Dünya tarixində maliyyə və
iqtisadi böhran ili kimi qalacaq 2008-ci il Azərbaycan
üçün növbəti uğurlu il olmuşdur
Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyevin sədrliyi
ilə Nazirlər Kabinetinin 2008-ci ildə sosial-iqtisadi
inkişafın yekunlarına həsr olunmuş iclası
keçirilmişdir: Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyevin
yekun nitqi
Beləliklə, 2008-ci
ilin yekunlarına qayıtsaq, bir daha demək olar ki, əvvəlki
illər kimi, 2008-ci il də Azərbaycan üçün
çox uğurlu olmuşdur. Bunu biz həm statistik göstəricilərdə,
həm də real həyatda görürük və elə etməliyik
ki, bu müsbət dinamika bundan sonrakı illərdə də
davam etsin. Xüsusilə 2009-cu ildə, çünki burada da
qeyd olunduğu kimi və biz bunu beynəlxalq mətbuatdan da izləyirik
- 2009-cu il dünya iqtisadiyyatı üçün çox
ağır il olacaqdır. Hamıya bəllidir ki, maliyyə və
iqtisadi böhran, demək olar ki, bütün dünyaya təsir
etməyə başlamışdır. Bu böhranın səbəbkarı
biz olmamışıq. Azərbaycan iqtisadiyyatı yüksək
sürətlə inkişaf edirdi və bu gün də biz bunu
görürük. Ancaq Azərbaycan iqtisadiyyatı dünya
iqtisadiyyatının bir parçasıdır və dünya
iqtisadiyyatına uğurla inteqrasiya edir və bizim iqtisadi
imkanlarımız, potensialımız güclənir.
Bütün bu amillər istər-istəməz, Azərbaycana
da mənfi təsir göstərə bilər. 2009-cu il
üçün bizim əsas vəzifəmiz ondan ibarət
olacaq ki, bu beynəlxalq dünya maliyyə və iqtisadi
böhranının Azərbaycana ola biləcək mənfi təsirinin
nəticələrini minimuma endirək. Bununla bərabər, mən
bir daha qeyd etmək istəyirəm ki, 2009-cu il
üçün nəzərdə tutulmuş infrastruktur layihələri
və digər sosial və iqtisadi proqramlar icra
olunmalıdır.
Burada qeyd olundu və biz
bunu izləyirik, görürük ki, Azərbaycanda aparılan
infrastruktur layihələrinin uğurla icrası bu proqramın
düzgünlüyünü bu gün bir daha sübut
etmişdir. Çünki bütün bu dövrdə beynəlxalq
maliyyə qurumları ilə bu sahədə diskussiyalar
aparılmışdır və bizim bu istiqamətdə
çox ciddi və fəal siyasətimiz bəzi hallarda beynəlxalq
maliyyə qurumlarında müəyyən narahatlıq yaradırdı,
bizə xoş niyyətlə müəyyən məsləhətlər
verirdilər. Ancaq bugünkü gün və xüsusilə
inkişaf etmiş ölkələrin böhrana münasibəti
və bu münasibətin təzahürü olan infrastruktur və
sosial obyektlərin tikintisi niyyətləri bir daha onu göstərir
ki, biz düzgün yoldaydıq. Əgər son beş ildə
bu nəhəng infrastruktur layihələri icra olunmasaydı,
indi onları icra etmək, bəlkə də, daha da
ağır, daha da çətin olardı. Bütün
infrastruktur layihələrinə bunu şamil etmək olar.
İndi əgər biz son beş il ərzində güclü
enerji potensialı yaratmasaydıq, bu gün bizim vəziyyətimiz
necə olacaqdı? Son beş il ərzində Azərbaycanda
elektrik enerjisi sahəsində çox böyük nailiyyətlər
əldə edilibdir. Mən ilin sonunda Səngəçal
elektrik stansiyasının açılışında
bunların hamısını qeyd etdim. Yəni, bu bizə imkan
verdi ki, biz elektrik enerjisini idxal edən ölkədən onu
ixrac edən ölkəyə çevrilək.
