Seçki təşkilatçılarının maarifləndirilməsi
işi davam edir
İnsan hüquqlarının
universal səviyyədə müdafiəsi ideyası ilk dəfə
BMT-nin Nizamnaməsində öz əksini tapmışdır. Beynəlxalq insan hüquqlarının sonrakı
inkişafı insan hüquqları haqqında müqavilələrin,
bu sahədə beynəlxalq mexanizm və prosedurların
inkişaf etdirilməsi ilə əlamətdardır. İnsan
hüquqlarının müdafiəsinin tərkib hissəsi
olan seçki hüququ haqqında beynəlxalq universal və
regional standartlar BMT Baş Məclisinin
1948-ci ildə qəbul etdiyi "İnsan hüquqları
haqqında Ümumi Bəyannamə"sində, 1966-cı ildə
qəbul etdiyi "Vətəndaş və siyasi hüquqlar
haqqında Beynəlxalq Pakt"da, 1950-ci ildə qəbul
olunmuş "İnsan hüquqlarının və əsas
azadlıqlarının Müdafiəsi haqqında Avropa
İnsan Hüquqları
Konvensiyası"nda, 1952-ci ildə qəbul edilmiş
"Qadınların siyasi hüquqları haqqında
Konvensiya"da, 1992-ci ildə qəbul olunmuş "Milli,
etnik, dil və dini azlıqlara mənsub olan şəxslərin
hüquqları haqqında Bəyannamə"də,
1993-cü ildə İnsan hüquqları üzrə
Ümumdünya Vyana Konfransında qəbul edilmiş "Vyana
Bəyannaməsi və Hərəkət
proqramı"nda, ATƏT çərçivəsində qəbul
olunmuş siyasi öhdəlik xarakterli sənədlərdə
və başqa bu kimi beynəlxalq müqavilə, saziş,
konvensiya və qətnamələrdə öz ifadəsini
tapmışdır.
İnsan
hüquqlarının müdafiəsi sahəsində səylərin
gücləndirilməsi Azərbaycanın dövlət siyasətinin
əsas istiqamətlərindən biri kimi müəyyən
edilmişdir. 1998-ci ilin 18 iyununda ümummilli lider Heydər Əliyevin
"İnsan hüquqlarının müdafiəsi sahəsində
dövlət proqramı" haqqında imzaladığı sərəncamın
icrası ilə əlaqədar ölkədə bir sıra
qanunvericilik və institusional islahatlar həyata
keçirilmiş, yeni məhkəmə sistemi, konstitusiya nəzarəti,
insan hüquqları üzrə müvəkkil kimi yeni təsisatlar
yaradılmışdır.
Azərbaycan öz müstəqilliyini
möhkəmləndirməklə demokratik, dünyəvi,
hüquqi dövlət quruculuğu və vətəndaş cəmiyyəti
yolu ilə inamla irəliləməkdədir. Odur
ki, həyatın bütün sahələrində dövlət
orqanlarının fəaliyyətinin insan
hüquqlarının təminatı baxımından təkmilləşdirilməsi,
hüquqi maarifləndirmə işinin genişləndirilməsi,
dövlət və vətəndaş cəmiyyəti
arasında əlaqələrin daha da
inkişaf etdirilməsi, insan hüquqlarının müdafiəsi
sahəsində görülən tədbirlərin genişləndirilməsi
zərurəti Azərbaycan Respublikasının Prezidenti
İlham Əliyevin 28 dekabr 2006 - cı ildə "Azərbaycan
Respublikasında insan hüquqlarının müdafiəsi
üzrə Milli Fəaliyyət Planının təsdiq
edilməsi haqqında" sərəncam imzalaması ilə nəticələndi.
Azərbaycan Respublikasının
Konstitusiyasına görə Azərbaycan Respublikasında
dövlət hakimiyyətinin yeganə mənbəyi Azərbaycan
xalqıdır. Xalqın iradəsinin bilavasitə
və ən yüksək ifadəsi dövlət hakimiyyəti
və yerli özünüidarə orqanlarına azad, demokratik
seçkilərin keçirilməsi, habelə dövlət həyatının
ən mühüm sahələrinə dair öz rəyini
referendum (ümumxalq səsverməsi) yolu ilə bildirməsidir.
