Prezident İlham Əliyevin Azərbaycan Televiziyasına
müsahibəsi
Kişinyovda MDB Dövlət
Başçıları Şurasının iclasında
iştirak edən Prezident İlham Əliyev Azərbaycan
Televiziyasına müsahibə vermişdir.
AzərTAc müsahibənin mətnini
oxuculara təqdim edir.
- Cənab Prezident, Ermənistan
prezidenti ilə növbəti görüşünüz oldu.
Naxçıvanda türkdilli ölkələrin dövlət
başçılarının sammitində qeyd etdiniz ki,
hazırda danışıqlar son mərhələsindədir.
Bu baxımdan bugünkü görüşün nəticələri
barədə nə deyə bilərsiniz?
- Bildiyiniz kimi,
danışıqlar uzun illərdir ki, aparılır. Əfsuslar
olsun ki, hələ heç bir nəticə yoxdur. Mən qeyd
etmişdim ki, artıq danışıqlar son mərhələsindədir
və bu mərhələdə həlledici qərarlar qəbul
edilməlidir. Bizim mövqeyimiz dəyişməz olaraq
qalır. Ermənistan-Azərbaycan, Dağlıq Qarabağ
münaqişəsi Azərbaycanın ərazi
bütövlüyü çərçivəsində öz
həllini tapmalıdır. Erməni silahlı qüvvələri
bizim işğal olunmuş bütün torpaqlardan
çıxarılmalıdır. Bizim məcburi
köçkün soydaşlarımız öz doğma
torpaqlarına qayıtmalıdırlar. Bizim mövqeyimiz, eyni
zamanda, bütün beynəlxalq hüquq normalarına əsaslanır.
Bildiyiniz kimi, BMT Təhlükəsizlik Şurasının 4 qətnaməsi
qəbul edilibdir. Digər beynəlxalq təşkilatların qərarları
və qətnamələri vardır. Bir sözlə, beynəlxalq
hüquq baxımından bizim mövqeyimiz çox
güclüdür.
Danışıqlara gəldikdə,
deyə bilərəm ki, müsbət dinamika vardır. Əgər
bu olmasaydı, indiyə qədər bu danışıqlar
aparılmazdı. Danışıqlara bizim sadiq
qalmağımızın əsas səbəbi ondan ibarətdir
ki, danışıqlar prosesində çətin də olsa,
irəliləyiş vardır. Son 5-6 il ərzində çox
vacib məsələlər razılaşdırılıb.
İlk növbədə, Ermənistan qüvvələri
Dağlıq Qarabağın ətrafında yerləşən
bütün işğal edilmiş torpaqlardan qeyd-şərtsiz
çıxarılmalıdır. Bu, deyə bilərəm ki,
danışıqlar prosesində böyük irəliləyişdir.
Çünki 4-5 il bundan əvvəl 4 rayonun, ondan sonra 5
rayonun boşaldılmasından söhbət gedirdi. Ancaq
danışıqlar prosesində atılan addımlar nəticəsində
bu gün artıq deyə bilərəm ki, bu,
razılaşdırılıbdır.
Danışıqların
xüsusiyyəti ondan ibarətdir ki, hər şey
razılaşdırılmayana qədər heç nə
razılaşdırılmır. Bu o deməkdir ki, biz
bütün məsələləri həll etməliyik. Ancaq
biz o halda böyük sülh müqaviləsinə
yaxınlaşa bilərik. Azərbaycanın ərazi
bütövlüyü tam şəkildə bərpa
olunmalıdır və Dağlıq Qarabağda yaşayan ermənilər
və Dağlıq Qarabağa qayıdacaq azərbaycanlılar
gələcəkdə yüksək muxtariyyət şəraitində
yaşamalıdırlar. Bu da, eyni zamanda, dünyanın ən
müsbət təcrübəsini özündə ehtiva edən
bir yanaşmadır. Çox demokratik yanaşmadır və məsələ
ancaq bu yolla öz həllini tapa bilər.