Bu gün nəinki Azərbaycan
elektrik enerjisini ixrac edir, hətta vaxtı ilə
işıqsız, qazsız qalan Naxçıvan indi Türkiyəyə
17 meqavat gücündə elektrik enerjisi ixrac edir. Yəni,
bütün bunlar son illər ərzində əldə
edilmiş nailiyyətlərdir, bizim iqtisadi və enerji
potensialımızın güclənməsidir. Mən Səngəçal
elektrik stansiyasının açılışında
xatırlatdım ki, Sumqayıt elektrik stansiyasının təməlqoyma
mərasimində biz ondan sonra başlanmış və ondan da
əvvəl icra olunmuş layihələr haqqında, bəlkə
də, heç ciddi düşünmürdük. Sumqayıt
elektrik stansiyası xarici kredit hesabına və xarici
podratçı tərəfindən inşa edilir. O
stansiyanın təməlini biz 2004-cü ildə qoyduq. Amma o
vaxtdan bu günə qədər Azərbaycanda 6 modul tipli
elektrik stansiyası tikilmişdir. Azərbaycanın öz
imkanları, vəsaiti hesabına, öz şirkətləri tərəfindən
inşa olunmuş bu stansiyalar indi bizim enerji
potensialımızı böyük dərəcədə
gücləndirir. Bu stansiyaların ümumi istehsal gücü
900 meqavata yaxındır. Bununla bərabər, digər
mövcud olan enerji qurğularında aparılmış yenidənqurma
işləri nəticəsində əlavə enerji mənbələri
əldə edilibdir. İndi biz İran İslam Respublikası
ilə elektrik enerjisi mübadiləsi edirik.
İmişli-Parsabad yüksək gərginlikli xəttinin
çəkilməsi nəticəsində əlavə 500
meqavat gücündə elektrik enerjisi əldə edəcəyik.
Əgər bunlar
olmasaydı, bugünkü Azərbaycanın vəziyyəti
necə olacaqdı? Tam əminliklə deyə bilərəm
ki, bu gün Azərbaycanda enerji böhranı hökm sürəcəkdi
və bunun nəticəsində bütün iqtisadiyyat
çox ağır vəziyyətə düşə bilərdi.
Hazırda, bayaq qeyd etdiyim kimi, Sumqayıtda elektrik
stansiyasının tikintisi davam edir və yaxın zamanlarda
istismara veriləcəkdir. Şirvanda və Qubada da inşa
edilir. Yəni üçünün birlikdə ümumi
istehsal gücü 1500 meqavatdan çox olacaqdır. Biz bunu ona
görə edirik ki, özümüzü növbəti illərdə
də tam sığortalayaq. Azərbaycanın artan
imkanları, artan iqtisadiyyatı yeni elektrik enerjisi tələb
edir.
Eyni zamanda, biz əgər
bir neçə il bundan əvvəl qaz təsərrüfatında
baş vermiş hadisələri bir daha
gözümüzün önündən keçirsək
görərik ki, Azərbaycan beş il bundan əvvəl qaz
idxal edən ölkə idi. Öz hasilatımız bizi təmin
etmirdi və böyük həcmdə, demək olar ki, istehlak
olunan qazın yarısını biz xaricdən alırdıq.
2006-cı ildə Azərbaycan xaricdən 4 milyard 500 milyon
kubmetr qaz alırdı və böyük vəsait də
ödəyirdi. Xatırlayıram, 2006-cı ilin qiyməti 110
dollar təşkil edirdi. Ancaq 2006-cı ilin sonunda bizə
qazı satan tərəf birdən-birə qiyməti 2 dəfədən
çox artırdı və 2007-ci il üçün bizə
elan olunmuş qiymət 230 dollar səviyyəsində idi. Bunu
biz böyük sürpriz kimi qəbul etdik və dərhal
danışıqlara başlamaq niyyətimizi göstərdik.
Danışıqlar nəticəsində nəinki qiymət
aşağı düşdü, qiymət daha da qalxdı. Bizə
dedilər ki, 230 dollara almaq istəmirsinizə, onda 235 dollara
alacaqsınız. Bu, tamamilə dözülməz bir
yanaşma idi. Heç bir normal, sivil münasibətlərə
sığmayan bir yanaşma idi və belə olan halda, əlbəttə
ki, Azərbaycan bundan imtina etdi. Biz əməli-praktik tədbirlər
gördük. Baxmayaraq ki, bu tədbirlərin görülməsi
üçün cəmi 1 ay, ondan da az vaxtımız var idi.
Çünki bu danışıqlar 2006-cı ilin
noyabrında başlanmışdı və son cavabı biz
dekabr ayında almışdıq. Yəni, budur reallıq və
Azərbaycan bütün imkanlarını səfərbər
edib, 2007-ci ilin qışını da uğurla yola verdi və
bununla bərabər, 2007-ci ildə hətta Gürcüstana
qaz nəqlinə başladı. Bax, budur bizim
imkanlarımız, budur reallıq!
