Azərbaycan daxili sərmayələrin
həcmini sürətlə artırır
Azərbaycanın daha
dinamik sosial-iqtisadi inkişafı, burada yaradılan əlverişli
investisiya mühiti daim xarici sərmayədarların ölkəmizə
xüsusi maraq göstərməsinə səbəb
olmuşdur. Bunun nəticəsidir ki, xarici investisiya
qoyuluşlarının miqdarının faizlə nisbətinə
görə, Azərbaycan daim lider ölkələr
siyahısında yer almışdır. Digər tərəfdən
ölkənin özünün iqtisadi qüdrətinin
artması daxildə yatırılan investisiyaların əsas
hissəsinin də məhz Azərbaycanın payına
düşməsi ilə nəticələnmişdir.
Daxildə yatırılan sərmayələrdə əsas
investor Azərbaycan özüdür
2007-ci ildə ilk dəfə
olaraq Azərbaycan iqtisadiyyatına yatırılan daxili
investisiyalar xarici investisiyaları üstələmişdir. Bu
məqama xüsusi diqqət yetirən Prezident İlham Əliyev
bildirmişdir ki, ölkənin iqtisadi imkanları
artdığından bu göstərici daha da çoxalacaq. Ancaq
əvvəlki kimi Azərbaycan xarici investisiyaların ölkəyə
cəlb olunmasına xüsusi maraq göstərir.
Ümumiyyətlə, Azərbaycan
dövlət müstəqilliyini əldə etdikdən sonra
ölkəyə 57 milyard dollardan artıq investisiya qoyuluşu
həyata keçirilib. Onun 44 milyarddan artığı, yəni
təxminən 77 faizi son beş il ərzində təmin
edilibdir.
Ölkənin valyuta ehtiyatlarının çoxalması isə daxili investisiyaların həcminin artırılması üçün əlverişli şərait yaradır. Prezident İlham Əliyev bununla bağlı qeyd etmişdir: "Bizim valyuta ehtiyatlarımız dünya miqyasında artıq ən ciddi rəqəmlərlə ölçülür və növbəti illərdə bu məbləğ daha da artacaqdır. Çünki bizim enerji layihələrindən əldə edilmiş və gələcəkdə gözlənilən gəlirlər daha da çox olacaq və Azərbaycan valyuta ehtiyatları baxımından dünya miqyasında ən qabaqcıl ölkələrdən birinə çevriləcəkdir. Adambaşına düşən məbləğ isə, hesab edirəm ki, dünya miqyasında ən birinci yerdədir. Çünki dünyada ən böyük valyuta ehtiyatlarına malik olan ölkələrin əhalisi də ən böyükdür".
Ölkədə cəlbedici
investisiya mühiti formalaşıb
Hazırda Azərbaycan investisiya mühitinin cəlbediciliyi baxımından da xarici sərmayədarlar üçün əsas məkanlardan biri olaraq qalmaqdadır. Azərbaycanda investisiya üçün əlverişli mühitin yaradılması mötəbər beynəlxalq qurumlar tərəfindən də etiraf olunur. Məsələn, ötən ilin mayında Amerikanın Xaricdə Fərdi İnvestisiyalar Korporasiyasının (OPİK) ABŞ-Azərbaycan Ticarət Palatası ilə birgə ölkənin iş adamları üçün Azərbaycanda investisiya imkanları mövzusunda təşkil etdiyi brifinqdə bildirilmişdir ki, Azərbaycanda biznes mühiti üçün tələb olunan bütün lazımi şərait var. Korporasiyanın Vaşinqtondakı baş qərargahında təşkil edilən və "Azərbaycanda ABŞ sərmayələrinin dəstəklənməsi" mövzusunda keçirilən brifinqdə OPİK rəsmiləri ölkəmizin dinamik surətdə artan iqtisadi göstəriciləri və həyata keçirilən bazar iqtisadiyyatı siyasəti barədə məlumat vermişlər. Qeyd olunmuşdur ki, son illər Azərbaycan hökuməti ölkədə şəffaflığın yaradılması, korrupsiya ilə mübarizə, həmçinin iş adamlarının ölkədəki fəaliyyətinə maneə yaradan digər inzibati çətinliklərin aradan qaldırılması üçün əhəmiyyətli addımlar atmışdır. Bunun nəticəsində, Azərbaycanda xarici sərmayə qoyuluşu üçün cəlbedici şərait yaradılmışdır. OPİK rəsmiləri biznes dairələrinin nümayəndələrinə Azərbaycana sərmayə qoymağı tövsiyə etmiş, bu sahədə öz dəstəklərini təklif etmişlər.
