MƏKTƏB
YOXSA PEŞƏ?
“BAKI TƏHSİLİ”
“doqquzuncular”ın meyl və maraqlarını
araşdırdı
Bu
il ilk dəfə olaraq IX siniflərdə imtahanlar mərkəzləşdirilmiş
qaydada keçiriləcək. Bu isə təhsilin sonrakı
pilləsinə hazırlığın mühüm mərhələsi
olmaqla bərabər uşaqların gələcək taleyi barədə
qəbul edəcəkləri qərara təsir göstərən
mühüm amildir. Məlumdur ki, 11 illik təhsildən sonra
attestat ala bil-məyəcəyi ehtimalını göz
önünə alan şagirdlər və onların valideynləri
ən doğru seçimin peşə təhsili ol-ması qənaətinə
gəlirlər. Amma bu barədə rəylər də birmənalı
olmadığından, müxtəlif fikirlər səsləndi-rilir.
Bəziləri üçün peşə təhsili əsas
olsa da, digərləri üçün 11 illik təhsil
vacibdir. Bəs görəsən “doq-quzuncular” özləri nə
düşünür? Həyatlarının bu mühüm mərhələsində
qərar qəbul etmək məsuliyyəti-ni dərk edirlərmi?
“Bakı
Təhsili”nin qarşısına qoyduğu məqsədlərdən
biri də təhsil sistemində
baş verən yeniliklərə icti-maiyyətin münasibətini
öyrənmək olduğundan “Reyd” rubrikamızın budəfəki
mövzusunu məhz bu-nunla bağlı seçdik. “Doqquzuncular”la
görüşərək tədris ilinin sonundakı
imtahanın onların həyatında hansı dəyişiklikləri
yarada biləcəyi ilə maraqlandıq. Öncə onu qeyd edək
ki, onlar ilk dəfə mərkəzləş-dirilmiş
qaydada imtahan verəcəklərinin həyəcanını
yaşayırlar. Bunun təhsilin inkişafındakı rolunu
yüksək qiymətləndirsələr də
narahatlıqları az deyil. İmtahan suallarından tutmuş təkrar
imtahan şansı-na qədər bir çox məsələlərlə
maraqlanırlar. Sorğumuzun iştirakçısı olan IX
sinif şagirdləri ilə söhbət-dən ümumi bir nəticəyə
də gəlmək olardı - bu da onların peşə təhsilinə
marağının artmasıdır. Hazırda fəaliyyət
göstərən peşə təhsili müəssisələrinin
onların istək və tələblərinə hansı
qaydada cavab vermə-si barədə də
danışacağıq. Ancaq
bu barədə bir qədər sonra. Hələlik isə ilk olaraq
getdiyimiz 306 say-lı məktəbin “doqquzuncular”ının
fikirlərini sizinlə bölüşək.
OĞLAN ŞAGİRDLƏR NƏYİ
SEÇİR?
