Azərbaycan təhsili: kəmiyyətdən
keyfiyyətə keçid mərhələsində
Təhsil sistemimizin sürətlə
müasir dünya standartlarına
uyğunlaşdırılması qarşıda duran əsas məsələlərdən
biridir. Ümumiyyətlə
hazırkı dövrü Azərbaycan təhsilində
inkişafın kəmiyyətdən keyfiyyətə yeni
inkişaf mərhələsinə keçid ərəfəsi
kimi də qiymətləndirmək olar. Təhsilimizdə
keyfiyyətcə yüksək inkişaf və nailiyyətlərə
nail olmaq üçün isə bir sıra işlərin
görülməsi problemlərin həll edilməsi vacibdir.
Görülmüş işlər
Öncə
orta təhsil sahəsində mövcud vəziyyətə nəzərə
salaq. Müstəqil Azərbaycanın
iqtisadiyyatının sürətli inkişaf dövrünə
qədəm qoyması ilə paralel 1998-2002-ci illərdə
ümumilikdə 23053 şagird yerlik 139 yeni məktəb
binası inşa edilib. "Azərbaycan Respublikasında
yeni ümumtəhsil məktəblərinin tikintisi mövcud məktəblərin
əsaslı təmiri və müasir tədris
avadanlıqları ilə təmin olunmasına dair Proqram
(2003-2007-ci illər)" 5 ildə 44698 yerlik 149 yeni məktəbin
175 məktəbdə 25560 yerlik 1328 sinif otağının
inşasını 408 məktəbdə əsaslı təmir
işlərinin aparılmasını nəzərdə tutub və
bu işlər yerinə yetirilib. O dövrdə Bakıda məktəblərin
34 faizi uyğunlaşdırılmış binalarda yerləşib
paytaxtda bir növbədə fəaliyyət göstərən
məktəblər 13 faiz civarında olub. Üç növbədə
işləyən məktəblərin sayı isə xeyli
artıb ikinci üçüncü və dördüncü
növbədə təhsil alan şagirdlər
ümumi kontingentin 40 faizini təşkil edib. Bakıda
65 min şagird yerlik 140 yeni məktəb binası və
mövcud məktəblər üçün əlavə
korpusların tikilərək istifadəyə verilməsi nəticəsində
paytaxtda şagird sıxlığı aradan
qaldırılıb. Birinci növbədə təhsil alan şagird kontingenti 75 faizə yüksəlib.
2001-2007-ci
illərdə Dövlət Neft Fondunun vəsaiti hesabına məcburi
köçkün ailələrindən olan şagirdlər
üçün 113 yeni məktəb 470 məktəb
üçün əlavə sinif otaqları inşa edilib.
O cümlədən Heydər Əliyev Fondunun təşəbbüsü
ilə 300-ə yaxın yeni məktəb binası tikilib əsaslı
təmir olunub. Beləliklə ölkə
üzrə 1 050 000 şagirdin (bütün şagirdlərin
75 faizi) təlim şəraiti
yaxşılaşdırılıb. Son 10 ildə
ikinövbəli məktəblər 733 faizdən 445 faizə
ikinci növbədə təhsil alan
şagirdlərin sayı isə 34 faizdən 21 faizə
endirilib. 2006-cı ildən başlayaraq 3 il
ərzində 550-dən çox məktəb əsaslı təmir
edilib.
"2008-2012-ci illərdə
Azərbaycan Respublikasında yoxsulluğun azaldılması və
davamlı inkişaf Dövlət Proqramı"na əsasən 2009-2012-ci illərdə 390 məktəb
üçün yeni binanın inşası 540 məktəb
üçün əlavə korpusların tikintisi 900 məktəbin
əsaslı təmiri nəzərdə tutulub. 2010-2011
tədris ilinə kimi ölkədə 27 yeni məktəb
binasının və 1 korpusun istifadəyə verilməsi
planlaşdırılır.
