Dünya problemlərinin həllinə fəlsəfənin
verə biləcəyi
töhfə
1986-cı ildə
Türkiyənin fəlsəfə cəmiyyəti tərəfindən
təşkil olunmuş beynəlxalq seminar belə bir aktual
mövzuya həsr edilmişdi: "Fəlsəfə dünya
problemləri qarşısında". On yeddi il sonra,
2003-cü ilin avqustunda fəlsəfə üzrə
keçirilmiş XXI Ümumdünya Konqresi də eyni mövzu
ilə bilavasitə bağlı olmuşdu. Hər iki hadisəni
və bu arada həyata keçirilmiş digər tədbirləri
vaxtilə (1982-ci ildə) YUNESKO-nun 1982-1989-cu illər
üçün hazırladığı "Ortamüddətli
plan"ında vurğulanan vəzifələrin
reallaşması istiqamətində təsirli addım kimi qiymətləndirmək
olar. Elə həmin planın ortaya çıxması ilə əlaqədar
beynəlxalq elmi və siyasi diskussiyalara "dünya problemləri"
ifadəsi gətirilmişdir. Ciddi fəlsəfi refleksiyaya
duyulan zərurət də bu planda öz əksini
tapmışdır. Lakin əfsuslar olsun ki, 1982-ci ildən
keçən müddət ərzində nə dünya
problemləri azalmış, yaxud da həllini tapmış, nə
də fəlsəfə ümumbəşəri problemlərin
çözülməsində, ölkələrin və
xalqların taleyinin müəyyənləşməsində təsirli
söz sahibinə çevrilmişdir. Əksinə, bir tərəfdən
dünya problemləri daha da mürəkkəbləşmiş,
çoxalmış və kəskinləşmiş, digər
tərəfdən isə "müdriklik elmi" sayılan fəlsəfə
günbəgün küncə sıxışdırılaraq
dar intellektual dairənin "özləri
üçün" təfəkkür üsuluna
çevrilmişdir. İndiki halda "nə üçün
belə olmuşdur" sualını lüzumsuz bilirəm. Sadəcə
olaraq, onu deyim ki, fəlsəfə və xüsusən filosof
üçün belə vəziyyət heç də yeni
deyil. Bu, bir növ, ənənəviləşmiş
haldır. Filosofun "faciəvi" vəziyyətdə
olduğunu hələ qədim və sonrakı dövrlərin
mütəfəkkirləri əbəs yerə qeyd etməmişlər.
Faciə heç onda da
deyil ki, filosof ətraflı anlanılmayıb, ideyalarına
laqeyd münasibət göstərilib və nəticədə
o, faktiki olaraq, tənha qalıb. Əsl faciə ondadır ki,
uzun müddət mütəfəkkir fikrinə, müdrik
sözə kar-kor qalan insanlar, böyük sosial qruplar, ölkə
və xalqlar, bir qayda olaraq tənəzzülə doğru
"irəliləyiblər", rasional, sağlam və həqiqi
olandan qaçaraq irrasional, xəstə və yalan olandan
yapışıblar. Fəlsəfənin və filosofun proseslərin
gedişinə pozitiv təkan və istiqamət vermək
imkanı məqsədyönlü və ya qeyri-iradi surətdə
alınıb ki, nəticədə bu, hətta bəşəri
fəlakətlə yekunlaşıb. Xatırladım ki,
keçən əsrin 30-cu illərində Hitler
nasional-sosializmi, ümumiyyətlə, "fəlsəfənin
sonu"nu elan etmişdi, çünki bu doktrinanın müstəqil
fəlsəfi fikri həzm etməyə qabiliyyəti yox idi.
Müasir dünya
artıq elə "nöqtə"yə çatıb ki, nəinki
professional filosoflar, zəmanəmizin tanınmış fikir
sahibləri, həmçinin bir çox içtimai-siyasi
xadimlər, dövlət başçıları cərəyan
edən proseslərə fəlsəfənin bilavasitə
müdaxiləsini olduqca zəruri hesab edirlər. "Fəlsəfə
işə qarışmalıdır!" - fikri son illər
xüsusilə tez-tez səslənir. Bu elmin, əvvəllər
olduğu kimi, kənarda qalıb rahat-rahat, ağıryana
öz ənənəvi problemləri ilə, hansısa
kateqoriya və prinsiplərlə bağlı müntəzəm
mübahisələr aparması və s. bu gün qətiyyən
onun missiyasına, verə biləcəyi faydaya adekvat deyil. Dünyada
yaranmış vəziyyətin düzgün dərki və
şərhi fəlsəfəsiz mümkün deyil. Sosial
zamanın olduqca sürətləndiyi, ziddiyyətlər,
dramatizmlər silsiləsinin şiddətləndiyi bir dövrdə
fəlsəfi refleksiyaya güc vermədən, fəlsəfənin
kateqorial-instrumental potensialından səmərəli istifadə
etmədən dünya problemlərini təhlil müstəvisinə
cıxarmağın özü səhvdir, daha dəqiq desək,
ziyanlıdır. Başqa sözlə, dünyanın taleyi məsələsi,
bəşəriyyətin gələcəyi problemi siyasətçilərin,
hərbçilərin, transmilli korporasiya və şirkətlərin,
maliyyə mərkəzlərinin inhisarından
çıxmalı, müdrikliyə və mütəfəkkirliyə,
mahiyyətlərə daha dərindən nüfuz edə bilən,
hadisələrə yalnız korporativ, yaxud şəxsi və
qrup maraqlarından deyil, obyektiv, daha əhatəli və
humanist mövqedən yanaşan subyektlərə-aktorlara yer
verilməlidir.
