Təmiz və ədalətli
söz daha qiymətlidir
Yola saldığımız 2008-ci
ilin yekunları müstəqil respublikamız üçün
təkcə sosial-iqtisadi uğurlarla deyil, həm də
demokratikləşmə prosesinin keyfiyyətcə yeni mərhələyə
qədəm qoyması - insan hüquq və
azadlıqlarının etibarlı müdafiəsi, xüsusən
söz və mətbuat azadlığının daha yüksək
səviyyədə təminatı sahəsində həyata
keçirilən mühüm tədbirlərlə əlamətdardır.
Azərbaycanda siyasi plüralizmin mövcudluğu öz təsdiqini
həm də demokratik institut kimi formalaşmış kütləvi
informasiya vasitələrinin müstəqil fəaliyyətində,
onların inkişafı üçün yaradılmış
hüquqi təminatlarda tapır.
Azərbaycan Mətbuat
Şurasının sədri Əflatun Amaşov qəzetimizə
müsahibəsində ötən il mətbuat sahəsində
əldə olunmuş uğurlardan, eyni zamanda rəhbəri olduğu
qurumun fəaliyyətindən söz açır.
- Əflatun müəllim,
yola saldığımız 2008-ci il ölkənin media həyatında
hansı hadisələrlə yadda qaldı?
- Ötən il Azərbaycan
mediasının həyatında baş verən hadisələri
sıralasaq böyük siyahı alınar. Ən önəmlilərindən,
ictimaiyyətin, vətəndaş cəmiyyət
quruculuğunun maraqları ilə kəsişənlərindən
söhbət açmaq istəyirəm. Bunları
aşağıdakı kimi qruplaşdırmaq olar: müstəqil
mətbuatın inkişafı və
formalaşdırılması üçün ölkədə
başlanan proseslərin dərinləşdirilməsinə
yönələn tədbirlərin məntiqi davamı olan
"Azərbaycan Respublikasında kütləvi informasiya vasitələrinin
inkişafına dövlət dəstəyi
Konsepsiyası"nın təsdiq edilməsi haqqında Azərbaycan
Respublikası Prezidentinin sərəncamı, KİV-lərə
dövlət yardımları, yubileylər, Mətbuat Şurasının
fəaliyyətində yeni dövr açan jurnalistlərin V
qurultayı. Əgər hər birinin mahiyyətinə diqqətlə
nəzər salsaq görərik ki, dövlətin bu sahənin
beynəlxalq standartlara uyğun formalaşması
üçün yeritdiyi siyasət, həyata keçirdiyi tədbirlər,
cəmiyyətin medianın sabahı ilə bağlı
qayğı və düçüncələrilə həmahənglik
təşkil edib.
Sərəncamdan başlayaq.
İşçi qrupunun hazırladığı müvafiq
layihə Prezidentin İcra Aparatına təqdim edilənədək
dəfələrlə toplantı, müzakirələr
keçirmək lazım gəlib. Həmin qrupun tərkibində
dövlət qurumlarının, Mətbuat Şurasının
təmsilçiləri, tanınmış media mütəxəssisləri,
ekspertlər aylarla iş aparmalı olublar. Dövlət
başçısı iyulun 31-də sərəncamı
imzalayıb. Sərəncam media sahəsində indiyədək
imzalanan sənədlər içərisində fərqli
fundamental çəkiyə malikdir. Qayəsində cəmiyyətdə
söz azadlığını, insanların obyektiv informasiya əldə
etmək hüququnu, həmçinin KİV-lərin müstəqilliyini
təmin etmək və digər bu kimi mühüm, bir-birindən
ayrılmaz prinsiplər dayanır.