Seçkilərin və referendumun keçirilməsi vətəndaşların
yaşadığı cəmiyyətin ictimai həyatında və
dövlət işlərində iştirakına şərait
yaradan ən kütləvi tədbirlərdir. Demokratik
və şəffaf keçirilən seçkilərdə və
referendumlarda iştirak seçicinin siyasi mədəniyyətinin,
hüquq düşüncəsinin və mədəniyyətinin
formalaşmasına meydan açır, eləcə də
xalqın ümumi iradəsinin milli maraqlar ətrafında birləşdirilməsinə
zəmin yaradır.
Azərbaycan
Respublikasının Konstitusiyasında dövlət hakimiyyətinin
yeganə mənbəyinin xalq olduğu və xalqın öz
suveren hüququnu bilavasitə ümumxalq səsverməsi -
referendum və ümumi, bərabər və birbaşa
seçki hüququ əsasında sərbəst, gizli və
şəxsi səsvermə yolu ilə seçilmiş
nümayəndələri
vasitəsilə həyata keçirməsi təsbit
olunmuşdur. Seçki hüququ Azərbaycan
Respublikasının Konstitusiyası ilə vətəndaşlara
verilmiş ən mühüm hüquqlardan biridir. Əsas
qanunda təsbit olunmuş seçki hüquqlarının həyata
keçirilməsi isə seçki qanunvericiliyi ilə tənzimlənir.
Seçki hüququ hər bir vətəndaşın
ayrılmaz, toxunulmaz və pozulmaz hüququdur. Bu hüquqdan
istifadə isə hər bir vətəndaşın azad iradəsinin
ifadəsidir və onu reallaşdırmaqla hər bir insan
öz vətəndaşlıq mövqeyini bildirmiş olur.
Vətəndaşların
seçki hüquqlarının pozulması müvafiq
hüquqi məsuliyyət doğurur. Mərkəzi
Seçki Komissiyası Avropa Şurasının Venesiya
Komissiyası ekspertlərinin iştirakı ilə vətəndaşların
seçki hüquqlarının pozulması ilə əlaqədar
seçki komissiyalarına daxil olmuş şikayət və
müraciətlərin araşdırılmasına dair iki təlimat
hazırlayıb qəbul etmişdir. Eyni
zamanda, Azərbaycan Respublikasının Seçki Məcəlləsinə
2008-ci ildə edilmiş əlavəyə əsasən
seçki (referendum) keçirilərkən vətəndaşların
seçki hüququnu pozan hərəkətlərdən (hərəkətsizlikdən)
və qərarlardan şikayətlərin
araşdırılması məqsədilə Mərkəzi
Seçki Komissiyasının nəzdində 9 nəfərdən,
dairə seçki komissiyasının nəzdində isə 3
nəfərdən ibarət müvafiq ekspert qrupu
yaradılır.
Azərbaycan
Respublikası 1991-ci ildə dövlət müstəqilliyini bərpa
etdikdən sonra hüquqi, demokratik və dünyəvi dövlət
quruculuğu yolunu seçmiş və xalqımız
demokratiyanın inkişaf etdirilməsi istiqamətində
uğurlu addımlar atmağa başlamışdır.
1993-cü il oktyabrın 3-də keçirilmiş Azərbaycan Respublikası
Prezidentinin seçkiləri respublikamızda demokratik
seçki ənənəsinin təməlini qoymuşdur.
Sonrakı illər ərzində
Azərbaycanda demokratik seçki mühitinin
formalaşdırılması və seçkilərin beynəlxalq
standartlara uyğun keçirilməsi istiqamətində
mühüm işlər görülmüşdür.
1997-ci ildən respublikamızda
beynəlxalq standartlara cavab verən seçki qanunvericiliyinin
hazırlanması işlərinə
başlanılmışdır. Bu məqsədlə Azərbaycan
hökumətinin ATƏT-in Demokratik Təsisatlar və
İnsan Hüquqları Bürosu, 2001-ci ildə Avropa
Şurasının üzvü olduqdan sonra isə Avropa
Şurasının Venesiya Komissiyası ilə səmərəli
əməkdaşlığı intensiv hal almışdır.
Nəticədə 2003-cü ilin mayında Azərbaycan
Respublikasının Seçki Məcəlləsi qəbul
edilmiş və bu, beynəlxalq təşkilatlar tərəfindən
yüksək qiymətləndirilmişdir.
