Universitetimiz - milli sərvətimiz
Azərbaycanın təhsil
tarixində Bakı Dövlət Universiteti bütün ali məktəblərdən
ciddi fərqlənən, zəngin keçmişə, insan
taleyi qədər mürəkkəb və maraqlı
biografiyaya, ölkənin və dünyanın bir çox təhsil
müəssisələrinin həsəd apara biləcəyi böyük təcrübəyə
malikdir. Bakı Dövlət Universiteti Azərbaycanda
ali təhsilin təməlini qoydu, bütünlükdə bu
sistemin memarına çevrildi. Ötən əsrin 20-ci illərində
yeni yaranan universitetin gələcəyinə inanmayan,
şübhə ilə yanaşanlar cəmi bir neçə
onillik ərzində məbədgahın ölkənin ali təhsil
sistemində yaratdığı böyük
dönüşlərin şahidi oldular, yeni alimlər nəslinin
yetişdirilməsini öz gözləri ilə gördülər.
Hər bir millətin
inkişafında və özünütəsdiq prosesində,
habelə cəmiyyətin aparıcı qüvvəsi hesab edilən
ziyalı təbəqəsinin formalaşmasında universitetlərin
müstəsna xidməti var. Bu mənada universitetlərin
bütün dünya xalqlarının dilində
anlaşılan tərzdə sevilə-sevilə latınca
"alma mater" adlandırılması doğrudan da təsadüfi
deyil. Təbii ki, ömrün tələbəlik illərində
bu ana nəvazişindən hər birimizə pay
düşüb. Biz ölkəmizdə və ya
dünyanın müxtəlif ölkələrində təhsil
aldığımız universitetlərə doğma anamıza
sığınan kimi sığınıb isinmişik,
apxalanmışıq, söykənmişik və bu müqəddəs
elm ocağının biliklərindən bəhrələnərək
zənginləşmişik, inkişaf etmişik. Bu təhsil
ocağı bir ana kimi minlərlə gənci ağuşuna
alıb, elmi biliklərin əsaslarını öyrədib,
onları inkişaf etdirərək cəmiyyət
üçün faydalı, yararlı insanlara çevirib.
Doxsan illik yubileyini qeyd etməyə
hazırlaşdığımız Bakı Dövlət
Universiteti də dünyanın nüfuzlu ali təhsil məktəbləri
arasında öz "imzası" ilə seçilən bir
elm ocağıdır. BDU tarixin ən çətin
dönəmində, 1919-cu ildə erməni daşnakları Azərbaycanı
qan içində boğanda yarandı. Bir neçə il sonra
bütün əhalini siyahıya aldıqda ölkədə cəmi
62 nəfər ali təhsilli müsəlmanın olduğu
üzə çıxarıldı. Ali məktəbi olmayan
ölkənin belə az mütəxəssisə sahib
olması təbii idi. Bizim universitet müsəlman Şərqinin
ilk dünyəvi ali məktəbi kimi yarandı, Şərqin
üfüqlərində ilk təhsil müəssisəsinin
günəşi kimi parladı.
Həmin dövrə
qısa nəzər saldıqda görürük ki, Şərqdə
ilk respublika olan Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin mədəni
quruculuq sahəsində gördüyü təxirəsalınmaz
tədbirlərdən biri də universitetin təsis olunması
ilə bağlıdır. Belə ki, Azərbaycan hökuməti 1918-ci il avqustun 28-də
məktəblərin milliləşdirilməsi haqqında qərar
qəbul etdi və bütün ibtidai tədris müəssisələrində
təhsilin Azərbaycan (türk) dilində aparılması məcburi
hesab olundu.
