"Əsrin müqaviləsi" - yüksəliş
yolunun uğurlu təməli
Qloballaşan
dünyanın geosiyasi mənzərəsinə təsir
göstərən mühüm amillərdən biri də zəngin
enerji resursları üzərində nəzarətin təmin
olunması və neft-qaz ehtiyatlarının təhlükəsiz
marşrutlarla dünya bazarına
çatdırılmasıdır. Belə kəskin rəqabət
mühitində təbii sərvətlərin zənginliyi
heç də bütün dövlətlərə iqtisadi
nailiyyətlər və xoşbəxtlik gətirmir. Tarixi təcrübə
sübut edir ki, neftlə zəngin bir çox dövlətlər
uğursuz iqtisadi siyasətin məntiqi nəticəsi kimi həqiqi
müstəqilliklərini itirərək mahiyyətcə
müstəmləkəyə çevrilmiş, ağır
sosial-iqtisadi problemlərlə, aclıq və səfalətlə
üzləşmişlər.
Bu günün
özündə də neftlə zəngin bir çox ölkələrin
qeyri-stabillik mühitində yaşaması, təbii sərvətləri
üzərində sahiblik hüququnu itirməsi ilə
bağlı çoxsaylı misallar gətirmək
mümkündür. Dünya təcrübəsində
iqtisadiyyatın yalnız neft üzərində qurulması,
habelə neft gəlirlərinə güvənmə nəticəsində
iqtisadi sistemi iflic edən "Holland sindromu" kimi bədnam
təcrübə mövcuddur. Bu reallıqlar fonunda hər bir
təbii sərvətdən, o cümlədən neftdən
xalqın və dövlətin mənafeyi naminə
düzgün, səmərəli istifadə etmək uzaq hədəflərə
hesablanmış praqmatik siyasət yeridilməsini tələb
edir. Əks təqdirdə, neftin zənginliyi dövlətlər
üçün iqtisadi inkişaf və tərəqqi deyil,
yalnız arzuolunmaz problemlər gətirir.
Azərbaycanın
dövlət müstəqilliyinin ilk illərində neft
diplomatiyası sahəsində yeridilən naşı və
yarıtmaz siyasətin fəsadlı nəticələri bu qənaətin
həqiqiliyini bir daha təsdiqləyir. SSRİ-nin süqutundan
sonra iqtisadi potensialına görə müstəqil yaşamaq
imkanlarına malik üç respublikadan biri sayılan Azərbaycan
müstəqillik əldə edərkən təbii sərvətlərinə
sahib çıxmaq və Xəzərin özünə aid
sektorunda siyasi-iqtisadi mənafeyini təmin etmək
baxımından ciddi problemlərlə üzləşmişdi.
1991-1993-cü illərdə daxildə ictimai-siyasi sabitliyin
pozulması, xaos və anarxiya mühitinin formalaşması,
iqtisadi tənəzzül prosesinin dərinləşməsi Qərbin
nüfuzlu neft şirkətlərini Azərbaycanla hər
hansı əməkdaşlıqdan çəkindirirdi. Birillik
hakimiyyəti dövründə AXC-Müsavat iqtidarının
apardığı uğursuz danışıqların nəticəsi
kimi hazırlanmış layihə isə dövlətin və
xalqın mənafelərinə qətiyyən cavab vermirdi. Bu
qüvvələr qısamüddətli hakimiyyətləri
dövründə hazırladıqları ilk neft müqaviləsində
ümumi payın düz 60 faizini yalnız bir şirkətə
- Böyük Britaniyanın bp şirkətinə
ayrılmasına razılıq vermişdilər. Saziş layihəsində
bir tərəfdən Azərbaycanın payı yolverilməz dərəcədə
aşağı həddə göstərilmiş, eyni zamanda,
hasil olunacaq səmt qazının respublikamıza
satışı nəzərdə tutulmuşdu.
1999-cu ilin sentyabrında
"Əsrin müqaviləsi"nin imzalanmasının
beşinci ildönümü ilə bağlı keçirilən
mərasimdə o zaman ARDNŞ-in birinci vitse-prezidenti vəzifəsini
tutan cənab İlham Əliyev haqlı olaraq demişdir:
"1993-cü ilin yazında Azərbaycanın əvvəlki rəhbərliyi
tərəfindən elə bir müqavilə variantı
hazırlanmışdı ki, əgər o imzalansaydı,
ölkə iqtisadiyyatına böyük zərər gətirmiş
olardı. Xalq Cəbhəsi rejimi öz acınacaqlı vəziyyətini
heç olmasa, bir qədər yaxşılaşdırmaq
üçün müqaviləni hər cür şərtlərlə,
ən yararsız, hətta milli mənafeyə zidd olan şərtlərlə
imzalamağa hazır idi. Onlar anlamırdılar, heç
anlamaq belə istəmirdilər ki, müqavilənin şərtləri
Azərbaycanın iqtisadi inkişafı üçün nə
deməkdir".
