Konstitusiya islahatı cəmiyyətin sosial sifarişidir
Geridə qoyduğumuz 2008-ci
il iqtisadi və mədəni sferalarda olduğu kimi, ölkəmizin
siyasi həyatnda da möhtəşəm nailiyyətlərlə
əlamətdar oldu. Təbii ki, keçən ilin ən
mühüm siyasi hadisəsi son dərəcə demokratikliyi və
şəffaflığı ilə ölkəmzin seçki
tarixinə yazılan prezident seçkiləri idi. Seçkilərdə
yüksək fəallıq nümayiş etdirən Azərbaycan
xalqı cənab İlham Əliyevi bir daha dəstəkləməklə
ulu öndər Heydər Əliyevin ideyalarının
davamına səs verdi. Bu seçki bir daha göstərdi ki, cəmiyyətimizdə
Heydər Əliyevin ideyalarının alternativi yoxdur.
Uzun müddət idi ki,
ölkə ictimaiyyətinin geniş müzakirə predmetinə
çevirdiyi Konstitusiya islahatları ilə bağlı təşəbbüsə
də aydınlıq gətirilməsi 2008-ci ilin mühüm siyasi
hadisəsi idi. 2008-ci ilin axırlarına doğru Konstitusiya
islahatları ilə bağlı müzakirələr daha da
intensivləşdi və Milli Məclisin payız
sessiyasının son iclaslarında "Azərbaycan
Respublikasının Konstitusiyasına əlavə və dəyişikliklər
edilməsi haqqında" Referendum Aktının layihəsi
müzakirəyə çıxarıldı.
Konstitusiya islahatı və
bununla bağlı referendum keçirilməsi təklifi ilk dəfə
Milli Məclisin dekabrın 16-da keçirilən plenar
iclasında deputat,
Həmin iclasda
çıxış edən deputatlar Azərbaycanda Prezidentin
iki dəfədən artıq seçilməsi ilə
bağlı məhdudiyyətin aradan qaldırılması barədə
təklifi dəstəklədilər. Deputat Zahid Oruc bildirdi ki,
Konstitusiyadan bu müddəanın götürülməsi
demokratik prinsiplərə tam uyğundur və bu addım həm
də Konstitusiyanın təkmilləşdirilməsinə xidmət
edəcəkdir. Deputat Siyavuş Novruzovun fikrincə isə əgər
hakimiyyətin mənbəyi xalqdırsa, onun seçim baryerini
əlindən almaq olmaz. Xalqın seçim hüququna hörmətlə
yanaşmaq lazımdır. Konstitusiyada prezidentin iki dəfədən
artıq seçilməsi ilə bağlı məhdudiyyət
isə xalqın seçiminə qarşı olan məsələdir.
Deputat Mübariz Qurbanlı çıxışında dedi
ki, prezidentin iki dəfədən artıq seçilməsi ilə
bağlı məhdudiyyətin aradan qaldırılması cəmiyyətdən
gələn təklifdir. Onun sözlərinə görə,
istənilən ölkədə Konstitusiyaya zaman-zaman dəyişikliklər
edilir. Azərbaycanın indiki Konstitusiyası 1995-ci ildə
ümummilli lider Heydər Əliyevin rəhbərliyi ilə
hazırlanıb. Amma 1995-ci ildən indiyədək Azərbaycan
cəmiyyəti böyük inkişaf yolu keçib və
Konstitusiyaya dəyişiklik etmək zərurəti yaranıb.
Mübariz Qurbanlının sözlərinə görə,
prezidentin iki dəfədən artıq seçilməsi ilə
bağlı məhdudiyyətin aradan götürülməsi
ilə bağlı təklifin əleyhinə olanlar
anlamalıdırlar ki, bu, xalqın istəyidir.
Cari məsələlər
üçün ayrılmış vaxtın sonunda spiker Oqtay Əsədov
Konstitusiyaya dəyişikliklərlə bağlı
bütün təkliflərin daimi komissiyalarda
baxılmasını təklif etdi. Təklif deputatlar tərəfindən
dəstəkləndi.