Qeyd edim ki, analoji fikirlər
XXII Dünya Fəlsəfə Konqresində (30 iyul - 5 avqust
2008-ci il, Seul, Koreya) də səslənmişdir. "Bu
gün fəlsəfəni yenidən düşünərkən"
adı altında keçirilmiş Seul Konqresi, bütün
mövzu rəngarəngliyinə baxmayaraq, bir daha dünya
problemlərinin həllində fəlsəfənin rolunu önə
çəkmişdir. Hələ tədbirin
açılışında konqresin prezidenti Peter Kemp
iştirakçılara müraciətində demişdir:
"Axı fəlsəfə həm də sağlam zəkanın
yolgöstərənidir. Və o, yalnız bu şərtlə
yaşaya bilər ki, bizim zamanımızda bəşərriyyətin
məhz nələr üzərində diqqətini cəmləməli
olduğu rasional diskussiyalarını yeniləşdirməyi
bacarsın. Deməli, bu gün fəlsəfəni yenidən
düşünmək - bəşəriyyətin mövcud
durumuna münasibətdə bizim fəlsəfi idrak qabiliyyətimizi
yenidən sınağa çəkmək deməkdir" (Kemp
Peter. XXII Dünya Fəlsəfə Konqresinin
iştirakçılarına müraciət "Fəlsəfə
və sosial-siyasi elmlər" jurnalı, 2008, ¹ 4 (22),
s.147). Onun fikrincə, fəlsəfə bəşəriyyətin
məskun olduğu dünyanın daha yaxşısını təklif
edə, sülh və rifahı təminatlandıran dünya
düzənini yaratmaq üçün bizim səylərimizi
ruhlandıran qüdrətli Söz kimi fəaliyyət göstərə
bilər.
Bəs, konkret olaraq, fəlsəfənin
bəşəri problemlərin həllində rolu nədən
ibarət olmalı, yaxud ibarətdir?
Bu rolların əsas bir
qrupu konseptual məsələlərlə bağlıdır
ki, burada da, ilk növbədə, "dünya problemləri"
anlayışına aydınlıq gətirmək
lazımdır. Tanınmış filosof, Beynəlxalq Fəlsəfə
Cəmiyyətləri Federasiyasının prezidenti
İ.Kuçuradi bura iki növ problemi aid edir. "Bunlardan
biri müəyyən faktlarla - bu gün bəşəriyyətin
bir tam kimi çatdığı sivilizasiya səviyyəsinə
baxmayaraq, həmin bu bəşəriyyətin əhəmiyyətli
hissəsinin mövcud olduğu dalanların müxtəlif
aspektlərilə: aclıq, müalicə oluna biləcək xəstəliklərdən
ölüm faizinin yüksəkliyi, savadsızlıq, əsas
hüquqların müdafiəsi sahəsində
ayrı-ayrı insanlar və qruplar arasında kəskin fərqlər,
işgəncələr və s. ilə
bağlıdır". İkinci tip "dünya problemləri"nə
İ.Kuçuradi həmin bu faktlarla əlaqədar ortaya
çıxan gümanları, yaxud dalanlardan gözlənilən
çıxış yollarını aid edir. Bu kateqoriyaya, onun
fikrincə, inkişaf, sülh, insan hüquqları, demokratikləşmə
kimi problemlər daxildir.
Daha sonra
İ.Kuçuradi göstərir ki, bu iki tip bəşəri
problemin tədqiqi (həm qoyuluş üsulu, həm də həlli
yolları cəhətdən) müxtəlif növ idraki fəaliyyət
tələb edir: məsələn, faktlar səciyyəsi
daşıyan problemləri izah etmək lazımdır, nəzərdə
tutulan həlli yollarını isə əsaslandırmaq. İzah
etmək və əsaslandırmaq - epistemioloji fəaliyyətin
iki müxtəlif növüdür. Alimin fikrincə,
faktın düzgün diaqnozunu qoymaq fəlsəfənin
ümdə vəzifələrindən biridir. Nəhayət,
İ.Kuçuradi "dünya problemləri" məfhumuna
belə tərif verir: "Dünya problemləri -
ayrı-ayrı ölkələrdə və
bütövlükdə dünyada sosial, iqtisadi, siyasi
münasibətlərin necə qurulmasından asılı
olaraq yaranan hadisələrin spesifik
çarpazlaşmasından törəyən
faktlardır". İ.Kuçuradinin baxışları ilə
ümumən razılaşsaq da, fəlsəfənin konseptual
məsələlərlə bağlı roluna dair bir sıra
ciddi əlavələr etmək istərdim.
Konseptuallıqdan
söhbət gedirsə, ilk növbədə hissədən
(faktdan) yox, tamdan (faktlar sisteminin özündən, bu sistemin məğzindən,
ontoloji məzmun-mahiyyətindən və buna müvafiq
qnoseologiyadan) danışılmalıdır. Əfsuslar olsun
ki, filosof belə yanaşmır, həqiqətən də
müasir dünya problemlərinin substansiyasını təşkil
edən mövzuya, demək olar ki, toxunmur.
Faktlar ümumi bir
tamın (substansiyanın) təzahürləridir, tamın
öz-özünə münasibətinin və özündənkənara
(tam - ətraf mühit) proyeksiyasının nəticəsi
olaraq ortaya çıxan "məhsul"dur. Onlar, filosofun
dediyi kimi, bəşəriyyətin böyük bir hissəsinin
gəlib düşdüyü dalanların müxtəlif
aspektləri, qəfildən yaranan "özündəşeylər"
deyil. O ki qaldı "dalanlara", dərindən
düşünən hər kəs bunların yalnız bəşəriyyətin
bir hissəsinə (filosof, yazısından
göründüyü kimi, bura yoxsul, əzilən,
günahsız qırılan və digər bu qəbildən
olan insan qruplarını, xalqları və regionları aid
edir) şamil edilməsinə razı olmaz, çünki, necə
deyərlər, "varlının da öz dərdi var". "Dalanlar"
ifadəsini işlətmək olar, bəlkə də zəruridir,
ancaq onlar hər bir insanın, hər bir sosial, siyasi, dini, və
s. qrupun, bütöv dünyanın tərkibində olan
xalqların və ölkələrin "qismətidir". Heç
bir şəxs, qrup, xalq və ölkə bu məsələdə
imtiyazlı deyil və hansısa sirli qüvvə tərəfindən
indulgensiya almayıb. Məsələ, həqiqətən,
qlobal, hətta deyərdim ki, total xarakter daşıyır.