Azərbaycanın gələcək
müqəddəratı baxımından son dərəcə
vacib olan neft sektorunun böhranlı vəziyyətdən
çıxarılması, milli maraqlara və praqmatizmə əsaslanan
neft diplomatiyasının həyata keçirilməsi yalnız
ümummilli lider Heydər Əliyevin xalqın təkidli tələbi
ilə hakimiyyətə qayıdışından sonra
mümkün olmuşdur. XX əsr dünya tarixinin parlaq şəxsiyyətlərindən
biri olaraq Azərbaycan xalqının müstəqillik arzusunu
konkret dövlət modelində gerçəyə çevirən
və milyonların qəlbində özünə əzəmətli
abidə ucaldan ümummilli lider Heydər Əliyev bu gün həm
də müstəqil respublikamızın yeni neft
strategiyasının müəllifi kimi böyük rəğbət
və ehtiramla yad edilir. Hələ 70-80-cı illərdə
respublikamızın müəyyən təkamül yolu
keçmiş neft sənayesinin dirçəlişi və
müasir texnologiyalar əsasında inkişafı
üçün bir sıra zəruri tədbirlər həyata
keçirən, bu sahədə elmi tədqiqatları
stimullaşdırmaqla Bakını "neft
akademiyası"na çevirən Heydər Əliyev müstəqil
Azərbaycana rəhbərliyi illərində bu uğurlu
bünövrə üzərində yeni neft
strategiyasını reallaşdırmağa müvəffəq
olmuşdur. Əsrlər boyu zəngin təbii sərvətləri
ilə bütün dünyada tanınan, ən müxtəlif
dövlətlərin iqtisadi maraq dairəsinə daxil olan Azərbaycan
məhz Heydər Əliyev dühasının müəyyən
etdiyi praqmatik konsepsiya əsasında təbii sərvətlərinə
sahiblik hüququnu təsdiqləmiş və halal
haqqını təmin etmişdir.
Böyük öndərin
ciddi diplomatik səyləri nəticəsində daxildə
möhkəm təməllərə əsaslanan ictimai-siyasi
sabitliyin bərqərar olunması, qanunçuluğun gücləndirilməsi,
xarici sərmayələrə dövlət təminatının
verilməsi xarici investorların respublikamıza münasibətinin
əsaslı surətdə dəyişməsinə gətirib
çıxarmışdır. Ümummilli lider Azərbaycanın
güclü və qüdrətli dövlətə
çevrilməsi üçün ölkənin malik
olduğu zəngin karbohidrogen ehtiyatlarından səmərəli
istifadəni son dərəcə vacib sayaraq ilk gündən
yeni neft strategiyasının işlənib hazırlanması və
uğurla həyata keçirilməsi üçün əzmlə
çalışmışdır. İqtisadi problemlər məngənəsində
sıxılan Azərbaycanın məhdud maliyyə
imkanları ilə zəngin neft-qaz yataqlarının mənimsənilməsinin,
bu əvəzsiz təbii sərvətin dünya bazarlarına
çıxarılmasının
qeyri-mümkünlüyünü düzgün qiymətləndirən
Heydər Əliyev çıxış yolunu Qərb şirkətləri
ilə milli maraqlara söykənən əməkdaşlığın
qurulmasında görmüşdür. AXC-Müsavat hakimiyyəti
dövründə hazırlanmış müqavilə siyasi və
iqtisadi baxımdan Azərbaycanın deyil, Qərbin neft şirkətlərinin
maraqlarına daha çox cavab verdiyindən, ulu öndər
böyük diplomatik məharətlə bu istiqamətdə
aparılan danışıqların məcrasını dəyişməyə
müvəffəq olmuşdur. 1993-cü ilin iyun ayının
18-də ABŞ-ın nüfuzlu "Çikaqo tribun" qəzetinə
verdiyi müsahibəsində Heydər Əliyev Azərbaycan
dövlətinin prinsipial mövqeyini bir daha açıq bəyan
etmişdir. "Başa düşürəm ki, Azərbaycana
cəlb olunmuş neft şirkətlərinin öz iqtisadi
maraqları var. Bu isə tamamilə təbii məsələdir.
Ancaq eyni zamanda, biz də ölkəmizin maraqlarını neft
şirkətlərinin mənafelərindən yüksək
tutmalıyıq", - deyən ümummilli liderin qətiyyətli
addımları nəticəsində Qərbin aparıcı
neft şirkətləri ilə Azərbaycanın mənafeyinə
cavab verən müqavilənin imzalanması istiqamətində
danışıqlara başlanılmışdır.
Qərb şirkətləri
ilə aparılan danışıqların müsbət nəticə
verəcəyinə təkcə xaricdə deyil, həm də
daxildə müəyyən şübhələr var idi. O
zaman ümummilli liderin yeritdiyi siyasətə xəyanət
yolu tutan yüksək vəzifəli bəzi bədxah məmurlar
"Əsrin müqaviləsi"nin gerçəkləşməsi
əleyhinə dolayı təbliğat aparmaqdan belə çəkinmirdilər.
Dövlət idarəetmə mexanizmlərinin hələ tam
oturuşmadığı, bəzi qonşu dövlətlərlə
münasibətlərdə ciddi psixoloji-siyasi gərginliyin
hökm sürdüyü, atəşkəs rejiminin kövrək
xarakter daşıdığı, Xəzərin hüquqi
statusu ilə bağlı mübahisələrin kəskinləşdiyi
bir vaxtda "Əsrin müqaviləsi"nin imzalanması bir
çoxlarına qeyri-real görünürdü.
Qərb şirkətlərinin
Xəzərlə bağlı hansısa layihənin gerçəkləşməsində
iştirakı təkcə iqtisadi deyil, həm də
strateji-siyasi məsələ kimi nəzərdən
keçirilirdi. Qərb şirkətləri milyardlarla dollar sərmayəni
mürəkkəb geosiyasi məkanda yerləşən Azərbaycana
yatırmağı riskli hesab edirdilər.
