İbn Ərəbinin fəlsəfi irsi müasir
fransızdilli ədəbiyyatda
Oktyabrın 9-da Bakıda XX əsrin
görkəmli şərqşünas alimi Aida
İmanquliyevanın 70 illik yubileyinə həsr edilən
"Şərq və Qərb: ortaq mənəvi dəyərlər,
elmi-mədəni əlaqələr" mövzusunda beynəlxalq
İbn Ərəbi simpoziumu keçiriləcək. Qeyd edək
ki, Şərq fəlsəfi mədəniyyətinin
inkişafına mühüm təsir göstərmiş
İbn Ərəbi müsəlman orta əsrlərinin ən
müəmmalı və ziddiyyətli şəxsiyyətlərindən
biri olmuşdur.
Simpozium ərəfəsində
müasir fransız şərqşünaslığının
İbn Ərəbi yaradıcılığına münasibətilə
bağlı yazını oxucuların diqqətinə təqdim
edirik.
Məqalədə Mişel
Xodkiyeviçin, Klod Addasın, Əhməd Yusefin, Anri Korbenin,
Osman Yəhyanın, Mişel Malerbin, Emil Brünşviqin, Layla
Xəlifənin, Camil Aysanini və başqalarının araşdırmaları
əsas götürülmüşdür.
Mühiyə
əd-din Əbu Əbdallah Məhəmməd ibn Əli əl-Hatimi
əd-Tai - İbn Ərəbi (1165-1240) Pireney
yarımadasında o dövrün sivilizasiyalarının kəsişdiyi,
fəlsəfə və mədəniyyət mərkəzi olan
Əndəlisin Mursiya şəhərində anadan olmuşdur.
Erkən
yaşlarından müsəlman dindarlığı ilə əhatə
olunmuş, ənənəvi təhsil almış, artıq 19
yaşında ikən sufi olmuşdur. Əsərlərində
başına gəlmiş nurlanmalar, bəzən isə
keçmiş dövrlərin sufiləri və peyğəmbərləri
ilə görüşləri barədə çoxsaylı məlumatlar
var.
Tədqiqatçılar onun
yaradıcılığında Əl-Qəzali ideyaları ilə
əlaqələri və polemikanı üzə
çıxarmış, 14 yaşında ikən onun Kordovada
İbn Rüştlə ilk görüşü haqqında məlumatlar
vermişlər. 31 yaşında ikən Fes şəhərində
keçirdiyi nurlanma zamanı o, Məhəmməd peyğəmbəri
görmüş və "Müdrikliyin
möhürü" əsərini - peyğəmbərlik
ensiklopediyasını yaratmışdır.
Məkkədə ikən İbn Ərəbi
özünün 15.000 vərəqlik çoxcildli
traktatını, sufiliyin metafizik aspektlərini izhar etdiyi
şah əsərini - "Məkkə kəşfləri"ni
tərtib etməyə başlamış və bu əsərə
görə "Əflatunun oğlu" adını
qazanmışdır.
İbn Ərəbi sufi
kosmoqoniyasını, "kiçik dünya",
"Allahın obrazı" kimi götürülən insan
haqqında və yaradılışın səbəbi barədə
təlimi, "məqam" və "hal" haqqında sufi
təsəvvürlərini işləyib hazırlamış,
"vəhdət əl-vücud" haqqında təlim
yaratmışdır. Onun yaradıcılığına
orijinallıq verən iki ilahi əksliyi özündə birləşdirən,
"aralıq" dünya barədə müddəadır.
Qeyd edək ki, mursiyalı
Böyük Şeyxin təlimi, ispaniyalı tədqiqatçı
Migel Azin Palasposun, Lui Masinyonun və Anri Korbenin
araşdırmalarına görə, islam regionunda dirçəlmiş
və Qərbdə öyrənilməyə
başlanmışdır.
