Yeni arzular,yeni vəzifələr
Yetmiş yaşlı Gəncə
Dövlət Universitetinin nüfuzu ilbəil artır, əlaqə-ünsiyyət
dairəsi getdikcə genişlənir. Universitetin 15 nəfər
məzunu Yunanıstanın, Bolqarıstanın,
Hollandiyanın, Fransanın və İtaliyanın ali məktəblərində
təhsillərini davam etdirir. Cari ildən etibarən
universitetin daha 12 nəfər məzunu dünyanın ən
nüfuzlu ali təhsil ocaqlarında öz biliklərini
artıracaq. Bu yaxınlarda Bolqarıstanın Rosse Universitetindən
altı aylıq təcrübə keçmək
üçün iki nəfər Gəncəyə gəlib.
Türkiyədən isə GDU-nun magistraturasına 18 nəfər
qəbul olunub.
Kollektivin nüfuzu artdıqca bu
qocaman təhsil ocağına gələnlərin sayı
çoxalır. Cari ildə universitetin bakalavr bölməsinə
1052, magistraturasına isə 121 nəfərdən çox
oğlan və qız qəbul olunub ki, bu da əvvəlki illərdəkinə
nisbətən xeyli çoxdur.
Yetmiş yaşlı Gəncə
Dövlət Universitetinin təcrübəli kollektivi yeni dərs
ilinə təzə binada yeni təhsil proqramı ilə
başlamışdır. Bu yaxınlarda universitetin yubileyini
qeyd etdik. Keçilən yola nəzər saldıqca,
istər-istəməz özündə daxili bir qürur
duyursan: bu qocaman təhsil ocağının professor-müəllim
heyəti bütün dövrlərdə, xüsusən,
ölkəmiz müstəqillik əldə etdikdən sonra
bilikli, bacarıqlı kadrların hazırlanmasında, gənc
nəslin təlim-tərbiyəsində böyük işlər
görüb. Ümummilli lider Heydər Əliyevin çox
yüksək dəyərləndirdiyi müəllim adı
bizim üçün həmişə əziz, uca olub. Ulu
öndər deyirdi ki: "Mən Yer üzündə müəllimdən
yüksək ad tanımıram. Çünki hər birimizə
təhsil, bilik verən, bu səviyyəyə qaldıran məktəbdir
və məktəbdə təhsil verən müəllimdir.
Orta məktəb olsun, yaxud ali məktəb, fərqi yoxdur,
hamısında təhsil verən müəllimdir. Ona görə
də həyatımda ən çox sevdiyim adamlar mənim
müəllimlərim olubdur. Mənə ilk təhsil
verən, birinci sinifdən başlayaraq təhsil verən
müəllimlərin hamısını böyük minnətdarlıqla
xatırlayıram və bu fürsətdən istifadə edib
müəllim peşəsinə bir daha yüksək hörmət
və ehtiramımı bildirirəm. Sizə də
tövsiyə edirəm ki, müəllim adını yüksək
tutasınız".
Ümummilli lider
Heydər Əliyevin bu dəyərli sözlərini təsadüfi
xatırlatmadım. Çox xoşdur ki, adı, peşəsi
müqəddəs sayılan müəllimlərin
hazırlanıb xalqın xidmətinə göndərilməsində
məhz 70 yaşlı universitetimizin də öz layiqli
payı var. Elə buna görə də şərəfli yol
keçmiş bu təhsil ocağının fəaliyyəti
dövlətimiz tərəfindən yüksək qiymətləndirildi,
70 illik yubileyi münasibəti ilə Prezident İlham Əliyevin
sərəncamı ilə əməkdaşlardan 2 nəfəri
Azərbaycan Respublikasının əməkdar elm xadimi,
11 nəfəri əməkdar müəllim, 1 nəfəri əməkdar
jurnalist fəxri adlarına layiq görüldü, 12 nəfəri
isə "Tərəqqi" medalı ilə təltif edildi.
Bu hörmət, ehtiram uzun illərin gərgin zəhmətinin
bəhrəsidir.
