Dinlərin vəsivilizasiyaların dialoqu
Üçüncü minilliyə
keçid dövründə bəşəriyyətin sanki bir
hesabat vermək məsuliyyəti yaranmış, ümumbəşəri
özünüdərk problemləri
aktuallaşmışdır. XXI əsr sivilizasiyalararası
dialoq ideyası ilə başlanmışdır. Son illər ərzində
müxtəlif ölkələrdə dəfələrlə
bu mövzuda müzakirələr aparılmış, beynəlxalq
konfranslar, simpoziumlar keçirilmişdir. Bu məsələ
BMT, YUNESKO, digər beynəlxalq təşkilatlar və bir
çox dövlət başçıları tərəfindən
də dəfələrlə gündəmə gətirilmiş,
qlobal problemlərin bütün dünya xalqlarının birgə
səyləri ilə həll edilməsi zərurəti
vurğulanmış, sülh və əmin-amanlıq, mədəniyyətlərin
qarşılıqlı surətdə zənginləşməsi
üçün belə bir dialoqun qaçılmaz olduğu
göstərilmişdir.
Lakin ən önəmli məsələ
"sivilizasiyalararası" dedikdə hansı
sivilizasiyaların nəzərdə tutulması məsələsidir.
Bir çox hallarda söhbət Şərq və Qərb, digər
hallarda İslam və Xristian sivilizasiyalarından gedir.
Biz sivilizasiyanın dini əlamətə
görə bölünməsinin əleyhinəyik. Şərq
və Qərb sivilizasiyalarından danışılması bizə
daha məntiqli görünür. Amma bu bölgünün
özü də nisbidir. Belə ki, əslində vahid
ümumbəşəri bir sivilizasiya vardır ki, bütün
xalqlar və bölgələr bu prosesdə müəyyən
dərəcədə iştirak etmişlər və
onların hamısının bu sivilizasiyadan bəhrələnməyə
haqqı var. Bununla belə, bəşəriyyətin
inkişafı bütöv və ardıcıl proses
olmayıb, müəyyən diskret inkişaf aktlarına
ayrıldığına görə, söhbət çox
vaxt müxtəlif coğrafi-siyasi bölgələrdə və
konkret bir dövrdə formalaşmış olan proseslərdən,
yəni lokal sivilizasiyalardan gedir. Məsələn,
sivilizasiya tarixi sahəsində müntəzəm surətdə
tədqiqatlar aparmış A.C.Toynbi bəşər tarixini
sivilizasiyaların əvəzlənməsi kimi nəzərdən
keçirir və bu zaman ayrı-ayrı dövrlərdən,
imperiyalardan, coğrafi, dini və hətta etnik-milli
bölgülərdən istifadə edir. Yəni əslində
nisbi daxili tamlığa malik böyük ictimai birliklərin
yaranması, inkişafı və süqutundan bəhs olunur.
Ümumbəşəri tərəqqi bax beləcə, lokal
inkişaf proseslərinin dinamik məcmuyu, sintezi kimi
götürülür. Lakin bu lokal proseslər necə toplana
bilər və onlar vahid ümumbəşəri
inkişafın ünsürləri kimi nə dərəcədə
bir-birlərini tamamlaya bilərlər?
Lokal sivilizasiyaların
toplanması məsələsi çox ciddi elmi-fəlsəfi
problemdir. Hələlik bu sahədə tədqiqatlar
demək olar ki, aparılmır. Əvəzində
ayrı-ayrı lokal sivilizasiyalar
qarşılaşdırılır və onların ümumi cəhətlərindən
daha çox, fərqli cəhətləri önə çəkildiyinə
görə, "sivilizasiyaların toqquşması"
ideyası ortaya atılır. Bu ifadə müasir ictimai
fikirdə ən çox S.Hantinqtonun "Sivilizasiyaların
toqquşması" kitabından sonra
aktuallaşmışdır. Amma ilk dəfə bu məsələyə
müraciət edən A.C.Toynbi olmuşdur. Onun eyniadlı əsərində
müxtəlif tarixi dövrlərdə lokal sivilizasiyaların
əlaqəsindən, qarşılıqlı təsirindən
və toqquşmalarından bəhs olunur. O, məsələn,
xristianlığın yaranmasında və
formalaşmasında mühüm rolu olan yunan-roma və siryani
sivilizasiyalarının toqquşmasından bəhs edir. Hətta
"xristianlığı bu iki mədəniyyətin
izdivacından" yaranmış hesab edir. Burada din sivilizasiyanın
məhsulu kimi təqdim olunur.
