Azərbaycanda
"kiçik hökumət" modeli yenidən üzə
çıxdı
Antikorrupsiya dalğası fonunda maraqlı
və rasional təşəbbüslər meydana
çıxır
Zaman-zaman
ölkə gündəminə gətirilən məsələlərdən
biri də "kiçik hökumət" modelidir. Bu fonda bəzi
ekspertlər bir sıra dövlət qurumlarının birləşdirilməsini,
yeni idarəçilik strukturlarının
yaradılmasını təklif edir. Ölkədə ötən
ayın sonlarında başlanan antikorrupsiya kampaniyası
çərçivəsində sözügedən ideya yenidən
xüsusi diqqət mərkəzinə gətirilib. Antikorrupsiya
tədbirlərinin ölkə iqtisadiyyatına, bazarın
seqmentlərinə necə təsir edəcəyi sual olaraq
qalmaqdadır.
İqtisadi
və Sosial İnkişaf Mərkəzinin (İSİM) rəhbəri
Vüqar Bayramov korrupsiyaya qarşı mübarizənin daha səmərəli
aparılması üçün təkcə inzibati
metodları deyil, institusional və struktur islahatların da
aparılmasını vacib sayır.
Onun
sözlərinə görə, beynəlxalq maliyyə
qurumları dəfələrlə struktur islahatlarının
aparılması təklifilə çıxış edib:
"Müəyyən dövrlərdə struktur islahatları
diqqəti çəksə də, son illər Azərbaycanda
idarəetmə strukturunun dəyişməsinə yönələn
islahatlar hələlik aparılmır. Struktur
islahatlarının aparılmaması bürokratik aparatın
şişməsinə, korrupsiya imkanlarının genişlənməsinə
zəmin yaradıb. O baxımdan korrupsiyaya qarşı
mübarizənin ciddi şəkildə aparılması məqsədilə
idarəetmə aparatında institusional və struktur islahatlara
ehtiyac var. Yalnız bu islahatları aparmaqla korrupsiyaya
qarşı mübarizəni gücləndirmək
mümkündür".
V.Bayramovun
fikrincə, idarəetmə aparatının səmərəliliyinin
qorunması, bürokratik əngəllərin və korrupsiya
hallarının qarşısının alınması
üçün bir sıra dövlət qurumları birləşdirilməli,
bəzi idarələrə isə müstəqil dövlət
qurumu statusu verilməlidır: "Struktur islahatları iqtisadi
idarəetmənin müxtəlif sektorlarını əhatə
etməlidir. İslahatlar nəticəsində "Azərsu"
ASC, Meliorasiya və Su Təsərrüfatı Səhmdar Cəmiyyəti
ləğv edilərək, hər iki qurumun bazasında yeni
agentliyin - Dövlət Su Agentliyinin yaradılmasını,
"Azərenerji" SC-nin Dövlət Neft Şirkətinə
birləşdirilməsini, Dövlət Gömrük Komitəsinin
ləğv edilərək Vergilər Nazirliyinin tərkibində
idarə formasında fəaliyyət göstərməsini, Kənd
Təsərrüfatı Nazirliyinin ləğv edilərək
İqtisadi İnkişaf Nazirliyinin tərkibinə verilməsini,
Sosial Müdafiə Fondunun ləğv edilərək departament
şəklində Əmək və Əhalinin Sosial Müdafiəsi
Nazirliyinə birləşdirilməsini, eləcə də
İqtisadi İnkişaf Nazirliyinin tərkibindəki Antiinhisar
Departamentinin nazirlikdən ayrılaraq Rəqabətin Müdafiəsi
Agentliyinin yaradılmasını təklif edirik".
İqtisadçı
MDB-nin əksər ölkələrində Rəqabətin
Müdafiəsi Agentliyinin fəaliyyət göstərdiyini
diqqətə çatdırır: "Agentliyə bazara
müdaxilə, inhisar hallarının qarşısının
alınması üçün ciddi səlahiyyətlərin
verilməsinin təmin olunmasını təklif edirik.Bundan əlavə
Sənaye və Energetika Nazirliyinin ləğv edilərək,
funksiyalarının bir qisminin Neft Şirkətinə verilməsini,
o cümlədən İqtisadi İnkişaf Nazirliyinin
bazasında Yanacaq Energetika Departamentinin
formalaşmasının təmin olunmasını təklif kimi
irəli sürürük. Sahibkarlıq subyektləri və əhali
ilə daha çox işləyən nazirliklərdə
müşahidə şuraları yaradılmalıdır. Həmin
şuraların tərkibinə yalnız dövlət
qurumlarının deyil, vətəndaş cəmiyyəti
institutlarının da nümayəndələri daxil edilməlidir".