Milli Məclisin Sədri Oqtay
Əsədovun tapşırığı əsasında bu məsələ
ilə bağlı yaradılan işçi qrup qısa zaman kəsiyində
"Azərbaycan Respublikasının Konstitusiyasına əlavə
və dəyişikliklər edilməsi haqqında"
Referendum Aktının layihəsini hazırladı. Layihə
dekabrın 18-də Milli Məclisin Hüquq siyasəti və
dövlət quruculuğu məsələləri və
İnsan hüquqları daimi komissiyalarının birgə
iclasında müzakirə edildi. Hüquq siyasəti və
dövlət quruculuğu məsələləri daimi
komissiyasının sədri Əli Hüseynov bildirdi ki, 1995-ci
ildə ümumxalq referendumu ilə müstəqil Azərbaycan
Respublikasının ilk Konstitusiyası qəbul olunub, 2002-ci
ildə isə ona çox əhəmiyyətli əlavələr
və dəyişikliklər edilib. Amma Azərbaycanın
siyasi, iqtisadi inkişafı, sürətlə həyata
keçirilən islahatlar, bu islahatların iqtisadi islahatlarla
paralel keçirilməsi, demokratik inkişaf sahəsində əldə
edilən uğurlar bu gün Konstitusiyaya bir daha nəzər
salmağı, Əsas Qanunu daha da təkmilləşdirməyi
zərurətə çevirib. Amma qarşımızda duran ən
vacib vəzifə Azərbaycan dövlətinin Konstitusiya əsaslarını
möhkəmləndirməkdən ibarətdir. Bugünkü
ictimai-siyasi vəziyyət, mövcud şərait konstitusion əsasları
daha da möhkəmləndirməyi zəruri edir.
Referendum Aktı layihəsi
barədə ətraflı məlumat verən Əli
Hüseynovun sözlərinə görə, əlavə və
dəyişikliklər Konstitusiyanın insan hüquqları və
azadlıqları hissəsində hüquqların təminatını
daha da genişləndirir. Bunun bariz nümunəsini 17-ci maddəyə
edilən əlavələrdə görmək olar. Dövlət
rəmzlərinə hörmət məsələsi hər
zaman aktual olub. Layihədə 75-ci maddəyə II hissə
kimi əlavə edilən "Dövlət rəmzlərinə
hörmətsizliyin nümayiş etdirilməsi qanunla müəyyən
edilmiş məsuliyyətə səbəb olur" müddəasının
Konstitusiyada əksini tapması mühüm məsələdir.
Layihənin qanunvericilik hakimiyyəti bölməsindəki
düzəliş də maraq doğururdu. Konstitusiyanın
84-cü maddəsinin I hissəsinə bu məzmunda əlavə
edilirdi: "Müharibə şəraitində hərbi əməliyyatların
aparılması Azərbaycan Respublikasının Milli Məclisinə
seçkilərin keçirilməsini mümkün etmədikdə
Azərbaycan Respublikası Milli Məclisinin
çağırışının səlahiyyət müddəti
hərbi əməliyyatların sonunadək uzadılır. Bu
barədə qərar seçkilərin (referendumun)
keçirilməsini təmin edən dövlət
orqanının müraciətinə əsasən Azərbaycan
Respublikasının Konstitusiya Məhkəməsi tərəfindən
qəbul edilir".
Milli Məclisin Nizamnaməsində
iclasların qapalı və açıq keçirilməsi məsələsi
öz əksini tapıb. Amma bu məsələnin Konstitusiyada
öz əksini tapması mühüm əhəmiyyət kəsb
edir. Ona görə 88-ci maddəyə aşağıdakı
məzmunda IV hissə əlavə olunması təklif olunurdu:
"Azərbaycan Respublikası Milli Məclisinin
sessiyalarının iclasları açıq keçirilir. Azərbaycan
Respublikası Milli Məclisinin 83 deputatının tələbi
ilə və ya Azərbaycan Respublikası Prezidentinin təklifi
ilə Azərbaycan Respublikası Milli Məclisinin
sessiyasının qapalı iclası keçirilə bilər".
92-ci maddədə nəzərdə
tutulan dəyişiklik isə uzun müddətdir deputatlar tərəfindən
səsləndirilən bir məsələnin həlli idi. Məlumdur
ki, parlamentdə daimi komissiyalar fəaliyyət göstərir.
Ötən çağırışlarda deputatlar
Konstitusiyaya "komitə" sözünün də əlavə
edilməsini təklif ediblər. Əli Hüseynovun sözlərinə
görə, bu, çox əhəmiyyətli və bir
çox ölkələrin parlament ənənələrinə
uyğun olan bir məsələdir.
Layihəyə əsasən
95-ci maddəyə bir neçə mühüm dəyişiklik
tətbiq edilirdi. Bunlardan biri "bələdiyyələrin hesabatlarının
dinlənilməsi" məzmununda 20-ci bənd idi. Bu, Milli Məclisin
səlahiyyətlərinin artırılması ilə
bağlı əhəmiyyətli bir məsələdir. Əlbəttə,
bələdiyyələr müstəqildir, amma onların məhz
parlamentdə hesabat verməsi məsələsi həm
hesabatlıq baxımından, həm də bütövlükdə
demokratik islahatlar baxımından əhəmiyyətli bir
addımdır.