Qeyri-neft sektorunun inkişafına
da xüsusi önəm verilir
Daxili investisiyaların struktur təhlili göstərir ki, Azərbaycan enerji sahəsilə yanaşı, qeyri-neft sektorunun inkişafına da xüsusi önəm verir. Bunu son iki ildə investisiyaların tərkibinə nəzər yetirməklə də aydın müşahidə etmək mümkündür. Belə ki, 2007-ci ildə bütün maliyyə mənbələrindən əsas kapitala 6,8 milyard manat investisiya yönəldilmişdir. Məhz elə həmin vaxtdan etibarən, ölkənin maliyyə imkanlarının artması nəticəsində istifadə edilmiş investisiyaların strukturunda əhəmiyyətli dəyişikliklər baş vermiş və ilk dəfə olaraq daxili investisiyaların həcmi xarici investisiyaları üstələmişdir. Belə ki, əsas kapitala yönəldilmiş vəsaitin 59,6 faizini və ya 4 milyard manatını daxili investisiyalar təşkil etmişdir. Daxili sərmayələrin 78,3 faizi istehsal təyinatlı obyektlərin inşasının davam etdirilməsi üçün istifadə olunmuşdur. Qeyri-neft sektorunda inşaat işlərinə yönəldilmiş sərmayənin həcmi də əvvəlki ildən 28,8 faiz artıq olmuşdur.
Bu dövrdə əsas kapitala yönəldilmiş sərmayənin 61,6 faizini müəssisə və təşkilatların, 25,3 faizini büdcə, 3,3 faizini əhalinin xüsusi vəsaitləri, 3,7 faizini bank kreditləri və 6,1 faizini digər vəsaitlər təşkil etmişdir.
Analoji hal daha böyük rəqəmlərlə ötən il də müşayiət olunmuşdur. Belə ki, ötən ilin ilk 11 ayı ərzində Azərbaycanın iqtisadi və sosial sahələrinin inkişafı üçün bütün maliyyə mənbələrindən əsas kapitala 7 milyard 957,5 milyon manat məbləğində və ya əvvəlki ilin müvafiq dövrünün səviyyəsindən 38,8 faiz çox investisiya yönəldilmişdir. Bu zaman dövlət mülkiyyətinə məxsus müəssisə və təşkilatlar əsas kapitala 4 milyard 823,6 milyon manat və ya ümumi investisiyanın 60,6 faizi, qeyri-dövlət müəssisələri 3 milyard 133,9 milyon manat və ya 39,4 faizi qədər sərmayə qoyub.
Hesabat dövründə tikinti-quraşdırma işlərində istifadə edilmiş investisiyanın həcmi əvvəlki ilin müvafiq dövrü ilə müqayisədə 56,2 faiz artaraq 4 milyard 879,2 milyon manata çatıb. İstehsal təyinatlı obyektlərin inşasında 5 milyard 912,9 milyon manat, qeyri-istehsal təyinatlı obyektlərin tikintisində 2 milyard 44,6 milyon manatlıq investisiyadan istifadə edilib.
