Sabitlik, inkişaf və tərəqqi ili
Dəqiq sosial-iqtisadi
strategiya əsasında qarşıda duran hədəfləri
düzgün müəyyənləşdirən liderlər həm
də ümumilikdə cəmiyyəti davamlı inkişafa
aparan strateji məqsədləri gerçəkləşdirməyə
nail olurlar. Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyev də
çağdaş dövrün tələblərinə
uyğun çevik və praqmatik siyasət yeridən lider
olaraq ölkənin bütün potensialını hər bir fərdin
mənafeyinə cavab verən çoxşaxəli
islahatların gerçəkləşdirilməsi naminə səfərbər
edir. Dövlət idarəçiliyi sisteminə müasirlik
çalarları gətirmiş cənab İlham Əliyev
hökumətin mütəmadi olaraq xalq qarşısında
hesabat verməsini sosial-iqtisadi sahədə qazanılan nailiyyətlərin
mühüm şərti hesab etməklə yanaşı, bunu
son 15 ildə müstəqil Azərbaycanın davamlı,
dönməz inkişaf yoluna çevrilmiş demokratikləşmə
və vətəndaş cəmiyyəti quruculuğu prosesinin
keyfiyyətcə yeni mərhələsi kimi dəyərləndirir.
Nazirlər Kabinetinin
2008-ci ilin sosial-iqtisadi yekunlarına həsr olunmuş
iclasının nəticələri bir daha göstərir ki,
bütün dünya ölkələrində iqtisadi
inkişafa ciddi zərbə vuran qlobal maliyyə
böhranına rəğmən, Azərbaycanın
bütün sahələrdə qazandığı yüksək
nailiyyətlər ilk növbədə sistemli və
düzgün koordinasiya olunmuş fəaliyyətin məntiqi nəticəsidir.
Fəal antiböhran tədbirləri həyata keçirən
hökumət ötən il milli iqtisadiyyatda müşahidə
olunan yüksək inkişaf tempini qoruyub saxlamağa, hər
bir mərhələ üçün qarşıda duran vəzifələri
düzgün müəyyənləşdirməyə, ilk
növbədə, kəmiyyət dəyişikliklərini
keyfiyyət müstəvisinə keçirməyə,
"maliyyə qasırğası"nın respublikamızdan
ötüşməsinə
çalışmışdır.
Dinamik inkişaf və tərəqqiyə
yol açan islahatlar kursu 2008-ci ildə də yüksək
templə davam etdirilmiş, əvvəlcədən
planlaşdırılmış bütün layihələrin
icrası uğurla aparılmışdır. Ulu öndər
Heydər Əliyevin müəllifi olduğu yeni neft
strategiyasının davam etdirilməsi, Azərbaycanın enerji
təhlükəsizliyinin möhkəmləndirilməsi,
qeyri-neft sektorunun inkişafı, ölkədə əlverişli
biznes və investisiya mühitinin
formalaşdırılması, işsizlik, yoxsulluq problemlərinin
həlli, əhalinin sosial müdafiəsinin gücləndirilməsi
kimi mühüm məqamlar 2008-ci ildə də cənab
İlham Əliyevin yeritdiyi iqtisadi siyasətin prioritet istiqamətləri
olaraq diqqəti cəlb edir.
Hökumətin son
iclası isə deməyə əsas verir ki, müstəqil Azərbaycanın
elmi əsaslara söykənən davamlı inkişaf
strategiyası insan və şəxsiyyət amilinin yüksəlişinə
xidmət edən islahatları keyfiyyətcə yeni mərhələyə
qaldırmışdır. Bazar iqtisadiyyatı prinsiplərinin
bərqərar olması və iqtisadi münasibətlərin
hazırkı inkişaf tendensiyası vətəndaşların
sosial müdafiə və əmək hüquqlarının təminatı
sisteminin müasirləşdirilməsinə də əsaslı
zəmin formalaşdırmışdır. Azərbaycan
Respublikasının sosialyönümlü siyasəti son nəticədə
insan amilini nəzərdə tutan liberal bazar iqtisadiyyatı xəttini
əsas götürür. Bu siyasət elmi əsaslara söykəndiyindən,
bazar iqtisadiyyatı prinsiplərinin cəmiyyətimizdə
özünə dayaqlar tapması, özəl sektorun
inkişafına yaradılmış şərait,
iqtisadiyyatın liberallaşdırılması sosial himayəyə
ehtiyacı olan vətəndaşlarımızın
maraqları ilə qətiyyən ziddiyyətə girmir. Əksinə,
ölkənin iqtisadi inkişafından, yeni neft
strategiyasının səmərəli nəticələrindən
əldə edilən dividendlər insanların sosial problemlərinin
həllinə, vətəndaşlarımızın həyat səviyyəsinin
yaxşılaşdırılmasına yönəlir.