Digər tərəfdən:
bəli, aclıq, səfalət, hüquqların pozulması,
tibbi yardımsızlıqdan çoxlu ölüm halları
(faktlar) var və bu gün onlar olduqca diqqəti çəkən,
ürək ağrıdan, həllinə insanları, dövlətləri
səsləyən problemlərdir. Dünya da onlara həssas
olmalı, həllinə çalışmalıdır. Lakin
bu problemlər müasir dünyanın bilavasitə səciyyəvi
problemləri deyil. Belə ki, onlar yüz il, üç
yüz il və min il bundan qabaq da mövcud olub. Heç kim elə
tarixi dövr göstərə bilməz ki, həmin zaman kəsiyində
tam firavanlıq təmin edilsin, aclıqdan, soyuqdan, müalicəsizlikdən
ölən olmasın. İkinci bir tərəfdən, bu
problemləri təkrar-təkrar sadalamağın fəlsəfi
refleksiyanın konseptual müstəvidə rolunun həyata
keçirilməsinə nə dəxli var? Əslinə qalsa,
burada fəlsəfəlik də bir şey yoxdur, xüsusən
də hansısa anlaşılmayan, mücərrəd
"konseptuallıq" yüksəkliyindən yerə enmək
istəməyən fəlsəfəçilik
üçün. Elə A.Eynşteyn, V.Heyzenberq, B.Rassel,
G.Qess, M.Şoloxov və bir çox görkəmli şəxsiyyətlərin
nümunəsini davam etdirərək dünya xalqlarına,
dövlət başçılarına, parlamentlərə, nəhayət,
BMT-yə müraciət etmək, məsələlərə
ciddi münasibət göstərilməsini xahiş və tələb
etmək daha məqsədəuyğun olardı.
Dünya dərdi, həqiqətən,
insan dərdidir və bu dərd yalnız bir parça
çörəyin olub-olmamasından ibarət deyil. Azmı
vaxtlar, günlər olub ki, adamlar bir qara çörək
parçasını bölüşdürüb, ancaq xoşbəxt
olublar, süfrə arxasından sevgi-məhəbbətlə
durublar, insanlıqlarını itirməyiblər?! Yox, məsələ
yalnız və mütləq olaraq maddi təminat çətinliklərində,
fizioloji məqamlarda deyil. Problematiklik ifrat dərəcədə
maddiləşmiş və sürətlə maddiləşməkdə
davam edən sivilizasiyanın həm lokal, həm də qlobal
miqyasda ruha, ideal olana, müqəddəs sayılana divan
tutmasında, sırf maddiyyat prizmasından insanları
sayıb-seçməsində, çeşidləməsindədir.
Əgər nəzərə
alsaq ki, sivilizasiyalaşmaq müəyyən mənada və
xeyli dərəcədə mədəniyyətləşmədir,
onda məntiqi olaraq deyə bilərik: müasir dünyada
maddiləşmiş və maddiləşməkdə davam edən
qlobal "mədəniyyətləşmə" həyata
keçirilir. Mən vaxtilə bu "mədəniyyət"i
"monstr-mədəniyyət"
adlandırmışdım. İndi isə, düzü, fikirləşirəm:
tamamilə assosial, antiinsani mahiyyət daşıyan, məqsədyönlü
surətdə günbəgün ictimai və fərdi
şuurda entropiyanı (nizamsızlığı,
destruksiyanı, çürüməni və s.) artıran,
hiss və zövqləri qəbahətlər istiqamətində
formalaşdıran bir dəhşətli fenomen-prosesin
adında, ümumiyyətlə, "mədəniyyət"
sözünü işlətmək nə qədər
düzgündür? Elə, bəlkə, "monstr-mədəniyyətsizlik"
ifadəsi daha uyğun gəlir?!
Müasir dünyanın
səciyyəvi, ən təsiredici problem-faktından söhbət
gedirsə, mən, ilk növbədə, məhz "monstr-mədəniyyətsizlik"
problemini və onun kökündə dayanan əsas səbəbləri
qeyd edərdim. Ən başlıca səbəb isə budur:
ifrat dərəcəsinə çatmış, məqsədli
surətdə təşviq və təbliğ olunan
"kapital-gəlir ideologiyası". Bu ideologiya artıq
dünya xalqlarını öz təsiri altına
almış, insanların düşüncə və həyat
tərzinə hakim kəsilmiş və dayanmadan insanlar,
xalqlar, ölkələr üzərində öz nəzarətini
həyata keçirməkdədir. Nəzarətin və faktiki
olaraq, total idarəetmənin həyata keçirilməsində
əsas rol kütləvi informasiya vasitələrinə,
xüsusən də TV-yə ayrılıb. Müasir TV, faktiki
olaraq, öz üzərinə həm idarəetmə, həm də
nəzarət funksiyalarını götürüb. Dünya
kapitalının bütün ölkələrə qənim kəsilmiş
mənfəətçi siyasəti ilk növbədə, TV və
siyasi texnologiyalar vasitəsilə elə intensiv, sistemli şəkildə
həyata keçirilir ki, artıq qlobal miqyaslı
"telekütlə"nin mövcudluğundan danışmaq
olar. İxtisasından, yaşından, sosial mənşəyindən,
dini mənsubiyyətindən, cinsindən və s. asılı
olmayaraq, hər bir telekütlə üzvü cəmiyyətlə,
insanlarla manipulyasiya aləti, deqradasiya və destruksiya
elementidir. Telekütlə bir dəhşətli alətə
çevrilərək yaranmış situasiyanın
konservasiyasına, mövcud vəziyyətin sonsuz
prolonqasiyasına qulluq edir.