Qeyd
edək ki, 631 şagirdin təhsil aldığı məktəbdə
2 IX sinif var. Sinif
otağının çatışmazlığı səbəbin-dən
məktəbin ibtidai sinif şagirdləri hətta üç
növbədə təhsil alır. 48 şagirdin IX sinifdə
oxuduğu məktəbdə ilk sınağın nəticələrinin
yaxşı olduğunu bildirən direktor Cümşüd
Hüseynovun sözlərinə görə, ötən tədris
ilində 8 şagird təhsilini peşə məktəbində
davam etdirib. Bu il də məktəblə vidalaşıb
peşə təhsilinə yiyələnmək istəyənlər
az deyil. Maraqlıdır ki, bu fikirdə olanlar əsasən
oğlanlardır. Qız-lar isə təhsillərini davam
etdirib ali təhsil almaq niyyətlərini bəyan edirlər. Beləliklə,
öncə IX a sinfi-nin 23 şagirdinin fikirləri ilə
tanış olaq. Maraqlıdır ki, şagirdlərin
böyük əksəriyyəti, daha doğrusu 18 nəfəri
təhsilini sonrakı mərhələdə davam etdirib ali məktəbə
sənəd vermək arzusundadır. Peşə təhsili
almaq istəyənlərin sayı isə cəmi 5 nəfərdir
və onların beşi də oğlandır. Sorğunun nəticələri
göstərir ki, peşə təhsili almaq istəyənlərdən
biri musiqiçi, biri maşinist, biri
mühərrik ustası, digəri isə dəmiryolçu
olmaq istəyir. Bir nəfər isə IX sinfi bitirdikdən
sonra texnikuma daxil olmaq istəsə
də, hansı peşəni seçəcəyini hələ
dəqiqləşdirməyib. O ki qaldı təhsilini davam
etdirmək niyyətində olanlara, onların ca-vabları daha
maraqlıdır. Bir məqamı qeyd etmək yerinə
düşər ki, şagirdlər sorğumuzu yazılı
şəkildə cavablandırdılar. “Təhsilimi davam etdirəcəm”
- deyə sualımızı cavablandıran şagirdlər
arasında id-manla məşğul olmaq istəyənlərlə
yanaşı biznesmen olmaq arzusunda olanlar da var. O da
maraqlıdır ki, şagirdlərin yarıdan çoxu “ali məktəb”
ifadəsindəki “ali” sözünü, o cümlədən
sahib olmaq istədik-ləri peşənin adını da
böyük hərflərlə yazıb.
Cavablara
diqqət yetiririk. Məlum olur ki, şagirdlərin əksəriyyəti
ali məktəbə qəbul olunmaq arzusunu bəyanlasa da,
hansı ixtisası seçəcəklərini hələ qətiləşdirməyiblər.
Ona görə də “Təhsilimi davam etdi-rəcəm” deməklə
kifayətləniblər.
Cavablardan
aydın olur ki, oğlanlar
arasında "biznesmen" olmaq istəyənlər
var. Hüquqşünas olmaq istəyənlər
isə sayca digərlərini üstələyir - 3 nəfər.
Üstəlik onların hər üçü
oğlanlardır. Həkim olmaq is-təyənlər 2 nəfərdir,
nəticələr göstərir ki, qızlar “ağ xalat”
geyinməyə daha maraqlıdır.
İdmanla
məşğul olmaq istəyən, özünü gələcəyin
arxeoloqu, müğənnisi, müəllimi kimi də görmək
istə-yənlər var. Müəllimliyə
maraq göstərənlər qız, idmanla, arxeologiya ilə
maraqlanan oğlanlardır. Musi-qiçi olmaq istəyənlər
də iki nəfərdir.
VALİDEYNLƏR ÖVLADLARINI HARA YÖNƏLDİRLƏR?
IX
b sinfində təhsil alan şagirdlər arasında da
seçimini edənlərlə yanaşı bunu gələcəyin
öhdəsinə bu-raxanlar var. Ancaq IX a sinfində təhsil
alan həmyaşıdlarından fərqli olaraq IX b sinfinin 23
şagirdi arasında peşə təhsili almaq istəyənlər
daha çoxdur. Sorğunun cavabı göstərir ki,
şagirdlərdən 8 nəfəri təhsilini peşə məktəbində
davam etdirmək niyyətindədir. Onlardan da yalnız 3 nəfəri
yiyələnmək is-tədəyi peşə barədə qərarını
verib. Bir nəfər tibb bacısı, biri xanəndə, biri
isə rəssam olmaq istəyir. Di-gər 5 nəfər peşə
məktəbinə gedəcəyini bildirsə də, hələlik
məhz hansı peşəyə yiyələnəcəyini dəqiqləş-dirməyib. Bunun səbəblərindən biri
gələcəyin bu mühüm qərarının verilməsində
valideynlərin rolu ilə bağlıdır. Amma tək səbəb
bu deyil. Uşaqlarla söhbətdən aydın olur ki, onlar
hansı peşəni seçəcəkləri-ni sadəcə
olaraq bilmirlər, çünki hansı peşə məktəbində
hansı peşəyə yiyələnə biləcəkləri
barədə mə-lumatları yoxdur.
