Din və siyasət
"Dini
alət edərək dünyanı qazanmaq istəyənlərin
vay halına"
Din və
siyasətin tarixən formalaşmış
qarşılıqlı əlaqələrində diqqəti cəlb
edən mühüm amillərdən biri onun qədim kökləri
və zəngin məzmunudur. İctimai sosial həyatın hər
sahəsində olduğu kimi, onların hər ikisi həm bir
sıra
oxşarlığı, həm də fərqli cəhətlərilə
tarixən müxtəlif kombinasiyalarda qarşılıqlı
əlaqədə olublar.
Danılmaz faktdır ki,
hakimiyyət
uğrunda mübarizənin sosial
qruplar arasında münasibətlər formasında təzahür edən siyasət kimi, inam və etiqada əsaslanan din
də özünə məxsus şəkildə
gücə, təsirə malikdir. Lakin siyasət və dinin
güc subyekti kimi özünəməxsusluğu və
özünü təsdiqi bir-birindən əhəməiyyətli
dərəcədə fərqlidir. J.J.Russo deyirdi: "Tabe edə
bilmək üçün gücü hüquqa, etiqadı
borca çevirmədən ən güclü də belə yetərincə
güclü olmür". Həmin səbəbdən tarixən
siyəsətin gücü hüquqda, dinin gücü isə
etiqadın, imanın borca çevrilməsində təzahür
etmişdir.
Siyasətin yaratdığı
qanun inzibati əxlaqdır
"(Ya Rəsulum!) Şübhəsiz ki, sənin firqə-firqə
olub dinini parçalayanlarla heç bir əlaqən yoxdur.
Onların işi Allaha qalmışdır. Allah sonra (qiyamətdə)
onlara nə etdiklərini xəbər verəcəkdir" (Ənam,
159) ayəsində ərəbcədəki firqə
sözü latın dilindəki "partis" sözünün
sinonimi olub dəstə, qrup, partiya mənalarını verir.
Partiya müəyyən ictimai təbəqənin (sinfin) məqsəd
və mənafeyini ifadə edən siyasi təşkilatdır.
Onun əsasında dövlət hakimiyyətini ələ
almaq, saxlamaq və ondan istifadə durur. Din isə "mən
kiməm, haradan gəlib, haraya gedirəm, gəlməyimdə
məqsəd nədir" suallarının yeganə cavab
qaynağıdır. Gözəl əxlaq, fəzilət və
hikmətlər mənzuməsi olan din, bəşərin
yaradılışdan gətirdiyi fitri və zəruri
ehtiyacdır. İslamda bu dəyərlərin qaynağı
Quran və Peyğəmbər(ə) kəlamlarıdır.
Cəmiyyət
əxlaqla idarə olunmadıqda siyasət, siyasi partiyalar və
siyasi hakimiyyət mövcud olur və o, öz
qanunlarını yaradır. Deməli, qanun
həm də bir növ əxlaqdır. Fəqət
o, gücə, zora istinad edən qanundur. Zira
qanunun təminatçısı onun arxasında duran qüvvədir.
Başqa sözlə, dindən fərqli olaraq
siyasətin yaratdığı qanun inzibati əxlaqdır.
Dində isə zor yoxdur və o, nəsihətdir.
Bu baxımdan din qanunun əsasında dayana bilər,
qanun isə heç vaxt gözəl əxlaq nümunəsi
olan dinin əsasında dayana bilməz. Hər
siyasətin özünəməxsus əxlaqı olduğu
halda, dinin əxlaqı birdir və o, Allah əxlaqıdır.
Deməli, İslamın siyasətə xidmət
etməsi onun həm qüdsi və ilahiyyətçilik məramına,
həm də ümumbəşəri sülhün bərqərarına
ziddir. Zira siyasətə xidmət edən
din zor aparatına çevrilərək dövlətləşir,
xalqı dövlət itaətində saxlayan vasitəyə
çevrilir. Siyasiləşməklə
ilahi əxlaqa xəyanət edən din, iqtidarın məsuliyyətini
onunla bölür və nəticədə xalqın iqtidara
qarşı mənfi münasibət bəsləyən hissəsi
dini də günahlandırır.
1922-ci ildə
K.Atatürkün israrlı xahişilə ona kömək etməyə
dəvət olunan XX əsr İslam kəlamçısı
S.Nursiyə Atatürkün: "Sənin kimi fədakar bir din
xadiminin yüksək fikirlərindən istifadə etmək bizə
çox lazımdır. Lakin siz ilk əvvəl namazın
vacibliyindən danışdınız" sözlərinə
S.Nursi: "Paşam, islamiyyətdə imandan sonra ən
yüksək həqiqət namazdır" - deyib,
Atatürkün təklifindən imtina etdi.
Din xadiminin "siyasət
vasitəsilə dinə xidmət edəcəyəm" deyib,
siyasi səhnəyə bilavasitə və ya dolayısı ilə
atılması dinin siyasətə alət olması ilə nəticələnir.
