Sənət adamlarımız xaricdə Azərbaycanı necə təqdim edə
bilirlər?
Xeyrəddin Qoca: "Azərbaycanı xaricdə
təmsil edən sənət adamının
birinci növbədə
yüksək mədəniyyəti
olmalıdır"
Vaqif Cəliloğlu: "Yüksək səviyyəli
sənətkar bu məsuliyyəti dərk edir və əlindən
nə gəlirsə onu edir"
Hər bir xalqın özünəməxsus ənənələri,
tarixi, mədəniyyəti,
dəyərləri, adəti,
milli xüsusiyyətləri
var. Sadalanan bu faktorlar hər bir millətin kimliyini özündə əks etdirən bir etalon hesab olunur. Unutmaq olmaz ki, xalq ona məxsus
olan milli dəyərləri, fərqlilikləri
özündə əks
etdirən ənənələri
yaşada, tanıda bilirsə, o zaman dünya miqyasında bir millət olaraq öz möhürünü vurur.
Həmçinin, bu minvalla dünyada millət olaraq assimilyasiya olunmaqdan özünü sığortalayır. O üzdən
bu kimi fərqli
dəyərlər toplusundan
ibarət ənənələrin
qorunub saxlanması və müasir dövrün tələblərilə
uzlaşdırılması mühüm əhəmiyyət
kəsb edir. Belə ki, zamanında onları qorumaq, tanıtmaq və ən başlıcası
- böyüməkdə olan
gənc nəslə təlqin etmək başlıca vəzifələrdən
biri olmalıdır.
Ona görə ki, dünya həddən ziyadə sürətlə
qloballaşır. Qloballaşan
dünya isə sayca bir qədər
az olan
xalqlara məxsus dəyərləri yox edir. İstəsək də, istəməsək
də bu belədir. Belə olan halda xalqların kimlik məsələsinin qorunması
xeyli çətinləşir.
O üzdən bu istiqamətdə görülən
işlər kompleks şəkildə həyata
keçirilməklə yanaşı,
son dərəcə sistemli
olmalıdır ki, arzuolunmaz nəticələr
ortaya çıxmasın.
Yəni görülən işlər
müasir dövrün
tələblərinə cavab
verəcək səviyyədə
olmalıdır. Müasir dövrlə
ayaqlaşmadan bu işi arzuolunan səviyyədə qurmaq mümkün görünmür.
Hər addımda nəzərə
almalıyıq ki, bu yöndə görülən işlər,
atılan addımlar milli ideologiyanın tərkib hissəsini təşkil edir. Yəni bunları milli ideologiyadan ayrı təsəvvür etmək
doğru olmaz. Ayrı təsəvvür olunarsa,
o zaman bir natamamlıq yaranacaq.
Çünki unutmaq olmaz ki, dövlətin oturuşmasında, möhkəmlənməsində
və dayanıqlı
əsaslara söykənərək
inkişaf etməsində
bütün bunların
cəm halında var olması ciddi əhəmiyyət kəsb edir. Yəni bu faktorların hamısı nəticə
etibarilə bir-birini tamamlamalıdır. Yuxarıda sadalanan
bütün bu faktorların vəhdəti
bir daha dövlətin monolitliyini,
bütövlüyünü özündə ehtiva edir.
Məlum obyektiv və subyektiv səbəblər
üzündən Azərbaycan
70 il sovet
Rusiyasının işğalı
altında olub. Bütün bunlara baxmayaraq, Azərbaycan xalqı öz kimliyini itirməyib. İyirmi ilə
yaxındır Azərbaycan
Respublikası müstəqillik
əldə edib.
Ötən dövrün bir
hissəsi çox keşməkeşli mərhələlərə
təsadüf etsə
də, ölkəmiz sürətlə inkişaf
edir, beynəlxalq aləmə inteqrasiyası
davam edir. Digər tərəfdən, Azərbaycan
hələ Rusiyanın
işğalı altında
olanda də dünyaya örnək sayılacaq bir sıra ciddi mədəniyyət hadisələrinə
imza atdı. Məsələn, 1908-ci ildə görkəmli
bəstəkar Üzeyir
Hacıbəyov "Leyli
və Məcnun" operasını yaratdı.
