Ramazan
ayının 25, 26 və 27 -ci günlərinin duasına
qısa şərh
XXV dua:
"Allah! Məni bu gündə Öz dostlarını sevənlərdən
qərar ver. Düşmənlərinə qarşı
düşmən et! Məni peyğəmbərlərindən
sonuncusunun yolunu tutanlardan qərar ver! Ey peyğəmbərlərin
qəlbinə hakim olan Allah!"
"Müsəlmanlar qardaşdırlar. Heç birinin başqasından
üstünlüyü yoxdur. Ancaq Tanrıdan çəkinməklə
üstünlük əldə edilə bilər" Peyğəmbər(ə) kəlamıdır. Allahdan çəkinənlər isə, Onun
dostlarıdır. Deməli, Allahdan çəkinənlər
həm də bir-birinin dostudurlar. Bəndə
də dua edir ki, Allah onu Öz dostlarına sevdirsin.
Həmin səbəbdən bəndə Həz.Peyğəmbərin: "Hər bir adam sevdiyi
adamla olmalıdır. Sən də
kimi sevirsənsə, onunla ol" kəlamını rəhbər
tutaraq, Allahın sevdiyi bəndələrlə dost, onlarla bir
yerdə olmaq istəyindədir. Çünki o bilir ki, Allahu-Təalə
buyurub: "Kim Mənim dostuma düşmən olarsa, Mən də
ona düşmənəm. Kim mənim dostuma dostdursa, Mən də
onun dostuyam. Bu zaman Mən onun eşidən qulağı,
görən gözü, tutan əli, gəzən ayağı
olaram". Hədisdən göründüyü kimi, insan kimi
sevərsə, sevdiyi şəxs onunla olar. Allahı sevərsə,
Allah və Onun dostları da onunla olar. Əslində, Xaliqin hər
hansı bir şəxsi istəməsi, xalqın həmin
adamı istəməsi deməkdir. Allah "bir qulunu sevərsə,
Cəbrayıl(ə)-yə buyurar: "Şübhəsiz ki, Mən
o qulu sevirəm, sən də onu sev". Cəbrayıl(ə)
də həmin qulu sevər və səma əhlinə, mələklərə
belə deyər: "Allah filan qulunu sevir, siz də onu
sevin" (Həz.Məhəmməd).
Allah
yaxşı adamları
(Bəqara 195), tövbə edənləri və
pak olanları
(Bəqara 222), ədalətli olanları (Mumtəhinə 8), Allah uğrunda mübarizə aparanları (Saf
4) sevir. Allahın düşmənləri isə kafirlər (Ali-İmran 32), zalımlar (Ali-İmran 57), özünü bəyənənlər (Nisə 36), günaha batan
xainlərdir (Nisə 107).
Dostsuz adam ölü kimidir. Dostluq
insanın bəzəyidir. Allah dostlarının kimliyi barədə
həz.Əli buyurub: "Allah dostları o
adamlardır ki, insanlar dünyanın zahirinə
baxdığı zaman, onlar dünyanın batinini görərlər.
İnsanlar dünyanın nəğd işlərilə məşğul
ikən, onlar Axirəti əldə etmək
qayğılarını çəkərlər, axirət
üçün yaşayarlar. Onları öldürə
biləcək zövqlərdən əl çəkib, o
zövqləri öldürərlər. Pis və tərk ediləsi
işlərə yaxın durmazlar. Onlar görürlər və
bilirlər ki, başqalarının dünyadan əldə
etdiyi şeylər nə qədər çox olsa da, yenə də
azdır. Onların dünyanı əldə etməsi, onu
itirməkdən başqa bir şey deyildir". Həz.Əli
kimlərlə dost olmaqdan çəkinmək barədə isə
buyurub: "Axmaqla dost olmaqdan çəkin; o sənə fayda
vermək istərkən zərər yetirər. Xəsislə
dost olmaqdan çəkin; ona ən çox möhtac
olduğun zaman köməyinə gəlməz. Pislik edənlə
dost olmaqdan çəkin; o səni çox ucuz bir şeyə
satar. Yalançı ilə dost olmaqdan çəkin;
çünki o, ilğıma bənzər; o sənə
uzağı yaxın göstərər, yaxını isə səndən
uzaqlaşdırar".
