İfaçılıq sənəti və onu yaşadan
amillər
Azərbaycan musiqi mədəniyyətinin
tarixi çox qədim dövrlərə təsadüf edir. XX
əsr Azərbaycan milli musiqi tarixində görkəmli yer
tutan dahi bəstəkar Üzeyir Hacıbəyli
yazırdı:
"Qafqaz millətləri
içərisində musiqiyə aid ən müstəhid
olanları Azərbaycan türkləridir desək, zərrəcən
mübaliğə olmaz". Musiqi mədəniyyəti tarixini
araşdıran bir sıra görkəmli alimlər (Üzeyir
Hacıbəyli, Ə.Bədəlbəyli, M.Seyidov,
T.Bünyadov, C.Cahangirov, S.Abdullayeva) həm də Azərbaycanda
alətşünaslıq elminin yaranmasında və
inkişafında böyük rol oynadılar. Qədim musiqi alətlərinin
xarakterizə edilməsi, təsnifatının verilməsi sadəcə
texniki iş yox, həm də ifaçılıq sənətinin
tarixini araşdırmaq baxımından təqdirəlayiqdir.
Bütün türk
dünyasının qədim mədəniyyət abidəsi
sayılan "Kitabi-Dədə Qorqud" dastanında, klassik
şairlərin şeirlərində, bir sıra
qayaüstü (Qobustan və Gəmiqayada) şəkillərdə
Azərbaycan milli musiqi təfəkkürünü, bədii
düşüncəni əks etdirən müəyyən məlumat
və izlərə rast gəlinir. Bu sahədə maraqlı
araşdırmalar aparan musiqişünas-tədqiqatçı
Məcnun Kərimovun da böyük xidmətləri var. Məhz
onun zəhməti sayəsində unudulmuş qədim musiqi alətləri
tədqiqata cəlb olunaraq araşdırma obyektinə
çevrildi. Məlum oldu ki, Azərbaycan ərazisində nəfəs,
zərb və simli musiqi alətləri geniş yayılıb.
Təkcə poeziyada şifahi xalq ədəbiyyatında,
miniatür sənət nümunələrində deyil, həm
də Azərbaycanda olmuş səyyahların yol qeydlərində
onlarca çalğı alətinin adı çəkilir.
Tarixi mənbələrdən
məlumdur ki, bir çox görkəmli şəxsiyyətlər
həm də müxtəlif alətlərin mahir
ifaçıları olmuşlar. Şərq klassik musiqisinin
tarixini və nəzəriyyəsini ilk dəfə tədqiq
etmiş Səfiyəddin Urməvi ud musiqi alətinin mahir
ifaçısı olmuşdur. Eləcə də Bakı,
Naxçıvan, Şamaxı, Qarabağ musiqi məclislərində
xanəndəlik edən məşhur ifaçılar da sazəndəlik
sənəti ilə məşğul idilər.
Qədim alətşünaslıq
mədəniyyəti haqqında həm arxeoloji tədqiqatlar
zamanı tapılmış əşyalar arasında nümunələrə
rast gəlinib, həm də XVII, XVIII, XIX əsrlərdə Azərbaycanı
dolaşmış səyyahların xatirələrində ətraflı
məlumatlar var. Hətta bəzi rəssamlar Azərbaycanda
olarkən iştirak etdikləri musiqi məclislərinin təsvirlərini
də yaratmışlar. Məşhur rus rəssamı Q.Qaqarin
XIX əsrdə Şamaxı rəqqasələrinin rəsmini
çəkmişdi. Məşhur Azərbaycan rəssamı
Mirzə Qədim İrəvaninin Tbilisi İncəsənət
Muzeyində rəqqasələrlə bağlı maraqlı rəsm
əsərləri saxlanılır. Bu əsərlərdə
diqqəti çəkən həm də qədim musiqi alətlərinin
təsviridir.
Məcnun Kərimov
söyləyir ki, qədim musiqi alətləri
vaxtaşırı tədqiqatçıların
araşdırma obyektinə çevrilsə də, onların bərpası
və səsləndirilməsi ayrıca elmi tədqiqat sahəsi
olmamışdır. Çox təqdirəlayiq haldır ki, o
bu işin öhdəsindən bacarıqla gəldi. Aparılan
tədqiqatlar nəticəsində orta əsrlərdə
istifadə olunmuş, sonralar tədricən unudularaq
dövrümüzə gəlib çatmamış cəng, bərbət,
çəqanə, çoğur, səntur, tənbur,
rübab, rud, qopuz, ney musiqi alətləri elmi şəkildə
araşdırılaraq bərpa edilmişdir.