Bundan başqa, ötən ilin ilk 11 ayında əsas kapitala yönəldilmiş vəsaitin 74,3 faizini daxili investisiyalar, 25,7 faizini isə xarici investisiyalar təşkil edib. Daxili investisiyaların həcmi əvvəlki ilin müvafiq dövrü ilə müqayisədə 74,6 faiz artıb. Əsas kapitala yönəldilmiş daxili investisiyanın 79 faizi dövlət mülkiyyətinə məxsus müəssisə və təşkilatların, 21 faizi qeyri-dövlət mülkiyyətinə məxsus müəssisələrin payına düşür.
Daxili investisiyaların xarici sərmayələrdən
çox olması qanunauyğunluqdur
Son illər ərzində daxili investisiyaların xarici sərmayələri qabaqlamasını isə ekspertlər qanunauyğun hal kimi qiymətləndirir. Bütövlükdə xarici investisiyaların həcmi 2000-ci ildən başlayaraq 2005-ci ilə qədər artıb. Ancaq neft sektorunda hasilatın pay bölgüsünə əsasən, xarici şirkətlərin üzərlərinə götürdükləri öhdəlikləri 2005-ci ilə qədər artıq investisiya şəklində həyata keçirməsi investisiya strukturunda onların payının azalması ilə nəticələnib. Lakin bunun əvəzində xarici sərmayədarlar qeyri-neft sektoruna daha çox investisiya yatırmağa başlayıb. Təsadüfi deyil ki, son beş il ərzində qeyri-neft sektorunda xarici investisiyanın çəkisi artan xətt üzrə inkişaf edib. Əlbəttə ki, qeyri-neft sektorunda üstünlük yenə də daxili investisiyalara məxsusdur.
Azərbaycan Prezidentinin "İnvestisiya fəaliyyətinin genişləndirilməsi ilə bağlı əlavə tədbirlər haqqında" 2006-cı il 30 mart tarixli sərəncamına əsasən yaradılan "Azərbaycanın İnvestisiya Şirkəti" ASC həm dövlətin, həm də özəl müəssisələrin payçısı kimi çıxış edərək ölkənin investisiya fəaliyyətinin genişlənməsində mühüm rol oynayır. Bu mənada "Azərbaycanın İnvestisiya Şirkəti" ASC-nin "Qaradağ Sement" ASC-nin 10 faizlik səhmlərini alması onun ən uğurlu fəaliyyət göstəricilərindən biri sayıla bilər.
Dünya maliyyə qurumları ilə
uğurlu əməkdaşlıq
Ölkənin strateji valyuta ehtiyatlarının artması isə perspektivdə daxili investisiyaların həcmini xeyli artıracaq. Beynəlxalq maliyyə institutlarının hesablamalarına görə, Azərbaycanın valyuta sərvətləri qarşıdakı illər ərzində 200 milyard dolları ötəcək. Beynəlxalq Valyuta Fondunun ötən il açıqladığı proqnozlarına görə, 2013-2014-cü illərdə Azərbaycanda milli məhsul istehsalı bir neçə dəfə artaraq adambaşına düşən valyuta gəlirlərinə görə xüsusi əhəmiyyət daşıyacaq. Bu mərhələdə adambaşına düşən gəlirlər 250 faizdən də çox artacaq, nəticədə Azərbaycan regionun ən inkişaf etmiş dövləti statusunu daha da möhkəmləndirəcəkdir.
