Dəvətsiz qonaqlar və əsəbi ev sahibləri
Akademik Ramiz Mehdiyevin ölkə
ictimaiyyətinin bütün zümrələri arasında
ciddi maraqla qarşılanan, geniş müzakirə
mövzusuna cevrilən və birmənalı qəbul edilən
"Azərbaycanın efir məkanı: problemlər və vəzifələr"
məqaləsi bir daha təsdiqlədi ki, illərdən bəri
zaman-zaman insanların narazılığına səbəb
olan, yaşlı və orta nəslin haqlı təpkisi ilə
üzləşən, ancaq heç kəsi və heç nəyi
eyninə almadan öz "mənəvi pozuculuq"
missiyasına israrlı olan bir sıra özəl televiziya kanallarının
işi bərbad vəziyyətdədir.
Bəs bu narahatlığa səbəb
nədir? Doğrudanmı, biz buyuq, doğrudanmı biz öz
balalarımızın, sabah bu ölkənin qurucusu olacaq
övladlarımızın mənəvi tərbiyəsini bir
qrup mənəviyyatsız və məsuliyyətsiz "efir dəllalları"nın
ixtiyarına vermişik? Bu gün özlərini Azərbaycanın
efir məkanında "nömrə-1" kimi qələmə
verən yayım şirkətlərinin - həm
televiziyaların, həm də onlara məxsus olan
radiostansiyaların verilişlərinə baxandan sonra adamın
doğrudan da başının tükləri qabarır. Bu
cavan aparıcılar, görəsən, harada, hansı
mühitdə, hansı ailədə böyüyüblər?
Kimlərdən dərs alıblar, hansı məzhəbə
qulluq edirlər? Məqsədləri, məramları haradan və
ya nədən qaynaqlanır? Bunların çoxu, görəsən,
ömürlərində bir kitabı sonacan oxuyublarmı, tariximizdən,
mədəniyyətimizdən, mənəvi dəyərlərimizdən
xəbərləri varmı? Yox, min dəfə yox! Əgər
xəbərdar olsaydılar, ən azı yazdıqları və
dedikləri sözün, fikrin məsuliyyətini dərk edərdilər.
Məqsədləri yalnız pul qazanmaq olmazdı, belə
yüksək kürsüdən xalqa küfr, yalan, şantaj
sırımağı ən azı günah sayardılar...
Son illər ali məktəblərdə
tətbiq edilən bütün mütərəqqi tədbirlərə
rəğmən tələbələrin bilik səviyyəsi
çox aşağıdır, gənc mütəxəssisləri
işə götürən təşkilatlar da bu piyada və
savadsız kadrlarla işbirliyi qurmaq istəmirlər. Belə
olan halda onların bir çoxu asan qazanc dalınca
qaçır, özünü şou-biznes aləmində
sınamağa çalışır, ilk baxışdan o qədər
də çətin görünməyən şoumenliyə əl
atır, tin-bazar söhbətləri ilə efiri və
ekranı "gülləndirirlər".
Hörmətli Ramiz müəllim
haqlı olaraq qeyd edir ki, bu gün Azərbaycanın efir məkanında
mənəvi dəyərlərimizin təbliği, ictimai əhəmiyyət
kəsb edən problemlərin müzakirəsi, vətənpərvərlik
tərbiyəsi, intellektual səviyyənin
formalaşdırılması kimi vacib amillər "yaddan
çıxıb", televiziya, radio və qəzet rəhbərləri
əsas funksiyalarını - maarifləndirmə işini sanki
ikinci plana çəkiblər, halbuki bu əhəmiyyətli və
məsuliyyətli vəzifəni həyata keçirmək
üçün indi hər cür imkan var: azad söz,
senzurasız efir məkanı...
Bəs bu işə bilavasitə
məsul olan şəxslər niyə birbaşa vəzifələrini
yerinə yetirmir və ya yetirmək istəmirlər? Bəlkə
onlar zəngin tariximizin, əsrlər boyu öz ilkinliyini
qoruyub saxlamağa qadir olan, qədimlərdən bəri hər
kəsi valeh edən mənəvi dəyərlərin qəsdinə
durublar?
Azərbaycanda fəaliyyət
göstərən bəzi özəl teleradio kanalları
tamaşaçı və dinləyicilərin əsəblərini
tarıma çəkən, onları qıcıqlandıran,
düyməni basıb başqa xarici kanallara baxmağa sövq
edən dayaz və səviyyəsiz verilişlər
hazırlamaqda sanki bir-biri ilə bəhsə giriblər.