Yəni, mən
bütün bu məsələləri ona görə bir daha
qeyd edirəm ki, bunu yaddan çıxarmaq lazım deyildir. Bu
gün biz özümüzü elektrik enerjisi ilə, neftlə,
qazla tamamilə təmin edirik. Ona görə biz arxayın
yaşayırıq, ona görə də bu sahədəki
böhranlı münasibətlər bizə təsir etmir.
Ancaq biz hər şeyi xatırlamalıyıq və nəticə
çıxarmalıyıq.
Beləliklə, qazı
idxal edən Azərbaycan bu gün qazı ixrac edir və bizdən
qaz almaq istəyən tərəflər artır. Əgər
2007-ci il üçün bizə elan edilmiş qiymət 235
dollar idisə, - baxmayaraq ki, həmin il üçün Ermənistana
təklif olunan qiymət 110 dollar idi, - indi təsəvvür
edin ki, 2009-cu ilə bizə hansı qiyməti oxuyacaqdılar.
Ən azı, - yəni mən belə hesab edirəm, - 1000
kubmetr qaza 450, bəlkə də 500 dollar! Nəzərə
alsaq ki, əgər biz burada əməli, praktik işlərə
başlamasaydıq və vaxtlı-vaxtında bunları etməsəydik,
- burada mən xüsusilə neft şirkətinin fəaliyyətini
yüksək qiymətləndirmək istəyirəm, - bizim
artan tələbatımız, ehtiyacımız 4 milyard 500
kubmetr yox, bəlkə 5 milyard, 6 milyard kubmetr olacaqdı. Onu da 500 dollara vuranda, Azərbaycan
bu gün ancaq idxal qazına 2,5-3 milyard dollar pul ödəməli
idi.
Bax budur, bizim
gördüyümüz işlər və indi Azərbaycan
özünü tamamilə qazla təmin edir, qazlaşdırma
prosesi gedir, qazlaşdırılmayan rayonlar yoxdur. Heç
sovet tarixində də elə olmamışdır ki, bütün
rayonlar qazlaşdırılsın. İndi hər bir rayon mərkəzinə
qaz verilir və növbəti illərdə o həcm daha da
artacaq, yeni kəndlər qaz alır və bütövlükdə
Azərbaycanda qazlaşdırma 85 faiz təşkil edir. Bizdən
daha çox qaz hasil edən və ixrac edən ölkələrdə
qazlaşdırma 50-60 faiz səviyyəsindədir. Bizdə isə
85 faizdir və biz gələcəkdə bunu daha da
artıracağıq. Bu gün nəinki
özümüzütəmin edirik, hətta Azərbaycan
dünya qaz bazarında öz rolunu oynamağa
başlamışdır, bizim qazımız bu gün qonşu
ölkələrə nəql edilir. Bu gün Azərbaycan
qazı Gürcüstanda, Türkiyədə, Yunanıstanda
istehlak olunur. Bu coğrafiya daha da genişlənə bilər.
Yəni, bu gün dünyada əlavə qaz mənbəyinə
maraq, tələbat artır və biz də buna hazır
olmalıyıq. Biz vaxtlı-vaxtında bütün işləri
gördük, lazım olan nəhəng infrastrukturu - neft-qaz kəmərlərini
inşa etdik. Bayaq qeyd etdiyim kimi, bütün istiqamətlərə
neft-qaz kəmərlərimiz var və istənilən istiqamətə
biz istənilən həcmdə enerji resurslarımızı
ötürə bilərik.
Hesab edirəm ki, 2009-cu ildə
biz Azərbaycan qazının nəqli ilə bağlı
tranzit anlaşmasını tezliklə imzalamalıyıq.
Aparılan danışıqlar onu göstərir ki, bu gün
Avropada, xüsusilə Yunanıstanda və Bolqarıstanda Azərbaycan
qazına böyük ehtiyac var. Bu iki ölkə ilə və
eyni zamanda, İtaliya ilə bizim danışıqlarımız
aparılır. Bizim imkanlarımız elədir ki, 2009-cu ildə
əgər tranzit anlaşması - beynəlxalq normalara və
beynəlxalq təcrübəyə əsaslanmış tranzit
müqaviləsi imzalanarsa, biz 2009-cu ildə həm
Yunanıstana, həm də Bolqarıstana Azərbaycan
qazını ixrac edə biləcəyik. Əlbəttə ki,
bu, təkcə bizdən asılı deyil, çünki
tranzit müqaviləsinin bütün tərəfləri
razılığa gəlməlidirlər. Ancaq bu
razılıq, bir də qeyd etmək istəyirəm ki, beynəlxalq
təcrübəyə, beynəlxalq hüquq normalarına,
enerji xartiyasına əsaslanmalıdır.
