Regional media
Azərbaycanda
medianın problemlərinə kompleks yanaşarkən regional mətbuatın
hazırkı durumuna nəzər salmaq vacibdir. Əslində,
hər şey aydındır - bölgə mediasını
ölkənin maddi sıxıntılar və iqtisadi gerilik
içərisində olan kütləvi informasiya vasitələrindən
hansısa mənada fərqləndirmək olmur. Əksinə, burada
deyilməli məqamlar, problematikliyi ilə daha ciddi səciyyə
daşıyan xüsusiyyətlər özünü daha
qabarıq göstərir. Bu haqda indiyədək çox
danışılıb, müxtəlif fikir və mülahizələr
səslənib. Regional mətbuatın mövcud durumu ilə
bağlı mühüm zərurətlərdən qaynaqlanan tədbirlər
də baş tutub.
Azərbaycan jurnalistlərinin
müxtəlif illərdə keçirilən qurultaylarında
bölgələrdəki mətbuat orqanlarının vəziyyəti
müzakirə edilib. Qurultay qətnaməsindən irəli gələrək
Mətbuat Şurasının bölgə problemləri üzrə
ayrıca komissiyası yaradılıb. Komissiyanın təşəbbüsü
ilə indiyədək regional mətbuatın çətinliklərinə
həsr olunmuş silsilə "dəyirmi masa"lar təşkil
edilib. Həmin tədbirlərdə yerli ictimaiyyət
nümayəndələrinin, dövlət qurumlarının,
həmçinin regionda fəaliyyət göstərən media
təmsilçilərinin iştirakı təmin olunub,
müxtəlif mövzular ətrafında geniş diskussiyalar
açılıb.
Mətbuat Şurası indinin
özündə də sıralarının genişlənməsində
regional media vasitələrinin üzvlüyə qəbul məsələsinə
önəm verir. Bu, şuranın onların problemləri ilə
daha yaxından tanış olmaq, çətinliklərinin
aradan qaldırılmasına kömək göstərmək
istəyindən irəli gəlir. Hazırda şurada təxminən
iyirmiyədək bölgənin eyni sayda nəşri təmsil
olunur.
Əlbəttə, region mətbuatı
hazırkı vəziyyət etibarilə onun dirçəldilməsi
naminə zaman-zaman irəli sürülən ictimai
metodların effektivliyinə inamsız yanaşmaq
üçün kifayət qədər əsaslar yaradır.
Müxtəlif vaxtlarda beynəlxalq təşkilatlar tərəfindən
irəli sürülən məqsədyönlü tədbirlər,
eləcə də layihə təklifləri də mövcud
status-kvonu dəyişə bilməyib. Görünür, məsələnin
spesifikliyi və qoyulan problemin xüsusiyyəti mövcud
istiqamətdəki təşəbbüslərin real və səmimi
olmasını zəruri şərt kimi ortaya
çıxarıb, bunun özünü ictimai sifarişə
çevirib. Fikrimcə, məhz həmin
sifarişin nəticəsidir ki, Azərbaycan Prezidentinin 31 iyul
2008-ci il tarixli sərəncamı ilə təsdiqlənmiş
"Azərbaycan Respublikasında kütləvi informasiya vasitələrinin
inkişafına dövlət dəstəyi Konsepsiyası"nda
bölgə mediasının cəmiyyət həyatında
oynadığı rola böyük önəm verilib. Sənədin "Kütləvi informasiya vasitələrinin
inkişafına dövlət dəstəyinin prinsipləri və
formaları" bəndində KİV-ə dövlət dəstəyində
başlıca prinsiplərdən biri kimi regional mətbu vasitələrin
inkişafının dəstəklənməsi nəzərdə
tutulur. Bununla yanaşı, bölgələrdə fəaliyyət
göstərən KİV müsabiqəsiz maliyyə
yardımından faydalanacaq media qurumları kateqoriyasına
daxil edilibdir. Sadalanan cəhətlər Azərbaycanda regional
medianın inkişafına verilən önəmin göstəricisi,
amma yalnız xoş niyyət nümunəsi və
qarşıdakı müsbət proseslərə
başlanğıc kimi sayıla bilər. Hələ bu tip mətbu
vasitələrin dirçəldilməsi üçün
çox işlər görülməli, ilk növbədə,
cəmiyyətdəki yerləri və rolları aydın dərk
edilməlidir.
