəcəklər. Bu
da "Əsrin müqaviləsi"nin reallaşmasının
fiasko ilə sonuclana biləcəyindən xəbər verirdi.
Digər tərəfdən xarici şirkətlər onların
mənafeyinə tam cavab verən AXC-Müsavat hakimiyyətinin
qəbul etdiyi şərtləri yeni iqtidarın da
tanımasını təkid edirdilər. Belə mürəkkəb
vəziyyətdə xarici şirkətləri əməkdaşlığa
inandıra bilmək əsl diplomatik məharət tələb
edirdi. Məhz bu cür çətin durumda cənab İlham Əliyev
təşəbbüsü ələ aldı və təcili
Vaşinqtona getdi. Bu dövrlə bağlı yaşanan hadisələri
cənab İlham Əliyev belə xatırlayır: "Xəzər
dənizinin statusunun həlli problemi kəskin qoyulmuşdu və
Azərbaycana təzyiqlər çox güclü idi.
Bütün bunlar diplomatik notalar və bəyanatlarla da
müşayiət olunurdu. İmzalanacaq müqavilələrin
Xəzərin hüquqi statusu həll edildikdən sonra qüvvəyə
minməli olduğu bildirilirdi. Bu isə faktiki olaraq o demək
idi ki, müqavilə imzalanacaq, ancaq qüvvəyə minməyəcək
və müvafiq olaraq həyata keçirilməyəcək. Əlbəttə
ki, biz bununla razılaşa bilməzdik. Onda Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti mənim yekun
danışıqların keçirildiyi Hyustondan Vaşinqtona
ezam olunmağım barədə qərar qəbul etdi".
Həmin dövrdə cənab
İlham Əliyevin Vaşinqtonda keçirdiyi
görüşlərdən sonra ABŞ hökumətinin
müdaxiləsi ilə Xəzərin statusu barədə bəndin
müqavilədən çıxarılması ilə xarici
şirkətlər razılaşdılar. Beləliklə, cənab
İlham Əliyevin rəhbərliyi ilə Azərbaycan
nümayəndə heyəti Qərbin aparıcı neft
şirkətlərinin yüksək vəzifəli təmsilçiləri,
həmçinin ABŞ administrasiyasının üzvləri,
o cümlədən ABŞ Energetika Nazirliyinin məsul təmsilçiləri
ilə keçirilən görüşlərdə onları
Xəzərin Azərbaycan sektoruna sərmayə qoymağa və
əsassız şərtlərdən imtina etməyə
inandıra bildi. Azərbaycanın üzərinə
götürdüyü bütün öhdəliklərə əməl
edəcəyinə də transmilli neft şirkətlərini
inandıra bilən cənab İlham Əliyev müqavilənin
reallaşması zamanı yarana biləcək hər hansı
narazılığın həllinin məsuliyyətini ölkəmizin
öz üzərinə götürdüyünü də
bildirərək, bununla da həmin dövr üçün
kifayət qədər riskli, ancaq cəsarətli sayılan, zərurətdən
doğan bir addım atdı. Zaman isə bu riskin nə dərəcədə
doğru olduğunu və ölkəmizin sonrakı inkişafında
əvəzsiz əhəmiyyətə malik olduğunu əyani
şəkildə sübuta yetirdi. Elə də asan keçməyən
o vaxtkı danışıqlar prosesi barədə cənab
İlham Əliyev qeyd edirdi: "Danışıqların
gedişi zamanı bəzən böhran anları olurdu və
Azərbaycan tərəfi danışıqları dayandırmağa
yaxın idi. Çünki biz bəzi şərtləri
ölkənin milli maraqları üçün qəbuledilməz
hesab edərək onlarla razılaşa bilmirdik. Biz xarici
şirkətlərə deyirdik: siz ayrı-ayrı şirkətlərin
maraqlarını müdafiə edirsiniz, biz isə ölkənin
və Azərbaycan xalqının maraqlarını müdafiə
edirik. Əgər siz səhvə yol versəniz, bu, sizin
şirkətin yalnız bir layihəsində öz əksini
tapacaq, əgər biz səhv etsək, bu səhv bütün
Azərbaycan xalqının mənafeyinə xələl gətirəcəkdir.