İSİM
rəhbərinin fikrincə, struktur dəyişikliklərinin
aparılması idarəetmə aparatının daha sağlam,
çevik işləməsinə imkan verə bilər:
"Bu, korrupsiya hallarının qarşısının
alınması ilə bağlı uzunmüddətli,
dayanıqlı mübarizənin təmin olunmasına imkan
yarada bilər".
Bundan
öncə analoji təkliflərlə İqtisadi Təşəbbüslərə
Yardım İctimai Birliyinin eksperti Rövşən Ağayev
də çıxış edib. Ekspert xatırladır ki, Ukrayna
prezidenti Viktor Yanukoviç ötən ilin dekabrın 9-u
hökumətdə struktur dəyişikliyi aparıb. Prezident
fərmanı ilə 112 mərkəzi icra orqanından 63-ü
qalıb, nazirliklərin sayı isə 20-dən 16-ya endirilib.
Prezident Nazirlər Kabinetinə ciddi ixtisarlar aparmaq, hökumətin
tərkibini 26 nəfərdən 17-yə endirməyi,
işçilərin sayını isə iki dəfə
azaltmaq tövsiyəsi verib.
Azərbaycanda
hökumət strukturunun daha effektli və mobil olması
üçün hansı addımları atmaq lazımdır? Bu istiqamətdə
hansı problemlər var?
Ekspert
bildirir ki, Azərbaycan reallığında əksər
hallarda dövlət qurumlarının funksiya və səlahiyyətləri
konkret şəxslərə uyğunlaşdırılır:
"Məsələn, son illər Azərbaycanda hansısa
hökumət qurumu yaradılmazdan öncə onun rəhbərinin
kim olacağı müəyyənləşir, təyinatdan
sonra isə həmin qurumun əsasnaməsinin işlənməsi
yeni rəhbərə həvalə olunur. Hazırda Azərbaycan
Nazirlər Kabineti təxminən 45 ali qurumdan təşkil olunub.
Bu Litva, Estoniyada və Gürcüstan kimi bizimlə oxşar
siyasi-iqtisadi sistemə malik ölkələrin anoloji göstəricilərindən,
orta hesabla, 2-2,5 dəfə çoxdur. Əhalisi bizdən təxminən
6 dəfə çox olan Ukrayna hökuməti Azərbaycan
Nazirlər Kabinetindən cəmi 2 dəfə çox olacaqsa,
deməli, bizdə də hökuməti kiçiltmək
üçün kifayət qədər imkanlar qalır".
R.Ağayevin
sözlərinə görə, bu proses təkcə struktur
vahidlərinin sayının azalması ilə
yekunlaşmamalıdır: "Bizdə dövlət idarəetmə
sistemində məşğulluq həddən artıq sıxdır.
Doğrudur,
hazırda bu sistemdə çalışan insanların
heç də hamısı dövlət qulluğu haqqında
qanunvericiliyin təsir dairəsində olan işçilər
deyil. Apardığımız araşdırmalar göstərir
ki, Azərbaycanın hökumət qurumlarında
qeyri-qulluqçu statusu ilə çalışanların
sayı heç də qulluqçuların sayından az deyil.
Rəsmi statistikada bu məlumatların üzərindən
sükutla keçilməsi dediyim faktları təsdiqləyir.
Qiymətləndirmələrimizə əsasən deyə bilərəm
ki, hazırda, statusundan asılı olmayaraq, Azərbaycanın
dövlət idaretməsində çalışanların
sayı əhalinin hər 1000 nəfərinə düşən
nisbəti baxımından biz inkişaf etmiş ölkələri
35-40 faiz üstələyirik".
R.Ağayev
düşünür
ki, oxşar
və ya bir-birinə
yaxın profilli strukturların
konsolidasiyası ilə hökumətin
ölçülərini
əhəmiyyətli
dərəcədə
kiçiltmək
olar: "Məsələn, Səhiyyə
və Sosial Müdafiə
nazirliklərinin bazasında
vahid Sosial Məsələlər
Nazirliyinin, kommuniksiyaya məsul
olan strukturların
əsasında
İnfrastruktur Məsələlər
Nazirliyinin formalaşdırılması
ideya olaraq kifayət
qədər
realdır. Lakin
bu ssenari təkcə
mexaniki olaraq hansısa
strukturların ləğvinə
deyil, həmçinin
dövlət
qurumlarının
real funksiyalarına
uyğun statusunun müəyyənləşdirilməsinə
də imkan verəcək".
Ekspertin
yanaşması budur ki, Nazirlər Kabinetinin kiçildilməsi
hökumət qurumlarını təsərrüfat
funksiyalarından azad etməklə onları yalnız dövlət
siyasətini reallaşdıran qurumlara çevirə bilər.
Tahir Tağıyev
Bakı xəbər.- 2011.- 11-13 fevral.- S. 9.