Ötən il Prezident
İlham Əliyev dövlət büdcəsində nəzərdə
tutulmuş Azərbaycan Respublikası Prezidentinin Ehtiyat Fondunun
vəsaiti hesabına bir sıra aparıcı qəzetlər və
informasiya agentlikləri daxil olmaqla, ümumilikdə 38 KİV-ə
birdəfəlik maliyyə yardımı göstərilməsi
haqqında sərəncam imzaladı. Bir sıra KİV-lərin,
jurnalistlərin yubileyləri qeyd olundu. Ayrılıqda qələm
sahiblərimiz dövlət mükafatlarına və fəxri
adlara layiq görüldülər. "Azərbaycan" qəzetinin
90 illik yubileyi ilə bağlı silsilə tədbirləri
xüsusi qeyd etmək istərdim. Çünki o, milli müstəqil
dövlətimizin ilk azad mətbu nümunəsidir. Mətbuat
Şurasında da əlamətdar hadisə ilə əlaqədar
"dəyirmi masa" keçirilib.
Apreldə Türkiyə və
Azərbaycan jurnalistlərinin II beynəlxalq konfransının
keçirilməsi, iyulda mətbuatımızın 133-cü
ildönümünün qeyd olunması keçən ilin əlamətdar
hadisələri sırasındadır.
Azərbaycan jurnalistlərinin
ötən il iyunun 20-də keçirilmiş V qurultayına gəlincə,
bu ali məclis ənənəvi olaraq qızğın
diskussiyalarla, təkliflərlə yadda qaldı. Ali Məclis
Şuranın əvvəlki qurultayından bəri
görülən işləri məqbul qiymətləndirərək
15 nəfərdən ibarət İdarə Heyətini, Nəzarət-Təftiş
Komissiyasının yeni tərkibini seçdi. Qurultayın qəbul
etdiyi qətnamədə görüləcək işlərin
konkret istiqamətləri müəyyənləşdirildi. Kəsəsi
desək, qurultay rəhbər orqanları yenidən
formalaşdırılan Mətbuat Şurasının fəaliyyətində
yeni mərhələnin başlanğıcını qoyub.
Əlbəttə, başa
çatmaqda olan ilin problemlərsiz
ötüşdüyünü demək doğru olmaz. Azərbaycanda
KİV-lərin iqtisadi müstəqilliyi hələ təmin
olunmayıb, media ölkə iqtisadiyyatının tərkib
hissəsinə çevrilməyib. Bu da onun özünütənzimləmə
imkanlarının zəifliyini, bəzən də yoxluğunu
göstərən başlıca amildir. Maddi təminatın
aşağı səviyyəsi bir sıra media
orqanlarını ayrı-ayrı şəxslərdən,
siyasi qurumlardan asılı hala salır. KİV-lər müxtəlif
partiya və qrup maraqlarının təsirinə
düşürlər, ideoloji rupor rolunda
çıxış edirlər və sair. İqtisadi müstəqilliyin
aşağı səviyyəsi sırf yaradıcılıq
nöqteyi-nəzərdən aydın görünən problemlər
doğurur. Mətbuatımız "reket jurnalistika" deyilən
bəladan yaxa qurtarmayıb. Təəssüf ki, belə hallar
qalmaqdadır və ötən ilin də media mənzərəsi
bundan kənar deyil. Amma nikbinlik üçün kifayət qədər
əsasların olduğu qənaətindəyəm. Fikrimcə,
Konsepsiyadan irəli gələn vəzifələrin həlli
mediamızın inkişafında sistemli mərhələnin
başlancığı olacaqdır. Bundan təkcə
KİV-lərimiz deyil, bütövlükdə cəmiyyət
fayda götürəcəkdir.
- Mətbuat Şurası 6 ilə
yaxın fəaliyyət göstərməsinə baxmayaraq,
ümumilikdə, cəmiyyət onun missiyasını hələ
adekvat qavraya bilmir. Ötən il Şuranın cəmiyyətlə,
ictimaiyyət nümayəndələri ilə təmasları
baxımından hansı xüsusiyyətlərlə yaddaqalan
oldu?
- Mətbuat Şurası ildən-ilə
cəmiyyətdəki dayaqlarını möhkəmləndirir.