Bu yaxınlarda kanalların birində
hansısa xarici ölkədən qayıdan müxbir
hazırladığı verilişdə "şopinqə
getdik, şopinq elədik" kimi qulağa yad ifadələrdən
geninə-boluna bəhrələnmişdi. Xeyli fikirləşdikdən
sonra başa düşdüm ki, o xanım dükan-bazara alverə
getdiyini bildirmək istəyirmiş. Görəsən, əcnəbi
jurnalistlər də Bakıdan qayıtdıqdan sonra öz
tamaşaçılarına bizimkilər kimi Azərbaycan
sözləri iləmi veriliş təqdim edirlər? Təbii
ki, yox! Bəs biz niyə beləyik? Çünki bizim bir qisim
cavanımız dilimizi yad kəlmələrlə doldurub, rəhmətlik
Mirzə Cəlil demiş, "obrazovanski" görünmək
istəyirlər.
Maraq üçün istənilən
televiziya kanalının proqramına nəzər yetirsəniz,
görəcəksiniz ki, verilişlərin müəyyən
faizinin adı əcnəbi kökənlidir. Məgər bizim
dilimizin bazası belə kasıbdır ki, biz az qala yarıdan
çox verilişlərimizə ingiliscə ad
yaraşdırmışıq?
Hər birimizin evinə dəvətsiz
gələn, mənzilimizin yuxarı başında yerini
rahatlayan televiziya aparıcıları gərək
unutmasınlar ki, qonağı olduqları evdə yaşlı
nənə-baba var, ata-ana var, oğul-uşaq var. O sehrli
qutudan, əlbəttə, hər şeyi söyləmək
olar, amma nəyi, necə söyləmək artıq
professionallıqdır, yurdsevərlikdir, insansevərlikdir,
auditoriyaya hörmətdir. Ev sahibi-tamaşaçı
qonağına ehtiram göstərir, onun geyim tərzinə,
oturuş mədəniyyətinə, ədəb-ərkanına
fikir verir, nə danışdığına, seçdiyi
mövzuya nə qədər bələd olduğuna diqqət
yetirir və bir neçə dəqiqədən sonra pultu əlinə
alıb hirslə düyməni basır...
Əslində,
tamaşaçı hər hansı bir verilişin, şou-proqramın
necə böyük zəhmət bahasına
yarandığından az-çox xəbərdardır, amma o,
son nəticənin belə təsirsiz, dadsız-duzsuz
olduğunu görəndən sonra çəkilən əziyyətin,
zəhmətin dəyərini verə bilmir. Çünki o sənin
verilişində uydurma süjet xətti gördü, qərəz
hiss elədi, layiq olmayan bir kimsəyə yarınmaq, onu
boğazdan yuxarı tərifləyib sənətkar,
"star-ulduz" eləmək nəfsini duydu, ruhunu
qidalandıracaq, mənəvi aləmini zənginləşdirəcək
maraqlı heç nə tapmadı, ona görə də
başqa bir kanala üz tutdu. Ən pisi isə odur ki, xarici
kanala...
Biz hamımız özəl
kanallar təzə fəaliyyətə başlayanda fikirləşirdik
ki, nəhayət tariximiz, mədəniyyətimiz, görkəmli
şəxsiyyətlərimiz barədə əsl həqiqətlər
söyləniləcək, gənclərimiz öz sələflərindən
daha cəsarətli olacaq, jurnalist araşdırmaları
aparacaq, yaddaqalan verilişlər hazırlayacaqlar.
Çünki artıq senzura-filan aradan qaldırılıb.
Doğrudur, ara-sıra belə verilişlər gözə
çarpır. Ancaq bəzən qurunun oduna yaş da yanır,
bu verilişlərin efirə getdiyi kanalların xalq arasında
reytinqi o qədər zəif olur ki, heç ona baxmağa həvəs
də göstərmirsən.
Yeni telekanalların, demək olar
ki, hamısının Siam əkizləri kimi bir-birinə bənzəyən
maqazin verilişləri meydana çıxdı, həm də
tamaşaçılar gördülər ki, bu "proyektlərin"
əksəriyyəti xarici ölkələrin aparıcı
telekanallarında illərdən bəri özünə yer
alan verilişlərin təkrarıdır və bu verilişlər
o xalqın mentalitetinə, adət-ənənəsinə,
yaşam tərzinə uyğun olsa da, bizə tamam yaddır. Həmin
şou-proqramlar o ölkənin tamaşaçısı
üçün məqbul sayılsa da, bizim milli mentalitetimizlə
daban-dabana zidd olması faktı da ortaya çıxdı və
bu tip verilişlər adamların haqlı
narazılığı ilə üzləşdi.