Başqa sözlə, biz heç cür heç bir səhvə
yol verə bilmərik".
Bütün bunlar cənab
İlham Əliyevin həm də "Əsrin müqaviləsi"nin
imzalanması ilə bağlı apardığı
danışıqlarda nə qədər prinsipiallıq, qətiyyət
və əsl iradə nümayiş etdirdiyini əyani şəkildə
göstərirdi. Həm də aydın oldu ki, cənab
İlham Əliyev ən ekstremal situasiyalarda belə ölkənin
milli mənafelərini layiqincə müdafiə etmək əzmindədir.
Bununla bağlı cənab İlham Əliyev bildirirdi:
"Bizim məqsədimiz təkcə neft hasil etmək, onu nəql
etmək, bundan vəsait əldə etməkdən ibarət
deyildir. Bizim məqsədimiz neftdən gələn
bütün mənfəətləri - həm siyasi, həm
iqtisadi, həm də başqa mənfəətləri Azərbaycan
xalqının gələcək mənafeyinə, rifahına
yönəltməkdən ibarətdir".
Ancaq Azərbaycanın yeni neft
strategiyasının uğurla həyata keçirilməsi
üçün böyük əzmkarlıqla və səylə
çalışıldığı bir dönəmdə
ölkəmizi istəməyən bədxah daxili və xarici
qüvvələr bəyan edirdi ki, neftdən gələn
bütün gəlirlər xarici şirkətlərə qismət
olacaq. Lakin cənab İlham Əliyevin belə bədxah
qüvvələrə cavabı çox qısa və sərt
oldu: "Əsrin müqaviləsi"ndən əldə edilən
gəlirin 80 faizini 30 il ərzində Azərbaycan, 20 faizini isə
iştirakçı xarici şirkətlər alacaq". Zaman
kimin haqlı olduğunu ötən dövr ərzində bir
daha əyani şəkildə üzə çıxardı və
imzalanan PSA (hasilatın pay bölgüsü) müqavilələrin
şərtlərinə uyğun olaraq artıq Azərbaycan
neft gəlirlərinin 80 faizini əldə edir. Burada daha bir incə
məqama da xüsusi diqqət yetirilməlidir. Belə ki,
"Əsrin müqaviləsi"nin ən müsbət məqamlarından
biri o olub ki, Azərbaycan müqavilə çərçivəsində
yataqların işlənməsinə bir qəpik də pul
qoymayıb. Artıq 15 il keçib və Azərbaycan bu
müqavilənin həyata keçirilməsi üçün
heç bir maliyyə xərci çəkmir, əksinə,
qeyd olunduğu kimi indi neft satışından böyük həcmdə
gəlirlər əldə edir.
O da faktdır ki, cənab
İlham Əliyevin Azərbaycanın neft strategiyasının
reallaşmasında rolu təkcə "Əsrin müqaviləsi"
ilə məhdudlaşmır. Belə ki, cənab İlham Əliyev
ARDNŞ-in birinci vitse-prezidenti kimi digər müqavilələrin
də imzalanmasında rol oynayıb. 1994-cü ildən
2003-cü ilə kimi imzalanan 26 müqavilənin hər birində
cənab İlham Əliyevin xüsusi rolu olub. O, bütün
danışıqlara rəhbərlik edib, xarici neft şirkətləri
ilə gələcək fəaliyyət konsepsiyasını,
coğrafi və siyasi tərəfdaşlıq konsepsiyası
hazırlayıb. Bu, həm də proseslərə yeni
yanaşma tərzi ilə müşayiət olunurdu. Yəni əgər
əvvəllər Azərbaycan xarici şirkətləri sadəcə
ölkəyə dəvət edirdisə, sonradan daha tələbkar
mövqedən çıxış etməyə
başladı, tərəfdaşlığın iqtisadiyyatla
yanaşı, siyasi coğrafiyasını da genişləndirdi.
Bütün bunların həyata keçirilməsinə isə
cənab İlham Əliyev olduqca böyük töhfə
verdi. Onun sayəsində bu gün dünyanın 15-dən
çox ən iri ölkəsi və 33 məşhur neft-qaz
hasilatı şirkəti yataqların işlənməsinə
cəlb olunub.
"Əsrin müqaviləsi" Azərbaycana nə verdi?