Bu tərəddüdlərə,
aşkar-gizli maneələrə məhəl qoymayan
ümummilli lider Heydər Əliyev hələ 1994-cü il
fevralın 4-də "Azərbaycanın dəniz və qaz
yataqlarının işlənilməsinin sürətləndirilməsi
haqqında" sərəncam imzalamaqla qətiyyətli lider
olduğunu bir daha nümayiş etdirmiş, eyni zamanda,
danışıqlar prosesi üçün hüquqi prinsiplər
müəyyənləşdirmişdir. Mühüm tarixi əhəmiyyət
kəsb edən həmin sərəncamda dənizdəki karbohidrogen
ehtiyatlarının ölkənin ümumi mənafeləri
çərçivəsində istismarını sürətləndirmək
üçün müvafiq tədbirlərin həyata
keçirilməsinin zəruriliyi, xarici neft şirkətləri
və beynəlxalq konsorsiumlarda əlverişli müqavilələrin
bağlanması üçün effektli tədbirlər
görülməsinin vacibliyi vurğulanır, ümumilikdə,
sərəncam neft-yataqlarının işlənilməsinin əsas
prinsiplərini müəyyənləşdirirdi.
1994-cü ilin aprelində
diplomatiya sahəsində zəngin bilikləri olan, biznes
mühitinin incəliklərini dərindən mənimsəyən
cənab İlham Əliyevin Azərbaycan Respublikası Dövlət
Neft Şirkətinin beynəlxalq əlaqələr üzrə
vitse-prezidenti təyin edilməsi isə xalq və dövlət
naminə düzgün seçim olmaqla ulu öndərin Qərb
şirkətləri ilə aparılacaq danışıqlara
necə böyük əhəmiyyət verməsinin əyani
göstəricisi idi. Səlahiyyətlərinin icrasına
inamla başlayan cənab İlham Əliyev Azərbaycanın mənafeyini
əks etdirən yeni neft strategiyasının
hazırlanması prosesində ulu öndərin ən
etibarlı, işgüzar və bacarıqlı köməkçisinə
çevrildi. Onun üzərinə bütün mövcud
çətinliklərin öhdəsindən gəlmək, neft
müqavilələrində Azərbaycanın milli mənafelərinin
maksimum səviyyədə qorunmasına nail olmaq kimi tarixi
missiya düşdü. Bu vəzifəyə təyinatından
cəmi iki həftə sonra neft müqaviləsi layihəsinin
hazırlanması məqsədilə əvvəl Türkiyəyə,
daha sonra isə ABŞ-ın Hyuston şəhərinə yola
düşən cənab İlham Əliyev diplomatik
bacarığını yüksək səviyyədə
nümayiş etdirərək Qərb şirkətlərində
inam və etimad formalaşdırmağa nail oldu. Bu hadisə
bir daha təsdiqlədi ki, cənab İlham Əliyev ən
çətin, mürəkkəb şəraitlərdə belə
ölkənin milli mənafelərini layiqincə müdafiə
etmək əzmindədir.
2009-cu il sentyabrın
15-də "Buta" sarayında "Əsrin müqaviləsi"nin
15-ci ildönümünə həsr olunmuş təntənəli
mərasim keçirildi. Mərasimdə çıxış
edən Prezident İlham Əliyev bu müqavilənin
imzalanmasının ölkəmizin hərtərəfli
inkişafı baxımından mühüm əhəmiyyət
kəsb etdiyini bildirmişdi: "Mən o günləri
çox yaxşı xatırlayıram. 1994-cü ildə
danışıqların son mərhləsi gedirdi və Azərbaycan
tərəfi çalışırdı ki, Azərbaycanın
milli maraqları maksimum dərəcədə təmin olunsun və
Azərbaycana böyük investisiya axını təşkil
edilsin. Bu gün, 15 il keçəndən sonra deyə bilərəm
ki, bu 15 il ərzində Azərbaycanın milli maraqları tam
şəkildə təmin olunmuşdur. Azərbaycan bu kontraktın
icrası nəticəsində böyük və uğurlu yol
keçmişdir. Bizim uğurlu gələcəyimiz
böyük dərəcədə 15 il bundan əvvəl
imzalanmış kontrakta söykənir. Eyni zamanda, bizimlə bərabər
işləyən və o vaxt bizi yaxşı tanımayan
xarici şirkətlər də gördülər ki, Azərbaycan
etibarlı tərəfdaşdır, Azərbaycan sərmayə
qoyuluşu üçün çox gözəl bir ölkədir,
Azərbaycanla işləmək xeyir gətirir. Bu gün də
əminəm ki, əməkdaşlıqdan həm biz, həm də
ki, bizim xarici tərəfdaşlar razıdırlar. Bu, əslində
beynəlxalq əməkdaşlığın
çox gözəl nümunəsidir".
