İnformasiya texnologiyalarının dinamik
inkişafı Azərbaycanın elmi-intellektual
yüksəlişini təmin edir
Bəşər
sivilizasiyasının hazırkı sosiomədəni mərhələsində
hansısa dövlətin və ya
xalqın inkişafını müasir informasiya və kommunikasiya
texnologiyaları olmadan təsəvvür
etmək çətindir. Xüsusən də ictimai
həyatın bütün sahələri
üzrə operativ məlumatların
"qəbulu" zərurəti müasir
texnologiyalardan istifadəni insan
cəmiyyətinin zəruri mənəvi-fizioloji və sosial tələbatlarından birinə çevirir.
Bütün dünyada informasiya və
kommunikasiya texnogiyalarının (İKT) - internet şəbəkəsinin,
ənənəvi və rəqəmsal radio-televiziya sistemlərinin,
eləcə də digər interaktiv audiovizual vasitələrin
sürətli inkişafı "informasiya seli"nin
insanın taleyində, onun yaşam tərzində mühüm
rol oynadığını bir daha qabarıq göstərir.
Dövrünün görkəmli
diplomatı olmuş Taleyranın söylədiyi bir fikir bu məqamda
lap yerinə düşür: "Kimin informasiyası
çoxdursa, onun döyüş meydanında
üstünlüyü labüddür". İnformasiyalı
cəmiyyət quruculuğu ta qədimdən bugünədək hər bir sivil və demokratik dövlətin əsas hədəflərindən
biri kimi özünü göstərir. Belə bir cəmiyyətin formalaşmasında "texnologi yükü"
üzərinə götürən İKT müasir
dövrdə iqtisadi tərəqqinin, o cümlədən "insan
inkişafı indeksi"nin
vacib meyarlarından birinə çevrilmişdir. Başqa sözlə,
İKT hər bir dövlətin demokratiklik səviyyəsini müəyyən
edən amillərdən biri olaraq cəmiyyətdə şəffaflıq və
hesabatlılığın yüksək səviyyədə
qorunmasına, insanların dövlət və qeyri-dövlət
strukturlarından operativ informasiya
almaq, onlara birbaşa müraciət etmək
imkanlarının genişlənməsinə imkan
yaradır.
Beləliklə, İKT
qloballaşma dövründə sosial-iqtisadi formasiyanın -
informasiya cəmiyyətinin yaranması və
formalaşmasının əsasını, bünövrəsini
qoyur. İnformasiya
cəmiyyətinin strateji hədəfi isə
yaşından, dilindən, dinindən, irqindən, sosial və siyasi mənsubiyyətindən,
həmçinin zaman və məkandan asılı olmayaraq, bütün
insanların informasiya, bilik
tələbatını ödəməkdən, onlar arasında sosial kommunikasiya mühiti yaratmaqdan, bilik və
düşüncələrini, istədikləri məlumatı
ictimaiyyətə çatdırmaqdan ibarətdir. İKT-nin cəmiyyətdə
müstəsna rolu həm də onunla şərtlənir ki,
o, informasiya bolluğunun yaradılması yolu
ilə mövcud problemlərin həllinə
çalışır. İnformasiya cəmiyyətində
kompüter, internet əsas
texniki vasitə olaraq
informasiyanın toplanması, saxlanması, emalı, ötürülməsi
və digər mühüm funksiyaları
həyata keçirir.
Kompüterlərin sayı, internetə
qoşulma və çıxış imkanlarını
xarakterizə edən indikatorlar və statistik göstəricilər
əsasında ayrı-ayrı ölkələrdə
informasiya cənmiyyətinin qurulması səviyyəsini və
inkişaf dinamikasını qiymətləndirmə mexanizmləri
mövcuddur. Bu baxımdan, son illər Azərbaycanın adı İKT-nin inkişafı və informasiyalı
cəmiyyətin formalaşması üzrə reytinq
göstəricilərində MDB məkanında öncüllər
sırasında çəkilir. Respublikamızın bu sahədə MDB-də lider
dövlət olmasını Ümumdünya
İqtisadi Forumunun
"Qlobal İnformasiya
Texnologiyası Hesabatı 2009-2010" adlı sənədi də
göstərir. Azərbaycanda şəbəkə
hazırlığı indeksinə görə 64-cü yerə
layiq görülmüşdür
ki, bu da
MDB məkanında ən yüksək göstəricidir. Müqayisə üçün qeyd edək ki,
sözügedən indeks baxımından qonşu dövnlətlərdən Gürcüstan 93-cü, Rusiya
80-ci yerdə dayanır. Şəbəkə
hazırlığı baxımından ən pis
vəziyyət Cənubi Qafqaz dövlətləri
arasında Ermənistandadır. Reytinq
cədvəlində Ermənistan 101-ci yeri
tutur.