Yəni bu potensial bizdə
var, Azərbaycanın qaz ehtiyatlarının ən minimum həcmi
2 trilyon kubmetrdir. Yəni ki, növbəti illərdə biz bu
imkanlardan səmərəli istifadə etməliyik.
Bir daha demək istəyirəm
ki, bu məsələ indi dünyada, dünyanın gündəliyində
bir nömrəli məsələdir və şübhə yox
ki, növbəti illərdə enerji resurslarına olan tələbat
daha da artacaqdır. Çünki həm dünyada yeni mənbələr
aşkar olunmur, həm də ki, mövcud olan mənbələr
və nəqletmə sistemləri bu gün artıq tam şəkildə
fəaliyyət göstərə bilmir. Müəyyən səbəblər
üzündən - bu, bizim işimiz deyildir. Amma bu,
reallıqdır. İstehlakçı üçün səbəb
önəmli deyil, istehlakçı üçün o önəmlidir
ki, o qazı, yaxud da ki, başqa yanacağı
vaxtlı-vaxtında alsın və dünya qiymətinə
alsın. Hamı çalışır ki, daha da ucuz qiymətə
alsın. Amma əsas odur ki, əmniyyətli təminat olsun. Azərbaycan
bu günə qədər özünü çox etibarlı
tərəfdaş kimi göstərmişdir və bir daha demək
istəyirəm ki, bizim enerji siyasətimiz dostluğa, əməkdaşlığa
və qarşılıqlı maraqların təmin
olunmasına yönəldilibdir.
2009-cu ildə, əlbəttə
ki, dünyanı bürümüş böhranla bağlı
müxtəlif ölkələrdə müxtəlif tədbirlər
görülür. Azərbaycanda da o cümlədən.
Baxmayaraq ki, ölkəmizdə bu böhranın nəticələri
hiss olunmur, deyə bilərəm ki, bəzi hallarda əksinə,
istehlak qiymətlərinin aşağı düşməsi,
hesab edirəm ki, ölkə vətəndaşları
üçün çox müsbət bir haldır. Bir vaxt
inflyasiya yüksək hədlərə çatanda, yaxud da
qiymətlər qalxanda və biz izah edəndə ki, bunun əsas
səbəbi neftin bahalaşmasıdır, digər səbəbi
ölkə iqtisadiyyatının uğurla
inkişafıdır - bəzi hallarda buna şübhə ilə
yanaşırdılar. Amma reallıq bunu göstərir. Neftin
qiyməti aşağı düşməyə başlayan
kimi, istehlak qiymətləri də aşağı düşməyə
başlamışdır. İndi də bu, Azərbaycanda
reallıqdır. Biz sadəcə olaraq, istehlak bazarına daha
da ciddi nəzarət etməliyik, elə etməliyik ki,
süni qiymət şişirtmələri olmasın. Hesab edirəm
ki, qiymətlərin aşağı düşməsi daha da
sürətlə getməlidir. Həm ərzaq məhsullarının,
həm tikinti materiallarının qiymətləri daha da
aşağı düşməlidir və bunu etmək
üçün, əlbəttə ki, bütün bu sahəyə
ciddi nəzarət olmalıdır. Antiinhisar fəaliyyəti
gücləndirməliyik. Əsassız
inhisarçılığa, qeyri-sağlam rəqabətə
son qoyulmalıdır. Bu işlərlə məşğul
olan tərəflər ciddi şəkildə cəzalandırılmalıdırlar
ki, bu sahədə biz ciddi dönüş yaradaq. Bu sahədə
maksimum şəffaflıq olmalıdır, dövlət
qurumları tərəfindən bütün qanunsuz tələblər,
xoşagəlməz hallar, qanunsuz müdaxilələr dərhal
dayandırılmalıdır. Bu qanunsuz işlərlə məşğul
olanlar cinayət məsuliyyətinə cəlb olunmalıdır.
Artıq olunur və daha geniş və daha ciddi şəkildə
olmalıdır. Hamı bilməlidir ki, dövlət əleyhinə
fəaliyyət göstərməyə, əsassız iddiada
olmağa, yaxud da ki, qanunsuz yolla varlanmağa heç kimə
icazə verilmir. Buna görə həm nəzarət, həm də
inzibati tədbirlər və ciddi cəza tədbirləri tətbiq
olunmalıdır. Xüsusilə 2009-cu ildə və ondan
sonrakı illərdə bu siyasət davam etdiriləcəkdir.
