Torpaqlarımızın
yarısı orada, yarısı
burada, bir hissəsi...
Musa Qasımlı:
"Azərbaycançılığın
əleyhinə çıxmaq
ərazi bütövlüyünün
əleyhinə çıxmaqdır"
Yunus Oğuz:
"Ərazi bütövlüyü
dövlətçilik şərtilə
daha çox məhdudlaşır, nəinki
azərbaycançılıqla"
Elçin Mirzəbəyli:
"Millət və onun yaşadığı
torpaq varsa..."
Zahid Oruc:
"Bu ideologiya ilk olaraq
müstəqil Azərbaycan
dövlətini zəruri
edir"
Ərazi bütövlüyü hər bir millətin
varlığını, mövcudluğunu
ifadə edən başlıca amillərdən
biridir.
Ərazisi bütöv olmayan
xalqlar zaman-zaman tarixin arxivinə düşərək yox olub gedib. Bu mənada Azərbaycanın
bəxti gətirib.
Düzdür, hazırda onun
ərazisi tam şəkildə
bütöv deyil.
Bu da
Ermənistanın yürütdüyü
işğalçılıq siyasətinin nəticəsidir.
Buna
baxmayaraq, ölkəmiz
ərazi bütövlüyünün
təmin edilməsi niyyətindən bir an belə geri
çəkilmir. Əksinə, son
zamanlar bu istiqamətdə
fəaliyyətini daha da
artırıb. Ölkəmizdə başlıca ideologiya kimi azərbaycançılıq götürülür.
Bu təfəkkür
tərzi Azərbaycanda yaşayan, milli və dini
kimliyindən asılı
olmayaraq, bütün millət və etnosların
varlığının qorunub saxlanması və
inkişafına, onların tərəqqisinə xidmət edir. Ona görədir
ki, azərbaycançılıq
məfkurəsi hamı tərəfindən
birmənalı olaraq qəbul
edilir. Sözsüz ki, azərbaycançılığın vacib elementləri sırasında ərazi bütövlüyü
məsələsi də
öndə dayanır. Yəni ərazi bütöv
deyilsə, deməli sözügedən ideologiya
da tam şəkildə
bütöv əraziyə
şamil edilə bilməyib. Azərbaycan
deyilən ərazi qədim dövrlərdə indikindən qat-qat geniş məkanı əhatə edirdi.
Qədim dövrdə
Azərbaycan adı ilə iki məkan nəzərdə
tutulurdu. Biri, əsasən
indiki Azərbaycan Respublikasının ərazisini əhatə edən
Albaniya, digəri isə Cənubi Azərbaycanda yerləşən
Atropatena. Sonradan bu ərazi dəfələrlə böyüyüb və yaxud da kiçilib.
Orta əsrlərdə, hətta Azərbaycan
deyilən məkan feodal çəkişmələri
üzündən xırda xanlıqlara da bölündü.
Çar Rusiyasının həyata
keçirdiyi ekspansionist
siyasət nəticəsində
isə Azərbaycan adlanan bütöv ərazi iki hissəyə parçalandı. Hansı ki, indidə belədir. Ərazinin
şimal hissəsi Çar Rusiyası, cənubu isə İran şahı tərəfindən işğala
məruz qaldı. Sonrakı mərhələdə
ərazilərimiz zaman-zaman, Çar Rusiyasının
tərkibində olmağımıza baxmayaraq,
qonşulara paylındı. Nəticədə
indi Qərbi Azərbaycan deyilən yerdə ermənilər məskunlaşdı.
Şimal-qərbin bir hissəsi
Gürcüstana, Dərbənd ərazisi
isə Rusiyaya verildi. Bu azmış kimi, XX əsrin sonlarına doğru
Ermənistan Dağlıq
Qarabağa göz dikərək,
bu ərazi də daxil olmaqla,
hazırkı müstəqil Azərbaycan Respublikasının
20 faiz torpaqlarını
zəbt edib.
Bu mənada, ərazi
bütövlüyümüzün təmini azərbaycançılığın
vacib şərtidir. Çünki
Azərbaycan məfhumunun kökündə dövlətçilik
dayanır. Dövlətçilik isə ərazi bütövlüyü təmin
edilmədən özünü
tam şəkildə ehtiva edə bilmir. Bir çox
xalqlar ərazilərindən məhrum olduğundan, sonradan bir etnos olaraq
yoxa çıxıb və ya daha güclüləri
tərəfindən assimilyasiya olunub. Bu mənada, ərazi
bütövlüyü xalqların
yaşayıb inkişaf
etməsi üçün
də vacib elementdir.