Respublikamızın
demək olar, hər yerində rayon qəzetlərinin
mövcudluğuna baxmayaraq, hazırkı şəraitdə
onlar ya yerli hakimiyyət strukturlarının orqanı kimi, ya
da bu və ya digər dərəcədə həmin
qurumların himayəsi altında fəaliyyət göstərirlər. Təbii ki, söhbət bölgə
mətbuatının hansısa amillərin təsiri ilə
icra strukturlarından asılı hala düşməsindən
və ya bu kimi tendensiyaların, hər hansı
inzibatçılığın və məcburiyyətin
mövcudluğundan getmir. Nə də elə
anlaşılmamalıdır ki, bənzər təmayüllər
nə vaxtsa nəzərə çarpıb. Proses
şüurlu şəkildə yaşanıb və etiraf etməliyik
ki, burada müəyyən ənənəvilik,
qanunauyğunluq da var. Tutalım, hansısa rayonda müstəqil
qəzet kimi fəaliyyət göstərən mətbu orqana
abunə məsələlərini həmin rayonun müvafiq
icra strukturu həll edir. Bunu "kömək göstərmək",
"mətbuatın problemlərini həll etmək" və
s. formada adlandırırıq. Məsələnin nə
üçün məhz belə qoyulduğuna,
qarşılıqlı əlaqələrin hansı səbəbdən
bu tərzdə qurulduğuna önəm vermirik. Nəticə
etibarilə haqqında bəhs etdiyim ənənəvilik
formalaşır ki, onun da kökləri hələ müstəqilliyimizi
qazandığımız ilk illərə, bəlkə bir qədər
də əvvələ gedir. Mövcud, haradasa qəbul
olunan münasibətlər sistemində nəyi itiririk, məncə,
bunu götür-qoy etmək üçün dünya
miqyasında bölgə mediasının oynadığı
rola diqqət yetirmək zəruridir. Çünki hüquqi
dövlət və vətəndaş cəmiyyəti
quruculuğu mərhələsini yaşayan Azərbaycanda
demokratikləşmə ilə bağlı problemlərin
müxtəlif aspektləri var və keçid
dövrünü yaşayan müasir cəmiyyətimiz
hüquqi dövlətin tələblərinə xas olaraq
sosial-siyasi həyatda güclü ictimai təşkilatlara
ehtiyac duyur. Bu prosesdə isə əsas rollardan birinin regional
medianın üzərində cəmləşməsi
tutduğumuz yolun müsbət perspektivlərə olan inamı
artırmaya bilməz.
Ondan başlayaq ki,
klassik anlamda regional media anlayışı altında həyat
və yerli əhəmiyyətli problemləri
işıqlandırma məzmununa malik mətbu vasitələr
içərisindən ayrılması, fərqləndirilməsi
mümkün olan dövri nəşrlər nəzərdə
tutulur. Deyimdən də göründüyü kimi, bu tip
KİV-də spesifiklik təkcə onların bölgədə
baş verən hadisə və proseslərə yer
ayırması, yaxud daha çox yer ayırması ilə
deyil, yerli həyatın ən dərin qatlarına nüfuzetmə
qabiliyyəti və imkanı ilə müəyyənləşir.
Regional media orqanları müxtəlif ərazilərdə
ictimai rəyin formalaşmasına yardım etməklə
ictimai mühitin həmin ərazi üçün vacib əhəmiyyət
daşıyan hadisə və proseslərə, o cümlədən
siyasi xadimlərin fəaliyyətinə nəzarətin həyata
keçirilməsində birləşdirici rol oynayır və
bununla da, demokratik islahatların aparılması
üçün əlverişli zəmin
formalaşdırırlar. Əlbəttə, dünyanın
müxtəlif ölkələrindəki bu tip institutların
vahid fəaliyyət kursuna malik olduğunu söyləmək
mümkünsüzdür. Çünki inkişaf səviyyəsi,
düşüncə tərzi və şüur eyni
deyil.