İbn Ərəbi 846 əsərin
müəllifidir. Anri Korben hesab edir ki, onların sayı 856
olmuşdur və 550-si 2917 əlyazma şəklində
günümüzə qədər gəlib
çatmışdır. Bu nəhəng irs suriyalı tədqiqatçı
Osman Yəhyanın islam elmlərini, o cümlədən şəriəti
və yaxud ezoterik qanunlar olan Quranı, Sünnəni və
hüququ (fiqh), Həqiqəti - yəni, metafizik və ezoterik
həqiqətlərin toplusunu və nəhayət, təriqəti
- yəni, həqiqətin reallaşdırılmasına istiqamətlənmiş
mənəvi yolu özündə cəmləşdirən,
"İbn Ərəbi, əsərlərinin tarixi və təsnifatı"
adlı əsərində
işıqlandırılmışdır.
Fransız tədqiqatçısı,
filosof və tərcüməçi Anri Korben İbn Ərəbini
"bütün zamanların ən böyük
teosoflarından biri" adlandırmış və
özünün 1958-ci ildə Fransada nəşr olunmuş
"İbn Ərəbi təlimində yaradıcı təxəyyülün
konsepsiyası" adlı məşhur monoqrafiyasını
ona həsr etmişdir.
Anri Korben istər Qərbin
xristian, istərsə də Şərgin sufi mistik ənənələrini
eyni hərarətlə qarşılayırdı. O, qeyd edirdi
ki, sufi mətnləri həm orta əsrlərin xristian
teoloqlarına, həm də sufi mütəfəkkir və
şairlərinin qəbul etdikləri simvolları əxz
etmiş Avropa ədəbiyyatına mühüm təsir
göstərirdi. Monoqrafiyadakı Dante və Şekspirin ədəbi
kosmologiyası ilə İbn Ərəbi mistik düzənlərinin
müqayisəli təqdimatı onu daha oxunaqlı edir. Ələlxüsus,
Dantenin və Renessans dövrü müəlliflərinin rəmzi
göstərişləri ilə Böyük Şeyxin təliminin
əsas anlayışlarından biri olan "təxəyyül
dünyası" gerçəklərinin müqayisə edilməsi
daha təsirlidir. Burada Korben heç də əxzetmədən
deyil, məcazi deyimin mistik mahiyyətindən söhbət
açır, yəni, Korbenin İbn Ərəbi təliminin məcazi
tərkibinə baxışları bu mütəfəkkirə
verilmiş və Avropa ədəbiyyatında indiyə qədər
işlənən "panteist" və ya "panteistik
monizm" kimi ənənəvi və geniş
yayılmış deyimlərdən mühüm dərəcədə
fərqlənir.
İbn Ərəbi
yaradıcılığı sufizmin zirvəsidir. Ona qədər
sufilik Əbu Talib əl Maki və Əbu Hamid əl Qəzalidə
müşahidə edildiyi kimi, bir növ, praktik mistika idi. Ondan
sonra isə sufilik müsəlman ezoterizminin mümkün qədər
sistemləşdirilmiş məcmusu, dünya ezoterizminin zirvəsi
- başdan-başa teosofiya - təsəvvüf idi.
Fransız tədqiqatçısı
Roje Döladrierin fikrincə, İbn Ərəbi ona qədər
heç kəs tərəfindən işlənilməmiş
teoloji, mistik və metafizik irsin müəllifidir.
İbn Ərəbi səyahəti
sevirdi. Çoxsaylı faktlar onu Əlcəzairin Buji şəhərində
inşa edilmiş və "fütuvva" din cəngavərləri
ilə onlara rəhbərlik edən Böyük müəllim
və ya Ali Şeyxin yaşadığı monastır-qalalarla
bağlayır. Bujidə, Bonedə, Şerşeldə, Oranda
"ribat" adlandırılan bu sayaq monastır-qalalar dəniz
sərhədləri boyunca yerləşirdi. Həmin
monastır-qalalar bu hərəkatın tərəfdarı olan
xəlifə əl-Nəsir (1191-1223) tərəfindən
qanuniləşdirilmişdir.
