Mühacirətdəki
soydaşlarımızın milli toy mərasimləri - Azərbaycançılığın
mühüm əlamətidir
İsmayıl Ağayev: "Avropadan
fərqli olaraq, Rusiyadakı həmyerlilər
milli toy adətlərinə
çox sadiqdir"
Hər bir xalqın
aparıcı adət-ənənələrindən biri də
toy mərasimidir. Oğlanla qızın evlənməsi mərasimi
hər bir ölkədə müxtəlif cür icra olunur. Azərbaycan
xalqının toy adətləri də bir sıra qədim ənənələr
kimi çoxəsrlik tarixə malikdir. Bu proses uzun əsrlərdən
bəri gələrək indiki hala düşüb. Ölkəmizdə
bölgələr üzrə belə toylar və onlara
hazırlıq prosesində nəzərəçarpacaq dərəcədə
fərqlər müşahidə olunur.
Bu da bizdəki toyların
rəngarəngliyindən, onun çoxşaxəli
olmasından xəbər verir. Azərbaycanda adət-ənənəyə
uyğun olaraq, ailə qurmaq prosesinin
başlanğıcından sonuna qədər uzun bir müddət
keçir. İlkin olaraq qız bəyənmə olur.
Oğlan evi arayıb qız evinə adam göndərir ki, kim
tərəfindən elçi gəlmək istədiklərini
onlara xəbər versinlər. Bəzən elə olur ki,
qız evi razılıq vermir. Onda el-obanın ən mötəbər,
hörmətli adamlarını göndərib, qız evini
razı salmağa çalışırlar. Sonra xəbər
göndərmə adəti həyata keçirilir. Bu zaman adət
üzrə iki nəfər-oğul anası və yaxın
qohumdan biri elçi gedir. Çünki həmişə analar
qızın ürəyindəkilərini daha yaxından bilir.
Elə ki, qadınlar razılığa gəldi, ailənin
"şah" damarı sayılan atalar
görüşür. Oğlan atası üç nəfər
hörmətli şəxslə qız evinə gedir.
Elçiliyə gecə getməzlər. Onların
qarşısına qoyulan çay içilməz. Burada hələ
qəti fikir bildirilmir. Qız tərəfi yaxın qohumlarla məsləhətləşdikdən
sonra qəti fikirlərini bildirəcəklərini deyir. Qızdan
məsələyə münasibət soruşulduqda onun
susması razılıq əlaməti sayılır.
Ardınca kiçik elçiliyə gedilir. Bu barədə
oğlan anası qızın anasına məlumat verir. O da
öz növbəsində evdəkiləri bundan xəbərdar
edir. Yaxın qohumları məsləhətləşmək
üçün evə çağırırlar. Məsləhətləşdikdən
sonra razılığa gəlirlərsə, qızın da
fikrini öyrənirlər. Bundan sonra elçilər gəlir.
Məclisdə hər iki tərəfdən yaxın qohum-əqraba
olur. Hamı süfrə başında oturur, bircə
qızın anasından başqa. Bu söhbətləşmədə
razılıq verilsə, süfrəyə şirin çay gətirilir.
Buradan qız yiyələri gəlinin
"bacılığı" gilə yollanır.
Çünki, elçi gələndə qız evdə olmur.
Qızın "hə"si alındıqdan sonra
uzağı bir aya ona kiçik nişan və xonça gətirirlər.
Yenə də əvvəldən qız evini xəbərdar
edirlər. Bu məclisdə 25-30 adam iştirak edir. Burada əsasən
qızın rəfiqələri olur. Oğlan evə gələrək
özlərilə bir nişan üzüyü, bir yaylıq və
şirniyyat gətirir. Məclis başlanmamış
oğlanın yaxınlarından biri üzüyü
qızın barmağına taxır, yaylığı isə
çiyninə salır. Təzəgəlin bir-bir sağ əlini
subay qızların başına qoyur. Nişanda təzə gəlinə
hər nə lazımdır, alıb gətirirlər. Nişan
xərci oğlan tərəfinin boynuna düşür. Bu
zaman soğandan başqa, ət, düyü, yağ, un, göyərti
gətirilir. Soğan isə acılıq əlaməti
olduğundan, ondan istifadə olunmur. Oğlan evi nişanı
qırmızı lentlə bəzədilmiş xonça və
çamadanlarda gətirir. Oğlan yengəsi
xonçaların üstünə nəmər atır. Bunu
qız yengəsi də edir. Ardınca oğlanın
bacısı gətirilən şeyləri nümayiş
etdirir. Toy gününə kimi olan bayramlarda da qız evinə
gələrək bayram hədiyələri verilir. Ardınca
toyun vaxtını müəyyənləşdirmək
üçün danışığa gəlirlər. Toyda xərci
oğlan evi verir. Bəzən qız tərəfi xərc istəmir.