2003-cü ilin Prezident, 2004-cü
ilin bələdiyyə seçkiləri və 2005-ci ildə
Milli Məclisə seçkilər göstərdi ki, artıq
Azərbaycanda mükəmməl seçki qanunvericiliyi
bazası mövcuddur. Bu onu göstərir ki,
respublikamızın seçki sistemi təkmilləşir,
inkişaf edir və beynəlxalq standartlara
uyğunlaşdırılır.
Bütövlükdə,
ayrı-ayrı dövrlərdə keçirilmiş
seçkilərin və seçkilərə dair beynəlxalq
təşkilatların verdikləri rəylərin müqayisəli
təhlili göstərir ki, 1995-ci ildən sonra
keçirilmiş seçkilər uyğunluğuna görə
əvvəlki seçkilərdən xeyli fərqlənir. Seçkilər
sahəsində böyük tərəqqinin əldə edilməsinə
baxmayaraq, etiraf edək ki, bir sıra
çatışmazlıqlar da qalmaqdadır. Bu baxımdan,
2005-ci ildə Milli Məclisə keçirilmiş seçkilər
belə nöqsanların aradan qaldırılmasına yönəlmiş
bir sıra yeni tədbirlərlə yadda qalmışdır.
2005-ci ilin noyabrında parlament
seçkilərinə hazırlıq dövründə və
həmin seçkilərin keçirilməsi zamanı bu sahədə
baş verə biləcək əyintilərin və qanun
pozuntularının qarşısını almaq, Milli Məclisə
seçkiləri Azərbaycan Respublikası
Seçki Məcəlləsinin müddəalarına tam
uyğun keçirmək, bu sahədə icra hakimiyyəti
orqanlarının öhdəsinə düşən vəzifələrin
lazımınca yerinə yetirilməsini təmin etmək məqsədilə
Azərbaycan Respublikasının Prezidenti 2005-ci il
mayın 11-də "Azərbaycan Respublikasında seçki
praktikasının təkmilləşdirilməsinə
dair" sərəncam imzalamışdır. Sərəncamda
seçki rəsmilərinin təlim kurslarından keçməsi
məqsədilə müvafiq proqramlar hazırlanması və
bu sahədə bütün siyasi qüvvələrlə və
beynəlxalq təşkilatlarla hərtərəfli əməkdaşlığın
həyata keçirilməsi, seçki prosesinə qanunazidd
olaraq müdaxilə edən mərkəzi
və yerli icra hakimiyyəti orqanları rəhbərlərinin,
digər dövlət məmurlarının qanunvericiliyə
uyğun olaraq məsuliyyətə cəlb edilməsi,
seçkilərdən sonra siyasi mənsubiyyətə görə
vətəndaşların təqib olunmasına yol verilməməsi,
televiziya kanallarında deputatlığa
namizədlərin bərabər əsaslarla təbliğ
olunması və siyasi platformaların müzakirəsini təmin
edən proqramların hazırlanması, deputatlığa
bütün namizədlər üçün kütləvi
informasiya vasitələrindən bərabər qaydada istifadə
etmələri və onlar üçün bərabər
təbliğ imkanlarının
yaradılması, ixtisaslaşmış ictimai rəyçilər
tərəfindən exit poll prosesinin aparılması, vətəndaşların
sərbəst toplaşmaq azadlığının, seçki kampaniyası
zamanı və seçkilərdən sonra ictimai sabitliyin təmin
edilməsi, seçici vəsiqələrinin vaxtında
çatdırılması, seçici siyahılarının
dəqiq və dürüst tərtib edilməsi və
açıq nümayiş etdirilməsi üçün zəruri
tədbirlərin görülməsi kimi məsələlər
öz əksini tapmışdır.
Sərəncamdan
sonra seçki praktikasının təkmilləşdirilməsi
sahəsində görülən tədbirlərin səmərəliliyinin
artırılması, Seçki Məcəlləsinin müddəalarının
seçkilərə hazırlıq dövründə və səsvermə
günü tam və şərtsiz həyata keçirilməsi, vətəndaşların
seçki hüquqlarının daha dolğun təmin edilməsi
məqsədilə Azərbaycan Respublikasının Prezidenti
2005-ci il oktyabrın 25-də "Milli Məclisə
seçkilərin hazırlanması və keçirilməsi
ilə bağlı təxirəsalınmaz tədbirlər
haqqında" növbəti sərəncam
imzalamışdır.