Savadsızlığın kütləvi
surətdə meydan suladığı bir məmləkətdə
millətin savadlanması və dirçəlişi
üçün hökumətin bu cür məcburi tədbirlər
görməsi başa düşülən idi. Qısa
müddətdə Bakı, Gəncə, Şuşa və digər
şəhərlərdə müəllim kadrları
hazırlamaq üçün xüsusi pedaqoji kursların təşkili,
habelə Gürcüstanın Qori şəhərində fəaliyyət
göstərən Cənubi Qafqaz Müəllimlər
Seminariyasının Azərbaycan şöbəsinin 1918-ci ildə
Qazaxa köçürülməsi milli kadrlara
ehtiyacı aradan qaldırmaq üçün görülən
belə təxirəsalınmaz tədbirlərdən biri idi. Eyni zamanda, yenicə müstəqillik əldə edən
gənc Azərbaycanın maarifçilik və mədəni
quruculuq sahəsində atdığı bu qəti addımlar
bir növ respublikada ali təhsil müəssisələrinin
yaradılmasına zəmin hazırlayırdı. Nəhayət,
gözlənilən gün gəlib çıxdı: Azərbaycan parlamenti 1919-cu il sentyabrın 1-də
Bakı şəhərində universitet açmaq haqqında
tarixi qərar qəbul etdi və noyabrın 15-də Bakı
Universitetində ilk dərslər başlandı. Qeyd etmək
lazımdır ki, o zaman Azərbaycanın ilk universitetinin 300-dək
tələbəsi var idi və onların tədrisi ilə
44 müəllim məşğul olurdu. Yeri gəlmişkən,
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin ilk illərində
maarifçiliyin inkişafında ciddi səy göstərmiş
universitet müəllimlərinin - M.Ə.Rəsulzadə,
Əli bəy Hüseynzadə, Tağı Şahbazi (o, həm
də 1926-29-cu illərdə Bakı Dövlət Universitetinin
ilk azərbaycanlı rektoru olmuşdur), N.Dubrovski və
başqalarının adları bu gün də fəxrlə
anılır, onların həyat və fəaliyyəti tələbələrin
elmi-tədqiqat işlərinin mövzusuna çevrilir.
Şübhəsiz ki, Bakı
Universitetinin yaradılmasında, onun professor-müəllim
korpusunun formalaşmasında təhsil ocağının ilk
rektoru, professor V.İ.Razumovskinin müstəsna xidmətləri
olmuşdur. Yüksək təşkilatçılıq
bacarığı ilə seçilən bu elm fədaisini həm
də 1918-ci il sentyabrın 29-da qəbul edilmiş Universitet
Nizamnaməsinin müəlliflərindən biri hesab etmək
olar. İlk Universitet Nizamnaməsi, sözün əsl mənasında,
həmin dövrdə ali məktəblər üçün
bir növ təhsil qanunu rolunu oynayır, müəllim və
tələbələrin hüquq və vəzifələrini
müəyyənləşdirir, tələbə qəbulu
qaydalarını tənzimləyirdi.
Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyəti dövründə xaricdə təhsil
almağa göndərilən yüzə yaxın azərbaycanlı
gəncin böyük əksəriyyəti Bakı
Universitetinin tələbələri idi. Çox təəssüflər
olsun ki, onların böyük əksəriyyəti təhsilini
başa vurduqdan
sonra Vətənə dönməmiş, Bakıya
qayıdanların taleyi isə acınacaqlı olmuş,
repressiyaya məruz qalmışlar.
Sovet hakimiyyəti dövründə
bütün çətinliklərə və məhdudiyyətlərə
baxmayaraq, universitet savadlı milli kadrların
hazırlanmasında həmişə öndə getmiş,
respublikanın ali təhsil müəssisələri
arasında lokomotiv rolunu oynamışdır.
1957-ci ildə
BDU-nun diplomu gələcəkdə Azərbaycan Kommunist
Partiyasının birincı katibi, keçmiş Sovet
İttifaqının ən güclü lideri və müstəqil
Azərbaycan dövlətinin Prezidenti kimi XX əsrdə
adını siyasi döyüşlərin tarixinə qalib sərkərdə
kimi həkk edən ulu öndər Heydər Əliyevə təqdim edildi.
Bizim adlı-sanlı məzunlarımızdan
dünya şöhrətli alim Yusif Məmmədəliyev,
1922-1924-cü illərdə universitetin tələbəsi
olmuş Nobel mükafatı laureatı L.D.Landau BDU-nun
şöhrətini çox-çox uzaqlara
yaymışdır.
Mübaliğəsiz
demək olar ki, universitetimizin ən görkəmli məzunu
Heydər Əliyevin 1969-cu ildə hakimiyyətə gəlişi
respublikanın sosial-iqtisadi sahələrində olduğu kimi,
təhsil sahəsində də böyük canlanmaya səbəb
oldu, o cümlədən Bakı Dövlət Universitetinə
yeni nəfəs
verdi. Heydər Əliyevin respublikaya rəhbərlik
etdiyi və SSRİ Nazirlər Soveti sədrinin birinci
müavini olduğu dövrdə universitetin maddi-texniki
bazası gücləndirildi, dünyanın nüfuzlu ali təhsil
ocaqları ilə əlaqələri genişləndirildi, tələbə
mübadiləsinə xüsusi önəm verildi. Fəxrlə deyə bilərik ki, ötən əsrin
70-80-ci illərində müttəfiq respublikalarda, həmçinin
Moskva və Sankt-Peterburq şəhərlərində təhsil
almağa göndərilən minlərlə azərbaycanlı
gənc indi müstəqil Azərbaycanın kadr
potensialının özəyini təşkil edir.
