Üzeyir Hacıbəyli şəcərəsi: Məhbubə
Paşayeva və başqaları
Köhnə tanışım,
Üzeyir Hacıbəyli şəcərəsindən olan həkim
Gülzar xanım İbrahimova günlərin bir günü mənə
zəng vurub hal-əhval tutduqdan sonra əsas məsələnin
üstünə gəldi. Dedi ki, mənim bir yaxın qohumum
vaxtilə müğənni kimi radioda səsini lentə
yazdırıb. Məni o lentlərin taleyi maraqlandırır.
Düzü, uzun illər radionun
musiqi redaksiyasında çalışsam da, sonradan sıx əlaqəm
olsa da, xanımın soraqladığı müğənni Məhbubə
Paşayeva haqqında ilk dəfə idi ki, eşidirdim. Elə
həmin andan musiqi redaksiyasının arxivi ilə
maraqlandım və nə yaxşı ki, Məhbubə
Paşayevanın radionun fondunda olan ifaları ilə
yaxından tanış oldum. 1967-ci ildə həmin mahnılar
fortepianonun müşayəti ilə lentə
alınmışdır.
Müxtəsər
sayı da təxminən belədir: Üzeyir Hacıbəylinin
"Koroğlu" operasından Nigarın ariyası,
"Arşın mal alan"dan Gülçöhrənin
ariyası, "Şah Abbas və Xurşudbanu"
operasından Xurşudun təsnifi, xalq mahnısı "Yar
bizə qonaq gələcək", bayatılar üstündə
"Qarabağ şikəstəsi".
Bu ifaların kölgədə
qalmasının səbəbi çox sadə olmuşdur.
Mahnıların pasportu (musiqi dilində belə adlanır) xalq
musiqisi şöbəsində, xalq musiqisi
ifaçılarının pasportları arasında
qaldığından janrına görə diqqətdən kənarda
qalmışdır.
Məhbubə xanımın lent yazıları
klassik üsluba yaxın olduğundan öz sahibini
tapmamışdır. Bəs Məhbubə Paşayeva kimdir?
O, 1905-ci ildə Şuşa şəhərində
anadan olub. Təxminən 5-6 yaşlarında ailəsi ilə
birlikdə Bakı şəhərinə - dayısının
yanına köçüb. Burada Asəf Zeynallı adına
musiqi məktəbinə daxil olub. Yalnız bundan sonra onun
müğənnilik fəaliyyəti başlayıb. Məhbubə
Paşayeva haqqında qısa məlumat bununla bitir. Lakin
söhbətimizin əvvəlində
xatırlatdığımız Gülzar xanım bir çox
mətləblərə aydınlıq gətirdi.
Bəlli oldu ki, Üzeyir Hacıbəyli
Məhbubə xanımın dayısıdır. O, Üzeyir
Hacıbəylinin böyük bacısı Sayad xanımın
kiçik qızıdır. Üzeyir Hacıbəylinin
bacısı uşaqlarının tərbiyəsində
müstəsna rolu olub. Onların təhsil almasında, ailə
qurmasında yaxından iştirak edib. Üzeyir Hacıbəyli
onlara nəinki dayılıq, hətta atalıq edib. Onlar bir
yerdə yaşayıblar. Ona görə də bacısı
Sayad xanım dul qalandan sonra onu dörd uşağı ilə
Bakıya gətirib öz mənzilində
saxlamışdır. Bu, təxminən 1909-10-cu illərə
təsadüf edir. Həmin vaxtdan bu ailə bir yerdə yaşamışdır.
Hazırkı ev-muzeyi yerləşən binada...
Məhbubə xanımın
istedadı üzə çıxandan sonra Üzeyir bəy
onun barəsində düşünməyə
başlamışdı. Nəhayət, "Koroğlu"
operasını yazarkən Xanəndə qızı Məhbubə
üçün nəzərdə tutmuşdu. Məhbubənin
səsi üçün məhz bu ariyanı
yazmışdı. Nəticə isə daha uğurlu
alınmışdı.