Konkret olaraq "Əsrin
müqaviləsi"nə gəlincə, Azərbaycan nəhayət,
1994-cü il sentyabrın 20-də Bakıda dünyanın
aparıcı transmilli neft şirkətlərinin
iştirakı ilə yeni kontraktın təntənəli
imzalanmasını həyata keçirdi. Bununla da Azərbaycan
MDB məkanında Qərbin iri neft şirkətləri ilə
böyük miqyasda saziş imzalayan ilk dövlət olmaqla, Xəzər
dənizində beynəlxalq əməkdaşlığın əsasını
yaratdı. Həmçinin ulu öndər Heydər Əliyev
o dövrün böhranlı sosial-iqtisadi şəraitində
növbəti dəfə böyük siyasi iradə, dəqiq
iqtisadi hesablama və müdriklik nümayiş etdirərək
müstəqil Azərbaycanın yeni neft strategiyasını irəli
sürdü. Heydər Əliyev böyük uzangörənliklə
bu strategiyanın mahiyyətini açıqladı, əvəzsiz
təbii sərvətimiz olan neftin ölkənin iqtisadi
inkişafındakı rolunu düzgün müəyyənləşdirdi:
"Azərbaycan dövləti 1994-cü ildən
özünün yeni neft strategiyasını həyata
keçirməyə başlayır. Bu strategiyanın əsas
mənası, mahiyyəti və prinsipləri ölkənin təbii
sərvətlərindən, o cümlədən neft və qaz
yataqlarından Azərbaycan xalqının rifahı naminə
daha səmərəli istifadə etməkdən ibarətdir".
"Əsrin müqaviləsi"
həm də ulu öndər Heydər Əliyevin daha bir xidmətinin
parlaq şəkildə üzə çıxmasına səbəb
oldu. Belə ki, vaxtilə - 1970-ci illərdə Heydər Əliyev
tərəfindən göstərilən təşəbbüslər
nəticəsində yaradılmış infrastruktur
kontraktın sürətlə icra olunmasına xidmət
göstərdi. Əgər vaxtilə Heydər Əliyev Azərbaycana
rəhbərlik etdiyi birinci dövrdə dərin özüllər
zavodu tikilməsə idi, müqavilənin icrası çox
yubana bilərdi. Lakin ümummilli lider Heydər Əliyevin xidmətləri
sayəsində tarixdə ilk dəfə olaraq belə
böyük, nəhəng investisiya qoyuluşunu tələb
edən müqavilənin imzalanmasından ilkin neftin
hasilatına qədər 3 ildən də az vaxt keçdi.
"Əsrin müqaviləsi"
Bakının dünyanın neft mərkəzi olmaq
şöhrətini bərpa etdi. O, Azərbaycanın bu
gününü yaratdı, gələcəyini müəyyən
etdi. Paytaxt Bakının, ölkənin regionlarının,
bütünlükdə Azərbaycanın gözəlləşməsini,
iri sosial layihələrin reallaşmasını təmin etdi,
həm müasirlərimiz, həm də gələcək nəsillər
üçün Neft Fondu formalaşdı.
Ümumiyyətlə, 15 il əvvəlki
və bugünkü Azərbaycan arasında, sözün əsl
mənasında, yerlə göy qədər fərq
yaratdı.
Əgər 1994-cü ildə Azərbaycanın
valyuta ehtiyatları yox idisə, bu gün həmin
ehtiyatların miqdarı 19 milyard dolları keçir. Ən
pessimist hesablamalar göstərir ki, təkcə bu müqavilə
çərçivəsində Neft Fonduna 200 milyard dollar daxil
olacaq. Ancaq bu məbləğin daha böyük rəqəmlərlə
ifadə olunacağı və hətta 400 milyard dollara
çatacağı da istisna olunmur. Həmçinin Azərbaycan
xarici şirkətlərin investisiyası və yerli
kapitalın hesabına yeni-yeni boru kəmərləri,
platformalar, yeraltı anbarlar, qazma qurğuları, "Səngəçal"
kimi nəhəng neft terminalı qazanıb. Eləcə də
məhz "Əsrin müqaviləsi" Azərbaycanda
yeni-yeni yolların, xəstəxanaların, stadionların, mehmanxanaların,
digər sosial obyektlərin inşasına, insanların
maddi-rifah halının yüksəlməsinə təkan
verib.