"Əsrin müqaviləsi"nin
imzalanması ərəfəsində Azərbaycan rəhbərliyinin
qətiyyətli mövqeyi ilə barışmaq istəməyən
müəyyən xarici və daxili qüvvələr hər vəchlə
rəsmi Bakıya təzyiq göstərməyə, onu bu
yoldan döndərməyə çalışırdılar. Ölkə
rəhbərliyinin bütün diplomatik səylərinə
baxmayaraq, Kremldəki bəzi imperialist dairələrin Azərbaycanın
dövlət müstəqilliyi əleyhinə yönəlmiş
addımlarını davam etdirmək xəttindən əl
çəkə bilməməsi də özünü daha
qabarıq büruzə verirdi. Azərbaycana kənar təzyiqlərin
getdikcə artdığı belə bir mərhələdə
Qərb şirkətləri ilə başlanmış
danışıqları sona çatdırmaq ölkə
iqtidarından ciddi siyasi iradə və əzmkarlıq tələb
edirdi. Fəqət, ümummilli lider Heydər Əliyev
xalqın dəstəyi ilə bu maneələri inamla dəf
edərək 14 sentyabr 1994-cü ildə "Əsrin
müqaviləsi"nin imzalanmasının hüquqi əsaslarını
müəyyənləşdirən növbəti fərmanı
imzaladı. Bu fərmanda müqavilənin imzalanması
üçün hazırlanmış saziş layihəsi
müsbət qiymətləndirilir, Azərbaycanın belə
bir layihəyə imza atmasının əhəmiyyəti
önə çəkilirdi. Həmin saziş layihəsində
isə yataqların işlənilməsi üçün tələb
olunan investisiyaların 80 faizinin ARDNŞ və müqaviləni
imzalayacaq konsorsium şirkətləri tərəfindən
qoyulacağı göstərilmişdi. Layihə sazişin
qüvvəyə minməsindən sonra ilk neftin 18 ay ərzində
çıxarılmasını nəzərdə tuturdu. İmzalanacaq
müqavilədə əsas yataqlarda neft hasilatına 48 aydan
gec olmamaq şərtilə başlanması da ümdə
prinsiplərdən biri kimi əksini tapmışdı. Sənəddə
həmçinin Azərbaycan neftinin dünya bazarına səmərəli
yolla çıxarılmasını təmin edən neft kəmərinin
tikintisinə 54 ay ərzində start verilməsi nəzərdə
tutulmuşdu. Bundan başqa, neftlə birgə çıxan və
ehtiyatları 55 milyard kubmetr həcmində dəyərləndirilən
səmt qazının da Azərbaycana verilməsi müqavilədə
dəqiq şəkildə göstərilmişdi. Sazişin əhatə
etdiyi 90 milyard kubmetr həcmində ehtiyatlara malik qaz
yataqlarının istismarı hüququ da məhz Azərbaycana
verilmişdi.
Ümumiyyətlə, Azərbaycan
rəhbərliyi həmin illərdə həqiqətən də
heç bir səhvə yol vermədən aparıcı Qərb
şirkətləri ilə gedən danışıqların
məntiqi sonluqla yekunlaşmasına nail oldu. 1994-cü ilin 20
sentyabrında Bakıda dünyanın 11 transmilli neft şirkətinin
iştirakı ilə çağdaş tariximizə "Əsrin
müqaviləsi" adı ilə düşmüş qlobal
neft müqaviləsinin təntənəli imzalanma mərasimi
keçirildi. Bununla da Azərbaycan MDB məkanında Qərbin
iri neft şirkətləri ilə irimiqyaslı saziş
imzalayan ilk dövlət olmaqla, Xəzər dənizində
beynəlxalq əməkdaşlığın bünövrəsini
qoydu. Xəzərin Azərbaycan sektorunda yerləşən
"Azəri", "Çıraq", "Günəşli"
yataqlarının birgə mənimsənilməsini nəzərdə
tutan bu sazişin reallaşması, ərsəyə gəlməsi
təkcə respublikamız üçün deyil, Qərbin bir
sıra aparıcı dövlətləri, habelə Cənubi
Qafqaz və Orta Asiya regionu üçün strateji əhəmiyyət
daşıyırdı. Bu qlobal enerji müqaviləsi Azərbaycanın
müstəqil dövlət olaraq öz təbii sərvətlərinə
sahib çıxmaq, milli mənafelərini, iqtisadi və
strateji maraqlarını sonadək müdafiə etmək əzmində
olduğunu təsdiqlədi.
"Əsrin müqaviləsi"nin
imzalanmasından sonra dünyada əsas enerji mənbələrinə
nəzarət uğrunda mübarizənin kəskinləşməsi
sözügedən müqavilə çərçivəsində
hasil olunacaq milyonlarla ton xam neftin hansı əsas marşrutla Qərb
bazarlarına nəql ediləcəyi məsələsini də
başlıca mübahisə predmetinə çevirmişdi. Bu
məsələ ilə bağlı fərqli təklif və
ideyalar təkcə layihənin iştirakçısı olan
dövlətlərin iqtisadi deyil, həm də təhlükəsizlik
maraqlarından irəli gəlirdi. Eyni zamanda, region dövlətləri
əsas ixrac boru kəmərinin məhz onların ərazisindən
keçməsinə, beləliklə də külli miqdarda
tranzit gəlirinə sahib çıxmağa, eyni zamanda,
alternativ enerji mənbələri əldə etməyə
çalışırdılar. Mümkün marşrutlar
içərisində hansının siyasi, kommersiya, iqtisadi,
ekoloji və təhlükəsizlik baxımından daha əlverişli
olması uzun müddət dünya siyasətinin aparıcı
mövzusuna çevrilmişdi. Məsələnin
aktuallığı həm də Bakı-Novorossiysk və
Bakı-Tbilisi-Supsa neft kəmərlərinin Azərbaycanın
getdikcə artan ehtiyaclarını ödəyə bilməməsi,
xüsusən də birincinin geosiyasi baxımdan əlverişli
olmaması ilə şərtlənirdi. Həmin vaxt layihənin
əleyhdarları bu strateji kəmərin Bakı-Tbilisi-Ceyhan
(BTC) marşrutu üzrə gerçəkləşməsini əfsanə
hesab edir, onun reallıqdan tamamilə uzaq olduğunu bildirirdilər.
