Efir məkanı əxlaqi saflıq, mənəvi məsuliyyət
və peşəkarlıq tələb edir
Milli medianın
flaqmanı imtiyazını ləyaqətlə yaşadan
"Azərbaycan" qəzeti görkəmli dövlət
xadimi, sanballı elmi-fəlsəfi əsərlər müəllifi
akademik Ramiz Mehdiyevin "Azərbaycanın efir məkanı:
problemlər və vəzifələr" məqaləsini
çap etməklə oxucularını mənəviyyat
mövzusunda ciddi
söhbətə dəvət etmişdir. Mövzu
geniş miqyaslı müzakirə üçün meydan
açdığından müxtəlif yaş, səlahiyyət
sahiblərinin, mətbuatdan başqa həmsöhbəti olmayan
pirani təqaüdçülərin, evdar qadınların 2
oktyabr tarixli "Azərbaycan" qəzetini könül dostu
kimi aradıqlarını, oxuduqlarını gördüm, hiddət
və həyəcanlarının səbəbini təşrih
edən alim mühakiməsinə mütəşəkkil
duyğularla şərik olduqlarından məmnun qaldım.
Adamlar uzun aylardan bəri öz aralarında hiddətlə
gileyləndikləri acı həqiqətlərin nüfuzlu mətbuat
orqanında nüfuzlu alim mühakiməsi ilə ümumiləşdirilməsindən,
mövzuya mütləq münasibət bildirməyin vacibliyindən
danışırdılar. Ağsaqqal ziyalı xalqın fikir tərcümanı
kimi onun arzu və istəklərinə laqeyd qala bilməz. Qəzetə
təqdim olunan qeydlərimiz də məhz bu zəmində
hasilə gəlmişdir.
Milli-tarixi ənənələrimizi
qoruyub zənginləşdirmək baxımından mətbuatın
rolu sosial və mənəvi intibah üçün həmişə
yaşıl işıq zolağı olub, bu işıq
zolağının haləsində öz keçmişini
müfəssəl tanıyıb gələcəyə kamil,
inamlı addımlarla irəliləyən insanlar maneələri, məkrli
münasibətləri qırmaqda mütərəqqi mətbuata
borclu olduqlarını həmişə etiraf etmişlər.
Ötən əsrin ortalarında isə bu ümummilli vəzifənin
həllində qəzet, jurnal və radionun funksiyasına ortaq
qüvvə daxil oldu : Televiziya ! İctimai rəyə təsiri
baxımından əvəzsiz qüvvə olan televiziya !
Zaman-zaman repressiyalara məruz qalmış dilimizin, əlifbamızın,
tariximizin, milli yaddaşımızın yaşamaq
haqqını qorumağa, zənginləşdirməyə
borclu olan milli mətbuat və efir məkanı
!
Bu gün mütərəqqi
insanlığın nikbin qibtə və xeyirxah heyrətlə
izlədiyi müasir Azərbaycanımızı, onun hünərvər
insanlarını milli medianın nəcib, humanist təsirindən
kənarda təsəvvür etmək qeyri-mümkündür.
Mentaliteti tükənmiş millətin
parlaq istiqbalından inam və ümidlə danışmaq
absurddur. Məhz bu məqamda mənəvi
ucalığı qoruyub, millətə mənəvi mükəmməlliyi
aşılamağın, əxlaqi mədəniyyəti konkret
təcrübədə nümayiş etdirməyin yollarını
təlqin etmək missiyasını mətbuat, radio və
televiziya icra edir. Həm də bu şərəfli
vəzifənin həlli indi yüzdə səksən dərəcədə
televiziyanın öhdəsinə düşmüşdür.