Halbuki islamiyyət günəşi yerdəki işıqlara
alət və tabe ola bilməz. Məhz bu
baxımdan "Şübhəsiz ki, sənin firqə-firqə
olub dinini parçalayanlarla heç bir əlaqən yoxdur"
- Rəbb kəlamı, din xadiminin siyasətlə məşğul
olmasına icazə vermir. Din xadimi üçün əsas məsələ
iman, rəqibi isə imansızlıq olsa da, fəqət o rəqibi
ilə əxlaq çərçivəsində dolanmalı,
tolerantlıq nümayiş etdirməlidir. Dinin
qayəsi qardaşlıq, bərabərlik və birlikdirsə,
siyasətdəki tərəfkeşlik, partiya təəssübkeşliyi
istər-istəməz həmin dəyərlərə ziyan
vurur. Dində yaxşı və pisin
ölçüsü və mənbəyi ilahi fərman və
sərəncam olan Qurandadır. Siyasətdə
isə bu sifətlər ikinci plandadır. Quran
bütün bəşər üçün nazil edildiyi
halda, siyasət tərəfdarlıq vasitəsi ilə
xalqın müəyyən hissəsini ehtiva edir. Dində
qayə bəşər övladının inteqrasiyası
olduğu halda, siyasətdə bu proses differensasiya yolu ilə
gedir. Bu barədə S.Nursi yazıb: "Bir zaman qərəzkaranə
tərəfgirlik nəticəsi olaraq gördüm ki, dindar bir
alim siyasi düşüncəsinə müxalif olan bir əməli-saleh
alimi kafir dərəcəsinə kimi təhqir etdi. O, siyasi əqidəsinə
müvafiq olan münafiqi isə tərif edib müdafiəsinə
qalxdı. Elə həmin anda "şeytan və
siyasətdən Allaha sıığınıram" deyib,
siyasətdən uzaqlaşdım".
"Dini
alət edərək dünyanı qazanmaq istəyənlərin vay halına" - buyurub Peyğəmbər (ə). Kəlamdan
göründüyü kimi, Quranın müqəddəs həqiqətləri
bir para mənfəətlərə alət edilə bilməz.
Dində son nəticə Axirəti qazanmaqdırsa, siyasətdəki
məqsəd hakimiyyətə gəlməkdir. Siyasətə
girənlərin əksəriyyəti ondan mənfəət və
vəzifə gözlədikləri halda, dindəki qayə
iman, əqidə, mənəviyyat və əxlaqdır. Deməli, hər hansı din xadiminin, necə deyərlər,
dünyanın hər iki döşündən süd
sağması, yəni siyasət və dindən bəhrələnməsi
dinin firqələnməsinə xidmət etdiyi
üçün, Peyğəmbər (ə) kəlamı ilə
desək, "vay onların halına!".
Çağdaş dünyanın bütün dünyəvi sivil ölkələrində din siyasətə qarışmır. Fəqət
etiraf edək ki, inacsız, dinsiz cəmiyyət də yoxdur.
Din xadimləri siyasi partiyaların üzvü
olmadıqları üçün onlar nə iqtidara, nə də
müxalifətə yararlanmamalıdır. Peyğəmbərlərin
vərəsələri adlanan din xadimlərinin qayəsi fərz
üstü fərz olan Allah və Onun kəlamlarının
irşad və təbliğidir. O ki qaldı siyasətçiyə,
o da hər işini Allah rizası naminə qurmalıdır.
Öncə yaranan Tağutun ("tüğyan edən"
sözündəndir) yox, Rəbbin sözü olduğu
üçün, siyasətçi siyasi fəaliyyətinin
mayasını Onun sözü ilə yoğurmalı və
iqtidarın təbil vuran vicdanı olmalıdır.
Unutmamalı ki, dini siyasiləşən, iqtidarı kar və
müxalifəti kor olan cəmiyyət zəlalət və səfalət
içindədir.
Din və siyasət münasibətlərində tarixi modellər
Mövcud olduqları gündən din və
siyasət arasındakı qarşılıqlı əlaqə
və münasibətləri şərti
olaraq əsasən iki
modellə fərqləndirmək olar:
1) din və
siyasətin qarşılıqlı təsiri; 2) din və siyasətin müstəqil olaraq yanaşı,
yaxud paralel
fəaliyyət göstərməsi. Birinci model müxtəlifliyilə iki
variant ilə səciyyəlidir: a) dinin siyasəti təyin etməsi,
yəni siyasətin əsasında dini dəyərlərin
dayanması. Bu forma əsasən XVIII əsrin Avropa
inqilabına (1789-1792 Fransa inqilabı) qədər davam edib.