Fəlsəfi-konseptual
mövqedən yanaşsaq, söhbət, əslində nədən
gedir, hansı qlobal problem və yaxud səbəblər
dünyanı cəhənnəmə doğru aparmaqdadır?
Bütün tarixi
keşməkeşlərə, qanlı müharibə və
inqilablara baxmayaraq, indiyə qədər bəşəriyyətin
hərəkət dinamikası bir aparıcı və ümdə
"proqram"ın reallaşdırılmasına xidmət
edib: ibtidaidən, sadədən aliyə doğru, primitiv
düşüncədən yüksək elmi idraka doğru. Yüz
min illər ərzində Mütləq Varlıq
çalışıb ki, primitiv, intellektsiz məxluqdan,
canlıların bir növündən düşünən və
bu düşüncə qabiliyyətini artıran, yüksək
zövq və zəka sahibi olan varlıq
formalaşdırsın. İnsan məhz bu proqram-məqsədin,
əsrlərlə davam edən təkamülün nəticəsi,
məhsuludur. Böyük Yaradıcı belə zərurəti
müvafiq bilib: adi canlıdan intellekt, şüur, təfəkkür
daşıyıcısı olan İnsan formalaşdırmaq. Müasir
dünyada nə baş verir? O baş verir ki, insanı ali,
artıq əldə etdiyi səviyyədən bəsit
duyğular və instinktlər səviyyəsinə endirmək
cəhdi reallaşdırılır. Bir növ, indiyədək
gedilən yolu bəşəriyyətə "tərsinə
oxutmaq" (özü də zorən, məkr və
inadkarlıqla!) istəyirlər, adını isə
qloballaşmanın obyektiv, ayrılmaz atributu qoyurlar. Həqiqətənmi
bəşəriyyət belə atributa, bu vicdansız və
vicdansızlaşdıran qloballaşmaya möhtacdır? Əsla
yox! Bu, yalnız və yalnız bir qrup başını
itirmiş, lakin böyük səlahiyyətlərə malik
ekstremistlərə, dünya xalqlarına divan tutan supergüclərə,
onların antibəşəri siyasətindən bəhrələnənlərə,
bütün dünya üzrə öz mafiya şəbəkələrini
yaratmış korporasiya və şirkətlərə
lazımdır, hakimiyyətə gəlmək
üçün və yaxud hakimiyyətdə qalmaq naminə
bir göz qırpımında təmsil etdiyi xalqın milli
maraqlarını qurban verən, onların suveren hüquqlarının
qəddarcasına tapdalanmasına hazır olan psevdodemokratlara və
yalançı vətənpərvərlərə gərəklidir.
Və bu mağara instinktlərindən, qeyri-insani canbirliyindən
qaynaqlanan gərəklər ucbatından məqsədli surətdə
cürbəcür alçaq məxluqlardan "milli qəhrəman"lar
hazırlanıb, hansısa bir qrup avantüristə
"kart-blanş" verilib, hiyləgərlik və kəmsavadlıq
nümunəsi olan adamlar ortaya çıxarılıb, gecə-gündüz
onların vasitəsilə insanlara qarşı informasion
pressinq, düşüncələri lümpenləşdirmə
siyasəti həyata keçirilib.
"Soyuq müharibə"
qurtarsa da, dünyanın mütərəqqi
inkişafının təminatçısı ola biləcək
yeni "davranış kodeksi" ortaya qoyulmur. Əksinə,
beynəlxalq münasibətləri indiyədək az-çox
tənzimləyən norma və prinsiplər də
kobudcasına pozulur. Bu mənada, xüsusi narahatlıq
doğuran problemlərdən biri suverenlik məsələsidir.
Hazırda suverenliyin həm fəlsəfi-siyasi anlamında və
onun beynəlxalq hüquq səviyyəsində şərhində,
həm də dövlətlərarası əlaqələr
sistemində təminatlanaraq praktiki reallaşmasında kəskin
ziddiyyətlər özünü göstərməkdədir.
Xüsusən də ABŞ-ın İraqa qarşı təcavüzü
suverenlik məsələsində problematikliyi olduqca
qabartmışdır.
Suverenlik ideyası bir
prinsip kimi öz ilk təsbitini təxminən 360 il bundan əvvəl,
24 oktyabr 1648-ci ildə, Vestfal sülh müqaviləsinin bağlanması
ilə tapmışdır. Həmin saziş mövcud beynəlxalq
münasibətlər sisteminin başlanğıcını
qoymuşdur. O vaxtdan keçən müddətdə,
bütün keşməkeşlərə baxmayaraq, suverenlik
prinsipi yenilməz qalmışdır. Bu mənada ki, heç
bir dövlət və ya ölkə başçısı bu
prinsipi, özlüyündə bir ideya dövlətlərarası
münasibətlərin etiraf olunmuş norması kimi
şübhə altına almamışdır. Əksinə,
suverenlik prinsipi beynəlxalq münasibətlər sisteminin
dünyagörüşü əsaslarının mühüm
tərkib hissəsi kimi təqdir edilmişdir. Bununla belə, əməli
hərəkətlər, praktiki davranışlar səviyyəsində
suverenlik prinsipinə dəfələrlə qəsd
edilmiş, onun təminatlanmasında və həyata
keçirilməsində ayrı-seçkiliyə, ikili
standartlara, açıq-aşkar laqeydliyə yol verilmişdir.
