Xarici ölkə
muzeylərində "həbs edilmiş" milli sərvətlərimizin "dublikat
muzeyi"...
Müxtəlif şəraitlərdə
oğurlanmış və ya qəsb edilmiş milli tarixi-mədəniyyət
əşyalarımızla bağlı maraqlı ideya ortaya
çıxıb
AMEA-nın müxbir üzvü Azad Nəbiyev
nə düşünür?
Azərbaycan
bəşər sivlizasiyasının ən qədim məskənlərindən
biri kimi tarixə düşüb. Vətənimiz bir neçə
iri dövlət və xanlıqların qurulduğu, fəaliyyət
göstərdiyi məkandır. Qüdrətli hökmdarlar,
ictimai-siyasi xadimlər, mütəfəkkirlər, alimlər,
sənətkarlar, şairlər yetişib bu torpaqda.
Həm ədəbiyyat, həm təsviri-incəsənət,
həm xalçaçılıq, həm memarlıq, həm də
digər sahələr üzrə qiymətli sənət inciləri
yaradılıb. Təəssüflər olsun ki, Azərbaycana
aid olan maddi mədəniyyət abidələri, əlyazmalar,
şahların tac-taxtı, onların libası, qədim
dövrlərə məxsus bir sıra nümunələr
müxtəlif yollarla ölkə ərazisindən
çıxarılıb. "Kitabi-Dədə Qorqud" abidəsindən
tutmuş xalçalarımıza, təkəlduzlara qədər
çox sənət abidələrimiz dünya muzeylərində
tamaşaçılara göstərilir.
Azərbaycan tarixinin bir
parçası olan bu eksponatların bəziləri vaxtilə
ölkəmizə səyahət edən səyyahlar, bəziləri
tacirlər, bəziləri isə işğalçılar tərəfindən
qarət edilərək ölkədən kənara
aparılıb. Məlumatlara görə, onlar hərraca
çıxarılaraq kolleksiyaçılara satılıb,
kolleksiyaçılar isə onları bir müddət
nümayiş etdirdikdən sonra bir neçə qat baha qiymətə
nüfuzlu muzeylərə satıb.
Ayrı-ayrı dövrlərdə
ölkəmizdən xaricə çox şeylər
aparılıb ki, onların hər biri Azərbaycanı
öyrənmək baxımından həddən artıq qiymətlidir.
Yerli muzeylərdən bir neçə dəfə oğurluq
edilib. Rüstəm Mustafayev adına Müasir İncəsənət
Muzeyindən 200-dən artıq qiymətli eksponatın
oğurlanması, Xalça Muzeyindən bir neçə sənət
nümunəsinin yoxa çıxması, Azərbaycan Dövlət
Musiqi Mədəniyyəti Muzeyindən əsa-sazın
itirilib-batırılması buna misaldır. Adları çəkilən
eksponatların heç biri müharibə nəticəsində
qarət edilməyib, onu öz "vətənpərvər"lərimiz
oğurlayaraq öz havadarları vasitəsilə xaricə
satıblar. Bunu hörmətli sənətşünasımız
Ziyadxan Əliyev və başqaları deyir. Amma indiyə qədər
heç bir rəsmi orqan bu cinayəti törətmiş şəxsləri
məsuliyyətə cəlb etməyib. Heç o
eksponatların taleyi də məlum deyil.
Tarixdə böyük əks-səda
yaradan bir sıra abidələrimiz də var ki, hər zaman
onlara yenidən sahib olmaq istəmişik. Lakin bizim nəyisə
arzulamağımız heç nəyi həll etmir.
Bütöv Azərbaycan dövlətinin
qurucusu, Səfəvi hökmdarı Şah İsmayıl Xətainin
taxtının hazırda Türkiyənin məşhur
"Topqapı" muzeyində saxlandığı bildirilir. Məlumatlara
görə, taxtın üzərində "İran
şahı Şah İsmayılın taxtı" sözləri
yazılıb. Bir çox vətənpərvərlər bu
taxtın ölkəyə gətirilməsinə
çalışıb. Onun qılıncının və
tacının da "Topqapı"da olub-olmaması haqda isə
bilgi yoxdur.