Hökumətin 2008-ci
ildə də sosial-liberalizm xəttinə üstünlük
verdiyini statistik rəqəmlər bir daha təsdiqləyir. Ötən
il dövlət büdcəsindən sosial məqsədlər
üçün ayrılmış vəsaitlər 2 milyard 312
milyon manat təşkil etmiş, bu da 2007-ci illə müqayisədə
38,4 faiz və ya 642 milyon manat çox olmuşdur. Dövlət
büdcəsinin cari xərclərində
sosialyönümlü tədbirlər üzrə xərclərin
tərkib hissəsi olan sosial müdafiə və sosial təminat
xərcləri 42,2 faiz, səhiyyə xərcləri 34,6 faiz, təhsil
xərcləri 35,5 faiz, mədəniyyət, incəsənət,
informasiya, idman xərcləri 47,1 faiz artmışdır.
Dövlət
başçısının imzaladığı sərəncamlarla
elm, təhsil, səhiyyə, sosial təminat, mədəniyyət
sahələrində, habelə dövlət büdcəsindən
maliyyələşən digər təşkilatlarda
çalışanların aylıq əməkhaqları orta
hesabla 50 faiz, Milli Elmlər Akademiyasının tabeliyində
olan elmi tədqiqat müəssisələrində
çalışanların əməkhaqları 50 faiz, ali təhsil
müəssisələrində çalışanların əməkhaqları
iş stajından və tələbələrin sayından
asılı olaraq 50 faizdən 100 faizə qədər,
aspirantlara, ali, orta ixtisas, peşə məktəbləri və
peşə liseylərinin tələbələrinə və
şagirdlərinə verilən təqaüdlərin aylıq
məbləği orta hesabla 40 faiz artırılmışdur. Eləcə
də minimum aylıq əməkhaqqının, əmək
pensiyalarının baza hissəsinin məbləği 50 faiz
artırılaraq 75 manata çatdırılmış, məcburi
köçkünlərə verilən aylıq müavinətin
məbləği 50 faiz artırılmışdır. İnflyasiya
20 faiz təşkil etdiyi halda, əhalinin pul gəlirlərinin
36 faiz artması, ÜDM-in adambaşına düşən
nominal həcminin 2003-cü ilə nisbətən 5 dəfə
artaraq 4440 manata yüksəlməsi də ötən ilin həlledici
uğurları sırasındadır.
Nazirlər Kabinetinin
iclasında dərin məzmunlu nitq söyləyən dövlət
başçısı İlham Əliyev ölkə vətəndaşlarının
sosial müdafiə tədbirlərinin 2009-cu ildə də prioritet
məsələ kimi gündəlikdə olacağını
demiş, bu sahədə qarşıda duran vəzifələrdən
söz açmışdır. "Biz öz sosial siyasətimizi
bundan sonra da uğurla davam etdirəcəyik. Bütün sosial
proqramlar icra olunur. 2008-ci ildə minimum əməkhaqqı və
minimum pensiyaların baza həddi 50 faiz
artırılmışdır və indi Azərbaycanda orta əməkhaqqı
335 dollar, orta pensiya 120 dollar səviyyəsindədir. Bu,
yaxşı göstəricidir. Ancaq əlbəttə ki,
növbəti illərdə bizim iqtisadiyyatımız
artdıqca, bütün sosial məsələlər daha da
uğurla icra olunacaqdır. Ünvanlı sosial yardım
proqramı uğurla icra edilir və 2009-cu ildə davam etdirilməlidir.
Bütövlükdə 2009-cu ilin vəzifələri
haqqında biz hələ danışacağıq. Amma
bütövlükdə demək istəyirəm ki, 2009-cu ildə
bütün sosial proqramlar yüksək səviyyədə
icra edilməlidir və əminəm ki, belə də
olacaqdır" - deyən dövlət
başçısı həyata keçirilən tədbirlər
nəticəsində yoxsulluğun səviyyəsinin 2003-cü
ildəki 44,7 faizdən 13,2 faizə enməsini də yüksək
uğurlardan biri kimi səciyyələndirmişdir.