Ümumtəhsil
məktəblərinin avadanlıqlarla təmin olunmasına gəlincə
2005-2009-cu illərdə 708 məktəb və 10 rayon təhsil
şöbəsi şagird masası yazı lövhəsi
müəllim masası və müəllim stulu ilə təchiz
edilib. Bu istiqamətdə 2015-ci ilə qədərki
dövrü əhatə edən yeni proqramın
hazırlanması mühüm vəzifələrdəndir.
Təhsil Nazirliyinin apardığı təhlillər göstərir
ki respublikada fəaliyyət göstərən ümumtəhsil
məktəblərinin 404 faizində fizika kabineti 554 faizində
kimya kabineti 559 faizində biologiya kabineti yoxdur. Məhz
bu zərurət nəzərə alınaraq Azərbaycanda
müstəqillik illərində ilk dəfə olaraq 119 məktəb
müasir kimya və fizika laboratoriyaları ilə təmin
edilib.
Orta məktəblərimizin
çevikliyini əngəlləyən nədənlər
Beləliklə
son illər məktəblərin kəmiyyəti ilə
bağlı problem demək olar ki əsasən həllini
tapıb. Məktəblərin maddi - texniki
bazasının yenidən qurulması kimya fizika biologiya
informatika laboratoriyalarının mənəvi cəhətdən
köhnəlmiş cihazların əvəzinə müasirlərinin
qurulması işi isə sürətlə davam etdirilməlidir.
Məktəblərdə tədris təcrübələrinin
aparılması üçün imkanlar yaradılmalı
kitabxanaların işi müasir səviyyədə
qurulmalıdır. Digər tərəfdən
təhsil sistemi yüksək inkişaf etmiş ölkələrin
təcrübəsindən çıxış etsək bu
gün Azərbaycanda məktəblərin konkret büdcəsinin
banklarla birbaşa işləmək səlahiyyətlərinin
olmaması diqqət çəkməyə bilməz. Məktəblər
kiçik təmir işləri üçün də rayon və
şəhər təhsil idarələrinə müraciət
etmək məcburiyyətindədirlər və çevik ola bilmirlər. Lakin müasir
dünyada təhsil sahəsində rəqabətdə
çeviklik əsas amillər sırasındadır. Bu
baxımdan şəhər və rayon təhsil idarələrinin
vəzifəsinin dəyişməsi onların Təhsil
Nazirliyinin yerli nümayəndəsi kimi dövlət təhsil
siyasətinin icrası fənlərin tədrisi və müəllimlərin
səviyyəsi ilə bağlı monitorinq işini təşkil
etməsi məsləhətlər verməsi
çatışmazlıqlar haqqında baş idarə
qarşısında məsələ qaldırması effektli ola bilər. Yəni bir növ təhsilin
səviyyəsini ölçən barometr rolunu oynayarlar.
Azərbaycanda
orta məktəb müəllimlərinin yenidən
hazırlanması və təkmilləşdirilməsi də
aktual məsələ kimi ortaya çıxır. Bu işlə ölkəmizdə Müəllimləri
Təkmilləşdirmə İnstitutu məşğul olur.
Ancaq Azərbaycanda müəyyən sahələr üzrə
ixtisaslaşmış ali məktəblər
var. Belə olan halda tək bir ali məktəbə müəllimlərin
yenidən hazırlanması və təkmilləşdirilməsi
işini həvalə etmək nə dərəcədə
effektli ola bilər? Müəllimlərin ayrı-ayrı
ixtisaslar üzrə yenidən hazırlanması və təkmilləşdirilməsi
müxtəlif sahələr üzrə
ixtisaslaşmış ali məktəblərə
həvalə edilərsə ciddi uğurlar gözləmək
olar.
Repetitor
problemini həll etməyin yolları
Bu gün
şagirdlərin dərsdən sonra repetitor xidmətindən
istifadəsinin geniş yayıldığı hər kəs tərəfindən
etiraf olunur. Valideynlərin əhəmiyyəti hissəsində
və şagirdlərdə belə təəssürat möhkəmlənib
ki orta məktəb hazırlığı ilə ali məktəbə qəbul mümkün
deyil. Deməli məktəbə inamı bərpa etmək
üçün ciddi tədris prosesi təşkil olunmalı
şagirdin məktəbdə keçirdiyi vaxt maksimuma
çatdırılmalı tədris prosesindən sonra
şagirdin ev
tapşırıqlarını icra etməsi prosesinə nəzarət
təşkil edilməlidir. Yaxşı
olardı ki təlimin bütün mərhələləri və
şagirdin məktəbdən kənar həyatı daimi
pedaqoqlar və psixoloqların nəzarətində olsun. Digər tərəfdən məktəblərin
tamamilə kompüterlə təmin olunması internetləşməsi
də mühümdür. Düzdür son
illər Azərbaycanda ümumtəhsil məktəblərinin
informasiyalaşdırılmasına diqqət xeyli artıb.