Bu göstərici deməyə əsas
verir ki, həyata keçirilən məqsədyönlü və
ardıcıl dövlət siyasəti respublikamızda
informasiya-kommunikasiya texnologiyalarının yeni prioritet sahə
kimi inkişafına əlverişli şərait
yaratmışdır. İKT müasir cəmiyyətin
vacib infrastrukturu,
iqtisadiyyatın real sektoru,
məhsuldarlığın artım amili və
müasir humanitar
inkişafın katalizatoru olaraq,
Azərbaycanda energetika sektorundan
sonra ən dinamik inkişaf edən ikinci sahədir.
"İqtisadi inkişaf sürətinə
görə Azərbaycan qabaqcıl ölkələr
sırasındadır. Biz
bu maddi dəyərləri,
iqtisadi potensialımızı insan kapitalına çevirməliyik. Çünki insanın savadı, biliyi onun gələcək
həyatını müəyyən edir,
ölkənin hərtərəfli inkişafına xidmət edir və beləliklə, ölkənin intellektual potensialı da
möhkəmlənir. Bu gün vaxt
gəlibdir ki, biz məhz
bu sahəyə sərmayələr qoyaq" - deyən Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyev
ilk gündən neftdən əldə olunan gəlirlərin insan
kapitalına çevrilməsi istiqamətində məqsədyönlü
siyasət həyata keçirir.
Bu da təsadüfi deyildir ki, cənab
İlham Əliyev prezident seçildikdən sonra ilk xarici səfərə
BMT-nin mandatı altında Cenevrədə təşkil
edilmiş İnformasiya Cəmiyyəti üzrə Dünya
Sammitində iştirakla başlamışdır. Azərbaycan Prezidenti həmin sammitdə bəyan etmişdir ki, XXI əsrdə
informasiya və kommunikasiya
texnologiyalarının inkişafı Azərbaycanın sosial-iqtisadi inkişafında prioritet
sahələrdən biri kimi
nəzərdən keçirilir. Cənab İlham Əliyevin "Qara
qızılı insan qızılına, intellektual potensiala
çevirək" tezisi İKT-nin
Azərbaycan cəmiyyətindəki inkişafını
stimullaşdıran ən başlıca amildir.
Bu gün Azərbaycanda
uğurlu neft
iqtisadiyyatının estafetinin qəbulu,
neftdən sonrakı iqtisadi prioritet sahə yüksək texnologiyalar,
o cümlədən İKT sayılır.
2005-cü il noyabrın 16-18-də
Tunisdə İnformasiya Cəmiyyəti üzrə sammitin Təşkilat
Komitəsinin üzvü və sponsorlarından biri də məhz
respublikamız olmuşdur. Bu sammitdə
XXI əsrin yeni
çağırışı "İnformasiya-kommunikasiya
texnologiyalarının cəmiyyətin demokratikləşməsində
və insan hüquqlarının
qorunmasında rolu" elan
olunmuşdur. Həmin tezisin
əsas müəlliflərindən biri də
məhz Azərnbaycandır.
Respublikamızda təbii sərvətlərin
hasilatından əldə olunan vəsaitlərin böyük
qisminin məhz elm və təhsilə, informasiya
texnologiyalarının inkişafına yönəldilməsi
inkişaf etmiş bir sıra dövlətlərin təcrübəsində
özünü doğrultmuşdur. Elm və təhsil,
yüksək ixtisaslı kadr potensialı bu gün hər bir dövlətin davamlı sosial-iqtisadi,
mədəni-intellektual yüksəlişinin əsas təminatı
qismində çıxış edir. Bunu ABŞ, Almaniya, Yaponiya, Şimali Koreya, Finlandiya, İsrail və digər dövlətlərin iqtisadi inkişaf
strategiyasına nəzərən əminliklə demək olar. Yalnız bir faktı vurğulamaq kifayətdir ki,
bu gün
Finlandiyanın tanınmış "Nokia"
şirkətinin informasiya texnologiyaları
sahəsində əldə etdiyi gəlirlər
müsəlman ölkələrinin, karbohidrogen
ehtiyatları istisna olunmaqla,
digər gəlirlərindən çoxdur.
