"Azərilmə"
müxtəlif yollarla xaricə aparılmış
xalçalarımızın təkrar nüsxələrini
toxuyur
Əlövsət Qəribov: "Analar gərək
ərə gedən qızına əldə toxunan
xalçalar versin"
Onların sırasında oğurlanan
xalçaların da oxşarları var?
Xalçaçılıq
əcdadlarımızın bizə miras qoyduğu böyük
bir sənətdir. Aranlı-yaylaqlı həyat tərzi
keçirən tərəkəmə nənələrimiz,
harada yaşamağından asılı olmayaraq, xalça,
kilim, cecim, zili, fərməc, xurcun və s. toxumaqda davam edib. Ərə
getməyə hazırlaşan qızlara toxuculuq vacib bir məşğuliyyət
kimi öyrədilirdi. Bəzən gəlin ər evində
çəkdiyi zülmləri xalçalara həkk edir, dərdini
yaxınlarına bu cür bəyan edirdi. Bu mənada, çox
vaxt xalçaları məktub adlandırırlar. O bu
funksiyanı uzun əsrlər həyata keçirib.
Toxuculuq
Azərbaycan əhalisinə qədimlərdən məlum idi. Əhali,
əsasən soyuqdan qorunmaq üçün toxuculuq məhsullarından
istifadə edirdi. Sonra isə, min-bir rəngin hikmətindən
xalçalarımız doğuldu. Azərbaycan gözəlləri
xalçalar toxuyub ər evinə cehiz apardı. Ölkəmiz
xalçaçılıq sənətinin vətənlərindən
biri kimi daim səyyah və tacirlərin diqqətini cəlb
edib. Hələ VII-VIII əsrdən başlayaraq
xalçalarımız dünya bazarına ayaq açıb. Elə
o dövrlərdən də yerli hökmdarlar tərəfindən
şahlara, xaqanlara Azərbaycan xalçaları hədiyyə
göndərilirdi. İstilalar, müharibələr
dövründə qarət edilən xalçalarımız da
yad diyaralara peşkəş gedirdi. Xalçalarımızın
taleyi yalnız indi deyil, keçmiş zamanlarda da ürəkaçan
olmayıb. Gözəlliyi "başına bəla" olan
xalçalarımız yadlar tərəfindən mənimsənilib.
Bütün dövrlərdə xalçalarımızla
bağlı xoşagəlməz hadisələr
yaşanıb. Təəccüblüdür ki, hazırda
dünyanın bir sıra muzeylərində, şəxsi
kolleksiyalarda saxlanan xalçalarımızın əksəriyyəti
bu məmləkətlərə əyri yollarla gətirilib. Kimlərsə
oğurladığı sənət əsərlərini evində
saxlamaqdan qorxaraq onu muzeylərə satıb. Bir də ki,
yaşı yüz illəri adlayıb keçən
xalçalar tarixi mədəniyyət əsəri kimi həmişə
yüksək qiymətləndirilir. Bu eksponatların qiyməti
də çox baha olur. Məsələ ondadır ki,
onların tarixi qədim olsa da, əksəriyyətinin
üstünə "Azərbaycan xalçası"
sözü yazılmayıb. "Qafqaz xalçaları",
"İran xalçaları" kimi təqdim edilən
xalçalarımızın nə zamansa Azərbaycana aid
olduğu təsdiqlənəcək.
Sovet
dövründə Azərbaycan
xalçaçılığı özünün çox
yüksək mərhələsinə qədəm qoydu. Bu
dövrdə çoxlu xalçaçılar meydana gəldi,
xalçaçılıq bir elm-tədris sahəsi kimi diqqəti
çəkdi. Onlarla xalçaçı rəssam yetişdi.
Kəndlərdə, qəsəbələrdə, şəhərlərdə
xalça sexləri yaradıldı. Gəncədə,
Bakıda, digər şəhərlərdə xalça
fabrikləri fəaliyyətə başladı. Düzdür,
burada toxunan xalçalar əldə toxunan xalçalardan xeyli
dərəcədə fərqlənirdi, amma milli
çeşnilər və ornamentlər xalçaların əsasını
təşkil elədi. Sadəcə, istifadə edilən iplər
sintetik və pambıq idi. Yundan isə az hallarda istifadə
edilirdi. Bu barədə o illərdə
xalçaçılıqla məşğul olan insanlar məlumat
verir. Amma kəndlərdə toxunan xalçaların
toxunmasında ancaq yundan istifadə edilirdi.