"Bizim Bakı-Ceyhandan başqa yolumuz yoxdur. Bu, bizə həm
iqtisadi baxımdan faydalıdır, həm siyasi baxımdan, həm
də ən mühümü müstəqilliyimizi möhkəmləndirmək
üçün ən əsas amildir", - deyən ulu
öndər Heydər Əliyev böyük diplomatik səylər
hesabına sözügedən layihənin siyasi baxımdan
alternativsiz olduğunu beynəlxalq miqyasda tam sübuta yetirdi və
müvafiq sazişin imzalanmasına nail oldu. Bununla da müstəqil
respublikamızın davamlı inkişafı və yüksəlişi
üçün daha bir möhkəm bünövrənin əsası
qoyuldu.
2003-cü ilin 15
oktyabrında ulu öndərin layiqli siyasi varisi - cənab
İlham Əliyevin xalqın istəyi ilə Azərbaycan
Prezidenti seçilməsi Heydər Əliyevin yeni neft
strategiyasının məntiqi sonluğa yetişməsini
uğurla təmin etmişdir. Cənab İlham Əliyev neft
strategiyasında varisliyi inamla təmin edərək BTC-nin
praktik şəkildə gerçəkləşməsinə
nail oldu. 2005-ci il mayın 25-də kəmərin Azərbaycan,
oktyabrın 12-də isə Gürcüstan hissəsinin neftlə
doldurulması ilə bağlı təntənəli mərasimlər
keçirildi. 2006-cı il mayın 28-də Azərbaycan
neftinin Türkiyənin Ceyhan terminalına çatması isə
respublikamız üçün rəmzi səciyyə
daşıyan mühüm hadisəyə çevrildi. Nəhayət,
2006-cı il iyulun 13-də Türkiyənin Ceyhan terminalında
hər üç dövlətin prezidentlərinin
iştirakıyla BTC-nin tam istismara verilməsi ilə
bağlı təntənəli tədbir təşkil olundu. Beləliklə,
kimlərinsə bir vaxtlar əfsanə hesab etdiyi bu strateji
layihə "Əsrin müqaviləsi"nin
imzalanmasının 12-ci ildönümü ərəfəsində
gerçəkliyə çevrildi. Dövlət
başçısı İlham Əliyevin həmin mərasimdə
bəyan etdiyi kimi, bu kəmər məhz ulu öndər Heydər
Əliyevin iradəsi və qətiyyəti sayəsində
gerçəkləşmişdir: "Hamımız
xatırlayırıq ki, bu nəhəng transmilli layihənin təməli
1994-cü ildə Bakıda - "Əsrin müqaviləsi"nin
imzalanması ilə başlanmışdır.
Məhz o ağır,
çətin dövrdə Azərbaycan rəhbərliyinin qətiyyəti
və uzaqgörənliyi nəticəsində "Əsrin
müqaviləsi" imzalandı və bundan sonra bütün
məsələlər öz həllini tapdı. Yeni kəmərlər
tikildi, yeni neft infrastrukturu yaradıldı. O illər Azərbaycanda
çox böyük təlatüm müşahidə olunurdu,
Azərbaycana ciddi təzyiqlər edilirdi. Bakı-Tbilisi-Geyhan neft kəmərinin yaranmasını istəməyən
qüvvələr müxtəlif
təzyiqlər göstərirdi.
Ancaq bütün bunlara baxmayaraq, Azərbaycan rəhbərliyinin, xalqımızın
ümummilli lideri Heydər Əliyevin qətiyyəti, cəsarəti,
Azərbaycan xalqının
dəstəyi bizə
imkan verdi ki, ölkəmiz öz zəngin neft, qaz yataqlarını
işə sala bilsin və bu gün bizim
təbii ehtiyatlarımız
dünya bazarlarına
çıxarılır".
Son 10 ildə ölkədə
uğurla gerçəkləşdirilən yeni neft
strategiyası nəticəsində Azərbaycan bölgədə
hansısa ölkədən enerji asılılığı
olmayan, tələbatını daxili imkanlar hesabına ödəməyə
qadir yeganə respublika kimi çıxış edir. 2006-cı
ildə əfsanədən gerçəkliyə qovuşan
Bakı-Tbilisi-Ceyhan neft və Bakı-Tbilisi-Ərzurum qaz kəmərləri
dünya əhəmiyyətli strateji layihələr olmaqla, nəinki
respublikamızın, bütövlükdə Avropanın fasiləsiz
enerji ilə təminatına geniş imkanlar açır.
Respublikanın yalnız
"Şahdəniz" yatağındakı qaz ehtiyatları
1 trilyon 200 milyard kubmetrdən çox qiymətləndirilir. 2012-ci
ilədək bu yataqdan ildə təxminən 8,4 milyard kub metr
qaz və gündə 40 min barel kondensat (neftlə qazın
qarışığı) çıxarılması gözlənilir.
Bakı-Tbilisi-Ərzurum qaz kəmərinin reallaşması da
məhz bu yatağın işə salınması nəticəsində
mümkün olmuşdur. 2007-cı ilədək Rusiyadan qaz
idxal edən Azərbaycan son 2 ildə məhz "Şahdəniz"
yatağından hasil olunan təbii qaz hesabına nəinki
öz tələbatını ödəmək, hətta mavi
yanacağını Avropa bazarlarına çıxarmaq
imkanı qazanmışdır.