Azərbaycan Prezidenti
İlham Əliyevin nüfuzlu siyasi lider kimi özünü
qabarıq göstərən və rəğbətlə
qarşılanan ən mühüm keyfiyyəti verdiyi hər
bir vədi praktik həyatda gerçəkləşdirmək
üçün əzmlə çalışmasıdır. Hələ
2003-cü ilin prezident seçkiləri ərəfəsində
"Ermənistanın işğalı nəticəsində
doğma torpaqlarından didərgin düşmüş məcburi
köçkünlər, qaçqınlar lazımi şəraitlə
təmin olunmalıdır. Azərbaycanda bir dənə də
olsun, çadır düşərgəsi
qalmamalıdır" - deyən Prezident İlham Əliyev
humanizm və insanpərvərlik prinsiplərinə əsaslanan
bu siyasəti ötən il də davam etdirmişdir. Məcburi
köçkünlərin yeni, hər cür sosial infrastruktura
malik qəsəbələrə köçürülməsi
məqsədilə 145 milyon manat vəsait sərf olunmuş,
sonuncu çadır düşərgəsi də ləğv
edilmişdir.
Müasir dövrdə hər
bir dövlətin sosial sahədə yeritdiyi siyasətin
uğurunu təmin edən əsas amillərdən biri də cəmiyyətin
bütün sahələrində insanların
firavanlığına hesablanmış sosial-infrastrukturun
formalaşdırılmasıdır. Azərbaycanda iqtisadi
modernləşmənin başlıca şərti hər bir
sahədə yeni dövrün tələblərinə cavab
verən infrastrukturun yaradılması yolu ilə insan
resurslarının inkişafıdır. Bu reallıqdan
çıxış edən dövlət
başçısı İlham Əliyev də hər zaman
bildirir ki, dövlət yalnız sosial müdafiə və təminat
sistemi vasitəsi ilə hər bir vətəndaşın
firavan həyat səviyyəsini təmin edə bilməz. Azərbaycanın
dövlət büdcəsinin gəlirlərinin sürətli
artımı, ölkənin hərtərəfli
inkişafı təbii olaraq insan amilinin inkişafı
baxımından infrastruktur layihələrinə də
xüsusi diqqət ayırmağı zəruri edir. Yeni
ictimai-iqtisadi formasiyaya keçidlə əlaqədar Azərbaycanda
özünü daha qabarıq göstərən bu problemin həlli
üçün dövlət səviyyəsində bir
sıra mühüm addımlar atılmış, əsaslı
dövlət investisiya qoyuluşlarının həcmi ildən-ilə
yüksələn xətlə artırılmışdır.
Son illərin dövlət büdcəsinin sosial və
investisiyayönümlü kimi xarakterizə edilməsi də məhz
bu reallıqla şərtlənir. Əgər infrastruktur layihələrinə
2005-ci ildə 600 milyon, 2007-ci ildə 1,5 milyard dollar
ayrılmışdısa, 2008-ci ilin büdcəsində bu rəqəm
4,3 milyard manat təşkil etmiş, 2009-cu ildə isə 5,6
milyard manata yüksəlmişdir. Bu rəqəmlər bir daha
təsdiqləyir ki, qlobal maliyyə böhranına rəğmən,
respublikamız ötən illərdən icrasına start
verdiyi sosial-infrastruktur layihələrini bundan sonra da inamla
davam etdirəcəkdir.
2008-ci ildə bu istiqamətdə
həyata keçirilən tədbirlər isə
özünün miqyaslılığı, sistemliliyi,
ardıcıllığı ilə diqqəti çəkir. Nazirlər
Kabinetinin son iclasında da açıqlanan məlumatlardan bəlli
olmuşdur ki, ötən il dövlət əsaslı vəsait
qoyuluşunun ümumi məbləği 4,2 milyard manat təşkil
etmişdir. Bu vəsaitlərin 60 faizə qədəri
infrastruktur layihələrinə, 20 faizə qədəri isə
sosialyönümlü layihələrə
yatırılmışdır. Ötən il yalnız nəqliyyat
infrastrukturuna 1 milyard 582 milyon manat vəsait
ayrılmış, ölkə ərazisində respublika əhəmiyyətli
avtomobil yollarının, yol qovşaqlarının, piyada
keçidlərinin, regionlarda çaylar üzərində
körpülərin, yeni və mövcud metro
stansiyalarının tikintisi və yenidən qurulması, habelə
yeni gəmi-bərələrin və tankerlərin, dəmir
yolu və metro vaqonlarının və ixtisaslaşmış
avadanlıqların alışı həyata
keçirilmiş, Lənkəran və Zaqatalada beynəlxalq
statusa malik hava limanları istismara verilmişdir.
