Bir ömrün işığı
Yazıçı-jurnalist Əfqan
Əsgərov hər bir qələm əhlinin fəxr etdiyi,
öyündüyü mətbuat işçilərindəndir.
Bacarıqlı dramaturq və publisist kimi tanınan Əfqan
ötən əsrin 50-ci illərində ədəbiyyata, mətbuata
gələrək səmərəli fəaliyyət göstərir.
Bu günlərdə ağsaqqal jurnalistin 80 yaşı tamam
olur. İstər Azərbaycan ədəbiyyatına, istərsə
də mətbuatına layiqli töhfələr verən Əfqan
müəllimin publisistikası sanballı bir tədqiqatın
mövzusudur. Həmişə gənclik həvəsi, qaynar
yaradıcılıq ehtirası ilə yazıb-yaradan Əfqan
Əsgərov bu gün də mayak rolunu oynamaqdadır. Onu həm
geniş oxucu auditoriyası, həm də həmkarları
çox sevirlər.
Kəlmələr elə bil ki,
itik düşürdü. İlk dəfə idi ki, qəhrəmanımı
necə təqdim etməkdə çox çətinlik
çəkirdim. Atalar demişkən: "Yarımçıq
divarı hörməyə nə var". İş ondadır
ki, yaradıcılığı və şəxsiyyəti ilə
çoxlarına nümunə olan Əfqan Əsgərov mərmərdən
tökülmüş canlı abidəyə bənzəyir.
Hansı yöndən sual verməyin çətinliyi bizi
sıxırdı. Təcrübəli və həssas həmkarımız
bunları duyurmuş kimi, bizi vəziyyətdən
çıxartdı: "Deyirsiz özüm başlayım
sözə? Əli Bayramlının Qarabağlılar kəndində
(Qarabağdan köçüb gəliblər) ziyalı ailəsində
anadan olmuşam. Əlli ildən artıqdır ki, ədəbiyyatda,
mətbuatdayam".
Çətini böyük yollara
qovuşan cığırın səmtini tapmaq idi. Söhbətimiz
öz şirin və maraqlı axarında getdi. Əfqan müəllimin
atası Hacıağa Azərbaycanın ilk ali təhsilli
aqronomlarından olub. O, Moskvada Timiryazev adına Akademiyanı
bitirib. Babası Hacıqulu kişi bəy oğlu olduğundan
ötən əsrin 34-35-ci illərində tutularaq
Qazaxıstana sürgün edilib. Oğlu Hacıağa günlərin
birində ali təhsilini bitirib Bakıya dönərkən onu
Beyləqana işə göndəriblər. Hacıağa Əli
Bayramlıya gedərək ailəsini də özü ilə
bərabər aparmaq istəyib. Elə həmin gün də
onu həbs edərək iki milisin müşayiəti ilə həbsxanaya
aparıblar. Yolda milislər "əsirə" deyiblər:
"Sənin atanın çörəyi bizi tutar. Ona görə
də səni buraxırıq. Qaç, canını qurtar.
Arxanca da güllə atacağıq, qorxma". Hacıağa
Kürsəngi dağını aşaraq yol maşını
ilə Bakıya - Mirbəşir Qasımovun yanına gəlib
(vaxtilə onu Moskvada oxumağa göndərənlərdən
biri də məhz Mirbəşir Qasımov imiş).
Hacıağa onun qəbulunda olaraq başına gələnləri
danışıb. Mirbəşir Qasımov gəncin söylədiklərini
eşidərək qəzəblənib: "Məgər biz səni
tutmaq üçün oxutmuşuq? Heç elə də
iş olar? Sənin kimi kadrlar bizə gərəkdir". Sonra
da hara isə zəng edərək əsəbi
danışıb. Bütün bunlardan sonra Hacıağa Əsgərova
"Toxunulmazlıq kağızı" veriblər. Beləliklə
də Əsgərovlar ailəsi Azərbaycanı
bürümüş repressiyanın növbəti hədəfindən
qurtulub.