Bütövlükdə bizim
maliyyə sektorunda, bank sistemində vəziyyət
normaldır, yaxşıdır. Başqa ölkələrə
nisbətən, ümumiyyətlə, vəziyyət çox
müsbətdir. Ancaq biz, əlbəttə ki, təhlil
üçün bu müqayisələri aparırıq. Lakin
biz ancaq və ancaq Azərbaycanın daxili işləri ilə
məşğul oluruq. Əgər hansısa ölkədə
vəziyyət bizdən pisdirsə, o, bizi sevindirməməlidir.
Bizi o sevindirməlidir ki, burada vəziyyət həmişə
olduğu kimi yaxşı olsun. Ona görə maliyyə və
bank sektorunda görülən tədbirlər və Milli Bank tərəfindən
aparılmış çox ciddi və ağıllı siyasət
çox yüksək qiymətə layiqdir. Bu, davam etdirilməlidir.
Maliyyə-bank sektoru iqtisadiyyatın əsasıdır.
Burada bəzi təkliflər
irəli sürüldü. Biz bu barədə əvvəllər
də danışmışdıq, mən müvafiq göstərişlər
vermişdim. Hesab edirəm ki, yaxın zamanlarda biz bu təkliflərin
bir neçəsini icra etməliyik. Bu məsələ - Azərbaycanın
valyuta ehtiyatlarının bir hissəsini Azərbaycan
banklarında yerləşdirmək məsələsi artıq
müzakirə olunur. Əlbəttə, biz
çalışırıq ki, Neft Fondunun aktivlərini
maksimum əmniyyətlə saxlayaq və buna nail olmuşuq.
Burada həm etibarlılıq, həm də, əlbəttə
ki, o vəsaitin idarə olunmasından əldə edilmiş gəlir
də vacib rol oynayır. Bizim banklarımız, yəni özəl
banklarımız bu yaxınlarda 1 milyard dollar məbləğində
kredit resurslarını qaytarmışlar və bu proses davam
edir. Bank sektoru hər bir ölkənin iqtisadiyyatının
inkişafında çox mühüm rol oynayır.
Düzdür, bizim dövlət investisiya layihələrimiz,
investisiya proqramımız çox böyükdür və
milyardlarla vəsaitlə ölçülür, ancaq bununla bərabər,
bank sektorundan verilən kreditlərin, xüsusilə
iqtisadiyyatın real sektoruna verilən kredit resurslarının
da çox böyük əhəmiyyəti var. Ona görə
baxmaq lazımdır, mən hesab edirəm ki, xaricdə
saxlanılan valyuta ehtiyatlarımızdan biz müəyyən
həcmdə ən əmniyyətli, ən etibarlı yerli
banklara yerləşdirə bilərik. Ancaq o şərtlə
ki, bu vəsait yalnız iqtisadiyyatın real sektoruna yönəldilsin
və bu vəsaitin xərclənməsində dövlət nəzarəti
həddindən artıq güclü olsun. Burada həm Milli
Bank, həm də Maliyyə Nazirliyi, İqtisadi İnkişaf
Nazirliyi və lazım olarsa digər dövlət qurumları
xüsusilə ölkəyə gətiriləcək
resursların idarə olunmasına nəinki nəzarət etməli,
onlar qərarların qəbul olunmasında iştirak etməlidirlər.
Ona görə ki, bir tərəfdən, bu vəsaitdən səmərəli
istifadə olunsun, digər tərəfdən, bu vəsait
iqtisadiyyatın bizə - dövlətə lazım olan sahələrinə
yönəldilsin.
Biz xarici investisiyaları
alqışlayırıq və çox şadıq ki, bu
proses indi Azərbaycanda davam edir. Yəni Azərbaycan xarici
investorlar üçün cəlbedici ölkə kimi öz əhəmiyyətini
saxlayır, bəlkə də, daha da artırır və
xarici investorlar onlara maraqlı olan sahələrə vəsaiti
yönəldirlər. Dövlət investisiya xərcləri
daha çox infrastruktura - yollara, elektrik stansiyalarına,
qazlaşdırmaya, su xətləri, məktəblər, xəstəxanalar
və mədəniyyət, idman obyektlərinin tikintisinə
yönəldilir. Bank sektoru da 2009-cu ildə xüsusilə ilk
növbədə real iqtisadiyyata o resursları verməlidir.