Hökumətin
investisiya layihələrinə, o cümlədən
infrastrukturun yeniləşdirilməsinə xüsusi diqqət
yetirməsi, bu sahədə əməli tədbirlərin həyata
keçirilməsi, yeni yolların çəkilməsi,
elektrik enerjisi, qaz, su və digər kommunal problemlərin həlli
sahibkarların da normal fəaliyyətinə geniş imkanlar
açır. Prezident İlham Əliyevin ötən beş
illik fəaliyyətində qeyri-neft sektorunun inkişafı,
iqtisadiyyatın neftdən asılılıq dərəcəsinin
azaldılması məqsədilə sahibkarlığın
inkişafı istiqamətində atdığı addımlar
öz ardıcıllığı, səmərəliliyi və
sistemliliyi ilə diqqəti xüsusilə cəlb edir. Dövlət
başçısı iqtisadiyyatın
liberallaşdırılması, bazarın inhisardan, haqsız rəqabətdən
azad olunması, özəl sektorun dəstəklənməsi,
sahibkarlara güzəştli kreditlərin verilməsi sahəsində
ciddi addımlar atmış, verdiyi bütün vədlərə
sadiqlik nümayiş etdirmişdir. Cənab İlham Əliyevin
son beş ildə imzaladığı "Azərbaycan
Respublikası regionlarının sosial-iqtisadi inkişafı
(2004-2008-ci illər) Dövlət Proqramı",
"Korrupsiyaya qarşı mübarizə üzrə Dövlət
Proqramı (2004-2006-cı illər)",
"Sahibkarlığa dövlət maliyyə dəstəyinin
göstərilməsi sahəsində əlavə tədbirlər
haqqında","Azərbaycan Respublikası
Sahibkarlığa Kömək Milli Fondunun vəsaitinin istifadəsi
qaydalarının təkmilləşdirilməsi
haqqında", "Hüquqi şəxslərin dövlət
qeydiyyatı və dövlət reyestri haqqında", "Azərbaycan
Respublikasında azad iqtisadi zonaların yaradılması
haqqında", "Azərbaycan Respublikasında
sahibkarlığın inkişafı ilə bağlı bəzi
tədbirlər haqqında" və digər fərman, sərəncamlar,
qanunlar, dövlət proqramları sahibkarlığın
inkişafına təkan vermiş, qeyri-neft sektorunun
inkişafını stimullaşdırmışdır.
Prezident İlham Əliyevin
30 aprel 2007-ci il tarixdə imzaladığı "Azərbaycan
Respublikasında sahibkarlığın inkişafı ilə
bağlı bəzi tədbirlər haqqında" fərmanla
təsdiq olunmuş qaydalara əsasən 2008-ci il yanvarın
1-dən etibarən vahid qeydiyyat orqanı funksiyasını
Vergilər Nazirliyi həyata keçirir. Sahibkarlıq fəaliyyəti
subyektlərinin qeydiyyatının "vahid pəncərə"
prinsipi üzrə təşkili nəticəsində
qeydiyyatdan keçmiş hüquqi şəxslərin sayı
30 faiz artmış, 2008-ci ildən idxal-ixrac əməliyyatlarında
da bu sistemin tətbiqinə başlanılmışdır. İxracın
stimullaşdırılması, xarici bazarlara
çıxış imkanlarının genişləndirilməsi
məqsədilə görülmüş tədbirlər nəticəsində
Azərbaycan ABŞ və Norveçin "CSP", Avropa
İttifaqının "CSP+" proqramlarına daxil
edilmişdir. Bu proqramlar Azərbaycan sahibkarlarına 27 Avropa
ölkəsi, ABŞ və Norveç bazarlarına rüsumsuz
və ya çox aşağı rüsumlarla ixrac imkanları
yaradır. 2008-ci ildən Dünya Ticarət Təşkilatına
üzv olma ilə bağlı işlər davam etdirilmiş,
11 ölkə ilə ikitərəfli danışıqlar
aparılmış, 2 ölkə ilə ikitərəfli
protokol imzalanmışdır.