Kişinyov
danışıqlarına dünyada və bölgədə
çox böyük maraq var idi. Çünki artıq
hamıya bəllidir ki, danışıqlar son mərhələsindədir
və xüsusilə ermənilər konstruktiv mövqe
tutarlarsa bu, danışıqlarda müsbət nəticəyə
gətirib çıxara bilər. Bir daha demək istəyirəm
ki, bizim mövqeyimiz dəyişməz olaraq qalır. Biz
bütün proseslərdə öz mövqeyimizi müdafiə
etmişik. Ancaq əfsuslar olsun ki, Kişinyov
görüşü nəticəsiz qaldı. Bəli, yenə
də qeyd etməliyəm ki, müəyyən məsələlərdə
müəyyən, o qədər də böyük olmayan tərəqqi
vardır. Ancaq əfsuslar olsun ki, tərəflər müzakirə
edilən əsas məsələlərdə
razılığa gələ bilməyiblər. Bunun da səbəbi,
bir daha demək istəyirəm ki, Ermənistanın
qeyri-konstruktiv mövqeyidir. Biz danışıqlarda həm
beynəlxalq hüquq normalarına əsaslanırıq, eyni
zamanda, danışıqları konstruktiv şəkildə
aparırıq. Biz başqa tərəfin
narahatlığını başa düşməyə
çalışırıq. Biz başa düşürük
ki, bu gün Dağlıq Qarabağda yaşayan əhali təhlükəsizlik
təminatını almalıdır. Eyni zamanda, işğaldan
sonra öz torpaqlarına qayıdacaq Azərbaycan əhalisi də
təhlükəsizlik təminatı almalıdır.
Dağlıq Qarabağa, Şuşaya qayıdacaq azərbaycanlılar
da təhlükəsizlik təminatı almalıdırlar. Yəni
bu proses paralel şəkildə aparılmalıdır və
bölgədə yaşayan bütün insanların təhlükəsizliyi
eyni dərəcədə vacibdir. Belə olan halda, bir daha demək
istəyirəm ki, bizim prinsipial mövqeyimiz,
danışıqlarda nümayiş etdirilən
yanaşmamız beynəlxalq hüquqa əsaslanır. Ümid
edirəm ki, Ermənistan tərəfi nəhayət,
konstruktivlik nümayiş etdirərək, çox vacib
addımlar atacaq, işğal edilmiş torpaqlardan öz
qoşunlarını çıxaracaq və beləliklə,
bölgədə sülh təmin olunacaq, bütün
kommunikasiyalar açılacaq və geniş mənada əməkdaşlıq
başlanacaqdır.
Dağlıq Qarabağ
münaqişəsi həll edilməmiş bölgədə
heç bir müsbət meyil gözlənilmir. Əgər
kimsə fikirləşir ki, bölgədəki mövcud
problemlərin bəzilərini asanlıqla həll etmək
olar, mən buna şübhə ilə yanaşıram.
Çünki bölgənin əsas problemi, əsas məsələsi
Dağlıq Qarabağ münaqişəsidir. İlk növbədə
bu münaqişə öz həllini tapmalıdır. Bundan
sonra bütün başqa məsələlər də öz
həllini tapa bilər.
- Cənab Prezident, oktyabrın
10-da Türkiyə ilə Ermənistan arasında münasibətlərin
nizamlanmasını nəzərdə tutan protokolların
imzalanması planlaşdırılır və məlumdur ki,
Dağlıq Qarabağ məsələsi bu protokollarda öz əksini
tapmayıb. Bununla bağlı Azərbaycanın mövqeyi necədir?
- Azərbaycan öz mövqeyini dəfələrlə
bəyan edib. Bu məsələ hələ aprel ayında
gündəliyə salınanda Azərbaycan öz mövqeyini
bildirmişdi. Mən də öz çıxışlarımda
bu məsələyə toxunmuşdum. Xarici İşlər
Nazirliyi rəsmi bəyanatla çıxış etmişdir.
Mövqeyimiz ondan ibarətdir ki, biz başqa ölkələr
arasında yaranan, yaxud da ki, yarana biləcək münasibətlərə
müdaxilə etmirik. Bunu yolverilməz sayırıq. Eyni
qaydada, biz öz daxili işlərimizə kiminsə
qarışmasını da arzulamırıq və buna imkan
vermirik. Azərbaycan heç vaxt başqa ölkələrin nə
daxili işlərinə, nə də ölkələr
arasında münasibətlərə qarışıb. Bu,
birinci məsələdir.
