Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin həlli ilə bağlı danışıqlar prosesi Azərbaycanın milli maraqları çərçivəsində gedir

 

Ermənistan-Azərbaycan, Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin beynəlxalq hüquq normalarına və xalqın milli mənafeyinə uyğun həlli 2009-cu ildə də rəsmi Bakının xarici siyasətində mühüm istiqamət olaraq qalır. Münaqişənin həll strategiyası ilə bağlı beynəlxalq hüquq normalarına əsaslanan Azərbaycan diplomatiyası yeni siyasi mexanizmlərin tətbiqi yolu ilə prosesi xalqımızın milli maraqlarına uyğun irəliyə aparmağa müvəffəq olmuşdur. Bir neçə gün əvvəl orucluqla əlaqədar təşkil olunmuş iftar mərasimində iştirak edən dövlət başçısı İlham Əliyev münaqişənin həlli ilə bağlı danışıqlar prosesinin Azərbaycanın milli maraqlarına əsaslandığını bir daha vurğulamışdır.

Dövlət başçısının qətiyyətli və milli maraqlara əsaslanan fikirləri göstərir ki, rəsmi Bakı real situasiyanı düzgün dəyərləndirərək, münaqişənin həlli prosesinə təsir amillərini gücləndirmək siyasətinə üstünlük verir. 2009-cu ildə Ermənistan-Azərbaycan, Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin həlli prosesində ciddi canlanma müşahidə olunur və bunu inkar etmək mümkün deyil. Münaqişə tərəfləri arasında aparılan birbaşa təmasların intensivləşməsi - həmsədrlərin iştirakı ilə xarici işlər nazirləri və dövlət başçıları səviyyəsində keçirilən görüşlər prosesin ciddi şəkildə irəlilədiyini deməyə əsas verir. Bu da təsadüfi deyil - dünyada baş verən mühüm geosiyasi dəyişikliklər fonunda Cənubi Qafqazdakı bu əsas münaqişə ocağının söndürülməmiş qalması qlobal planda cərəyan edən proseslərə mənfi təsir göstərməklə yanaşı, burada iqtisadi və siyasi maraqları olan aparıcı dövlətlərin, habelə beynəlxalq təşkilatların mənafelərini də ciddi şəkildə təhdid edir.

Siyasi analitiklər bu intensivliyi eyni zamanda rəsmi Moskvanın münaqişənin həlli üçün səmimi fəallıq nümayiş etdirməsi kimi dəyərləndirir, Gürcüstanla münaqişədən siyasi baxımdan zərər çəkən, Qərblə münasibətləri gərginləşən Rusiyanın bölgədə nüfuzunu bərpa etməyə çalışdığını xüsusi qeyd edirlər. Hesab olunur ki, rəsmi Moskva Ermənistan-Azərbaycan, Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin həllində əsas təşəbbüsü öz üzərinə götürməklə regiona nüfuz imkanlarını qoruyub saxlamağa, reabilitasiya olunmağa çalışır. Yaranmış vəziyyətdə Rusiyanın forpostu olan Ermənistan da danışıqlar prosesindəki qeyri-konstruktiv mövqeyindən geri çəkilmək, müəyyən qaçılmaz reallıqları qəbul etmək məcburiyyətində qalıb. Ermənistanın yeni rəhbərliyi bununla həm də Qərblə münasibətlərinin normal məcrada inkişafına çalışır.

Azərbaycan və Ermənistan prezidentlərinin Minsk qrupu həmsədrlərinin iştirakı ilə il ərzində keçirdikləri 3 görüş də özündə dərin psixoloji-siyasi çalarları ifadə edir. Məsələ bundadır ki, indiyə qədər münaqişənin "həll açarı"nın Rusiyanın əlində olması ilə bağlı mülahizələr kifayət qədər real əsaslara söykənib. Hər halda, Rusiyanın Ermənistana təsir göstərmək imkanı daha real görünür. Rəsmi Moskva bu addımı atmaqla, həm bölgəyə nüfuz imkanlarını genişləndirə, həm də Azərbaycanla enerji sahəsindəki əməkdaşlığını daha da dərinləşdirə bilər. Rusiya ilə Azərbaycan arasındakı enerji əməkdaşlığının bu prosesə dolayısı pozitiv təsiri də istisna edilmir. Münaqişənin beynəlxalq hüquq normalarına uyğun həlli, Azərbaycanın ərazi bütövlüyünün tanınması həm də Ermənistanın təcrid vəziyyətindən çıxmasına, regional əməkdaşlıq layihələrində iştirakına yaşıl işıq yandırar.