Yeri gəlmişkən
universitetimizin keçdiyi inkişaf yoluna qısa nəzər
salaq. Ötən əsrin otuzuncu illərinin əvvəllərində
Gəncə məktəblərində 351 nəfər müəllim
işləyirdi. Onlardan yalnız 33 nəfərinin ali təhsili
var idi. Hətta 31 məktəb direktorundan
yalnız iki nəfər ali təhsilli idi. Ölkənin qərb
regionunda, eləcə də çoxsaylı
soydaşlarımız yaşayan qonşu respublikalarda müəllim
kadrlarına olan ciddi ehtiyacı ödəmək məqsədilə
Azərbaycan Xalq Komissarları Soveti Gəncədə ikiillik
müəllimlər institutunun
yaradılması barədə 14 aprel 1938-ci il tarixli qərar
imzaladı. Həmin vaxtdan 23 müəllimi, 244 tələbəni
əhatə edən təbiyyat və fizika-riyaziyyat fakültələrindən
ibarət institut fəaliyyətə başladı. Gələcəyin
məşhur şairi Əhməd Cəmil, sonralar akademik səviyyəsinə
yüksəlmiş Ələkbər Quliyev, Musa Musayev və
başqaları bu ali təhsil ocağının ilk müəllimləri
sırasına daxil oldular.
1939-cu ildə tarix, Azərbaycan
dili və ədəbiyyat fakültələri
yaradıldı, təbiyyat fakültəsinin fəaliyyəti
genişləndirilərək təbiyyat-coğrafiya fakültəsi
oldu.
1943-cü ildə
pedaqoji kollektivə yeni bir sevinc bəxş edildi.
İnstitutumuzun bazasında dördillik Gəncə Dövlət
Pedaqoji İnstitutu yaradıldı və ona məşhur təbiətşünas
alim, milli mətbuatımızın banisi Həsən bəy Zərdabinin
adı verildi. İkinci dünya müharibəsinin ağır
sınaqlarından uğurla çıxan kollektiv dinc quruculuq illərində
böyük inkişaf yoluna qədəm qoydu. Professor-müəllim
heyətinin tərkibində də əsaslı
dönüş yarandı. 1946-1950-ci illərdə akademiklərdən
Əlisöhbət Sumbatzadə, Əziz Mambetov, professorlardan
İbrahim İbrahimov, Məmmədyusif Axundzadə, Səlim Cəfərov,
Həzrət Səfərov kimi görkəmli alim-tədqiqatçılar
institutun daha da inkişaf etməsi üçün öz
elmi-pedaqoji töhfələrini verdilər.
1957-1958-ci tədris ilində artıq professor-müəllim heyətinin
sayı 86 nəfərə çatmışdı ki,
onların 18 nəfərinin elmi dərəcəsi var idi.
1965-ci ildə dörd fakültədə 2536 nəfər tələbə
təhsil alırdı, onlarla 13 kafedranın əməkdaşları
məşğul olurdular.
1968-ci ilin statistik məlumatına
görə, ötən müddət ərzində institutumuz
10 min nəfərdən çox müəllim
hazırlamışdı. Məzunlardan 7 nəfəri elmlər
doktoru və professor, 50 nəfəri isə elmlər namizədi,
dosent adını almış, bir çoxu rəhbər vəzifələrə irəli çəkilmişdi.
Onların monoqrafiyaları, tədris vəsaitləri
və məqalələri elmi ictimaiyyət arasında
geniş rəğbət qazanmışdı. Təsadüfi
deyildir ki, kollektivimiz tədrisdəki və elmi-tədqiqat
işlərindəki uğurlarına görə Nazirlər
Sovetinin 18 iyun 1969-cu il tarixli sərəncamı ilə birinci
kateqoriyalı ali məktəblər sırasına daxil
edilmişdi.
Həmin dövrdə
institutun maddi-texniki bazası xeyli möhkəmləndi. Ötən
əsrin yetmişinci illərinin əvvəllərində
dördmərtəbəli yeni tədris korpusu və hər
şəraiti olan yataqxana binası istifadəyə verildi.
