Azərbaycan Prezidenti antiböhran paketini
açıqladı
Yanvarın 16-da Prezident
İlham Əliyev Nazirlər Kabinetinin ilin yekunlarına həsr
olunmuş iclasında dünyada gedən iqtisadi proseslər
kontekstində Azərbaycan iqtisadiyyatındakı vəziyyəti
təhlil etmiş və dünyada gedən maliyyə
böhranını nəzərə alaraq hansı qərarların
qəbul edilməsi ilə bağlı mövqeyini
açıqlamışdır.
Bu, dövlət
başçısı səviyyəsində dünyadakı
iqtisadi böhrana reaksiya verən və ondan
çıxış yolunu bütövlükdə göstərən
ilk açıqlama idi. İlk dəfə idi ki, rəsmi olaraq
qlobal iqtisadi böhrana reaksiyanı nəzərdə tutan
"antiböhran tədbirlər paketi" ortaya qoyuldu.
Antiböhran tədbirlər
paketi ilk əvvəl mövcud vəziyyəti xarakterizə
edir və strategiyanı müəyyənləşdirir.
Mövcud vəziyyətin qiymətləndirilməsində belə
nəticəyə gəlinib ki, "Azərbaycanda iqtisadiyyat
böhran səviyyəsinə enməyib, amma böhranın təsirlərindən
yan keçmək də qeyri-mümkündür".
Məhz bu qiymətləndimədən
çıxış edərək antiböhran tədbirlər
paketinin strategiyası müəyyənləşdirildi:
"Dünya iqtisadi böhranının Azərbaycana təsirini
minimallaşdırmaq və mümkün istiqamətlərdə
bu təsirlərin qarşısını almaq".
Prezident İlham Əliyev
qlobal iqtisadi böhranla bağlı Azərbaycanın konseptual
mövqeyini belə formulə etdi: "2009-cu il
üçün nəzərdə tutulmuş iqtisadi,
infrastruktur və sosial proqramlar həyata keçirməyə
paralel olaraq, dünya maliyyə, iqtisadi böhranının Azərbaycana
təsirini minimuma endirmək".
Bu Azərbaycan Prezidentinin
dünya iqtisadi maliyyə böhranı kontekstində 2009-cu il
üçün planlarının əsas istiqamətləridir.
Ona görə
böhranın təsirinin minimallaşdırılmasından
söhbət gedir ki, məsələn, böhranın neftin
qiymətinin düşməsi kimi elementinin
qarşısının alınması bir hökumətin və
ya dövlətin gücü müqabilində deyil. Azərbaycan
böhrana reaksiya tədbirləri kontekstində artıq neftin
qiymətinin düşməsinə yeganə doğru və
mümkün olan reaksiyanı verib: neft hasilatının həcmi
aşağı salındı. Yəni təklifin tələbə
uyğunlaşdırılması istiqamətində addım
atıldı.
Hökumətin iclasında əsas
makroiqtisadi göstəricilərlə bağlı səsləndirilmiş
rəqəmlər mövcud vəziyyəti qiymətləndirmək
üçün imkan verir və dünyada gedən iqtisadi
proseslər kontekstində heyrətləndirici sayıla bilər.
Belə ki, 2008-ci ildə
- ÜDM 11% artıb;
- Əhalinin pul gəlirləri
36% artıb;
- Yoxsulluğun səviyyəsi
16 faizdən 13,2 faizə düşüb;
- Orta aylıq əməkhaqqı
335 dollara çatıb;
- Orta pensiya 120 dollar olub;
- İl ərzində 120 mindən
çox yeni iş yeri açılıb.
ÜDM-un 11 faiz artımı
faktının özü Azərbaycanın iqtisadi böhrandan
qorunduğunu göstərən ən mühüm amildir. Ona
görə ki, bütün dünyada iqtisadi böhranın
başlanğıcı kimi məhz resessiya prosesinin
başlanması əsas kimi götürülür. ÜDM-dəki
artım isə Azərbaycanda resessiyanın
olmadığını sübut edir.
İnvestisiya
qoyuluşlarının artım tempi və əhalinin pul gəlirlərinin
inflyasiyanı 16 faiz üstələməsi də analoji nəticə
çıxarmağa imkan verir. Bununla belə ötən həftə
keçirilmiş hökumətin iclası qlobal iqtisadi
böhranın mümkün təsirlərini azaltmaq
üçün konkret proqramın olduğunu göstərdi.