Sözdə, nəzəri müstəvidə təqdir olunan əməli
fəaliyyətdə pozulmuşdur, bəzən də -
çox qəddarcasına. Bir sözlə, suverenlik
ideyasını reallıqlarla tutuşdurduqda qaneedici
uzlaşmanın yoxluğunu etiraf etməmək mümkün
deyil. Son illərdə ideya və reallıqlar arasında
baş verən ziddiyyətlər, barışmazlıqlar nəinki
azalmış, əksinə, daha da artmış və şiddətlənmişdir.
Və bu gün həm Qərbdə, həm də Şərqdə
suverenliklə bağlı problematiklik bir çoxlarını
düşündürməyə başlamışdır.
Məsələn,
tanınmış rus alimi Vladislav İnozemtsev "XXI əsr
dünya nizamı haqqında bir neçə hipotez" əsərinin
"Suverenlik, demokratiya, insan haqları: uzlaşmayan
üçlük" adlı birinci hissəsində mövcud
beynəlxalq əlaqələr sisteminin dərin
böhranını qeyd edərək suverenlik prinsipinə yenidən
baxılması zərurətini göstərir. Problemin
gündəmə gətirilməsi, xüsusi araşdırmaya
ehtiyaclı olması fikrini tam dəstəkləyərək
bildirmək istərdim ki, onun əsaslandırmağa
çalışdığı bir çox mülahizə ilə
razılaşmaq qeyri-mümkündür. O,
başlanğıcdan səhv müddəalardan
çıxış edərək və yanlış idraki
üsulllardan "bəhrələnərək" ümumən
qəbuledilməz, olduqca ziyanlı fikirlər irəli
sürür. Məsələn, V.İnozemtsevin qəti qənaətinə
görə, "əgər beynəlxalq ictimaiyyət insan
haqlarının müdafiəsini özünün məqsədi
kimi etiraf edirsə, suverenlik prinsipini öz gücünü
itirmiş elan etmək lazımdır", yox, "əgər
beynəlxalq ictimaiyyət suverenlik prinsipini qəbul edirsə,
yalnız kollektiv təhlükəsizlik haqqında sazişin
bağlanılması zəruridir".
O, ağlasığmaz
bir inadkarlıqla vurğulayır ki, suverenitet hec də
demokratiyanın, insan hüquq və azadlıqlarının təmin
olunmasını nəzərdə tutmur, yəni bu
üçlük bir araya gələn deyil. Saxta, deyərdim
ki, olduqca səthi və mürtəce arqumentlərə
söykənərək formulə etdiyi psevdomövqelərin
qarşılıqlı dolaşıqlıqlarında itib-batan
V.İnozemtsev nəticədə belə bir fikir söyləməyə
məcbur olur: "Təəssüflər olsun ki, yeni
dünya nizamının yaranması üçün nə
birinci, nə də ikinci yanaşmanın
reallaşdırılması sualına cavab vermək
mümkündür". Bu, bir tərəfdən, alim-nəzəriyyəçinin
öz təfəkkürünün məhsulu olan psevdosuallar
qarşısında acizliyinin özü tərəfindən
üstüörtülü etirafıdırsa, digər tərəfdən,
həm Rusiya ziyalılarının təsirli sözə malik
konkret nümayəndəsinin, həm də
bütövlükdə Rusiya ictimai fikrinin reaksion ab-havaya
tutulmasının, imperiyapərəstliklə zəhərlənməsinin
sübutudur. Heç də təəccüblü deyil ki,
V.İnozemtsev suverenlik hüququnun bütün ölkə və
xalqlara şamil edilməsində müasir beynəlxalq
münasibətlər sisteminin ən başlıca qəbahətini
görür. Onun açıqca söylədiyi fikir bundan ibarətdir:
dünya xaosa yuvarlanır, burada isə əsas günahkarlar o
kəslərdir ki, bütün ölkələri beynəlxalq
ictimaiyyətin suveren üzvü kimi tanımışlar və
hər bir xalqın özünəlayiq hökumət (siyasi
hakimiyyət) təşkil etməsini
alqışlamışlar. V.İnozemtsevin bu fikrinin məntiqi
davamı, konkret olaraq, o deməkdir ki, Rusiya kimi "suverenlik
hüququna layiq olanlar", tarixən imtiyazlılar bundan sonra
da suverenliyə aparan qapıları bağlamalı, başqa
dövlətlərin işinə qarışmalı, hətta
siyasi hakimiyyətlərini seçib müəyyənləşdirməlidirlər.
Bu "nəzəriyyəçi"yə görə, sən
demə, dünyanı xaosa aparan insanların və
xalqların hüquqlarının təmin edilməməsi yox,
bu hüquqların etiraf olunması və həyata
keçirilməsidir.
Müasir dünya ədalətə,
rasional tələblərə cavab verən yeni
"davranış kodeksi"nə ehtiyaclıdır, deməli,
ilk növbədə beynəlxalq əlaqə və münasibətləri
tənzimləyən beynəlxalq hüququn özünə
yenidən baxılmalıdır. Həm bütövlükdə,
həm də müxtəlif kontekstlərdə, səviyyə
və aspektlərdə, o cümlədən suverenlik prinsipi
kontekstində.