Heç kəs üçün
sirr deyil ki, Türkiyə-Ermənistan sərhədinin
bağlanmasının başlıca səbəbi və tək
səbəbi Kəlbəcər rayonunun işğal altına
düşməsi olmuşdur. Yəni məhz buna görə
Türkiyə-Ermənistan sərhədi bağlandı və
bu günə qədər belə vəziyyətdə
qalır. Təbii ki, səbəb aradan qaldırılandan sonra
sərhəd açıla bilər. Bu, bizim mövqeyimizdir.
Eyni zamanda, Türkiyə rəhbərləri də bu məsələ
ilə əlaqədar dəfələrlə öz mövqelərini
bildirmişlər. Mən ümid edirəm ki, bu mövqe
üstünlük təşkil edəcək və
protokollarda, onların praktiki icrasında bu amil nəzərə
alınacaqdır.
Siz qeyd etdiniz və bizdə olan məlumata
görə, bu protokollarda Dağlıq Qarabağ məsələsinin
həlli nəzərdə tutulmur. Ancaq bununla bərabər,
Türkiyənin rəhbərləri rəsmi bəyanatlarda və
şəxsi görüşlər əsnasında dəfələrlə
bizə bildirmişlər ki, Dağlıq Qarabağ məsələsi
həll olunmayana qədər Türkiyə-Ermənistan
protokolları məclis tərəfindən təsdiqlənməyəcək
və beləliklə, sərhədlər
açılmayacaqdır. Bunu Türkiyənin Prezidenti
demişdir, Baş naziri demişdir, Türkiyə parlamentinin sədri
demişdir, Türkiyənin xarici işlər naziri demişdir
və biz buna inanırıq. İnanırıq ki, belə də
olacaqdır. Belə olan halda bölgəyə sülh gələ
bilər. Belə olan halda bölgədəki bütün
ölkələr bu vəziyyətdən uğurla istifadə
edib öz aralarında bütün məsələləri həll
edə bilərlər. Ancaq bu halda bölgədə
genişmiqyaslı əməkdaşlıq yarana bilər.
Bəzən belə fikirlər də
səslənir ki, Türkiyə-Ermənistan münasibətlərinin
normallaşması, sərhədlərin açılması gələcəkdə
Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin həllinə
kömək göstərə bilər. Mən bu fikirləri
bölüşmürəm. Çünki mən hesab edirəm
ki, əgər Türkiyə-Ermənistan münasibətləri
Dağlıq Qarabağ məsələsinin həllindən əvvəl
tənzimlənərsə, o zaman Ermənistanın mövqeyi
danışıqlar prosesində daha da sərtləşə
bilər. Ermənistan bunu bir növ öz siyasi və diplomatik
uğuru kimi təqdim etməyə çalışacaq və
çox güman ki, danışıqlarda daha da sərt və
qəbulolunmaz mövqe tutacaqdır. Bunu deməyə kifayət
qədər əsas vardır. Danışıqlar prosesi və
danışıqlar prosesində müxtəlif mərhələlərdə
yaşanan hadisələr bunu deməyə əsas verir.
Mən tam əminəm ki, iki
proses - Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin həlli
və Türkiyə-Ermənistan sərhədlərinin
açılması prosesləri paralel şəkildə getməlidir.
Bu proseslər arasında rəsmi də olmasa, qeyri-rəsmi
bağlantı vardır. Bu bağlantı
saxlanılmalıdır və iki məsələ paralel şəkildə
eyni anda həll olunmalıdır. Əks təqdirdə
bölgədə status-kvo mənfi tərəfə dəyişə
bilər. Status-kvonun dəyişməsi çox vacibdir.
Çünki bizim torpaqlarımız uzun illərdir ki,
işğal altındadır. Biz buna nə vaxta qədər
dözəcəyik?! Ancaq status-kvo əgər mənfi tərəfə
dəyişərsə, bölgədə xoşagəlməz
proseslərin başlanmasına gətirib çıxara bilər.