Haşiyə:
Müşahidələr göstərir ki, son zamanlar mərkəzləşdirilmiş
buraxılış imtahanları ilə əlaqədar pe-şə
təhsilinə maraq və tələbat artıb. Bu isə
peşə məktəblərinin təbliğatının zəiflətməsinə,
başqa sözlə desək, şagird qəbulu
üçün əvvəlki illərdə olduğu kimi
axtarışa çıxmasına ehtiyacı aradan
qaldırır. Ar-tıq onlar şagirdləri yox, şagirdlər
onları axtarır. Bir neçə il əvvəl məktəblərlə
sıx əməkdaşlığa maraq göstərən, dərs
ilinin ortasından etibarən yollarını tez-tez təhsil
müəssisələrindən salaraq elanlarını ve-rən,
şagird və valideynlərlə görüşlər
keçirən, başqa sözlə desək, fəaliyyət
göstərməsi üçün uşaqlara ehtiyacı
olan peşə məktəbləri artıq bu zəhmət və
əziyyətə ehtiyac duymur. Bu isə son nəticədə
şa-girdlərin öz istək və bacarıqlarına
uyğun peşəyə yiyələnmələrinə mane
olur. Əmək bazarındakı tələba-tı
düzgün qiymətləndirərək peşə
seçimi zamanı məhz bu amilə diqqət yetirənlər
azlıq təşkil edir. Bir çoxları sadəcə
peşəyə yiyələnmək xatirinə seçim etmək
məcburiyyətində qalır ki, bu da bizi gələcəyin
daha bacarıqlı mütəxəssislərindən
məhrum edir. Dəblə ayaqlaşmaq istəyi, qız və oğlanların ənənəvi
peşə arzuları da buna təsir göstərən amillərdən
biridir. Sorğumuzun nəticələri peşə təhsilinə
maraq və tələbatın artdığı bir zamanda
peşə məktəblərinin, liseylərin fəaliyyətlərini
daha da genişləndirərək təbliğatını
doğru yöndə qurmasının vacibliyini də önə
çıxarır. Şagird və valideynlərin əsas istəyi
bu-dur.
Sinfin
digər şagirdləri təhsillərini davam etdirmək və
ali məktəbə qəbul olunmaq arzusundadır. Am-ma onlar da
hələ gələcək peşələri ilə
bağlı qərar verməyiblər. Yalnız bir nəfər
hüquqşünas olmaq arzu-sunu bəyan edib. Şagirdlərdən
biri isə təhsilini necə davam etdirəcəyinin mərkəzləşdirilmiş
buraxılış imtahanının nəticəsindən
asılı olacağını qeyd edib. Digər 13 nəfər
isə gələcəyini ali təhsilli mütəxəssis
kimi təsəvvür edir. O ki qaldı hansı ixtisasa yiyələnmək
istəmələrinə, bu barədə qəti qərar vermək
üçün hələlik tez olduğunu
düşünürlər.
ŞAGİRDLƏR ARASINDA DƏB OLAN
PEŞƏLƏR HANSILARDIR?
Daha
sonra getdiyimiz 159 saylı məktəbdə isə vəziyyət
bir qədər fərqlidir. O baxımdan ki, bu təhsil müəssisəsində
şagirdlər arasında məşhur peşələr də,
peşə məktəbləri, texnikumlar, kolleclər də
artıq müəyyənləşdirilib. Direktor Vahid Xəlilovun
sözlərinə görə,
məktəbdə 1192 şagird təhsil alır və
on-ların da 97-si “doqquzuncular”dır. 5 sinifdə təhsil alan
“doqquzuncular” arasında peşə öyrənməyə
maraq göstərənlər var və belələrinin
sayı az deyil. Hələ ötən il məktəbin 17
şagirdi təhsilini müxtəlif peşə məktəblərində,
texnikumlarda davam etdirib. Artıq qız və oğlanlar
arasında dəbdə olan, maraq doğuran peşələr də
müəyyənləşdirilib. Qızlar və
oğlanların zövqü kimi istəyi də fərqlidir.