Görülmüş tədbirlərin
nəticəsi olaraq bu gün Azərbaycan xarici investisiya cəlbediciliyinə
görə də dünya ölkələri arasında ön
sıralardadır. 2008-ci ildə özəl sektorun ÜDM-dəki
payının 84,5 faiz təşkil etməsi, neft sektoru üzrə
7 faiz, qeyri-neft sektoru üzrə isə 15,7 faiz artımın əldə
olunması da ilk növbədə sahibkarlığa göstərilən
diqqət və qayğının nəticəsidir. Xüsusi
vurğulamaq lazımdır ki, 2003-cü ildə daxili
investisiyaların payı 25 faiz olduğu halda, 2008-ci ildə bu
göstərici 75 faiz təşkil etmişdir. Qeyri-neft
sektoruna qoyulan investisiyalar son beş ildə 6,2 dəfə
artaraq 2003-cü ildəki 26,8 faizdən yüksələrək
2008-ci ildə 69 faiz olmuşdur.
Sahibkarlığın
inkişafı həm də bölgələrin tarazlı və
davamlı inkişafı istiqamətində həyata
keçirilən tədbirlərin nəticəsidir. Bu
baxımdan icrası uğurla yekunlaşmış Azərbaycan
Respublikası regionlarının sosial-iqtisadi inkişafına
dair Dövlət Proqramının müstəsna əhəmiyyətini
xüsusi vurğulamaq lazımdır. İqtisadi inkişaf
naziri Şahin Mustafayevin Nazirlər Kabinetinin son
iclasındakı hesabatından bəlli olmuşdur ki, ötən
5 ildə proqramın icrasına yönəldilən
investisiyaların həcmi 6 milyard manat təşkil etmiş, təkcə
2008-ci ildə bu məqsədlə 2 milyard manat vəsait xərclənmişdir.
Bölgələrin inkişafına xidmət edən bu və
digər dövlət proqramlarının uğurla həyata
keçirilməsi nəticəsində əhalinin, xüsusən
də regionlarda yaşayan əhalinin məşğulluq səviyyəsi
xeyli artmış, beş il ərzində 26 min 641 yeni müəssisə
yaradılmış, 766 min 300 yeni iş yeri
açılmışdır. 2009-cu ildə Sahibkarlığa
Kömək Milli Fonduna 120 milyon manat vəsait
ayrılmış, o cümlədən 40 milyon manat
qaytarılan vəsait hesabına güzəştli kreditlərin
verilməsi nəzərdə tutulmuşdur. Real sektorda səmərəli
layihələrin maliyyələşdirilməsinə yönəlmiş
bu addım eyni zamanda respublikamızın uğurla həyata
keçirdiyi antiböhran tədbirlərinin tərkib hissəsidir.
2008-ci ildə kənd təsərrüfatında
da müəyyən dirçəliş və artım meyilləri
özünü qabarıq göstərmişdir. Bu artım hələlik
arzuolunan səviyyədə olmasa da, aparılan islahatlar kənd
təsərrüfatının ümumi daxili məhsuldakı
çəkisinin sürətlə artacağına müəyyən
inam yaradır. Kənd təsərrüfatı daim dövlətin
xüsusi qayğı və himayəsi ilə əhatə
olunmuşdur. Hesabat ilində fermer təsərrüfatlarına
güzəştli şərtlərlə kreditlərin verilməsi,
lizinq xidmətinin yaxşılaşdırılması,
sahibkarlığın inkişaf etdirilməsi
üçün büdcədən "Aqrolizinq"
Açıq Səhmdar Cəmiyyətinə 40 milyon manat, Kənd
Təsərrüfatı Kreditləri üzrə Dövlət
Agentliyinə 5 milyon manat vəsait ayrılmışdır. Bundan
əlavə, cins damazlıq mal-qaraya və mineral gübrələr
alınmasına, mineral gübrələrin və texnikanın
saxlanması üçün xüsusi anbarların tikintisinə
Azərbaycan Respublikası Prezidentinin Ehtiyat Fondundan 25 milyon
manat vəsait ayrılması təmin edilmiş, ərzaq təhlükəsizliyi
tədbirlərinin görülməsi məqsədlərinə
50 milyon manat yönəldilmişdir.
Kənd təsərrüfatı
məhsulları istehsalçılarına dövlət tərəfindən
maliyyə dəstəyi tədbirlərinin davamı olaraq 652
min fiziki və hüquqi şəxsə əkin sahəsinin
becərilməsində istifadə edilmiş yanacaq və motor
yağlarına, mineral gübrələrin güzəştlə
satılmasına, buğda və çəltik
istehsalçılarına səpilən hər hektar sahəyə
görə yardımın verilməsi təmin edilmiş, bu məqsədə
76,5 milyon manat vəsait sərf olunmuşdur. Bunun nəticəsində
kənd təsərrüfatında becərilən əkin sahələri
və məhsuldarlıq nəzərəçarpacaq dərəcədə
artmışdır. Kənd təsərrüfatı məhsulları
istehsalçılarına subsidiyaların və vergi güzəştlərinin
verilməsi nəticəsində son 5 il ərzində kənd
təsərrüfatında məhsul istehsalının nominal dəyəri
2,4 dəfə artmış, bu dövr ərzində aqrar sahədə
yaradılan əlavə dəyər və real artım səviyyəsi
25,1 faiz təşkil etmişdir.