Hazırda dövlət səviyyəsində
həyata keçirilən innovasiya siyasətinin başlıca
hədəfi İKT infrastrukturunun iqtisadi bazasını
durmadan yüksəltmək, bu sahənin inkişafının
ümumi daxili məhsulun formalaşmasındakı xüsusi
çəkisini artırmaqdır. İKT sahəsində
lider olmaq və iqtisadi inkişafı təmin etmək üçün informasiya
cəmiyyətini səciyyələndirən informasiya
və kommunikasiya, habelə innovasiya texnologiyalarının ilk
mərhələdə istifadəçisi, daha
sonra istehsalçısına çevrilmək
son dərəcə zəruridir.
Ölkədə İKT fəaliyyətinin
əsas prinsipləri Azərbaycan Respublikasının
İnkişafı Naminə İKT üzrə Milli Strategiyada
(2003 - 2012-ci illər) öz əksini tapmışdır. Bu
sənəd əsasında son illərdə
"Elektron imza və
elektron sənəd haqqında", "Elektron ticarət haqqında", "İnformasiya əldə etmək
haqqında" və "Telekommunikasiya
haqqında", "Poçt rabitəsi
haqqında" kimi mühüm
qanunlar, "Azərbaycan Respublikasında telekommunikasiya sahəsinə dair
siyasət planı", "Azərbaycan Respublikasının
inkişafı naminə informasiya və kommunikasiya texnologiyaları üzrə Milli Strategiya" və
"Azərbaycan Respublikasında rabitə və informasiya texnologiyalarının inkişafı
üzrə 2005-2008-ci illər üçün
Dövlət Proqramı (Elektron Azərbaycan)"
qəbul edilmişdir. Bütün bu
sənədlər rabitə və informasiya
texnologiyaları sahəsi üzrə geniş
islahatların aparılmasını, tənzimləmə prosedurunun təkmilləşdirilməsini, telekommunikasiya şəbəkələrində
geniş modernləşmə işlərinin
aparılmasını, internetin sürətli
inkişafını təmin etmişdir.
Dövlət
başçısının 22 oktyabr 2005-ci il tarixli fərmanı
ilə "Azərbaycan Respublikasında rabitə və
informasiya texnologiyalarının inkişafı üzrə
2005-2008-ci illər üçün Dövlət
Proqramı" bu sahədə kompleks tədbirlərin həyata
keçirilməsini təmin edən, rabitə və informasiya
texnologiyalarının hökumətin fəaliyyətində
geniş tətbiqinə imkan yaradan mükəmməl
konsepsiyası olmuşdur. Proqramda nəzərdə
tutulmuş tədbirlər nəticəsində
2008-ci ildə Azərbaycan informasiya
texnologiyalarının inkişafı sahəsində umumdünya orta göstəricilərini
ötmüş, bu sektorun inkişafına 150 milyon
ABŞ dolları yönəldilmişdir. Dövlət
Proqramı, eyni zamanda,
"rəqəmsal uçurum"un, yəni informasiya uçurumu təhlükəsinin aradan qaldırılmasına xidmət etmişdir. Etiraf etməliyik ki, paytaxtda
və digər iri şəhərlərdə
müasir texnologiyalar
sürətlə inkişaf etdiyi halda, rayonlarda
bu proses nisbətən
yubanırdı. Bu baxımdan, regionlarda rəqəmsal sistemin
tətbiqi, internetin, müasir
rabitə və kommunikasiya
texnologiyalarının inkişafı olduqca
vacib idi. Bu istiqamətdə atılan addımlar sosial-iqtisadi deyil, həm də
mədəni-intellektual inkişafa, elmi tərəqqiyə öz
müsbət təsirini göstərir.
Məktəblərin kompüterləşdirilməsi,
gənclərin virtual dünyaya
çıxışının təmini və informasiya
texnologiyaları ilə işləmək vərdişlərinə
yiyənlənmələri üçün atılan məqsədyönlü
addımlar da xüsusi qeyd olunmalıdır. 2004-cü
il 21 avqust tarixdə
"Azərbaycan Respublikasında ümumtəhsil
məktəblərinin informasiya və kommunikasiya texnologiyaları ilə təminatı
Proqramının (2005-2007-ci illlər) təsdiq edilməsi
haqqında" fərman imzalayan dövlət
başçısı İlham Əliyev
gənclərin müasir biliklərə və
informasiya texnologiyalarını dərindən
mənimsəməsinə elmi-texniki zəmin
yaratmışdır. Bu proqramın
2005-2007-ci illərdə uğurla həyata
keçirilməsinin nəticəsidir ki, orta ümumtəhsil məktəblərinin V-XI
siniflərində hər 29 şagirdə 1 kompüter
düşür. Halbuki, 2003-cü ildə bu göstərici hər 1000 nəfərə
cəmi 1 kompüter idi.