Əfqan müəllim
danışır ki, onlar uzun müddət Azərbaycanın
müxtəlif rayonlarında yaşayıblar. Kənd təsərrüfatının
inkişafında, xüsusilə də
pambıqçılığın Azərbaycanda geniş
yayılmasında, hətta bəzi yerlərdə ilk dəfə
əkilməsində Hacıağa Əsgərovun xüsusi
xidməti olub.
Əfqan Əsgərovun həyat
yolu, həqiqətən, çox maraqlıdır və bəzən
də qeyri-adi hadisələrlə doludur. Təsəvvürə
gətirin ki, cəmi üç sinif oxuyandan sonra ona 8-ci sinfi
bitirməsi haqqında şəhadətnamə veriblər.
Uşaqlıq illərindən şeir yazmağa böyük həvəs
göstərib. Kiçik yazılar da qaralayarmış, amma
ilk dəfə tibb texnikumunda oxuyub, feldşer ixtisasına yiyələnib.
Həkim olmaq niyyətində imiş. Bir dəfə cərrahi
əməliyyat zamanı duyduğu kəsif qoxu üç
gün onu rahat buraxmayıb. Ona söyləyiblər: "Səndən
həkim çıxmaz". Sənədlərini Bakı
Dövlət Universitetinin filologiya fakültəsinə verib.
Rektor Abdulla Qarayevin köməyi ilə jurnalistika şöbəsində
oxuyub. 1953-cü ildə universiteti bitirəndən mətbuatda
çalışır. İlk iş yeri "Azərbaycan gəncləri"
qəzeti olub. Bir müddətdən sonra isə Moskvada ali
ssenarist kursunda oxuyub. İki ildən sonra Cəfər
Cabbarlı adına "Azərbaycanfilm" Kinostudiyasında
redaktor işləyib. O vaxtlar mətbu sözün kəsəri
var idi. Əfqan Əsgərov kinostudiyanın problemləri ilə
bağlı "Kommunist" qəzetində bir məqalə
ilə çıxış edir. Bununla əlaqədar toplanan
müşavirədə Azərbaycan KP MK-nın şöbə
müdiri Şıxəli Qurbanov da iştirak edib. O, Əfqanın çıxışına diqqətlə
qulaq asdıqdan sonra məsləhət görüb ki, gənc
jurnalist "Kommunist" qəzetində işləsin.
Şıxəli Qurbanovun tövsiyəsi ilə Əfqan Əsgərov
həmin qəzetdə ədəbiyyat şöbəsinin
müdiri vəzifəsinə təyin edilib. 1989-cu ildə
"Sovet kəndi" qəzetinin redaktoru olub. 1991-ci ildə
Ali Sovetin orqanı olan "Həyat" qəzetinin baş
redaktoru işləyib. Onu da qeyd edək ki, 1992-ci ildə
"Həyat" qəzetinin timsalında öz köhnə
adını bərpa edən "Azərbaycan" qəzetinin
yaradılmasında, yenidən həyata qayıtmasında Əfqan
Əsgərovun böyük xidmətləri var. Təəssüf
ki, o vaxt hakimiyyətdə olan "bəylər" Əfqanın
cəbhəçi olmamasını bəhanə edərək
onu işdən uzaqlaşdırıblar. Lakin Əfqan
elə bir qələm sahibi idi ki, işsiz qalmadı. Yenidən
müxtəlif qəzet və jurnalların redaksiyalarında
çalışırdı, hazırda
"İqtisadiyyat" qəzetinin redaktorudur. Öz təcrübəsini,
biliyini gələcək həmkarlarına öyrətmək
məramı ilə Əfqan müəllim həm də uzun müddət
"Təfəkkür" Universitetində jurnalistikanın əsasları
fənnindən dərs deyib.
