Qəmdə bəxti yar olan Bəxtiyar
Türk aləminin dahi
şairi, akademik, ictimai xadim, el ağsaqqalı Bəxtiyar
Vahabzadənin Haqqa qovuşmasından il yarım da
keçdi... 10, 100, 1000 və daha neçə-neçə il
və əsrlər də keçəcək, fəqət onun
adı, Azərbaycanın müstəqillik tarixindəki rolu,
xalqına ərmağan etdiyi ədəbi irsi əbədiyaşar
dəyər kimi heç vaxt aktuallığını itirməyəcək.
Çünki
dilimizin cahangiri olan B.Vahabzadə hələ
sağlığında klassiklik statusunu qazanan nadir şəxsiyyətlərdən
idi. Şairin ölümü ilə
ölümsüzlüyə qovuşması, həm də, Bəxtiyarsevərlər
üçün yerin altını yerin üstündən qiymətli
etdi.
B.Vahabzadə
yaradıcılığına həsr olunan kifayət qədər
müxtəlif səpgili yazılar olsa da, fəqət onun dinə,
metafizik fəlsəfəyə həsr olunan əsərləri
haqqında təhlil yazıları hələ də yetərincə
deyil. Halbuki, böyük həcmli əsərlərinin
hamısını tamamlayan şair ömrünün son illərində
dini mövzulara, xüsusən Quran hikmətinə söykənən
çoxlu şeirlər yazıb. Başqa cür ola da bilməzdi. Çünki Vahabzadə
yaradıcılığının əvvəli və sonu,
mübtədası və xəbəri Allahu-Əkbərdir:
"Allaha uzanan
ulu
bir yolun
İlkin pilləsidir
Allahu-Əkbər.
Haqqı dananların
üzünə
dəymiş
Haqqın şilləsidir
Allahu-Əkbər"
Bəxtiyar
müəllimin poeziyasında "özünü və Rəbbini
dərk" mövzusunun açılışı
şadlıqla yox, təfəkkürə stimul verən kədərlə
bağlıdır. Allahın ona ehsan etdiyi və hər
kəsin arzu etdiyi ilham pərisi onu ömrü boyu "ələmdən
nəşəyə" aparsa da, fəqət bu zirvə,
ustadın özünün etiraf etdiyi kimi, kədərlə
mümkün olub. "Şadlıq
yüngüldür, çəkisi yoxdur. Amma kədər
çəkilidir" deyən mütəfəkkirə görə:
"Kədər
düşüncədir,
qəm
düşüncədir,
Qəmin qanadında
yaradırıq
biz,
Kədərin bir
damlasında
közərən
ağıl
Közərməz
şadlığın
ümmanında
da".
Dərdini
özünə "çörək ağacı" hesab
edən ustada görə, onu dərd yazdırıb. O,
sevincdə heç vaxt xoşbəxtlik görməyib.
"Əgər
olmasaydı
dəryaca
dərdim,
Dərdin yoxluğunu
mən
dərd edərdim."
Özünü
və Rəbbini dərk etmək üçün şairin dərdi
həm də, bir filosof kimi, onun sırf metafizik fəlsəfəyə
bağlılığı ilə əlaqəlidir. Və bu düşüncə sistemi onun
yaradıcılığı üçün təbii bir hal
kimi qəbul edilməlidir. Dünyanın vəfasız,
ani, fani olduğunu vicdanı və qəlbilə bilən Bəxtiyar
müəllim mənən həmişə "Siz mənim
bildiklərimizi bilsəydiniz, az gülüb çox
düşünərdiniz" Peyğəmbər (ə) kəlamından
bəhrələnib. Buna zülmətdə
nuru, qəmdə sevinci görmək, sezmək arifliyi də
deyilir. Bəli, ustadı şeirimizdə arif bir ağ atlı edən onun təfəkküründən
doğan qəmi, kədəridir. Bəxtiyar
yaradıcılığındakı bu Füzuliliyi önə
çəkən çağdaş Türk şairi Abdulkadir
İnaltekin çox düzgün olaraq deyir:
"Hər dərdin
fikrinə
həmyar
olmusan,
Axı sən qəmdə
Bəxtiyar olmusan
"Bu nəsildən o
nəslə"
telsən sən
Kim deyir ki, Bəxtiyar
deyilsən
sən?!"