Oruclu bəndənin növbəti duası belədir: "Məni peyğəmbərlərdən sonuncusunun yolunu
tutanlardan qərar ver!". Peyğəmbərlərin sonuncusu Məhəmməd
Mustafa(ə)-dir. Onun yolunu tutanlar isə əhli-beyt, dörd rəşidi
xəlifə, səhabə, tabiin, tabei-tabiin və Peyğəmbər(ə)
sünnətini əməli işlə davam etdirən hər
bir müsəlman, ümumən ümmətdir. Bunlar
Allahın dostlarına dost, düşmənlərinə
düşmən olan kəslərdir.
Günün duasında bəndənin son
sözü: "Ey peyğəmbərlərin qəlbinə hakim olan Allah"
- kəlamıdır. Əlbəttə,
yaradan Xaliq, yaradılan xalq olduğu üçün Allah hər
bir bəndəsinin qəlbinə hakimdir. "Məgər
Yaradan bilməzmi?! O yaratdığı insana onun şah
damarından da yaxındır". İnsanların ən
şərəflisi isə, Allahın Özünün
seçdiyi, Özünün bəyəndiyi peyğəmbərlərdir.
Onlar insanlarla Allahu-Təalə arasındakı elçilərdir.
Allah peyğəmbərlərin qəlbini elm və hikmət dəryası
etməklə yanaşı, onlar həm də kafirin
küfrünü qırmaq və möminin imanını
qüvvətləndirmək üçün möcüzələr
verilən kəslərdir. "(Ya Peyğəmbər!) Məgər
Biz (haqqı bilmək, elm və hikmət dəryası etmək
üçün) sənin qəlbini açıb genişlətmədikmi?!
Ağır yükünü səndən götürmədikmi?!
Sənin ad-sanını ucaltmadıqmı?! Elə isə ancaq
Rəbbinə yalvar!" (İnşirah 1, 2, 4, 8).
Göründüyü kimi, bəndə peyğəmbərlərin
süfrəsində müsafir olmaq üçün ona verilən
Ramazan fürsətinin hər anından istifadə edir. Lakin bu fürsətdən istifadə yalnız maddi-mənəvi
pəhrizlə mümkündür. Zira deyilib: "Mədəsini,
namusunu və iffətini qorumaq qədər fəzilətli ibadət
yoxdur" (Məhəmməd Baqir, v.e.732 və ya 735/736).
Elə isə Ya Rəbb, ilahi şəriətinin-dininin namusu sayılan Ramazanda tövbələrimizi qəbul et! Bizi iffətli və izzətli
et! Düşmənlərimizin "dəlillərini" batil
et! Bayrağımızın bakirəliyini,
torpaqlarımızın bütövlüyünü,
xalqımızın birliyini bərqərar et!
XXVI dua: "Allah! Mənə Qədr
gecəsinin fəzilətini nəsib elə! Mənim işlərimi
yüngülləşdir! Üzrümü qəbul et!
Günah yükümü üstümdən götür! Ey
saleh bəndələrinə mehriban olan Allah!"