Həmkarları arasında dərin
hörmətə və nüfuza malik olan Əfqan ona bəslənən
ehtiramın kökünü öz müəllimlərinin
böyüklüyü ilə bağlayır: "Biz nəslə
Məmməd Arif, Mir Cəlal, Məmməd Cəfər, Əli
Sultanlı, Cəfər Xəndan, Nəsir İmanquliyev... kimi
şəxsiyyətlər dərs deyiblər. Onlar sıravi
müəllim deyildilər. Onların hər sözü,
tövsiyəsi damarda axan qan kimi bütün
varlığımıza hopurdu. Biz başqa cür ola bilməzdik
axı!" Mətbuatımızın bu gün üzləşdiyi
problemlərə biganə qalmayan ağsaqqal jurnalistin fikirləri
də maraqlıdır: "Bilirsiniz, jurnalist yetişdirən
təhsil ocaqlarının sayını indi hesablamaq çox
çətindir. Bizim vaxtımızda isə cəmi bir təhsil
ocağında - Azərbaycan Dövlət Universitetində
jurnalist diplomu verirdilər. Əvvəllər "KİV"
ifadəsi olsa da, bu çox az işlənirdi. Amma kütləvilik
var idi. O vaxt ağıla gəlməzdi ki, qəzet 700-800
nüsxə, uzaqbaşı 6-7 min nüsxə tirajla
buraxıla bilər. Kitab 40-50 min, bəzən 100 min tirajla
buraxılır və alınırdı. Kitab
mağazalarını kitab, qəzet köşklərini isə
qəzet, jurnal bəzəyirdi. Daha oraya xırdavat malları
düzmürdülər. İndiki qəzet, jurnal tirajları
ilə olsa-olsa, dəvətnamə dərc edilərdi. Yenə
də deyirəm, o vaxt jurnalist yetişdirən bir ocaq olsa da, hər
qəzet redaksiyası özünəməxsus bir məktəb
idi. Rəmzi olaraq deyək ki, "Bakı" qəzeti belə
bir məktəbin ən yaxşı nümunəsi
olmuşdur. Nəsir İmanquliyevin başçılıq
etdiyi bu məktəbdə Şamil Qurbanov, Şamil Şahməmmədov,
Rəfael Nağıyev, Adil Cavadlı, Şakir Abdullayev... kimi
məşhur jurnalistlər yetişdi. Təəssüf ki, bu ənənə
indi pozulub".
Ədəbi ictimaiyyət Əfqanı
həm də istedadlı yazıçı və dramaturq kimi
də tanıyır. Onun qələmindən
çıxan "Gülyanaq", "Katib", "Həsrət
də bir vüsaldır", "Qartal əfsanəsi"
romanları, "Dədə Bəhmən" trilogiyası,
"Qozbel", "Məhəbbət ətirli qərənfilim",
"Dünya gözəlliyindir", "O, daş
deyildir" və başqa povestləri ədəbi nəsrimizin
inkişafında mühüm əhəmiyyət kəsb
edən əsərlərdən sayılır. Əfqan müəllim
danışır ki, birinci kursda oxuyanda Təbriz mövzusunda
bir pyes yazmışdım. Onu ilk dəfə oxuyub rəy verən
İlyas Əfəndiyev olub. O dövrün yazıçı
və şairlərində qəribə müdriklik var idi. Həmişə gənclərə böyük
ürəklə, diqqət və qayğı ilə
yanaşır, istedadlıların qolundan tuturdular. Ədəbi
uğur mütləq əks-səda doğurardı. Mərhum
şair Rəsul Rza da Əfqanın tarixi mövzuda
yazdığı əsərləri "Həyatdan səhifələr"
adlandıraraq onun "Gülyanaq" romanındakı vətəndaşlıq
yanğısını xüsusi qiymətləndirmişdi. Ədəbi
mühitdə elə bir ab-hava var idi ki, heç kəs
ortalığa zəif əsər çıxarmağa cəsarət
etməzdi. Mehdi Hüseynin, Məmməd Cəfərin, Məsud
Əlioğlunun, Qulu Xəlilovun qələminə
düşməkdən ehtiyatlanardılar. Daha indiki kimi deyildi.
İndi az qala hamı yazan olubdur.