O dövrdə müsəlman
Şərqində sözügedən
operanın səhnəyə
çıxması olduqca
böyük hadisə
idi. Daha sonra, 1940-cı ildə
Əfrasiyab Bədəlbəylinin
"Qız Qalası"
baleti nümayiş olundu. 1945-ci ildə nümayiş olunan "Arşın mal alan"
musiqili filmi sonralar dünyanın əksər ölkələrində
tamaşaçılar tərəfindən
böyük rəğbətlə
qarşılandı. Xüsusən də filmdə baş rolu ifa
edən görkəmli
sənətkar Rəşid
Behbudovun əsrarəngiz
və əvəzsiz ifası böyük tamaşaçı rəğbətini
qazandı. Ümumilikdə mədəniyyət sahəsində
yüksək səviyyəli
sənət əsəri
həm də onu yaradan xalqın
inkişafının göstəricisidir.
Bununla yanaşı, həmin sənət əsəri xalqa baş ucalığı gətirir.
Yəni orijinallığı ilə
seçilən sənət
əsərinin dünya
miqyasında nümayiş
olunması, eyni zamanda, həmin xalqın tanıdılmasına
xidmət edir. Məsələn, Hindistan
kinolarının bu ölkənin mədəniyyətinin,
folklorunun, məişətinin,
sosial həyatının
və s. xüsusiyyyətlərinin
dünyada tanıdılmasında
böyük rolu olub və indinin
özündə də
var. Həmin kinolara baxanda, istər-istəməz,
tamaşaçıda Hindistan barəsində müəyyən təsəvvür
formalaşır.
O da məlumdur ki, hələ sovet
dövründə Azərbaycanın mədəniyyət və
incəsənət işçiləri bir sıra xarici
dövlətlərdə qastrol səfərlərində
olurdu. Düzdür, onlar rəsmi olaraq SSRİ-ni təmsil etsələr
də, ifaları azərbaycan dilində olurdu. Bu, nə qədər
olmasa da, Azərbaycan haqda təəssüratların
formalaşmasına, bu xalqın mədəniyyətinə, sənət
incilərinə olan marağın artmasına xidmət edirdi. Ölkə
müstəqillik əldə etdikdən sonra isə bu imkanlar
bir az da genişləndi. İndi istənilən xarici ölkəyə
qastrol səfəri edən mədəniyyət və incəsənət
işçiləri müstəqil Azərbaycanı təmsil
etdiklərini bəyan edir. Bütövlükdə ölkəni
xaricdə təmsil edən mədəniyyət və incəsənət
təmsilçisinin istənilən davranışı əcnəbi
tamaşaçılarda həmin xalq haqda rəy
formalaşdırır. Elə incəsənət xadimləri
var ki, həqiqətən də dövləti və xalqı
çox yüksək səviyyədə təmsil edir. Yaranan
fürsətdən istifadə edib, Azərbaycan həqiqətlərini
əcnəbilərə çatdırmağa
çalışır. Ancaq bunu bütün mədəniyyət
və incəsənət xadimlərinə şamil etmək
mümkün deyil. Ümumiyyətlə, xarici ölkələrdə
qastrol səfərlərində olan mədəniyyət və
incəsənət xadimlərinin Azərbaycanı layiqincə
təmsil etməsi üçün hansı maarifləndirici
işlər görülməlidr? Bunun üçün
tövsiyə, nizamlayıcı xarakterli bir orqanın yaradılmasına
ehtiyac varmı?
Sözügedən mövzu ilə
bağlı fikirlərini "Bakı-Xəbər"lə
bölüşən tanınmış
yazıçı-publisist Xeyrəddin Qocanın sözlərinə
görə, bunun üçün hansısa xüsusi bir
maarifləndirici orqanın yaradılmasına ehtiyac yoxdur:
"Bu keyfiyyətlər gərək hər bir incəsənət
adamının öz daxilində olsun. Yəni Azərbaycanı
xaricdə təmsil edən sənət adamının birinci
növbədə yüksək mədəniyyəti
olmalıdır. Həmçinin, yüksət sənəti,
danışıq qabiliyyəti, davranış keyfiyyətləri
olmalıdır. Bütün bunlar kompleks şəkildə
olduğu halda, həmin incəsənət adamı ölkəni
xarici dövlətlərdə yüksək səviyyədə
təmsil edə bilər. Deməyim odur ki, bu bir növ
diplomatik fəaliyyətə bənzəyir. O mənada ki,
hansısa müğənni bir azərbaycanlı kimi xarici
ölkəyə gedirsə, yüksək səviyyəli bir azərbaycanlı
olduğunu göstərməlidir. Bunun üçün
müğənnilərin üzərinə öhtəlik
qoymaq olmaz ki, onlar hansısa ölkəyə qastrol səfərinə
gedərkən mütləq ölkə həqiqətlərini
əcinəbilərə çatdırmalıdır. Çünki
onların öz missiyası var - oxumaq və çalmaq.