Əlcəzairli tədqiqatçı
D.Aysani R.Brünşviq və E.Dermengem tərəfindən təqdim
olunmuş mənbələrə istinadən Böyük
Şeyxin hicri təqviminin 597-ci ilində Bujiyə gəldiyini
yazır. Onun bu şəhərdəki qarabasmaları-gözəgörünmələri
haqqında E.Dermengem İbn Ərəbidən iqtibas edir:
"Bir dəfə gecə mən özümü
bütün səma cisimləri ilə bağlanmış kimi
hiss etdim. Onların hər biri ilə məni böyük mənəvi
sevinc bağlayırdı". Dermengem daha sonra yazır ki, səma
cisimləri və əlifba hərfləri ilə bağlanmalar
nəhayətdə onu mənəvi nikaha gətirib
çıxarır. Bujidə onun çoxsaylı əlaqələri
mövcud idi. Məsələn, İbn Ərəbi tez-tez Sidi
Bu Medienadan iqtibaslar gətirər və onu bizim şeyx, imam...
müəllimlər müəllimi adlandırardı.
Gözəgörünmələrə
qərq olmuş şeyx qışqıraraq: "Bu, intəhasız
okeandır, onunla təmasda olan hər kəs ona qədər
heç kimə nəsib olmamış daha dərin biliklərə,
sirlərə və səma cisimlərinin təsirinə vaqif
olar" demişdi.
Bir qədər susduqdan sonra:
"Bu şəhərdə gözəgörünmələrə
məruz qalan kəs buraya gəlmiş əndəlisli gənc
ola bilər" demişdi.
Sufiliyə qoşulmaq yolu - gecə
yoludur. Burada qaranlıq gecə işıqlı və həlim
bir hala gəldiyi zaman onun durduğu müqəddəs yerə
keçməkdən söhbət gedir.
"Kollej de Frans"da
keçirdiyi seminarda Ahdre Mikel "leyla" (gecə)
sözü ilə ondan hissolunacaq qədər fərqli olan və
başqa məna daşıyan "leyla" sözünün
sirrini izah edir. Onu da deyək ki, "leylanın sirri" ifadəsi
ilk olaraq İbn Ərəbi tərəfindən işlədilmişdir.
Tədqiqatçı Əhməd
Yusef özünün "İbn Ərəbi və Ümumvəhdət
Allahı" adlı məqaləsində qeyd edir ki, İbn Ərəbinin
biliklərinin mənbəyi islam mədəniyyətinin,
mistikanın, ellinizmin və neoplatonizmin melanjindən, yəni,
qarışığından ibarətdir. Daha sonra müəllif
bildirir ki, hələ İbn Ərəbiyə qədər Əbu
Yezid vəhdət nəzəriyyəsini öz müəllimi əl-Sindidən
götürərək üzərində işləmiş və
ona Şərq fəlsəfəsi forması vermişdir. Əbu
Yezid və İbn Ərəbi arasında baş vermiş
görüş islam teologiyasında və Hind-Çin
metafizikasında vəhdət nəzəriyyəsinin
oxşarlığını izah edə bilər. Deməli, bu
nəzəriyyə - vəhdət nəzəriyyəsi - iki mənbəyin
- Şərq və Çin fəlsəfi fikrinin
çıxış nöqtəsi olmuşdur. Ümumiyyətlə,
islam mistikasının, o cümlədən vəhdət nəzəriyyəsinin
köhnə İran fəlsəfəsi, hind və ellin
ideyaları və xristian mistikası ilə
bağlılığına baxmayaraq, müsəlman mistikləri
Quranda və peyğəmbər ənənələrində
bu nəzəriyyənin motivini tapa bilmiş və öz təfislərini
yaradarkən Qurandan mistika mənbəyi kimi istifadə
etmişlər.
Maraqlıdır ki, oxşar fikrə
biz Mişel Malerbdə də rast gəlirik; özünün
"Dünya dinləri" kitabında o, xüsusilə qeyd
edir ki, "Məhəmməd peyğəmbərə Quran surələrindən
əlavə, həmçinin ezoterik-məxfi vəhylər də
nazil olmuşdur ki, öz növbəsində o da bunları ənsardan
- tərəfdarlarından bəzilərinə
çatdırmışdır". Məhz bu səbəbdən
sufi müəllimlər öz təlimlərini sələflərinin
uzun-uzadı və həqiqi təlimi ilə əlaqələndirirlər.
Böyük Şeyx ərəb
dilinin zənginliyindən məharətlə istifadə edərək
xüsusi bir incəliklə "Məkkə kəşfləri"nin
178-ci fəslini məhəbbətə, onun ifadə vasitələrinə
və hallarına həsr etmişdir. O, məhəbbət
yolunu şərh və izah edərək, sözün həqiqi
mənasında, təsəvvüfə mistika tətbiq edir.