Hələ ümid edirik ki, Dağlıq Qarabağ məsələsini
biz danışıqlar yolu ilə həll edə bilərik. Əgər
bu ümidlər tükənsəydi, biz bir dəqiqə də
danışıqlarda iştirak etməzdik. Ancaq bölgədə
gedən proseslər və böyük dövlətlərin bu
məsələyə qoşulması, eyni zamanda,
Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin həllinə
öz müsbət təsirini göstərməlidir. Mən
inanıram ki, belə də olacaqdır.
Türkiyə ilə Azərbaycan
arasında dostluq, qardaşlıq münasibətləri
çox yüksək səviyyədədir və bir daha demək
istəyirəm ki, mən verilən sözlərə
inanıram. Türkiyə rəhbərləri tərəfindən
verilən açıqlamalara inanıram və əminəm
ki, Dağlıq Qarabağ məsələsi həll olunmayana
qədər Türkiyə-Ermənistan sərhədləri
açılmayacaqdır.
- Cənab Prezident, Ermənistan
prezidenti bu yaxınlarda xarici ölkələrə səfər
edərkən erməni diasporunun təhqir və təzyiqləri
ilə üzləşib. Sizcə, bunun səbəbi nədədir?
- Bilirsiniz, bir daha qeyd etmək istəyirəm
ki, biz bu bölgədə yaşayırıq, bölgənin
bütün problemlərini yaxşı bilirik. Həm tarixini,
həm bugünkü reallıqlarını bilirik və əlbəttə
ki, bizim üçün nəyisə proqnozlaşdırmaq, təxmin
etmək daha asandır, nəinki bölgədə yaşamayan
siyasətçilər, yaxud da ki, dövlət xadimləri
üçün. Dediyiniz kimi, Ermənistan prezidenti bu xarici səfərdə
böyük təzyiqlərlə üzləşmişdir.
Sözün düzü, bu səfərin mənasını
biz axıra qədər anlamırıq. Çünki,
bildiyiniz kimi, uzun müddətdir ki, Türkiyə ilə Ermənistan
arasında protokolların imzalanma günü təyin
edilmişdir və bu tarix Türkiyə və Ermənistan tərəfindən
razılaşdırılmışdır. Belə olan halda bu ərəfədə
diaspor nümayəndələri ilə görüş, məncə,
formal xarakter daşıyırdı. Çünki, artıq
tarix bəlli, protokolların mətni bəlli və onların
dəyişməsinə heç bir imkan yox. Sadəcə
olaraq bu, formal xarakter daşıyırdı. Amma
özlüyündə bir göstəricidir. Baxın, bu
normallaşma prosesi nəyə gətirib çıxarır.
Ermənistanda demək olar ki, siyasi böhran yaşanır. Ermənistanda koalisiya dağıldı, Ermənistanın diaspor ilə əlaqələri sarsıldı. İlk dəfə olaraq Ermənistan prezidentini öz soydaşları xaricdə belə qarşılayırlar. Eyni zamanda, bu normallaşma əlbəttə ki, Azərbaycan cəmiyyətində də birmənalı qarşılanmır. Bu da həqiqətdir. Azərbaycan cəmiyyəti, cəmiyyətin mütləq əksəriyyəti o fikirdədir ki, ancaq Dağlıq Qarabağ məsələsinin həlli ilə bərabər Türkiyə-Ermənistan sərhədləri açılmalıdır. Eyni zamanda, Türkiyədə də bu məsələ geniş diskussiyalara gətirib çıxarıb və bu diskussiyalar bəzi hallarda çox gərgin keçir. Yəni ortalıqda hələ heç nə yoxdur. Ancaq artıq görün nə qədər mənfi fəsadlar yaşanır. Ermənistanda bu məsələyə böyük etiraz vardır. Azərbaycanın da ictimai fikri bizim üçün bəllidir. Türkiyənin özündə bu məsələ birmənalı qarşılanmır. Amma hələ ki, ortalıqda bir şey yoxdur. İmzalanacaq protokolların məclis tərəfindən təsdiqi də qeyri-müəyyəndir. Ona görə bölgədə hər bir addım ölçülüb-biçilməlidir, çox böyük təhlillər aparılmalıdır, proqnozlar verilməlidir. Proqnozlar reallıqlar əsasında verilməlidir. Biz elə etməliyik ki, bölgənin problemləri həll olunsun. Ancaq bəzi hallarda biz görürük ki, bölgədə yaşanan problemlər daha da dərinləşir. Ancaq bir şey də var, o da ondan ibarətdir ki, ilk dəfə hələ fevral ayında Ermənistan mətbuatında Türkiyə-Ermənistan münasibətlərinin normallaşması ilə əlaqədar dərc edilən məqalələr bir məqsədi güdürdü: Türkiyə-Azərbaycan münasibətlərinə xələl gətirilsin. Ancaq bu gün Türkiyə-Ermənistan prosesinin davamı artıq Ermənistanda çox ciddi fəsadlara gətirib çıxarıb. Dediyim kimi, daxili vəziyyət gərginləşib, Ermənistan-diaspor münasibətləri pozulub.