Bu gün Azərbaycan
Türkiyə və Gürcüstanın mavi yanacağa olan tələbatının
əhəmiyyətli qismini ödəyir. Xatırladaq ki,
2006-cı ilin dekabrında Gürcüstanın Baş nazirinin
başçılıq etdiyi nümayəndə heyətinin
Bakıya səfəri zamanı Azərbaycan hökuməti
qonşu dövlətə mavi yanacaq satışına
razılıq vermiş və bununla əlaqədar ikitərəfli
saziş imzalanmışdır. Gürcüstanın dövlət
başçısı M.Saakaşvili Azərbaycan Prezidenti
İlham Əliyevin bu qətiyyətli qərarını
alqışlamış və qəhrəmanlıq nümunəsi
kimi qiymətləndirmişdir.
Respublikamız neft kəmərlərini
şaxələndirilməsi siyasətini həyata keçirir
və bu da ölkənin enerji təhlükəsizliyinin daha səmərəli
təşkilinə xidmət edir. Hazırda Azərbaycan nefti
üç kəmər - Bakı-Tbilisi-Ceyhan, Bakı-Supsa və
Bakı-Novorossiysk xətti vasitəsilə Avropa bazarlarına
çıxarılır. Növbəti layihə kimi
Odessa-Brodı-Plotsk-Qdansk marşrutunun reallaşdırılması
nəzərdə tutulur. Bu məqsədlə
"Sarmatiya" adlı müştərək şirkətin
təsis edilməsi də prosesin yaxın perspektivdə sürətlənəcəyinə
işarədir. Hazırda şirkət layihənin
texniki-iqtisadi əsaslandırma işlərini həyata
keçirir. Bu layihə Xəzər dənizi-Qara dəniz-Baltik
dənizi regionlarında yerləşən dövlətlər
arasında səmərəli regional əməkdaşlığı
daha da möhkəmləndirəcəkdir.
İstehsal etdiyi xam nefti
Qərb bazarlarına ixrac edən Azərbaycan qısa müddətdə
böyük iqtisadi dividendlərə nail olmuşdur. Neft gəlirlərinin
iqtisadiyyatın digər vacib sahələrinə, xüsusən
də qeyri-neft sektoruna, istehsal sahibkarlığına yönəldilməsi,
yeni müəssisələrin açılması yolu ilə
işsizlik probleminin aradan qaldırılması, bir sözlə,
əhalinin sosial müdafiə tədbirlərinin gücləndirilməsi
Prezident İlham Əliyevin son illərdə hökumət
qarşısında müəyyənləşdirdiyi
mühüm vəzifələrdəndir. Dövlət
başçısının işlək mexanizmlər üzərində
gerçəkləşdirdiyi uğurlu sosial-iqtisadi
islahatların nəticəsi olaraq bu gün Azərbaycan
dünyanın ən sürətlə inkişaf edən
ölkələrindən birinə çevrilmişdir. 2009-cu
ildə dövlət büdcəsinin 2003-cü ildəki 1,2
milyard dollardan 10 milyard manata yüksəlməsi,
respublikamızın valyuta ehtiyatlarının Dövlət
Neft Fondunda toplanan vəsaitlərlə birgə 18 milyard dollara
çatması ulu öndər Heydər Əliyev tərəfindən
bünövrəsi qoyulmuş sosial-iqtisadi inkişaf
strategiyasının uğurlu nəticələri kimi dəyərləndirilməlidir.
Azərbaycan Prezidenti
İlham Əliyev iqtisadiyyatın birqütblü
inkişafını yolverilməz sayaraq respublikanın neft gəlirlərindən
asılılığının aradan qaldırılması
istiqamətində ardıcıl addımlar atır. Dövlət
başçısı iqtisadi inkişafa yalnız neft amili
hesabına nail olmağı məqbul saymır, tarazlı və
davamlı tərəqqi naminə qeyri-neft sektoruna xüsusi
diqqət yetirilməsi vacibliyini önə çəkir.
"Biz öz siyasətimizi
elə aparmalıyıq ki, guya Azərbaycanda neft yoxdur. İqtisadiyyatın
bütün sahələrində və ilk növbədə,
qeyri-neft sektorunda mövcud strukturlar inkişaf etdirilməlidir.
Biz yalnız bu yolla Azərbaycanı hərtərəfli
inkişaf etmiş dövlətə çevirə bilərik",
- deyən dövlət başçısı neft gəlirlərini
digər strateji sahələrə yönəltməklə
qeyri-neft sektorunun, istehsal sahibkarlığının, sənayenin
inkişafına, infrastrukturun müasirləşməsinə
çalışır. Bu siyasət neftdən
asılılığı azaltmaqla ölkədəki dinamik
iqtisadi inkişaf tempini sabit saxlamağa imkan verən fundamental
əsasların yaradılmasını nəzərdə tutur. Prezident
İlham Əliyev bu əvəzsiz təbii sərvətin
ixracından qazanılan böyük vəsaitlərin, ilk
növbədə, insan faktorunun inkişafına yönəldilməsini,
elmi-texniki tərəqqinin son nailiyyətlərinin tətbiqi
yolu ilə dayanıqlı milli inkişafın təmin edilməsini
zəruri sayır.