S.Hantinqton isə
sivilizasiyaları dinlərlə bağladığından,
sivilizasiyalararası toqquşmanı dinlər arasındakı
münasibətlə izah etməyə çalışır.
O, ən çox islam və xristianlıq arasındakı fərqləri
önə çəkir. Xüsusən, müsəlmanların
daha sürətlə artmasını rəhbər tutaraq, bir
növ islam təhlükəsindən bəhs edir. Hantinqton,
digər tərəfdən, milli kimlik, milli-etnik
özünüdərk məsələlərini də
sivilizasiya kontekstində təqdim edir.
Müasir dövrdə proseslər
vahid sivilizasiyanın formalaşması istiqamətində
gedir. Ən azı, qloballaşma buna xidmət edir. Lakin bu vahid
sivilizasiyanın "Qərb sivilizasiyası"
anlayışı ilə bilərəkdən və ya bilməyərəkdən
qarışdırılması halları üstünlük təşkil
edir. Halbuki, müasir sivilizasiyanın strukturunda bütün əvvəlki
lokal sivilizasiyaların nailiyyətləri təmsil olunur və
Şərqin rolu heç vaxt unudulmamalıdır.
Belə bir fikir
üstünlük təşkil edir ki, Avropa Renessansında
Şərq əsasən vasitəçi rol oynamış,
antik mədəniyyətin və qədim yunan fəlsəfəsinin
avropalılar tərəfindən yenidən mənimsənilməsində
iştirakçı olmuşdur. Bundan sonra Qərb məhz
yeni, fərqli bir istiqamət olaraq formalaşmışdır.
Lakin bununla belə, son əsr ərzində
Şərqdə milli dövlətlərin yaranması, milli-fəlsəfi
fikrin oyanışı yeni bir sintez perspektivindən xəbər
verir. Bu yeni fəlsəfi fikir daha artıq orta əsrlər
İslam fəlsəfəsinin sadəcə davamı ola bilməz,
çünki Şərqin tənəzzül dövründə
Avropa ümumbəşəri fəlsəfi fikrin
inkişafı sahəsində misilsiz nailiyyətlər əldə
etmiş və fəlsəfəni yeni intellektual səviyyəyə
qaldırmışdır. Bütün digər sahələr
də bu elmi-fəlsəfi dünyagörüşün səviyyəsinə
uyğun surətdə inkişaf etmişdir. Belə
olan halda yenidən velosiped icad etməkdənsə, bir tərəfdən,
Qərb fəlsəfəsini mənimsəmək, digər tərəfdən
də Şərq fəlsəfi düşüncəsinin ana xəttini
bərpa etmək yolu ilə yeni dövrün tələblərinə
cavab verən sintetik fəlsəfi sistem
yaradılmalıdır. Bu sistem millilik və ümumbəşəriliyi
ehtiva etməli, ənənəvi mənəviyyatın
müasir intellektual texnologiya ilə uzlaşması
üçün yeni optimal ideya mühiti
yaradılmalıdır. Bu ictimai-tarixi vəzifə indi həm
də ona görə aktuallaşıb ki, Qərbin daxili mənəvi
potensialı tükənmək üzrədir və bəşəriyyət
yeni ideya səviyyəsinə qalxmasa, böyük böhranla
üzləşə bilər.
Son əsrdə
Avropa ideoloqlarının dəfələrlə Qərbin mədəni-mənəvi
süqutundan bəhs etmələri heç də təsadüfi
olmayıb, Qərb həyat tərzinin ümumbəşəri
fəlsəfi düşüncə ənənəsindən fərqli
istiqamətdə davam etməsinə, fəlsəfənin
getdikcə daha çox dərəcədə praqmatik və
utilitar düşüncə metodologiyası ilə əvəzlənməsinə,
onun yerinə təbiət elmlərindən törəmə
olan pozitiv intellektual-məntiqi sistemlərin, elm çərçivəsinə
salınmış psevdofəlsəfi təlimlərin gəlməsinə
və bundan doğan mənəvi boşluğa reaksiyadır.