İllər keçdikcə tədrisin keyfiyyəti yüksəlir,
ixtisasların, fakültələrin sayı artır, kafedralar
çoxalırdı. 1998-1999-cu tədris ilində institutda 18
nəfər elmlər doktoru, 153 nəfər elmlər namizədi
fəaliyyət göstərirdi. 1992-ci ildə yaradılan
aspirantura şöbəsi gənc tədqiqatçı-alimlərin
yetişməsində mühüm rol oynayır.
Ölkəmiz
müstəqillik əldə etdikdən sonra institutumuzun fəaliyyəti
yeni məcraya, yeni inkişaf yoluna qədəm qoydu. 1998-ci ildə
institutda xarici dillər fakültəsi açıldı.
1999-cu ildə fransız dili şöbəsinin
yaradılması haqqında müqavilə bağlandı.
Alman dili ixtisasının fəaliyyəti də xarici dillər üzrə savadlı
milli kadrların hazırlanmasına ciddi şərait
yaratdı.
Təhsil
ocağımızın inkişafında ulu öndərin
qayğısı və köməyi xüsusi qeyd
olunmalıdır. Ümummilli liderin təşəbbüsü
ilə təhsil sahəsində aparılan islahatlar öz bəhrəsini
verməyə başladı. Heydər Əliyevin 13 iyun 2000-ci
il tarixli qərarı ilə ali məktəbə universitet statusunun verilməsi
bu qayğının parlaq təzahürüdür. Ulu öndər
Heydər Əliyevin siyasi kursunu uğurla davam etdirən
Prezident İlham Əliyevin qayğısı və köməyi
sayəsində Gəncə Dövlət Universitetinin
nüfuzu ilbəil artır, fəaliyyət dairəsi
genişlənir.
Bu sahədə Heydər
Əliyev Fondunun prezidenti, YUNESKO və İSESKO-nun xoşməramlı
səfiri, Milli Məclisin deputatı Mehriban xanım Əliyevanın
təşəbbüsü ilə həyata keçirilən
"Yeni Azərbaycana yeni məktəb" layihəsi çərçivəsində
görülən işlər xüsusi qeyd olunmalıdır.
Maliyyə
böhranının bütün dünyanı bürüyən
bir dövrdə universitet üçün xeyli miqdarda vəsait
ayrıldı. Bu hesaba iki tədris binası əsaslı surətdə
təmir edildi, idman zalı yenidən quruldu. Əsas binada
istilik sistemi, su, kanalizasiya, rabitə, elektrik xətləri
yeniləşdirildi, pillələrə, foyelərə mərmər plitələr
döşəndi. Binanın fasadı Gəncənin ümumi
memarlıq üslubuna uyğun təzələndi, köhnə
üslublu pəncərələr dekorativ şüşələrlə
əvəz edildi.
İş şəraitinin
yaxşılaşdırılması, maddi-texniki bazanın
möhkəmləndirilməsi çox önəm
daşıyır. Lakin əsas məsələ tədris
prosesinin müasir tələblər səviyyəsində
qurulmasına nail olmaqdan ibarətdir. Elə buna görə də
kollektivimiz Avropa təhsilini əhatə edən "Bolonya
prosesi"nə qoşulmuşdur. Proqramın tələbinə
uyğun olaraq birinci kursa gələn tələbələrin
hər biri üçün fərdi tədris planları tərtib
edilmişdir. Həmin planlar əsasında müəllimlərin
dərs yükləri müəyyən edilmiş, müvafiq
fakültə dekanlarının təqdimatı ilə
"tyütor xidməti" yaradılmışdır.
Bizdə tədris prosesinin kredit
sistemi əsasında təşkilinə hələ 2006-2007-ci
tədris ilindən başlanılmış, ilk dəfə
riyaziyyat-informatika fakültəsinin informatika ixtisasında
eksperiment kimi tətbiq olunmuşdur. Birillik təcrübədən
sonra, 2007-2008-ci tədris ilində 4 fakültədə 11
ixtisas üzrə, cari tədris ilindən isə bütün
fakültələrdə kredit sisteminə keçilmişdir.