Bakı,
Quba, Şirvan, Qazax, Borçalı, Dərbənd, İrəvan,
Naxçıvan, Təbriz, Urmiyə, Qarabağ, Qaradağ, Lənkəran
və s. bölgələrimizdə toxunan xalçalar öz
gözəlliyi və əzəmətilə nəinki adi
insanları, hətta şahları, şahzadələri belə
mat qoyurdu. Bu, Azərbaycan xalqının qüdrətidir. Bəziləri
deyir ki, Azərbaycan xalçalarından da gözəl
xalçalar var. Təəssüflər olsun, elə adamlara
rast gəlirik ki, onlar İtaliya, Orta Asiya, Tacikistan
xalçalarını tərifləyir. Deyir ki, bu xalçalar
bizim xalçalardan min qat yaxşıdır, guya o
xalçalar yüz dəfə yuyulsa, təmizlənsə belə
rəngini itirmir. Bu fikrdə olanlarla qətiyyən
razılaşmaq olmaz. Yeddi-səkkiz, bəzən on nəsilin
yaddaşını özündə saxlayan xalçalar var ki,
elə bil indii toxunub. Bu xalçalarımız ölkəmizin
hüdudlarından kənarlara daşınıb. Ötən əsrin
80-90-cı illərinə qədər ailələrdə, evlərdə
yaşı beş yüz, min olan xalçalar həddindən
çox idi. Amma indii bu cür xalçalara rast gəlmək
mümkünsüzdür. Çünki sərhədlər
açıldıqdan sonra əcnəbilərlə əlbir
olan işbazlar xalçalarımızı ehtiyac içində
olan nənə və analarımızdan alaraq xaricə
aparırdı. Bəzən o xalçalara elə şinikləndirici
qiymət qoyulurdu ki, insanlar imtina edə bilmirdi. Onlar
arasında Sona xalaya bənzəyəni (Mir Cəlal
Paşayevin "Bir gəncin manifesti" əsəri) olduqca
az idi. Onlar da ingilisə, almana, fransıza, ispana "itə
ataram, yada satmaram" deyə bilərdi, amma demədilər.
Yaxşı ki, qədirbilən ziyalılarımızın bəziləri
bölgələrə gedərək o xalçaların yerli
muzeylərə satılmasına dair camaat arasında təbliğat
aparmağa başladı. Xalçaların çox az hissəsi
muzeylərə gəldi. Dövlət xalçaları, qədim
palaz və toxuculuq məmulatlarını həddindən
artıq ucuz qiymətə aldığı üçün
camaat satmaq istəmirdi. Hansı yolla olursa olsun, dədə-babalarından
miras qalan xalçaların xaricə satılmasında
maraqlı olan adamlar vardı. Ehtiyac içində dolanan
insanlar bir parça çörək üçün
xalçaları 1500, 2 min dollara xaricə satırdı. Bəzən
bu məbləğ o qədər fantastik olurdu ki, hər kəs
o pula sahib olmaq istəyirdi.
Muzeylərdən,
şəxsi kolleksiyalardan, evlərdən oğurlanan
xalçalar da az olmayıb. İşbazlarla əlbir olan
insanlar onları oğurlayaraq alverçilər vasitəsilə
xarici ölkələrə ötürüblər.
Keçən
əsrin 90-cı illər mətbuatına nəzər salsaq
görərik ki, Azərbaycan xalça muzeyindən, eləcə
də digər məkanlardan yoxa çıxan
xalçaların heç birinin izi tapılmayıb. Bu məsələlərlə
bağlı bir neçə dəfə cinayət işi
açılsa da, hələ heç kəs məsuliyyətə
cəlb edilməyib. Bu gün rəsmi qurumlar heç o
oğurluq hadisələrinə toxunmaq istəmir. Elə bil
ki, bu sahəyə yaxın olanların hamısı
oğruların kim olduğunu bilir, sadəcə adını
açıqlamaqdan çəkinir. Xalçalar itərkən
bir çox mədəniyyət məmurlarının bu
işdə adı hallandırıldı, amma heç biri
cavabdeh şəxs kimi dindirilmədi. Xalça mütəxəssisləri
deyir ki, itən xalçaların heç biri Bakıda,
ümumiyyətlə Azərbaycan ərazisində saxlanmır.
Onların kütləvi surətdə xaricə
ötürüldüyünü deyən mütəxəssislər
bildirir ki, muzeydən oğurlanan xalçalar öz yerində,
hətta xaricdə keçirilən rəsmi sərgilər
zamanı da "aradan çıxarılan" xalçalar
olub. Sadəcə, bunu açıb-ağardan olmayıb. Mədəniyyət
məmurları "biabır olacağıq" deyib məsələ
barədə açıqlama verməyi məsləhət
görməyib. Sənətşünaslardan birinin dediyinə
görə, xalçalarımızın müəyyən qədəri
xaricə "qara" yolla getdiyi üçün onların
harada saxlandığı qeyri-müəyyəndir.