Heç şübhəsiz, hər
bir dövlətin aparıcı ideologiyası
onun ərazi bütövlüyünə əsaslanır. Bu məqam Azərbaycanda
da belədir. Azərbaycançılıq
məfhumu o zaman aparıcı ideya olur ki, həmin ideyanın
daşıyıcısı olan dövlət mövcud olsun, onun ərazi
bütövlüyü təmin
olunsun. Artıq 20 ildir
ki, müstəqil Azərbaycan dövləti
mövcuddur. Onun ərazisi,
sərhədləri dünya miqyasında,
mühüm beynəlxalq qurumlar
tərəfindən tanınıb. Azərbaycançılığın
əsasında da məhz
ərazi bütövlüyü
dayanır. Bu məqam onun
başlıca, prioritet şərtidir. Ərazi
bütövlüyü olmadan
azərbaycançılıq məfhumundan
danışmaq yersizdir. Azərbaycançılıq
ideyası ölkədə yaşayan bütöv xalqların birliyinə əsaslanır. Bu mənada, ideologiyanın tayı-bərabəri
yoxdur.
Millət vəkili,
professor Musa Qasımlı sözügedən
amilə azərbaycançılığın
mühüm elementi kimi yanaşır: "Hesab edirəm ki, azərbaycançılığa
qətiyyən məhdud
mənada yanaşmaq olmaz. Azərbaycançılıq həm
Azərbaycan Respublikası vətəndaşları,
həm ölkəmizdən kənarda yaşayan
azərbaycanlılar, həm də azərbaycan köklü
xarici ölkə vətəndaşları
üçün ciddi
əhəmiyyət kəsb edən bir ideologiyadır. Azərbaycançılıq,
eyni zamanda, ölkəmizin
ərazi bütövlüyünü, tamlığını özündə
ehtiva edir. Deməli,
azərbaycançılığın mühüm
elementlərindən biri
ərazi bütövlüyümüz və müstəqilliyimizin
ətrafında birləşməyimizdir. Azərbaycanın ərazi
bütövlüyü məsələsi
təkcə Azərbaycan Respublikasında
yaşayanları deyil, dünyanın
müxtəlif ölkələrində məskunlaşan
soydaşlarımızı da birləşdirən bir
ideologiyadır. Azərbaycançılığın əleyhinə
çıxmaq Azərbaycanın ərazi bütövlüyünün
əleyhinə çıxmaqdır. Azərbaycanın
ərazi bütövlüyünün əleyhinə çıxmaq
da həmçinin azərbaycançılığa qarşı
durmaqdır. Hər bir azərbaycanlı
Azərbaycanın pozulmuş
ərazi bütövlüyünün
bərpasına səy göstərməlidir. Azərbaycanın
ərazi bütövlüyünün pozulması azərbaycançılıq
ideologiyasına xələl gətirməməlidir. Əksinə,
ümumi ideallar naminə azərbaycanlıları daha sıx birləşdirməlidir".
"Olaylar" qəzetinin baş redaktoru Yunus Oğuz qeyd etdi ki,
əslində azərbaycançılıq
təkcə ərazi məfhumu ilə məhdudlaşmır: "Ərazi
bizim dövlətçilik
şərtlərilə daha
çox məhdudlaşır,
nəinki azərbaycançılıqla.
Azərbaycançılıq burada
bir qədər daha geniş anlamdadır. Çünki bildiyiniz kimi, Azərbaycandan kənarda da
milyonlarla soydaşımız
və özlərini azərbaycanlı hesab
edənlər yaşayır. Odur ki, dövlət ərazimiz
çərçivəsində azərbaycançılıq
ideologiyasının aparılmasını
düşünmürəm. Əksinə, biz
ərazi çərçivəsində
dövlətçilik təbliğatını qurmalı və
bunu aparmalıyıq. Azərbaycançılıq,
digər tərəfdən, dövlət prinsiplərinə uyğun olmalıdır. Yəni dövlətə
xidmət etməlidir. Azərbaycançılıq
ideologiyası dövlətin bütövlüyünü
saxlayır. Bu ideologiya
təkcə Azərbaycan
daxilində deyil, həm
də onun hüdudlarından kənarda
yaşayır. Çünki azərbaycanlılar dünyanın, demək olar ki, hər yerində
yaşayır. Bu azərbaycançılıq
ideologiyası onlara da şamil
olunmalıdır. Bu ideologiya
millətin bütövlüyü
və dövlətin
toxunulmazlığı halına gətirib
çıxarmalıdır. İdeologiya buna xidmət edirsə, əsl
azərbaycançılıq ideologiyası olacaq.