Əvvəli rəhmət, ortası məxfirət, sonu
Cəhənnəmdən qurtuluş olan Ramazan ayında min
aydan daha xeyirli olan Qədr gecəsi də var. Qədr, Ramazan
tövbəsilə günahlarını yandırıb, yenidən
həyata qayıdan insanın diriliş gecəsidir. Həmin səbəbdən,
bu gecəyə ihya (diriltmə, yeni həyata qovuşdurma) gecəsi
də deyilir. Bu gecə Quranın nazil edilməsilə
bəşərin yeni bir eraya - zülmdən nura,
sapıqlıqdan hidayətə, düşmənçilikdən
qardaşlığa, nifrətdən məhəbbətə qədəm
qoyması gecəsidir. Qədr, həm də
qəbrin dəhşət və vəhşətindən əzab
çəkən tənha insanın təsəlliverici qulaq
yoldaşıdır. Zira Peyğəmbər(ə)
buyurub: "İbadət üçün ən xeyirli gecə
Qədr gecəsidir. Ən qorxunc gecə isə
qəbirdə olan gecədir. Ən gözəl
gecədə ən qorxunc gecə üçün ibadət edənlərə
müjdələr olsun".
Rəbbdən Qədr gecəsinin fəzilətini istəyən bəndə bilir ki,
Qədr mübarək bir
gecə kimi, Allahu-Təalənin Məhəmməd(ə) hörmətinə İslam
aləminə bəxş etdiyi məxsusi lütf və
nemətidir. Onun xəzinəsi,
comərdliyi, kərəm və lütfü əsla
başqalarınkına bənzəməz. Azaltmaq, verməmək
Onun nemətini çoxaltmaz; vermək və səxavət
göstərmək də xeyirini, lütfünü azaltmaz.
Ondan başqa hər kəsin verdiyi nemət yox, nikmət
adlanır. Böyüklüyü qədər bəxşişi
də böyükdür Onun. Kimə nəyi, nə zaman,
harada və nə qədər verəcəyini də, O
Özü bilir. Üstün adlanan hər bir varlıq da, Onun
müqabilində zəif, zəlil və fanidir.
Qədr gecəsi 11 ayın sultanı olan Ramazanın
tacıdır. Ərəbcə "güc, qüvvə, hökm, qədr,
qiymət, şərəf, ululuq, təzyiq, qədər,
qadir" anlamlarında işlədilən Qədr, Ramazanda
Quranın nazil edildiyi gecələrdən birinin adıdır.
Bu fövqəlbəşər hadisə 1400 il
bundan öncə baş verdiyi üçün səhvən
elə düşünülə bilər ki, o, möcüzə
kimi bir dəfə olub keçib. Əslində
isə Qədr gecəsi keçmiş ilə yanaşı həm
də indi və gələcəkdə bəşər həyatı
və kainatda mütləq baş verəcək fövqəlbəşər
hadisələrlə əlaqəlidir. Bu
gecə bəşər həyatını qədər qələmi
ilə yazan Allahın hər bir işi ayırd edib, hökm
verdiyi gecədir. Başqa sözlə, Qədr
qədərdən qəzaya, yazılandan əmələ, elmdən
praktikaya, layihədən işə keçid gecəsidir.
Təfsirçilərə görə Quran Allah dərgahında
saxlanılan Lövhi Məhfuzdan (Ana kitabdan) dünya səmasına
bu gecə endirilib. Buradan isə o, 23 il ərzində Cəbrəail(ə) vasitəsilə yer
üzünə, Məhəmməd(ə)-yə hissə-hissə
verilib.
Bəzi təfsirçilər Qədr gecəsinin təqdir,
qədər, qismət, bəyənmə gecəsi olduğunu
söyləyiblər. Digərləri Qədrin
qadir və ləyaqət, şərəf və əzəmət
mənasında israrlı olublar. Üçüncü
qrup təfsirçilər isə ona təzyiq,
sıxışdırma mənalarını veriblər.
Çünki Quranın nazil edilməsi Cəbrail(ə)-nin
yer səmasına vahiməli gəlişilə
başlamışdı. Və həmin gecə
yerə enən çoxsaylı mələklər
üçün yer darlıq edirdi. Yeri gəlmişkən,
"Qədr" termininin surədə üç dəfə
təkrar olunması, Qədrin hər üç mənasını
ehtiva edir. Bəlkə də bu səbəbdən
bütün təfsiçilər həmin mənaları
yekdilliklə qəbul ediblər.