Layihə əsasən
96-cı maddədə I hissəyə "Ali Məhkəməsinə"
sözlərindən sonra "Azərbaycan
Respublikasının seçki hüququ olan 40 min vətəndaşına"
sözləri, II və IV hissələrinə "Ali Məhkəməsinin"
sözlərindən sonra "Azərbaycan
Respublikasının seçki hüququ olan 40 min vətəndaşının"
sözləri əlavə edilmişdi. İclas zamanı Əli
Hüseynov bu maddə ilə bağlı bildirmişdi ki, Azərbaycanda
demokratiyanın inkişafının indiki mərhələsində
bu, bizim demokratik inkişafa verdiyimiz çox mühüm
töhfə ola bilər. Bu, siyasi islahatlar baxımından da əhəmiyyətli
bir dəyişiklik kimi qiymətləndirilə bilər.
Komissiya sədri daha sonra
Konstitusiyanın icra hakimiyyəti ilə bağlı hissəsinə
təklif olunan əlavə və dəyişikliklər barədə
məlumat verərək demişdi ki, Azərbaycan dövlətinin
indiki inkişaf, iqtisadi-siyasi, demokratik islahatlar mərhələsində
xalqımızın yüksək təfəkkürü və
formalaşmış müasir siyasi mədəniyyəti istənilən
formal bir məhdudiyyəti istisna edir. Bütün tarixi
sınaqlardan və çaxnaşmalardan uğurla
çıxmış Azərbaycan xalqının buna həm
haqqı var, həm də siyasi mədəniyyəti kifayət
qədərdir.
Milli Məclisin Sədri Oqtay
Əsədov tərəfindən Konstitusiyanın 101-ci maddəsinin
V hissəsinin başqa bir formada verilməsi ilə
bağlı işçi qrupuna təklif daxil olmuşdur.
101-ci maddənin V hissəsinin bu redaksiyada ifadə edilməsi
təklif olunur: "V. Müharibə şəraitində hərbi
əməliyyatların aparılması Azərbaycan
Respublikası Prezidenti seçkilərinin keçirilməsini
mümkün etmədikdə Azərbaycan Respublikası
Prezidentinin səlahiyyət müddəti hərbi əməliyyatların
sonunadək uzadılır. Bu barədə qərar seçkilərin
keçirilməsini təmin edən dövlət
orqanının müraciətinə əsasən Azərbaycan
Respublikasının Konstitusiya Məhkəməsi tərəfindən
qəbul edilir".
108-ci maddənin mövcud mətninin
I hissə hesab edilməsi və maddəyə
aşağıdakı məzmunda II hissənin əlavə
edilməsi təklif olunurdu: "II.Əvvəllər Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti seçilmiş şəxsin təminat
qaydaları Konstitusiya qanunu ilə müəyyən edilir".
Bu, eks-prezident institutunun Konstitusiya qanunu ilə müəyyənləşdirilməsini
ehtiva edir.
Bundan başqa, layihədə
Milli Bankla əlaqədar olaraq "Milli" sözünün
"Mərkəzi" sözü ilə, Prezidentin İcra
Aparatı ilə əlaqədar olaraq "İcra
Aparatı" sözlərinin "Administrasiyasının"
sözü ilə əvəz olunması təklif edilirdi.
Dəyişikliklərin bir
qismi məhkəmə hakimiyyəti ilə bağlı idi.
Konstitusiyada məhkəmə qərarlarının
icrasının vacibliyi xüsusi olaraq qeyd olunur. Amma
Konstitusiyanın 129-cu maddəsinin icrası ilə bağlı
problemlər meydana çıxır. 129-cu maddəyə təklif
edilən əlavələrlə məhkəmə qərarlarının
icrasının konstitusion təminatını gücləndirir.
130 və 131-ci maddələrə təklif edilən əlavələrlə
Konstitusiya Məhkəməsi və Ali Məhkəmənin qərarlarının
dərc edilməsi Konstitusiyada əksini tapır.
