Dövrün tələbi başqadır
Bu günlərdə
universitetimizdə idmançılarla görüş
keçirildi. Müxtəlif
məsələlərdən danışıldı. Söhbət
efir məkanındakı hərc-mərclikdən
düşdü. Oğlan və qızlarımız akademik
Ramiz Mehdiyevin "Azərbaycanın efir məkanı: problemlər
və vəzifələr" ("Azərbaycan" qəzeti,
2 oktyabr 2009) adlı məqaləsində qaldırılan məsələlərin
vacibliyini dönə-dönə vurğuladılar.
Kollektivimizdə keçirilən digər tədbirlərdə
də müasir efir məkanının vəziyyəti barədə
çox maraqlı fikirlər səsləndi. Onların bir qismini
ümumiləşdirilmiş şəkildə oxuculara təqdim
etmək istəyirəm.
Akademik Ramiz Mehdiyevin "Azərbaycanın
efir məkanı: problemlər və vəzifələr"
adlı məqaləsinin yaratdığı rezonans, əslində,
xalqın milli mənəviyyatına olan coşqun
marağın əks-sədasıdır. Vaxtında, obyektiv
surətdə açılan bu müzakirənin
dalğaları xalqın bütün təbəqələrinin
düşüncəsinə gəlib çatdı. Başqa
sözlə desək, hamının qəlbindən xəbər
verdi. Böyük çoxluq, bir növ, dərindən nəfəs
alaraq rahatlandı: axır ki...
Çünki bu, heç də
adi məsələ deyil. Bu, xalqın milli mənəviyyatı,
özünüdərki, adət-ənənəsi, etik
normaları haqqında açıq, prinsipial söhbətdir.
Dövlətlə kütləvi
informasiya vasitələri arasında maraqlı bir siyasi-ictimai
yanaşma, yaxınlaşma prosesi duyulur. Əgər KİV-i
dördüncü hakimiyyət kimi qəbul etsək, deməliyik
ki, birinci hakimiyyətlə dördüncü hakimiyyətin
ali məqsədi eyni nöqtədə birləşir: fəaliyyət
istiqamətləri müxtəlif olsa da, hər ikisi xalq
üçündür, xalqa xidmət edir. Hakimiyyətdə
dövlət birinci və imkanlıdır. Ona görə də
birinci hakimiyyət dördüncü hakimiyyətə əl
tutaraq onun mövcudluğunu, ayağa qalxmasını təmin
etməli, dördüncü hakimiyyət isə xalqın
prinsiplərinin, tutduğu yolun, amalının həyata
keçirilməsi üçün dövlətə dəstək
olmalıdır.
Reallığa müraciət edək:
ulu öndər Heydər Əliyev 1998-ci il aprel ayının
6-da senzuranı ləğv etməklə kütləvi
informasiya vasitələrinin sərbəst, rahat nəfəs
almalarına imkan yaratdı: qorxusuz həyat, qorxusuz söz. Ulu
öndərin məqsədini və amalını layiqincə
davam etdirən Prezident İlham Əliyev öz sərəncamları
və birbaşa dəstəyi ilə KİV-in maddi-texniki
bazalarının möhkəmləndirilməsinə, hətta
dünya standartlarına cavab verəcək səviyyəyə
qalxmasına təkan verdi. KİV əlavə dəyər
vergisindən azad olundu, müstəqil qəzetlərin
borcları ləğv edildi, Kütləvi informasiya vasitələrinin
inkişafına dövlət dəstəyi Konsepsiyası qəbul
olundu. Həmin konsepsiya əsasında da Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti yanında Kütləvi informasiya
vasitələrinin inkişafına Dövlət Dəstəyi
Fondu yaradıldı. Bu, dövlət tərəfindən verilən
geniş imkanların, necə deyərlər, qanuniləşdirilmiş
maddi və mənəvi avansıdır. Bəs bu qayğı
və diqqətin müqabilində KİV öz ali məqsədinə
necə münasibət bəsləyir? Öncə Azərbaycan
həqiqətlərinin, mənəvi dəyərlərin,
milli mentalitetin, adət-ənənələrin təbliği,
xalqın maarifləndirilməsi üçün nə kimi tədbirlər
görür?