M.Malerb qeyd edir ki, sufilərdə
Allah dedikdə məhəbbət Allahı başa
düşülür və ona yalnız məhəbbət
vasitəsilə çatmaq olar. "Əgər sən azad
olmaq istəyirsənsə, məhəbbətdən sərxoş
ol".
İordaniyalı tədqiqatçı
Layla Xəlifəyə görə, sufi ənənələrində,
ələlxüsus İbn Ərəbidə məhəbbət
heç də sufizmin sadə tərkib hissəsi deyil - bu,
qnostikin yolu və özünüifadə formasıdır.
İbn Ərəbi "Məkkə
kəşfləri"ndə Qurana və Allahın
adlarından birinə - "Sevən" (əl-Vədud)
adına istinad edərək Məhəbbəti ilahi məqama
(məqami-ilahi) bənzədir. Bu məhəbbətdən
yalnız Allahı dərk edən varlıq (vücud) və
insan emanasiya edir.
L.Xəlifə yazır ki, biz məhəbbətdə
ağılsızlığı, dəliliyi yalnız onun əksinin
- sədaqətin işığında başa düşə
bilərik, çünki dəlilik (cünun) sözü gizli,
məxfi (canan) sözündən mənbə alırsa, o zaman
pərdələnmiş və ya örtülü olan kəs
də idrakı bizdən gizli olandır.
Bu məsələyə
M.Xodkiyeviçin yanaşması da maraqlıdır:
"Böyük Şeyx iki əksliyi, yəni, dəliliyi və
ağlı birləşdirməklə perspektivdə
"addat"ın, yəni, iki ziddiyyətin və iki əksliyin
ittifaqı anlayışının spiralvari bir hərəkətlə
yolçunu mənbədən mərkəzə gətirəcəyini
bildirirdi.
İbn Ərəbinin də
tez-tez müraciət etdiyi İbn Qasiyədən soruşanda
ki Allahı necə tanımaq olar, sonuncu belə cavab verir:
"O, əkslikləri birləşdirən kəsdir".
Sonra Qurandan iqtibas gətirərək: "Q, birinci və
axırıncıdır, əvvəl və axır da
Odur" (Quran, 57:3). Sufi ənənələrinə, o
cümlədən İbn Ərəbiyə görə,
qoşulma yolu insanın ilkin təbiətinə
qayıtması yoludur (fitrə). Bu, ilahi mahiyyətə, Kəbəyə,
əkslikləri birləşdirən tarazlıq nöqtəsinə,
ilahi mehraba və insan qəlbinə qayıdış yoludur.
Həqiqi məhəbbətdə
aşiqi mənəvi məqama gətirmək qabiliyyəti
var. Bu məqamda o, məşuq sözündən başqa digər
hər şeyə kardır, məşuqun simasından
savayı bütün simalar kordur, yalnız məşuqun
adını çəkə bilməklə özgə bir
söhbət etməyə laldır. Onun qəlbinə məhəbbətdən
başqa özgə heç bir şey yol tapa bilmir.
Surətin daim gözüm
önündədir,
Hüsnü-əsma hər zaman dilimdədir.
Məndən necə pünhan qala bilərsən,
Mənzilin ki qəlbimin
içindədir?
Allaha məhəbbət
kainatı vücuda gətirir və Onun heç kəs tərəfindən
yaradılmamış "Mən"i ilə qurulmuş
dünya arasındakı fərqi dərk etmək bilgisi verir.
Fəqət təfriqəyə, parçalanmağa səbəb
olan qüvvə eyni zamanda birliyə, vəhdətə
aparır. Allahın "digərləri" tərəfindən
dərk olunması istəyi həmin yaradılmış
varlıqların mövcud olmasını, Onu sevməsini, Onun
bilgilərini əldə etməyə can atmaqla
yaradılışın məqsədlərinin həyata
keçirilməsini tələb edir.
Sufilər bu sayaq, Allahın
insanlara olan məhəbbəti ilə insanların Allaha olan məhəbbətindəki
tabeçilik münasibətlərinə "O onları sevir,
onlar isə Onu sevirlər" deyilən Quran ayəsində
bir işarə olduğunu görürlər.