Qərb intellekt qanadlarında
çox uzaqlara uçmuş, həyatın təməl
prinsiplərindən, fəlsəfi bazisdən ayrı
düşmüşdür. Həm də artıq elə
uzaqlara getmişdir ki, geri qayıtmaq bir o qədər də
asan məsələ deyil. "Qayıdış zamanı
geridə olan qabağa düşür" hikmətini yada
salsaq, sıra Şərqindir. Təməl
prinsipləri, həyati enerjinin ruhi-mənəvi
qaynaqlarını harada, hansı yol ayrıcında
itirmişdiksə, yenidən həmin nöqtədən
başlayaraq axtarsaq və bu zaman üstəlik yeni
dövrün intellektual imkanlarından da istifadə edə bilsək,
ola bilsin ki, fəlsəfi fikrə və ümumbəşəri
tərəqqinin inkişafına yeni nəfəs gətirə
bilərik.
İslam
dünyasında ilk dəfə milli-demokratik dövlət
qurmuş Azərbaycanda yeni fəlsəfi ideya, yeni
düşüncə və həyat tərzi məsələsi
yeni ideologiya axtarışları ilə əlaqəli olsa da,
müəyyən nisbi müstəqilliyə və məxsusi ənənəyə
malikdir. Özümüzə qayıtmaq və öz milli fikir
potensialımız zəminində müasir fəlsəfi
sistemlər qurmaq və milli ideologiyanı da bu yeni, həm də
qədim milli fəlsəfi fikrin ruhuna uyğun kökləmək
yönündə axtarışlar gedir. Bu
axtarışların təməlində Zərdüşt, Dədə
Qorqud, Bəhmənyar, Şeyx əl-İşraq, Şəbüstəri
durur. Biz milli-mənəvi köklərimizə,
milli-fəlsəfi fikir tariximizə Qərb fəlsəfəsi
prizmasından baxmaq məcburiyyətində qalsaq da, müəyyən
məqamlarda öz böyük sələflərimizlə
birbaşa ruhani təmas qurmağa, qəlbimizin dərinliyində
onları heç bir vasitəçi olmadan duymağa, zaman uçurumunun
yaratdığı ögeylik sindromunu aradan götürməyə
qadir olduğumuzu sübut etməliyik.
Hər şeydən əvvəl,
qeyd edək ki, biz "Şərq" və "Qərb"
anlayışlarını heç də coğrafi terminlər
kimi işlətmirik. Baxmayaraq ki, bu anlayışlar əvvəlcə
ölkələrin məhz coğrafi yerləşməsinə
uyğun olaraq işlədilmişdir, lakin sonralar onların
simvolik mənaları formalaşmışdır.
Belə ki, əvvəla, Şərq
- ənənəviliyin, Qərb isə müasirliyin simvolu kimi
başa düşülür. Bu baxımdan, Şərqdə
və Qərbdə elmin, mədəniyyətin, təhsilin
xüsusiyyətləri də məkandan daha çox zaman
göstəriciləri ilə səciyyələnir. Bu mənada
Şərqlə Qərb arasında münasibət həm də
insanın öz genetik kodu ilə çağdaş mühitdən
gələn dəyərlər arasındakı münasibətdir.
İkincisi, Şərq və Qərb
bölgüsü mədəni-mənəvi bölgü kimi,
habelə sivilizasiyaların tipi və düşüncə tərzləri
arasındakı fərqə görə getdiyindən biz bu
anlayışlardan məhz həmin mənada istifadə edəcəyik.
Üçüncüsü və
ən başlıcası, Şərq və Qərbi fərqləndirən
ən mühüm amil münasibətlərin şəxsi,
yoxsa ictimai miqyasda qurulmasıdır. Belə ki, Şərq
düşüncəsində məqsəd insanın kamilləşməsi,
Qərb düşüncəsində isə - cəmiyyətin
təkmilləşdirilməsidir.