İnvestisyalar sahəsində Azərbaycan nüfuzlu beynəlxalq təşkilatlarla da sıx əməkdaşlıq edir və onlardan kredit, eləcə də digər formalarda vəsaitlər cəlb olunur. Bu sahədə Dünya Bankı ilə əməkdaşlıq daha çox diqqəti cəlb edir. Ümumiyyətlə, 2008-ci ildə Azərbaycanla Dünya Bankı arasında intensiv əməkdaşlıq müşahidə olunub. Bunun nəticəsi kimi, ilin ilk yarısında bankın Direktorlar Şurası 12 layihənin həyata keçirilməsi üçün 1,3 milyard dollar məbləğində kreditin verilməsini təsdiqləyib. O da diqqətçəkən faktdır ki, Dünya Bankının maliyyələşdirdiyi layihələr spektri çox genişdir. Bu, sosial müdafiə sisteminin, qaçqın və məcburi köçkünlərin rifahının yaxşılaşması, eləcə də iri infrastruktur layihələridir. Dünya Bankı ölkəmizin avtomobil yollarının yaxşılaşmasına 300 milyon dollar, dəmiryol infrastrukturunun modernləşdirilməsinə 450 milyon dollar, su təchizatının yaxşılaşmasına 260 milyon dollar, ekoloji layihələrin həllinə 164 milyon dollar məbləğində vəsait ayırıb.
Yaxın 1,5 il ərzində Dünya Bankının Azərbaycana əsasən infrastruktur layihələr və ekoloji problemlərin həlli üçün daha 1,2 milyard dollar məbləğində kreditlər verəcəyi gözlənilir.
Onu da bildirək ki, Azərbaycanda əlverişli investisiya mühitinin olması elə Dünya Bankı tərəfindən də etiraf edilir. Dünya Bankı və Beynəlxalq Maliyyə Korporasiyası Azərbaycanı 2007-2008-ci illərdə biznes mühitin yaxşılaşdırılmasına dair islahatların aparılması üzrə dünya lideri kimi tanıyıb. Bu maliyyə qurumlarının ötən il açıqladığı "Doing Business-2009" hesabatına görə, Azərbaycan reytinq cədvəlində 97-ci yerdən 33-cü yerə qalxıb və reytinq tərtib olunarkən istinad edilən 10 indikatordan 7-si üzrə vəziyyətin yaxşılaşmasına nail olub. Bunların sırasında torpaq sahələri üzrə əqdlərin bağlanma müddətinin azaldılması ilə bağlı vəziyyətin yaxşılaşdırılmasını, əmək münasibətlərinin tənzimlənməsini təmin edərək əmək qanunvericiliyinə dəyişiklik edilməsini, məhkəmə sistemində hakimlərin sayının artırılması hesabına kommersiya mübahisələrinə baxılması məsələlərinin təmin olunmasını göstərmək olar. Bundan əlavə, Azərbaycan minoritar səhmdarların hüquqlarının qorunmasını, kommersiya müəssisələrinin qeydiyyatı zamanı "vahid pəncərə" sisteminin, elektron vergi bəyannamələrinin tətbiqini təmin edib ki, bu da belə vergi bəyannamələrinin doldurulması zamanı sahibkarların 500 saatdan çox vaxta qənaət etməsinə imkan yaradıb.
Sahibkarların qeydiyyatı zamanı tətbiq olunan "vahid pəncərə" sisteminə gəlincə, qeydiyyata alınan müəssisələrin, xüsusilə hüquqi şəxslərin sayı xeyli artıb. 2008-ci ilin ilk 11 ayında sahibkarlıq fəaliyyəti ilə məşğul olan 5.999 hüquqi və 35.008 fiziki şəxs bu sistem üzrə qeydiyyatdan keçib. Ötən ilin analoji dövrü ilə müqayisədə qeydiyyata alınan şəxslərin sayı 33 faiz artıb.
Bu sistemin effektivliyi ona gətirib çıxarıb ki, Azərbaycan "vahid pəncərə" sisteminin tətbiqi sahəsini genişləndirmək qərarına gəlib. Artıq 2009-cu il yanvarın 1-dən bu, gömrük-buraxılış sistemində də tətbiq edilir. Bundan əlavə, inşaata icazə verilməsində bu sistemin tətbiqinə keçid "vahid pəncərə" prinsipi üzrə inşaatdan ötrü icazə üçün tələb olunan prosedurun sayının 31-dən 12-dək, onlara keçid müddətinin isə 207-dən 124 günədək azaldılmasına imkan verəcək.