2008-ci il iyunun 10-da təsdiq
edilmiş "2008-2012-ci illərdə Azərbaycan
Respublikasında təhsil sisteminin
informasiyalaşdırılması üzrə Dövlət
Proqramı" Azərbaycan Respublikasında müasir
informasiya və kommunikasiya
texnologiyalarının geniş tətbiqi
yolu ilə vahid ümummilli təhsil mühitinin
yaradılması və əhalinin bütün
təbəqələri üçün
keyfiyyətli təhsil almaq
imkanlarının təmin edilməsi məqsədinə xidmət
etmişdir.
Dövlətin apardığı məqsədyönlü
siyasətin məqsədi respublikamızı regionda rabitə
və informasiya texnologiyaları sahəsində tranzit və mərkəzi
ölkəyə çevirməkdir. Azərbaycanın yaxın
illərdə informasiya ixrac
edən ölkələrdən birinə çevrilməsi də
aparılan islahatların başlıca qayəsini təşkil
edir. Azərbaycan fibro-optik
kanalların keçdiyi əlverişli coğrafi məkanda yerləşir və bu baxımdan, respublikanın Şərqlə
Qərb arasında əlverişli informasiya
tranziti məkanına çevrilməsi
ehtimalı kifayət qədər yüksəkdir. Məhz buna görə də son zamanlar dünyanın ən böyük
kommunikasiya şirkətləri Azərbaycana
böyük maraq
göstərir. Hər ilin yanvar ayında İsveçrənin Davos şəhərində təşkil olunan ənənəvi iqtisadi
forumlar çərçivəsində
dünyanın aparıcı informasiya-kommunikasiya
texnologiyaları şirkətlərinin ("Microsoft",
"Cisco" və "İntel"
və s.) prezidentlərinin Prezident
İlham Əliyevlə görüşləri
bir daha göstərir
ki, Azərbaycanın İKT sektoru potensial
investorların diqqət mərkəzindədir. Həmin
şirkətlərin məqsədi ölkəmizlə bu sahədə sıx əməkdaşlıq
etməkdir.
Hazırda İKT-nin qlobal əməkdaşlığın
bünövrəsi kimi inkişafında dövlətlər və
xalqlar arasındakı qeyri-normal münasibətlər və
konfliktlər ən böyük maneədir. Bu gün Azərbaycan ərazisinin 20 faizinin Ermənistan tərəfindən
işğalı Cənubi Qafqazda İKT
sahəsində də regional və beynəlxalq
layihələrin həyata keçirilməsində böyük maneədir. Təkcə
Dağlıq Qarabağ adı ilə
tanınmış bu konfliktin
yox, dünyada mövcud olan digər
konfliktlərin həlli üçün də
real informasiyanın yayılmasında, sülh danışıqlarının
aparılmasında, konfliktlərin qurbanı olan
sadə xalqların düzgün məlumatlandırılmasında
İKT böyük rol
oynaya bilər və Azərbaycan bundan maksimum səmərəli
istifadə edir.
Bütün bunlar göstərir
ki, respublikamızda
İKT-nin inkişafı
təkcə sosial-iqtisadi
amillərlə şərtlənmir. Azərbaycan bu
sektorun inkişafına həm də
ölkənin elmi-intellektual, mədəni
inkişafı, insan hüquq
və azadlıqlarının daha
etibarlı təmin olunması, ölkə həqiqətlərinin
dünya ictimaiyyətinə
çatdırılması vasitəsi kimi
baxır. Əminliklə demək olar ki, ölkədə İKT-nin
inkişafı sahəsində həyata keçirilən
strategiya respublikamızın yaxın
perspektivdə bu sahədə daha öncül mövqelərə
çıxmasını təmin edəcəkdir.
Azərbaycan Respublikasının Rabitə və İnformasiya Texnologiyaları
Nazirliyi və Azərbaycan Respublikasının
Prezidenti yanında Kütləvi İnformasiya
Vasitələrinin İnkişafına
Dövlət Dəstəyi
Fondu ilə birgə müsabiqəyə
təqdim etmək üçün.
Xalid NİYAZOV
Bakı xəbər.- 2010.- 1 dekabr.- S.12.