Azərbaycanın artıq Xəzərdə
və digər bölgələrdə neft kəşfiyyatı
aparması, yeni texnologiyalar tətbiq etməsi
üçün daha xarici şirkətlərə ehtiyacı
yoxdur. Bütün bunları Azərbaycanın təkbaşına
etməsi üçün lazımi imkanları və
kapitalı, kadrları var. Ən əsası isə ölkəmiz
hələ bundan sonra da dünya miqyasında neft
ehtiyatlarına malik əsas ölkələrdən biri kimi
qalmaqda davam edəcək. Təxmini hesablamalar göstərir
ki, ən pis halda Azərbaycanın neft ehtiyatları bundan sonra
100 ilə bəs edəcək. Lakin yeni kəşfiyyat işləri
hesabına bu ehtiyatın sonrakı istifadə müddətinin
200 ilə çatacağı da istisna olunmur.
Artıq Dövlət Neft Şirkəti
həm maliyyə, həm texniki imkanları hesabına kəşfiyyat
aparır. "Ümid" yatağında qazma işləri
başlanmışdır və "Babək"
yatağında da bu istiqamətdə müvafiq tədbirlər
görülür. Qazma işlərinin uğurla nəticələnəcəyi
gözlənilir ki, bu da Azərbaycanın mövcud neft-qaz
potensialının daha da artması deməkdir. Bu da Azərbaycanın
təkcə özünün yox, həm də qlobal miqyasda
enerji təhlükəsizliyinin təmin edilməsində
rolunun daha da artmasına gətirib çıxarmaqdadır.
Təbii qazın etibarlı təminatçısı
Lakin neftlə yanaşı, Azərbaycan
təbii qaz ehtiyatları baxımından da dünya
üçün get-gedə daha böyük əhəmiyyət
kəsb etməkdədir. Xatırladaq ki, 1996-cı ildə,
"Əsrin müqaviləsi"nin imzalanmasından iki il
sonra "Şahdəniz" qaz yatağı üzrə
kontrakt imzalanıb və beləliklə, Azərbaycanın
böyük qaz potensialına malik olduğu dünya
miqyasında təsdiq edilib. Prezident İlham Əliyevin
Böyük Britaniyaya son rəsmi səfəri zamanı isə
yeni yataqlar üzrə yeni müqavilələr imzalanıb və
"Abşeron", "Asiman", "Şəfəq"
yataqları tezliklə işə salınacaq.
Onu da bildirək ki, bu gün Azərbaycanda
aşkar edilmiş qaz ehtiyatlarının minimum həcmi 2
trilyon kubmetr, maksimum həcmi isə 5 trilyon kubmetrə bərabərdir.
Yeni yataqlar hesabına isə bu göstəricinin daha
böyük hədlə ifadə olunması istisna edilmir. Bu həcmdə
təbii qaz ehtiyatları hesabına Azərbaycan təkcə
özünün yox, dünyanın da mavi yanacağa olan tələbatının
ödənilməsində mühüm rol oynayacaq. Onu da
xatırladaq ki, bu gün Azərbaycanın qaz
anbarlarının tutumu təxminən iki milyard kubmetrə
çatdırılıb. Halbuki bir neçə il bundan əvvəl
bizim anbarlar 500 milyon kubmetr həcmində idi. Qaz
anbarlarının tutumunun artırılması isə ölkənin
mavi yanacaqla daha etibarlı təminatına imkan verir.
Bütün
bunlar onu göstərir ki, bu gün Azərbaycan kifayət qədər
böyük neft və qaz ehtiyatlarına malikdir. Həmin ehtiyatlar sayəsində isə
ölkə özünün enerji təhlükəsizliyini təmin
etməklə yanaşı, dünya miqyasında da belə təhlükəsizliyin
bərqərar olmasında vacib rol oynayır. Belə vəziyyət
həm də Azərbaycanın beynəlxalq nüfuzunun
günü-gündən yüksəlməsinə, onun
mövqelərinin daha da möhkəmlənməsinə şərait
yaradır.
Rasim BAYRAMOV
Azərbaycan.- 2009.- 13 noyabr.- S. 3.