Quruma inamla yanaşılır, insanlar vəzifəsindən,
mövqeyindən asılı olmayaraq KİV-lə
bağlı problemlərin Şura müstəvisində
çözülməsinə üstünlük verirlər. Bu,
daxil olan müraciətlərin, keçirilən tədbirlərin
sayında da özünü göstərib. Təsəvvür
edin, MŞ-yə 2008-ci ildə daxil olan şikayətlərin
üçdə biri ictimaiyyət nümayəndələri və
ayrı-ayrı vətəndaşlardandır.
Ötən il KİV-lərin
və jurnalistlərin xalqımız və dövlətimiz
üçün mühüm hadisə sayılan prezident
seçkisini işıqlandırmalarının prinsipləri əsasında
istər cəmiyyətdə, istərsə də media
orqanlarında kifayət qədər iş aparılıb. Monitorinqlərin
nəticələri müzakirə edilib, onlardan Şuranın
keçmiş praktikasına nəzərən
faydalanılıb. Təqdirəlayiq haldır ki, prezidentliyə
namizədlər haqqında KİV-lərdə gedən
yazılarda ötən illərlə müqayisədə etik
prinsiplərə daha çox riayət edilib. Mövcud nəticənin
əldə olunmasına MŞ-nin tövsiyələrinə, həyata
keçirdiyi tədbirlərdə açıqlanan norma və
dəyərlərə etinalı yanaşma təsirsiz
ötüşməyib. Sentyabrda ATƏT-in Demokratik Təsisatlar
və İnsan Haqları Bürosunun seçkiləri
müşahidə missiyasının nümayəndələri
ilə görüşlərimizdə də başlıca diqqət
KİV-lərin seçki prosesini
işıqlandırmalarına yönəlib. Seçki
günü MŞ-də fəaliyyət göstərən
"qaynar xətt" rejimi jurnalistlərin proses zamanı
üzləşə biləcəkləri olaylar haqqında dərhal
məlumat vermək imkanı yaradıb. Daxil olan məlumatlarla
əlaqədar operativ tədbirlər görülüb,
problemlər aradan qaldırılıb. Bundan başqa, MŞ təmsilçiləri
oktyabrın 15-də Bakıda və bölgələrdə
yerli və beynəlxalq KİV-lərin peşə fəaliyyətlərini
yerinə yetirmələrinin vəziyyəti ilə maraqlanıblar.
Ötən il Mətbuat
Şurasının təşəbbüsü ilə həyata
keçirilən "Media və ictimaiyyət" layihəsi
çərçivəsində, eyni zamanda regionların
sosial-iqtisadi inkişafına dair Dövlət
Proqramının icra vəziyyətinin KİV-lərdə
işıqlandırılması ilə tanışlıq əsnasında
ölkəmizin bir sıra bölgələrinə səfərlərimiz
oldu. Yerlərdə sadə insanlarla təmaslar yaratdıq, fərdi
qaydada söhbətlər apardıq. Düşünürəm
ki, 2009-cu il üçün iş planında bu istiqamətdəki
fəaliyyətə daha geniş yer ayıracağıq.
- Mətbuat Şurası
İdarə Heyətinin bir müddət əvvəl
keçirilən iclasında qurumun 2008-ci ildəki fəaliyyətinə
dair hesabatı müzakirə olundu. Bu hesabat barədə nə
deyə bilərsiniz?
- Hesabat yanvarın ilk
ongünlüyünədək ictimaiyyətə
açıqlanacaq. Ona görə də bununla əlaqədar
ümumi məlumatla kifayətlənmək istərdim. Öncə
onu deyim ki, təkcə mənim deyil, ümumilikdə İdarə
Heyəti üzvlərinin qənaətidir ki, sənəddə
ən önəmli cəhət Şuranın "reket
jurnalistika"ya qarşı mübarizə
komissiyasının təqdimatı əsasında "reket nəşrlər"in
adlarının açıqlanmasıdır. MŞ-nin əsas
missiyası şikayətlərə baxmaqdır. Ötən
il Şuraya 347 müraciət daxil olub. Onların böyük əksəriyyəti
paytaxtdandır. 23 rayondan daxil olan şikayətlərin
sayı 2-11 aralığında dəyişir, daha 21 bölgənin
hərəsindən bir şikayət göndərilib. Burada
xüsusi maraq doğuran tendensiya üç il əvvəllə
müqayisədə Bakıdan alınan müraciətlərin
sayının yarıbayarı azalması, bölgələr
üzrə eyni artımın müşahidə
olunmasıdır. Şübhəsiz ki, regionlarda aparılan
işin əyani təsiri duyulmaqdadır.