- Cənab Prezident, məlumdur ki, Ermənistan işğalçı siyasətinə görə təcrid olunmuş vəziyyətdədir və əgər Ermənistan-Türkiyə sərhədləri açılarsa, Sizcə bu, Ermənistanda iqtisadi canlanmaya gətirib çıxara bilərmi?
- Bilirsiniz, Ermənistan iqtisadiyyatı hələ böhrandan əvvəl də çətin vəziyyətdə idi. Orada iqtisadi perspektivlər də o qədər ürəkaçan deyildir. Həm bazarın məhdud olması, həm yerli istehsalın o qədər də inkişaf etməməsi və həm də investisiya baxımından Ermənistan o qədər də cəlbedici ölkə deyildir. Coğrafi vəziyyət, xüsusilə Azərbaycan və Türkiyə sərhədlərinin bağlı olması əlbəttə ki, çox böyük iqtisadi çətinliklər yaratmışdır. Böhranlı vəziyyətdə isə bu, özünü daha da qabarıq şəkildə büruzə verir. Rəsmi statistikaya görə, bu il Ermənistan iqtisadiyyatı təxminən 20 faiz aşağı düşübdür. Ona görə, bir o qədər də yaxşı vəziyyətdə olmayan iqtisadiyyatı canlandırmaq çox çətin olacaqdır.
Türkiyə-Ermənistan sərhədlərinin açılması daha çox mənəvi xarakter daşıyır. Eyni zamanda, müəyyən dərəcədə, əlbəttə, iqtisadiyyatın fəallaşmasına gətirib çıxara bilər. Ancaq belə deyərdim, bu, elə bil ki, bir oksigen maskasıdır. Oksigen maskası kömək edə bilər, oksigen maska ilə nəfəs almaq olar, ancaq normal yaşamaq mümkün deyildir.
- Cənab Prezident, bu
sualımız mövzuya aid olmasa da, böyük maraq
doğurur. Sualımız Türkiyə ilə Azərbaycan
arasında qaz sahəsində əməkdaşlıqla
bağlıdır. Bildiyiniz kimi, Türkiyənin Baş naziri
Rəcəb Tayyib Ərdoğan may ayında Bakıda səfərdə
olarkən qeyd etmişdi ki, hazırda mövcud qaz qiymətləri
ədalətli deyildir. Bu qiymətlərin ədalətli
olması üçün hansı işlər
görülüb?
- Bəli, siz düzgün
deyirsiniz. Hörmətli cənab Baş nazir Bakıda olarkən
belə də dedi. Dedi ki, qiymətlər ədalətli deyil və
biz çalışırıq ki, bu qiymətləri normal səviyyəyə
gətirək. Bizim istəyimiz və danışıqlarda
tutduğumuz mövqe beynəlxalq təcrübəyə əsaslanır.
Bölgədə, yaxud da ki, dünyada başqa ölkələr
arasında bu alqı-satqı məsələləri necə
həll olunursa, bizim aramızda da eyni qaydada öz həllini
tapmalıdır. Əfsuslar olsun ki, hələ bir nəticə
yoxdur. Qaz alqı-satqısı və qaz tranziti ilə
bağlı danışıqlarda üç əsas məsələ
vardır. Birinci məsələ qiymətdir, hansı ki, ədalətli
olmalıdır. Biz bunu gözləyirik ki, ədalətli qiymət
haqqında razılaşma tezliklə öz həllini tapacaqdır.