Bundan sonra cəmiyyət tədricən dinə
həyatın bütün sahələrinə, o cümlədən, siyasətə birbaşa təsir göstərən universal substansiya kimi yanaşmadan uzaqlaşaraq, onu inam,
inanc mənbəyi kimi qəbul etmək fəlsəfəsinə üstünlük verməyə başladı. Sonradan bu model dinin dövlətdən
ayrılması şəklində ifadə olunaraq həyata vəsiqə
aldı. İkinci forma isə dinin fəaliyyət göstərməsi
üçün şərtlərin və hüdudların
siyasət tərəfindən müəyyən edilməsilə
özünü biruzə verib. Məs., vaxtilə
kommunist rejiminə əsaslanan dövlətlərdə
olduğu kimi.
Din və siyasət
arasında qarşılıqlı münasibətlərin
ikinci tarixi modeli onların müstəqil olaraq, yanaşı,
yaxud paralel yaşaması, fəaliyyət göstərməsidir.
Hazırda Azərbaycan da daxil olmaqla,
dünyanın əksər mədəni, demokratik ölkələrində
məhz bu modelə üstünlük verirlər. Çünki dindən tam ayrılmış siyasət
olmadığı kimi, siyasətin təsirindən tam və qəti
şəkildə təcrid olunan din də yoxdur. Dini siyasətdən
ayırmaq, bu prosesi mütləqə çevirmək cəhdi
istər-istəməz özündə ifrat hədləri əxz
edən iki ziyanlı tendensiyaya gətirib çıxara bilər:
1) Din siyasət tərəfindən qanundan kənar edilir; 2)
Din siyasəti özünə tabe edir və nətcədə
teokratik dövlət yaranır.
Yuxarıdakıları nəzərə alaraq
çağdaş müstəqil Azərbaycan
Respublikasının din və siyasətin
qarşılıqlı münasibətlərində prioritet
modeli onların yanaşı (paralel) yaşaması və fəaliyyətini
nəzərdə tutan modeldir. Bu model əsasən
aşağıdakı prinsipləri özündə ehtiva
edir: a) Din və siyasət bir-birindən asılı olmayaraq
paralel fəaliyyət göstərir; b) Din siyasətin, siyasət
də dinin predmeti deyil; v) dinə və dini qurumların
inkişafına yardım göstərmək dövlətin mənəvi
borcudur (buraya dini etiqad azadlığının təmin edilməsi,
dini dəyərlərin qorunmasına dəstək, dini
dözümlülüyün təbliği və s. dəyərlər
daxildir); c) Din cəmiyyətin əxlaqi-mənəvi
dünyagörüşü sistemi olaraq dünyəvi dövlətin
mənəvi əsaslarının möhkəmləndirilməsinə
dəstək verməlidir; d) Din xalqın özünütəsdiqinin
və bütövlüyünün fundamental dəyərlərindən
biri kimi dövlətçiliyin mənəvi dayağı
rolunda çıxış edir; din dövlət siyasətində
ifadə olunan milli maraqların qorunmasına mənəvi dəstək
verir.
Qeyd: İslam aləmində
dövlət-din münasibətlərinin müzakirəsini,
daha dəqiq ifadə etsək sekulyarizm mövzusunun (Müsəlman
ölkələrdə sekulyarizm deyiləndə dövlət
idarəsində dini hökm və dəyərlərə əsaslanmamaq,
dünyəvilik nəzərdə tutulur) ilk dəfə misirli
alim Əli Əbdürrazzaq başlamışdır. Onun iddialarına görə "xilafətin, yəni
İslam idarə sisteminin heç bir əsası yoxdur. Beləliklə, Əbdürrazzaq İslam dinini
dünya işlərinə müdaxilə etməyən, mənəvi
və ruhani bir din olaraq əsaslandırmağa
çalışmışdır" Lakin əksər
teoloqlar bu prinsipi qəbul etmirlər. Çünki
İslamda dünya işləri fəaliyyət dairəsi kimi
ayrı deyil. Quran hikməti konteksindən
onu ayırmaq mümkün deyil.
Müasir Azərbaycanda
din və dövlət münasibətlərinə toxunan
prezident İlham Əliyev Ramazan ayı münasibətində
verilən iftar süfrəsində demişdir: "Azərbaycanda
din ilə dövlət arasında münasibətlər
çox sağlam zəmində qurulmuşdur. Dövlətçilik
tarixi böyük olan ölkələrdə bu münasibətlər
əvvəlki əsrlərdə artıq təşkil
olunmuşdur. Azərbaycan isə cəmi 20
ilə yaxındır ki, müstəqillik həyatını
yaşayır və bizdə dinlə dövlət arasındakı
münasibətlərin tənzimlənməsi böyük səylər
tələb edir. Mən çox şadam ki, Azərbacyan
xalqının və Azərbaycanda əsrlər boyu
yaşamış və yaşayan bütün millətlərin
nümayəndələrinin həmrəyliyi, birliyi müstəqillik
dövründə də özünü biruzə verdi, özünü göstərdi. Müstəqillik
dövründə din ilə dövlət arasında yaranan
münasibətlər bu gün Azərbaycanın uğurlu
inkişafını təmin edir."
Vaqif Cəliloğlu
Bakı xəbər.-
2010.- 20 sentyabr.- S. 15.