Aparıcılar heç bir etik
normaya sıgmayan hərəkətləri, mənasız
sualları, təkəbbürlü davranışları, eybəcər
geyim tərzləri, guya sərbəstdirlər kimi hətta
oturuş mədəniyyətsizlikləri, ədabazlıqları
ilə diqqət çəkirlər. Biz, özü də təkcə
biz yox, dünyanın bütün ölkələrindəki
tamaşaçılar televiziya aparıcılarının
danışığından, geyimindən, jestindən,
baxışından həmişə bəhrələnmişik,
onlardan öyrənmişik, onlara bənzəməyə
çalışmışıq. Bəs indi
uşaqlarımız özlərini kimə oxşatsınlar?
Özlərini tamaşaçılara sevdirmək
üçün dəridən-qabıqdan çıxan
aparıcılaramı? Onlar kimi nəzakətsizmi olsunlar?
Konkret misal istəyirsiniz, buyurun: belə aparıcılardan
biri qonaq getdiyi evdə dəvətsiz-filansız divana
yayxanıb hörmətli bir qadın xanəndəyə:
- Filankəs xanım, gəl əyləş
e, görək nə var, nə yox, deyirlər sənə bu
evi təzə veriblər, pulun yoxdur, ramont (elə belə də
dedi - "ramont"!) eləməyə?
O abırlı xanım da
utana-utana divanın bir küncünə qısılıb
oturdu və aparıcının növbəti ədəbsiz
sualını gözlədi...
Digər bir aparıcı,
özünü hər kəsdən və hamıdan
savadlı sayan, kimlərinsə hesabına dünyanı gəzib
könülləri "fəth edən" və hər dəfə
də özünün şit zarafatları, yersiz
hırıltısı ilə tamaşaçıda ikrah
doğurduğunun fərqinə varmayan gəncsə daha "səmərəli"
özünütəbliğ metodu seçib. O elə
özü səviyyəli evdar qadınlardan və yeniyetmə
qızlardan ibarət auditoriyasında artıq səsindən
tanıdığı tamaşaçılarına "bəy
tərifi" dedizdirməkdən çəkinmir.
Dinləyici qadınlar və
qızlar da "sənin paxıllığını çəkirlər,
səndən qabiliyyətli, səndən yaxşı
aparıcı yoxdur", - deyə onun ünvanına təriflər
yağdırırlar. O da irişə-irişə "sağ
olun, mən də sizin üçün
çalışıram da", - deyir.
Uzun illərdir mədəniyyət
və sənət aləmi ilə təmasdayam, ali məktəbdə
dərs deyirəm. Hər tamaşa axşamı teatrın
tamaşa salonunda əyləşən sənətsevərləri
bilavasitə müşahidə edə bilirəm. Təəssüf
hissi ilə deməliyəm ki, indi səviyyəli
tamaşaçı, xüsusilə də gənclər
çox azdır. Bəzən ilk tamaşaya dəvət
etdiyimiz qəzet və televiziya jurnalistlərinin bir qismi
baxdıqları əsərin adını belə
düzgün yazmır, tamaşa barədə sərbəst
fikir söyləyə bilmirlər, hətta məşhur əsərlərin
müəllifi barədə təsəvvürü olmayanlar da
tapılır. Biz 100-cü mövsümümüzə
Üzeyir Hacıbəylinin məşhur "Arşın mal
alan" operettası ilə başladıq. 96 ildən bəri
müxtəlif teatrların səhnəsində oynanılan,
iki dəfə ekranlaşdırılan, az qala hər kəlməsi,
hər sözü dillər əzbəri olan bu əsərə
baxan cavan bir jurnalistin tamaşa öncəsi "Əsər nədən
bəhs edir, onun süjetini danışa bilərsinizmi"
sualından sonra ürəyimin sancdığını hiss elədim.
Mən o cavan qızı
qınamıram. Çünki o da yaşıdları kimi,
gününün bir qismini bizim TV qalmaqallarını izləməklə
məşğuldur. Eşitdiyi dedi-qodular, hələ 2-3
mahnısı əməlli-başlı yadda qalmayan müğənniciklərin
şəxsi həyatı ilə bağlı qeybətlər
ona daha cəlbedici görünür. Dinlədiyi bayağı
və mənasız söz yığınından ibarət
mahnılar, bu mahnılara sənətkarlıq
baxımından çox zəif çəkilmiş kliplər
onu bu qənaətə gətirir ki, gördükləri əsl
sənət nümunəsidir, dəbdir, müasirlikdir...