"Bolonya prosesi"nin Baltik
ölkələrin ali məktəblərində necə
qurulduğunu öyrənmək məqsədilə bir qrup əməkdaşımız
Vilnüs və Kaunas universitetlərinə ezam olunmuşlar. Gətirilən tədris planları və digər sənədlər
orada istifadə olunan sənədlərlə müqayisə
edilmiş, fərqli və oxşar cəhətlər
araşdırılmış, müntəzəm surətdə
qabaqcıl iş təcrübəsindən istifadə edilməsinə
başlanılmışdır.
Kredit sisteminin tələblərinə uyğun auditoriyalar, laboratoriyalar kompüterlərlə təmin edilmişdir. Universitetdə yaradılan sürətli internet şəbəkəsi əməkdaşların tam istifadəsinə verilmişdir.
Müasir dövrdə yüksək səviyyəli mütəxəssislərin hazırlanması beynəlxalq əlaqələrin yaradılmasını tələb edir. Universitet bu istiqamətdə hələ 2006-cı ildən fəaliyyətə başlamış, Avropa İttifaqının dəstəklədiyi Erazmus Mundus proqramı çərçivəsində təhsilin bütün pillələri üzrə Avropa universitetlərində kadr hazırlığına diqqəti artırmışdır. 2007-ci ilin sentyabr ayından icrasına başlanmış bu layihə 2011-ci ilədək davam edəcəkdir. Layihənin əsas məqsədi Avropa ölkələrinin aparıcı ali təhsil ocaqlarında magistr, aspirant və doktor hazırlamaqdan, bakalavr pilləsində oxuyan tələbələrin həmin universitetlərdə təhsillərinin davam etdirməsinə şərait yaratmaqdan, tədqiqatçılara elmi yaradıcılıq məqsədi ilə qısa, yaxud uzunmüddətli ezamiyyələr imkanı verməkdən, təhsil və elm sahəsində uyğun kafedralar arasında əməkdaşlıq münasibətlərini genişləndirməkdən ibarətdir. Layihədə Fransa, Almaniya, İtaliya, Portuqaliya, Litva, Bolqarıstan və digər ölkələr iştirak edir. Gəncə Dövlət Universiteti həmin ölkələrin ən nüfuzlu yeddi universiteti ilə bağladığı müqavilələr çərçivəsində təcrübə toplamaq və təhsil almaq hüququ qazanmışdır. Artıq Lissabon Dövlət Universiteti (Portuqaliya), Soloniki ATEİ Universiteti (Yunanıstan), Bolqarıstan Rousse, Latviya Rezekne Auqstskola Universiteti, Hollandiya HAS Den Bosh Universiteti, Litva Mykolas-Romerius Universiteti ilə qarşılıqlı müəllim və tələbə mübadiləsi aparılmışdır.
Beynəlxalq əlaqələrin qurulması üçün ikinci istiqamət Şərqi Avropa ölkələrinin (Macarıstan, Çexiya, Slovakiya) universitetləri və elm mərkəzi ilə əldə olunmuş razılaşmalardır. Üçüncü istiqamət isə Almaniyanın Baden Vütenburq universitetləri ilə əlaqələrin qurulması üçün yazılmış layihə təklifidir. Həmin təklif Almaniyanın Azərbaycandakı səfirliyinə və Baden Vütenburq Universitetlər şəbəkəsinə təqdim edilmişdir.
Bolonya prosesinə qoşulan hər bir ali təhsil müəssisəsi ilk növbədə attestasiyadan keçməli, akkreditasiya olunmalıdır. Bu məqsədlə təhsil ocağında zəruri struktur dəyişikliyi edilmişdir. Bəzi fakültələrdə ixtisaslar onun profilinə, bəzi kafedraların adları isə universitetin istiqamətinə uyğun gəlmirdi. Elmi şurada müzakirə edilib qəbul olunmuş layihəyə əsasən, fakültə və kafedraların adları dəyişdirilmiş, ləğv edilən kafedraların bazasında yeniləri yaradılmış, dərs saatları arasında uyğunsuzluq aradan qaldırılmışdır.
