Əməllərimiz
qiyamətin əlamətlərindən xəbər verir
Hədis alimləri
qiyamətin əlamətləri barədə Peyğəmbər(ə)-nin
müxtəlif kəlamlarının olduğunu
qeyd ediblər. Məsələn, "On böyük əlamət görünməyincə qiyamət
qopmaz. Bunlar Duman; Dəccal; Dəbbətül-ərz;
Günəşin Qərbdən doğması; İsa(ə)-nin zühuru;
Yəcus və Məcusun ortaya
çıxması; Qərb, Şərq və Ərəbistanda
yerin batması; Yəməndə bir atəşin peyda olmasıdır".
İslam
alimlərindən Suyuti (v.e. 1505) və başqalarına
görə, qiyamətin əlamətləri iki növdür. Böyük
və kiçik. Əmanətə xəyanət, adam
öldürmək, fitnə-fəsad yaratmaq, məhəbbət
və etimadın azlığı, şit və hay
küylü musiqi, haramların çoxalması qiyamətin
kiçik əlamətləridir.
Buxari
(v.e. 870) qiyamətin əlamətləri barədə "Səhih"ində
yazır: "Həz. Peyğəmbər bir məclisdə
çıxış edirdi. Bir nəfər icazəsiz sual
verdi: "Qiyamət nə zaman baş verəcək?". Rəsulu
Əkrəm(ə) çıxışını qurtarandan
sonra soruşdu: "Qiyamət barədə sual verən
haradadır?" Həmin adam: "Mən buradayam, ey
Allahın Peyğəmbəri"-dedi. Peyğəmbər(ə)
buyurdu: "Əmanət yox olduqda qiyamətin qopmasını
gözlə". O da soruşdu: "Bəs əmanətin yox
olması necə olur? Peyğəmbər(ə):
"İş sahibinə verilməyəndə qiyamətin
qopmasını gözlə"-dedi. Bu hədisi
açıqlayan təfsirçilər qiyamətin
üç növünün olduğunu qəbul ediblər: Fərd
və toplumun qiyaməti, kainatın qiyaməti. Fərdi qiyamət
hər bir şəxsin ölümüdür. Cəmiyyətin
qiyaməti oradakı düzənin pozulması, dini və etnik
qarşıdurmalar, sosial partlayışlar, haqq və
hüququn işləməməsidir. Yuxarıdakı hədis
toplumun qiyamətindən bir nümunədir. Bu iki qiyamətə
kiçik qiyamət də deyilir. Digər hədisdə Buxari
yazır: "İbni Məsud deyib: Həz.Peyğəmbər
buyurub: "Qiyamətin qopmasını görən insanlar
xalqın ən pisidir". Hədisin təfsirini verən
Müslimə (v.e. 875) görə, Allah qiyamət ərəfəsində
qəlbində zərrə qədər imanı olan hər kəsin
canını alar. Sağ qalanların qəlbində zərrə
qədər iman olmadığı üçün, onlar
camaatın ən pisidir.
Səhabədən
gələn digər hədisi Buxari belə təqdim edib":
Rəsulullah(ə) buyurub: "Allah elmi qullarından çəkib
çıxarmaqla almaz, alimlərin ruhunu alar, sonda bir alim belə
sağ qalmaz. Xalq da cahilləri alim kimi qəbul edər. Onlara
sual verilər, onlar da səhv fətva verib həm özlərini,
həm də xalqı sapdırarlar". Burada elmsizlik qiyamətin
əlamətlərindən hesab edilib. Hədisdə
sözügedən elm İslami elmlərdir. Çünki
dünyəvi elmlərdə inkişaf olduğu halda,
İslami elmlərdə bu tendensiya yoxdur. Təəssüf ki,
Quran hikmət və ayələrini öz məzhəb və
maddi maraqlarına, siyasətə qurban verən "üləmələr,
ayətullahlar" kifayət qədərdir. Mənəviyyatın
aşılanmasını, əxlaqsızlığın adi
hal kimi qəbul edilməsini də qiyamətin əlamətlərindən
hesab edən Peyğəmbər(ə) buyurub: "Zinanın
ortaya çıxması, şərabın içilməsi,
elmin yox olması, cəhalətin hökm sürməsi qiyamətin
əlamətlərindəndir".