Şikayətlərin
böyük əksəriyyəti Şuranın Katibliyində
həllini tapıb. Şikayətlər üzrə Komissiyada
104 müraciətə baxılıb. Komissiya il ərzində
keçirdiyi 11 yığıncağında bütün məsələlərlə
bağlı toplanmış materialları diqqətlə
araşdırıb, tərəfləri dinləyib. Yalnız zəruri
hallarda şikayətlər barədə yekun qərarın
çıxarılması üçün həmin
materialları və rəyləri İdarə Heyətinə
təqdim edib. Şikayətlərin 54-ü Komissiyada öz həllini
tapıb. 50 şikayətlə bağlı
çıxarılan rəylər İH-yə təqdim edilib.
Bunların əsasında MŞ-nin 38 qərarı qəbul
olunub. Çıxarılan qərarlarda 8 nəşrlə
bağlı məsələnin hüquq-mühafizə
orqanlarında araşdırılması münasib bilinib. Daha
12 məsələ İH-nin iclasınadək həll
olunduğu üçün rəylərlə kifayətlənmək
məqbul sayılıb.
Hesabatda daxil olan şikayətlər
üzrə "Azərbaycan Jurnalistlərinin Peşə
Davranışı Qaydaları"nın pozulması
hallarının təsnifatına da yer ayrılıb. Məlum
olub ki, il ərzində şikayət doğuran materiallarda
peşə prinsiplərinə 471 dəfə etinasız
yanaşılıb. Qəzetlərin yazılarında
balansı gözləməmələri, tənqid obyektinin fikirlərinin
dərcinə önəm verməmələri bu nəticədə
əsas yer tutur. Mövcud göstəricilər materiallarda
şərəf və ləyaqətin qorunması, şəxsi
həyatın toxunulmazlığı prinsipinə də
etinasız yanaşıldığını deməyə əsas
verir ki, bu da hesabatdakı konkret rəqəmlərdə əksini
tapıb. Sənədin daha bir xüsusiyyəti isə ora
MŞ-nin il boyu ölkəmizin 25 aparıcı KİV-nin
materialları əsasında apardığı monitorinqinin nəticələrinin
daxil edilməsidir. Bu yenilikdir.
- Əflatun müəllim,
"Azərbaycan Respublikasında kütləvi informasiya vasitələrinin
inkişafına dövlət dəstəyi
Konsepsiyası"na əsasən Kütləvi İnformasiya
Vasitələrinin İnkişafına Dəstək Fondunun
yaradılacağı ilə bağlı fikirlər məsələni
yenidən aktuallaşdırıb.
- Konsepsiya kifayət qədər
mükəmməl sənəddir. Bunu təkcə mən demirəm,
media ekspertlərinin, KİV rəhbərlərinin də qənaətləri
belədir. KİV-lərin İnkişafına Dəstək
Fondunun əsasnaməsi ilə bağlı layihə
hazırlayıb ölkə rəhbərliyinə təqdim
etmişik. Qurum tezliklə formalaşacaq. Öncə onu deyim
ki, dövlətin informasiya siyasəti Konstitusiyamızda ifadəsini
tapan fikir, söz və məlumat azadlıqlarının təminatına,
vətəndaşların sərbəst və maneəsiz
informasiya almalarına yönəlib. Məsələ
burasındadır ki, zəngin hüquqi baza medianın fəaliyyəti
üçün geniş imkanlar yaratsa da, kütləvi informasiya
vasitələri cəmiyyətin ondan gözlədiyi
dördüncü hakimiyyət rolunda dişsiz və
imkansız görünürlər. Ölkənin iqtisadi
qüdrətinin güclənməsindən əksər sahələr
tərəqqilərinin təminatına yönələn
sanballı paylarını götürürlər. KİV-lər,
xüsusilə yazılı mətbuat barədə isə bunu
söyləmək olmaz. Sahənin infrastrukturu yeniləşməli,
jurnalistlərin peşəkarlığı təkmilləşdirilməlidir
ki, medianın cəmiyyətin sosial-siyasi və mədəni həyatına
təsir gücü artsın. Konsepsiya istək və
maraqları kəsişdirən sənəd kimi ortaya
çıxdığından, tərəflər onun spesifik cəhətlərindən
də danışır, görmək istədiklərini də
təklif edirlər. Fəal münasibət anlaşılan və
təqdirolunandır.