Dövlət
başçısı hələ 24 noyabr 2003-cü il tarixdə
imzaladığı "Azərbaycan Respublikasında
sosial-iqtisadi inkişafın sürətləndirilməsi tədbirləri
haqqında" fərmanda neft gəlirlərindən
düzgün istifadəni nəzərdə tutan uzunmüddətli
strategiyanın hazırlanmasını mühüm vəzifələrdən
biri kimi müəyyənləşdirmişdir. Bu strategiyada
neftdən qazanılan vəsaitlərin qeyri-neft sektorunda,
regionların, kiçik və orta sahibkarlığın
inkişafında, infrastruktur sahələrin
genişmiqyaslı inkişafında, yoxsulluğun
azaldılması üzrə tədbirlərin həyata
keçirilməsində, "insan kapitalı"nın
formalaşmasında, ölkənin müdafiə qabiliyyətinin
gücləndirilməsində və digər bu kimi istiqamətlərdə
istifadə olunması nəzərdə tutulmuşdur.
Hazırda dünyanı
sarsıdan qlobal böhran, habelə neftin qiymətlərinin 4
dəfəyədək aşağı düşməsi cənab
İlham Əliyevin iqtisadiyyatın şaxələndirilməsi
siyasətinin düzgünlüyünü bir daha təsdiqləyir.
Nazirlər Kabinetinin 2009-cu ilin birinci yarısının
yekunlarına həsr olunmuş iclasında Azərbaycan
iqtisadiyyatının bütün sahələrdə sürətli
inkişaf etdiyini və neftdən
asılılığının tədricən aradan
qaldırıldığını dövlət
başçısı İlham Əliyev xüsusi diqqətə
çəkmişdir.
"Bizim
uğurlarımızı bəzi bədxahlar, yaxud da ki, bizdə
olan vəziyyəti yaxından bilməyən, ya da ki,
hansısa paxıllıq hissləri ilə yaşayan insanlar bəzi
hallarda neft amilinə bağlamaq istəyirlər. Əlbəttə
ki, Azərbaycanın uğurlu neft strategiyası ölkə
iqtisadiyyatının inkişafında çox böyük rol
oynamışdır. Bu rol davam edir və gələcəkdə
də davam edəcəkdir. Bizim enerji siyasətimiz ölkəmizə
çox böyük fayda gətiribdir. Bütün
uğurlarımızı ancaq neft amili ilə bağlamaq
tamamilə yanlış bir yanaşmadır. Neft və qaz hasil
edən ölkələr kifayət qədər çoxdur.
Bizim bölgədə - Xəzər hövzəsində yerləşən
ölkələrin neft-qaz potensialı Azərbaycandakından
bir neçə dəfə böyükdür və hasilat da
bir neçə dəfə çoxdur. Ona görə bizim
uğurlarımızı ancaq neft-qaz amili ilə bağlamaq, əlbəttə
ki, tamamilə qəbuledilməzdir. Bizim iqtisadi
uğurlarımızın təməlində
düşünülmüş siyasət dayanır, ölkənin
milli maraqlarının qorunması dayanır, siyasi islahatlar,
demokratik proseslər dayanır, iqtisadi islahatlar dayanır və
bütün bunları görməmək mümkün
deyildir", - deyən dövlət başçısı
İlham Əliyev həmçinin vurğulamışdır
ki, Dünya Bankının 2008-ci ilin yekunlarına görə,
Azərbaycanı bir nömrəli "islahatçı
ölkə" elan etməsi ölkədə həyata
keçirilən siyasətin düzgünlüyünü və
uğurunu bir daha təsdiqləyir.
Bir sıra dünya
ölkələrinin iqtisadiyyatının qlobal maliyyə
böhranı ilə əlaqədar ciddi böhran keçirməsinə
rəğmən, 2009-cu ildə Azərbaycanın bir sıra
mühüm nailiyyətlərə imza atması və
makroiqtisadi sabitliyin qorunub saxlanılması dövlət rəhbərinin
həyata keçirdiyi inkişaf strategiyasının uğurlu
nəticəsi kimi yadda qalmışdır. Sosialyönümlü
mahiyyət daşıyan bu inkişaf strategiyası iqtisadi
yüksəliş prosesində yeni keyfiyyət göstəricilərinin
əldə olunması, qeyri-neft sektorunun inkişafı yolu ilə
regionların tarazlı və davamlı tərəqqisinin
sürətləndirilməsi, əhalinin sosial rifah
halının daha da yaxşılaşdırılması,
faydalı məşğulluğunun təmin edilməsi, yeni
iş yerlərinin açılması üçün milli
sahibkarlığın hərtərəfli dəstəklənməsi,
Azərbaycanın Avropanın enerji təhlükəsizliyində
rolunun gücləndirilməsi kimi vacib məqamları
özündə ehtiva etmişdir.
Yeni neft
strategiyasının uğurla davam etdirilməsi, Azərbaycanın
xarici sərmayələr üçün cəlbediciliyinin
qorunması və milli iqtisadiyyatın müxtəlif
sferalarına yönələn sərmayələrin qeyri-neft
sektoruna, regionların inkişafına doğru istiqamətləndirilməsi,
sahibkarlıq fəaliyyətinə mane olan süni əngəllərin
aradan qaldırılması, sənayenin və kənd təsərrüfatının
stimullaşdırılması, ərzaq təhlükəsizliyinin
təmini də hökumətin ötən ildəki iqtisadi
siyasətinin prioritet istiqamətlərini təşkil
etmişdir.