"Kaş, ölənin yerində mən
olaydım"
Həz.Əliyə
istinadən Buxari yazıb: "Peyğəmbər(ə)-dən
eşitdim: "Axır zamanda yaşları kiçik,
düşəncələri dəyərsiz cılız bir
toplum olacaq. Onlar yaradanların ən xeyirlisinin
sözünü söylər, fəqət özləri oxun
vurub dəldiyi yerdən çıxdığı kimi
İslamdan çıxarlar". Səhabədən gələn
rəvayəti isə Buxari belə təqdim edib: "Peyğəmbər(ə)
buyurub: "İki böyük toplum vuruşmayınca qiyamət
qopmaz. Özünü Allahın Rəsulu hesab edən otuza
yaxın yalançı Dəccəlin ortaya
çıxmasına qədər qiyamət qopmaz. Qiyamət ərəfəsində
elm yox olar, zəlzələlər çoxalar, fitnələr
ortaya çıxar, sui-qəsdlər artar. İnsanlar ev tikmək
üçün yarışar. Ərazi üstündə
mübarizə o səviyyəyə çatar ki, bir adam digərinin
basdırıldığı torpağa tamah salıb deyər:
"Kaş, ölənin yerində mən olaydım". Digər
rəvayəti qələmə alan Buxari yazır:
"Peyğəmbər(ə) buyurub: "Bu halda qiyamət
hökmən qopacaq: "Bir kimsə dəvəsinin
südünü sağacaq, fəqət onu içə bilməyəcək";
"Bir kimsə tikəsini ağzına qoyacaq, fəqət
yeməyə macal tapmayacaq".
Qiyamətin iki mərhələsi
Quran qiyamətin iki mərhələdən
ibarət olduğunu buyurub.
"Sur
(birinci dəfə) çalınacaq, Allahın istədiyi kimsələrdən
(Cəbrail, İsrafil, Əzrail və Mikaildən yaxud Ərşi
daşıyan mələklərdən və ya İslam şəhidlərindən)
başqa dərhal hamı öləcək. Sonra bir daha
çalınan kimi onlar (qəbirlərdən)
çıxıb (Allahın əmrinə) müntəzir
olacaqlar" (Zumər, 68). Ayədən
göründüyü kimi, Allah birinci mərhələdə
istədiyi kimsələrdən başqa hamının
ölümünə hökm verəcəkdir. İkinci mərhələdə
isə bütün ölülər qəbirlərdən
qalxıb, Allahın əmrini gözləyəcəklər.
İmam Qəzzali (1058-1111) surun
birinci və ikinci dəfə üfürülməsini belə
şərh edib: "Sur birinci dəfə üfürüləndən
sonra Allah İsrafil(ə) də daxil olmaqla, hər şeyi və
hər kəsi öldürəcək. 40 ildən sonra Allah
İsrafil(ə)-ni dirildəcək və o, suru iki dəfə
üfürəcək. Bu zaman bütün insanlar diriləcəklər".
Əksər müfəssirlərə
görə, sur böyük bir borudur və Qiyamət
günü Allahın əmrilə Həz.İsrafilin bu aləti
üfürməsilə başlayacaq. Lakin Razi (v.e. 1219) və
başqaları hesab ediblər ki, sur məcazi mənanı
ifadə edir. Yəni bu, orduya şeypur vasitəsilə dayanmaq
əmri necə verilirsə, hərəkət etmək əmri
də həmin şeypurla verilir. Qiyamətin birinci və ikinci
mərhələləri də həmin sur ilə veriləcək.
Qiyamətin qopması müddətini isə Quran belə
açıqlayır: "Qiyamətin qopması (əmri) bir
göz qırpımında, yaxud daha tez olar. Allah, həqiqətən
hər şeyə qadirdir" (Nəhl 77). Yəni ölülərin
qəbirlərdən qalxması vahid mərkəzdən şəbəkəyə
qoşulan elektrik cihazları kimi bir göz
qırpımında olacaq.
Qiyamətin dəhşətləri
Qurani-Kərim
qiyamətin dəhşət, vəhşət və əzəmətini
müxtəlif misallarla başa salır. Məs., "Ey
insanlar! Rəbbinizdən qorxun. Həqiqətən qiyamət
gününün (axır saatın) zəlzələsi dəhşətli
şeydir!" (Həss. 1). Əslində planetdə baş verən
lokal zəlzələlər o böyük zəlzələnin
- Qiyamətin əlamətlərindən biridir. Qiyamət ərəfəsində
çox dəhşətli
hadisələrin olacağını Rəbb
belə bəyan edir: "Göyü
kitab səhifəsi kimi
büküb qatlayacağımız
günü (qiyamət
günü) yadınıza salın. (O gün insanları) ilk dəfə (yoxdan) yaratdığımız kimi,
dirildib əvvəlki halına salarıq" (Ənbiyə 104).