Ulu öndər Heydər
Əliyevin böyüklüyü ömrünün ən
ixtiyar çağında belə iş qabiliyyətini, siyasi mətinliyini,
sərkərdə cəsurluğunu, əqidə dönməzliyini
qoruyub saxlamasında, gənclərə məxsus mübariz bir
mətinliklə ideyalarını həyata keçirməsində,
döyüşlərdən qalib çıxmasındadır. Hakimiyyətə
xalqın təkidilə qayıdaraq qeyri-adi qüvvə, yenilməz
gənclik enerjisi ilə barışa, sülhə, əmin-amanlığa,
demokratik dəyərlərin cəmiyyətdə bərqərar
olmasına çalışmasında idi. Məhz bu keyfiyyətlərinə
görə ulu öndər Azərbaycan gəncliyinin bu gün
də qəlbində yaşayır, onun üçün
örnəkdir. Ulu öndərin dediyi: "Bakı Dövlət
Universiteti Azərbaycan xalqının milli sərvətidir"
sözləri isə artıq universitet auditoriyalarında zərb-məsələ
çevrilmişdir.
Ötən əsrin 80-ci illərinin
sonu, 90-cı illərinin əvvəli Azərbaycan tarixinə
milli oyanış dövrü kimi daxil olmuşdur. Sovet
İttifaqının süqutu və müstəqillik ərəfəsində
cəmiyyətin barometri sayılan tələbələrin
milli hərəkata qoşulması təbii idi. Lakin
sonradan Xalq Cəbhəsinin hakimiyyətə gəlişi ilə
bu sərbəstlik respublikanın başqa ali təhsil məktəblərində
olduğu kimi, Bakı Dövlət Universitetində də
müəllim və tələbə heyəti arasında
nizam-intizamın pozulmasına, təhsil prosesində xaosa, bir
növ anarxiyaya səbəb oldu.
Yalnız 1993-cü ildə Heydər
Əliyevin ikinci dəfə Azərbaycanda hakimiyyətə
qayıdışı respublikanı bu böhrandan xilas etdi,
eyni zamanda, məzunu olduğu Bakı Dövlət Universitetində
həyat, təlim-tədris prosesi normal məcrasına
qayıtdı.
İndi güclü maddi-texniki
bazaya malik olan BDU-da 18 min tələbənin təhsili və təlim-tərbiyəsi
ilə 1300-dək müəllim heyəti məşğul
olur. Yeni korpuslar tikilib, universitetin xaricı görkəmi,
ümumi arxitekturası tələbə şəhərini
xatırladır və dünyanın aparıcı təhsil
ocaqlarından geri qalmır. Auditoriyalar müasir təhsilin tələblərinə
uyğunlaşdırılır, kitabxana zənginləşdirilir,
poliqrafiya bazasi inkişaf etdirilir. İdmanın
inkişafına xüsusi diqqət verilir.
Cənab Prezident İlham Əliyevin
Bolonya sisteminin tətbiqi ilə bağlı
imzaladığı sərəncama uyğun olaraq BDU-da
böyük islahatlar həyata keçirilir. Biz fəxr edə
bilərik ki, inamla dünyanın ən aparıcı
universitetləri sırasına qoşuluruq. Bu, Azərbaycanın
imici deməkdir, ölkəmizin müstəqil dövlət
kimi qazandığı uğurların təhsildə də
özünü təsdiqləməsi və davamlı
inkişafı deməkdir.
Uzun müzakirələrdən
sonra təhsil sahəsində dövlət siyasətinin əsas
prinsiplərinin və təhsil fəaliyyətinin tənzimlənməsində
baza rolunu oynayan "Təhsil haqqında" Qanunun qəbul
edilməsi bizim universitetdə də geniş rezonansa səbəb
oldu. Bu sənəd Azərbaycan təhsilinin
dünyəvi və fasiləsiz xarakter daşımaqla, vətəndaşın,
cəmiyyətin və dövlətin maraqlarını əks
etdirən strateji əhəmiyyətli prioritet fəaliyyət
sahəsi olduğunu təsdiqləyir, eyni zamanda, təhsilin
pillələri və səviyyələri arasında
qarşılıqlı əlaqəni və varisliyi təmin
edir. Heç şübhəsiz ki, doxsan illik yubileyini qeyd etməyə
hazırlaşdığımız Bakı Dövlət
Universiteti respublikanın təhsil sahəsində baş verən
dəyişikliklərin və davamlı inkişafın
önündə gedir, avanqard rolunu oynayır.