Bəs ölkə
Prezidentinin qlobal iqtisadi böhranın təsirlərini azaltmaq
üçün mövqeyi və təklif edilən
proqramın əsas müddəaları nədən ibarətdir?
İlk əvvəl
antiböhran proqramı iki hissədən ibarətdir: birincisi,
indiyə qədər həyata keçirilən tədbirlərin
davam etdirilməsindən və daha da gücləndirilməsindən,
ikincisi, bilavasitə böhranla bağlı olan yeni tipli tədbirlərin
həyata keçirilməsindən.
İqtisadiyyatı
sağlamlaşdırmaq və sahibkarlıq fəaliyyətini
stimullaşdırmaq üçün Prezident konkret istiqamətləri
göstərdi:
- İstehlak bazarına nəzarət
gücləndirilməlidir ki, süni qiymət şişirtmələri
olmasın;
- Qiymətlərin
aşağı düşməsi daha sürətlə getməlidir;
- Antiinhisar fəaliyyəti
gücləndirilməlidir;
- Qeyri -sağlam rəqabətə
son qoyulmalıdır;
- Dövlət tərəfindən
qanunsuz müdaxilələr dayandırılmalıdır.
İndiyə qədər də
aktual olan bu məsələlərlə bağlı Prezident
"xüsusilə, 2009-cu ildə və ondan sonrakı illərdə
bu siyasət davam etdiriləcək" - deyə diqqətə
çatdırdı.
Qiymətlərin
aşağı salınması isə inzibati yollarla deyil, rəqabətin
gücləndirilməsi vasitəsilə həyata keçirilməlidir.
Bu əsl bazar iqtisadiyyatı rıçaqıdır. Eyni
zamanda daxildə inhisara qarşı tədbirin gücləndirilməsi
sahibkarların fəallığını artıracaq bir
amildir ki, bu da qlobal iqtisadi böhranın Azərbaycana təsirinin
azaldılması, iqtisadi inkişaf tempinin saxlanması və nəhayət,
böhrandan daha güclü çıxmaq üçün ən
mühüm məqamdır.
Bütün bunlar ölkə
Prezidentinin daxili bazarda rəqabət mühitinin gücləndirilməsi
hesabına qiymətlərin aşağı düşməsini
təmin etmək üçün siyasətinin əsas istiqamətləridir
və mövcud vəziyyətin
sağlamlaşdırılması vasitəsilə iqtisadiyyata
təkan verilməsini nəzərdə tutur. Yəni indiyə
qədər yaradılmışlar və mövcud olanlar
üçün şəraitin
yaxşılaşdırılması məqsədini
daşıyır.
Prezident daha sonra
böhranın təsirinin azaldılması üçün
antiböhran tədbirlər paketini elan etdi.
- Xaricdə saxlanılan
valyuta ehtiyatlarından müəyyən hissəsini ən
etibarlı, güclü yerli banklarda yerləşdirmək;
- Bu vəsaiti banklar vasitəsilə
yalnız iqtisadiyyatın real sektoruna yönəltmək;
- Vəsaitin dövlətin
prioritet hesab etdiyi sahələrə yönəldilməsi;
- Bu vəsaitin real sektora
yönəldilməsi prosesinə dövlətin güclü nəzarətinin
təmin edilməsi;
- Milli Bankın, Maliyyə və
İqtisadi İnkişaf nazirliklərinin ölkəyə gətirilən
maliyyə vəsaitinin idarə olunmasına nəzarət və
qərarların qəbul olunmasında iştirak etmələri
bu sırada əsas yerləri tutur.
Prezidentin bu
yanaşmasında iki amilin - xüsusi sektorla dövlət
qurumlarının dövlət vəsaitinin idarə
olunmasında birgə qərarlar qəbul etməsi, dövlət
planlamasının müsbət tərəfləri ilə
xüsusi sektorun vəsaitə nəzarət və məsuliyyətin
fərdiləşməsi kimi xüsusiyyətlərin ümumi
hədəf üçün birləşdirilməsi məqsədi
var.