Bəxtiyar müəllimin
həyatında qorxulu, əzablı günləri çox
olub. Lakin "mükafatların dərəcəsi
əzabların dərəcəsi ilə
ölçülür" ilahi düstura görə, Xaliq də,
xalq da ona layiq olduğu qiyməti verib. Şair
özü bu barədə deyib: "Mən Allahımdan
çox razıyam. Allaha qurban olum, mənə sağlam can verdi, yaxşı övladlar verdi, nəvələr
verdi, şairlik verdi, ardınca çox şeylər verdi. Bunlar çox böyük nemətlərdir. Nə qədər şükür etsəm,
azdır". Ustadın bu şükrünü Davud (ə)-nin şükrü ilə müqayisə etmək
yerinə düşərdi. Belə ki, Rəbbinin verdiyi nemətlərə,
yaxşı övlad, padşahlıq və peyğəmbərliyə
görə Davud (ə) belə dua edib: "Allahım, sənə
lazımınca necə şükür edim ki,
şükür özü də Sənin nemətindir". Rəbbinin
verdiklərinə şükür edən şair əllərini
Onun laməkan sarayına açıb diləyir...
"Allah, verdiyinə
şükür,
çox şükür...
Narazı deyiləm
verdiklərindən,
Yenə də
qarşında
əl
açmışam mən
Dərgahına layiq
əməllərim
yox,
Neynim, savabım az,
günahlarım
çox,
Əfv et
Sən məni,
Götürmə
üstümdən
bir an
kölgəni".
Rəbbindən razı,
özündən narazı olan ustad fitratdan gətirdiyi iman ilə
bilirdi ki, Allah çoxa görə çox, aza görə az imtahan edir. Bəxtiyar müəllim çox
verilənlərdən olduğu üçün
yazırdı:
"Cəmiyyətdəki
hər hansı əyintiyə görə az-çox üzdə
olanların da günahı var, içində də mən".
Dilimizin, dinimizin, bayraq və torpağımızın
keşiyini söz və qələmilə çəkən
ustad deyirdi:
"Bircə ondan
razıyam ki,
Özümdən
narazıyam".
Hər gecə
yatmazdan əvvəl Rəbbinə məxsus olduğu millətə
rəhmini, lütfünü, bərəkətini nəsib etməyi
dua edən Bəxtiyar müəllim Ondan Azərbaycanı
dünyanın ən qüdrətli dövlətlərindən
birinə çevirməyi dilərdi. Dünyanın
hər üzünü görmüş ustad hesab edirdi ki,
dünyanın dadı insanlar arasında
qarşılıqlı hörmət və ehtiramdadır.
Şairə görə, dünyanın dadı
dini düşüncə, yəni metafizik fəlsəfə ilə-imanla
bilinir. Çünki ustad özü
demişkən, dinsiz adamdan nə desən gözləmək
olar. Ustadın duası adi bir bəndənin
yox, mücadilə və təfəkkür sahibi olan,
dünyanın yaxşı və pis tərəfini görən
ağsaqqal bir ərin duası idi.
"Əgər
duanız olmazsa, Rəbbiniz yanında nə qədər qiymətiniz
olar" (Furqan 77); "Mənə dua edin, Mən də sizin
dualarınızı qəbul edim! Mənə
ibadət etməyi təkəbbürünə
sığışdırmayanlar Cəhənnəmə zəlil
olaraq gedəcək!" (Mömin 60) Quran
ayələri və "Allah dərgahında duadan daha şərəfli
heç bir şey yoxdur"; "Allah bəndəsinin istəməsindən
məmnun qalar" Peyğəmbər (ə) kəlamları
duanın sırf ibadət elementi olduğuna dəlalət
edir. Əslində dua etmək insanın
yaradılışdan-fitratdan gətirdiyi ruhi ehtiyacdır.
Bu baxımdan hər bir iş dua ilə
başlanmalıdır. Rastlaşdığı
problemlərə, düşdüyü bəla və müsibətlərə,
ruhunun şahlanmasına heç kimin kömək edə bilməyəcəyini
dərk edən istənilən bəndə sonsuz qüdrət
və qüvvət sahibi olan Allaha üz tutur. Bəxtiyar müəllim kimi təfəkkür sahibləri
üçün isə dua, Yer kürəsindən Onun laməkan
sarayına atılan mənəvi bir nərdivan, Rəbbə
ünvanlanan xahişnamə-məktubdur. Ustadın
duaları gəlişigözəl, əməlsiz dua deyildi.
O, duasını ailədən başlamış Millət, Vətən
və Bayraq miqyasına qədər saleh əməllə vəhdətdə
qurmuşdu. Əməllə zinətlənən
belə məktublar isə heç vaxt cavabsız qalmır.
Ömrü boyu halal zəhmətlə
dolanan Bəxtiyar müəllim heç vaxt zalım və ədalətsiz
şəxsləri mədh etməmiş, əksinə, son nəfəsinədək
zülmə, cəhalətə, haqsızlığa, din və
millət düşmənlərinə qarşı əli, qəlbi,
sözü, qələmilə cihad etmişdir.