1956-cı ilin fevralında fəaliyyətə başlayan Azərbaycan
televiziyası bu gün məmləkətimizdə hər evin
təkcə şirinsöhbət qonağı yox, həm
də zəngin məlumatlı sakininə, sözü
eşidilən müdrik məsləhətçisinə
çevrilmişdir. Bir sual bizi düşündürür: bu
gün televiziya ona etibar olunmuş vəzifəni istəyimizcə
ödəyirmi? Əlbəttə, insanları valeh edən məzmunlu
verilişləri dinləyicilər minnətdarlıqla
xatırlayır, izləyir, intizarla gözləyirlər. Eyni
zamanda, təəssüflə qeyd edirik ki, bir-iki
telekanalları istisna etsək, yuxarıdakı suala müsbət
cavab verməkdə çətinlik çəkir, bu barədə
nikbin danışmağa özümüzü haqlı bilmirik.
Və nə yaxşı ki, efir məkanındakı
ağrılı halların mükəmməl cavabını
akademik Ramiz Mehdiyevin məlum məqaləsində
tapırıq.
Hərdən bir vaxtı ilə,
teleradiokomitənin nəzdində mövcud olan bədii
şuranın və senzuranın hökmündən həsrət
notlu söhbətlər eşidirik. Bu istəklərin
ruhunda əxlaqi sərvətlərimizi qorumaq naminə milli
kökümüzə bağlılığın əks-sədası
duyulursa, biz onu könül rahatlığı ilə qəbul
edir, həqiqətin ağzına daş qoyan sovet
senzurasının tam əksi olan milli ləyaqət
möhürü və sırf mənəvi
kamilliyə xidmət edən təmənna və tərəfgirlik
duyğusundan ilim-ilim uzaq bədii şuradan
danışılırsa alqışlayırıq. Özü
də məsələni xalq etirazının kulminasiya nöqtəsinə
çatdıran efir məkanındakı eybəcər
özbaşınalığa qarşı xalqın ciddi
etirazlarına məhəl qoymayanlara həddi qandırmaq
şərti ilə !
Müqəddəs şəxsiyyətin
on dörd əsr əvvəl dediyi iki kəlmə söz bəşəriyyətin
ömrü qədər əxlaq kodeksi kimi yaşayacaqdır : "İfrat haramdır." Əslində,
bu hikmət bir həqiqəti təsdiqləyir: "Hər
şey öz əndazəsində gözəldir." Məsələ
bundadır ki, bizim şou tamaşalarda hər şey həddini
aşır və yaddan
çıxıb-çıxarılıb ki, hər şeydə
ifrat haramdır : "Yeyib-içməkdə
də, danışmaqda da, susmaqda da, gülüşdə də,
ağlamaqda da, tərifdə də, tənbehdə də..."
O ki qaldı milyonların tamaşa etdiyi televerilişdə
insanı düşündürən, ona zövq verən
tamaşalarla yanaşı, yüngül, primitiv,
gülüş əvəzinə mənasız
hırıltı və qəzəb doğuran səhnələrə
- onlar barəsində cəmiyyət öz kəskin
sözünü deməlidir. Bir-birindən
küsən ifaçıların giley-güzarı,
haylı-küylü "De gəlsinlər", davakar
falçıların mərəkəsi, uydurma "sevgi
tarixçələri", xarici səfərlərdən
qayıdan bəzi müğənnilərin rəvayətləri,
həftələrlə mürgü vuran adamların
maşın şoularda görüntüləri
tamaşaçıda hansı mənəvi keyfiyyətin
formalaşmasına kömək edir? Zənnimizcə, cavab birmənalı
olacaq : kömək etmir, ziyan vurur! Bir müğənni digərindən küsübsə,
bunu məhəlli maraqların toqquşması səviyyəsinə
çıxarmağa zərrəcə lüzum olmasa da,
lüzumsuz söz-söhbətə saatlarla efir vaxtının
ayrılması yumşaq desək, "televeriliş"
anlayışına sayğısız, avam, məsuliyyətsiz
münasibətin nəticəsidir! Teleşoudan heyrətamiz
rəqəmlərlə ifadə olunan gəlir kimin cibinə
gedir?! Unutmayaq ki, bunlar gələcəyimizi yaşadacaq, daha
da gözəlləşdirəcək yeni nəslin
istiqbalına sərf olunmalıdır.