Mərkəzi
Seçki Komissiyası bu sərəncamlarda üzərinə
qoyulmuş bütün vəzifələri yerinə yetirməklə
yanaşı, seçki rəsmilərinin müvafiq təlim
kurslarından keçməsi üçün yerlərdə
treninqlər təşkil etmiş və zonalar üzrə
seminar-müşavirələr keçirməklə
seçki praktikasının daha da təkmilləşdirilməsinə səy
göstərmişdir.
Məhz
görülmüş tədbirlərin nəticəsidir ki,
2005-ci ildə Azərbaycan Respublikasının Milli Məclisinə
keçirilmiş seçkilər demokratikləşmə
prosesini sürətləndirən bir çox pozitiv yeniliklərlə
yadda qalmış, həmçinin beynəlxalq müşahidəçilər
və təşkilatlar bu seçkilərin şəffaflığına, ədalətliliyinə,
demokratik prinsiplərə uyğun keçirilməsinə dair
müsbət rəy vermişlər.
Ancaq unutmaq olmaz ki, ictimai-siyasi,
iqtisadi və mədəni həyatın bütün sahələrində
gedən islahatlar dərinləşir, cəmiyyətin həyatı
yeniləşir və beynəlxalq aləmə sıx
inteqrasiya olunur. Bu isə vətəndaş hüquq və
azadlıqlarını ön plana çəkir.
Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti İlham Əliyevin 28 dekabr
2006-cı ildə imzaladığı "Azərbaycan
Respublikasında insan hüquqlarının müdafiəsi
üzrə Milli Fəaliyyət Planının təsdiq edilməsi
haqqında" sərəncamda ölkə həyatının
bir çox sahələrində islahatların
aparılması və hüquqi maarifləndirmə işinin genişləndirilməsi
xüsusi vurğulanır. Milli Fəaliyyət
Planının IV bölməsində - "Dövlət
orqanlarının fəaliyyətinin insan
hüquqlarının təmini baxımından təkmilləşdirilməsi
sahəsində tədbirlər" bölməsində Azərbaycan
Respublikası Mərkəzi Seçki Komissiyasının
üzərinə konkret vəzifələr
qoyulmuşdur. Seçki komissiyalarının
üzvləri üçün mütəmadi olaraq seçki
hüququ üzrə ixtisaslaşdırılmış
kursların keçirilməsi və seçkilərin
aparılmasına dair maarifləndirmə işinin genişləndirilməsi
məqsədilə Mərkəzi Seçki Komissiyası
geniş müzakirələr aparmış, bir sıra
konkret tədbirlər həyata keçirmiş və həmin
sənədin tələblərinə uyğun respublika
işçi qrupuna və Azərbaycan Respublikasının
Nazirlər Kabinetinə müvafiq hesabatlar verilmişdir.
Mərkəzi
Seçki Komissiyası sözügedən sərəncamın
icrasını davam etdirərək, bu sahə üzrə
uzunmüddətli tədbirlər planı hazırlayıb və
seçki hüququ üzrə
ixtisaslaşdırılmış kursların bütün
seçki təşkilatçılarını əhatə
etməsini nəzərdə tutmuşdur. 2007-ci ilin oktyabr-noyabr
aylarında Azərbaycan Respublikasının Prezidenti
yanında Dövlət İdarəçilik Akademiyasında
dairə seçki komissiyalarının sədrləri
üçün keçirilmiş kursların davamı olaraq
2007-ci ilin dekabr ayında dairə seçki
komissiyalarının üzvləri və məntəqə
seçki komissiyalarının sədrləri
üçün də regionlarda müvafiq kurslar
keçirildi. Kurslarda mühazirələrin oxunmasına
tanınmış hüquqşünaslar və mütəxəssislər,
habelə Mərkəzi Seçki Komissiyasının üzvləri
dəvət edilmişdilər. Həmin kurslarda Azərbaycan
Respublikası Konstitusiyasının, Seçki Məcəlləsinin
və seçkilərlə bağlı digər
normativ-hüquqi aktların geniş izahına diqqət ayrılmışdır.