Başqa cür ola da bilməzdi. Çünki o
bilirdi ki, İslamda həm çalışılır,
mücadilə edilir, həm də dua edilir. Bunu Peyğəmbər
(ə)-nin aşağıdakı kəlamları
da təsdiq edir: "Çalışmadan dua edən
silahsız hərbə gedənə bənzər"; "Elə
adamlar var ki, yedikləri və geydikləri haramdır. Sonra da əllərini qaldırıb dua edirlər.
Belə dua necə qəbul oluna bilər?";
"Zalım kimsələri adil deyə mədh edənin və
din düşmənlərinin ölüsünə və
dirisinə dua edənin imanı gedər".
Ömrünün
sonlarında sufi ədəbiyyatına maraq
göstərən şair təsəvvüfdəki 4 pillənin
(şəriət, təriqət, mərifət və həqiqət)
fəlsəfəsini açaraq, insanın öz cismindən
yuxarı qalxmasını onun ruhən ucalması ilə əlaqələndirib.
O, tamamilə haqlı olaraq, bu ucalmaya manəni heyvani nəfsdə
görüb. Həmin səbəbdən Bəxtiyar müəllim
Həz.Peyğəmbərin: "Allahım, Sən məni nəfsimlə
baş-başa buraxma, məni nəfsimə qul etmə" kəlamını
tez-tez təkrar edərdi. Deməli, ustadın
ömrünün sonlarında etdiyi duaları müasirliklə
ayaqlaşan bir sufinin duası kimi də qəbul etmək olar.
"Ulu Tanrım,
əfv
et"-deyə
Əllərimi
açdım göyə.
Qarış-qarış,
addım-addım
Etirafa gəlib
çatdım".
Lakin etirafla kifayətlənməyən
filosof tövbə adlı haqq yolu vasitəsilə yeni zirvəni
fəth etdi:
"Yox, qarşıda
Etirafdan daha uca
Tövbə adlı Haqq
yolu,
Haqq zirvəsi
var.
Mən könlümü
Haqqa verib
Aşmalıyam o zirvəni"
"Mürgülü
şeirimizi oyadıb gedən" (F.Qoca) Bəxtiyar müəllimi
yaradıcılığı boyu düşündürən suallar
arasında ağıl ilə hissin, həvəsin mübarizəsi;
"Mən kiməm, hardan gəlib haraya gedirəm" fəlsəfəsi
də önəmli olub:
"Ağlının
önündə
səcdə
qıl, əyil,
Ağıl
düşüncənin
mötəbər
şahı.
Ağlını eşidən
heç
kəsi deyil
Allahı eşidir,
yalnız
Allahı".
Şair
tamamilə haqlıdır ki, "ağlını eşidəni
Allah eşidir. Allahı eşidən adam
ağlını eşidəndir. Daha doğrusu,
ağlını eşidən Allahı eşidir. Amma necə edəsən ki, o şirin hiss səni
aldatmasın? Bu mübərizə hər kəsin
öz içində gedir". İslama
görə də, hər hansı işə mükəlləflik
o kəsin ağlından asılıdır. Ağılsız insan cavabdeh sayılmır,
sorğu-suala tutulmur. Yeri gəlmişkən,
bu maddə dünyəvi qanunlarda da təsbit olunub.
İlk gənclik illərindən
"insan kimdir, dünya və onun içindəkiləri"
barədə düşünən Bəxtiyar müəllim,
bu sualların hər birini həqiqətə aparan yol
sayıb:
"Mən
kiməm, mən nəçiyəm?
Sirlərlə doludur
Yaşadığım
bu dünya.
Seyr etdiyim
bu aləm.
Bura hardan gəlmişəm?
Əvvəlim
nə, sonum nə?
Sualların hər biri
haqq-həqiqət
yoludur.
İlk gənclik illərindən
O əyribel suallar
Özü kimi mənim də
əydi
dümdüz qəddimi.
Düşündükcə
düşündüm-
Özüm
suala döndüm".
Əslində
bu sualların hər birinin cavabı, bir filosof kimi, ustada məlum
idi. Şair yaradılan hər bir insanı
Xaliqin yerdəki xəlifəsi qismində görərək,
insanın dünyaya ruhlar aləmindən gəlməsini, əvvəlinin
bir damla su, sonunun bir ovuc torpaq olmasını sonrakı nəslə
xatırladıb. Xatırladıb ki, insanlar
düşünsün, ibrət alsın, dünyanın bir
mehmanxana olduğunu bilib, onlara verilən beş
günlük ömürlə xeyirli işlər
görsünlər.
"Ömür
dedin-beş addım yol
Beşik-qəbir
arasında".
Əlbəttə,
bu "beş addım yolda" "Mən kiməm, nəçiyəm"
suallarının həqiqi və tam cavablarını sevincdə,
kefdə tapmaq qeyri-mümkündür. Çünki
həmişə eyş-işrətdə, sevincdə olmaq nemətin
dəyərini və o nemətin Sahibini tanımağa mane
olur. Bax, ustadın dərdi özünə
kredo hesab etməsinin, dünyanı anladığı
üçün qəmini çəkməsinin səbəblərindən
biri də budur. Başqa cür ola da
bilməzdi.
