Son yadigar
Bu, Hacıbəylilər nəslinin
mədəniyyətimizə bəxş etdiyi böyük
istedad sahibi, tanınmış bəstəkar, əməkdar
incəsənət xadimi İsmayıl Soltan oğlu Hacıbəyov
idi. O, 1949-cu ilin payızında dünyaya göz
açdı. Əgər qədər imkan versəydi, bu il pərəstişkarları
və sənətini sevənlər unudulmaz şəxsiyyətin
60 illik yubileyinə yığışacaqdılar. Əslində,
bu yubiley keçirilməkdədir. Maestro Niyazinin ev-muzeyində
xalq artisti, dövlət mükafatları laureatı Soltan
Hacıbəyovun 90, onun oğlunun isə 60 illik yubileyləri
musiqişünaslar, sənətşünaslar, tələbələri
və davamçıları tərəfindən xatirələrlə
qeyd edildi.
Maraqlıdır ki, Üzeyir
Hacıbəylinin şərəfli ismini daşıyan Musiqi
Akademiyasının adı çəkiləndə istər-istəməz
ilkin olaraq yada dahi bəstəkarın özü
düşür. Bu da səbəbsiz deyildi. Əslində,
Üzeyir Hacıbəyli bu akademiyanın
yaradıcılarından, təşkilatçılarından
biri idi. Uzun illər konservatoriyanın rektoru olub. Sonralar bu
işi Soltan Hacıbəyov ləyaqətlə davam etdirib.
İndi bu möhtəşəm təhsil ocağının hər
qarışında o unudulmaz insanların min bir xatirəsi
yaşayır.
Xalq artisti, bəstəkar Arif Məlikov
İsmayıl Hacıbəyovu çox sevirdi. Ona həmişə
"oğlum" deyərək əzizləyirdi və əsərlərini
də çox bəyənirdi. Onun barəsində qələmə
aldığı "Dost haqqında söz" xatirəsində
yazırdı: "Bütöv bir əsrdir ki, Hacıbəyov
familiyası musiqinin, musiqi mədəniyyətinin, incəsənətin,
xalq məhəbbətinin, ölməzliyin, keçmişin,
bugünün və gələcəyin rəmzi kimi səslənir.
Həqiqətən də, adlara fikir verəndə bu
soyadın məna yükü daha da artır: dahi Üzeyir bəy.
Zülfüqar, Niyazi, Çingiz, Soltan, İsmayıl... O,
1949-cu ildə Üzeyir Hacıbəylinin ölümündən
bir il sonra (əgər belə demək olarsa) dünyaya gəlib.
Qəribədir ki, atası Soltan Hacıbəyov
dünyasını dəyişməmişdən bir neçə
saat əvvəl mənə öz kabinetində belə dedi:
"Gözün İsmayılın üstündə
olsun". Mən çox fərəhlənirdim ki, bu
tanınmış və məşhur nəslin belə
istedadlı nümayəndəsi ilə uzun illər dostluq
etdim".
Bəstəkar Sevda İbrahimova
da öz həmkarı haqqında məhəbbətlə
danışır: "İsmayıl çox təmiz adam
olub. Sənətdən başqa ayrı düşüncəsi
yox idi. Bir devizi var idi: "Əsər o zaman ölməzlik
qazanır ki, böyük mübarizələrin nəticəsində
yaransın". Adi insanlardan çox fərqlənirdi.
Dünya malında gözü olmazdı. Sənətə təmənnasız
xidmət edərdi. Heç haradan, heç kimdən
umacağı yox idi. Hətta məlum dövrdə - ötən
əsrin sonlarında sənətin qiymətdən
düşdüyü vaxtda İsmayıl doğma
ocağını - konservatoriyanı tərk etmədi.
"Burada mənim əmim, atam çalışıb.
Onların nəfəsi və səsi qalan bu doğma yerləri
qoyub getməli deyiləm" - söylədi. O, təkcə tələbələrinə
yox, həmkarlarına da nümunə və örnək idi. Təəssüf
ki, belə şəxsiyyətlər nədənsə
çox az yaşayırlar. Hələ də
İsmayılı soruşanlar, axtaranlar var. Heç kim onun vəfat
etdiyinə inanmır. Bu da görkəmli bəstəkarımızın
əbədiyaşarlığına bir mesajdır".