Buradakı "kitab səhifəsi
kimi büküb qatlayacağımız" ifadəsi, Azərbaycan
dilindəki "filankəsin kitabı bağlanıb" termininin sinonimidir. Yəni
"insanların kitabı bağlandığı" kimi, qiyamət vaxtı kainat kitabının səhifəsi
də bağlanacaq. Məs., Günəş
və dağlar yox olacaq, ulduzlar sönüb parçalanacaq
və s. və i.a. Bu dəhşətli
mənzərəni Quran
belə təsvir edir. "Günəş
(əmmamə kimi sarınıb) sönəcəyi
zaman, ulduzlar (göydən qopub yağış dənələri
kimi yerə) səpələnəcəyi zaman,
dağlar yerindən
qopardılacağı zaman" (Təkvir 1-3). Dağların və göylərin
qiyamətdəki durumları onların təkcə yox olması və yerindən qopardılması ilə məhdudlaşmayacaq.
"O gün insanlar kəpənək kimi ətrafa səpələnəcək. Dağlar isə didilmiş yun kimi olacaqdır"
(Qariə 4,5); "O gün göy göyərmiş mis kimi olacaq"
(Məaric-8); "(Qiyamət günü) Göy yarılıb ərinmiş
yağ (və ya dağ basılmış
dəri) kimi qıpqırmızı olduğu
zaman (halınız necə olacaq)?" (Rahmən 37). Göründüyü
kimi, Qiyamətdə yerin,
göyün, dağların qorxunc bir vəziyyətdə
olması insanlar üçün
əyani ibrətdir. Yəni ey insanlar, bilin
və yadda saxlayın
ki, sizin ayaqlarınızın altındakı
Yer kürəsini və başınızın üstündəki
səmanı yaradan da,
onları bu dəhşətli
hala salan da Mənəm! Və siz elə güman etməyin ki, həmin hal sizin başınıza
gəlməyəcək. Yerə və göyə
sığmayan təkəbbürünüzü, dağlardan da artıq əzəmətinizi elə hala salacam ki,
özünüz özünüzü
tanımayacaqsınız.
Qiyamətdə insanların durumu
Kiçik
bir aləm olan insan bu dünyadan ayrılarkən çox əziyyət
çəkir. Təsadüfi deyil ki, canvermə anında
insanın çəkdiyi məşəqqətin bir hissəsi
həm də onun kəffarəsi kimi qəbul olunur. Quran bu
anı "Ölüm qorxusundan
qıçın-qıça dolaşacağı zaman"
(Qiyamət 29) kimi dəyərləndirir. Zəməxşəri
demişkən, ruhun bədəndən çıxması ilə
anı olan bu hal, çox əziyyətli və çox
çətindir. Qiyamətdə isə bu məşəqqət
son dərəcə şiddətli olacaq. Göylərin və
Yerin, Günəş və ulduzların qiyamətdəki vəziyyətlərini
açıqlayan Quran, həmin vaxtda insanların durumunu belə
bəyan edir: "O gün insanlar kəpənək kimi ətrafa
səpələnəcək, çəyirtkə kimi bir-birinə
qatışacaqlar" (Qariə 4). "Onlar elə zəif və
elə peşiman olacaqlar ki..." (Zəməxşəri).
İnsanların qiyamətdəki digər hallarını
xarakterizə edən Rəbb buyurur: "Onu (qiyaməti)
görəcəyiniz gün hər bir əmzikli qadın əmizdirdiyi
uşağını unudar, hər bir hamilə qadın bari-həmlini
(vaxtından əvvəl) yerə qoyar. İnsanları sərxoş
görərsən, halbuki, onlar sərxoş deyillər" (Həcc
2). Quran qiyamət dəhşətinin şiddətini və bu
şiddətin insana necə təsir etməsini belə nəql
edir: "Uşaqları ağsaçlı qocalara döndərəcək
gündən özünüzü necə
qoruyacaqsınız" (Muzəmmil 17). Göründüyü
kimi, böyük dərd və bəlaya düçar olan
insanın bir gecədə qara saçının
ağarması və ya yuxusunda Cəhənnəm əzabını
görən bir kəsin ertəsi gündəki halı həmin
ayədəki məşəqqətin cüzi hissəsidir. Çünki
ayə həddi-buluğa çatmış gəncin yox,
uşaqların ağsaçlı qocalara dönəcəyindən
xəbər verir. Quran qiyamətdəki məşəqqətin
şiddəti və müxtəlifliyini digər ayədə
belə açıqlayır: "Üzlərin dəhşətdən
eybəcər kökə düşəcəyi, çövrələrin
qaralacağı qiyamət günündən (qorxun)"
(İnsan 10); "O gün onları başlı-başına
buraxarıq. Onlar dalğalar kimi bir-birinə
qarışarlar" (Kəhf 99). Yəni insanlar eybəcər
şəkildə su dalğaları kimi bir-birinə
qarışıb tanınmaz hala düşərlər.