Həmin iclasda Konstitusiyaya təklif
olunan əlavə və dəyişiklikləri Konstitusiya
islahatı kimi dəyərləndirən Milli Məclisin
İnsan hüquqları daimi komissiyasının sədri Rəbiyyət
Aslanovanın sözlərinə görə, ölkəmizdə
ictimai siyasi, iqtisadi, sosial gerçəklikdə baş verən
keyfiyyət dəyişiklikləri, siyasi modernləşmənin
vüsəti bu gün məhz hüquqi gerçəklikdə
də əhəmiyyətli dəyişikliklərin edilməsi
zərurətini yaradır. Ona görə Konstitusiyada bir
sıra müddəaların daha da təkmilləşdirilməsi
bir tarixi zərurətə çevrilmişdir. Konstitusiya
islahatı, əslində, yeni Konstitusiyanın qəbulu və
ya Konstitusiya qanunlarının təftişi demək deyildir.
Bu, Konstitusiyada öz əksini tapmış müddəaların
daha da genişləndirilməsinə, insan hüquq və
azadlıqlarının təminatına geniş şərait
yaradılmasına əsas verən bir amildir. Konstitusiya təkcə
bir hüquqi akt deyil, həm də ideoloji sənəddir, milli
qanunvericiliyimizin mənbəyidir. Ona görə də bu sənədə
edilən hər hansı bir dəyişiklik çox ciddi
yoxlanılmalı və münasibət bildirməlidir.
Rəbiyyət Aslanovanın
sözlərinə görə, 1995-ci ildən bugünə
kimi Azərbaycanın ictimai-siyasi, sosial, mədəni həyatında
baş verən dəyişikliklərə uyğun olaraq
Konstitusiyada dəyişikliklərin edilməsi zərurətə
çevrilib. Dövrün öz
çağırışı var və bu, Konstitusiya
islahatını zəruri edir. Biz bu islahata getməliyik, cəmiyyətimiz
həmin dəyişikliklərə hazırdır. Yeni bir mərhələyə
qədəm qoymuşuq. Bu gün Azərbaycan
Konstitusiyasının təftişə ehtiyacı yoxdur, biz Əsas
Qanunumuzu dəyişdirmirik. Biz sadəcə,
Konstitusiyamızda olan müddəaları dövrün,
zamanın tələbinə, milli və beynəlxalq
qanunvericiliyin müddəalarına uyğun olaraq mükəmməlləşdirməyə
çalışırıq. İnsan hüquq və
azadlıqlarına gəldikdə isə, ilk növbədə,
hər bir Azərbaycan vətəndaşının
hüquqları ilə yanaşı, həm də Azərbaycan
Prezidentinin hüquqlarının təmin olunması məsələsi
təklif olunan dəyişikliklərdə öz əksini
tapır. Azərbaycan vətəndaşı bu gün
çox sabit bir cəmiyyətdə yaşayır. O, rəqabətə
davamlı bir ölkənin vətəndaşıdır və
böyük proqramları gerçəkləşdirən
dövlət başçısının fəaliyyətinin
davam etdirilməsi arzusundadır. Konstitusiya islahatı gələcəkdə
Azərbaycan qanunvericiliyinin daha da təkmilləşdirilməsinə
təkan verəcəkdir.
Müzakirələrdə hər
iki komissiyanın üzvləri, həmçinin parlamentin digər
komissiyalarının nümayəndələri Referendum
Aktının layihəsinə dair rəylərini, təkliflərini
bildirdilər. Layihədəki hər bir müddəa ətrafında
geniş fikir mübadiləsi aparıldı. Vurğulandı
ki, bu müddəaların hər biri Azərbaycan
xalqının mənafeyinə xidmət edir. Deputatların qənaəti
belə oldu ki, bir şəxsin iki dəfədən artıq
Azərbaycan Prezidenti seçilməsinin qanunla tənzimlənməsi
ölkəmizdə vətəndaşların seçmək və
seçilmək hüququnun məhdudlaşdırılmasını
aradan qaldırar.
Parlamentin
komissiyalarının birgə iclasında müzakirələr
zamanı dəyərli fikirlərin söylənildiyini qeyd edən
Milli Məclis Aparatının rəhbəri, işçi
qrupun üzvü Səfa Mirzəyev dedi ki, məqsəd gələcəkdə
Azərbaycan cəmiyyətində hüquqi baxımdan
heç bir əyintiyə yol verməmək, xalqın
hüquq və azadlıqlarını qorumaqdır.
İclasın sonunda layihəyə
müsbət münasibət bildirən deputatların yekun qərarında
"Azərbaycan Respublikasının Konstitusiyasına əlavələr
və dəyişikliklər edilməsi haqqında Referendum
Aktı layihəsi" Konstitusiya Məhkəməsinə təqdim
olunmaq üçün Milli Məclisin müzakirəsinə
tövsiyə edildi.