Xidmət etmirsə, deməli hardasa, nədəsə səhv etmişik. Ona görə də fikirləşmirəm
ki, azərbaycançılıq
ideologiyasını təkcə ərazi məsələsilə
məhdudlaşdırmaq olar. Bu məqam prinsiplərdən
biri olsa da, azərbaycançılıq ideologiyası
dövlətin ərazi prinsipinə, millətin
bütövlüyünə xidmət edən prinsiplərdən
biridir".
"Xalq Cəbhəsi" qəzetinin baş redaktoru Elçin Mirzəbəyli isə ərazi bütövlüyünü
millətin mövcudluğunu
sübut edən amillərdən biri hesab edir: "Millət və dövlətin mövcudluq
və varlığını
ifadə edən bir neçə amil varsa, onlardan
da biri onun
yaşadığı torpaq
və ərazidir. Bu ərazi bütövdürsə, millətin qurduğu dövlətin real, gerçək sərhədləri çərçivəsindədirsə,
o zaman bir
çox məsələlər, o cümlədən azərbaycançılıq
da burada mühüm rol oynayır.
Ərazi bütövlüyü önəmlidir. Millətin,
xalqın varlığını sübut edən amillərdən biridir. Millət və onun yaşadığı
torpaq varsa, burada o öz
dövlətini qurubsa,
təbii ki, onun ərazi bütövlüyünün
mövcud olması burada əsas faktor kimi götürülür.
Burada psixoloji amillər də var. Hər hansı
bir xalq və millətin ərazisi işğal
olunursa, istər-istəməz, xalqın
özündə bir natamamlıq
kompleksi yaranır. Bu,
təbii ki, onun inkişafına da mane olur.
Təkcə iqtisadi deyil,
eyni zamanda, bütün istiqamətdə
inkişafına əngəl olur. Bu baxımdan azərbaycançılıq
məfhumu təkcə millət və onun
ayrı-ayrı fərdlərilə
ölçülmür. Eyni
zamanda, həmin millət və xalqın mövcud olduğu yerin, ərazinin bütövlüyülə ölçülür. Bunlar
bir-birilə bağlı məsələlərdir".
Millət vəkili
Zahid Oruc da qaldırdığımız
məsələni başlıca
şərt kimi dəyərləndirdi: "İstənilən
ideya öz-özlüyündə
milli mövcudluğun
başlıca şərtlərini
tamamlamalıdır. Əks halda,
o nə qədər fəlsəfi,
ruhi bir mahiyyət daşısa da,
onun yaşarlıq
imkanları az olacaq.
Tarixdə də belə olub. Qlobal miqyasda görünən
hansısa ideyalar öz-özlüyündə
yenə də hansısa bir
millətə bağlı
məsələ kimi meydana
çıxır.
Yalnız bundan
sonra vətəndaşlıq
hüququ qazanır. Azərbaycançılıq
ilk olaraq Azərbaycan adlı məmləkətin
hüdudlarında gerçəkdir. Tarixdə müxtəlif ideyalar yarımçıq
qalaraq tarixin arxivinə atılıb. Azərbaycançılığın
başlıca şərtlərdən biri
Azərbaycan adlı bir dövlətin mövcudluğudur. Bu milli ideya yalnız bundan qaynaqlanaraq gələcəyə vəsiqə qazana bilər. Dünyada,
xüsusən də, ikinci dünya
müharibəsindən sonrakı dönəmdə
çoxsaylı ideyalar, işğalçılıq
planları işlənib hazırlanıb
və reallaşdırılmasına
çalışılıb. Məsələn, Marşal planının özü xeyli sayda ölkəni həmin
çətir altına daxil etməyə və böyük bir təhlükəsizlik arxitekturası qurmağa imkan
açıb. Azərbaycançılıq bu
xarakterdə deyil. Daha artıq dərəcədə dünya
azərbaycanlısını hədəf edir. Soydaşlarımızı başlıca
şərt kimi götürür.
Tarixən elə gətirib ki, biz ikiyə bölünmüşük. Azərbaycançılığa
İranda yaşayan azərbaycanlılar da iddia edə bilər. Bu səbəbdən, sərhəd və ərazi
anlayışına kimsə bir qədər şərti
xarakterdə yanaşa bilər. Ona görə də mürəkkəb bir milli məsələyə
toxunursuz. Bütün
hallarda, azərbaycançılıq
ideyası birinci olaraq
müstəqil Azərbaycan dövlətini
zəruri edir".
Məqalə Azərbaycan
Respublikası Prezidenti
yanında KİV-ə Dövlət
Dəstəyi Fondunun maliyyə dəstəyilə
hazırlanıb
Rüfət SULTAN
Bakı xəbər.- 2011.- 3 fevral.- S. 10.