İkinci məsələ gələcəkdə Türkiyəyə
veriləcək qazın miqdarıdır. Bildiyiniz kimi, bu il
Türkiyəyə təqribən 7 milyard kubmetr Azərbaycan
qazı ixrac edilib. Hələ ki, ədalətli olmayan qiymətlə.
"Şahdəniz" layihəsinin
ikinci fazasından çıxarılacaq qazın, eyni zamanda,
Dövlət Neft Şirkəti tərəfindən digər
yataqlardan çıxarılan və çıxarılacaq
qazın hansı hissəsi Türkiyə bazarına
çatdırılacaqdır? Biz bunu da müəyyən etməliyik.
Bizim üçün, hər bir başqa ölkə
üçün, eyni qaydada ixracımızın şaxələndirilməsi
çox vacibdir. Biz neft sahəsində buna nail ola bilmişik.
Ona görə bizim neftimiz müxtəlif yollarla dünya və
Avropa bazarlarına çıxarılır. Biz qaz sahəsində
də mövcud olan bütün qaz kəmərlərimizdən
istifadə etməliyik. Əlbəttə, Türkiyə
bazarı bizim üçün çox maraqlıdır.
Bildiyiniz kimi, Rusiya ilə Azərbaycan
arasında qaz sahəsində əməkdaşlıq
başlanır və əminəm ki, gələcəkdə
bu, çox uğurlu əməkdaşlıq ola bilər.
İran tərəfindən verilən təkliflər əsasında
danışıqlar aparılır. İran bazarı da bizim
üçün çox maraqlıdır. Azərbaycan
qazının Türkiyə ərazisindən Avropa
İttifaqı bazarına çıxarılması
üçün də səylər göstərilir - həm
Azərbaycan, həm Avropa ölkələri tərəfindən.
Avropa İttifaqına üzv olan ölkələrlə ikitərəfli
əsasda çox ciddi danışıqlar aparılır.
Yunanıstan, İtaliya, Rumıniya, Bolqarıstan, Macarıstan
və digər ölkələrlə danışıqlar
aparılır. Yəni Azərbaycanda kifayət qədər
qaz resursları vardır. Bu, bizim böyük sərvətimizdir.
Ancaq minimum təsdiq edilmiş qaz resurslarımız 2 trilyon
kubmetr səviyyəsindədir. Amma real miqdar ondan ən azı
2 dəfə çoxdur.
Biz gərək bu qazı ixrac edək.
Bunu ixrac etmək üçün gərək, çox
böyük investisiyalar qoyulsun. "Şahdəniz" layihəsinin
ikinci fazasına nəzərdə tutulmuş investisiyaların
həcmi təxminən 20 milyard dollar səviyyəsindədir.
Bu investisiyaları qoymaq üçün biz və bizim tərəfdaşlarımız,
konsorsiumun üzvləri bilməliyik ki, bu qazı hara
satacağıq. Tarif şərtləri necə olacaq, qiymət
necə olacaq, biz bunu hansı miqdarda satacağıq.
Üçüncü məsələ
isə, - yəni birinci qiymət, ikinci miqdar,
üçüncü tarif haqlarıdır. Qiymət kimi tarif
haqları da ədalətli olmalıdır və bölgədə
mövcud olan bütün başqa tarif haqları ilə
uzlaşmalıdır. Bax, bu üç məsələdə
əfsuslar olsun ki, biz hələ Türkiyə tərəfi
ilə danışıqlarda bir nəticəyə gələ
bilməmişik. Mən bir daha demək istəyirəm ki, biz
danışıqları xoş niyyətlə aparırıq.
Ancaq bununla bərabər, danışıqlarda müzakirə
edilən məsələlər beynəlxalq təcrübəyə
uyğun şəkildə öz həllini tapmalıdır.
Belə olan halda Azərbaycan qazı Türkiyəyə daha da
böyük həcmdə ixrac ediləcəkdir.
- Təşəkkür edirik, cənab Prezident!
- Sağ
olun.
Azərbaycan.- 2009.- 10 oktyabr.- S. 1.