İsmayıl Hacıbəyov
böyük nəslin görkəmli nümayəndələrindən
biri idi. Baxmayaraq ki, xarici ölkələrdə Ceyhun Hacıbəylinin
övladları, nəvə-nəticələri var. Amma Azərbaycanda
İsmayıl Hacıbəyov sonuncu yadigar idi. O, 1972-ci ildə
Azərbaycan Dövlət Konservatoriyasını bitirdikdən
sonra ömrünü bu doğma ocağa bağladı.
Bütün yaradıcılıq boyu Azərbaycan musiqisinin
inkişafı naminə səmərəli fəaliyyət
göstərən İsmayıl Hacıbəyov çox
istedadlı bir şəxsiyyət idi. Onun barəsində
danışarkən bəzən bu böyük fitri qabiliyyət
sahibini necə təqdim etməkdə çətinlik çəkirsən.
Əlbəttə, ilk növbədə o, musiqiçi idi.
Atası Soltan Hacıbəyovdan, müəllimi Qara Qarayevdən
dərs almışdı. Bir bəstəkar kimi
formalaşmasında onların böyük əməyi var idi.
Musiqi sahəsində də yaradıcılığı
çoxşaxəli idi. Hələ tələbə olarkən
müxtəlif janrlı əsərlər yaradırdı. Onun
simfonik və kamera əsərləri, fortepiano
üçün yazdığı musiqilər diqqət
çəkirdi. İsmayıl Hacıbəyov böyük
Üzeyirdən gələn ənənəni özünəməxsus
şəkildə davam və inkişaf etdirirdi. Mütəxəssislər
təsdiqləyirlər ki, İsmayıl Hacıbəyovun
yaradıcılığı mədəniyyət tariximizdə
bir hadisə idi. Onun neçə-neçə əsərini
Azərbaycan musiqisinin ən gözəl inciləri
sayırdılar. Bu baxımdan musiqişünas Vəfa Abbasova
yazır: "İsmayıl Hacıbəyovun "Memorial"
kontatası bəstəkarın böyük
yaradıcılıq tapıntısı olan texniki vasitələrin
kompleksli istifadəsi, onların musiqi obrazları və əsərin
dramaturgiyasının tərkib hissələri kimi
çıxış etməsi və nəticədə,
hüdudsuz musiqi sferası effektinin yaranması, maraqlı tembr
tapıntıları və təzadları, emosional baxımdan
çox səmimi, insani ümumbəşər xeyir və
şər anlamları üzərində düşünməyə
vadar edən "Memorial" kantatası Azərbaycan musiqi sənətinin
ən dəyərli nümunələrindən biridir".
Professor İsmayıl Hacıbəyovun
simfonik orkestr üçün bəstələdiyi
"Naxışlar" fantaziyası da musiqişünaslar tərəfindən
maraqla qarşılandı. Bu əsər bəstəkarın
yaradıcılığında özünəməxsus yer
tutur. Burada müəllif sırf milli düşüncə tərzi
nümayiş etdirərək məhz Azərbaycan bəstəkarlıq
məktəbində ən yaddaqalan və deyildiyi kimi, əvəzolunmaz
yerlərdən birini tutdu. İsmayıl Hacıbəyovun Azərbaycan
musiqisinə bəxş etdiyi töhfələrdən bəzilərinin
adları: "Albomdan səhifələr" süitası,
piano üçün "Üç idilliya", fleyta və
simli orkestr üçün "Konsertştük",
"Füruzə" operası (libretto müəllifindir),
fleyta, klarnet və piano üçün "İstəklər",
nəfəs alətləri üçün kvintet və sairə.
İsmayıl Hacıbəyov təkcə simfoniyalar, kantatalar,
romanslar üzərində işləmirdi. O, həm də
musiqi nəzəriyyəsi ilə məşğul olurdu.
Müxtəlif toplularda məqalələri çap edilirdi.
Pedaqoji fəaliyyət göstərirdi. Doğma ocaqda - Musiqi
Akademiyasında dərs deyirdi, öz
ardıcıllarını yetişdirirdi. Həyat
yoldaşı, bu təhsil ocağının professoru,
fortepiano ixtisası üzrə dərs deyən Ülviyyə
Hacıbəyova danışır: "İsmayıl çox
təmiz və həssas insan idi. Mən hələ indiyədək
heç bir ali məktəbdə görməmişdim ki, vəfat
etmiş müəllim üçün tələbələri
bu dərəcədə dərindən sarsıntı
keçirərək göz yaşı töksünlər. Mən
özüm heyrətdə qalmışdım.