Ölkə Prezidenti cənab
İlham Əliyevin ötən il sentyabrın 15-də Bakı
Dövlət Universitetinin yeni tədris korpusunun
açılışında dediyi kimi: "Bakı Dövlət
Universiteti Azərbaycanın aparıcı təhsil
ocağıdır. Burada çox güclü professor-müəllim
heyəti vardır və bütün dövrlərdə
universitet Azərbaycanda peşəkar kadrların
hazırlanması işində çox böyük işlər
görmüşdür. Bu gün isə universitet
inkişafının yeni mərhələsini
yaşayır".
Yeri gəlmişkən, burada bir
incə məqama - sözlə işin vəhdətinə diqqət
yetirmək lazımdır. Belə ki, Prezident bu sözləri
söyləməzdən bir neçə ay əvvəl, yəni
2008-ci il mayın 20-də BDU-nun yeni tədris korpusunun tikintisinə
Prezidentin Ehtiyat Fondundan 4,6 milyon manat vəsait ayrılması
barədə göstəriş vermişdi. Bu,
bir tərəfdən dövlət
başçısının təhsilə
qayğısından, digər tərəfdən davamlı
inkişafda olan bir ölkənin Prezidentinin iş prinsipinin
artıq yeni mərhələyə qədəm qoyduğundan,
yeni çalarlar kəsb etdiyindən xəbər verir.
Dünya iqtisadiyyatını bir
il ərzində nəzərəçarpacaq dərəcədə
çökdürən qlobal böhranın ağır fəsadlarına
baxmayaraq, Azərbaycan kimi gənc bir dövlət bu çətinliklərdən
uğurla keçir. Cənab İlham Əliyevin
çevik, balanslaşdırılmış xarici siyasəti,
irimiqyaslı iqtisadi layihələri və ölkənin tərəqqisinə
yönələn islahatları imkan yaratdı ki, Bakı
Dövlət Universiteti də öz inkişafının
keyfiyyətcə yeni bir mərhələsinə qədəm
qoysun. Universitetin professor-müəllim heyəti dövlət
başçısının bu qayğısını
yüksək qiymətləndirir. Qarşımızda
duran ən önəmli vəzifələrdən biri ölkənin
birinci təhsil müəssisəsində elmin
inkişafını və təhsilin tədrisini müasir
Avropa standartlarının tələbləri səviyyəsində
davam etdirmək üçün lazım olan bütün səyləri
əsirgəməməkdir. Bu, həm də ona görə
vacibdir ki, biz Avropa məkanına inteqrasiya edirik. Həm elmi araşdırmalarımız, həm də
hazırladığımız kadrlar Avropa təhsil məkanında,
əmək bazarında elmi səviyyəsinə görə
istənilən dövlətdə özünə yer
tutmalı, özünü təsdiq etməyi bacarmalı,
müasir, daim yeniləşən dünyanın diktə etdiyi
tələblərə cavab verməlidirlər.
Yazımın sonunda 1975-ci ildə
Heydər Əliyevin Moskva, Leninqrad (indiki Sankt-Peterburq) və
keçmiş İttifaqın başqa şəhərlərinə
oxumağa göndərdiyi tələbələrə dediyi
sözləri xatırlatmaq istəyirəm: "Tələbəlik
illəri qısadır. Bu illər ərzində siz nə
öyrənəcəksinizsə, hamısı sizin sərvətiniz
olacaqdır. Həyata bu sərvətlərlə
atılacaqsınız. Nə bilirsənsə, nəyin varsa,
hamısını dövlətə, xalqa qaytarmaq vaxtı gəlib
çatır. Həm də bunlar heç bir güzəştə
yol verilmədən, səxavətlə
qaytarılmalıdır". Ulu öndərin bu sözləri
50 il, 100 sonra da Azərbaycan gəncləri, tələbələri
üçün dəyərini itirməyən ən qiymətli
tövsiyədir. Biz müstəqil Azərbaycana bu gün də,
sabah da ulu öndərin dediyi kimi xidmət etməliyik. O, həmişə
bunu arzulayıb, universitetin də amalı elə bundan ibarətdir.
Bakı Dövlət Universiteti
bundan sonra da təhsil sahəsində yeni-yeni uğurlara imza
atacaq, ölkənin ən nüfuzlu, ən qədim təhsil
ocağı kimi birinciliyini qoruyacaqdır.
Bəxtiyar ƏLİYEV,
AMEA-nın müxbir üzvü,
professor, BDU-nun psixologiya
kafedrasının müdiri
Azərbaycan.-
2009.- 27 oktyabr.- S. 3.