Dramaturgiya sahəsində də qələmini
sınayan Əfqanın "Sarı əlcək", "O mənim
oğlumdur", "Dağ seli", "Gülməyən
adam" adlı pyesləri respublikamızın müxtəlif
teatrlarında tamaşaya qoyulub. Tamaşaçılar tərəfindən
xüsusi rəğbətlə qarşılanan "Qız
atası" komediyası Əfqanın ən yaxşı
pyeslərindən sayılır. Bu həm də hər
dramaturqa nəsib olmayan səadətdir ki, "Qız
atası" komediyası teatrlarda ən çox oynanılan
tamaşalardan biri olub. Bu pyesi Azərbaycan Televiziyası da
hazırlamışdır. Hazırda "Qızıl
fond"da saxlanılır. Əfqan Əsgərov ən məhsuldar
və səmimi yazıçılardan sayılır. Həmişə
tükənməz həvəslə, böyük səbirlə
işləməyi bacaran yazıçı öz
oxucularına yeni-yeni əsərlər bəxş etməyi,
onları düşündürməyi çox sevir. Neçə
vaxtdır ki, bir trilogiya üzərində işləyir.
Artıq həmin trilogiyanın ikisi - "Bəy İnal"
və "Şahlar şahı" romanları işıq
üzü görüb. Müəllif üçüncü
romanı - "Cənnətməkan"ı da tamamladı.
Əsl yazıçı təbiətinə
malik olan Əfqan Əsgərov həm də gözəl
oxucudur. İndinin özündə belə, antik və intibah
dövrü ədəbiyyatını, dünya mədəniyyəti
ilə bağlı yazıları, dövri mətbuatı
müntəzəm oxuyur. Elə zəngin daxili dünyası və
geniş dünyagörüşü var ki, istənilən
alimlə, müxtəlif sənət sahibləri ilə
söhbət etməyi bacarır. Onun zəngin mənəviyyata
malik olması əsərlərində də özünü
göstərir. Bu səbəbdən də
yazıçının əsərləri oxucular tərəfindən
sevilir. Şair Nəriman Həsənzadə öz qələm
dostu haqqında yazdığı bir məqalədə deyir:
"Əfqan minillik milli yaddaşımızı oyatmağa
çalışan, adət və ənənələrimizin
qədimliyi qədər də müasirliyini
görən və göstərən güclü təfəkkür
sahibidir. Şübhəsiz ki, bu, yüksək milli əxlaq zəminində
formalaşan yazıçı, ziyalı mədəniyyəti
kimi qiymətləndirilməlidir. Əfqan görkəmli
yazıçı, tarixi qaynaqları araşdıran yorulmaz tədqiqatçı,
peşəkar jurnalist qələminə yiyələnmiş
qəzetçidirsə, eyni zamanda ədəbiyyatımızın,
sözün geniş mənasında, təbliğatçısıdır".
Maraqlı yazıları,
publisistik düşüncələri, ədəbi
gülüşləri (komediyaları), şirin nəsri ilə
həm ədəbi tənqidin, həm də geniş oxucu
kütləsinin rəğbətini qazanan Əfqan Əsgərov
respublikamızın ağsaqqal jurnalistlərindəndir. Hərdən
sıramıza boylananda bu əzəmətli kişinin
işıqlı baxışları ürəyimizdə
qürur doğurur. Yaxşı ki, qarşıda zirvəsi
qarlı dağlar var. Onda yolun mənası daha da dərinləşir.
Çatacağımız mənzildə üzləşəcəyimiz
mənzərələr bizə yeni ruh verir. Yüzlərlə
oxucunun, qələm əhlinin qəlbində o mənəvi
işığı yandıran sizsiniz, Əfqan müəllim.
Yəqin ki, bizdən sonra da bu cığıra
düşənlər olacaq. Əfqan Əsgərov kimi ləyaqətli
ömür və yaradıcılıq sahibi olmaq, sözün
əsl mənasında, xoşbəxtlikdir. Ömrünün
bu bəxtəvər çağlarını ata və baba
kimi yaşayan, çoxumuzun məhəbbət və
ehtiram bəslədiyi Əfqan müəllimin yeni və
maraqlı əsərləri bundan sonra da yaranacaq. Ağsaqqal
jurnalistimizi həmişə belə şux, nikbin və məğrur
görmək istəyirik. Onun yaşadığı mənalı
ömrün işığı həm yolumuzu
nurlandırır, həm də ədəbiyyatımızda, mətbuatımızda
şölələnir.
Flora XƏLİLZADƏ
Azərbaycan.- 2009.- 16 oktyabr.- S. 6.