Məsələn 2004-cü ildə ölkədə 4521 orta məktəbdə
cəmi 1570 müasir tipli kompüter olub bu da hər 1063
şagirdə 1 ədəd kompüter deməkdir. 2004-cü ilin avqustunda "Azərbaycan
Respublikasında ümumtəhsil məktəblərinin
informasiya və kommunikasiya texnologiyaları ilə təminatı
Proqramı (2005-2007-ci illər)" təsdiq edilib dövlət
büdcəsindən 30 milyon manat ayrılıb. BMT İnkişaf Proqramı da İKT
avadanlıqları "Windows" əməliyyat sistemi və
"Offise" proqramları üçün lisenziya və
başqa xərclər üçün 500 min dollar vəsait
ayırıb. 2005-ci ildə 228 məktəb 5 725
2006-cı ildə 946 məktəb 13 247 2007-ci ildə isə 2
519 məktəb 11 602 ədəd kompüterlə təchiz
olunub. Ümumilikdə 2005-2007-ci illərdə məktəblərə
305 mindən artıq kompüter 437 noutbuk və. s. verilib. 2007-ci ilin sonuna ümumtəhsil məktəblərində
orta hesabla 5-11-ci siniflərin hər 29 şagirdinə 1
kompüter dövlət ali məktəblərində
hər 28 tələbəyə 1 kompüter düşüb.
Proqramın icrası dövründə 12 232 nəfər məktəb
müəllimi və 12 367 nəfər dövlət ali məktəblərinin professor və müəllimləri
İKT üzrə xüsusi kurs keçiblər. 2006-cı ildə ayrı-ayrı fənlər üzrə
audiovizual elektron vəsaitlərin hazırlanmasına
başlanıb. Ümumtəhsil məktəblərində
"Azərbaycan tarixi" "Kimya" "Biologiya" və
"Fizika" fənlərinin tədrisi zamanı multimedia
vasitələrindən istifadə edilir.
"2008-2012-ci
illərdə Azərbaycan Respublikasında təhsil sisteminin
informasiyalaşdırılması üzrə Dövlət
Proqramı" qəbul edilib və ötən müddət ərzində
müəyyən nəticələr əldə olunub. İlk növbədə yaradılmış Məlumat
və Resurs Mərkəzini qeyd etmək lazımdır. Bu ölkənin təhsil şəbəkəsində
internetə "giriş-çıxış nöqtəsi"
olmaqla təhsilə aid informasiya resurslarının da
toplanacağı məkan olacaq. Burada
quraşdırılmış avadanlıqlar xüsusi mərkəzləşdirilmiş
antivirus proqramını məktəblərdəki kompüterlərə
avtomatik olaraq yerləşdirəcək şəbəkəyə
qoşulmuş bütün məktəblərə
eynivaxtlı mühazirələr və ya açıq dərslər
keçirməyə imkan yaradacaq. Hazırda
Dövlət Proqramı çərçivəsində
görülən işlərdən biri də ölkədə
təhsil şəbəkəsinin yaradılmasıdır.
Azərbaycan Təhsil Şəbəkəsinin
(AZADUNET) əsas məqsədi bütün təhsil müəssisələrini
vahid yüksəksürətli internet-şəbəkə
çərçivəsində birləşdirməkdir.
Məktəblərdə təhsil idarələrində
nazirlikdə CISKO telefonlar da quraşdırılır. Sistem vasitəsilə təhsil naziri istənilən
vaxt istənilən sinifdə videokonfrans rejimində dərsin
gedişini müşahidə edə bilər.