Başqa sözlə, bu
antiböhran paketində dövlət qurumlarının iqtisadi
planlaşdırmanı təmin etmək kimi üstün
xüsusiyyəti ilə xərclənəcək dövlət
pullarına bankların fərdi məsuliyyətini birləşdirmək
planı var. Ona görə ki, heç bir özəl qurum
hökumət kimi genişmiqyaslı planlaşdırma
işini apara bilməz. Eyni zamanda özəl qurum qədər
maliyyə vəsaitinə ciddi məsuliyyət hiss edən
mülkiyyət forması da yoxdur. Odur ki, dövlət
planlı iqtisadiyyatla bazar iqtisadiyyatı mexanizmlərini birləşdirməklə
antiböhran proqramını tətbiq etməyi
planlaşdırır.
Xatırladaq ki, ötən əsrin
30-cu illərindəki Böyük depressiya zamanı Amerika Birləşmiş
Ştatlarının Prezidenti F.Ruzveltin antiböhran proqramı
da oxşar prinsiplər üzərində qurulmuşdu və
indiki böhran zamanı da dövlətin iqtisadiyyata müdaxiləsinin
güclənməsi ilə yanaşı bazar iqtisadiyyatı
mexanizmləri də aparıcı amillər iqtisadiyyatın
lokomotivi olaraq qalmaqdadır.
Başqa tərəfdən,
bu özəl bankların müstəqilliyini əlindən
almır. Banklar öz vəsaitlərindən istədikləri
kimi istifadə edə bilərlər. Ancaq dövlətin
verdiyi vəsaitləri mütləq dövlətin nəzarəti
altında real sektora yönəltməlidirlər.
Bununla da Prezident İlham Əliyev
antiböhran tədbirləri proqramında əsas hədəf
kim real sektorun inkişafını müəyyənləşdirir.
Proqramın təhlili belə deməyə əsas verir ki, tədbirlər
paketi məhz real sektoru hədəf kimi götürüb və
bu sektorun inkişaf etdirilməsinin Azərbaycanda
böhranın təsirlərini azaldacağı məntiqi
üzərində qurulub.
Antiböhran tədbirləri
paketinin növbəti hissəsi isə dövlət investisiya
proqramında hər bir sahə üzrə prioritetin müəyyənləşdirilməsini
əhatə edir. Belə ki, bütün sahələr üzrə
ən zəruri layihələr maliyyələşdirilməli,
gələn ilə saxlanıla biləcək layihələrsə
saxlanmalıdır.
Beləliklə, Dövlət
İnvestisiya Proqramında göstərilən layihələr
gündəlikdə qalmaqla proqramın həyata keçirilməsində
bunlar əsas götürülməlidir:
- Prioritetlər üzrə
qrafik müəyyənləşdirilməli;
- Qənaət prinsipinə
ciddi əməl olunmalı;
- Sərmayələrin
yönəldilməsinə dövlət nəzarəti
gücləndirilməli;
- Prioritetlər Maliyyə
Nazirliyi, İqtisadi İnkişaf Nazirliyi, hökumətlə
razılaşdırılmalıdır.
Məcburi
köçkünlərin həyat şəratinin yaxşılaşdırılması
ilə bağlı layihələrdə isə qənaət
ola bilməz. Bu prioriteti ölkə başçısı
müəyyənləşdirmişdi.
Prezidentin bəyan etdiyi
antiböhran proqramında digər istiqamətlərdən biri
ixracyönümlü müəssisələrə
yardımın gücləndirilməsidir.
Daxildə əhalinin
alıcılıq qabiliyyəti yüksək olduğu
üçün bazara işləyən müəssisələrin
məhsullarının reallaşmasında heç bir problem
yoxdur. Ancaq ixracat üçün işləyən müəssisələrdə
problemlər yarana bilər. Odur ki, antiböhran
proqramının daha bir müddəası ixracyönlü
müəssisələrə dövlət yardımını
gücləndirməkdir. İxrac məhsullarının daxildə
bazarını təşkil etmək üçün yeni emal
müəssisələri yaradılmalıdır.
Beləliklə, maliyyə
intizamı gücləndirilməli, istehlak bazarına nəzarət
artırılmalı, strateji istehsal sahələri sağlamlaşdırılmalıdır.
Bunlar antiböhran proqramının müddəalarıdır.
Böhranın təsirinin azaldılması və inkişaf
templərinin saxlanması üçün əvvəlki illərdə
tətbiq edilən tədbirlərin davam etdirilməsi də əsas
istiqamətlər sırasındadır.