Ancaq oğlan evi bacardığını göndərir. Toya
bir neçə gün qalmış gəlinin cehizini
köçəcəyi evə gətirirlər. Qaynana bu
münasibətlə gəlinin qardaşına nəmər
verir. Sonra isə gəlinin yengəsilə bacısı evi bəzəməyə
gəlir. Toy günündən üç gün öncə
qız gəlinlər yığışıb oğlan və
ya qız evinə "çörəkbişdi"yə gəlirlər.
İlk bişirilən çörəyi oğlan və yaxud
da qız anasına verirlər. Qız evində isə
qadınların iştirakı ilə "paltarbiçdi"
olur. Burada qıza alınan hədiyyələr nümayiş
etdirilir. Toy adətlərindən biri də
xınayaxdıdır. Burada gəlinin əli və
ayaqlarına xına yaxılır, ardınca digərləri də
xına qoyub nəmər salır. Toy ərəfəsi kəbin
də kəsilir. Bu zaman hər iki tərəfdən bir nəfər
şahid qismində çıxış edir. Toy zamanı gəlini
"vağzalı" sədaları altında gətirirlər.
Toy təamları arasında Azərbaycanda başlıca rolu
aş oynayır. Bəy atası xələt verməyənə
kimi qız evi gəlini otaqdan çıxmağa qoymaz. Gəlinin
belini qayın qırmızı yaylıqla bağlayır. Həyətdə
tonqal yandırıb, gəlini onun ətrafında üç
dəfə fırladırlar ki, getdiyi yer isti və
işıqlı olsun. Oğlan evinə çatan gəlinin
ayağının altına qab qoyurlar ki, sındırsın. Ayağının
altında qoyun qurbanı kəsirlər. Toydan sonra üzə
çıxdı, gəlin gördü kimi adətlər də
icra olunur. Ardınca əvvəlcə qız, sonra isə
oğlan tərəfi bir-birinə qonaq gedir. Bu
açıqlamadan da göründüyü kimi, Azərbaycan
toyları rəngarəngliyi, möhtəşəmliyi və
cəlbediciliyilə seçilir. Ölkə vətəndaşlarımızın
bir hissəsi müxtəlif səbəblərdən artıq
xaricdə məskunlaşıb. Onların bir hissəsi milli adət-ənənəyə
sadiq qalmaqdadır. Bunu toy mərasimlərinə də
şamil etmək olar. Toy adətlərimizin xaricdə
soydaşlarımız tərəfindən əməl
olunmasının onun əcnəbilər arasında təbliğində
də böyük əhəmiyyəti var. Bununla
özümüzün zəngin adət-ənənəyə
malik olduğumuzu sübut etmiş olarıq. Toy adətlərimizin
xaricdə nə dərəcədə icra
olunub-olunmadığı və bunun əhəmiyyətini
mütəxəssislərlə dəyərləndirməyə
çalışdıq.
Beynəlxalq Diaspor Mərkəzinin
rəhbəri İsmayıl Ağayev xaricdə milli
toylarımızın az olduğunu dedi. Olanlar arasında da toy
adət-ənənələrimizə riayət edənlər
də var, etməyənlər də: "Ümumiyyətlə,
Azərbaycandan kənarda yaşayan soydaşlarımızı
milli adət-ənənələrimizi saxlamaq baxımından
təcrübəmə görə iki hissəyə bölərdim.