Bəli, Şərq və Qərb
coğrafi bölgüdən daha çox, zaman
bölgüsüdür. Qədimlik və ənənəvilik
müasirliklə, modernləşdirmə ilə
qarşılaşır. Şərq dedikdə, insana əzəldən
xas olan, onun mahiyyətini ifadə edən mənəvi-əxlaqi
keyfiyyətlər, Qərb dedikdə, insanın yeni dövrdə
əldə etmiş olduğu intellektual və texnoloji
uğurlar yada düşür. Bu cür başa
düşüldükdə, Yeni Dövrə qədər hər
hansı bir Qərb sivilizasiyasından danışmaq
mümkün deyil. Roma imperiyasının süqutundan Renessans
dövrünə qədər Avropa da Şərq
sivilizasiyasının bir hissəsi idi. Həm də ucqar hissəsi,
əyalət idi. Dünyada baş verən əsas proseslər,
sivilizasiyanın ağırlıq mərkəzi, geopolitik
situasiyanı müəyyən edən böyük hadisələr
məhz Şərqdə baş verirdi. Avropa ölkələri
ancaq bu böyük mədəniyyət mərkəzləri ilə
bağlı olmaq dərəcəsinə görə
sivilizasiyaya qatıla bilirdi. Təsadüfi deyildir ki, Orta əsrlərdə
müsəlman dünyasının təsir dairəsində
olan İspaniya elmi-fəlsəfi fikrin inkişafında
oynadığı rola görə bütün digər Avropa
ölkələrindən öndə gedirdi. Vatikan isə
sivilizasiyanın, tərəqqinin yox, sxolastikanın və
inkvizisiyanın ideya mərkəzi idi.
Varlığın
iki böyük əsasının, maddi və mənəvi,
hissi-empirik və hissi-estetik başlanğıcının bu və
ya digər dövrdəki prioritetliyi bəşər
sivilizasiyasının müxtəlif zaman kəsiklərində
formalaşan müxtəlif keyfiyyətli, xarakterli
qatlarının fərqləndirilməsi də coğrafi bölgüyə əsaslanmır.
Sadəcə olaraq müasir Avropa "Qərb
sivilizasiyası"nın daşıyıcısına
çevrildikdən sonra onun keçmiş zamana
ekstrapolyasiyası subyektiv mülahizələrlə həyata
keçirilir ki, bu da avropasentrizmin daha bir təzahürüdür.
Onların əsas arqumenti, əlbəttə, antik
sivilizasiyadır. Lakin obyektiv təhlil göstərir ki, antik
dövrdə yaradılan dəyərlər sistemi müasir
Şərq və Qərb bölgüsü baxımından
heç bir tərəfə uyğun gəlmir və daha
çox dərəcədə sinkretik hadisədir.
Şərq təfəkküründə
ona görə hissi-estetik və metaforik məqam ön plana
çıxır ki, insan-dünya münasibətlərində
bütövlüyün qorunub-saxlanması üçün
onlar hissi-empirik və rasional məqamlara nisbətən daha əlverişlidir.
Bizim Qərb düşüncəsi kimi səciyyələndirdiyimiz
hissi-empirik metod hadisələrin hissələrə
ayrılmasını, parçalanmasını tələb
edir. Marksizmin terminologiyası ilə desək, əslində
bu, metafizik metoddur. Və Qərbin bütün
sonrakı uğurlarının təməlində
dünyanın məhz hissə-hissə, konkret hissi təcrübə
aktları sayəsində öyrənilməsi və bu hissələrin
sintezindən onun yeni, bütöv mənzərəsinin hasil
olması dayanır. Bu, əslində dünyanın elmi
təhlilidir. Təsadüfi deyil ki, bir çox tədqiqatçıların
fikrinə görə, "Elm - Qərbin yeni dinidir". Daha
doğrusu, Qərbin təməlində din yox, elm dayanır.