Bütün bunlar isə son nəticədə həm xarici, həm də yerli sərmayədarlar üçün investisiya mühitini daha da yaxşılaşdırıb.
Qlobal maliyyə böhranı investisiya imkanlarına
təsir etmir
Əlbəttə
ki, qlobal maliyyə böhranının Azərbaycanın istər
daxili, istərsə də xarici investisiya imkanlarına təsiri
də gündəmin əsas mövzuları sırasında
yer almaqdadır. Faktdır ki, böhran burulğanına
düşən ölkələrin sayı artır və
günü-gündən ondan qaçmaq, iqtisadiyyatı qorumaq
daha da çətinləşir. Ancaq bu məsələdə
digər ölkələrə nisbətən Azərbaycan daha
ehtiyatlı mövqe tuta bilib. Əvvəla,
böhranın başlanmasına əsas səbəb olan
ipoteka kreditləşməsi və qiymətli kağızlar
bazarı sahəsində yeridilən siyasət bu problemin
ölkəmizdən yan keçməsinə münbit şərait
yaradıb. İkincisi, Azərbaycanın bank sektoru da
Rusiya və Qazaxıstanda olduğu kimi dünyanın maliyyə
qurumlarından asılı deyil. Odur ki, qlobal
böhranın təsiri ölkəmizə minimal təsirə
malikdir.
Digər tərəfdən
Azərbaycanın bank sistemini böhranın təsirlərindən
qorumaq üçün bankların kredit siyasətlərinə
yenidən baxılıb. Milli Bankın gördüyü tədbirlər
nəticəsində bankların operativ və mərhələli
şəkildə təkrar maliyyələşdirmə
uçotu 15 faizdən 8 faizədək azaldılıb, məcburi
ehtiyat normalarına yenidən baxılıb. Nəticədə bank sektoru 350 milyon manat məbləğində
likvid vəsaiti alıb ki, bu da böhranın nəticələrinin
yumşaldılmasına imkan yaradıb. Hökumət
də öz tərəfindən şirkətlərə
kömək edib.
Maliyyə
Nazirliyi Milli Bankla birgə qanun layihəsi hazırlayıb. Bu qanun layihəsi
banklara, sığorta və təkrar sığorta şirkətlərinə
2009-2011-ci ildə əldə olunacaq və kapitallaşmaya
yönəldiləcək mənfəətin bir hissəsinin mənfəət
vergisindən azad olunmasına imkan verəcək. Mənfəət vergisi üzrə belə güzəştin
verilməsi maliyyə sektorunun inkişafına, bank və
sığorta xidmətlərinin keyfiyyətinin
yaxşılaşdırılmasına, bankların,
sığorta və təkrar sığorta şirkətlərinin
ödəniş qabiliyyətinin möhkəmləndirilməsinə,
həmin qurumların kapitallaşmasının
artırılmasına yönəlib.
Bundan əlavə,
çox güman ki, 2010-ci ildən yerli şirkətlər digər
vergi güzəştlərindən də istifadə edə
biləcəklər. Belə ki, əlavə dəyər vergisi üzrə dərəcələrin
18 faizdən 17 faizədək, mənfəət vergisinin 22
faizdən 20 faizədək azaldılması nəzərdə
tutulur. Bütün bunlar isə dövlətlə
yanaşı, özəl sektorun investisiya imkanlarını
artırır.