"Şeyx
Səfi" xalçasının taleyi də,
saxlandığı yer də bəllidir. İngiltərənin
"Viktoriya-Albert" Muzeyində qorunan bu xalçanın təkrar
nüsxəsi artıq Azərbaycanda toxunulub və Müsir
İncəsənət Muzeyində sərgilənir.
Ondan
başqa onlarla xalçanın xaricdə olduğu deyilir.
Söhbət harada saxlandığı məlum olan
xalçalardan gedir.
Məlumatlara
görə, xaricdəki xalçaların hamısının
təkrar nüsxəsi toxunaraq yerli muzeylərə, o cümlədən
də tikintisi davam etdirilən Lətif Kərimov adına Azərbaycan
Xalçası və Xalq Sənəti Dövlət Muzeyinə
veriləcək.
Bunu
"Azərilmə" MMC-nin əməkdaşları da təsdiq
elədi. Hazırda ölkənin xalça sənayesinin
başında duran "Azərilmə"nin əməkdaşı
Əlövsət Qəribov "Bakı-Xəbər"ə
bildirdi ki, onların oğurlanaraq xaricə aparılan
xalçaların taleyindən xəbəri yoxdur: "Bizdə
elə də ətraflı məlumat yoxdur. Camaat nə bilir,
biz də onu bilirik. Fikirləşirəm ki, xalça
oğurluğu ilə məşğul olan adamların məsələsilə
hüquq-mühafizə orqanları məşğul
olmalıdır. Bu fakt ya ört-basdır edilib, ya da bu istiqamətdə
axtarışlar davam etdirilir. Oğrunu, cinayətkarı
axtarırlar. Azərbaycan xalçaları dünyanın hər
yerində var. Oğurlanan xalçalarla yanaşı, elə
xalçalar da var ki, onları toxuyan adamların özləri əcnəbilərə
satıb. Bu, qanuni yolla olduğundan, heç kəs buna
heç nə deyə bilməz. Xalçalarımızın
hamısı Azərbaycan adından danışır. Bu Azərbaycana
aid bir sərvət kimi kolleksiyalarda, evlərdə, muzeylərdə
qorunur. Xalçalarımızın varlığı
xalqımızın, xalq sənətinin təbliğatı
deməkdir. Xarici muzeylərdə olan xalçaların
çoxunun təkrar nüsxəsi toxunur, onları muzeylərimizə
hədiyyə edirik. "Şeyx Səfi"
xalçasından sonra indi də onların toxunmasını
davam etdiririk. "Azərilmə"nin də öz muzeyi var,
satış və alış mərkəzi var. Çox istəyirəm
ki, siz özünüz gəlib buradakıları öz
gözünüzlə görəsiniz. Bu gün
xalçalarımızın xaricə satılması ənənəsi
davam etdirilir. Xaricə satış üçün xalça
aparan adamlar bu xalçaların öz sexi, yaxud öz ailə
üzvləri tərəfindən toxunduğuna dair Azərbaycan
Xalçası Muzeyindən rəsmi arayış
almalıdır. Bu, satışa aparılan hər bir
xalçaya aid olunur. Bu da onun üçündür ki, bu
xalçaların muzey eksponatı olmadığı təsdiq
olunsun. Köhnə xalça muzeydə, təzə xalça
isə satışda olar".
Dünya
bazarında Azərbaycan xalçasına tələbat
olduğunu deyən Ə.Qəribovun sözlərinə
görə, yerli bazarda da xalçalarımızın
satışı yüksək səviyyədə
olmalıdır. Xaricdən gətirilən xalçaların
qızlarımıza cehiz kimi verilməsinə yaxşı
baxmayan Ə.Qəribov bildirdi ki, onlar "geydirmə"
xalçalardır: "Maşında toxunan xalçaların
heç biri cehiz kimi arzuedilən deyil. Analar öz
qızına gərək əldə toxunan xalçalar versin.
Deyirlər ki, bizim xalçalar çox bahadır. Baha da
olmalıdır. Onu toxuyan analar, bacılar gözünün
nurunu itirir.
Bu
qiymət onların zəhmətinin müqabilində qəpik-quruşdur.
Əslində, baha deyil. İmkanlı adamlar xalçaları
daha baha qiymətə almalıdır. Amma bizimkilər deyir ki,
ucuz qiymətə verin. Qiyməti 10 manatdan 2 milyard manata qədər
olan xalçalar var. Yun xalçanın kvadratı 800, ipək
xalçanınkı isə 1 000 manatdan 4 000 min manata qədər
artır".
Məqalə
Azərbaycan Prezidenti Yanında KİV-ə Dövlət Dəstəyi
Fondunun maliyyə dəstəyi ilə çap olunur
İradə SARIYEVA
Bakı xəbər.-2011.-17 fevral.- S.15.