Özəl banklar öz maliyyə resurslarından istədiyi
kimi istifadə edə bilər. Onların bəziləri daha
çox ticarət əməliyyatlarına üstünlük
verir. Yəni, müəyyən ticarət əməliyyatlarının
kreditləşməsi ilə məşğuldur. Bu,
onların öz işidir, amma əgər dövlət vəsaiti
orada yerləşdirəcəksə, əlbəttə ki,
burada çox ciddi nəzarət və bir daha qeyd etmək istəyirəm,
dövlət qurumlarının həlledici sözü
olmalıdır.
2009-cu ildə bütün
sosial məsələlər həll olunmalıdır, buna
söz ola bilməz. Əlbəttə ki, maaşlar, pensiyalar -
heç vaxt Azərbaycanda bu sahədə heç bir problem
olmamışdır. Eyni zamanda, bizim üçün vacib olan
bütün sosial proqramlar maksimum şəkildə icra edilməlidir.
Məktəb tikintisi, xəstəxanaların tikintisi, təmiri.
Son beş il ərzində 1600-dən çox məktəb
tikilib, yüzlərlə xəstəxana, tibb müəssisəsi
tikilib, təmir olunub, yəni bu sahədə çox ciddi irəliləyiş
var. İdman qurğuları, mədəniyyət obyektləri
- bütün bunlar dövlət investisiya proqramında öz əksini
tapmalıdır. Ancaq o da heç kimə sirr deyil ki, neftin
qiymətinin ucuzlaşması, əlbəttə, ölkəyə
daxil ediləcək gəlirləri də azaldacaqdır. Ona
görə dövlət investisiya proqramında mütləq
prioritetlər göstərilməlidir. Əvvəlki illərdə
dövlət investisiya proqramı qəbul olunur və o,
bütün sahələri əhatə edirdi. Bu gün də
belədir, belə də olacaqdır. Amma bununla bərabər,
orada hər bir sahə üzrə prioritet layihələr
göstərilməlidir. Hər bir qurum da öz daxilində bu
prioritetləri müəyyən etməli və bunları
Maliyyə Nazirliyi, İqtisadi İnkişaf Nazirliyi ilə və
hökumətlə razılaşdırmalıdır. Mən
hesab edirəm ki, biz dövlət investisiya proqramını
maksimum dərəcədə icra edəcəyik. Ancaq vəziyyətlə
bağlı biz, əlbəttə ki, bu məsələlərə
qənaətlə baxmalıyıq. Hansı məsələlər
mütləq icra olunmalıdırsa, onlar icra
olunmalıdır, hansılar, misal üçün, bir il
gözləyə bilər, o qədər də vacib deyil,
onları biz saxlaya bilərik.
Vacib olan məsələlərdən
biri məcburi köçkünlərin yaşayış səviyyəsinin
yaxşılaşdırılması və məşğulluğunun
artırılması Dövlət Proqramının
icrasıdır. Bildiyiniz kimi, proqrama əlavələr
edilibdir. Biz böyük sosial məsələnin həllinə
nail ola bilmişik. İndi Azərbaycanda bir dənə də
çadır şəhərciyi yoxdur və növbəti
proqramda soydaşlarımızın yataqxanalardan, hərbi hissələrdən,
məktəblərdən, digər yararsız binalardan
köçürülməsi məsələləri
dayanır. Bu da çox böyük əhəmiyyət
daşıyır. Biz bunu 2009-cu ildə də mütləq
uğurla davam etdirməliyik.
Dünya böhranının
Azərbaycana ola biləcək ən ciddi təsiri ondan ibarət
ola bilər ki, bu gün ixrac məhsulu istehsal edən müəssisələrdə
ixrac imkanları azala bilər və biz bunu artıq
görürük. Bu, reallıqdır və bizdən
asılı deyildir. Daxili bazara işləyən müəssisələrdə
heç bir problem yoxdur və olmayacaqdır.
Bu, əlbəttə ki, bizim
üçün çox gözlənilməz olmuşdur.
Çünki bizim istəyimiz həmişə ondan ibarət
olmuşdur ki, Azərbaycanda rəqabətqabiliyyətli ixrac məhsulları
buraxaq. Həm xarici investorları bu işlərə yönəldirdik,
həm də Dövlət İnvestisiya Şirkəti xətti
ilə görülən işlər və cəlb olunan xarici
kreditlərlə bərabər, yeni layihələrin icra
olunması da o istiqamətə yönəldilmişdi.