Sahibkarlığın
inkişafı istiqamətində həyata keçirilən ardıcıl
tədbirlər Azərbaycanın beynəlxalq səviyyədə
islahatçı ölkə kimi tanınmasını təmin
edir, ölkə xarici investisiyaların cəlbinə imkan
yaradır. Davos Dünya İqtisadi Forumunun 2008-ci il üzrə
hesabatında Azərbaycan rəqabətqabiliyyətlilik sahəsində
66-cı, "Qoldman Saks" təşkilatının analoji
hesabatında isə Azərbaycan 61-ci yeri tutmuşdur. Beynəlxalq
Maliyyə Korporasiyasının dünya ölkələrində
biznes mühitinə dair hazırladığı "Doing
Business - 2009" hesabatında Azərbaycanın
"islahatçı ölkə" elan edilməsi - investisiya
mühitinin cəlbediciliyi baxımından
respublikamızın 33-cü yeri tutması da yüksək
göstəricidir.
Nazirlər Kabinetinin son
iclasının yekunları deməyə əsas verir ki, Azərbaycanın
enerji təhlükəsizliyinin təmini, habelə
respublikamızın zəngin karbohidrogen ehtiyatlarının
Avropa bazarlarına nəqlində neft kəmərlərinin
şaxələndirilməsi də hökumət
üçün vacib məsələlərdən biri olaraq
qalır. Prezident İlham Əliyevin diplomatik səyləri nəticəsində
Azərbaycan bu gün regionda hansısa ölkədən enerji
asılılığı olmayan, tələbatını
daxili imkanlar hesabına ödəməyə qadir yeganə
respublika kimi çıxış edir. Uğurla həyata
keçirilən enerji siyasətinin məqsədi Azərbaycanın
dünya bazarına çıxışını
artırmaq, həmin bazarlar üçün alternativ mənbə
yaratmaq, habelə dünya bazarına
çıxışın şaxələndirilməsini təmin
etməkdən ibarətdir və bu da beynəlxalq ictimaiyyətin
maraqlarına tamamilə cavab verir.
Ötən ilin
mayında Ukraynada, noyabrında isə Bakıda təşkil
olunmuş enerji sammitləri bir daha təsdiqləmişdir ki,
etibarlı enerji təhlükəsizliyinin təminatı məsələsi
düşünülmüş strategiya əsasında
genişmiqyaslı tədbirlərin həyata keçirilməsini
nəzərdə tutur. Bunun üçün ilk növbədə
qabaqcıl texnologiya əsasında alternativ enerji
daşıyıcıları şəbəkəsi
yaradılmalı, zəruri infrastruktur formalaşdırılmalıdır.
Xaricdən enerji asılılığının
azaldılması baxımından boru kəmərlərinin
geosiyasi nöqteyi-nəzərdən təhlükəsiz
marşrutlarla çəkilişi təmin olunmalı, habelə
alternativ enerji mənbələrinin işə salınması
istiqamətində ciddi addımlar atılmalıdır. Bu
baxımdan Xəzər hövzəsinin qaz ehtiyatlarının
nəqlində əsas ağırlığı üzərinə
götürəcək Nabukko layihəsinin əhəmiyyəti
xüsusi vurğulanmalıdır.
Neft kəmərlərinin
şaxələndirilməsi siyasətinə
üstünlük verən Azərbaycan öz neftini
üç boru kəməri - Bakı-Tbilisi-Ceyhan,
Bakı-Supsa və Bakı-Novorossiysk xətti vasitəsilə
Avropa bazarlarına çıxarır. Növbəti layihə
kimi Odessa-Brodı-Plotsk-Qdansk marşrutunun
reallaşdırılması nəzərdə tutulur. Bu məqsədlə
"Sarmatiya" adlı müştərək şirkətin
təsis edilməsi də prosesin yaxın perspektivdə sürətlənəcəyinə
işarədir. Hazırda şirkət layihənin
texniki-iqtisadi əsaslandırma işlərini həyata
keçirir. Bundan sonra Xəzər dənizinin nəhəng
enerji resursları üçün Avropa bazarlarına əlavə
nəqledilmə marşrutunun reallaşdırılması
istiqamətində əməli addımlar atılacaqdır. Eyni
zamanda həmin layihə Xəzər-Qara dəniz-Baltik dənizi
regionlarında yerləşən dövlətlər
arasında səmərəli regional əməkdaşlığı
daha da möhkəmləndirəcəkdir.