Qədim mədəniyyət abidəmiz
"Kitabi-Dədə Qorqud" eposunun nadir əlyazmaları
Almaniyanın "Drezden" və "Vatikan" muzeylərində
qorunur. Əski əlifba ilə yazılmış dastanın
bu əlyazmaları XVI əsrə aiddir. İndiyə qədər
heç bir alim o əlyazmaların hansı şəraitdə
adıçəkilən muzeylərə
düşdüyünü dəqiq bilmir. Hər kəs
mülahizə yürüdür, subyektiv fikir bildirir. Bunun
araşdırılması, həqiqətin üzə
çıxarılması çox vacibdir.
Azərbaycan
xalçaçılıq sənətinin şah əsəri-"Şeyx
Səfi" xalçasının da toxuculuq mədəniyyətimizin
formalaşmasında, tanınmasında çox böyük
rolu var.
Qeyd edək ki, XVI əsrdə
(1539-cu ildə) Cənubi Azərbaycanın Təbriz şəhərində
İ Təhmasibin sifarişilə Ərdəbil məscidi
üçün toxunulan "Şeyx Səfi"
xalçası hazırda Londonun Viktoriya-Albert muzeyində qiymətli
bir eksponat kimi saxlanır. Həmin xalçanın
sözügedən muzeyə düşməsinin tarixinə gəlincə,
onu 1893-cü ildə ingilislər alaraq Londona aparıb və
indiyə qədər orada saxlanır.
Azərbaycan tərəfi bir
neçə dəfə o xalçanı geri qaytarmaqdan
ötrü təşəbbüs göstərsə də,
buna nail ola bilməyib. Bir neçə il əvvəl isə
Heydər Əliyev Fondunun təşəbbüsü ilə
"Şeyx Səfi" xalçasının təkrar
nüsxəsi (dublikatı) toxunaraq Müasir İncəsənət
Müzeyində sərgilənir.
Vətəndən kənarda
"sürgün ömrü" yaşayan tarixi eksponatlardan
biri də məşhur Gəncə Qapılarıdır. Uzun
illərdir ki, Azərbaycan dövləti Gürcüstan
hökumətindən Gəncə Qapılarının geri
qaytarılmasını tələb edir. Lakin
danışıqların heç bir faydası olmayıb. Buna
görə də qapıların oxşarı hazırlanaraq Gəncənin
girişinə qoyulub.
Məlumat üçün bildirək
ki, Gəncə Qapılarının tarixi çox qədimdir.
O, 1063-cü ildə əl-Fəzrin oğlu Şəddadi Əsvar
Şavirin dövründə onun tapşırığı ilə
dəmirçi Osman oğlu İbrahim tərəfindən
hazırlanmışdı. Gəncədə baş verən
böyük zəlzələ zamanı gürcü
çarı Dmitr tərəfindən qarət edilərək
Gürcüstana aparılıb. Hazırda qapının bir
tayı Kutaisidəki Helat monastırında saxlanır.
Qürbət ellərdə olan abidələrimizin
kiçik bir siyahısını təqdim elədik. Halbuki,
adı bizə bəlli olanların sayı həddindən
artıq çoxdur. Amma ola bilsin, indiyə qədər qeydə
alınmayan abidələrimiz də var, sadəcə, onu
arayıb-axtarmaq lazımdır.
Məsələn, hələ də
Babəkin qılıncının harada olduğu bilinmir. Hökmdarlarımızın
taxt-tacı, onlara məxsus xəzinələr, qızıldan
qiymətli əlyazmalar, tariximizə, folklorumuza aid yazılar
hansısa bir muzeyin, kitabxananın küncündə öz
sahibini gözləyir.
Qarabağ savaşı zamanı bu
torpaqdan aparılan qiymətli eksponatların başına gətirilən
bəlalar haqda bilgimiz olsa da, bizə onların harada
saxlandığı qaranlıqdır. Bəlkə də onlar
yerli-dibli məhv edilib.
Yeri gəlmişkən, qüdrətli
Azərbaycan şairləri Məhəmməd Füzulinin məzarı
İraqın Kərbəla şəhərində, İmadəddin
Nəsiminin qəbri Hələbdədir, Abbasqulu Ağa
Bakıxanov "Nəcəfül-Əşrəf"də dəfn
edilib. Azərbaycan Xalq Cumhuriyyətinin banisi Məhəmməd
Əmin Rəsulzadə Türkiyədə uyuyur. Neçə-neçə
böyük vətən oğul və qızlarının nəşi
əcnəbi torpaqlarına əmanət kimi
tapşırılıb ruhları isə sərgərdandır.