Regionlara göstərilən
diqqət nəticəsində ötən beş ildə sənaye
istehsalı 3,7, investisiyalar 2,4, strateji valyuta ehtiyatları 9,8,
ümumi daxili məhsulda qeyri-neft sektorunun payı 1,7, qeyri-neft
məhsullarının ixracı 2,2, orta aylıq əməkhaqqı
2,7, pensiyaların orta aylıq məbləği 4 dəfə
artmış, yoxsulluğun səviyyəsi 2003-cü ildəki
49 faizdən 13,2 faizə enmişdir.
Nazirlər Kabinetinin
2009-cu ilin birinci yarısının sosial-iqtisadi yekunları
göstərdi ki, Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyev
2009-cı ilin 6 ayında da sosial liberalizm xəttinə sadiq
qalmış, qlobal böhranın vətəndaşların mənafeyinə
ziyan vurmaması üçün bütün zəruri tədbirləri
həyata keçirmişdir. Ümumilikdə, sosial məsələlərin
həlli hökumətin son illərdəki fəaliyyətinin
başlıca məqsədinə çevrilmiş, dövlət
büdcəsindən bu məqsədlə vəsaitlərin ildən-ilə
artırılması müşahidə edilmişdir. Yürüdülən
siyasət elmi əsaslara söykəndiyindən, bazar
iqtisadiyyatı prinsiplərinin cəmiyyətdə özünə
geniş dayaqlar tapması, özəl sektorun inkişafına
yaradılmış şərait, iqtisadiyyatın
liberallaşdırılması sosial himayəyə ehtiyacı
olan vətəndaşlarımızın maraqları ilə qətiyyən
ziddiyyət təşkil etmir. Əksinə, ölkənin
iqtisadi inkişafından, neft strategiyasının uğurlu nəticələrindən
əldə edilən dividendlər insanların sosial problemlərinin
həllinə, vətəndaşların həyat səviyyəsinin
yaxşılaşdırılmasına yönəldilir.
Bir çox dövlətlərdən
fərqli olaraq, qlobal maliyyə böhranı respublikada aztəminatlı
təbəqənin sosial rifah halına heç bir təsir
göstərməmiş, əksinə, ərzaq malları
üzrə inflyasiyanın cəmi 2,1 faiz olması fonunda əhalinin
pul gəlirlərinin 19 faiz artması alıcılıq
qabiliyyətinin yüksəlməsinə imkan
yaratmışdır. Bu dövrdə əhalinin real gəlirlərinin
artımı 15-16 faiz təşkil etmiş, orta aylıq əməkhaqqı
15 faiz artmışdır. Bundan əlavə, regionların
inkişafına xidmət edən tədbirlərin uğurla
davam etdirilməsi nəticəsində respublikada 35 min yeni
iş yeri açılmışdır və bunun da 25 mini
daimidir.
Dövlətdən
ünvanlı sosial yardım alan vətəndaşların
sayının 800 minə çatması, orta hesabla hər ailəyə
100 manat məbləğində yardımın göstərilməsi,
habelə ipoteka kreditləşməsinin bərpası da
hökumətin sosialyönümlü siyasətinin bariz
göstəricilərindəndir. Dövlət
başçısı İlham Əliyevin Nazirlər
Kabinetinin son iclasında vurğuladığı kimi,
yoxsulluğun azaldılması istiqamətində tədbirlər
bundan sonra da davam etdiriləcəkdir: "Bu böhran bir həqiqət
anı idi. Kimin nəyə qadir olduğunu çox
açıq şəkildə göstərdi. İlk növbədə
onu göstərdi ki, Azərbaycan dövləti istənilən
iqtisadi sınaqlardan şərəflə çıxa bilər
və bu iqtisadi sınaqlar Azərbaycan əhalisinə
heç bir təsir göstərməmişdir. Belə olan
halda, sosial proqramların davam etdirilməsi ilə bağlı
bütün lazımi tədbirlər görüləcəkdir.
Yoxsulluğun azaldılmasına dair bu vaxta qədər
görülən tədbirlər davam etdirilməlidir. Hələ
ki demək tezdir, ancaq mən hesab edirəm ki, Azərbaycanda
yoxsulluğun azaldılması meyilləri davam etdirilməlidir.
Sosial infrastrukturun yeniləşdirilməsi və tikintisi, xəstəxanaların,
məktəblərin tikintisi və s. ilə bağlı
proqramlar, büdcədə nəzərdə tutulmuş
investisiya layihələri icra olunmalıdır".
Azərbaycan Prezidenti
İlham Əliyevin inamla gerçəkləşdirdiyi yeni
neft strategiyasının nəticəsi olaraq müstəqil
respublikamız nəinki enerji müstəqilliyini təmin
etmiş, eyni zamanda, Avropanın enerji təhlükəsizliyinin
başlıca təminatçılarından birinə
çevrilmişdir. Bunun təzahürü kimi ölkəmizin
dünya miqyasında geosiyasi önəmi və beynəlxalq
nüfuzu yüksəlmişdir. Bu gün hər bir azərbaycanlı
ürəkdən inanır ki, ölkədə həyata
keçirilən neft siyasəti davamlı inkişaf və tərəqqi
prosesini sürətləndirməklə Azərbaycanın
iqtisadi cəhətdən daha da güclü dövlətə
çevrilməsini təmin edəcəkdir.
Rafael CƏBRAYILOV,
Milli Məclisin deputatı
Azərbaycan.- 2009.- 24 sentyabr.- S. 6.