Dövrümüzün
görkəmli filosofu Yurgen Habermas "Beynəlxalq hüququn
keçmişi və gələcəyi barədə
mübahisə. Milli kontekstdən postmilli kontekstə
keçid" əsərində yazır: "Problem artıq
onda deyil ki, millətlərarası münasibətlərdə
ədalət, ümumiyyətlə, mümkündürmü? Ondadır
ki, belə ədaləti həyata keçirmək
üçün hüquq yararlı vasitədirmi?.. Liberal və
qlobal müdaxiləyə malik böyük dövlət beynəlxalq
hüququn prosedurlarını öz əxlaqi arqumentləri ilə
əvəzlədiyi bir zamanda beynəlxalq hüquq hələ
də hansısa rol oynayırmı?"
Y.Habermas yaranmış
situasiyadan çıxış yolunu beynəlxalq münasibətlərin
kosmopolit hüquq istiqamətində
konstitusionallaşdırılmasında görür, beynəlxalq
siyasətdə milli kontekstdən postmilli kontekstə
keçidin artıq özünü bildirən və bir zərurət
kimi gələcəkdə tam reallaşmaya qadir proses
olduğunu əsaslandırmağa çalışır. Bu
mövqedən çıxış edən alim İmmanuil
Kantın konstitusionalizasiya proyektinin, kosmopolitik ideya üzərində
qurulsa da, məhdudluğunu, qeyri-reallığını
(sosial zamanın cərəyanı, bəşər tarixinin
inkişafı baxımından) qeyd edir. Kant, Y.Habermasın
fikrincə, "öz dövrünün uşağı
kimi" üç mühüm faktoru görə bilməmişdir:
1) Yeni tarixi
şüurun yüksəlişinə və mədəni fərqlərin
anlaşılmasının artmasına hissiyyatsız qalan Kant
XIX və XX əsrlərin millətçilik
potensialının partlayışını öncədən
görə bilməzdi.
2) Avropa
sivilizasiyasının və irqinin üstünlüyü fikri
ilə buxovlanmış Kant o faktın nəticələrini nəzərə
almırdı ki, beynəlxalq hüquq bir neçə
imtiyazlı xristian millətinin ölçüsü üzrə
"biçilib-tikilmişdir" - bütün yerdə qalan
dünya kolonizasiya və missionerlik üçün
açıq qaldığı halda, yalnız bunlar bir-birinə
bərabər tərəf kimi baxırdılar.
3) Kant, həmçinin
beynəlxalq hüququn ümumi xristian mədəniyyətinin
hüquqdankənar fonunda asılılığını
anlaya bilməmişdir; bunun hesabına, heç olmasa,
zorakılığı hökumətlərarası məhdud
müharibələr çərçivəsində saxlamaq
mümkün olmuşdur.
Bütün bu "ləkələr",
Habermasa görə, beynəlxalq hüququn kosmopolit hüququna
çevrilməsi perspektivinə hesablanmış Kant
proyektinin çatışmazlıqlarını göstərir
ki, sonrakı dövrlərdə onlar özlərini tam
aydınlığı ilə büruzə vermişlər.
Habermas problemlərlə
bağlı bir səciyyəvi baxışa da - Karl Şmittin
mövqeyinə də ciddi nəzər yetirir. Qısaca formulə
etsək, K.Şmitt, ümumiyyətlə, kosmopolit hüquq
ideyasının beynəlxalq münasibətlər sistemində
reallaşmasını mümkün hesab etmir. Şmittin qənaətinə
görə, millətlər üçün hüquq və ədalətin
hər bir anlayışı həmişə mübahisəli
olacaq, burada heç vaxt konsensus baş tutan deyil. O, bu fikrində
israrlıdır ki, millətlər arasında antaqonizm daim
mövcud olacaqdır. Qeyd edim ki, K.Şmittin mövqeyini daha
realist sayan və bölüşdürən şəxslər
olduqca çoxdur. Y.Habermas isə Şmittin kontrarqumentlərini
ciddi hesab etsə də, onunla razılaşmaq istəmir və
opponentinin yanaşmasını "siyasi ekzistensializm"in
bir növü sayır.
Y.Habermasın şəxsiyyətinə,
yaradıcılığına böyük hörmət bəsləməklə
yanaşı, düşünürəm ki, yaranmış
tarixi şəraitdə və gələcək ən azı
yüzillik perspektivdə K.Şmittin mülahizələrinin
özünü doğruldacağı daha inandırıcı
görünür. Bir az da dəqiq deyə bilərik: beynəlxalq
hüquqda ciddi dəyişikliklərə zərurət
vardır, lakin bu dəyişiklikləri millətlərin, necə
deyərlər, üzərindən sıçramaqla,
sivilizasion-mədəni məxsusluqları hansısa mücərrəd
ümumi qazanda əritməklə, kosmopolit fəlsəfi əsas
(guya ki!) yaratmaqla əldə etmək mümkün deyil. Əks
halda, dəyişikliklər cəhdi, sadəcə olaraq, vaxt və
intellektual enerji itkisinə, proseslərin tamamilə çərçivədən
çıxmasına, beynəlxalq miqyaslı xaosun
qarşısıalınmaz dərəcədə
tüğyan etməsinə və deməli, dünyanın məhvinə
gətirib çıxara bilər. Yeni davranış kodeksinə,
adekvat beynəlxalq hüquq sisteminə yol elə ilk növbədə
millətləşmədən, xalqların millətləşməyə
olan ehtiyacından və onların bu istiqamətdə
yaşayıb-yaratmaq hüququnun etirafından və təminatından
keçir. Bəli, bu gün və gələcək
üçün elə bir yenidən işlənilmiş,
kamil beynəlxalq hüquq sistemi lazımdır ki, dövlətlər,
ölkələr, xalqlar vahid dünyada vahidləşə,
daha da yaxınlaşa bilsinlər, "ümumi eşitmə",
"ümumi görmə", "ümumi anlama" qabiliyyətlərinə
və imkanına malik olsunlar, bir sözlə,
universallığa doğru getsinlər, yaxşı mənada
"kvantitativlik" (Karl Yaspers) əldə etsinlər. Bununla
belə, böyük mütəfəkkir Konfutsinin irəli
sürdüyü və tarixin dəfələrlə təsdiq
etdiyi, zamana və məkana nəzərən universal xarakterli
mühüm bir prinsipi - müxtəliflik vasitəsilə
vahidliyə cəhd və onu əldə etmək prinsipini
unutmamalıyıq (Çinlilər bu prinsipi xe termini ilə
ifadə edirlər).