Qızlar əsa-sən dərzi, saç ustası kimi evdə
də sərbəst şəkildə məşğul ola biləcəkləri
peşələrə yiyələnmək istəyirlər.
Oğlanlar isə boyaq ustalığına, tikintinin müxtəlif
sahələrinə meyl göstərirlər ki, bunu da son illər
ölkə-mizdə aparılan tikinti-quruculuq işləri ilə
əlaqələndirmək olar. Başqa sözlə, tikinti
sektorunun inkişafı əmək bazarında işçiyə
olan tələbatı də artırıb və bəzi ailələr
bunu gözdən yayındırmır. Digər məqam həm
qız, həm də oğlanlar arasında kompüterə olan
marağın artmasıdır. Kompüterə yiyələnməklə
iş ta-pa bilmək şanslarının daha da
artdığını düşünən şagirdlər
peşə seçimində buna da diqqəti yönəldirlər.
159
saylı məktəbin şagirdlərinin hansısa bir peşəyə
yiyələnmək marağının yaranmasında peşə
məktəb-lərinin də rolu var. 306 saylı məktəbdən
fərqli olaraq bu müəssisədə peşə məktəblərinin
təbliğatının zəifliyindən şikayətlənmirlər.
Direktor bildirir ki, hər dərs ilinin sonuna yaxın peşə
məktəblərinin nü-mayəndələri şagirdlərlə
görüş keçirir. Bu da şagirdlərin və
onların ailələrinin son qərarını verməsinə
təsir göstərir.
Şagirdlərlə
görüşümüz zamanı onların fikirlərini
dinləyib, təhsillərini necə davam etdirəcəkləri
ilə ma-raqlandıq. Məlum oldu ki, onlar da digər həmyaşıdları
kimi mərkəzləşdirilmiş buraxılış
imtahanlarını ümumilikdə bəyənsələr də,
yeni qaydanın məhz onların təhsil aldığı
dövrə təsadüf etməsinə təəssüf-lənirlər.
Beləcə, 21 şagirdin təhsil aldığı IX a sinfində
təhsilini peşə məktəbində, texnikumda davam
etdirmək niyyətində olanların sayı ilə
maraqlanırıq. Məlum olur ki, 11 nəfər IX sinifdən
məktəblə vi-dalaşmaq niyyətindədir. Onların
da altısı qızdır. Qızlardan hansı peşəyə
yiyələnmək istədiklərini so-ruşduqda
böyük əksəriyyət rabitəçi olmaq istədiyini
deyir. Aralarında ibtidai sinif müəllimi olmaq is-təyən,
Maliyyə-kredit, Sənaye-pedaqoji texnikumuna qəbul
olunmağı arzulayanlar da var. Yalnız şa-girdlərdən
biri hələ hansı peşənin arxasınca getmək istədiyini
müəyyənləşdirməyib. Bu dəfə də
peşə seçimində hansı amili nəzərə
aldıqları ilə maraqlanırıq. Məlum olur ki, rabitəçi
peşəsinə yiyələnəcəklə-ri təhsil
müəssisəsi yaxınlıqda yerləşir. Odur ki, ailələr
bu amili - məsafə amilini göz önündə tutaraq
övladlarının təhsilini məhz orada davam etdirməsi
qərarına gəlib. Amma əsas səbəb təkcə
bu deyil. Uşaqların sözlərinə görə, rabitə
gəlirli və inkişaf edən sahə olduğundan daha
asanlıqla iş tapa biləcək-lərini
düşünürlər. Amma ATS-lərin
elektronlaşdırılması ilə rabitəçilərə
olan tələbatın da tədricən ara-dan qalxacağı
fikri onları narahat edir.
PEŞƏ YÖNÜMÜ ÜZRƏ
TƏBLİĞAT YETƏRİNCƏDİRMİ?
IX
c sinfində apardığımız söhbət zamanı
aydın olur ki, dərsdə iştirak edən 20 şagirddən
5-i təhsilini məktəbdə davam etdirmək istəmir.