Avropa təhsil məkanına inteqrasiya prosesini sürətləndirmək istiqamətində mühüm addımlardan biri də ali təhsilin bakalavr pilləsi üçün ixtisasların yeni siyahısının hazırlanmasıdır. Bu siyahıya müəllim hazırlığı ilə bağlı yeni bölmə daxil edilmişdir ki, orada 21 ixtisas nəzərdə tutulmuşdur. "İbtidai sinif müəllimi hazırlığı kurikulumu"nun tərtibatı və tətbiq edilməsi üçün seçilmiş üç pilot ali təhsil müəssisəsindən biri də Gəncə Dövlət Universitetidir.
Kurikulum ümumi təhsilin məzmununun müasir tələblər zəminində yeniləşdirilməsini nəzərdə tutur. Heç şübhəsiz ki, kollektiv bu mühüm işin öhdəsindən layiqincə gəlməyə çalışacaqdır.
Universitetdə 8 fakültə, 37 kafedra, habelə magistratura, qiyabi, xarici əlaqələr və nəşriyyat şöbələri fəaliyyət göstərir. Hazırda universitetdə bakalavr pilləsi üzrə dörd mindən, magistr təhsili üzrə üç mindən artıq tələbə təhsil alır. Təlim-tərbiyə və elmi-tədqiqat işləri ilə 575 nəfər müəllim məşğul olur. Professor-müəllim heyətinin 16 nəfəri elmlər doktoru və professor, 172 nəfəri isə elmlər namizədi və dosentdir.
Universitetdə elmi kadrların hazırlanmasına və elmi-tədqiqat işlərinin həyata keçirilməsinə böyük diqqət yetirilir. Hazırda 11 nəfər aspirant, 72 nəfər dissertant elmi-tədqiqat işi aparır və 30 nəfər doktorluq dissertasiyası üzərində çalışır.
Universitetimizin fəaliyyətinin mühüm hissəsi müasir təlim metodlarından, informasiya texnologiyalarından bacarıqla istifadə edə bilən, yüksək pedaqoji, psixoloji və metodiki hazırlığa malik müəllim kadrları hazırlamaqdan ibarətdir. Hər il mindən cox tələbəmiz 20 orta məktəbdə pedaqoji təcrübə keçir, əməli vərdişlər qazanırlar.
Universitetdə hazırlanan pedaqoji kadrlara təhsil nazirliyinin təqdim etdiyi vakant yerlərdə işləmək üçün təyinat verilir. Həmin mütəxəssislər üçün iki istiqamətdə həvəsləndirmə tədbirləri müəyyən edilmişdir. Belə tədbirlər pedaqoji fəaliyyətini üç il müddətində eyni iş yerində davam etdirən gənclərə və eləcə də bu qaydada həmin bölgələrdə (yüksək dağlıq rayonlarında) işləmək istəyən digər kateqoriyalı müvafiq ixtisaslı pedaqoji kadrlara şamil olunur.
Uzunmüddətli müzakirələrdən sonra, nəhayət, "Təhsil haqqında" Azərbaycan Respublikasının Qanununun qəbul edilməsi ölkənin ictimai-mədəni həyatında əlamətdar hadisədir. Qanunda mövcud nailiyyətlər nəzərə alınmaqla yanaşı, təhsilin dünya sisteminə inteqrasiyası da öz əksini tapmış, onun inkişaf yolları və qarşıda duran vəzifələr çox aydın şəkildə göstərilmişdir.
"Təhsil haqqında" qanun bizim ən ümdə fəaliyyət proqramımızdır və kollektivimiz hər sahədə onun uğurlu icrası üçün əlindən gələni edəcəkdir.
Elman MƏMMƏDOV,
Gəncə Dövlət
Universitetinin
rektoru, professor
Azərbaycan.-
2009.- 7 oktyabr.- S. 5.