"Qədr gecəsi min aydan daha xeyirlidir".
Yəni o gecə əməl, ibadət,
çalışmaq, səy və cihad etmək, bayraq və
din uğrunda mübarizə ilə əldə ediləcək
xeyir və savablar, içində Qədr gecəsi olmayan min
ayın xeyir və savabından daha fəzilətlidir. Qədr
gecəsinin mübarəkliyi və onun gətirdiyi bərəkət
min yox, on minlərlə ayın verdiyi xeyirdən də
üstün ola bilər. Zira
Allah Qədr gecəsinin xeyirlilik dərəcəsini
yaratdığı bəşərə başa salmaq
üçün ayədə "daha" sözünü
işlədib. O ki qaldı nə üçün ayədə
başqa rəqəm yox, məhz min rəqəminin ifadə
olunmasına, bu barədə iki fikir var: a) Beyhakiyə görə,
Allahın Rəsulu səhabəyə nəql edib ki, İsrail
oğullarından bir saleh bəndə Allah yolunda min ay cihad
edib. Peyğəmbər(ə)-yə qulaq
asanlar həmin ərin əməlini öz əməllərilə
müqayisə etdikdən sonra çox məyus olublar. Peyğəmbər
(ə)-yə can və malla qulluq edən səhabə belə
hesab edib ki, onların İslama xidmətləri hələ yetərincə
deyil. Bu səbəbdən də Allah həmin ayəni nazil
etdi; b) Əlmalılı isə ayənin təfsirini belə
verir: "Ayədəki min ayın hikməti, ya qədim
İsrail oğullarından imanlı bir kişinin zülm və
haqsızlığa qarşı min ay (83,3
il - V.C) cihad etməsinə, ya da həmin zümrədən
olan 4 əməlisaleh kişinin min ay müddətindəki
ibadətlərinə müsəlmanların qibtə etmələrilə
əlaqəlidir. Bu ayə ilə Rəbb sanki seçdiyi Rəsulu
və onun səhabəsinə deyir: "Sizə lütf etdiyim
Qədr gecəsininin fəziləti həmin imanlı bəndələrin
83,3 illik cihad ibadətlərindən daha
üstündür". Həmin mütəfəkkirlərin
təfsirlərinin mötəbərliyini qəbul edən
müəllif həm də ona əmindir ki, Qədr gecəsinin
mübarəkliyinin həqiqi ölçüsünü
yalnız onu Verən bilir.
"Qədr gecəsi nə xam və nadan insanlar, nə
də Kəbə qarşısında qibləni axtaran
zavallılar üçündür. O, qədr-qiymət
bilən, inanan insanlar üçündür. "Kim
fəzilətinə inanaraq və əcrini umaraq Qədr gecəsini
ihya edərsə, keçmiş günahları
bağışlanar" (Həz.Məhəmməd). Göründüyü kimi, kəlamdakı əsas
şərtlərdən biri həmin gecədə oyaq
qalmaqdır. Quran oxumaq, namaz qılmaz, təfəkkürə
dalmaq, günahların bağışlanması
üçün dua və həmdü sənada bulunmaq, Ondan məxfirət
və istəklər diləmək, əlillərə,
kasıb sosial təbəqəyə, yetim və qocalar evlərinə
yardım etmək, əfv və aministiya fərmanları vermək
və digər xeyirli işlər görmək bu gecənin tələb
etdiyi qayələrdir. Qədr gecəsi həm də
bəndənin keçdiyi ömür yolunun təftişi, təhlili
və hesabatıdır. Necə deyərlər,
bu məqam "yanıb dirilmə məqamıdır".
Zira "Qədr gecəsi səhərə qədər
Şeytan bayıra çıxa bilməz, heç kimə vəsvəsə
verə bilməz. O gecə sehrlə məşğul
olanın sehri də təsirsiz olar" (Həz.Məhəmməd).