Amma indi belə
çıxır ki, xaricdə yaranmış çətinliklərlə
bağlı bizim ən gözəl ixracyönümlü
müəssisələrimiz zərər çəkəcəkdir.
Yəni, bunu heç kim gözləyə bilməzdi. Ancaq bu,
reallıqdır. Bir daha demək istəyirəm ki, bu, bizdən
asılı deyildir. Amma bununla bərabər, biz bu müəssisələrə,
yəni ixracqabiliyyətli müəssisələrə, - istər
dövlət, istər özəl olsun, heç bir fərq
qoyulmamalıdır, - biz dövlət yardımı etməliyik.
Biz artıq bunu etməyə başlamışıq, əvvəllər
də strateji əhəmiyyət daşıyan və həm
böyük işçi qüvvəsini cəmləşdirən,
həm də böyük potensiala malik olan müəssisələrə
güzəştli şərtlərlə elektrik enerjisi
verilirdi, qaz verilirdi. Ancaq indiki şəraitdə daha da ciddi
yardım tədbirləri görülməlidir. Biz bunu etməyə
başlamışıq. Artıq bu məsələ ilə
bağlı mən bir neçə göstəriş
vermişəm. Biz mövcud olan və gələcəkdə
mənfi perspektivi ola biləcək ixracyönümlü
müəssisələri müəyyən etməliyik, indidən
bilməliyik ki, hansı müəssisədə problem yarana
bilər və o problemləri qabaqlamalıyıq.
Bunun müxtəlif
yolları ola bilər. Əlbəttə, ən gözəl
yol ondan ibarət ola bilər ki, həmin o ixrac məhsulları
Azərbaycanın daxilində satılsın. Bunu etmək
üçün artıq çox ciddi emal müəssisələri,
müasir emal müəssisələri yaradılmalıdır.
Bəzi hallarda biz məhsulları ona görə ixrac edirik ki,
daxildə onları emal etmək üçün imkan yoxdur. Yəni,
hökumət gərək bu məsələ ilə ciddi məşğul
olsun və konkret təkliflər versin ki, 2009-cu ildə biz bunu
edək. Bu, həm bu müəssisələrə bir yardım
kimi müsbət rol oynayacaq, həm də ki, ümumiyyətlə,
ölkə iqtisadiyyatının
sağlamlaşdırılmasına gətirib
çıxaracaqdır.
Bu böhran bütün
ölkələr üçün bir növ sınaqdır.
Bu böhran zamanında hər bir ölkə göstərəcək
ki, o, nəyə qadirdir, böhrandan hansı nəticələrlə
çıxacaqdır. Əminəm ki, Azərbaycan bu
böhrandan daha da güclü çıxacaqdır. Yəni
bu, bizi daha da səfərbər edəcəkdir. Biz həm
maliyyə intizamının, həm istehlak bazarına nəzarətin
gücləndirilməsi, həm də strateji istehsal sahələrinin
sağlamlaşdırılması ilə daha da güclü
olmalıyıq. Bütün bu görüləcək tədbirlər
böhran başa çatandan sonra da Azərbaycan
iqtisadiyyatına ancaq müsbət təsir göstərəcəkdir.
Həmişə olduğu
kimi, ərzaq təhlükəsizliyi məsələlərinə
çox böyük diqqət göstərilməlidir.
Sahibkarlara kreditlərin verilməsi davam etdiriləcəkdir.
İndiyədək Sahibkarlığa Kömək Milli Fondu, yəni
dövlət tərəfindən yerli sahibkarlara 400 milyon
dollara qədər kredit resursları verilibdir. Böyük məbləğdir.
Artıq bu ildən o kreditlərin bir hissəsi qayıdacaq və
hesab edirəm ki, o qayıdan vəsait yenidən kredit şəklində,
amma daha da böyük həcmdə ölkə
iqtisadiyyatına yatırılmalıdır. Biz bu yolla həm
sahibkarları dəstəkləyəcəyik, həm də
ki, kredit resurslarımız daha da artacaqdır. Gələn
ilin planlarında sahibkarlara veriləcək kreditlərin həcmi
daha da artmalıdır. 120 milyon manat həcmində
olacaqdır. Bununla bərabər, fermerlərə subsidiyalar
davam etdiriləcəkdir, güzəştli şərtlərlə
gübrə veriləcəkdir. Yəni, kənd təsərrüfatının
inkişafı üçün bütün lazımi tədbirlər
görüləcəkdir.