"Topqapı",
"Luvr", "Viktoriya-Albert",
"Vatikan", "Drezden",
"Ermitaj" və
başqa dünya şöhrətli muzey və kitabxanalarda saxlanan qiymətli abidələrimizi ölkəyə gətirilməsi
mümkünsüzdür. Buna
nə danışıqlar, nə də pul ödəmək yolu ilə nail olmaq olar. Mütəxəssislər
bu qənaətdədir. Belə olan halda, bu
eksponatların təkrar nüsxələrinin
(dublikatının, oxşarının) hazırlanmasına və
onlardan ibarət bir muzeyin açılmasına
mütəxəssislər necə
baxır?
Əlaqə
saxladığımız mütəxəssislər bu təşəbbüsü
alqışlasa da, onun həyata keçirilməsinin
həm böyük maliyyə
vəsaiti, həm də zaman tələb etdiyini dedilər.
Onlar hesab edir
ki, nəinki tarixi abidələrin, hətta məzarların
da maketi, dublikatı
hazırlanaraq o muzeydə
nümayiş olunmalıdır. Dublikat eksponatların üzərinə yazılmalıdır ki, onların əsli kimə məxsus olub,
hansı dövrdə
hazırlanıb, hazırda olduğu muzeyə hansı şəraitdə
düşüb və
s. Mütəxəssislər
bildirir ki, bu, tariximizi əyani öyrənmək
baxımından ən maraqlı muzey
olardı. Dövlətin bu işə böyük dəstək
verməli olduğunu deyən
ekspertlərin sözlərinə görə,
artıq Heydər Əliyev Fondu bu işi qismən həyata
keçirməyə başlayıb.
Azərbaycan
Milli Elmlər Akademiyasının (AMEA) müxbir
üzvü, Bakı DÖvlət Universitetinin (BDU) folklor
kafedrasının müdiri, pofessor Azad Nəbiyev də
dublikat muzeyin yaradılmasına tərəfdardır. Professorun dediyinə
görə, təşəbbüsün reallığa
çevirilməsi üçün müvafiq qurumlar, elm adamları, imkanlı şəxslər bir araya gəlməlidir:
"Bunu mütləq
etmək lazımdır. Xaricdə
yalnız şahlarımızın tac-taxtı, hansısa bir hökmdarın
qılıncı, xalçalarımız saxlanmır, orada eyni zamanda
çox qiymətli əlyazmalarımız var.
Artıq ölkədə
bu işə
başlanıb. Milli Elmlər Akademiyasının
Məhəmməd Füzuli adına Əlyazmalar İnstitutunun direktoru Məmməd Adilov əlyazmaların üzünün
köçürülərək ölkəyə gətirilməsi
sahəsində müəyyən işlər görür.
Əlbəttə, bu çox
azdır. Bir faktı
xatırladım. Bir neçə
il əvvəl Monqolustanın Ali Xuralı vaxtilə monqolların işğal
nəticəsində qarət
edərək ölkəyə gətirdiyi maddi-mənəvi mədəniyyət
abidələrinin böyük bir yeraltı sərdabədə
saxlandığını elan elədi. Onlar bütün dövlətlərə müraciət
etdilər ki, kimin nəyi var gəlib
aparsın. Amma təəssüf ki, Azərbaycan alimləri ora
gedib abidələrimizə
sahib durmadı. Görünür,
bunun üçün
ya maliyyə imkanı yoxdur,
ya bu sahə ilə məşğul
olan alimlər bundan xəbərsizdir, ya da bir qədər çətin
iş olduğu üçün hələlik bu
işə başlamamışıq.
Biz bu işə
başlasaq görərik
ki, monqol işğalı zamanı
Azərbaycandan çox qiymətli
əlyazmalar, kitablar, maddi
və qeyri-maddi abidələr aparılıb. Xüsusən, Alban mədəniyyətilə
bağlı bir sıra əlyazmaların da o sərdabədə
saxlandığına inanıram. Daşkənddə
keçirilən beynəlxalq simpoziumda mənə bir monqol elmlər doktoru yaxınlaşdı. Bildirdi
ki, o yeraltı sərdabədə
sizə aid çoxlu eksponat var, niyə
gəlib onların taleyilə
maraqlanmırsınız? Doğrudur, ordan gələndən sonra mən Tarix İnstitutuna və Əlyazmalar İnstitutuna məlumat
verməmişəm. Güman edirəm ki, bu izə düşüb,
o sərdabədə Azərbaycan tarixinə aid
nələrin olduğunu
müəyyən etmək mümkündür".