K.Yaspersin başqa məqsədlə
istifadə etdiyi anlayışlardan yararlanaraq deyə bilərik:
xalqların "kvantitativliyi" naminə onların
"kvalitativliyinə" daha həssas və
qayğıkeş olmaq gərəkdir.
Hər bir xalq öz
daxili strukturlaşmasına, fərqləndirici xüsusiyyətlərinə,
ənənə və keçdiyi sivilizasion yola, tarixin
qalın qatlarına gedən köklərə malikdir, öz həyati
qayda-qanunlarında, təfəkkür və əxlaq tərzində
özünü anlayır, fəaliyyət göstərir və
güc toplayır, bu səviyyədən də dünyanı
özünün refleksiya, əlaqə, əməkdaşlıq,
ünsiyyət obyektinə çevirir, başqa xalqlarla tərəf-müqabillik
edir, ya dostluq, ya da düşmənçilik münasibətində
olur və s. Bütün bu şeylərin üzərindən
keçərək xəyali bir fəzada (özlüyündə
pozitiv element və motivlər də daşısa!) kosmopolit
ideyanı reallaşdırmaq olarmı? Əsla yox! Ən
yaxşı halda yer üzərindəki insanlardan nəsə
qatmaqarışıq bir toplum, lap aşağı şüur
səviyyəsində qımıldanıb-tərpənən
kor və kar kütlə yaratmaq olar ki, onun da heç beynəlxalq
hüquq deyilən nəyəsə ehtiyacı qalmaz - nə bu
hüququn köhnəsinə, nə də təzəsinə.
Pis halda isə onsuz da ayaq üstə güc-bəla ilə
dayanan dünyanı "nokaut"a göndərmək olar ki,
yer üzündən, mərhum A.S.Toynbi demişkən, Afrika
piqmeyləri - neqritosları da daxil olmaqla insan nəsli silinsin.
Xatırladım ki, həmin Toynbi fəlakətin bu son nəticəsini
heç də istisna etməmiş, onu tamamilə
mümkün saymış və həyəcan təbili
çalaraq bəşəriyyətə müraciət
etmişdir: "Bizə, bizim nəslə
çağırış ondan ibarətdir ki, tarixin belə
yozumunun baş tutmaması üçün əlimizdən gələn
bütün mühüm olan şeyləri edək". Bu
gün klassik məktəbin böyük tarixçisinin həyəcan
dolu çağırışı daha aktual və
güclü səslənir.
Müasir insanın
günbəgün yaşadığı çətinliklər
içərisində yüksək mənəvi-psixoloji gərginliyi,
insani münasibətlərdə təəssübkeşliyin və
istiliyin itməsini, oriyentir rolunu oynayan bir çox ənənəvi
dəyər və meyarların sarsıntıya
uğramasını, həyat tərzində instrumental-maddi
amillərin təsirinin artmasını və s. qeyd etməmək
mümkün deyil. Bunlar son nəticədə psixotokslara,
ağır keçən streslərə, ruhi xəstəliklərə,
müxtəlif pozğunluqlara, narkomaniya və alkoqolizmin
geniş yayılmasına, cinayətlərin artmasına gətirib
çıxarır, insan həyatının keyfiyyətini
aşağı salmaqla onu daha da dəyərsizləşdirir.
Gərginlik, müxtəlif
növ streslər həm yoxsulu, həm də varlını
müşayiət edir. Maddi cəhətdən təmin
olunmuşlar başqaları ilə kəskin və artan rəqabət
vəziyyətində olurlar və əldə etdiklərini
itirmək qorxusu ilə yaşayırlar, perspektivin qeyri-müəyyənliyindən
təlaş, həyəcan keçirirlər. Yoxsullar isə,
öz növbəsində, təminatsızlıqdan irəli gələn
qorxu altında yaşayırlar, son dolanışıq yerlərini
itirməkdən, xəstəliklərə düçar olmaq
ehtimalının böyüklüyündən, əsl mənada,
cəhənnəm əzabı çəkirlər. Ümumi
götürdükdə, müasir insanların əksəriyyəti
gələcəyə inam hissinin yoxluğu halında
yaşayır.
Bazar fundamentalizmi,
"kapital ideologiyası" elə bir maddiləşmiş
dünya və elə "iqtisadi adam" yaratmışdır
ki, hər bir individ kiməsə rəqibə, düşmənə,
yaxud da kimin üçünsə qurbana çevrilmişdir. Biri
o birindən daha çox mənfəət götürmək,
onu öz quluna çevirmək istəyir. Biri digərini
özünə tabe etmək, sındırmaq, nəyəsə
məcbur etmək, kiminsə müstəqilliyini əlindən
almaq ovqatı, sanki, ümumi bir marağa çevrilmişdir. Bunun
üçün hər cür üsullar və vasitələr
işə salınır: açıq-aşkar və
birbaşa zorakılıqdan tutmuş
üstüörtülü təzyiqlərə qədər. Faktiki
yanaşdıqda, əksər insanlar maddiləşmiş
dünyanın girovudurlar, kapital diktəsi altında həm
azadlıqlarını, həm də həqiqi seçimlərini
itirmişlər. Bütün bunlar müasir insan həyatının
qeyri-humanistliyinə, "mən"ən tənəzzüldə
olmasına dəlalət edir; özgələşmə bir
kütləvi ictimai hadisə kimi bu həyatın atributuna
çevrilmişdir, ona qənim kəsilmişdir.