Hələ ötən ilin payızında Moskvada keçirilən görüş çərçivəsində Azərbaycan, Rusiya və Ermənistan prezidentlərinin son 14 ildə ilk dəfə birgə bəyannamə imzalaması danışıqlar prosesini intensivləşdirmək, problemi qarşılıqlı güzəştlər əsasında həll etməklə bağlı siyasi iradə nümayişi kimi yadda qalmışdır. ATƏT-in Minsk qrupu həmsədrlərinin iştirakı ilə imzalanmış bəyannamədə münaqişənin beynəlxalq hüququn prinsipləri və normaları, bu çərçivələrdə qəbul olunmuş qərarlar və sənədlər əsasında siyasi yolla həlli, Cənubi Qafqazda vəziyyətin sağlamlaşması, regionda sabitliyin və təhlükəsizliyin bərqərar edilməsi, iqtisadi inkişaf və hərtərəfli əməkdaşlıq üçün əlverişli şərait yaradılması məsələləri əksini tapmışdır. ATƏT-in Minsk qrupu həmsədrlərinin münaqişənin siyasi yolla həllinin əsas prinsiplərinin işlənib hazırlanması məqsədilə 2007-ci ilin noyabrın 29-da Madriddə tərəflərlə keçirilmiş görüşü və sonrakı diskussiyalar nəzərə alınmaqla həmsədrlərin vasitəçilik səylərinin davam etdirilməsinin böyük əhəmiyyətə malik olması da bəyannamə ilə təsdiqlənmişdir.

Son aylarda gerçəkləşən Sankt-Peterburq və Moskva görüşlərinin məhz Madrid prinsipləri əsasında aparılması deməyə əsas verir ki, danışıqlar məhz münaqişənin ərazi bütövlüyü prinsipi əsasında həlli formulu çərçivəsində aparılır. ATƏT-in Minsk qrupu səviyyəsində aparılan danışıqların xaotik məcradan çıxarılaraq konkret həll formatına salınması da rəsmi Bakının mühüm siyasi üstünlüyü kimi vurğulana bilər. Təcavüzkarlıq siyasətini uzun müddət davam etdirə bilməyəcəyini yaxşı başa düşən Ermənistan son illərdə danışıqlar prosesində müəyyən konstruktivlik görüntüsü nümayiş etdirmək məcburiyyətində qalıb.

Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyev müqəddəs Ramazan ayı münasibətilə iftar mərasimində çıxış edərkən bir sıra mühüm məsələlərlə yanaşı, Ermənistan-Azərbaycan, Dağlıq Qarabağ münaqişəsi ilə bağlı danışıqlar prosesinə də toxunmuşdur. Dövlət başçısı demişdir ki, danışıqlar prosesi məhz Azərbaycanın qəti şəkildə önə çəkdiyi prinsiplər əsasında gedir: "Xarici siyasətdə bütövlükdə bizim qarşımızda yeganə böyük problem dayanıbdır. O da Ermənistan-Azərbaycan, Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin həllidir. Azərbaycan dövləti bu istiqamətdə bütün səyləri göstərir ki, məsələ tezliklə ədalətli və Azərbaycanın ərazi bütövlüyü çərçivəsində həll olunsun. Bizim səylərimiz, deyə bilərəm ki, danışıqlar prosesində artıq ilk nəticələrini verməkdədir. Bütün dövrlərdə bizim mövqeyimiz ondan ibarət olmuşdur ki, bu məsələ yalnız Azərbaycanın ərazi bütövlüyü çərçivəsində həll edilə bilər. Dağlıq Qarabağda insanlar yüksək muxtariyyət statusu çərçivəsində, vahid Azərbaycan dövləti çərçivəsində yaşaya bilərlər. Bu gün bu prinsiplər əsas götürülübdür. Yəni danışıqlar bu prinsiplər əsasında aparılır və istənilən razılaşma ancaq bu prinsiplər əsasında ola bilər. Biz bütün dövrlərdə demişik və bu gün də deyirik ki, məsələ ancaq mərhələli yolla həll oluna bilər. Bu gün danışıqlar mövzusu olan təkliflər məhz mərhələli həlli təmin edir".