A.Nəbiyev bildirdi ki, onda olan
qeyri-dəqiq məlumata görə, Monqolustandakı sərdabədə
Azərbaycan şairlərinin divanları, əlyazmaları da qorunub saxlanır. A.Nəbiyevin
sözlərinə görə, dünya muzeylərində olan
eksponatlarımızın orjinalını Azərbaycana gətirə
bilməsək də, onların oxşarlarını
hazırlayıb bir yerdə
toplamaq yaxşı olardı: "Amma bu eksponatların
hazırlanması, o muzeyin
yaradılması çox
çətin prosesdir.
Bu ağır iş həm də böyük
maliyyə vəsaiti tələb
edir. Güman edirəm ki, gələcəkdə bu
işə diqqət yetiriləcək. Azərbaycanın yeni tarixi yazılır. Mən
bu təşəbbüsü
qaldıran Tarix İnstitutunun direktoru Yaqub Mahmudova təşəkkür edirəm. Azərbaycanın
tarixini öyrənib aborigenlərin kimliyi haqda məlumatların ortaya çıxması ermənilərə ən tutarlı cavab olacaq". A.Nəbiyevin
sözlərinə görə, dövlət xəttilə
artıq Gəncə Qapılarının oxşarı
hazırlanıb. Bu başqa
abidələrə də şamil
edilməlidir. Heydər Əliyev Fondunun
bu sahədə böyük işlər gördüyünü deyən A.Nəbiyev bildirdi ki, xarici
muzeylərdə İçəri Şəhərlə
bağlı çox maraqlı
məlumatlar saxlanır: "İçəri
Şəhər haqda o
qədər maraqlı məlumatlar, materiallar, mənbələr
var ki, sadəcə
onları üzə çıxarmaq
lazımdır. Folklor nümunələrimiz
də həddindən çoxdur.
Mərhum akademikimiz Ziya
Bünyadovun kitablarından
birində yazılır ki, qədim dövrdə Azərbaycan
nağıllarının beş cildi qızıl suyu ilə yazılaraq
Şah Abbasın xəzinəsində saxlanırmış. Onun üzü köçürülərək ölkəmizə
qonaq gələn səyyahlara,
səfirlərə və başqa müsafirlərə
hədiyyə olunurdu.
Bu əlyazmalar, yəqin ki,
haradasa saxlanır. Onun
izinə düşimək
lazımdır. "Kitabi-Dədə Qorqud"un "Drezden" Muzeyinə gedib düşməsi səbəbsiz
deyil. Bu barədə əlimizdə müəyyən
məlumatlar olsa da, səbəbini
hələ də tam öyrənə
bilməmişik. Uzun illər
imperiyadan asılı olduğumuz
üçün bu
işlə müstəqil şəkildə məşğul ola bilməmişik. Dövlət müstəqilliyi
əldə etmişik, bu
da bizim çox böyük
işlər görməyimizə şərait yaradır. Bütün sərhədlər
açılıb. Düşünürəm ki,
Heydər Əliyev Fondunun gördüyü işlərin sayı bundan
sonra daha da artacaq. Vaxtilə Azərbaycanda
maddi-mənəvi abidələrimizi qoruyan
bir komitə fəaliyyət
göstərirdi. Təklif edərdim ki, o yenidən bərpa edilsin. Çünki müstəqil bir təşkilat fəaliyyət
göstərərsə, onun öz əlaqələri olacaq və bu da bizə
fayda verəcək. Bu
zaman biz məlum olan mədəniyyət abidələrimizi ölkəyə qaytaracaq, naməlum qalan dəyərlərimizin isə izinə düşüb onları axtarıb tapacağıq. Dünya
qloballaşmaya doğru
gedir. Qlobal dünyada biz yerimizi ancaq mədəniyyətimizlə
tuta bilərik". A.Nəbiyevin sözlərinə
görə, yalnız Avropa ölkələrində deyil,
Şərq ölkələrində də bizim
bir sıra abidələrimiz
var: "Füzulinin məzarı şərq ölkələrindən
birində baxımsız bir qəbiristanlıqdadır.
Bu siyahını uzatmaq
da olar. O muzey və digər
vasitələrlə o tarixi
canlandıra və xalqımıza təqdim
edə bilərik. Bu geniş
məsələdir. Bir alimin,
bir insanın, bir müzakirənin həll
edəcəyi iş deyil".
Professor Nəbiyevin fikrincə, bu işə ictimaiyyət nümayəndələri də
qatılmalıdır.
İradə SARIYEVA
Bakı xəbər.- 2011.-4-6
fevral.- S. 15.