Hələ bu mahnını
oxuyanın gülünc görünən iddiası:
"Sözləri və musiqisi özümə aid (?) olan bu
mahnım xitə çevrilib, xalqımdan dəstək
gözləyirəm..." söyləməsi cavanların olar-olmaz
zövqünü də korlayır.
Şou-biznes əhlinin
qalmaqallarına, ucuz şöhrət aludəçiliyinə
söykənən bu verilişləri hazırlayanların, təbii
ki, əsas məqsədi pul qazanmaqdır. Bu kanalları izlədikdə
adamda belə qənaət yaranır ki, torpağının 20
faizi işğal altında olan, deyəsən, heç bizim
xalq deyil, biz elə çalıb-oxumaq üçün
doğulmuşuq! Bu məmləkətdə
çal-çağır əhlinin peşəsindən
başqa heç bir sənət, peşə yoxdur! Azərbaycan
əhalisi ancaq müğənnilərdən, rəqqasələrdən,
musiqiçilərdən, aktyorlardan, prodüserlərdən,
bir sözlə, səhnədəkilərdən ibarətdir!
Bəli, həyat böyük səhnədir,
insanlarsa aktyor - deyirlər. Ancaq hər kəs öz rolunu
oynamalıdır. Bu xalqın ağıllı, istedadlı gəncliyi,
ünlü alimləri, zəhmət adamları, sadə
peşə sahibləri də var! Əgər həyat təkcə
çalıb-oynamaqdan ibarət olsaydı, cəmiyyətin
bugünkü inkişafı, elmi-texniki tərəqqinin
müasir nailiyyətləri də olmazdı. Lakin bizim
televiziya və radio işçilərimiz nədənsə bu
həqiqətə məhəl qoymurlar.
Bu gün söz ən asan dilə
gələn, ən ucuz sayılan bir deyim tərzinə
çevrilib. Bir çox aparıcılar dedikləri sözlə
necə böyük ciddiyyət və məsuliyyət
daşıdıqlarının fərqində deyillər.
Heç kəsə sirr deyil ki, onların böyük əksəriyyətinin
jurnalistlik peşəsindən xəbəri belə yoxdur.
Bu gün ali məktəbləri
güc-bəla ilə bitirən cavanların bir çoxu
heç fərli-başlı tərcümeyi-halını belə
yazmağı bacarmadığı halda əllərinə
mikrofon götürməyə cəsarət edir, şəstlə
kamera qarşısında dayanıb ağlına gələn
cəfəngiyatı söyləyir. Amma dinləyicisinin,
tamaşaçısının əsəblərini tarıma
çəkdiyini heç ağlının ucundan da
keçirmir və ya "mən belə düşünürəm,
necə istəyirəm, o cür də
danışıram" deyir. Hətta yeri gələndə
tamaşaçıları köhnəfikirlilikdə,
zövqsüzlükdə ittiham etməkdən belə çəkinmir.
Biz qəzet oxumadan bir-iki gün
keçinə bilərik, lakin heç bir müasir insan öz
həyatını TV-siz təsəvvür etmir. TV bizim
yaşam tərzimizin ayrılmaz hissəsidir. Bu sehrli ekrandan
bizim evlərimizin dəvətsiz qonağı olan insanlar da gərək
necə böyük məsuliyyət
daşıdıqlarını, necə uca və əhəmiyyətli
bir tribunaya malik olduqlarını unutmasınlar. Xalqın mədəni
səviyyəsinin inkişafı, milli-mənəvi dəyərlərimizin
qorunub saxlanılması, təbliği, gənclərdə vətənpərvərlik,
yurdsevərlik hisslərinin aşılanması, maarifcilik
işinin gücləndirilməsi, yeniyetmələrin təhsilə
marağının istiqamətləndirilməsi, peşə
yönümünün formalaşdırılması, Azərbaycan
dövlətinə və dövlətçiliyinə məhəbbətin
gücləndirilməsi kimi vacib sahələrə diqqəti
artıran proqramlar hazırlamaq günün tələbidir.
Əliqismət LALAYEV,
Azərbaycan Dövlət Musiqili
Komediya Teatrının direktoru,
əməkdar incəsənət xadimi,
sənətşünaslıq namizədi
Azərbaycan.- 2009.- 25 oktyabr.- S. 5.