Neftin qiymətinin dəyişməsi valyuta
ehtiyatlarına
təhlükə yaratmır
Aydındır
ki, qlobal böhran fonunda Azərbaycanın əsas ixrac məhsulları
sırasında neftin qiymətinin tez-tez dəyişməsinə
də xüsusi diqqət yetirmək lazım gəlir. Araşdırmalar
göstərir ki, dünya bazarlarında neftin qiymətinin
tez-tez dəyişməsi Azərbaycanın investisiya imkanlarına
təsir etmir. Çünki qlobal böhran
nəticəsində neftin qiymətinin dəyişməsinə
baxmayaraq, bu istiqamətdə də ölkəmizdə
uğurlu siyasət həyata keçirilib. Dövlət
Neft Fondundan bildirilib ki, ötən il
dünyada baş verən maliyyə böhranına, eləcə
də əmtəə birjalarında neftin qiymətində qeydə
alınan gözlənilməz dəyişikliklərə
baxmayaraq, 2008-ci il onlar üçün uğurlu olub və
fondun gəlirlər üzrə proqnozu özünü tam
doğruldub. Belə ki, indiyə qədər fonda
daxil olmuş 20 milyard dollar vəsaitin 14 milyard dolları 2008-ci
ildə daxil olub. Amma həmin vəsaitlərin bir hissəsi
dövlət büdcəsinə transfer edildiyindən və
müxtəlif layihələrin maliyyələşdirilməsinə
xərcləndiyindən indi fondda təxminən 11 milyard dollar
pul var. Bunun 500 milyon dolları vəsaitlərin idarə edilməsi
hesabına əldə edilib.
Digər tərəfdən
neftdən daha çox gəlir götürmək
üçün regional əhəmiyyətli vacib addımlar
atılıb.
Belə ki, 2008-ci ildə Qazaxıstan neftinin
Bakı-Tbilisi-Ceyhan xəttilə ixracının təşkili
planında konkret nəticələr əldə olunub. Ötən ilin oktyabrın 30-dan başlayaraq,
"Tengiz" yatağında hasil olunan neftin
Bakı-Tbilisi-Ceyhanla nəqlinə başlanılıb. Bundan başqa, noyabrın 14-də ARDNŞ və
Qazaxıstanın "KazMunayQaz" Milli Şirkəti
Bakıda "Transxəzər" layihəsinin
reallaşdırılmasının əsas prinsipləri haqda
saziş imzalayıb. Layihənin ilkin dəyəri
təqribən 3 milyard dollar təşkil edir. Bu layihənin reallaşdırılması nəticəsində
ilkin mərhələdə sutkada 500 min barel (ildə 23 milyon
ton) həcmində neft nəql etməyə imkan verəcək.
Sonralar bu həcm sutkada 0,75-1,2 milyon barel
(ildə 35-36 milyon ton) artırılacaq. Bununla
yanaşı, ötən ilin noyabrın 14-də
Qazaxıstanın energetika naziri Bakıda bəyan edib ki,
Qazaxıstan öz neftinin Bakı-Supsa boru kəməri ilə
də nəqlində maraqlıdır və artıq bu məsələ
ilə bağlı danışıq aparılır.
Bütün
bunlar Azərbaycanın investisiya imkanlarını daha da
möhkəmləndirir və ölkəmiz artıq əsas
potensial investorlar siyahısında yerini daha da möhkəmləndirir. Elə bunun nəticəsidir
ki, son beş ildə yatırılan investisiyalar və məqsədyönlü
sosial-iqtisadi tədbirlər nəticəsində ölkədə
730 mindən artıq iş yeri yaradılıb, yoxsulluğun səviyyəsi
16 faizə enib. Regionların inkişafına
dair həyata keçirilən proqramlar sayəsində
bütün bölgələrdə vəziyyət
yaxşılaşıb, istehsal sahələrinin sıx şəbəkəsi
təmin edilib, əhalinin gəlirləri dəfələrlə
artıb. Azərbaycan iqtisadi artım tempinə
görə dünyada lider ölkəyə çevrilib.
Ölkədə istər əmək
haqqları, istər pensiyalar, istərsə də digər
sosial göstəricilər əhəmiyyətli dərəcədə
çoxalıb. Perspektivdə isə bu
göstəricilər üzrə Azərbaycanın ən
qabaqcıl ölkələr sırasında yer alacağı
şübhə doğurmur.
Rasim BAYRAMOV
Azərbaycan.-2009.-8
yanvar.-S.1-5.