Qədr gecəsinin dəqiq vaxtı bilinmir. Bəzi üləma və təfsirçilər bu
gecənin Ramazan ayının 18-i, yaxud 20-si, digərləri isə
həmin ayın 20-29-u arasında olduğunu söyləyiblər.
Lakin əksər mənbələr "bu gecə
Ramazanın 26-dan 27-nə keçən gecəsidir" qərarında
israrlıdırlar. Peyğəmbər(ə)
buyurub: "Qədr gecəsi mənə bildirildi və sonra
unutduruldu". Həmin səbəbdən, o,
Ramazanını son on gününü özünü
sırf Allaha ibadətə sərf edərdi.
Peyğəmbər(ə) həm də buyurub:
"Qədr gecəsi ikidir". Biri
bütün il içərisində, digəri Ramazanın son
on günü içərisindədir". Bu kəlama
görə Qədr, il ərzində bəndənin
damla-damla yığdığı savabların rəhmət
bardağından daşdığı gecədir. Yəni
mömin və saleh bəndə üçün ilin hər
gecəsində Qədrin qədr-qiymətindən bir nişanə
var. Bəlkə də Rəbb tərəfindən Peyğəmbər(ə)-yə bu gecənin dəqiq
vaxtının unutdurulması həmin səbəbdəndir.
Peyğəmbər(ə) Qədr gecəsində:
"Allahım, Sən çox bağışlayansan, əvf
edənsən, məni də bağışla"
duasını təkrar edərdi. Biz də
özümüz üçün bu duanı edərkən,
millətimizin birliyi, vətənimizin diriliyi, dinimizin müqəddəsliyi,
bayrağımızın bakirəliyi uğrunda özlərini
fəda edən şəhidlərimiz, əsgərlərimiz, məhbuslarımız
və bütün xalqımız üçün dua etməliyik.
XXVII dua:
"Allah! Mənim səyimi puç etmə! Bu gündə
günahlarımı bağışla! Yaxşı əməllərimi
qəbul et! Mənim eybimi
ört, ey eşidənlərin Eşidəni!"
Kainatdakı sonsuz sayda varlıqların həm eyni, həm
də müxtəlif zaman və məkanlarda fəaliyyətləri
özbaşına deyil. Onlar ilahi bir
proqramla idarə edilir. Xaliqə qulluq edən
bu mövcudatın təzim və ibadəti qədər qələmilə
yazılan bir nizam içində, o da bir mizan içində, o
da bir təvzin içində, o da gözəl bir
yaradılış içindədir. Sözsüz
ki, gəlişi və gedişi iradəsindən asılı
olmayan insan da Rəbbin şah əsəri kimi həmin
varlıqların ibadət məclisində ən şüurlu
öndərdir. Lakin bu öndərliyin
öhdəsindən Onu razı salmaq üçün insan hər
şeydən əvvəl səy edib əməklə məşğul
olmalı, maddi-mənəvi dəyərlər
yaratmalıdır ki, ən azı, özünü və himayəsində
olanları dolandıra bilsin. Yeri gəlmişkən,
bu nemətlərin ərsəyə gəlməsində insan
özü də daxil olmaqla günəş, su, hava, torpaq və
s. ünsürlər Rəbb iradəsilə yaradılıb.
İnsana düşən vəzifə isə
yalnız səy göstərib, ona verilən iradəni səfərbər
etməkdir. Əlbəttə, ruzini Allah
verir. Lakin "çalışmaq ibadətdəndir"
(həz.Peyğəmbər) və "İnsana ancaq öz əməli,
öz zəhməti qalar! Şübhəsiz
ki, onun əməli, zəhməti görünəcəkdir.
Sonra onun əməlinin tam əvəzi veriləcəkdir"
(Nəcm 39-41).