Musiqi sənətimizin
inkişafında başlıca rol oynayan zərb
çalğı alətlərinin kökləri çox qədimlərə
- ibtidai yaşayış dövrünə gedib
çıxır. İnsanlar müəyyən vasitələrlə
ritmlər yaradırmışlar. Bu vasitələrdən ən
ilkini ayaqdöymə zərb üsulu olub. Təsadüfi deyil
ki, zorxana oyunlarından birinin adı da "ayaqdöymə"dir.
Eləcə də ən qədim insan məskənlərindən
biri sayılan Qobustandakı qaval daşı da ulu əcdadlarımızın
ilk musiqi aləti olub.
Əlbəttə, Azərbaycanın
bölgələrində qədimdən müxtəlif zərb
alətləri mövcuddur. Məsələn, Lerik, Astara,
Masallı, Lənkəran, Cəlilabad rayonlarında laqqutu
adlanan zərb aləti bugünə kimi qalmaqdadır. Azərbaycan
Musiqi Mədəniyyəti Dövlət Muzeyində
nümayiş etdirilən taxtadan düzəldilmiş bu
dördbucaq ağac qutu ən maraqlı eksponatlardan biridir.
Nizami Gəncəvinin əsərlərində
nağaranın təsvirinə rast gəlinir. Onun da müxtəlif
növləri var: qoltuq nağara, cürə, böyük
nağara, metal sağanaqlı, gildən hazırlanmış
qoşa nağaralar və s. Eləcə də zərb alətlərinin
sırasında özünəməxsus yeri olan qaval. Birüzlü
zərb aləti qavalın da müxtəlif növləri var.
Milli musiqi mədəniyyətinin
tarixi inkişaf mərhələsində özünəməxsus
rolu olmuş zərb çalğı alətlərindən
biri də dəfdir. Klassik ədəbiyyatdan, arxiv
materiallarından bəllidir ki, orta əsr musiqi məclislərini
dəfsiz təsəvvür etmək mümkün deyildi. Bu barədə
Xaqani Şirvaninin əsərlərində məlumat var.
Klassik şairlər öz şeirlərində musiqi alətlərini
təsvir və tərənnüm edərək gələcək
nəsil üçün poetik arxiv yaradıblar. Məşhur
Azərbaycan rəssamı Abu Qasim Təbrizi XIX əsrdə
"Qaval çalan qız" adlı çox nəfis bir əsər
işləmişdir.
Milli musiqi sənətinin
inkişafında ikinci yeri tutan nəfəs alətləridir. Bu
alətlərin də ilk sadə nümunələri
eramızdan bir neçə il əvvəl qarğı və
qamışdan hazırlanmışdır. Bu ənənə
dövrümüzə qədər uzanmış və bu
gün də davam etdirilir. İfa tərzinə görə nəfəs
alətləri də müxtəlif növlərə
bölünür: zurna, balaban, ney, tütək, tulum. Bu alətlərin
əksəriyyətinin Azərbaycan Musiqi Mədəniyyəti
Muzeyində və şəxsi kolleksiyalarda nümunələri
var. Nəfəs alətləri arasında ən qədimi tulum
sayılır. Bu musiqi aləti ən çox
Naxçıvanda yayılıb. İndi də bəzi
tulumçular toy və el şənliklərində ondan məharətlə
istifadə edirlər. Tulum xüsusi üsulla
aşılanıb yumşaldılmış keçi və ya
qoyun dərisindən hazırlanır. Çalğıçılar
ondan istifadə edərək qeyri-adi, məlahətli musiqi
yaradırlar.
Qədim musiqi alətləri
xalqımızın tarix, mədəniyyət və mənəviyyat
abidəsidir. Unudulmuş abidələri bərpa etmək,
onları yenidən həyata qaytarmaq həm də tarixin
qaranlıq səhifələrini işıqlandırmaq deməkdir.
Flora XƏLİLZADƏ
Azərbaycan.- 2009.- 13
sentyabr.- S. 5.