Çağdaş
Türk dünyasının poetik fəlsəfəsinin korifeylərindən
olan B.Vahabzadə deyir:
"Bir rəqəm də,
demə,
varmış
ikiylə
bir arasında".
Şeirdəki
zahiri qeyri-səlis məntiqliyi poetik fəlsəfənin ana fəlsəfədən-metafizikadan
qaynaqlandığını göstərir. Bu fəlsəfə, bəzi alimlərin dediyi kimi,
Lütfi Zadə elmi fəlsəfəsilə həmahəng
olsa da, fəqət o, həm də elmlə dərk edilməyən
batini bir dəyərdən- "Hər yerdə Onu görmək,
eşitmək, duymaq" fəlsəfəsindən, saleh əməllə
kamil iman vəhdətindən qaynaqlanır. Çünki insan da daxil olmaqla, kainatda qeyri-səlis
heç bir şey yoxdur. Zahirən hər
xaosun, qeyri-səlisliyin içində belə ilahi bir nizam və
səlislik vardır. Bu nizam da mizan,
ölçü, miqdar içindədir. "Onun
izni olmadan bir yarpaq belə yerə düşə bilməz"
ayəsi buna dəlildir.
Məlumdur ki, insanda beş duyğunun təşkil etdiyi zahiri hisslərlə
yanaşı, beş ədəd də batini cövhər
vardır. Bunlar: ağıl, hafizə, fəhm, xəyal və
qəlblə hiss etmədir. Bu on cövhər
ruhun bədəni idarə etməsi üçün istifadə
etdiyi alətlərdir. Ruhun beş
batini qüvvə ilə bilmə cəhətinə vicdan
deyilir. Ustad fitratdan ona verilən beş
batini cövhərin məhsulu kimi yazıb:
"Sağımda
ölümdür,
solumda
həyat,
Arada bir ömrün
dolanbac
yolu."
Şair-filosof
nə üçün ölümü sağda, həyatı
solda görüb? İslama görə, sağ tərəf
rahatlıq, əmin-amanlıq, sol tərəf isə
mübarizə, çətinlik və bəzən də əzabların
simvoludur. Filosof Vahabzadə sağında
ölümü seçməklə əbədi
rahatlığı, Cənnəti nəzərdə tuturdusa,
solundakı həyatı ilə ani və fani dünyada çəkdiyi
məşəqqətlərə işarə edirdi. Sağ tərəfin xeyirli olduğu barədə
isə Rəbbimiz buyurub:
"Sağ tərəf
sahibləri! Kimdir o sağ tərəf sahibləri?
(onlar) tikansız sidr ağacları,
salxım-salxım sallanmış möüz ağacları
altında; Çəkilməyən kölgəliklərdə,
axar su kənarında, bol meyvələr-tükənməz və
qadağan edilməyən (meyvələr) içində və
hündür döşəklər üstündə olacaqlar
(Nə uğurludur onlar!)! (Vaqiə 27-34). Göründüyü
kimi, yuxarıdakı iki misra ustadın hələ
sağlığında fəhm ilə sezdiyi əbədi
rahatlığa-Cənnətə işarədir.
Ölüm yaxşıları
da aparır... Sağların sayı bəlli,
ölülərin sayı müəmmalı. Lakin
sağlığında klassiklik "pasportunu" alan Bəxtiyar müəllim kimi ərlər
istisnadır. Onların sayı, yeri, Xaliq və
xalq yanında dəyərləri, ərməğan etdikləri
irslər bəllidir. Bəli, Bəxtiyar
Vahabzadənin fiziki ölümü türk- dilli xalqların ədəbi
fikri üçün bir epoxa itkisidir. Lakin
onun ölümdən həyat alıb ölümsüzlüyə
ucalması-Rəbbinə qovuşması, Onun cəlal və
camalına tamaşa etməsi həmin itkini qüdsi bir
tapıntıya çevirdi. Və
sözsüz ki, bu dəyər, dünyadakı həyatdan fərqli
olaraq, Cənnət həyatı olduğu üçün Cənnət
qədər əbədi və şərəflidir. Ruhun
şad olsun, Ustad! Fani və ani dünyada seçdiyin kədər
Axirət adlanan əbədi evində sevincin olsun!
"Həyatdan getsəm
də,
xatiratdayam,
Arzuma həmişə
çathaçatdayam.
Üstümə nə qədər
torpaq
atılsa,
İşığam, yenə
də
mən
üst qatdayam"
Vaqif CƏLİLOĞLU
Bakı xəbər.-
2010.- 28 iyul.- S. 15.