Hamıya bəllidir ki, efir məkanında
bu sahədə vəziyyət heç də xoş deyildir. Təkcə
ziyalılarda, sənət adamlarında deyil, ümumən
geniş xalq kütləsi arasında ciddi narahatlıq,
narazılıq yaranmışdı. Bu məsələ gec-tez
geniş müzakirə obyekti olmalı idi. Deməli,
hazırkı müzakirə, sözün tam mənasında,
ictimai sifarişdir. Çox xoş oldu ki, bu mühüm məsələyə
subyektiv fikirli ayrı-ayrı adamlar, hər hansı "sadə"
bir ziyalı yox, birbaşa dövlət idarəetməsinin
çox məsul işçisi akademik Ramiz Mehdiyev münasibət
bildirib. Özü də necə münasibət?! Dərin, məntiqli
təhlillər apararaq, nöqsanları aşkarlamaqla onun
vurduğu ziyanlardan, acı nəticələrdən bəhs
edərək qüsurların islah yollarını çox
aydın şəkildə göstərib. Əslində,
Prezident Administrasiyasının rəhbəri cənab Ramiz
Mehdiyevin sözü dövlətin, bütövlükdə
xalqın iradəsidir. Akademikin münasibəti isə
çox kəskin, çox dəqiq, çox aydındır:
Daha bəsdir, gəlin xalqa, xalqın milli mənafeyinə, gənclərin
əxlaqına, onların ləyaqətli vətəndaş
olmalarına xidmət edək!
Qəribədir ki, bəzi KİV
nümayəndələri pafosla danışaraq məhz xalqa
xidmət etdiyini bildirir. Hər biri öz əməlini öz
arşını ilə ölçmək istəyir. Əsl həqiqət
isə özünüdərkdən kənarda qalır.
Axı hər bir kütləvi informasiya orqanı xalqa xidməti
özü bildiyi kimi, öz bəsit ölçüləri
ilə yox, xalqa lazımi tərzdə, onun anladığı,
qəbul elədiyi kimi göstərməlidir. KİV içərisində
ən geniş auditoriyaya malik olanı məhz televiziyadır.
Oxumağı bacaran da, bacarmayan da, qəzet və jurnala həvəs
göstərən də, göstərməyən də
televiziyaya meyillidir. Çünki televiziya istər-istəməz
hər bir evin, ailənin içindədir. Böyüklü və
kiçikli də, savadlı və savadsız da, anlayan və
anlamayan da, zövqlü və zövqsüz də hər
gün saatlarla televiziyanın qarşısında oturur. Onunla
həmsöhbət olur. Dünyagörüşü zəif
olan hər kəs eşitdiyinə inanır,
gördüyünü qəbul edir, müsbət, yaxud mənfi
cəhət olsun, onun təsirindən çıxa bilmir. Su
damcıları ən qənbər daşın hansı bir
nöqtəsinə günlərlə, aylarla düşərsə,
istər-istəməz o daşda iz salır, ovuq açır.
Televiziyanın "damcıları" isə birbaşa insan
beyninə, qəlbinə, mənəviyyatına
düşür. Məqsədindən, təlqin elədiyi məsələ
və amaldan asılı olmayaraq, o "damlalar" ya
xalqın xeyrinə, ya da ziyanına "ovuqlar" yaradır.
Akademik Ramiz Mehdiyevin həyəcanı da onunla
bağlıdır ki, bu "damcılar" xalqın mənafeyinə
olsun, ayrı-ayrı adamların qazanc niyyətinə yox, elin
maariflənməsinə xidmət etsin.
Anlamaq lazımdır ki, xarici
ölkələrdə yaşayan insanlar, ilk növbədə
oradakı soydaşlarımız dövlətimizin müasir
çağlardakı fəaliyyəti, xalqın güzəranı,
onun tarixi, adət-ənənəsi, mədəniyyəti,
musiqisi, ümumilikdə mənəvi dünyası ilə əsasən
televiziya vasitəsilə tanış olur, məlumat alır və
bununla da nəticə çıxarırlar. Hər bir
televiziya verilişi bizim mənəvi aləmimizi hissə-hissə
milyonlara çatdırır. Sən öz xalqının mənəvi
gözəlliklərini, əzmini, iqtisadi durumunu,
dünyagörüşünü, mədəniyyətini necə
təqdim edirsən? Çünki hər bir veriliş, onu
aparan kiçik bir qrup, əslində, böyük xalqın təmsilçisinə
çevrilir.
Televiziya məcazi mənada
püxtələşmiş ağsaqqal, müdrik bir
ziyalıdır. O, kiçiklə kiçik, böyüklə
böyükdür. O, sadə adamların da dili ilə
danışa bilir, xalqın aliminə də çevrilir. O,
savadlı və zəhmətkeş tədqiqatçıdır.
Tarixi öyrənir, araşdırır, təbliğ edir. O, əsl
vətənpərvərdir, vətənə, torpağa
bağlılığı öyrədir, sevgi, məhəbbət
təlqin edir. O, dahi sənətkardır, xalqımızın
musiqi, sənət dünyasını açıb göstərir.