Milli Məclisin dekabrın
19-da keçirilən iclasının gündəliyində
"Azərbaycan Respublikasının Konstitusiyasına əlavələr
və dəyişikliklər edilməsi haqqında"
Referendum Aktı layihəsi də var idi. Layihə ilə
bağlı parlamentin Hüquq siyasəti və dövlət
quruculuğu məsələləri daimi komissiyasının sədri
Əli Hüseynov ətraflı məlumat verdikdən sonra
spiker Oqtay Əsədov Əsas Qanuna təklif edilən əlavə
və dəyişikliklərin rəyi alınmaq
üçün Azərbaycan Respublikasının Konstitusiya Məhkəməsinə
göndərilməsini təklif etdi. Deputatlar təklifi dəstəklədilər.
Konstitusiya Məhkəməsinin
dekabrın 24-də keçirilən iclasında Azərbaycan
Respublikası Milli Məclisinin Azərbaycan
Respublikasının Konstitusiyasında dəyişikliklər
edilməsi haqqında təkliflərinə bu məzmunda rəy
verildi: "Azərbaycan Respublikasının Konstitusiyasına əlavələr
və dəyişikliklər edilməsi haqqında"
Referendum Aktı layihəsinin Konstitusiya Məhkəməsinə
göndərilməsi barədə" Azərbaycan
Respublikası Milli Məclisinin 19 dekabr 2008-ci il tarixli 745-IIIQR
saylı qərarı ilə təqdim olunmuş Referendum
Aktı layihəsində göstərilən təkliflər
xalq hakimiyyəti və dövlətin əsaslarına dair Azərbaycan
Respublikasının Konstitusiyasının ümumi müddəaları
ilə ziddiyyət yaratmadığından və 155-ci maddəsinin
tələblərinə uyğun olduğundan ümumxalq səsverməsinə
- referenduma çıxarıla bilər". Konstitusiya Məhkəməsinin
qərarı elan olunduğu andan qüvvəyə
minmişdir.
Milli Məclisin dekabrın
26-da keçirilən plenar iclasında "Azərbaycan
Respublikasının Konstitusiyasına əlavələr və
dəyişikliklər edilməsinə dair ümumxalq səsverməsinin
(referendumun) keçirilməsi haqqında" Milli Məclisin
qərarı qəbul edildi. Qərara əsasən Azərbaycan
Respublikasının Konstitusiyasına əlavələr və
dəyişikliklər edilməsi haqqında Azərbaycan Respublikasının
Referendum Aktının layihəsi ümumxalq səsverməsinə
(referenduma) çıxarıldı. Referendumun keçirilməsi
isə 2009-cu il martın 18-ə təyin edildi.
Artıq Azərbaycan
Respublikasının Mərkəzi Seçki Komissiyası
referendumun hazırlanıb keçirilməsi üzrə əsas
hərəkət və tədbirlərin təqvim
planını tərtib etmişdir. MSK-nın ötən il
dekabrın 30-da keçirilən iclasında təqvim planı
təsdiq edilmişdir. Plana əsasən Azərbaycan
Respublikasının bütün ərazilərində
müşahidə aparılmasına dair ərizələr
referendumun elan edildiyi gündən başlayaraq səsvermənin
keçirilməsi gününə 10 gün qalanadək, yəni,
martın 8-dək MSK-ya, seçki dairəsinin ərazisində
müşahidə aparılmasına dair ərizələr
referendumun elan edildiyi gündən başlayaraq səsvermənin
keçirilməsi gününə 5 gün qalanadək, yəni,
martın 13-dək müvafiq seçki dairəsinin dairə
seçki komissiyasına təqdim edilməlidir. Referendum
üzrə təşviqat qrupunun qeydə alınması
üçün zəruri olan seçki sənədləri isə
səsvermə gününə azı 45 gün qalana qədər,
yəni, fevralın 1-i saat 18:00-dək müvafiq seçki
komissiyasına təqdim olunmalıdır.
Təqvim planına əsasən
məntəqə seçki komissiyaları seçicilərin
tanış olması və dəqiqləşdirmələr
aparması üçün seçici siyahılarını
fevralın 11-dək təqdim edəcəklər. Referendumqabağı
təşviqat işi fevralın 18-də başlayacaq,
martın 17-si saat 8:00-da dayandırılacaqdır. Referendum
üzrə səsvermənin gedişi, seçicilərin səsvermədə
iştirakı barədə ilkin məlumatlar gün ərzində
5 dəfə veriləcəkdir.
Rəşad CƏFƏRLİ
Azərbaycan.-2009.-6 yanvar.-S.3.