Biz ərzaq təhlükəsizliyinə
böyük dərəcədə nail ola bildik, amma hələ
ki, tam şəkildə nail ola bilməmişik. Biz buna 100 faiz
nail olmalıyıq. Dünyada gedən proseslər bizi buna
vadar edir. Bir müddət bundan əvvəl dünyada taxıl
qıtlığı yaranmışdı. Taxıl istehsalçıları
taxılı satmırdılar, hətta əvvəllər
bizim özəl şirkətlər tərəfindən
imzalanmış müqavilələr də icrasız
qalmışdı. Ona görə biz dərhal
çalışmağa başladıq ki, yerli istehsalı
gücləndirək. Bu gün isə, cəmi bir il keçəndən
sonra vəziyyət tamamilə fərqlidir. İndi dünyada o
qədər taxıl yığılıb ki, müştəri
axtarırlar və bizə də müraciət edirlər ki, gəlin
bizdən taxıl alın. Yəni, bu onu göstərir ki, bu
gün belədir, sabah başqa cür ola bilər. Ona görə
biz tam şəkildə özümüzü bütün
strateji məhsullarla təmin etməliyik. Enerji təhlükəsizliyi
təmin olunub, ərzaq təhlükəsizliyi təmin ediləcək
və bizim üçün vacib olan nəqliyyat təhlükəsizliyi
təmin edilir. Bu sahəyə də böyük investisiyalar
qoyulub, nəqliyyat sektorunun bütün istiqamətlərində
çox ciddi nəticələr, gözəl nailiyyətlər
vardır.
Bir sözlə, 2009-cu ili biz
planlaşdırdığımız kimi başa
vurmalıyıq. Əlbəttə ki, maliyyə və iqtisadi
böhran bütün ölkələrin siyasətinə
öz təsirini göstərir - kiməsə çox, kiməsə
az. Haradasa iqtisadiyyat daha möhkəmdir, haradasa möhkəm
deyildir. Ölkələr var ki, onların iqtisadi uğuruna
heç kim şübhə edə bilməzdi, ancaq bu gün
onlar tam şəkildə xarici maliyyə yardımından
asılıdır. Beynəlxalq Valyuta Fondunun dünyadakı
rolu yenidən artmağa başlamışdır. Biz bir ara, Azərbaycan
bütün borcları qaytarandan sonra artıq onlarla məsləhətləşmələr
formatında işləyirdik, bu, indi də belədir və Azərbaycana
xarici maliyyə resursları lazım deyildir. Ancaq ölkələr
var ki, onlar iqtisadi cəhətdən oturuşmuş ölkələr
hesab olunurdu. Lakin həyat göstərdi ki, xarici maliyyə
yardımı olmasa, o ölkələr bu sınaqdan
çıxa bilməz. Xarici maliyyə yardımının isə
digər tərəfi var. Heç kim heç kimə müftə,
hədiyyə kimi pul vermir. Bəzi hallarda kimsə kiməsə
müftə nəsə verir. Bəzən açıq şəkildə,
bəzən gizli şəkildə. Amma indiki zəmanədə
heç nəyi gizlətmək mümkün deyildir. Ancaq bu
yardımdan, əlbəttə ki, istifadə edənlər
ondan sonra o borcu artıqlaması ilə, bu və ya digər
şəkildə qaytaracaqdır. Bəziləri iqtisadi
yollarla, bəziləri siyasi yollarla, bəziləri öz
dövlət müstəqilliyini azaltmaqla, yaxud da ki, məhdudiyyətlərlə.
Azərbaycan o ölkələrdəndir ki, öz problemlərini
özü həll edir, heç kimə və heç nəyə
möhtac deyildir. Heç kimdən asılı deyil, heç
kimdən heç bir hədiyyə ummur, gözləmir və
olsa da, heç qəbul etmir. Biz öz siyasətimizi davam etdirəcəyik.
Azərbaycan güclü ölkədir və bu böhranlı
vəziyyət hamıya bir daha göstərir ki, bizim ölkəmiz
ən yüksək səviyyəyə gəlib
çatıbdır.
Bir daha demək istəyirəm
ki, 2009-cu ildə bütün nəzərdə tutulmuş vəzifələr
icra edilməli və həmişə olduğu kimi, ilk
növbədə diqqət mərkəzində Azərbaycan vətəndaşları
olmalıdırlar. Onların rifah halı, təhlükəsizliyi,
yaxşı yaşaması bizim hamımızın borcudur. Sizə
və bütün Azərbaycan xalqına yeni ildə yeni
uğurlar arzulayıram. Sağ olun.
Azərbaycan.-2009.-17 yanvar.-S.4.