Onların da dördü qızlardır. Biri Tibb Texnikumuna
daxil olmaq istəyir, digər həmyaşıdları pedaqoji,
mədəni-maarif, maliyyə-iqtisad texnikumlarını
seçib. Aralarında-kı yeganə oğlan isə rabitəçi
olmaq niyyətindədir. Peşə təhsili almaq istəməsinin
səbəbini isə “attestat ala bilməyəcəyəm” -
deyə izah edir.
IX
ç sinfində də vəziyyət oxşardır. Biri evdə
təhsil olmaq şərtilə sinifdə cəmi 15 şagird
var ki, onların da nə az, nə çox - düz 11 nəfəri məktəbdə
son günlərini keçirdiyini düşünür. Sinfin
cəmi 4 şagirdi təhsilini
X sinifdə davam etdirəcək. Uşaqların hansı
peşəyə maraq göstərmələri ilə
maraqlanırıq, bu dəfə də “rabitə”- deyə
cavablar alırıq. Bundan başqa, maliyyəyə, pedaqoji sahəyə,
musiqiyə, idmana meyl göstərənlər də var.
Sözarası öyrənirik ki, ötənilki “doqquzuncular”ın
da əksəriyyəti məhz rabitə-çi peşəsini
seçib.
IX
b sinfinin 19 şagirdindən 5 nəfəri peşə öyrənməyə
meyllidir. Burada da rabitəçi olmaq istəyən
var. Onlarla yanaşı telefon ustası, rəssam
olacağını deyən, maliyyə-kredit, pedaqoji texnikumu seçən-lər
də var. Rabitəçi kimi iş tapmağın daha asan
olacağını deyirlər. Telefon ustası olmaq istəyən
həm-söhbətim isə işsiz qalmayacağına əmindir.
Buna görə də artıq təhsilini hansı kollecdə
davam etdirəcə-yini müəyyənləşdirib.
Son
həmsöhbətlərimiz IX d sinfinin şagirdləri oldu.
Öyrənirik ki, 20 şagirddən 7-si IX sinifdən get-mək
istəyir. Getmək niyyətində olanlar əllərini
qaldırır və bu dəfə yaranan vəziyyətdən
məktəbin di-rektor müavini də təəccüblənir.
Çünki IX sinifdən məktəblə vidalaşmaq istəyənlər
arasında yaxşı oxuyanlar da var. Səbəbi ilə
maraqlandıqda aydın olur ki, attestat ala bilməyəcəklərini
və ya ali mək-təbə daxil ola bilməyəcəklərini
düşünürlər. Şagirdlərdən biri fikrini
belə ifadə edir: “Hələ ki, yaxşı oxuyuram. Amma
inanmıram ki, ail məktəbə qəbul oluna bilim. Ona
görə də IX sinifdən peşə öyrən-mək
istəyirəm”.
O
ki qaldı həmsöhbətimin hansı peşəni
seçəcəyinə, bunu hələ müəyyənləşdirməyib.
Uşaqlarla qısa söhbətdən aydın olur ki,
dövrün ən məşhur, ən gəlirli və ən
çox tələbat olan ixitsasları sırasında vergi,
bank işi kimi ixtisasları ön sırada görürlər.
Ancaq məktəbdə yaxşı oxumadıqlarından ali məktəblərdə
bu ixtisaslara yiyələnmək arzularının da gerçək
olacağı fikrindən uzaqdırlar. Əvəzində
maşın ustası, telefon ustası, rabitəçi olub
işsiz qalmayacaqlarına inanırlar.
Bunlar
paytaxtın 2 təhsil müəssisəsinin şagirdlərinin
timsalında “doqquzuncular”ın vəziyyəti,
düşün-cələri ilə tanışlığa az
da olsa imkan yaradır. Görünən odur ki, şagirdlər
arasında peşəyönümlülüklə
bağlı maarifləndirmə, təbliğat işinin
aparılmasına böyük ehtiyac var.
ELNARƏ
Bakı təhsili.- 2010.- 23 aprel.- S. 4-5.