Məsələyə
mövcud kontekstdə yanaşsaq, onu deməliyik ki,
dünyanın bir sıra qabaqcıl ölkələrində
KİV bazarının müstəqilliyinin və
azadlığının dövlətdən asılı
olmamasının plüralizmin saxlanılmasına təminat
vermədiyi, əksinə, bəzi məsələlərdə dövlətin
oynadığı rolun ictimai mühitdə ideya, fikir və
maraq bazarının saxlanılmasına, demokratik tələbatların,
özünüifadə vasitələrinin ödənilməsinə
şərait yaratdığı ilə bağlı fikir
formalaşıb. Təsadüfi deyil ki, XX əsrin
sonundan başlayaraq dünyada mətbuatın plüralist
xarakterinin qorunması problemi kəskin qoyulmağa
başlayıb. Əvvəl televiziya, indi isə internetlə
amansız rəqabət fonunda bu, onun reklam bazası əldə
etməsi və yaşaması baxımından mühüm
amil kimi dəyərləndirilir. Qeyri-kommersiya xarakterli və
gəlirsiz KİV-nin sıradan çıxması vətəndaşları
ölkənin daxili və xarici ilə bağlı xəbərlərdən,
ictimai əhəmiyyətli informasiyalardan məhrum edir. Bu isə cəmiyyətdə və informasiya
mühitində plüralizmin azalmasına, insanların müxtəlif
yönlü, alternativ informasiya mənbələri əldə
etmək hüququna zərbə kimi qiymətləndirilir,
ideyalar bazarında cəmiyyətin demokratik tələbatları,
özünüifadə vasitələri ödənilməmiş
qalır. Region mediasını cəmiyyətdə
tarixən formalaşmış dəyərlərin təbliğçisi
qismində götürsək və nəzərə alsaq ki,
o, funksiya baxımından hətta fəaliyyəti ictimailik dərəcəsinə
görə çox az fərqlənən vətəndaşın
belə maraq və istəklərinin
çarçısı qismində çıxış etməlidir,
o zaman ictimai münasibətlər sistemində təkcə
ayrı-ayrı şəxslər deyil, həm də həmin
şəxslərin tələbatlarını ödəməklə
nüfuz qazanan hakimiyyətlər üçün
oynadığı rol böyükdür. Müasir dövr
filosoflarından birinin dediyi kimi, siyasətçilər və
sosioloqlar beynəlxalq əməkdaşlıqdan
danışanda mənə proseslərə "sadə
insan"ın nöqteyi-nəzərindən baxmaq daha
çox maraqlıdır. Bilirəm ki, "sadə insan" abstrakt
modeldir, amma düşüncələrimizin toqquşması həmin
proses barədə real ictimai rəyin formalaşma mexanizmlərini
görməyə imkan verir. Onu da deyək ki,
dövlət cəmiyyətdəki ortaq maraqların
qorunmasına çalışır və belədə
dövlətin regional informasiya siyasətində bölgə mətbuatının
funksiyalarını müəyyənləşdirmək, onu
sistemləşdirmək xeyli dərəcədə
asanlaşır.
Avropada bilavasitə
yerli qəzetlərin funksiya və məqsədlərini təhlil
edərkən ortaya onların yerinə yetirdikləri vəzifələrə
diqqət yetirmək zərurəti çıxır.
1990-cı ildən başlayaraq burada da müəyyən fərqliliklərin
yaşandığı vurğulanmalı cəhət olsa da,
ümumən
hazırkı dövrdə həmin funksiyaları
başlıca olaraq dörd istiqamət üzrə
qruplaşdırmaq mümkündür. Bunlardan birincisi
auditoriyanın yerli əhəmiyyətli məlumatlarla təchizatı,
ikincisi yerli ictimaiyyətin tribunası olmaq,
üçüncüsü yerli zəmində ictimai rəyi
formalaşdırmaq və nəhayət, sonuncu yerli əhalinin
ictimai-siyasi, mədəni-tarixi cəhətdən maarifləndirilməsidir.