Dua edən bəndə bu hikmətləri bildiyi
üçün Rəbbə yalvarır ki, onun səyini, əzmini,
əməlini puç etməsin. Bəs, səylərinin
puç olmasını istəməyən bəndə necə
çalışmalıdır? Mövzuya toxunan Peyğəmbər(ə) buyurub: "Halal
qazanmaq hər bir müsəlman üzərində
vacibdir". Kəlama görə müsəlmanın
özünü və himayəsində olanları
dolandıracaq, onların borclarını ödəyəcək
və başqalarının minnətini götürməyəcək
miqdarda halalından qazanması fərzdir. Bu
prinsip hər bir müsəlman üçün namus, ləyaqət
və şərəf məsələsi olmalıdır.
Çünki qeyri-islami, qeyri-insafi və qeyri-insani yollarla
çalışmaq - rüşvət, korrupsiya, qumar, sələm,
qadın alveri, oğurluq və s. kimi haram qazanclar həm fərd,
həm də millət və dövlət üçün bir
illət və zillətdir.
Halal dairəsindəki zəhmət və xidmətdə
isə, əksinə, izzət, ləzzət, ümid, ləyaqət
və rahatlıq vardır. Çünki
ailə və cəmiyyət üçün halal zəhmətlə
qazanc əldə edənlər həm insanlar, həm də
Allah tərəfindən sevilir. "İnsanların
ən xeyirlisi cəmiyyətə ən çox faydalı
olanıdır" (həz.Peyğəmbər). Və təbii ki, belə insanlar Allah rəhmətilə
əhatə olunur və Onun məğfirətilə
bağışlanırlar. Onların səyləri
həm də günahlarına kəffarədir. Dua edən bəndə də bunları bildiyi
üçün, "Səyimi puç etmə!" deməklə,
Rəbbdən həm dünya, həm də axirət nemətlərini
istəyir.
Rəbb
hikmətinə görə, xalqın cibində yaşayıb,
firqə, fərd və tayfa mənafeyini güdən qazancda isə
illət, zillət, killət (qəlbin qapanması), qəm,
qüssə, sıxıntı, "indi qapını döyəcəklər"
əndişəsi və nəhayət Cəhənnəm əzabı
var. Belələri dünyanı əldə etsələr belə,
dünyadakı nəsibləri Xaliq və xalq lənətləri,
axirətdə isə Rəbb intiqamıdır.
Çalışmanın, səyin ziddi tənbəllikdir.
Tənbəllik isə rəzillik olmaqla
yanaşı, həm də bir çox fəsadların
mayası və anasıdır. "Yoxsulluq
olan yerdə kafirlik var". Peyğəmbər(ə)
kəlamıdır. Təsadüfi deyil ki, Rəsuli-Əkrəm(ə): "Allahım! Tənbəllikdən, acizlikdən, ixtiyarlıq və
xəsislikdən Sənə sığınıram" -
duasını tez-tez zikr edərdi. Tənbəl iş
görməz, fəqət əcdadları ilə fəxr edər.
Elə çağdaş İslam aləminin
yaşayış səviyyəsinin, elm, texnika və demokratik
dəyərlər sahəsində geriliyinin səbəblərindən
biri də budur desək, məncə yanılmarıq.
Çağdaş durumda millət və ümmət
üçün çox önəmli və aktual olan bu duaya
biz də qoşularaq deyirik: Ya Rəbb! Ərazi
bütövlüyümüz, dinimiz və
bayrağımızın bakirəliyini qorumaq
üçün iman, elm və səylərimizi artır. Dua və
oruclarımızı qəbul et. Amin!
Qeyd: Bəndənin
eyiblərinin örtülməsi, günahlarının
bağışlanması və yaxşı əməllərinin
qəbul edilməsi üçün etdiyi dualara əvvəlki
yazılarda şərh verilib.
Vaqif Cəliloğlu
Bakı xəbər.- 2010.-
3-5 sentyabr.- S. 12.