İbn Ərəbi
varlığın vəhdəti əsasları üzərində
bərqərar olan (vəhdət əl-vücud) və mistik fəlsəfə
deyimində Allahın vəhdaniyyəti (tovhid) haqqında
islami doqmanı ifadə edən sufi məktəbinin banisi kimi
tanınır.
İbn Ərəbi
özünün "varlığın vəhdəti" təliminə
insani bilgilərin ali sintezi kimi, özünə isə
"kamil insan"ın təcəssümü kimi baxır.
Ümumvəhdət Allahı nəzəriyyəsi isə ilk dəfə
onun tələbəsi və kürəkəni Sədr əd-Din
əl Kunəvi tərəfindən sistem halına
salınmışdır.
Əhməd Yusefin bu təlimə
münasibəti belədir: İbn Ərəbinin mistik
doktrinası onun varlıq haqqında təsəvvürlərinin
təqdim olunması ilə başlayır: o, Allahı mütləq,
əbədi, intəhasız, yəni, sonu olmayan bir substansiya
kimi, bütün varlıqların mütləq mahiyyəti
kimi təsəvvür edir. O, qeyd edir ki, Mütləq bir tərəfdən
bütün canlılara xasdır, digər tərəfdən
isə dərkolunmaz və transsendentaldır. İbn Ərəbinin
mistik dokrtinasına görə, varlıqda yalnız
bütün mövcud olanların mahiyyətini özündə
cəmləşdirmiş Allah vardır.
Bütün
mövcudiyyatın birliyinin təsdiq edilməsi Allahdan
başqa bir varlığın mümkünsüzlüyü
fikrinə gətirib çıxarır. İslam dininin, ələlxüsus da əl-tovhid
(Allahın vəhdaniyyəti) ideyasının əsas prinsipləri
ilə uzlaşdırılması ilə bağlı
bütün cəhdlərə baxmayaraq, İbn Ərəbinin
panteist doktrinası özünün Allah və din
konsepsiyası ilə uzlaşa bilmədi.
İbn Ərəbi islamdakı
"Allahın vəhdaniyyəti" anlayışından
panteizm nəzəriyyəsindəki "Tək"
anlayışına keçmək cəhdində bulunurdu, yəni,
"Allahdan başqa tanrı yoxdur" deyiminin sintezindən
"yalnız Allah vardır" sintezinə keçməyə
cəhd edirdi.
İbn Ərəbi "Yalnız
Allah var" deyimini dəyişərək "Yalnız bir
reallıq var" deyirdi.
Əhməd Yusef yazır ki, beləliklə, İbn Ərəbi yeni prinsiplərin mənbəyində durur. Bu prinsiplərin ən birincisi Allahı "Tək" kimi təqdim etmək idi. İbn Ərəbinin təqdim etdiyi Allah ortodoksal islamda göstərilən Allahdan tamamilə fərqli idi.
İbn Ərəbi irsi bir çox filosofların, şair və sufilərin yaradıcılığına mühüm təsir göstərmişdir. Onun ideyalarının bir qismi şaziliyyə, mövləviyyə, xəlvətiyyə və digər sufi qardaşlıqlarının ideoloji əsasını təşkil edirdi.
İbn Ərəbinin yaradıcılığına çoxsaylı şiə təfsirçiləri və mistikləri tərəfindən şərhlər yazılmışdır. Tədqiqatçı Osman Yəhya yalnız "Müdrikliyin möhürü" əsərinə yazılmış 130 şərhin analizini aparmışdır. Fransızdilli şərqşünaslar tərəfindən İbn Ərəbi irsinin işıqlandırılması və gəlinən nəticə də bu irsin dünya şərqşünasları tərəfindən verilmiş şərhlə prinsipial eynilik təşkil etdiyi aydın görünür. Müşahidə olunan mülahizələrin və qiymətlərin ümumiliyi, fikrimizcə, Böyük Şeyxin ideyalar və simalar dünyasının həqiqiliyini sübut etmək üçün kifayət qədər əsas verir.
Zöhrə ƏLİYEVA,
fəlsəfə elmləri namizədi
Azərbaycan.- 2009.- 7 oktyabr.- S. 7.