Digər bir məqam: Azərbaycanda
vətəndaş cəmiyyəti quruculuğu gedir. Belə
şəraitdə media prosesin arxasınca sürünməməlidir.
Aktiv fəaliyyət gücündə olmalıdır. Konsepsiya
bu niyyəti dəstəkləyir. KİV-lərin fəaliyyətini
stimullaşdırır. Redaksiyalara müxtəlif formalarda
yardımlar göstərilib. Konsepsiya təkcə yardım
deyil, uzun müddətə hesablanmış strategiyadır. Sənəd
yardım mexanizmini təkmilləşdirməyi, informasiya
sektorunda yeni informasiya-kommunikasiya texnologiyalarının tətbiqini
stimullaşdırmağı, cəmiyyətlə KİV
arasındakı əməkdaşlığı gücləndirməyi,
cəmiyyət və dövlət üçün prioritet məsələlərin
həllində medianın potensialından səmərəli
istifadəni üzərinə götürür.
Konsepsiyadakı dövlət
dəstəyi formalarının hər biri müstəsna əhəmiyyətə
malikdir. Prinsiplər proseslərin qanunçuluğa, şəffaflığa
söykənəcəyini bildirir. Əməkdaşlığa,
qarşılıqlı məsuliyyətə
çağırır, KİV-lərin müstəqilliyinin
qorunmasını öhdəyə götürür, fəaliyyətlərinə
hər hansı müdaxilənin yolverilməzliyini
vurğulayır. Yayılması qadağan olunan informasiyadan cəmiyyətin
qorunması, KİV-lərin inhisarlaşmasının
qarşısının alınması, ictimai maraqları əks
etdirən layihələrə üstünlük verilməsi də
onun dəyərini artırır. Vaxtilə ölkə
mediasının aparıcı tərkib hissəsi olan regional mətbuatın
acınacaqlı durumdan xilası Konsepsiyanın ayrıca bəndlərindən
biridir. Bu nəşrlər uzun müddət idi ki, az qala
unudulmuşdu. Onlara müsabiqəsiz maliyyə yardımı
ayrılacaq.
Ölkə jurnalistlərinin
I qurultayında Azərbaycan Mətbuat Şurası təsis
ediləndə qurumun taleyinə münasibətlər
çoxşaxəliydi. Yaşadı, çətinlikləri
ictimai təşkilat kimi yola verdi. Mediadan da, ictimaiyyətdən
də, dövlətdən də dəstək gördü. İndi
söhbət KİV-lərlə münasibətlərin elmi,
planlı, dayaqlı şəkildə təqdim olunan mükəmməl
dövlət sənədləri əsasında qurulmasından
gedir. Yardım müsabiqəli və müsabiqəsiz şəkildə
həyata keçiriləcək. Bu isə onu deyir ki, media ilə
bağlı bir sıra prioritet məsələlərin həlli
sürətlənəcək. Sosial məsələnin ilk bəndə
daxil edilməsi isə xüsusilə sevindiricidir. Bütün
bunların fonunda deyə bilərik ki, 2009-cu il
jurnalistikamızın inkişafında yeni bir mərhələ
olacaqdır.
Söhbəti yazdı:
S.ELMANOĞLU,
Azərbaycan.-2009.-7
yanvar.-S.5.