Reklam-informasiya, bazarda iqtisadi uğura nail olma və əyləncə
funksiyaları da var ki, onlar media fəaliyyətinin ümumi ahəngindən
irəli gəlir, qitənin bir çox yerli mətbuat
orqanlarında demək olar, eyni səciyyə
daşıyır. Tipoloji cəhətdən
müxtəliflik nəşrlərin vəzifələri yerinə
yetirmələrindəki prioritetlərdə və fəaliyyət
intensivliyində nəzərə çarpır və bəzən
bu prioritetlər sadalanan funksiyaların reallaşmasına maneələr
də yaradır.
Avropada yerli nəşrlərin
auditoriyası ərazinin iş və elmi göstəriciləri,
peşəkarlıq xüsusiyyətləri, həmçinin
mövcud siyasi baxışlarla müəyyənləşir.
Bu amil onların təsisi imkanlarına da təsirsiz qalmır.
Məsələn, Polşa qanunvericiliyinə
görə, yerli nəşrin təsisçisi dövlət
orqanı, dövlət təşkilatı, siyasi təşkilat,
peşə birlikləri, kooperasiyalar, ictimai qurumlar, həmçinin
katolik Kosteli və digər dini təşkilatlar ola bilər.
Ölkədə bu kimi imtiyazların tətbiqi vaxtilə yerli
media sahiblərinə çevrilən subyektlərin
artmasına səbəb olmuşdu. Xüsusən də, fiziki
şəxslərin medlia sahibinə çevrilməsi
qaydalarının yumşaldılması kəmiyyət
göstəricilərində qabarıq formada əks olunurdu. Hazırkı dövrdə isə ölkədə
yerli mətbuatın durumunun təhlilindən gəlinən nəticə
təsisçinin xarakteri ilə nəşrin tipinin
çulğalaşdığını və əksər
hallarda birincinin ikincinin tematik strukturuna, qrafik xüsusiyyətlərinə,
redaksiya kollektivinin sayına və peşə
hazırlığına təsir göstərdiyini söyləmyə
əsas yaradır.
Avropa regional mətbuatı ilə
bağlı xüsusi təhlillər isə onu da göstərir
ki, köhnə qitədə yerli medianın subyekti qismində
təkcə yerli ictimaiyyət tam bütöv bir orqanizm şəklində
çıxış etmir. Burada eyni zamanda müxtəlif
ölçü vahidlərinə məxsus ictimai təsnifatlar
nəticəsində meydana çıxan ayrı-ayrı
qruplar nəzərdə tutulur. Həmin qruplar obyektiv amillərdən
asılı olaraq ictimai maraqlar, tələblər, inanclar,
peşə, siyasi-ideoloji, yaxud ərazi mənsubiyyətləri
sistemində formalaşa bilirlər. Yerli ictimaiyyətin aktivlik
dərəcəsinin miqyasından və tipindən
asılı olaraq onun tərkibində müxtəlif fəaliyyət
istiqamətlərinə dair bu və ya digər dərəcədə
inkişaf etmiş yerli kommunikasiya strukturu yaranır. Nəticədə "yerli mətbuat"
anlayışı altında təkcə regional deyil, hətta
ümumölkə miqyaslı KİV də nəzərdə
tutula bilir. Əlbəttə, əgər onlar öz məzmunları
baxımından yerli ictimaiyyətin və yerli informasiya
mühitinin formalaşmasında iştirak edirlərsə. Bu
baxımdan, Rusiya təcrübəsi də
maraq doğurur. Ölkədə ötən əsrin
80-90-cı illərindən başlayaraq cəmiyyətdə
demokratikləşmənin dərinləşməsi, humanist dəyərlərin
təbliği məqsədilə vətəndaş cəmiyyəti
quruculuğu üçün daha geniş aspektlər
axtarıldı. Yekunda azad sahibkarlığın təşviqinə
dəstəyi, dövlət və hökumət
tərəfindən zorakılıq meyillərinin aradan
qaldırılması kimi amillər üzə
çıxarılmağa başlandı. Belə bir durumda
regional mətbuatdan başlıca gözlənti onun
insanları həyata səsləyən rupor rolunda
çıxış etməsi idi. Gözləntilər
özünü doğrultdu və Rusiyada yenidənqurma
zamanında yaranan regional media çox tez bir zamanda mərkəzi
və federal nəşrləri sıradan çıxarmağa
müvəffəq oldu. Çünki həmin mətbuat yerli əhalinin
istək və tələblərini, maraq və mənafelərini
ödəmək baxımından daha
geniş imkanlara malik idi və imkanların nəşrlərin
yaradıcı kollektivi tərəfindən lazımınca dəyərləndirilməsinə
şərait formalaşmışdı. Hazırkı
dövrdə isə ölkədə regional mətbuatın
ictimai həyatın müxtəlif sahələrinə
baxış bucağı o qədər dərinləşib
ki, bir çox mərkəzi qəzetlər oxucu auditoriyası
baxımından onlara qibtə edirlər. Ekspertlərin
fikrincə, Rusiya regional mətbuatının ən
böyük uğuru onun bölgə həyatının
dinamikasını əks etdirə bilməsi ilə bağlıdır.