1938-ci ildə Moskvada keçirilən
Azərbaycan ədəbiyyatı və incəsənəti
ongünlüyündə Məhbubə Paşayeva həmin
ariyanı paytaxt tamaşaçıları
qarşısında ifa etmişdi. Həmin ifaya görə ona
qızıl saat da bağışlamışdılar. Məhbubə xanımın digər bir istedadı
diqqətdən yayınmırdı. Son dərəcə
gözəl tikişlər tikirdi, üzərinə zərif
naxışlar düzürdü. Bu əl işlərini əsasən
öz rolları üçün hazırlayırdı. Ən
maraqlısı odur ki, Məhbubə xanımın sonralar işlədiyi
və "Koroğlu" operasında istifadə olunan
yaxalıqlar, sinəliklər, araxçınlar bəstəkarın
ev-muzeyinə hədiyyə edilmişdir. Bu gün də nadir
eksponat kimi muzeyin bir guşəsində qalmaqdadır.
Məhbubə Paşayeva
mövzusu üzeyirşünaslıqda digər maraqlı məqamları
da üzə çıxartdı. Çox təəssüf
ki, Məhbubə Paşayevanın övladı olmayıb,
yetirmələri də qalmayıb. Lakin onun bu yığcam
repertuarı Azərbaycan ifaçılıq məktəbindən
unudulmaz nişanədir.
Xüsusilə opera sənətimizin
keçdiyi bu möhtəşəm yolda özünəməxsus
ifa tərzi olan Məhbubə Paşayeva öz dəst-xəttini
göstərə bilmişdir. Gülzar İbrahimova da
Üzeyir Hacıbəyli ailəsinin bir üzvüdür.
Lakin onun anası Dilbər xanım haqqında ətraflı
danışmağa dəyər. Dilbər xanım Azərbaycan
Teleradio Verilişləri şirkətinin musiqi kollektivlərində
uzun bir yaradıcılıq yolu keçmişdir. Xor və
xalq çalğı alətlərinin ifasında bir çox
xalq mahnılarını lentə yazdırmışdır. Həmin
lent yazıları radionun fonotekasında
qorunub-saxlanılır. Dilbər İbrahimova Üzeyir bəyin
böyük bacısının kiçik nəvəsidir.
Musiqiçi ailəsində böyüdüyünə
görə onun övladları da, demək olar ki, musiqi
savadı alıblar. Gülzar xanımın söhbətindən
yadımdadır ki, bizim ailəmiz mütləq musiqi savadı
almalı idi. Belə də oldu. Anamın böyük
bacısı Zivər xanım İbrahimova məşhur
arfaçı kimi respublikada tanınırdı. Konservatoriya təhsili
alıb. Sonra uzun müddət 2 nömrəli musiqi məktəbinin
direktoru olub. Düz 22 il oroda çalışıb. Bu
müddət ərzində həmin məktəb respublikada
aparıcı musiqi ocağı kimi nümunə göstərilirdi.
Anam isə ilk illərdə skripka sinfinə daxil olub. Lakin bu sahəni yarımçıq qoyub. Özünə başqa bir sənət yolu seçib. Məlum olmuşdu ki, anamın gözəl səsi var, bu yöndə daha çox uğur qazana bilər. Beləliklə, o, vokal sənəti ilə məşğul olmağa başladı. Anamın qardaşı Ramiz İbrahimov isə violonçellə məşğul olardı. Mən özüm və bacım piano sinfini bitirmişik. Bir sözlə, bu ailədə heç kəs musiqidən kənarda qalmayıb. Anamın musiqiyə, xüsusilə vokala marağını görüb sevinən Üzeyir bəy 1946-cı ildə təşkil olunmuş "Sazçı" qızlar ansamblında məşğul olmasını məsləhət bilib. Mən hələ körpə idim, anamın çaldığı sazı bu saat da xatırlayıram. O, saz çalıb-oxuyurdu. Az sonra ansambl fəaliyyətini dayandırdı. Yalnız 50-ci illərin əvvəllərində ansambl yenidən fəaliyyətə başladı. Bəstəkar Qənbər Hüseynlinin rəhbərliyi ilə fəaliyyət göstərən ansamblın da ömrü uzun sürmədi. 1956-cı ildə anam Azərbaycan Televiziya və Radiosunun xorunda işləməyə başladı. Düz 87-ci ilə qədər orada çalışdı. İndi təqaüddədir.