Məlum həqiqəti
xatırladaq ki, çap maşını insanları kitablara
bağladısa, televiziyanı və kompüteri kəşf edənlər
dünya əhalisini kitabdan ayırdı. Bu birləşib-ayrılma
prosesində insanın rəngarəng məlumatlar mənbəyi
olan televizora marağı yüksələn xətlə
artdı. İndi planetimiz gerçək, qeyri-dəqiq, ziddiyyətli,
dolaşıq məlumatlar burulğanında çətin nəfəs
alır...
Həqiqət, nəzakət, mərifət,
səmimiyyət və nikbin ovqat KİV-nin leytmotivi
olmalıdır. Dinləyicinin də, oxucunun da maraq və məhəbbətini
cəlb edən məhz bu mənəvi amillərdir.
Ayrı-ayrı sənətçilərin şöhrətə
aludəçiliyi televizora marağı qırmaqla
yanaşı, qürurla səsləndirdiyimiz "sənətkar"
ifadəsinə də inamsızlıq və
sayğısızlıq təlqin edir. Bu sətirlərin
müəllifi Xan Şuşinski, Qara Qarayev, Bülbül,
Niyazi, Rəşid Behbudov, Səid Rüstəmov, Adil Gəray,
Əbülfət Əliyev, Qulu Əsgərov, Mirzə
Babayev... kimi sənət xadimləri ilə zaman-zaman ünsiyyətdə
olmuş əyalət ziyalısıdır. Xoş
etirafla qeyd edim ki, bu sənətkarlarda bir dəfə olsun,
özünəvurğunluq və dünyagirlik əlaməti
görmədim. Onlar məşhur sənətçi, adi insan
kimi yaşadılar, xatirələrdə işıqlı iz
qoyub ölməz sənət xadimləri kimi
dünyamızı tərk etdilər - irslərini,
adlarını əbədi yaşadacaq dünyamızı...!
Bəllidir ki, əxlaq,
mənəviyyat itkisi torpaq itkisindən ağırdır.
İtirilmiş torpaqları - keçmişin səhvlərini
dəqiqləşdirib, qüvvə toplayaraq geri almaq olur (Biz
torpaqlarımızı qaytaracağımıza tam əminik!).
Çünki məğlubiyyətin dərsləri, müəyyən
mənada, gələcək qələbə üçün məşq funksiyasını
daşıyır. Amma itirilmiş mənəviyyatı, bada verilmiş
əxlaqı geri qaytarmaq mümkünsüzdür.
Bəzi teleradio qurumlarının
mənəvi zənginliyimiz naminə ömür sərf edən
dahi sənətkarların qayələri ilə daban-dabana zidd
olan maraqları kimə, nəyə, nə üçün
xidmət edir?! Təəssüf ki, zərərli meyillərə
qarşı müvafiq qanunlar çərçivəsində
müqavimət az hiss olunur ! Bəlkə
unudulur ki, ifrat ifratla dəf olunur.
Xalqımız hicabın,
yaşınmanın və ədəb-ərkan
ölçülərinin həddini incədən-incəyə
bilir. Bircə onu bilmir ki, (ifadəm üçün üzr
istəyirəm) doğuş məqamını haqlamış
ifaçını eybəcər reklamlarla səhnəyə dəvət
etmək, doğuş ərəfəsində olan hamilə
müğənninin ikrah doğuran halətini nümayiş
etdirmək hansı əxlaqi normadan qidalanır, hansı
estetik ideala xidmət edir ! Dahilərin biri
həyanı inqilaba bərabər tuturdu. Mənəvi gözəlliyimizi
ləkələrlə dolduran bəzi telekanallar nəyə
görə mükəmməl peşəkarlıqdan üz
çeviriblər? Teleşou bizneslərinin təhriki
hesabınamı? Nahaq, çox nahaq ! AzTV-də
aylarla davam edən muğam müsabiqəsi
telekanallarımız üçün nümunə məktəbi,
təcrübə institutu olmalı idi. AzTV ilə
yanaşı, "İctimai" TV-nin maraqlı verilişləri,
tapıntıları da... Təəssüf ki,
belə davamlı, sanballı verilişlərlə
yanaşı, tamaşaçılara ötəri və
yüngül gülüşdən başqa heç nə
verməyən, ictimai-estetik təsir gücündən xali
televerilişlər daha çox efir məkanını "zəbt
edir". Toylar kralı, yaxud kraliçası SMS-lər
vasitəsilə "kral" və "kraliça"
titulunu müəyyənləşdirirsə, bu diplomu verirsə,
diplomun, fəxri adın müəllifi kimdir, fəxri
adların təsisçisi kimdir?!