Məsələn:
- Sahibkarlara kreditlərin
verilməsi davam etdiriləcək;
- Güzəştli kreditlərin
həcmi artırılacaq;
- Fermerlərə
subsidiyaların veriməsi davam etdiriləcək;
- Fermerlərə güzəştli
şərtlərlə gübrə veriləcək.
Prezident ərzaq təhlükəsizliyinə
100 faiz nail olmaq tapşırığını verdi. Məqsəd
dünyada gedən prosesləri nəzərə alaraq strateji məhsullarla
ölkəni tam təmin etməkdir.
Prezident İlham Əliyev
qlobal böhranın beynəlxalq maliyyə-siyasi aspektlərinə
də toxunub. Beləki, iqtisadi-maliyyə böhranı bəzi
ölkələrin siyasi statusuna ciddi təsir edə bilir. Odur
ki, Prezident Azərbaycanın heç bir xarici maliyyə mənbələrinə
müraciət etməyəcəyini və buna görə də
özünün müstəqil mövqeyini
qoruyacağını bəyan etdi.
Beləliklə, qlobal iqtisadi
böhranın nəticələrini aradan qaldırmaqla
yanaşı, bu böhranın nəticəsində siyasi
müstəqilliyi itirməmək və ən azı onun məhdudlaşmasına
yol verməmək məsuliyyəti də var. Azərbaycan
Prezidenti hər iki məsələnin - həm iqtisadi artım
tempinin saxlanmasının, həm də böhrandan siyasi
müstəqilliyi saxlamaqla çıxmağın hökumət
üçün aktual olduğunu və siyasi statusun qorunub
saxlanmasının da antiböhran paketinə daxil olduğunu
vurğulamış oldu.
Azərbaycan Prezidenti
İlham Əliyevin elan etdiyi antiböhran tədbirlər paketi
bütövlükdə aşağıdakı müddəaları
özündə ehtiva edir:
- İstehlak bazarına nəzarət
gücləndirilməlidir ki, süni qiymət şişirdilmələri
olmasın;
- Qiymətlərin
aşağı düşməsi daha sürətlə getməlidir;
- Antiinhisar fəaliyyəti
gücləndirilməli, qeyri -sağlam rəqabətə son
qoyulmalıdır;
- Dövlət tərəfindən
qanunsuz müdaxilələr dayandırılmalıdır;
- 2009-cu ildə və ondan
sonrakı illərdə bu siyasət davam etdirilməlidir;
- Xaricdə saxlanılan
valyuta ehtiyatlarının müəyyən hissəsi ən
etibarlı, güclü yerli banklarda yerləşdirilməlidir;
- Bu vəsait banklar vasitəsilə
yalnız iqtisadiyyatın real sektoru əsas götürülməklə
dövlətin prioritet hesab etdiyi sahələrə yönəldilməlidir;
- Bu vəsaitin real sektora
yönəldilməsi prosesinə dövlətin güclü nəzarəti
təmin edilməlidir;
- Milli Bank, Maliyyə Nazirliyi
və İqtisadi İnkişaf Nazirliyi ölkəyə gətirilən
maliyyə vəsatinin idarə olunmasına nəzarət etməli,
qərarların qəbul olunmasında iştirak etməlidirlər;
-Dövlət İnvestisiya
Proqramının həyata keçirilməsində prioritetlər
üzrə qrafik müəyyənləşdirilməlidir;
- Dövlət investisya layihələrinin
həyata keçirilməsində qənaət prinsipinə
ciddi əməl olunmalıdır;
- Sahibkarlara kreditlərin
verilməsi davam etdirilməlidir;
- Güzəştli kreditlərin
həcmi artırılmalıdır;
- Fermerlərə
subsidiyaların verilməsi davam etdirilməlidir;
- Fermerlərə güzəştli
şərtlərlə gübrə verilməlidir.
Artıq bu proqramla Azərbaycanın
qlobal iqtisadi böhrandan hansı məsafədə olduğu və
böhrana münasibətdə şanslı mövqenin
tutulması haqda yol xəritəsi müəyyənləşdirilib.
Bu proqram dövlət qurumlarının öz aralarında
maksimum koordinasiyanı və dövlətlə özəl
qurumların şəffaf əməkdaşlığını
nəzərdə tutur.
İbrahim Məmmədov,
Az.TV-nin İctimai-siyasi
proqramlar redaksiyasının
Azərbaycan.-2009.-22 yanvar.-S.3.