1942-ci ildə Hüsü Hacıyev küçəsindəki "Monolit" binasında Üzeyir Hacıbəyliyə mənzil verdilər. Bütün ailədən ayrılıb Məleykə xanımla təzə mənzilə köçəndə Üzeyir bəy öz bacısı qızından xahiş elədi ki, mən Zivəri tək qoya bilmərəm, ona öyrəşmişəm, icazə ver onu özümlə aparım. Belə də oldu. Zivər bu ailənin övladına çevrildi. Məleykə xanım da ona möhkəmcə alışdı. Təzə mənzildə ona atalıq edən Üzeyir bəylə az ömür sürən qızcığaz nə az, nə çox - düz iyirmi dörd il Məleykə xanıma övladlıq etdi. Bu o demək idi ki, Zivər xanım bu ailənin yeganə varisi sayılırdı. Ona görə də Məleykə xanım haqlı olaraq Üzeyir bəyin ev-muzeyinin açılmasında Zivərin köməyinə daha çox bel bağlayırdı.
1966-cı ildə Məleykə xanım Zivərin qucağında dünyasını dəyişərkən ona demişdi: "Üzeyir Hacıbəylinin ev-muzeyini görə bilmədim. O vaxt ruhum şad olar ki, bu işi sən başa çatdırasan".
Üzeyir bəy rəhmətə gedəndən sonra Zivər xanım Məleykə xanımı tək qoymadı, ona övladlıq etdi. Gülzar xanım xatırlayırdı: "Son illər Məleykə xanım ağır xəstə idi. Xalam məktəbdə direktor işləsə də, onun bütün əziyyətlərinə dözürdü. İndiki Mərkəzi Klinik Xəstəxanada yatanda onun çarpayısı başından əl çəkməzdi. Belə bir vəfalı insan, təbii ki, Üzeyir Hacıbəyli sərvətinə də biganə qala bilməzdi. Yaxşı yadımdadır. Biz onunla birgə ailəlikcə Üzeyir Hacıbəylinin muzey üçün yarıyacaq bütün nümunələrini göz bəbəyi kimi qoruyan Zivər xanımın gecə-gündüz ev-muzeyi barədə necə həyəcan keçirdiyini görürdük. Lakin bu muzeyi açmaq o vaxt müəyyən problemlərlə qarşılaşırdı. Əvvəlcə belə fikir vardı ki, Üzeyir bəyin son mənzilində - "Monolit"də açılsın bu muzey. Lakin sonralar belə qərara gəlindi ki, onun keçmiş yaşadığı mənzildə - hazırkı ev-muzeyinin yerində bu niyyət həyata keçirilsin. Belə də oldu. 1975-ci ildə Şamil Əzizbəyov küçəsindəki mənzilində bəstəkarın anadan olmasının 90 illiyi ərəfəsində bu arzu həyata keçdi. Əlbəttə, bu, hamının arzusu idi. Xüsusilə həmin gün Üzeyir bəyin və Məleykə xanımın ruhları şad olurdu".
Üzeyir Hacıbəylinin ev-muzeyinin açılmasında əvəzsiz xidməti olmuş Heydər Əliyev muzeyin açılışında iştirak edərkən Zivər xanım onu ev sahibi kimi qəbul etmişdi. Onun muzeyə təqdim etdiyi Üzeyir Hacıbəylinin ev əşyaları Heydər Əliyevin böyük marağına səbəb olmuş və minnətdarlıq duyğularını bəstəkarın varislərinə yetirmişdi.
Telman QARAYEV,
əməkdar jurnalist
Azərbaycan.- 2009.- 21 oktyabr.- S. 7.