Bir müddət əvvəl
Rusiya ilə Ukrayna arasında yaşanan növbəti qaz
problemi bir daha göstərdi ki, Azərbaycan Avropanın enerji
təhlükəsizliyi üçün ən mühüm
dövlətlərdən birinə çevrilmişdir. Respublikamız
2008-ci ildə nəinki özünü təbii qazla təmin
etmiş, eyni zamanda bir sıra region dövlətlərə
mavi yanacaq ixrac etmişdir. Nəticədə bu gün
hansısa dövlətin Azərbaycanı "qazın kəsiləcəyi"
ilə təhdid etmək imkanı yoxdur. Nazirlər Kabinetinin
son iclasında cənab İlham Əliyev bununla bağlı
demişdir: "Qazı idxal edən Azərbaycan bu gün
qazı ixrac edir və bizdən qaz almaq istəyən tərəflər
artır. Əgər 2007-ci il üçün bizə elan
edilmiş qiymət 235 dollar idisə, - baxmayaraq ki, həmin il
üçün Ermənistana təklif olunan qiymət 110
dollar idi, - indi təsəvvür edin ki, 2009-cu ilə bizə
hansı qiyməti oxuyacaqdılar. Ən azı, - yəni mən
belə hesab edirəm, - 1000 kubmetr qaza 450, bəlkə də
500 dollar! Nəzərə alsaq ki, əgər biz burada əməli,
praktik işlərə başlamasaydıq və
vaxtlı-vaxtında bunları etməsəydik, - burada mən
xüsusilə neft şirkətinin fəaliyyətini yüksək
qiymətləndirmək istəyirəm, - bizim artan tələbatımız,
ehtiyacımız 4 milyard 500 kubmetr yox, bəlkə 5 milyard, 6
milyard kubmetr olacaqdı. Onu da 500 dollara vuranda, Azərbaycan bu gün ancaq idxal qazına 2,5-3 milyard dollar pul ödəməli idi. Bax budur, bizim gördüyümüz işlər
və indi Azərbaycan özünü
tamamilə qazla təmin edir, qazlaşdırma prosesi gedir, qazlaşdırılmayan
rayonlar yoxdur".
Ölkəmizin enerji təhlükəsizliyi baxımından
ötən il
elektrik enerjisi hasilatının artırılmasına
da xüsusi diqqət yetirilmişdir. Regionların elektrik enerjisinə və qaza olan tələbatını
təmin etmək məqsədi ilə 312 milyon manat, o cümlədən Səngəçalda
gücü 300 MVt olan modul tipli
elektrik stansiyasının
tikintisinə 262,8 milyon
manat, habelə paylayıcı elektrik şəbəkələrinin yenidən
qurulmasına 120 milyon
manat vəsait sərf edilmiş, ölkənin hər bir regionuna qaz
çatdırılması barədə ölkə Prezidentinin tapşırığı
icra olunaraq, regionların qazlaşdırılmasına
82,1 milyon manat vəsait yönəldilmişdir.
Ümumiyyətlə, 2008-ci ildə bütün sahələrdə əldə
olunmuş uğurlar həm də cari ildə sürətli inkişaf üçün etibarlı
zəmindir. 2009-cu ilin dövlət büdcəsi
Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyev tərəfindən həyata
keçirilən iqtisadi
strategiyanın məntiqi
nəticəsi olmaqla,
ölkə iqtisadiyyatının
yeniləşməsini, dinamik
xarakter daşıyan sosial-iqtisadi inkişaf meyillərini, geniş vüsət alan
struktur dəyişikliklərini
özündə əks
etdirir. Bununla belə, Nazirlər Kabinetinin son iclasında haqlı olaraq vurğulanmışdır ki,
Azərbaycanda 2008-ci ildən
başlanmış antiböhran
tədbirləri bu il də
davam etdirilməlidir.