Lakin Şərq dünyanın bədii-estetik
mənzərəsindən çıxış edir. Hissədən
yox, bütövdən başlayır. Sonlu olanlar
sonsuzluğun, əbədiyyətin bir anı, məqamı
kimi götürülür. Hegelin haqlı olaraq müşahidə
etdiyi kimi, "Şərqdə bölünməz, möhkəm,
vahid, substansional olanlar üstünlük təşkil edir... Qərb
isə, xüsusən yeni dövrdə, sonsuzluğun müntəzəm
bölünməsindən və parçalanmasından
çıxış edir".
Qərb düşüncə tərzinə
görə, bütöv - hissələrin cəmidir. Əvvəlcə
hissələr dərk edilməli, sonra onlardan bütöv konstruksiya
alınmalıdır. Bunun üçün isə empirik və
rasional idrakın vəhdəti tələb olunur.
Rasional idrak Şərq
üçün də səciyyəvidir. Lakin Şərqdə
rasional, yəni, əqli fəaliyyət birbaşa
bütövün dərkinə yönəldilir.
Düşüncənin obyekti nə az, nə çox,
bütövlükdə kainat, ali məqsəd, əbədiyyət
və nəhayət, Allahın özüdür.
Allah ideyasının birbaşa mənimsənilməsi
Qərb düşüncəsi üçün səciyyəvi
deyil. Ona görə də Qərb ya dindən
ümumiyyətlə kənarda dayanır, ya da Allah
ideyasını sadəcə bir simvol kimi qəbul edərək
düşüncənin strukturundan kənarlaşdırır
və özünü lokal, sonlu, əlçatan bir məsafədə
tapmış olur. Qərbdə azadlıq nəinki
başqa insanların, sosial qurumların, siyasi hakimiyyətin məhdudiyyət
sferasından, həm də Allahın hər yerdə və hər
şeydə iştirakından irəli gələn daxili nəzarət
sferasından kənara çıxmaqla əldə edilmiş
olur. Ona görə də "Allah
ölmüşdür" ideyasının müəllifləri
(Nitsşe, Haydegger və s.) Qərbdə az qala azadlıq
ideallarının böyük daşıyıcıları,
carçıları kimi dəyərləndirilirlər. Lakin digər tərəfdən, XIX əsrdən
başlayaraq coğrafi Qərbdə Şərq
düşüncə tərzinə böyük maraq
yaranmış və bu iki sivilizasiyanın gələcək
sintezindən xəbər verən yeni fəlsəfi və ədəbi-bədii
axtarışların əsası qoyulmuşdur. Bu vəhdət ideyasının əsas
carçıları O.Şpenqler, A.Toynbi, M.İqbal kimi,
L.N.Tolstoy, Emerson, U.Uitmen, C.X.Cübran, Əmin Ər-Reyhani, Həsən
bəy Zərdabi, Cəvahirləl Nehru kimi şəxsiyyətlərdir.
Əslində bu ideyanın kökləri bir az da əvvələ
gedir, onun beşiyi başında Qərbdə Herder, Kant,
Göte, Şərqdə A.Bakıxanov, M.F.Axundov, Cəmaləddin
Əfqani kimi zamanını qabaqlayan böyük düha sahibləri
dayanırlar. XX əsrin əvvəllərində Şərq
və Qərb dəyərlərinin birləşdirilməsi,
milli və dini dəyərləri saxlamaqla modernləşmək
mövqeyi Azərbaycan ziyalıları üçün
çox səciyyəvi olmuşdur. Bu şüarla
çıxış edən böyük siyasi xadimlərlə
yanaşı, Azərbaycanda Sabir, Hadi, Cavid və Cabbarlı
kimi böyük mütəfəkkir-yazıçılar da bu
mövzunu həmişə öz
yaradıcılıqlarının diqqət mərkəzində
saxlamışlar.
Azərbaycanda da digər Şərq
ölkələrində olduğu kimi, sivilizasiyalararası
münasibət probleminə elmi-fəlsəfi münasibətdən
öncə ədəbi-bədii münasibət
formalaşmışdır. Yəni ilk reaksiya şair mütəfəkkirlərdən
gəlmişdir.