Bir qrup azərbaycanlı öz soy köklərinə, azərbaycançılıq
ideyalarına həmişə sadiq qalır. Onların özləri,
övladları Avropada olarkən belə geyimləri, ictimai
davranışlarında bir türk olmalarını yaddan
çıxarmırlar. Bununla azərbaycanlı
olmalarını unutmurlar. Saç düzümlərindən
tutmuş geyimləri, ailə münasibətlərinə qədər
milli xüsusiyyətlərə əməl edirlər. Belə
ailələrdə toy mərasimlərində də milli
xüsusiyyətlərin qorunub saxlandığının
şahidi oluruq. Soy kökü olan insanlar bu adət-ənənələrimizə
hər yerdə əməl edir və başqalarına da bir
ibrət dərsi göstərirlər. Ancaq təəssüf
ki, bir çoxları Bakıdan o tərəfə keçəndən
sonra, Azərbaycandan çıxan kimi avropalının 10 ildə
görmədiyi bir anlayışı özündə əks
etdirirlər. Birmənalı şəkildə, özlərini
"avropasayağı" aparırlar. Hansı ki,
avropalıların özləri bunu bu formada etmir. Onların
çoxu ilə söhbət edərkən özləri azərbaycanlı
olduqlarını deməyənə qədər onların
soydaşımız olduğuna inana bilmirsən. Təəssüf
ki, içərimizdə belələri də var. Amma çox
halda azərbaycanlılar xaricdə toy etmir. Bildiyimiz kimi,
soydaşlarımızın Avropaya axını, əsasən
keçən əsrin 90-cı illərindən sonra
başlayıb. Daha çox tələbə və gənclər,
iş adamları olur. Onlar iş müddəti bitdikdən
sonra gəlib toylarını Azərbaycanda edir. Çexiyada,
Polşa və Avstriyada yaşayan soydaşlarımızın
orada kütləvi şəkildə toy mərasimləri təşkil
etmələri müşahidə olunmur. Buna az
rast gəlinir. Əsasən ad günləri
keçirirlər. Toy edənlərə
gəldikdə, bir çoxları
dediyim kimi, adət-ənənəmizə riayət
etsə də, bəziləri bundan
uzaqdır. Özlərini daha çox avropalıya oxşatmaq istəyirlər, bu
da əksər halda gülünc doğurur. Ya həddindən
artıq qısa geyinir, ya
da özlərini həddindən artıq formazon kimi aparırlar. Bu da insanlarda
ikrah hissi yaradır.
Hazırda Bakının özündə toy
edərkən zurna
balabanı, sazı görmək mümkün
deyil. Bu milli musiqi adətlərinə
elə də önəm vermirlər. Qaldı Avropanın mərkəzində
buna ciddi əməl etsinlər. Azərbaycandakı
toyların əksər hissəsində badələri konyak, araqla doldururlar. Bu da dini nöqteyi-nəzərdən
qəbul olunmazdır". Həmsöhbətimizin
fikrincə, xaricdə təşkil olunan toylarımız milli
xüsusiyyətlərimizin təbliğində böyük rola malikdir: "İstərdim ki,
xaricdəki toylarımız
xalqımızın adət-ənənələrinin təbliği
baxımından böyük əhəmiyyət daşısın. Bunun özü də bir siyasətdir. Toya gələn qeyri-azərbaycanlı bununla bizim adət-ənənəmiz,
milli musiqi alətləri və mahnıları ilə geniş tanış olmaq imkanı əldə edər. Bunun üçün isə xaricdə təşkil olunan
milli əhval-ruhiyyəli
toyların çox olması
vacibdir. Nə qədər çox
olsa, bir o qədər təbliğ olunarıq. Məsələn, Rusiyada toylarımız daha çox olur. Burada milli
adət-ənənələrimiz daha çox qorunub saxlanır. Ona görə ki, burada bir kənddən
olan insanlar bir-birinə daha çox nəzarət etmək
imkanındadır. Yəni Avropadakı
soydaşlarımızdan fərqli olaraq, Rusiyada yaşayan həmyerlilərimiz
milli toy adət-ənənəsinə daha
çox sadiqdir. Xaricdəki
toylarımızda milli mədəniyyət
nə qədər çox
təbliğ olunsa,
ermənilərin musiqi alət
və mahnılarımızı
özününkiləşdirməsinə qarşı da ciddi addım
atmış olarıq.
"Sarı gəlin",
"Tərəkəmə", "Yanıq Kərəm",
"Qarabağ şikəstəsi" kimi
mahnılarımız nə qədər çox oxunsa, bu bizim
xeyrimizədir. Türkiyənin İqdır-Qars bölgəsində
əslən İrəvandan olan azərbaycanlılar adət-ənənəmizi
qoruyub saxlayır. Demək olar ki, bütün toylarında adam
özünü Zəngəzur, Göyçə mahalında
olduğu kimi hiss edir. Hər bir azərbaycanlı bu məslələri
öz içində yaşatmalı, ailəsinə tətbiq
etməlidir ki, xaricə gedəndə layiqincə təbliğ
edə bilsin. Amma təəssüf ki, bəziləri hətta
ailəsində belə azərbaycanca danışmır.
Danışmamağın da səbəbini daha yaxşı
elmli və daha yaxşı avropalı olması kimi göstərir.
Dil bilmək hələ daha çox avropalı olmaq demək
deyil".
Rüfət
SULTAN
Bakı
xəbər.- 2011.- 20 aprel.- S. 15.