Ölkə iqtidarının müstəqil
iqtisadi siyasət yeritməsi, beynəlxalq maliyyə qurumlarının
təsiri ilə hərəkət etməməsi,
maliyyə təhlükəsizliyinin
təmini baxımından
beynəlxalq fond birjalarında,
qiymətli kağızlar
bazarında fəal iştirakdan çəkinməsi
qlobal iqtisadi böhranın respublikamıza
təsirlərini zəiflədən
əsas amillər sırasındadır. Azərbaycanın dünya maliyyə
institutlarına kapitalı,
fond aktivləri və
qiymətli kağızları
ilə fəal inteqrasiya etməməsi də ölkəmizi qlobal böhrandan qoruyur. Bundan başqa, respublika
iqtisadiyyatında müşahidə
olunan dinamik artımın fiktiv gəlirlərə, maliyyə
iqtisadiyyatına deyil,
real əmtəəyə, istehsala
əsaslanması qlobal
böhrana qarşı
etibarlı sipər rolunu oynayır.
Ötən il respublikanın bəzi kommersiya bankları likvidlik problemi üzündən istehlak və biznes kreditlərinin verilməsini dayandırsa da, Milli Bankın
həyata keçirdiyi
preventiv tədbirlər
nəticəsində bu
problem müsbət həllini
tapmışdır. Milli
Bankın İdarə
Heyətinin qərarı
ilə 2008-ci ilin dekabr ayının 1-dən
etibarən bankın uçot dərəcəsi
10 faizdən 8 faizə,
həmçinin, faiz dəhlizinin yuxarı həddi 15 faizdən 13 faizədək azaldılmışdır.
Eyni zamanda bankların həm manat, həm də xarici valyutada öhdəlikləri üzrə
məcburi ehtiyat normaları 9 faizdən 6 faizə endirilmişdir.
Uçot dərəcəsinin aşağı salınması
pul-kredit siyasətinin
yumşaldılmasına istiqamətlənmiş
addım olmaqla, maliyyə böhranının
respublikanın bank sektoruna
ciddi təsir göstərməsinin qarşısını
alır. Yəni Milli
Bank kommersiya bankları
üçün maliyyə
vəsaitlərinin ucuzlaşdırılması,
habelə ehtiyatların
azaldılması siyasətini
irəli sürərək
likvidlik probleminin aradan qaldırılmasına
nail olmuşdur. Bank sistemində likvidlik səviyyəsinin məqbul
həddə saxlanması
bankların kredit fəaliyyətinin davamlılığını
təmin etməklə
yanaşı, qeyri-neft
sektorunda iqtisadi artım dinamikasının
qorunmasında mühüm
rol oynayır. Görülən tədbirlər nəticəsində
mərkəzləşdirilmiş kredit bazarında da yenidən fəallaşma müşahidə
olunur.
Nazirlər Kabinetinin son iclasında antiböhran tədbirləri
sırasında 2009-cu ildə
büdcədən maliyyələşən
təşkilatlarda maliyyə
nizam-intizamına diqqətin
artırılmasının, lüzumsuz xərclərin
azaldılmasının vacibliyi
xüsusi qeyd edilmişdir. Kommunal, istehlak, enerji, yanacaq, qaz, su
sərfiyyatının qənaətlə
aparılması, kommunal
sektorda fəaliyyət
göstərən təşkilatlar
tərəfindən alınan
materialların və yanacağın dəyərinin
vaxtında və tam ödənilməsi, fiskal
orqanlar tərəfindən
vergi və rüsumların dövlət
büdcəsinə toplanmasının
şəksiz təmin
olunması da vacib məsələlər
kimi önə çəkilmişdir.
Nazirlər Kabinetinin
2008-ci ilin sosial-iqtisadi
yekunlarına həsr olunmuş iclası ilə bağlı yekun qənaət bundan ibarətdir ki, Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyev indiyə qədər sosial-iqtisadi sahədə həyata keçirilmiş tədbirlərlə
kifayətlənmir və
ölkə vətəndaşlarının
sosial rifah halının yüksəldilməsi
məqsədinə xidmət
edən islahatların
sistemli olaraq həyata keçirilməsini
vacib sayır. Ölkə başçısı hesab
edir ki, dövlətin sosial sahədə həyata keçirdiyi islahatların
son hədd göstəricisi
olmamalı, insanların
firavan yaşayışı,
problemlərinin həlli
üçün atılan
addımlar sistemli və ardıcıl xarakter daşımalıdır.
Məhz bu mütərəqqi yanaşma da Azərbaycan vətəndaşlarında
ölkənin inkişafı
ilə bağlı nikbin qənaətləri gücləndirir və mövcud siyasi kursa rəğbəti artırır.
Müşfiq Atakişiyev
iqtisad elmləri doktoru,
professor
Azərbaycan.-2009.-30 yanvar.-S.4.