Zamanca dünyanın intellektual dərkinin
hissi dərkdən sonra gəlməsi qanunauyğun haldır. Və
bir problem kimi fəlsəfi əhəmiyyət kəsb edən
ancaq bu iki düşüncə tərzi və mədəniyyət
formaları arasında münasibətin öyrənilməsidir.
Coğrafi mənada Şərq və Qərb olsa-olsa geopolitika
problemi sayıla bilər. Sadəcə olaraq, müasir mənada
elm Qərbi Avropada yaranıb inkişaf etdiyindən elmə əsaslanan
sivilizasiya formasının şərti olaraq "Qərb"
adlandırılması daha məqsədyönlüdür.
Reallıqda isə bu gün ABŞ və Yaponiya elmi-texnoloji
sistemlərin inkişafında liderliyi ələ keçirdiklərindən
fəlsəfi və coğrafi bölgü arasındakı
adekvatlıq artıq çoxdan sıradan
çıxmışdır. Qərb sivilizasiyası hissə-hissə,
damla-damla bütün planetə paylanmışdır və
getdikcə daha çox dərəcədə planetar hadisəyə
çevrilmək cəhdləri göstərir. Qloballaşma
da məhz bu dəyərlər sisteminin dünyaya
yayılması, hamı tərəfindən qəbul
olunması və ya hamıya qəbul etdirilməsi proseslərini
əhatə edir. Dünyada gedən bu proseslərin
dərk olunmuş surətdə, təbii-tarixi inkişaf yolu
ilə, mədəniyyətlərin yüksəlişi,
sivilizasiyaların dialoqu sayəsində həyata keçməsi
üçün mütərəqqi qüvvələrin birgə
səyi tələb olunur. Heydər Əliyevin uzaqgörən
siyasəti sayəsində Azərbaycan da bu proseslərin fəal
iştirakçısına çevrilmişdir. Bu məsələyə
münasibətini Heydər Əliyev belə ifadə
etmişdir: "Avropa ölkələri ilə münasibətlərin
inkişafında qədim "İpək yolu"nun bərpasını
nəzərdə tutan TRASEKA proqramının həyata
keçirilməsinə başlanması mühüm yer tutur.
Bu nəhəng nəqliyyat dəhlizinin mərkəzində
yerləşən ölkə kimi Azərbaycan Şərqlə
Qərbin qovuşmasında mühüm rol oynayır."
İndi Azərbaycanda bu strateji kurs Prezident İlham Əliyev tərəfindən
inamla davam etdirilməkdədir.
Son vaxtlaradək Azərbaycanın
coğrafi mövqeyi Qədim İpək yolunun bərpasında
oynaya biləcək strateji rol, beynəlxalq neft-qaz kəmərlərinin
və dəmir yollarının Azərbaycandan keçməsi və
s. bu kimi amillərə istinadla belə bir fikir səslənirdi
ki, ölkəmiz Şərq ilə Qərb arasında
körpüdür. Lakin Prezident İlham Əliyevin qeyd etdiyi
kimi, indi Azərbaycanın iqtisadiyyatı və elmi-mədəni
potensialı elə bir səviyyəyə
çatmışdır ki, biz daha sadəcə olaraq iki
sivilizasiya arasında körpü rolunu oynamırıq; biz bu
sivilizasiyaların hər ikisinin daşıyıcısı
olmaqla onların vəhdətini təcəssüm etdiririk.
Çünki "Azərbaycan iqtisadi cəhətdən
artıq oturuşmuş dövlət kimi tanınır. Mən hesab edirəm ki, biz artıq iqtisadi sahədə
keçid dövrünü başa vurmuşuq." Son illərdə
qazanılmış böyük iqtisadi nailiyyətlər Azərbaycana
özünün beynəlxalq mövqeyini möhkəmləndirmək,
Şərq ilə Qərb arasında tutduğu əlverişli
coğrafi vəziyyətdən daha optimal surətdə
istifadə etmək imkanı vermişdir.