O, yüksək etika sahibidir. Əsrlərin süzgəcindən
damla-damla süzülən, saflaşan, büllurlaşan əxlaqi
keyfiyyətləri nəsildən-nəslə
ötürür. O, xalqın adət-ənənələrinin
bilicisidir. Bu ənənələri yaşadır və
yaşatmağı böyük sevgi və qayğı ilə
tövsiyə edir. Nəhayət o, xalqın özünü
özünə tanıdır. Televiziya məkanında
bütün bunlara necə əməl olunur? Akademik Ramiz
Mehdiyevin bir dövlət adamı, vətənini,
xalqını sevən bir müdrik ziyalı kimi narahat
olmasının səbəbi də məhz bundadır.
Doğrudur, dahi Heydər Əliyev
böyük uzaqgörənliklə, müstəqilliyin
memarı, azad, hüquqi dövlətin başçısı
kimi senzuranı ləğv etdi. Bu, yalnız bir ali mətləbə
xidmət edir: azad sözə, sərbəst düşüncəyə
geniş meydan açır. Bu o deməkdir ki, yaradıcı
adamlar çəkinmədən ürək sözünü,
müxtəlif məsələlərə öz münasibətlərini
açıq-aydın söyləyə bilsinlər. Hamı və
hər kəs fikirlərini sərbəst surətdə cəmiyyətə
çatdırsın, inkişafımıza mane olan nə
varsa, hamısını aşkarlasın, milli mədəniyyətimizin
qorunmasında, gənclərin layiqli övlad kimi yetişmələrində
fəallıq göstərsin. Senzuranın ləğvinin
düzgün dərk edilməsi özü ziyalılıq,
yüksək şüurluluq, zəngin mənəviyyat tələb
edir. Azad söz heç də "nə istəyirsən
söylə" demək deyil, azad söz daha böyük
düşüncə, daha ağıllı
ölçü-biçi, daha fəal yaradıcılıq, əsl
vətəndaşlıq deməkdir. Dərk olunmalıdır
ki, senzura dövlət tərəfindən ləğv edilsə
də, ondan daha güclü senzura mövcuddur: vətənə,
xalqa məhəbbətdən irəli gələn vicdan
senzurası! Əlinə qələm, yaxud kamera alan hər kəs
ilk öncə fikirləşməlidir: mən bununla
xalqıma nə deyirəm, vətənimə necə xidmət
edirəm? Oxuculara, tamaşaçılara, xüsusən gənclərə
nəyi təbliğ edir, nəyi aşılayıram? Kim bunu
anlamırsa, xalqın adından danışmağa onun
heç bir mənəvi haqqı yoxdur!
Universitetimizdə xalqımın
uşaqlıqdan təzəcə ayrılmış, lakin
uşaqlıq xüsusiyyətlərindən hələ
heç də tamamilə uzaqlaşmamış, gəncliyə
yenicə qədəm qoyan oğlan və qızlar təhsil
alırlar. Universitet təkcə təhsil vermir, həm də
tərbiyə edən müəssisədir. Gəncliyin
kövrək addımları bu elm-təhsil məbədində
bərkiyir. Onların xarakterləri, zövqləri,
dünyagörüşləri burada formalaşıb
nizamlanır. Bu gənc oğlan və qızlar gündə
beş-altı saat müəllim-tərbiyəçilərin
nəzarətində olurlarsa, onlar vaxtlarını daha
çox evdə, ekran qarşısında keçirirlər.
Bu mənada televiziya çox fəal təsir qüvvəsi,
ikinci tərbiyəçidir. Televiziya verilişləri
güclü təsir vasitəsi olaraq birinci tərbiyəçinin
məqsədyönlü fəaliyyətini daha da möhkəmləndirməyə
xidmət etməlidir. Onların arasındakı hər
hansı ziddiyyət, təzad gəncliyə mənfi təsirini
göstərə bilər və göstərir də. Bir
çox telekanallar, bir çox televiziya verilişləri gənclərə
nəyi təlqin edir? Fərdi şəxslərin timsalında
giley-güzarlar, lüzumsuz ailə intriqaları, mənasız
söz yığınından ibarət boş-boş
danışıqlar, bəsit musiqili ara mahnıları və
istedadsız "sənətçi"lərin
zövqsüz ifaları, ədalı, iddialı
xanımların çəkişmələri... Bütün
bunlar gəncliyin dünyagörüşünə, mənəvi
aləminə, zövqlərinə olduqca mənfi təsir
göstərir. "Uşaq və yeniyetmələrdə, gənc
nəsildə elmə və təhsilə maraq oyada bilən,
onların intellektual səviyyəsinin yüksəldilməsinə
xidmət edən verilişlərin hazırlanması zəruridir",
- deyən akademik Ramiz Mehdiyev haqlı olaraq digər ölkələrin
aparıcı telekanallarına diqqət yetirməyi tövsiyə
edir: "Məsələn, Rusiyanın birinci kanalının
"Umniki i umnitsı", STS kanalının "Samıy
umnıy" verilişləri kifayət qədər populyar və
geniş tamaşaçı auditoriyası qazanmış
proqramlardır".