İsmayılın təkcə həmkarlarının,
dostlarının, yaxınlarının deyil, tələbələrinin
də qəlbində böyük məhəbbəti, sevgisi
olub. Bu hörməti, bu etibarı hər kəs qazana bilmir.
İsmayıl bütün ömrü boyu Hacıbəylilər
nəslinin övladı olduğunu və bu doğma ocaqda
işləməyin məsuliyyətini heç vaxt
unutmayıb. Xüsusilə də, soyadı üçün
çox həyəcan keçirirdi. Haradasa bir afişada, qəzet
məqaləsində, kitabda öz familiyalarını oxuyanda
çox sevinirdi. Mən onu başa düşürdüm.
Üzərində dahi Üzeyirin, atası Soltanın, maestro
Niyazinin məsuliyyəti var idi".
Ən maraqlısı da odur ki,
İsmayıl Hacıbəyov həm də zəngin təxəyyülə,
gözəl duyuma malik olan bir rəssam idi. Təəssüf
ki, biz böyük şəxsiyyətləri itirdikdən sonra
onların yaradıcılıqlarından hərtərəfli
xəbər tuta bilirik. İsmayıl Hacıbəyov
böyük məhəbbətlə Üzeyir bəyin, Qara
Qarayevin, atası Soltanın, Dmitri Şostakoviçin, həyat
yoldaşı Ülviyyə xanımın, eləcə də
özünün avtoportretini yağlı boya ilə kətan
üzərində işləyib. İndi bu əsərlərə
baxanda görkəmli bəstəkarın bir rəssam kimi
fırça və rənglərin ünsiyyətindən
yaratdığı tablolarda sanki musiqinin özünü
görürsən. Xüsusilə də, təbiət mənzərələrini,
natürmortları maraqla yaradıb.
Bəstəkar Xəyyam Mirzəzadə
yazır: "İntellektuallığı ilə seçilən
sənətkarların əsərlərinin müqəddəratı
həmişə qəribə olur. İsmayılın isə
elə əsərləri var ki, hələ dünya
üzü görməyib. O, həmişə iş prosesində
idi. Hətta bir müddət filarmoniyada musiqi rəhbəri
işləyib. Amma heç zaman bu fürsətdən bəhrələnmədi.
Bir dəfə də olsun bu böyük səhnədə
öz əsərini ifa etdirmədi. Bu da təvazökarlığına
bir misaldır".
İsmayıl Hacıbəyovla
bağlı eşitdiklərimiz bizi çox sevindirdi. Onun barəsində
söylənilən fikirlərdən də əsl insan
ömrünün müəyyən məqamları və
qeyri-adi məziyyətləri boylanır.
Çox yüksək zövq
sahibi idi. İllər boyu oxuduğu əsərlərdən,
çəkdiyi tablolardan, çaldığı və
eşitdiyi notlardan, tanış olduğu insanlardan damla-damla
özünə mənəvi varidat yığırdı, o, tələbələrini
çox sevərdi. Onun ətrafında həmişə
istedadlı, qabiliyyətli insanlar olardı. İsmayıl pak
adam idi. Belə insanlar həmişə öz müasirlərinin
yadında qalır. Daim səslənəcək musiqisi onun həm
bəstəkar qüdrətini, həm də həmkarları
arasında möhtəşəm yerini mütləq göstərəcək.
Həyat yoldaşı Ülviyyə
Hacıbəyova İsmayıl müəllim haqqında
yazılmış xatirələri, esseləri, məqalələri
toplayaraq kitab şəklində çapa hazırlayıb. Bu
topluda bəstəkarın rəsm
yaradıcılığından da nümunələrə yer
verilib. Böyük məhəbbətlə, şərəflə
Azərbaycan mədəniyyətinə xidmət edən, istər
bəstəkarlıq məktəbinin nümayəndəsi, istərsə
də pedaqoq kimi böyük uğurların sahibi olan
İsmayıl Hacıbəyov heç zaman unudulmayacaq. Onun
musiqidə də, incəsənətdə də silinməz
izləri və naxışları var.
Flora XƏLİLZADƏ
Azərbaycan.- 2009.- 13
oktyabr.- S. 7.