Şərq-Qərb
sivilizasiyalarının dialoqu və ümumbəşəri vəhdət
ideyası bu gün diqqət mərkəzindədir. XXI əsrin zaman məsafəsindən baxdıqda,
dünyada gedən qlobal proseslərin konturları kifayət qədər
aydın görünür və məlum olur ki,
dünyanın yeni nizamının formalaşması
sivilizasiyaların qarşılıqlı əlaqəsinə
də fərqli münasibət göstərilməsini tələb
edir. XX əsrin 70-80-ci illərində isə bu yeni
tendensiyanın mahiyyətini və üstün istiqamətlərini
çox az adam görə bilirdi. Bu yenilik, ilk növbədə
mədəniyyət müstəvisində baş verən
qlobal proseslərin siyasi müstəvidə təzahüründən
ibarət idi. Dünyada Şərq və Qərb
bölgüsünün aktuallığının artması
da, məhz bu yeni tendensiyaların nəticəsi idi.
Azərbaycan əsrlər boyu bir
Şərq ölkəsi kimi mövcud olduğundan, azərbaycanlı
alimlər SSRİ-də aparılan tədqiqatların əsasən
şərqşünaslıq aspektlərinə cəlb
edilirdilər; qərbşünaslıq və xüsusən
Şərq-Qərb münasibətlərinin tədqiqi isə
bizim üçün bir növ yasaq mövzu idi. Belə bir dövrdə - XX əsrin 70-ci illərində
Azərbaycanda ilk dəfə görkəmli şərqşünas
alim Aida İmanquliyeva öz elmi mühitinin ətalətini dəf
edərək və öz zəmanəsini qabaqlayaraq, olduqca
aktual, gələcəyə yönəlmiş bu mövzu ətrafında
ciddi araşdırmalar apardı. O, problemin elə aspektlərini
ön plana çəkdi ki, onlar təkcə Azərbaycanda
yox, bütün dünyada ancaq 90-cı illərin
axırlarında, iki əsrin qovuşuğunda
aktuallaşmış oldu. Siyasi və iqtisadi
müstəvidə bu tendensiyanı dünyada ilk dəfə nəzərə
alan və Böyük İpək yolunun bərpası
ideyasını irəli sürən ümummilli lider Heydər
Əliyevin təşəbbüsü ilə 8-9 sentyabr 1998-ci
ildə 32 dövlət başçısının
iştirakı ilə Bakıda keçirilən beynəlxalq
konfransda bir sıra planetar miqyaslı strateji layihələrə
start verildi. Onu da qeyd etmək yerinə
düşər ki, 2000-ci ildə İran Prezidenti Məhəmməd
Hatəmi Şərq və Qərb sivilizasiyalarının
dialoqu ideyası ilə çıxış edəndə, bir
çoxları bunu bir yenilik kimi dəyərləndirdi. 2001-ci
il isə YUNESKO tərəfindən "Sivilizasiyaların
dialoqu" ili adlandırıldı. Və nəhayət, bu problem Azərbaycanın birinci ledisi, Heydər Əliyev
Fondunun prezidenti, millət vəkili Mehriban xanım Əliyevanın
apardığı məqsədyönlü fəaliyyət nəticəsində
bir daha aktuallaşdı və bu dəfə də ölkəmiz
bu dialoqda təşəbbüskar və aparıcı tərəf
kimi çıxış etdi. Məhz bu fəaliyyətin
sayəsində Bakı 2009-cu ildə bütövlükdə
İslam mədəniyyətinin paytaxtı elan olundu. Şərq
ilə Qərbi birləşdirən İpək yolunun bərpası
işinin təməli Bakıda qoyulduğu kimi, şəhərimiz
"Şərq-Qərb" mövzusunda kino festivalları,
incəsənət bayramları, beynəlxalq elmi
konfranslar üçün də mədəni-mənəvi məbədə
çevrildi.
10 iyun 2008-ci ildə Bakıda
"Mədəniyyətlərarası dialoqda qadınların
rolunun genişlənməsi" mövzusunda keçirilən
Beynəlxalq forumdakı çıxışında Mehriban
xanım Əliyeva bu sahədə qarşıda duran vəzifələrdən
danışaraq dedi: "Görəsən, sivilizasiyalara,
xalqlara və ayrı-ayrı insanlara bir-birini eşitməyə,
anlamağa nə mane olur və nə kömək ola bilər?"