Əslində, bir sıra araşdırmaların nəticələri
təsdiqləyir ki, mövcud meyil Müstəqil Dövlətlər
Birliyi məkanının bir sıra digər
respublikaları üçün də xarakterikdir.
İstər Avropada, istərsə
də Rusiyada regional medianın cəmiyyətdəki yeri və
roluna, fəaliyyət dairəsinə münasibətdə
kifayət qədər fundamental baxışlar mövcuddur. Həmin baxışlarda bölgə mətbuatını
qlobal informasiya mühitində və bazar münasibətləri
sistemində cəmiyyətin əsrlərdən bəri
formalaşmış dəyərlərinin qoruyucusu kimi qiymətləndirmək
meyilləri də var, onun ictimai məzmun daşıyan
mövqeyinin siyasi proseslərin katalizatoru olaraq təsəvvür etmək istəkləri də. Hər halda, funksiya
və vəzifəsinə önəm verilməsinin
kökündə fikir, dil və düşüncə sadəliyinə
malik əhali təbəqəsinin ətraf aləmdə baş
verən hadisə və proseslərə baxış
bucağını formalaşdırmaq, onun cəmiyyət həyatında
aktiv iştirakını təmin etmək dayanır.
Sonda onu da deyim ki, dünyada
regional medianın mövcudluğunda və fəaliyyətində
kifayət qədər qlobal məqamlar var. Söhbətimizdə
bu barədə danışdıq. Məsələyə
müqayisəli yanaşaraq bölgə mətbuatımızın
inkişaf xüsusiyyətləri barədə hələlik
ürəkaçan nə isə söyləməyin
mümkünsüzlüyünü də dönə-dönə
təkrarlamaq məcburiyyətindəyəm. Amma bu da bir reallıqdır ki, ölkədə
ümumilikdə medianın və onun mühüm tərkib
hissəsi sayılan, dünyada baş verən proseslərə
nəzər saldıqda hətta daha böyük önəm
daşıdığı görünən regional
KİV-mizin müasir standartlara uyğunlaşdırılmasının
labüdlüyü dərk edilir. Azərbaycan dövləti məsələyə
sistemli, kompleks şəkildə yanaşaraq mətbuat sahəsindəki
quruculuğun, inkişafın ölkənin ümumi tərəqqisinə
adekvat olmasında maraqlıdır. Söhbətimizin
əvvəlində dediyim kimi, belə bir niyyət xoş məramın
ifadəsini tapmaqda, əməli fəaliyyətdə hiss
olunmaqdadır. İstək və arzularımızı
reallığa çevirmək üçünsə
hamılıqla çalışmalı, regional
mediamızın keçmişdəki ənənələrinin
bərpası ilə yanaşı, əslində, indiyədək
mövcud olmayan yeni bölgə mətbuatı ənənəsini
formalaşdırmalıyıq.
Əflatun AMAŞOV,
Azərbaycan Mətbuat
Şurasının sədri
Azərbaycan.- 2009.- 27 oktyabr.- S. 4.