Qondarma rejimin rəhbərləri ciddi-cəhdlə sübuta yetirməyə çalışırlar ki, guya millətlərin öz müqəddəratını təyin etmək hüququ dövlətin ərazi bütövlüyündən daha öndədir. Beynəlxalq hüquq nöqteyi-nəzərindən millətlərin öz müqəddəratını təyin etmək hüququnun bu cür bəsit şərhi isə ciddi qanuni baryerlərə dirənir. Öz müqəddəratını təyin etmək prinsipi etnik qruplar üçün, hər şeydən əvvəl, daha geniş ictimai-siyasi prosesdə iştirak etmək hüququ deməkdir. Bu baxımdan separatizm etnik variantda mövcud sistemdən çıxma və ya müəyyən etnik-mədəni birlik üçün dövlətçiliyi rəsmiləşdirmək məqsədi daşıyır. Separatçılar üçün öz müqəddəratını təyin etmə prinsipi hər zaman ümumi dövlətdən qopma kimi destruktiv mahiyyət kəsb etmişdir.

Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyev Dağlıq Qarabağ ermənilərinin "öz müqəddəratını təyin etməsi" iddiasının reallığa adekvat olmadığını dəfələrlə bəyan etmişdir. Eyni zamanda bildirmişdir ki, milli özünütəyin - öz müqəddəratını təyinetmə prinsipi hər bir xalqın beynəlxalq hüquqda təsbit olunmuş müstəsna hüququdur və Azərbaycan dövləti də bu hüquqa hörmətlə yanaşır. Lakin beynəlxalq normalara görə, müstəqil dövləti olmayan xalqlar müəyyən hüquqi çərçivədə öz müqəddəratını təyin etmək iddiası ilə çıxış edə bilərlər. Erməni xalqının isə müstəqil dövləti var və bu baxımdan, Dağlıq Qarabağdakı separatçı erməni rejiminin belə bir iddia ilə çıxış etməsinin hüquqi və siyasi əsasları yoxdur. "İşğal edilmiş bütün rayonlar ardıcıllıqla azad ediləcək, soydaşlarımız həmin rayonlara qayıdacaqlar. Orada bütün infrastruktur bərpa olunacaqdır və ondan sonra gələcək mərhələdə Dağlıq Qarabağın hüquqi statusu müəyyən ediləcəkdir. Biz hər zaman demişik ki, əlbəttə, Dağlıq Qarabağın statusu olmalıdır, amma biz bu statusu Azərbaycanın ərazi bütövlüyündən kənarda görmürük və heç vaxt Azərbaycan dövləti buna razı olmayacaqdır. Bizim razılığımız olmadan heç vaxt heç kim heç bir statusu tanımayacaq və bir daha demək istəyirəm ki, danışıqlar prosesində əldə edilmiş bu mühüm nəticələr bizi daha da ruhlandırır" - deyə dövlət başçısı vurğulamışdır.

Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyev həmçinin vurğulamışdır ki, Ermənistan-Azərbaycan, Dağlıq Qarabağ münaqişəsində beynəlxalq hüquq və normaları, ədalət meyarı Azərbaycanın tərəfindədir və bunu dünya ictimaiyyəti də birmənalı təsdiq edir. Beynəlxalq birliyin tamhüquqlu üzvü olan Azərbaycan hələlik münaqişənin sülh yolu ilə həlli üçün səylərin davam etdirilməsini zəruri saysa da, ərazi bütövlüyünün pozulması ilə uzun müddət barışmaq niyyətində deyildir.

"Son illərdə Azərbaycanda hərbi potensial böyük dərəcədə gücləndirilibdir və bunu hamı bilir. Biz siyasi, diplomatik səylərimizi davam etdirəcəyik. Dünya miqyasında Azərbaycanın mövqeyi üstünlük təşkil edir. Biz informasiya mübarizəsində də üstünlük əldə etmişik. Sadəcə olaraq, biz istəyirik ki, məsələ tezliklə sülh yolu ilə həll olunsun. Ancaq biz hər zaman olduğu kimi bütün başqa variantlara da hazırıq" - deyən dövlət başçısı Ermənistanın münaqişənin hamılıqla qəbul olunmuş norma və prinsiplərlə həllinə razılıq verməyəcəyi, təzavüzkarlıq siyasətini davam etdirəcəyi təqdirdə, Azərbaycan öz torpaqlarını işğaldan azad etmək üçün digər vasitələrə əl atacağını istisna etməmişdir.

Şübhəsiz, bu, Azərbaycan xalqının müstəsna hüququdur və onu heç bir dövlət ərazi bütövlüyünü hərbi yolla bərpa etməkdən çəkindirə bilməz. Münaqişənin yenidən alovlanmasının əleyhinə olan dövlətlər isə ikili standartlardan əl çəkərək, ilk növbədə, təcavüzkar dövlətə təsir göstərməlidirlər.

 

 

S.ELMANOĞLU

 

Azərbaycan.- 2009.- 3 sentyabr.- S. 3.