Əlamətdar haldır ki,
YUNESKO və İSESKO-nun xoşməramlı səfiri, Şərqin
və Qərbin sülh və şəfqət elçisi
Mehriban xanım sadəcə sual qoymaqla kifayətlənmir; o
özünün artıq beynəlxalq miqyas almış
geniş və çoxcəhətli fəaliyyəti ilə bu
suala həm də cavab verir, sivilizasiyalar arasında
qarşılıqlı anlaşma yaradılması istiqamətində
ciddi əməli addımlar atır.
Maddi mədəniyyətin,
elmin, texnologiyanın, iqtisadiyyatın, fiziki
sağlamlığın, idmanın prioritetliyinə əsaslanan
Qərb sivilizasiyası və mənəvi mədəniyyətin,
əxlaqın, dini dəyərlərin prioritetliyinə əsaslanan
Şərq sivilizasiyası ancaq bir-birini
qarşılıqlı surətdə tamamladıqda kamil
insanın formalaşmasına xidmət edir.
Cəmiyyətin həyatında
elmlə yanaşı, əxlaq və din də həlledici rol
oynayır. Ruhun sağlamlığı təkcə bilik
üzərində qurula bilmir. Burada inam, etiqad da eyni dərəcədə
önəmlidir. Bütün bu cəhətlər ilk növbədə
təhsil strategiyasında öz əksini tapır. Son dövrlərdə Azərbaycanda məktəblərə
dövlət qayğısının artması da bu
baxımdan qanunauyğun görünür. İlham Əliyevin
rəhbərliyi ilə Milli Olimpiya Komitəsi tərəfindən
bütün bölgələrdə yeni idman komplekslərinin
tikilməsi işi indi Mehriban xanım Əliyevanın
rəhbərliyi ilə bütün bölgələrdə
yeni məktəb binalarının tikilməsi ilə davam
etdirilir ki, bu da "sağlam bədən"
üçün görülən işlərin
"sağlam ruh" üçün görülən
işlərlə tamamlanması deməkdir. Siyasi və iqtisadi kursun prioritetliyini önə
çəkən, ölkənin davamlı
inkişafını təmin etmək üçün möhkəm
iqtisadi baza yaradan İlham Əliyevin quruculuq fəaliyyəti
birinci ledinin mədəni-mənəvi dəyərlərimizin
qorunub saxlanması, inkişaf etdirilməsi və dünya
ictimaiyyətinə çatdırılması sahəsində
gördüyü böyük işlərlə
tamamlanır ki, bu da Azərbaycanın hərtərəfli və
ahəngdar tərəqqisinə xidmət edir.
Təsadüfi deyil
ki, bu gün bütün dünyanın böyük din xadimləri
də özünü artıq tolerantlığın ideoloji mərkəzi
və praktik təcəssümü kimi təsdiq etmiş olan
Bakıda toplaşır və dinlərin dialoqu çərçivəsində
və bununla həm də sivilizasiyaların qarşılıqlı
anlaşması istiqamətində səmərəli iş
aparırlar.
Azərbaycanın
eyni zamanda dinlərarası və sivilizasiyalararası dialoqun mərkəzinə
çevrildiyini diqqətə çatdıran Prezident İlham
Əliyev "Dinlərarası dialoq: qarşılıqlı
anlaşmadan birgə əməkdaşlığa
doğru" mövzusunda Beynəlxalq konfransdakı
çıxışında dünyada sülhün təmin
olunmasında belə dialoqlara böyük ehtiyac olduğunu demişdir. Həqiqətən
də bu gün Azərbaycan təkcə Şərqdən Qərbə
və Qərbdən Şərqə gedən yolların
baş keçidi deyil, habelə siyasi və iqtisadi
maraqların, dinlərin, mədəniyyətlərin,
sivilizasiyaların da qovuşduğu məkana,
qarşılıqlı tamamlanma və vəhdət rəmzinə
çevrilmişdir.
Səlahəddin XƏLİLOV,
AMEA-nın müxbir üzvü,
professor
Azərbaycan.- 2009.-13
noyabr.- S. 8.