Tamahkarlıq, eqoizm və
başqa mənəvi-əxlaqi qəbahətlər fəsadlar
mövcud olan belə mühitdə daha da stimullaşır. "İqtisadi
adam" ruhi fəzilətlərdən imtina edir, onun
üçün maddi dəyərlər (göstəricilər),
iqtisadi status (prestij) hər şeydən yüksəkdə
durur. Həyatın mənası və gözəlliyi əşya-əmlak
toplamaqdan, sərvət yığımından ibarət olur.
Dünyada günbəgün
formalaşan absurd həyat tərzinə və dinamikasına
uyğun olaraq hətta elm, incəsənət və bədii ədəbiyyat
mənfur əşya-əmlak toplusuna, maddi sərvətlərə
və onların sahiblərinə tabe etdirilir. Belə olduqda,
daha çox məzmunsuz, ideyasız, ictimai yükünə
görə mənasız və hətta birbaşa ziyanlı
"əsərlər", "mədəniyyət nümunələri"
bolluğu bütün sərhədləri aşır, get-gedə
daha çox zövqləri ibtidailəşən istehlakçı
tələbini ödəməyə başlayır. Heç
bir sosial-fəlsəfi, elmi yükü, bədii
orijinallığı olmadığı halda, onlar həqiqi
yaradıcılığı, mədəniyyəti ortadan
çıxarmaqdadır. Mənfəətdar, cır təfəkkürün
məhsulu olan bu fəlakətgətirici "əsər"
və "nümunə"lər yalnız bir məqsəd
güdür - kommersiya maraqlarını təmin etmək,
öz mahiyyətinə uyğun "bazar mühiti"
formalaşdırıb idarə etmək. Yeni, guya mütərəqqi
iqtisadiyyatın və yaşayış tərzinin
pretorları sayılan bu "əsər" və
"nümunə"lərin müəllifləri,
sponsorları artıq müxtəlif vəzifələri də
tutmaqdadırlar. Elmdə, incəsənətdə, mədəni
sahədə yalnız kommersiya maraqları ilə yaşayan və
fəaliyyət göstərən adamların vəzifə
başına keçməsi isə o deməkdir ki, vəziyyət
daha da pisləşə, qarşısıalınmaz ola bilər,
çünki istər-istəməz bu adamlar həmin sahələrdə
aparılan siyasətə bilavasitə təsir etmək
imkanı qazanırlar. Belə təsirin nəticəsində
həyata keçirilən siyasətin nədən ibarət
olması isə, yəqin ki, əvvəlcədən
düşünən insanlar üçün məlumdur.
Amerikasayağı
ekspansionist qloballaşmanın bütün dünyaya yaymaq istədiyi
homogen, daxilən boş, əxlaqi-mənəvi vektoru olmayan
"monstr-mədəniyyət"in istilası nəticəsində
tarixi-irsi ənənələrimiz, ictimai dəyərlərimiz
faktiki olaraq müdafiəsiz qalmışdır. Avropalaşma
adı altında ibtidai, bəsit stereotiplər, instinktlər
aqressiyası mənəvi-ruhi həyatımızı fəth
etməkdədir.
Fikrimcə, belə vəziyyətə
- milli özünüifadədən, intellektin mənəvi-əxlaqi
gücündən, ruhlandırıcı enerjidən, məsuliyyət
və vicdan hissindən xali "mədəniyyət"ə
dözümlülük göstərmək heç də
düzgün yanaşma deyil. Əks halda, heç şübhə
yoxdur ki, insanlarımızın ruhi, mənəvi-psixoloji
inkişafının sağlam əsasları
dağıdılacaq, onların insani potensialının
durmadan tükənməsinə, yox olmasına yol
açılacaq. İnsani intellektual-ruhi-mədəni resurslar
dağıdıldıqdan sonra isə hansısa milli
maraqların, milli mənafeyin reallaşmasından söhbət
gedə bilməz. Mütərəqqi modernləşmə və
tərəqqi hər zaman və hər yerdə yalnız milli
maraqların reallaşması, milli özünüdərkin
pozitiv inkişafı zəminində mümkündür.
Müasir dünyanın
formalaşdırdığı "iqtisadi adam", acgöz
korporasiya və şirkətlər, transmilli mafiya şəbəkələri
təbiətin özünə durmadan ölümcül zərbələr
endirməkdədir. Təbiətə antirasional münasibət
irrasional şüuru, düşüncəni doğurur və əksinə,
irrasional şüur epidemiyası təbiətə olan
antirasional münasibəti daha da kəskinləşdirir. Təbiət
bütövlükdə istifadə olunan və
israfçılığa məruz qalan xalis materiyaya müncər
edilir.
Belə situasiyada həqiqi
fəlsəfi əqlin bəşəriyyətə təklif
etdiyi səmərəli qulluq həm də ondan ibarət ola
bilər ki, zəfər çalmaqda davam edən instrumental,
qeyri-humanist düşüncə ifşa olunsun, Tanrı
işığına can atan bəşəriyyət
alverçi ruhundan təmizlənsin. Bəşəriyyət
yeni "davranış kodeksi"nə ehtiyaclıdır. Onun
nicatı qarşılıqlı fayda verən və humanizmin
artmasına xidmət edən qlobal sinergizmdədir.
Əbülhəsən ABBASOV,
AMEA-nın Fəlsəfə, Sosiologiya
və Hüquq İnstitutunun şöbə müdiri,
fəlsəfə elmləri doktoru, professor
Azərbaycan.- 2009.- 4 sentyabr.- S. 4.