Bu səpkidə çoxlu dəyərli
nümunələr tapmaq, maraqlı mövzular tövsiyə
etmək mümkündür. Yeri gəlmişkən yalnız
birini misal çəkmək istəyirəm. Olmazmı ki, qəriblikdə
yaşamış XIX əsr Azərbaycan şairəsi Ağabəyim
ağa Ağabacının yazdığı "Aləm cənnətə
dönsə, yaddan çıxmaz Qarabağ" epiqraflı
proqramlar hazırlansın? Universitetimizin hər bir
auditoriyasında Qarabağ mövzusuna, onun dərd-sərinə,
erməni vəhşiliklərinə, Xocalı faciəsinə
qayıdış müəllim-vətəndaş ünsiyyətinə,
adətinə çevrilib. Ayrı-ayrı rayon və şəhərlərimizin
işğal olunmasına həsr edilmiş anım günlərində
tələbələrimizin təşkil etdikləri səhnəciklər
uzun müddət kollektivi öz psixoloji, mənəvi duyum məngənəsində
saxlayır, bədii təəssürat Qarabağ dərdlərini
beyinlərə bir daha həkk etdirir. Valideynləri Qarabağ
sakinləri olmuş gənclər, Azərbaycanın müxtəlif
bölgələrində dünyaya göz açmış
oğlan və qızlar cənnətməkan Qarabağın
ecazkar təbiətindən, bərəkətli
torpaqlarından, bir növ, xəbərsizdirlər. Gərək
bu boşluğun doldurulmasında televiziya kanalları öz
sözünü desin. Mənasız, insanda ikrah hissi oyadan,
"populyar sayılan", zövqləri korlayan, gəncliyin
tərbiyəsini yavaş-yavaş, hiss edilmədən
içindən ovub yeyən, onun məcrasını mənəviyyatsızlığa,
manqurtluğa yönəldən verilişlərin yerinə
Qarabağ haraylı proqramların tərtibi və təqdimi
xalqa, yeni yetişən nəslə ciddi təsir göstərərək
gözəl bəhrə verməzmi?
Televiziya bütün təlim-tərbiyə
müəssisələrindən müqayisəedilməz dərəcədə
daha böyük təsir gücünə malik tərbiyə məktəbidir.
Səlis natiqliyin, axıcı, anlaşıqlı
danışmağın, fikri dəqiq, aydın
çatdıra bilməyin auditoriyasıdır. Milli mədəniyyətimizə,
əxlaqımıza uyğun gələn, həm də
zövqlü geyim nümunələri, rəftarı,
davranış tərzini göstərən, təbliğ edən
bir səhnədir. Onu eyni vaxtda milyonlar seyr edir. Bu baxımdan
mövzuların müəyyən edilməsində,
aparıcı kadrların seçilməsində, verilişlərin
tərtibində yalnız və yalnız həqiqi istedada
üstünlük verilməlidir.
Unutmaq olmaz ki, televiziya
insanların istirahət, dinclik, rahatlıq, zövqalma mənbəyi
olduğu kimi, həm də çox güclü təsir
gücünə malik təbliğat vasitəsidir. O,
sözün əsl mənasında, qeyd edildiyi kimi, "milli,
siyasi, iqtisadi, sosial, mədəni, mənəvi təhlükəsizlik
konsepsiyalarının prioritet istiqamətinə
çevrilmişdir".
Təsadüfi deyil ki, gündəlik
eşitdiyimiz ən çox təkrarlanan ifadələrdən
biri, lap elə birincisi məhz televiziya ilə
bağlıdır: "Televiziyadan eşitdim",
"Televiziya dedi". Yəni, adamlar istər mətbuatın
və istərsə də televiziyanın sözünə
inanırlar. Gəlin bu inamı qırmayaq. Əslində, bu
inam həyatda real təsdiqini tapmalı, televiziya şirkətləri
bütün sahələrdə işlərini bu fonda
qurmalıdırlar. Qoy hər bir vətəndaş hər bir
məsələdə televiziyaya bir ağsaqqal, bir ziyalı,
bir alim, bir tərbiyəçi kimi yanaşıb böyük
inam və etibarla "Qoy görək televiziya nə deyir?"
ifadəsini işlətsin. Müasir dövrümüzün tələbi
belədir!
Elman MƏMMƏDOV,
Gəncə Dövlət Universitetinin rektoru,
professor
Azərbaycan.- 2009.- 20 oktyabr.- S. 9.