Sənət adamlarının zəngin
məişət şəraiti, səliqə-sahmanlı, bər-bəzəkli,
tutuquşulu, akvariumlu mülkü varsa, çox mübarək,
salamat yaşasınlar, haramdan uzaq olsunlar, namusları ilə fəxr
etmək haqqımıza toxunmasınlar! Fəqət bu
ehtişamı zərrəbin dəqiqliyi ilə
tamaşaçıya təqdim etmək üçün uzun
efir vaxtının sərfi tələb olunur və ödənilir.
Buna ehtiyac varmı? Yoxsa, bu, təmirə ehtiyacı olan
darısqal otaqlarda yaşayanlara göz dağı vermək,
yoxsa əsəblərlə oynamaq üçündür.
Nağılvari ikimərtəbə imarətini kamerada
nümayiş etdirəndən sonra ev sahibinin aparıcıya
"bilirsənmi otaqlarım bir az darısqallıq edir, gərək
..." deməsi isə normal düşüncədən soraq
vermir. Həddini aşan bu heyrətamiz zənginlik bir-iki dəfə
bir-iki sənətkarın evindən verilsəydi, adamların
marağı qeyzə çevrilməzdi. Axı nə konsert,
nə toy büsatı, nə mükafat belə
ehtişamın hasili üçün imkan yaratmazdı!
Övladları barəsində
iftixarla danışıb, evin kişisi haqqında sualları
cavabsız qoyanda, yadıma qədim bir məsəl
düşür : "Qatırdan
soruşurlar ki, atan kimdir?
Cavab verdi :At dayımdır !"
Sənətə
yeni nəsil gəlir, həm də bizə iftixar bəxş
edəcək inamlı, ümidli, ilhamlı nəsil gəlir.
İstərdim tariximizə yeni işıqlı səhifələr
bəxş edəcək nəsillər ömrün 80-dən
sonrakı illərini yaşayan ağsaqqalın özündən
əvvəl
deyilmiş sözlərini unutmasınlar: "Paltarı təzəlikdə,
namusu cavanlıqda qoruyarlar." Ünsiyyət insanı nəcibləşdirir,
səthilik isə onları ayırır.
Evdə, ictimai yerlərdə
özbaşınalıq nisbətən asanlıqla dəf
olunur. Efirdə özbaşınalıq isə yanğın
kimidir. Alışdımı, yayılır və
söndürmək müşkülə dönür, qarşısıalınmaz
olur. Milli Televiziya və Radio Şurasının
efirlə bağlı siyasətində müdaxilə və məsuliyyət
sahəsi genişləndirilməlidir, teleradio
qurumlarının rəhbərləri isə əhalinin
böyük rəğbətlə reaksiya verdiyi məsələ
ilə əlaqədar fəaliyyətlərində ciddi
dönüş yaradılmasının praktik nəticələrini
nümayiş etdirməlidirlər.
Efir məkanındakı
ziddiyyətli, zərərli meyillərin təzahürlərinə
diqqətimizi cəlb edən hörmətli akademik Ramiz Mehdiyevə,
vacib, aktual məsələnin müzakirəsinə
oxucuları səsləyən "Azərbaycan" qəzetinə
minnətdarlıq edir, ciddi məsələyə
oxucuların, dinləyicilərin həssaslıqla münasibət bildirəcəyinə
əmin oluruq.
İmamverdi ƏBİLOV,
Prezidentin fərdi təqaüdçüsü,
filologiya elmləri doktoru,
professor
Azərbaycan.- 2009.- 14 oktyabr.- S. 3.