Keçən il internetə qoşulacan məktəblərin
sayı 500-ə çatıb və 2010-cu ilin birinci
yarısında da bu sahədə işlər davam etdirilib. Yaxın illərdə isə ölkənin əksər
orta təhsil müəssisələrinin internetdən yararlana
bilməsi istiqamətində işlər görülür.
Ancaq bu işlərin sürətləndirilməsinə
ehtiyac var. Çünki dünyada təhsil sistemi daha sürətlə
inkişaf edir artıq yeni nəsil İKT tətbiq olunur.
Ali təhsil
ocaqlarımızda görülməli olan işlər
Bu gün Azərbaycanda
kifayət qədər dövlət və özəl ali məktəblər var. Ancaq ali məktəblərimizdə
də dünya standartlarına uyğun yüksək keyfiyyətli
təhsillə bağlı bütün işlərin
görüldüyünü söyləmək olmaz. İlk növbədə dövlət universitetlərinə
də banklarla birbaşa işləməyə icazə verilməsi
təqdirə layiq olardı. Təhsil Nazirliyinin isə ali məktəblərdə monitorinq aparması
məsləhətlər verməsi yeni elmi və təhsil
nailiyyətləri üçün dövlət dəstəyini
təmin etməsi hüquqi bazanın gücləndirilməsinə
çalışması daha effektli ola bilər. Hazırda isə
ali məktəblərdə də ilin əvvəlində
tərtib olunmuş büdcəni ilin sonuna kimi xərcləmək
tələb olunur ki bu üsulla inkişafa nail olmaq çətindir.
Ali təhsildən
danışarkən Boloniya prosesinə mütləq toxunmaq
lazımdır. Azərbaycan universitetlərində
də Boloniya prosesinə keçidlə bağlı müəyyən
işlər görülüb. Ancaq Boloniya
təhsil prosesini tam mənimsəmək üçün ilkin
növbədə universitetlər beynəlxalq akkreditasiyadan
keçməlidirlər. Azərbaycanda ali
məktəblərin heç biri beynəlxalq akkreditasiyadan
keçməyib. Boloniya prosesinə qoşulan ali
məktəblər bir-birinin diplomlarını
tanımalıdırlar. Lakin diplomlar o zaman
tanınır ki onlar beynəlxalq akkreditasiyadan keçmiş
olsun.
Universitetlərin
şəhərciklərinin salınması da görülməsi
vacib işlərdəndir. Bütün tələbələr
vaxtını kirayədə yaşamağın çətinlikləri
ilə mübarizədə yox elmə təhsilə diqqət
ayırmaqla keçirməlidirlər. Ali məktəblərimizin
salınacaq şəhərciklərdə müəllim heyəti
üçün də binalar nəzərdə tutması
vacibdir. 1940-1950-ci illərdən qalma tədris
və elmi laboratoriyalarının da qısa müddət ərzində
müasir laboratoriyalarla əvəz olunması gərəkdir.
Ali məktəblərimizdə yeni elmi
mühitin yaranmasına təkan vermək üçün beynəlxalq
təcrübə öyrənilməlidir. Gənclərimizin
xarici ölkələrin ali təhsil
müəssisələrində oxumağa göndərilməsi
ilə bağlı proqramlar dövlətin bu sahədə
atdığı ciddi addımlardan biridir. Yaxşı
olardı ki kafedralarda vəzifələrə seçkilər
beynəlxalq miqyasda aparılsın hətta seçki yolu ilə
də olmasa görkəmli xarici mütəxəssis dəvət
edilsinlər.
Nəhayət tədrisin
və elmin vəhdəti üçün ali
məktəblərdə elmi tədqiqat institutları
yaradılmalı bu institutlara Azərbaycan Milli Elmlər
Akademiyasının və dünyanın digər universitetlərindən
alimlər cəlb olunmalıdır. Bu işlərin
həyata keçirilməsi isə təhsilimizdə keyfiyyətcə
yeni mərhələnin yaşanması demək olacaq.
Nuranə Məmmədova
Bakı xəbər.-
2010.- 30 iyun.- S. 12.