Yüksək səviyyədə sənət nümayiş
etdirmək. Yoxsa hansısa müğənni konsert verməyə
gedibsə, borclu deyil ki, hansısa təbliğat işini
mütləq aparsın. İmkan daxilində bunları görsə
yaxşı olar. Məsələn, görkəmli sənətkar
Rəşid Behbudov hansı ölkəyə səfər
edirdisə, birinci Azərbaycan mahnısı ilə
başlayırdı. Ancaq o da var ki, Rəşid kimi məlahətli,
şirin səsi olan sənətkarlar dünyaya bir dəfə
gəlir. Hamı onun kimi sənətkar ola bilməz.
Çünki Rəşid Behbudov bütün dünya dillərində
oxuya bilirdi. Həm də Rəşidin çox gözəl
ifa və səhnə mədəniyyəti var idi. Bütün
bu keyfiyyətlərin hamısının indiki sənətkarlarda
olması mümkün deyil. Bunun üçün yüz dənə
diplom da alsalar xeyri yoxdur. Yəni Bülbüldən, Xan
Şuşinskidən, Sara Qədimovadan bir dənədir.
İndiki müğənnilərə baxanda çox şey
onlarda çatmır. Əfsuslar olsun ki, bir çoxunun səhnə
mədəniyyəti, davranışı yox səviyyəsindədir.
Elələri var ki, Azərbaycan dilini düz-əməlli
bilmir. Belələri ölkəni xaricdə nə cür təmsil
edər? Elə müğənnilər var ki, hansısa xarici
ölkəyə yeyib-içməyə gedir, ancaq qayıdandan
sonra yalandan deyirlər qastrol səfərində idik. Bax belə
problemlər var. Bəzən görürsən ki, hansısa
incəsənət işçisi xaricə səfər edərkən
öz maddi mənafeyini güddüyü üçün onu
qınayırlar. Fikrimcə, bu cür yanaşma doğru deyil.
Lazım gələrsə, incəsənət adamı öz
mənafeyini də güdməlidir. Hansısa incəsənət
ustası sənətinə görə Azərbaycanda pul tapa
bilmirsə və bunu xaricdə əldə edirsə, buna pis
pis baxmaq olmaz. Məsələn, ABŞ-da bir film üçün
170 milyon dollar pul ayırırlar.
Azərbaycanda hansısa
aktyor acından ölürsə, niyə də bu seçimi
etməsin?".
Dinşünas
Vaqif Cəliloğlu hesab edir ki,
ölkəni xaricdə
təmsil edən sənət adamının
daxilində birinci növbədə gərək
azərbaycançılıq olsun: "Yüksək səviyyəli sənətkar
bu məsuliyyəti dərk edir və əlindən nə gəlirsə onu edir. Belələrini xüsusi olaraq təlimatlandırmağa ehtiyac
olmur. Ən azından, onlar
bunu özləri üçün bir mənəvi borc hesab edirlər. Digər tərəfdən, Mədəniyyət
və Turizm Nazirliyi sənət adamlarını ölkə
xaricinə göndərərkən
ən yaxşılarını
seçməlidir. Çünki hər incəsənət
xadimi bu missiyanı həyata keçirmək qüdrətində
olmur. Ona görə də
bu kimi məqamlara
diqqət etmək lazımdır. Məsələn, bir vaxtlar Müslüm
Maqomayevlə Rəşid
Behbudov çox uğurla xaricdə ölkə mədəniyyətini
təmsil edirdi. Belə ki, Müslüm Maqomayev, Rəşid Behbudov hansı xarici ölkədə səfərdə olubsa, orada məhz Azərbaycanı təmsil
ediblər. Təəssüf ki, hazırkı dövrdə belə sənətkarlar yox səviyyəsindədir və
bu olduqca pis bir haldır.
Bir-iki incəsənət xadimini
çıxmaq şərtilə,
digərləri ancaq pul, səyahət, ticarət naminə bu işi görür.
Sovet dövründə Brejnev Müslüm Maqomayevə belə bir müraciət
etmişdi, Müslüm
məndən nə istəyirsən? Görkəmli
sənətkarın cavabı
belə olmuşdu ki, çox sağ olun, Azərbaycan hökuməti
məni hər cür təmin edib".
Məqalə Azərbaycan Respublikası
Prezidenti yanında KİV-ə
Dövlət Dəstəyi
Fondunun maliyyə dəstəyilə hazırlanıb
Vidadi Ordahallı
Bakı xəbər.- 2011.- 11 aprel.- S.
15.