Odur ki, 2008-ci ilin Prezident seçkilərində, habelə
2009-cu ildə keçirilən referendumda seçki
komissiyalarının işinin daha ciddi və daha peşəkar
təşkilinin şahidi olduq.
Səsvermənin təşkilində
yeni addımların tətbiq olunması - bir sıra
seçki məntəqələrində veb-kameraların
quraşdırılması seçki komissiyalarının
işində aşkarlığın təmin edilməsi
baxımından dünya təcrübəsində çox az
rast gəlinən tədbirlərdən biridir. Yerli və beynəlxalq
müşahidəçilərin rəylərinə əsasən,
məhz bu seçkilərdə kiçik nöqsanların
olmasına baxmayaraq səsvermə prosesi seçki
qanunvericiliyinin tələblərinə uyğun
keçirilmişdir.
Etiraf edilməlidir ki, 2008-ci ildə
keçirilmiş Azərbaycan Respublikasının Prezidenti
seçkilərinin nəticələri prezidentliyə digər
namizədlər tərəfindən də qəbul edilmiş,
bu seçkilərin qanunauyğun keçirilməsi qeyd
olunmuşdur. Odur ki, prezidentliyə keçmiş namizədlər
Prezident seçilmiş İlham Əliyevi təbrik etməklə
bunu ölkədə seçki mühitinin daha da
yaxşılaşdırılmasının nəticəsi kimi
qəbul etmişlər.
Seçki prosesinin
təşkilində mühüm istiqamətlərdən biri
seçicilərin, seçki təşkilatçılarının
və xüsusilə, məntəqə seçki
komissiyalarının həlledici səs hüquqlu üzvlərinin
seçki qanunvericiliyi sahəsində hüquq mədəniyyətinin
yüksəldilməsi üçün həyata keçirilən tədbirlərdir.
2009-cu ilin sentyabr ayında seçki hüququ üzrə
ixtisaslaşdırılmış kurslar mərhələli
şəkildə həyata keçirilmişdir.
Aşağı seçki komissiyalarının üzvlərinə
seçki hüququ və seçki prosesi üzrə dərin
biliklərin verilməsi Mərkəzi Seçki
Komissiyasının əsas vəzifələrindən biridir.
Cari ilin sentyabr ayının 7-dən
12-dək Azərbaycan Respublikasının Prezidenti yanında
Dövlət İdarəçilik Akademiyasında dairə
seçki komissiyalarının sədrləri
üçün seçki hüququ üzrə
ixtisaslaşdırılmış kurslar keçirilmişdir.
Bu kurslarda mühazirə oxumaq üçün müvafiq
dövlət, habelə ədliyyə, prokurorluq, məhkəmə
orqanlarının və Daxili İşlər Nazirliyinin vəzifəli
şəxsləri dəvət olunmuşlar. Mərkəzi
Seçki Komissiyasının hüquqşünas üzvləri
mühazirələr oxumuş və seminar-məşğələlər
aparmışlar. Seminarların keçirilməsinə Mərkəzi
Seçki Komissiyası Katibliyinin xüsusi təlim
keçmiş treninq qrupunun üzvləri də cəlb
olunmuşlar.
Tədris
kurslarından əlavə, Azərbaycanda fəaliyyət
göstərən İFES və ATƏT-in Bakıdakı
nümayəndəliklərinin rəhbərləri ilə
görüşlər zamanı seçicilərin seçkilərə
inamının artırılması sahəsində dairə
seçki komissiyalarının üzərinə düşən
vəzifələr bir daha vurğulanmış,
komissiyaların işində aşkarlığın təmin
edilməsi, yerli və xarici müşahidəçilər,
habelə KİV nümayəndələri üçün
seçki komissiyalarının iclaslarını izləmək
və seçkiqabağı prosesdə, səsvermə
günü, habelə səslərin hesablanması zamanı və
səsvermənin nəticələrinə dair
protokolların onlar tərəfindən əldə edilməsinə
Seçki Məcəlləsinə uyğun olaraq şəraitin
yaradılmasının məcburiliyi qeyd edilmişdir.