Qiyamət
əbədiyyatın qapısı olduğu kimi, qəbr aləmi
də qiyamətin qapısıdır. Qiyamət dəhşətləri
bu qapının vəhşətlərindən keçir. Qəbr
isə hər gün beş dəfə təbil vurub bəyan
edir: "Ey insanlar! Yerinizi nə qədər geniş
qazsanız da, qəbirüstü abidələrinizi mövzeleyə
çevirsəniz də sizi sıxıb əzab verəcəyəm.
Nə qədər ki, sağsınız pis işlərdən
əl çəkin, tövbə edin. Bilin ki, həşirdən
əvvəlki sorğu-sual məndə olacaq. Mən
yalqızlıq, tənhalıq və vəhşət,
altı və üstü, sağı və solu qara torpaq olan
yerəm. Bura gələn Rəbb kəlamlarını
reallaşdıran saleh əməli özünə yoldaş
etsin. Mən qaranlıq, zülmət bir yerəm. Bura
dünyada etdiyiniz ibadətlərlə, xeyirli işlərlə
nurlanar. Mən ilan və əqrəblər olan yerəm. Bura
Ona təslimlə gəlin. Ey dirilər, ölməzdən
qabaq ölənlərdən ibrət alın. Zira ibrət qəbirdə
yox, diriykən dünyada olur. Bilin ki, mən haqqam və
çəkdiyiniz hər nəfəs mənə doğru
atdığınız addımdır. Bunu sizə əzizlərinizin
qəbri deyir."
Qiyamət əbədiyyatın
qapısıdır
Qiyamət
və onun iki mərhələsi: Surun birinci dəfə çalınması
ilə hamı öləcək, ikinci dəfə isə
hamı dirilib həşir meydanına gətiriləcək. Həmin
gün kimin üçün qəhr, kimin üçün isə
fəxr günüdür. O zaman gözlər, barmaqlar, əl
və ayaqlar, Günəş, Ay, ulduzlar, gecə və
gündüzlər və daha nələr-nələr
gördüklərinə, bildiklərinə və eşitdiklərinə
şahidlik edəcəklər. Bir yanda vaxtilə ilahilik
iddiasında olan birisi, digər tərəfdə isə
rüşvət, korrupsiya, zina, böhtan və digər
haramlarla tanınan tanış bədbəxtlər üzü
üstə sürünəcəklər. O bir tərəfdə
isə "çürümüş sümükləri kim
dirildəcək" deyən fironlar şaşqınlıq,
peşimançılıq və dəhşət içində
qıvrılacaqlar.
Orada
haqq batilə, ədalət zülmə, halal harama qalib gələcək.
Kimisi əbədi səadət evinə, kimisi də irinli və
atəşli Cəhənnəmə.... Bir sözlə,
insanlar o gün ölüm deyilən ilahi bir rəhmətdən
ilahi bir qüdrətlə yenidən diriləcək, məhşərə
çəkiləcəklər.
Dünya
hikmət, axirət isə qüdrət aləmidir. Dünya
hikmət aləmi olmasaydı, hər şey birdən
yaranardı. O zaman baba nəvədən, ağac da
çiçək və meyvədən məhrum olardı. Axirət
qüdrət aləmi olmasaydı, qiyamət bir anda qopmazdı
və Allahın möhürü olan insan da bir anda
"ol" möhürü ilə dirilməzdi. Bəli,
böyük aləm olan Kainatı da və kiçik aləm
sayılan İnsanı da qədər qələmi Kim
yazıbsa, möhürü də vuran Odur.
Lakin
Kainatda ən axırda yaradılan insan olduğu
üçün, son xətm də və son möhür də
Bəşərdir. Və heç kim də özünün
Allahın möhürü olduğuna əmin olub güman etməsin
ki, həmin gün ondan etdikləri işlər barədə
heç nə soruşulmayacaq. Əks halda İlahi ədalətə,
mizan-tərəziyə, qiyamətə, məhşərə,
sorğu-suala, Cənnət və Cəhənnəmə
ehtiyac da qalmazdı.
Vaqif Cəliloğlu
Bakı xəbər.- 2011.- 14 fevral.-
S.12.