Kurslar başa
çatdıqdan sonra Dövlət İdarəçilik
Akademiyasının akt zalında Mərkəzi Seçki
Komissiyasının üzvlərinin iştirakı ilə
komissiyanın sədri Məzahir Pənahov və Dövlət
İdarəçilik Akademiyasının rektoru Seyfəddin Qəndilov
dairə seçki komissiyalarının sədrlərinə seçki hüququ
üzrə ixtisaslaşdırılmış kursları bitirmələri
barədə sertifikatlar təqdim etmişlər.
Mərkəzi
Seçki Komissiyası kursların komissiya üzvlərinin
seçki sahəsində peşə
hazırlığının artırılması və
maarifləndirmə işinin güçləndirilməsi
istiqamətində çox mühüm addım olduğunu və
məntəqə seçki komissiyalarının sədrləri
üçün də belə kursların təşkil edilməsini məqsədəuyğun
hesab etmişdir.
Cari ilin sentyabr ayının 23-dən
25-dək regionlarda dairə seçki komissiyalarının
üzvləri və məntəqə seçki
komissiyalarının sədrləri üçün də
seçki hüququ üzrə
ixtisaslaşdırılmış kurslar keçirilmişdir. Kurslarda Mərkəzi Seçki Komissiyasının
üzvləri, Mərkəzi Seçki Komissiyası Katibliyinin
əməkdaşları, habelə rayon icra hakimiyyətlərinin
nümayəndələri, prokurorluq və məhkəmə
orqanlarının vəzifəli şəxsləri mühazirələr
söyləmişlər. Bu kurslara dairə seçki
komissiyalarının sədrləri rəhbərlik etməklə
yanaşı, mövzular üzrə seminarlar da
keçirmişlər.
Qarşıdan gələn
bələdiyyə seçkilərinin hazırlanması prosesində
Mərkəzi Seçki Komissiyası Katibliyi treninq qrupunun
üzvləri məntəqə seçki
komissiyalarının üzvləri üçün səsvermə
gününə dair məntəqə seçki komissiyası
üzvlərinin vəzifələrinin və seçki
prosedurlarının Seçki Məcəlləsinin tələblərinə
uyğun aparılması ilə əlaqədar treninqlər
keçirəcəkdir.
Mərkəzi
Seçki Komissiyasında ixtisasartırma və maarifləndirmə
işinin təşkili, seçki təşkilatçılarının
praktiki bacarıqlarının artırılması məqsədilə
planlaşdırılmış ardıcıl, uzunmüddətli
tədbirlər həyata keçirilir. Bu tədbirlərin hazırlanması və
həyata keçirilməsi Mərkəzi Seçki
Komissiyası sədrinin müavininə həvalə
edilmişdir. Bu istiqamətdə aparılan işlər Mərkəzi
Seçki Komissiyasının iclaslarında müntəzəm
olaraq müzakirə edilir və yekunlaşdırılır.
Ümumiyyətlə, maarifləndirmə
işinin təşkilinə və onun həyata keçirilməsinə
Mərkəzi Seçki Komissiyasının üzvləri,
katibliyin məsul əməkdaşları və dairə
seçki komissiyalarının sədrləri cəlb olunurlar.
Belə tələb bu kateqoriya seçki təşkilatçılarının
özlərinin də biliklərinin artırılmasına zərurət
yaradır.
Mərkəzi Seçki
Komissiyasının üzvləri üçün fərdi məsuliyyət
şəraiti yaradılmışdır.
Azərbaycan
Respublikasında 2009-cu il dekabr ayının 23-nə təyin
edilmiş bələdiyyə seçkilərinin
hazırlanması və keçirilməsinə dair
çoxsaylı təlimat, qayda və izahlar, seçki sənədləri
formaları hazırlanmış və çap olunaraq
aşağı seçki komissiyalarına
çatdırılmışdır.
İnanırıq
ki, keçirilən bu tədbirlər Azərbaycan
Respublikası Prezidentinin yuxarıda adı çəkilən
sərəncamlarının bundan sonra da yüksək səviyyədə
icrasına, seçki praktikasının daha da təkmilləşdirilməsinə,
seçki rəsmilərinin bilik və
hazırlığının artırılmasına, hüquq
maarifçiliyinin əhatə dairəsinin daha da genişləndirilməsinə
güclü təkan verəcəkdir.
İradə HACIYEVA,
Mərkəzi Seçki
Komissiyası Katibliyi
Hüquq şöbəsinin müdiri
Azərbaycan.- 2009.- 27 oktyabr.- S. 7.